Auteur Topic: Calvijnjaar  (gelezen 8419 keer)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #50 Gepost op: maart 03, 2009, 08:36:35 pm »

quote:

rkdiak schreef op 03 maart 2009 om 19:37:
en dat roept via een omweg de vraag van Thorgrem terug: is Calvijn inderdaad zo'n, laten we zeggen, icoon, in gereformeerde kring?

Ik vraag dat niet retorisch, ik heb daar gewoon echt geen beeld bij.
Hij staat aan de basis van de gereformeerde theologie. Naar mijn mening zegt dat ongeveer evenveel als de uitspraak dat Freud aan de basis van de moderne psychologie staat.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #51 Gepost op: maart 03, 2009, 09:03:07 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 03 maart 2009 om 19:49:
[...]

Dat kun jij als gereformeerd persoon (toch?) denk ik zelf het beste bepalen. We weten hoe Calvijn dacht en mijn inziens wijkt de huidige gereformeerde stroming daar van af. Mijn inziens zou Calvijn in deze tijd al lang geen noodzaak meer tot protest zien, althans niet in die mate om eenheid met de moederkerk in de weg te staan.
Ja, ik ben gereformeerd. Ik vroeg het omdat ik geen idee had wat je bedoelde. Maar jij bedoelt dat als hij in deze tijd leefde wij hem zouden verketteren omdat hij terug naar de katholieke kerk zou willen?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #52 Gepost op: maart 03, 2009, 09:27:29 pm »

quote:

mirt schreef op 03 maart 2009 om 21:03:
[...]

Ja, ik ben gereformeerd. Ik vroeg het omdat ik geen idee had wat je bedoelde. Maar jij bedoelt dat als hij in deze tijd leefde wij hem zouden verketteren omdat hij terug naar de katholieke kerk zou willen?
Dat hoort elke protestant te willen, wij horen te lijden aan de gebrokenheid van de Kerk. Maar niet tegen elke prijs en de prijs die wij vragen van Rome wil en kan zij niet betalen en evenmin kunnen wij de prijs betalen die Rome van ons vraagt.
Laat uw ja een ja zijn.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Calvijnjaar
« Reactie #53 Gepost op: maart 03, 2009, 09:30:39 pm »
Maar ik bedoel zou volgens Thorgrem Calvijn die prijs nu wel willen betalen.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn