Auteur Topic: Calvijnjaar  (gelezen 8423 keer)

drentenaar

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Gepost op: januari 22, 2009, 03:22:45 pm »
Dit jaar, 2009, is hét Calvijnjaar!
De reformator Johannes Calvijn werd op 10 juli 1509
(vijf eeuwen geleden) geboren in het Franse Noyon.

Op velerlei wijze wordt dit Calvijnjaar gevierd!
Zelf woonde ik zondag j.l. (18 januari) de premiére bij
van de Calvijncantate in de Westerkerk (PKN) in Amsterdam.

Schitterend én indrukwekkend!

Vragen:
- Wat zegt Calvijn u/jou anno 2009?
- Wordt er - op enigerlei wijze - in jouw kerk/gemeente aandacht besteed aan het Calvijnjaar?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #1 Gepost op: januari 23, 2009, 12:19:17 am »
Op dit calvinistische forum doen we allemaal mee aan de C-factor

drentenaar

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #2 Gepost op: januari 24, 2009, 10:14:19 am »

quote:

Doarsie schreef op 23 januari 2009 om 00:19:
Op dit calvinistische forum doen we allemaal mee aan de C-factor

De C-factor heeft weinig of niets te maken met leven en werken van de reformator Johannes Calvijn.

Het is een leuk speeltje voor de mensen, uitgevonden door het dagblad Trouw.

cyber

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #3 Gepost op: januari 25, 2009, 10:53:24 pm »

quote:

drentenaar schreef op 22 januari 2009 om 15:22:
Dit jaar, 2009, is hét Calvijnjaar!
De reformator Johannes Calvijn werd op 10 juli 1509
(vijf eeuwen geleden) geboren in het Franse Noyon.

Op velerlei wijze wordt dit Calvijnjaar gevierd!
Zelf woonde ik zondag j.l. (18 januari) de premiére bij
van de Calvijncantate in de Westerkerk (PKN) in Amsterdam.

Schitterend én indrukwekkend!
Calvijn was verhinderd denk ik ;) anders was hij vast wel aanwezig geweest, zijn zondag was niet zo rigide als in de jaren na hem.

quote:

Vragen: 
Dat hij een man van vlees en bloed en een echt mens van zijn tijd was, zo ook om te geloven dat vrouwen heksen werden door een pact met de duivel te sluiten.  :P

quote:

- Wordt er - op enigerlei wijze - in jouw kerk/gemeente aandacht besteed aan het Calvijnjaar?

Hier is mij niets van bekend, bij jou wel dan ?

en verder mag ik graag lezen wat hij heeft opgeschreven.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #4 Gepost op: januari 26, 2009, 12:25:40 am »

quote:

cyber schreef op 25 januari 2009 om 22:53:
Dat hij een man van vlees en bloed en een echt mens van zijn tijd was, zo ook om te geloven dat vrouwen heksen werden door een pact met de duivel te sluiten.  :P
Past ook wel in deze tijd waarin vrouwen en mannen zich weer wenden tot het heidendom en door inwijdingsrituelen (bewust of onbewust) inderdaad weer een verbinding sluiten met het kwaad. Dus calvijn was zijn tijd vooruit ;)
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 12:26:09 am door grondig christelijk »

cyber

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #5 Gepost op: januari 26, 2009, 11:29:06 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 26 januari 2009 om 00:25:
[...]

Past ook wel in deze tijd waarin vrouwen en mannen zich weer wenden tot het heidendom en door inwijdingsrituelen (bewust of onbewust) inderdaad weer een verbinding sluiten met het kwaad. Dus calvijn was zijn tijd vooruit ;)

Waar vrouwen tot heksen werden gemaakt lieten de vrouwen meestal hun leven. De vrouwen zelf kozen er niet voor om heks te worden 'men dacht zo' de vrouwen werden tot slachtoffer gemaakt.

Als men nu terugkeert tot het heidendom is dat een vrije keuze, er is niemand die ze dwingt.

drentenaar

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #6 Gepost op: januari 26, 2009, 11:52:51 am »

quote:

cyber schreef op 25 januari 2009 om 22:53:
[...]

Dat was Maarten Luther, die werd nog geboren in de Middeleeuwen (* 1483), en dat is te merken ook. Vergeleken bij hem was Calvijn (*1509)    een zeer modern mens! Niks geen gedoe over heksen en zo.
Wél bij sommige 'calvinsten' naderhand; maar ws. was Calvijn zelf geen calvinist!
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 11:54:06 am door drentenaar »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #7 Gepost op: januari 26, 2009, 11:58:02 am »

quote:

drentenaar schreef op 26 januari 2009 om 11:52:
[...]

