Auteur Topic: Help, wie wil er bij ons preken?  (gelezen 2746 keer)

terp

• Bekijk profiel
Help, wie wil er bij ons preken?
« Gepost op: april 29, 2003, 09:02:19 am »
Als kerk van Duiven-Velp hebben wij heel veel moeite om een dominee op
de kansel te krijgen. (door ziekte en andere moeiten...).

Wie wil er bij ons voorgaan (al is het voor een keer).

Mariëtte Terpstra (0316-283521)
7x70x

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 29, 2003, 03:16:56 pm »

quote:

op 29 Apr 2003 09:02:19 schreef terp:

Misschien moet je afstappen van het woordje dominee? Laat mensen op de kansel met een krachtig getuigenis, over de grote dingen die God in hun leven heeft gedaan. Dat horen mensen heel graag.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 29, 2003, 03:35:04 pm »

quote:

op 29 Apr 2003 15:16:56 schreef Wilhelmina:
Misschien moet je afstappen van het woordje dominee? Laat mensen op de kansel met een krachtig getuigenis, over de grote dingen die God in hun leven heeft gedaan. Dat horen mensen heel graag.
Wacht nòg 25 jaar, en dan kennen we dergelijke vorm van prediking waarschijnlijk ook. Maar da's dan het niet-reformanda splitdeel van de GKV...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 29, 2003, 03:51:09 pm »

quote:

Volgens mij is dit een serieuze oproep aan een dominee om te komen preken.
Niet een om een discussie te openen of Jan en alleman al dan niet op de kansel zou moeten staan.
Mensen horen namelijk ook graag Gods Woord uitgelegd. (bij ons tenminste wel)
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 29, 2003, 05:06:36 pm »

quote:

op 29 Apr 2003 15:51:09 schreef Garfield:
[...]
Volgens mij is dit een serieuze oproep aan een dominee om te komen preken.
Niet een om een discussie te openen of Jan en alleman al dan niet op de kansel zou moeten staan.
Mensen horen namelijk ook graag Gods Woord uitgelegd. (bij ons tenminste wel)

De oproep staat in de eerste post en wat mij betreft kan er dan dus prima verder gepraat worden over een onderwerp wat hier direct mee te maken heeft. :)

De afgelopen tijd ben ik meerdere keren in evangelische gemeentes, jeugdkerken, EO-Jongerendagen, etcetera geweest en daar heb ik ook overdenkingen en preken meegemaakt. Die waren echt wel bijbelgetrouw en in die preken werd Gods Woord prima uitgelegd door mensen die geen dominee waren. Weliswaar hadden ze wel extra onderricht genoten over de bijbel, maar daarmee waren ze geen dominee in de gereformeerde zin van dat woord. Het gaat er mij meer om dat iemand de drive heeft om Gods Woord uit te dragen en voor te leven. Of iemand dan dominee is of niet maakt IMO toch echt niet uit. Het gaat om Gods Woord en hoe dat gebracht wordt, niet door wie. Iemand met de gave om het Woord te verkondigen mag van mij preken.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 29, 2003, 07:08:12 pm »
Misschien iets om af te wisselen....
's ochtends dominee, 's middags een spreker...
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 29, 2003, 07:19:24 pm »

quote:

op 29 Apr 2003 19:08:12 schreef Joesoef:
Goed idee, net zoals bij ons : 's morgens eredienst, 's avonds lofprijs en getuigenisdienst met veel zingen, en een ieder krijgt de gelegenheid om te vertellen wat hij deze week meegemaakt heeft met God.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 29, 2003, 07:36:54 pm »

quote:

Stel maar voor aan je kerkenraad..
[Prediker 7:29]

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 29, 2003, 07:41:14 pm »
Hmm.. misschien is het een optie om in dit verband de kerkorde van de GKV te lezen? Want het is toch ook het forum van de GKV ;) Of is/wordt dit een discussie, hoe wij het graag zien..

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 29, 2003, 07:44:33 pm »
Kerkorde kan toch via kerkelijke weg worden aangepast?