Dat was Maarten Luther, die werd nog geboren in de Middeleeuwen (* 1483), en dat is te merken ook. Vergeleken bij hem was Calvijn (*1509)    een zeer modern mens! Niks geen gedoe over heksen en zo.
Wél bij sommige 'calvinsten' naderhand; maar ws. was Calvijn zelf geen calvinist!

Volgens mij (maar goed, erg veel informatie heb ik er nooit over opgezocht) is er wel degelijk een link te leggen tussen Calvijn (als persoon zijnde) en heksenvervolging.

Van de Wikipedia site over Calvijn:

Hekserij
Calvijn vond net als andere reformatoren en katholieken in Centraal-Europa dat hekserij niet toegestaan kon worden. Deze opvatting was gebaseerd op hun interpretatie van Bijbelpassages zoals Exodus 22:17 en Leviticus 20:27. Calvijn noemde deze passages ook in zijn studie van het eerste gebod, dat hij interpreteerde als een algemene veroordeling van het praktiseren van ieder ander geloof dan het christelijk geloof. Over hekserij in het bijzonder stelde hij:
God zou alle vogelwichelaars, goochelaars, raadplegers van beschermgeesten, Dodenbezweerders, aanhangers van magie en tovenaars veroordelen tot de doodstraf. En [...] God bepaalt dat Hij 'Zijn gezicht tegen eenieder zal richten, die personen volgen die beschermgeesten hebben of toveren' zodat zij afgesneden zullen worden van Zijn volk, dan beveelt Hij dat zij gestenigd zullen worden.[5]
In navolging van deze interpretatie van de oudtestamentische wet zijn in 1545 meer dan 20 mensen ter dood gebracht door de brandstapel voor poging tot het verspreiden van de pest en hekserij.[6]

5) De eenheid der Wet, Volume 2, Calvijn (Engels)
6) Schaff, P., History of the Christian Church, Volume VIII: Modern Christianity. The Swiss Reformation, § 107. The Exercise of Discipline in Geneva, 1882, Grand Rapids, Christian CLassics Ethereal Library

drentenaar

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #8 Gepost op: januari 26, 2009, 02:12:17 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 26 januari 2009 om 11:58:Van de Wikipedia site over Calvijn:
Hekserij
Calvijn vond net als andere reformatoren en katholieken in Centraal-Europa dat hekserij niet toegestaan kon worden. In navolging van deze interpretatie van de oudtestamentische wet zijn in 1545 meer dan 20 mensen ter dood gebracht door de brandstapel voor poging tot het verspreiden van de pest en hekserij.[6]
In Geneve is slechts één maal een brandstapel aangericht en wel voor anti-trinitariër
Michaël Servet, die overigens in elke stad in het Europa hetzelfde lot zou zijn overkomen.
Dat er in Geneve ook andere mensen (vermeende heksen?) ter dood veroordeeld werden
(bv. door onthoofding) is inderdaad waar.

Maar dat kun je moeilijk Calvijn aanrekenen.
Zijn status in Geneve was, tot enkele jaren voor zijn  dood in 1564, niet meer dan die van asielzoeker!
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 02:14:47 pm door drentenaar »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #9 Gepost op: januari 26, 2009, 02:25:30 pm »
Ondanks dat ik het een non onderwerp vind zal ik nog even kort reageren.

quote:

drentenaar schreef op 26 januari 2009 om 14:12:
[...]

In Geneve is slechts één maal een brandstapel aangericht en wel voor anti-trinitariër
Michaël Servet, die overigens in elke stad in het Europa hetzelfde lot zou zijn overkomen.
Daar kun je vraagtekens bijzetten. Bekend was dat Calvijn en Servet een persoonlijke vete hadden wat Servet noodlottig is geworden.

quote:

Dat er in Geneve ook andere mensen (vermeende heksen?) ter dood veroordeeld werden
(bv. door onthoofding) is inderdaad waar.
Er zijn meerdere plaatsen in het middeleeuwse (of net daarna) Europa dan enkel Geneve. Deze plaats wordt niet specifiek vernoemd.

quote:

Maar dat kun je moeilijk Calvijn aanrekenen.
Zijn status in Geneve was, tot enkele jaren voor zijn  dood in 1564, niet meer dan die van asielzoeker!

Dat kan niet verbloemen dat het aandeel van Calvijn in de vervolging van Servet groot was.

Maar goed, volgens mij is het lichtelijk offtopic.

cyber

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #10 Gepost op: januari 26, 2009, 04:01:57 pm »

quote:

drentenaar schreef op 26 januari 2009 om 11:52:
[...]

H.J. Selderhuis, die kun je toch wel betitelen als Calvijn kenner,  heeft een boek geschreven
'Calvijn een mens'

Hier een uittreksel van bovengenoemd boek
http://kerkgeschiedenis.w...8/10/de-mens-calvi-2.html

quote:

Er waren ook heksen in Genève (die ook werden terechtgesteld) en Calvijn geloofde in zulke dingen. Dit valt ons van hem tegen
dus nee ik heb het echt niet uit mijn duim gezogen.

drentenaar

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #11 Gepost op: februari 05, 2009, 09:20:27 pm »
Het loopt in dit Calvijnjaar op deze  (neo-)calvinistische site nog bepaald geen storm v.w.b. de Geneefse Reformator.

Discussies beperken zich feitelijk tot de ludieke 'C-factor-test' van Dagblad Trouw.
En dan blijkt Calvijn niet meer te zijn dan een leuk speeltje!

Heeft Calvijn dan echt niets meer te zeggen in de zgn. (?) Calvinistische kring van het GKv???

Thorgrem

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #12 Gepost op: februari 05, 2009, 09:29:39 pm »

quote:

drentenaar schreef op 05 februari 2009 om 21:20:
Het loopt in dit Calvijnjaar op deze  (neo-)calvinistische site nog bepaald geen storm v.w.b. de Geneefse Reformator.

Discussies beperken zich feitelijk tot de ludieke 'C-factor-test' van Dagblad Trouw.
En dan blijkt Calvijn niet meer te zijn dan een leuk speeltje!

Heeft Calvijn dan echt niets meer te zeggen in de zgn. (?) Calvinistische kring van het GKv???

Trouw heeft volgens mij wel enige aandacht geschonken aan het Calvijnjaar. Wat mij betreft overigens nogal beperkt voor een calvinistische krant. Daarnaast was het maar weinig diepgaand en was het voornaamste de C-factor test.

Eerlijk gezegd had ik er ook wel meer van verwacht.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #13 Gepost op: februari 05, 2009, 09:38:58 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 05 februari 2009 om 21:29:
[...]

Trouw heeft volgens mij wel enige aandacht geschonken aan het Calvijnjaar. Wat mij betreft overigens nogal beperkt voor een calvinistische krant. Daarnaast was het maar weinig diepgaand en was het voornaamste de C-factor test.

Eerlijk gezegd had ik er ook wel meer van verwacht.

Volgens mij heeft de Trouw de afgelopen 2 maanden echt zo bolgestaan met Calvijn (ook diepgaande stukken trouwens), dat ik als Trouwlezer en calvinist toch echt volledig Calvijn-moe van ben geworden. Wat had je nog meer van ze willen zien dan?

Zie: http://www.trouw.nl/achtergrond/Specials/calvijn/
De volledig ludieke C-factor test 'het voornaamste' noemen slaat echt nergens op. Natuurlijk krijgt zo'n gadget meer mediaaandacht dan een aantal volgeschreven katernen vol kleine letters, maar dat kun je de Trouw moeilijk kwalijk nemen.
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2009, 09:42:54 pm door Pooh »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #14 Gepost op: februari 05, 2009, 09:39:35 pm »
Trouw heeft al wel aardig wat artikelen over Calvijn gepubliceerd hoor: http://meer.trouw.nl/tags/calvijn
Het Nederlands Dagblad heeft ook al hele serie artikelen over Calvijn:Dossier Calvijn ND
Evenals het Reformatorisch Dagblad:
Dossier Calvijn RD
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2009, 09:39:47 pm door Mezzamorpheus »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #15 Gepost op: februari 05, 2009, 09:46:34 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 februari 2009 om 21:39:
Trouw heeft al wel aardig wat artikelen over Calvijn gepubliceerd hoor: http://meer.trouw.nl/tags/calvijn
Het Nederlands Dagblad heeft ook al hele serie artikelen over Calvijn:Dossier Calvijn ND
Evenals het Reformatorisch Dagblad:
Dossier Calvijn RD
Kijk die artikelen van het ND en RD lijken er al meer op. Maar dat is niet echt mainstream media. Ik heb toch het idee dat het (op die c-factor test na, Nederlanders zijn dol op testjes) helemaal niet leeft onder de bevolking. En aan dit forum te zien leeft het ook niet zo onder de calvinisten zelf. Daarin kan ik Drentenaar enkel gelijk geven.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #16 Gepost op: februari 05, 2009, 10:25:18 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 05 februari 2009 om 21:46:
[...]