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 29, 2003, 07:47:27 pm »

quote:

op 29 Apr 2003 19:36:54 schreef Marloes:
Stel maar voor aan je kerkenraad..

Ik wil graag nog wel aan het avondmaal de volgende keer... O-)

:+
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 29, 2003, 07:51:50 pm »

quote:

op 29 Apr 2003 19:19:24 schreef Mientje:
Goed idee, net zoals bij ons : 's morgens eredienst, 's avonds lofprijs en getuigenisdienst met veel zingen, en een ieder krijgt de gelegenheid om te vertellen wat hij deze week meegemaakt heeft met God.
Goed idee. Zoiets was volgens mij oorspronkelijk ook de bedoeling met de middagdiensten. Niet precies zoals jij beschrijft natuurlijk, zo waren ze toen nog niet bezig, maar wel dat de middagdienst een ander karakter heeft dan de morgendienst. De morgendienst is de 'echte' dienst, waarin het woord bediend wordt, en het avondmaal gevierd wordt, en de middagdienst hoeft daarvan geen herhaling of slap aftreksel te zijn. Maar een leerdienst, of een zangdienst, of een preekbespreking, of ....

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 29, 2003, 09:30:54 pm »
Tja, Mariëtte, zo gaat het op dit forum. Je stelt een serieuze vraag en vervolgens jeuzelt iedereen er maar wat op los en krijg jij ondertussen geen zinnig antwoord.

Ik kan je zo ook niet 1-2-3 helpen, maar probeer het eens met het handboekje van de geref. kerken. Gewoon bellen, bellen en nog eens bellen. Maar groot kans dat men al 'geboekt' is voor het komende half jaar. Je kunt ook de hulp inroepen van de classis. Succes!

Enneh ... haak niet meteen af.

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 29, 2003, 09:49:58 pm »
Ik zelf doe de preekvoorziening bij ons in de gemeente.
In september maak ik een lijst voor het nieuwe kalenderjaar. Het is dan ongeveer drie weken bellen geblazen. Daarna moet je heel creatief zijn met de opvulling van de nog bestaande lege plekken. Ik kijk in het ND of er een dominee in de buurt komt wonen die kan je dan vragen. Soms komt er nieuwe dominee in de classis en hebben de andere predikanten weer vrij gekomen plaatsen op hun rooster.
Vergeet vooral niet de emeritus predikanten, zeker als ze familie in de buurt hebben. :)
Ik heb om deze reden ook een abonemment op het Gereformeerd kerkblad, daar lees je welke predikanten in de regio preken en daar kun je je winst weer mee doen. Dit zijn zomaar even algemene tip`s ik zal nog even verder voor je denken.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 29, 2003, 11:29:22 pm »
Er is toch ook een kerkgenootschap dat op een beveiligd gedeelte van de website een database heeft (die je dus online kunt raadplegen) met daarin welke ds op welke dag nog vrij is?

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 24, 2003, 04:47:17 pm »
Mbt de preekvoorziening kun je inderdaad allerlei predikanten proberen in te huren. Er is ook een andere mogelijkheid, nl eigen predikers/preeklezers ontwikkelen.

Hoe zijn wij daar mee bezig:
Wij werken steeds in onze gemeente aan verbetertrajecten. Zo was dat in 2000-2002 het ontwikkelen van een groeibevorderende structuur. Van 2002 t/m 2004 is dat versterking van de zondag. In dat kader werken wij aan o.a. twee dingen:
- versterking van de erediensten
  o.a. houdt dit in een concept dat gemeenteleden de inhoud van hun stille tijd (bijbelrooster) terug laten komen op de buurtkring en dat die inhoud weer terugkomt in de eredienst.  
- vast voorgangersteam.
Dat vaste voorgangersteam bestaat uit enkele predikanten van genabuurde kerken en getrainde preeklezers en uiteraard de eigen predikant. De preeklezers zijn een commitment aangegaan dat ze van de eredienst echt iets goeds maken en dat ook goed voorbereiden.
Werken aan het eerste punt (versterking van de erediensten) is alleen mogelijk als het hele voorgangersteam zich daar achter stelt in met name de conceptuele achtergrond wil steunen en mee ontwikkelen.