Kijk die artikelen van het ND en RD lijken er al meer op. Maar dat is niet echt mainstream media.

Dat hangt van je definitie van mainstream media af.
Overigens, wat is er nou mis met al die Trouw-artikelen? Zoals Pooh schreef, heeft de Trouw er echt van bolgestaan.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #17 Gepost op: februari 05, 2009, 10:29:53 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 februari 2009 om 22:25:
[...]

Dat hangt van je definitie van mainstream media af.
Overigens, wat is er nou mis met al die Trouw-artikelen? Zoals Pooh schreef, heeft de Trouw er echt van bolgestaan.
Ik kijk dagelijks op http://meer.trouw.nl/ en ik vond datgene wat aangeboden werd gewoon vrij weinig diepgaand. Mij is niets nieuws verteld terwijl ik toch niet zo veel weet van Calvijn. Dat jullie daar een andere mening op nahouden is prima, maar ik verwoord het ook slechts zoals ik het ervaren heb.
Ik had nou eenmaal meer verwacht vanuit dit zelfbenoemde calvinistische land bij het 500ste geboortejaar van Calvijn. Het spijt me zeer.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #18 Gepost op: februari 05, 2009, 11:23:02 pm »
OK.
En wat is je definitie van mainstream media? :)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #19 Gepost op: februari 06, 2009, 12:27:00 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 05 februari 2009 om 22:29:
[...]

Ik kijk dagelijks op http://meer.trouw.nl/ en ik vond datgene wat aangeboden werd gewoon vrij weinig diepgaand. Mij is niets nieuws verteld terwijl ik toch niet zo veel weet van Calvijn. Dat jullie daar een andere mening op nahouden is prima, maar ik verwoord het ook slechts zoals ik het ervaren heb.
Ik had nou eenmaal meer verwacht vanuit dit zelfbenoemde calvinistische land bij het 500ste geboortejaar van Calvijn. Het spijt me zeer.

Misschien moet je een abonnement nemen :) Doorgaans gooien kranten het zwaardere werk niet online.

Maar echt 'diepgaand' wordt het natuurlijk nooit. Als je alles al wist wat de Trouw oplepelde, denk ik dat je domweg al veel meer wist dan de gemiddelde Trouw-lezer. Dan kun je beter een goed boek aanschaffen (daarvan komen er dit jaar ook genoeg uit).
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2009, 12:28:34 pm door Pooh »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #20 Gepost op: februari 06, 2009, 02:57:37 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 februari 2009 om 23:23:
OK.
En wat is je definitie van mainstream media? :)
Media wat ook buiten de doelgroep redelijk bekend is.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #21 Gepost op: februari 06, 2009, 02:58:24 pm »

quote:

Pooh schreef op 06 februari 2009 om 12:27:
[...]

Misschien moet je een abonnement nemen :) Doorgaans gooien kranten het zwaardere werk niet online.

Maar echt 'diepgaand' wordt het natuurlijk nooit. Als je alles al wist wat de Trouw oplepelde, denk ik dat je domweg al veel meer wist dan de gemiddelde Trouw-lezer. Dan kun je beter een goed boek aanschaffen (daarvan komen er dit jaar ook genoeg uit).
Schijnbaar weet ik dus al meer dan de gemiddelde Trouw lezer. Een abbo nemen op Trouw zal ik overigens nooit doen.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #22 Gepost op: februari 07, 2009, 12:12:02 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 06 februari 2009 om 14:57:
[...]

Media wat ook buiten de doelgroep redelijk bekend is.
Het ND wordt bijna dagelijks aangehaald in "de krant van morgen" in "Met het oog op morgen"

Thorgrem

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #23 Gepost op: februari 07, 2009, 12:37:32 pm »

quote:

Doarsie schreef op 07 februari 2009 om 12:12:
[...]

Het ND wordt bijna dagelijks aangehaald in "de krant van morgen" in "Met het oog op morgen"
Ja, en?

rkdiak

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #24 Gepost op: februari 07, 2009, 02:05:00 pm »

quote:

Het ND geldt in Nederland als landelijk dagblad. Het is de reden dat als je door de rechter in Nederland verplicht wordt een bericht te plaatsen in een landelijk dagblad, je altijd verplicht wordt dat in twéé landelijke dagbladen te doen. Ooit kwam een slimmert op het idee om het ND te gebruiken, want dat leest toch niemand. Rechters zijn sindsdien ook wat slimmer, en eisen nu twéé dagbladen. Dan weten ze tenminste zeker dat één daarvan wel gelezen wordt.
So sue me!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #25 Gepost op: februari 07, 2009, 02:46:46 pm »

quote:

Dat vergroot in ieder geval de bekendheid buiten de doelgroep.
Overigens worden ze niet alleen in het 'Het Oog' genoemd, maar ook in het krantenoverzicht van het Radio1Journaal en ook wel bij andere zenders.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #26 Gepost op: februari 07, 2009, 04:15:24 pm »

quote:

rkdiak schreef op 07 februari 2009 om 14:05:
[...]

Het ND geldt in Nederland als landelijk dagblad. Het is de reden dat als je door de rechter in Nederland verplicht wordt een bericht te plaatsen in een landelijk dagblad, je altijd verplicht wordt dat in twéé landelijke dagbladen te doen. Ooit kwam een slimmert op het idee om het ND te gebruiken, want dat leest toch niemand. Rechters zijn sindsdien ook wat slimmer, en eisen nu twéé dagbladen. Dan weten ze tenminste zeker dat één daarvan wel gelezen wordt.

Maar zoals je zelf al zegt, dat leest toch niemand. Of bijna niemand. In vergelijking met mainstream media in ieder geval bijzonder weinig mensen.
Vind je het ND en RD dan onder mainstream media vallen of niet? Voor mij heeft het dezelfde status als het katholiek nieuwsblad, ook dat is bij het overgrote publiek niet bekend. En valt bij mij dus niet onder mainstream media.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #27 Gepost op: februari 07, 2009, 04:54:07 pm »
Wat mij betreft heeft de term 'mainstream media' meer met professionaliteit dan bekendheid te maken, maar daar kan je over twisten.

rkdiak

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #28 Gepost op: februari 07, 2009, 07:11:38 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 07 februari 2009 om 16:15:
Maar zoals je zelf al zegt, dat leest toch niemand. Of bijna niemand. In vergelijking met mainstream media in ieder geval bijzonder weinig mensen.
Klopt. Maar ze hebben landelijke dekking, dus zijn ze een landelijk dagblad :)

quote:

Vind je het ND en RD dan onder mainstream media vallen of niet? Voor mij heeft het dezelfde status als het katholiek nieuwsblad, ook dat is bij het overgrote publiek niet bekend. En valt bij mij dus niet onder mainstream media.
Als de vraag is of er in de mainstream media aandacht is besteed aan het Calvijn-jaar, dan lijkt me dat ND, RD en KN (waarin óók aandacht voor Calvijn) niet kwalificeren inderdaad.

Ik zal volgende week eens in onze parochie navragen wie enig idee heeft wie die hele Calvijn eigenlijk is. Ik gok dat de overgrote meerderheid geen idee heeft.
So sue me!

Avalanche

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #29 Gepost op: maart 03, 2009, 11:24:45 am »

quote:

De Kerk kon in die tijd wel wat hervorming gebruiken, maar Calvijn is te ver gegaan in het ontkennen van de Eucharistie.

quote:

In mijn parochie word er geen aandacht aan besteed, en terecht.
An Adult faith does not follow the waves of fashion and the latest novelties.. Pope Benedict XVI

rkdiak

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #30 Gepost op: maart 03, 2009, 01:45:22 pm »

quote:

Avalanche schreef op 03 maart 2009 om 11:24:
[...]
In mijn parochie word er geen aandacht aan besteed, en terecht.
Waarom terecht?
So sue me!

Avalanche

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #31 Gepost op: maart 03, 2009, 03:37:38 pm »
Mja, het blijft een ketter he :P

Op zich is het niet verkeerd om aandacht te besteden aan minder mooie perioden uit de kerkgeschiedenis, maar ik zie het belang van Calvijn voor het katholicisme niet zo.
An Adult faith does not follow the waves of fashion and the latest novelties.. Pope Benedict XVI

Thorgrem

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #32 Gepost op: maart 03, 2009, 03:46:36 pm »

quote:

Avalanche schreef op 03 maart 2009 om 15:37:

Op zich is het niet verkeerd om aandacht te besteden aan minder mooie perioden uit de kerkgeschiedenis, maar ik zie het belang van Calvijn voor het katholicisme niet zo.

Ik ook niet, dan zou ik liever wat meer informatie over Geert Grote oid krijgen.
Bij mij in de parochie wordt er voor zover ik weet ook totaal geen aandacht aan besteed, of het moet tussen neus en lippen door in een preek verwerkt worden.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #33 Gepost op: maart 03, 2009, 03:48:36 pm »
Modbreak:
Let erop dat dit het subforum Gereformeerd Leven iswas, en de Richtlijnen Gereformeerd Leven hier gelden. Calvijn 'ketter' noemen is op dit subforum niet de bedoeling...

En om 't niet meteen dood te slaan verplaats ik deze naar CL.
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2009, 03:49:30 pm door Pooh »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #34 Gepost op: maart 03, 2009, 03:53:45 pm »

quote:

Pooh schreef op 03 maart 2009 om 15:48:
[mbr]Let erop dat dit het subforum Gereformeerd Leven iswas, en de Richtlijnen Gereformeerd Leven hier gelden. Calvijn 'ketter' noemen is op dit subforum niet de bedoeling...

En om 't niet meteen dood te slaan verplaats ik deze naar CL.[/]
Daar kan ik op zich wel inkomen natuurlijk mar het doet tevens een vraag bij mij naar bovenkomen. In hoeverre zou Calvijn nu geaccepteerd worden in de huidige calvinistische gemeenten? Het zou zo maar kunnen dat hij verketterd zou worden.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #35 Gepost op: maart 03, 2009, 04:07:17 pm »
Om welke punten? Gewoon even om de discussie wat makkelijker te maken.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #36 Gepost op: maart 03, 2009, 04:08:44 pm »
Denk dat hij als arrogant, star en betweterig betiteld zou worden. O, en natuurlijk conservatief ;)
computerfout: een vreemde een in de byte

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #37 Gepost op: maart 03, 2009, 04:10:47 pm »
Conservatief? :?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #38 Gepost op: maart 03, 2009, 04:24:11 pm »
Ja, hij wil terug naar de situatie zoals die paar eeuwen geleden was. Of zou Calvijn in deze tijd wat anders willen zeggen dan toen?
computerfout: een vreemde een in de byte

rkdiak

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #39 Gepost op: maart 03, 2009, 07:03:04 pm »

quote:

Avalanche schreef op 03 maart 2009 om 15:37:
Natuurlijk. Maar ook aan ketters kan best aandacht besteed worden :)

quote:

Zie je dat niet omdat je goed op de hoogte bent, of omdat je slecht op de hoogte bent?
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #40 Gepost op: maart 03, 2009, 07:04:49 pm »

quote:

Pooh schreef op 03 maart 2009 om 15:48:
[mbr]Let erop dat dit het subforum Gereformeerd Leven iswas, en de Richtlijnen Gereformeerd Leven hier gelden. Calvijn 'ketter' noemen is op dit subforum niet de bedoeling...

En om 't niet meteen dood te slaan verplaats ik deze naar CL.[/]

Avalanche sprak over "parochie" en is dus, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid katholiek.

Calvijn was eveneens katholiek, en is naar katholieke definities overduidelijk een ketter. Sorry :+
So sue me!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #41 Gepost op: maart 03, 2009, 07:08:13 pm »
In GL doen we niet aan katholieke definities. Maar ik heb 't topic verplaatst, Calvijn is interessant genoeg voor niet-gereformeerden.

rkdiak

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #42 Gepost op: maart 03, 2009, 07:11:09 pm »

quote:

Pooh schreef op 03 maart 2009 om 19:08:
In GL doen we niet aan katholieke definities. Maar ik heb 't topic verplaatst, Calvijn is interessant genoeg voor niet-gereformeerden.
Avalanche gebruikte gewoon een katholiek woord. Mag dat niet in GL?
So sue me!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #43 Gepost op: maart 03, 2009, 07:21:17 pm »
Mijn bemoeienis:

Ene kant: een ketter is een katholiek die niet-katholieke leer verkondigt. Volgens die definitie (dus in Avalanche's referentiekader) was Calvijn en ketter en is het volgens mij logisch dat Avalanche hem zo noemt. Net zo goed als wij Vergilius een heiden kunnen noemen zonder daar per se iets negatiefs mee te willen aanduiden, het verschaft slechts duidelijkheid.

Andere kant: dit is een gereformeerd forum, gereformeerden hebben respect voor Calvijn (zacht uitgedrukt), ketter is niet een neutraal woord maar heeft een negatieve bijklank en ik vind 't dus niet zo netjes om zo overduidelijk breed uit te meten dat Calvijn, in jouw begrippenkader, een ketter was. Lijkt me gewoon onnodig, ook indien niet onwaar.
Bombus terrestris Reginae

rkdiak

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #44 Gepost op: maart 03, 2009, 07:37:39 pm »
en dat roept via een omweg de vraag van Thorgrem terug: is Calvijn inderdaad zo'n, laten we zeggen, icoon, in gereformeerde kring?

Ik vraag dat niet retorisch, ik heb daar gewoon echt geen beeld bij.
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #45 Gepost op: maart 03, 2009, 07:49:50 pm »

quote:

mirt schreef op 03 maart 2009 om 16:07:
Om welke punten? Gewoon even om de discussie wat makkelijker te maken.
Dat kun jij als gereformeerd persoon (toch?) denk ik zelf het beste bepalen. We weten hoe Calvijn dacht en mijn inziens wijkt de huidige gereformeerde stroming daar van af. Mijn inziens zou Calvijn in deze tijd al lang geen noodzaak meer tot protest zien, althans niet in die mate om eenheid met de moederkerk in de weg te staan.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #46 Gepost op: maart 03, 2009, 07:52:10 pm »

quote:

rkdiak schreef op 03 maart 2009 om 19:37:
en dat roept via een omweg de vraag van Thorgrem terug: is Calvijn inderdaad zo'n, laten we zeggen, icoon, in gereformeerde kring?

Ik vraag dat niet retorisch, ik heb daar gewoon echt geen beeld bij.
Hangt een beetje van de gereformeerden af. Bij bevindelijk-gereformeerden niet zo, daar is Calvijn te rationeel voor. In orthodox-gereformeerde kringen is Calvijn iig. een autoriteit en zijn standpunten worden behoorlijk serieus genomen (ook als men van hem afwijkt als het gaat om bijv. dubbele predestinatie).
Laat uw ja een ja zijn.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #47 Gepost op: maart 03, 2009, 08:00:43 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 03 maart 2009 om 19:49:
[...]

Dat kun jij als gereformeerd persoon (toch?) denk ik zelf het beste bepalen. We weten hoe Calvijn dacht en mijn inziens wijkt de huidige gereformeerde stroming daar van af. Mijn inziens zou Calvijn in deze tijd al lang geen noodzaak meer tot protest zien, althans niet in die mate om eenheid met de moederkerk in de weg te staan.
Sacramenten, primaatschap paus, primaat van de Heilige Schrift, de visie op Heiligen enzo zouden toch enkele struikelblokken zijn hoor.:)
Laat uw ja een ja zijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #48 Gepost op: maart 03, 2009, 08:08:48 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 03 maart 2009 om 20:00:
[...]

Sacramenten, primaatschap paus, primaat van de Heilige Schrift, de visie op Heiligen enzo zouden toch enkele struikelblokken zijn hoor.:)

In hoeverre verwar je nu de huidige calvinistische visie met de visie van Calvijn zelf? Ik ben geen echte kenner hoor, daar niet van, maar ik denk dat hier nog wel een en ander over door te bomen valt. Maar goed, daar heb ik geen zin in, ik hou me liever bezig met andere zaken dan de protestantse reformatoren. Wellicht dat een ander kritisch persoon zich wil mengen, zo niet, dan niet.

Zodra ik de speech van de weleerwaarde heer Bodar van vanavond in tekstvorm krijg zal ik hem hier plaatsen, het sluit hier mooi bij aan.
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2009, 08:20:13 pm door Thorgrem »

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #49 Gepost op: maart 03, 2009, 08:18:57 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 03 maart 2009 om 20:08:
[...]

In hoeverre verwar je nu de huidige calvinistische visie met de visie van Calvijn zelf?
Niet.
Laat uw ja een ja zijn.