Dus kortom:
Geen dominee? Los het met eigen mensen op. Zoek niet stad en land af naar predikanten die gewoon hun eigen programma houden ipv het groeiklimaat van je gemeente bevorderen.

Hoe doe ik dit nu zelf?
A.s. zondag en volgende week zondag ga ik voor (preeklezen). Volgende week begint de zomerbijbelstudie die in het teken staat van het gebed. Morgenavond zit ik bij één van de organisatoren om de dienst voor te bereiden van a.s. zondag en volgende zondag. Ook ontwikkelen wij dan een stille tijd rooster dat mensen vanaf maandag kunnen toepassen.
Resultaat die ik verwacht:
Dichter bij God en mensen gaan het leuk vinden hun eigen stille tijd te organiseren omdat de zomerbijbelstudie het waardeert dat ze daar al mee aan de gang zijn en omdat ze het volgende week in de kerkdienst weer terug zien komen en eventueel zelf een input in de interactieve middagdienst kunnen geven.

Wees creatief en zoek altijd naar mogelijkheden!!

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 24, 2003, 06:09:11 pm »

quote:

op 29 Apr 2003 15:35:04 schreef elle:
[...]

Wacht nòg 25 jaar, en dan kennen we dergelijke vorm van prediking waarschijnlijk ook. Maar da's dan het niet-reformanda splitdeel van de GKV...
de NGK kent deze vorm al, ik was hier al eens verder op in gegaan in dit topic.

Misschien kun je ideeen opdoen bij je buurgemeente of een predikant lenen van je buurgemeente (zit volgens mij wel CGK in de buurt).

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 24, 2003, 06:14:22 pm »
Da's 100 km rijden. Andersom kan ook: andere kerken gaan bij GKV in de leer. Kijk daarvoor a.s. zaterdagavond naar Andries Knevel.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 24, 2003, 06:38:00 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 18:14:22 schreef Gerard Markerink:
Da's 100 km rijden. Andersom kan ook: andere kerken gaan bij GKV in de leer. Kijk daarvoor a.s. zaterdagavond naar Andries Knevel.
In de leer vat ik op als had de GKV al een hoop (meer) wijsheid in petto.
Ik hoop dat ik dit verkeerd opvat.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 24, 2003, 06:50:41 pm »

quote:

[...]

Ja ja........goed voor het kennis en leerniveau......... Een dominee is een door God gezonden iemand en die heb je echt nodig.

Ik vind bovenstaand idee gewoon absurd. Daarnaast moet je mensen niet vertellen  wat ze graag willen horen, je moet ze de waarheid vertellen en die kan soms best hard zijn......
Ellendige staat van de mens, verlossing en de dankbaarheid.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 24, 2003, 07:09:25 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 18:50:41 schreef jfwolf:
[...]

Ja ja........goed voor het kennis en leerniveau......... Een dominee is een door God gezonden iemand en die heb je echt nodig.

Ik vind bovenstaand idee gewoon absurd. Daarnaast moet je mensen niet vertellen  wat ze graag willen horen, je moet ze de waarheid vertellen en die kan soms best hard zijn......
Ellendige staat van de mens, verlossing en de dankbaarheid.

Hoeft niet per se direct elk willekeurig persoon te zijn, om die waarheid te garanderen kun je je beperken tot die mensen die die waarheid duidelijk kunnen formuleren of bijvoorbeeld een studie in de richting hebben gedaan (theologie/godsdienstleraar/etc).
En ik neem aan dat mensen in een gemeente dezelfde waarheid erkennen (en hopelijk ook herkennen).
Als je bij voorbaat voor elke lerende functie het recht voorbehoud aan de dominee, hoe doe je dat dan op een bijbelstudie? is daar niet iemand die zich verdiept in Gods woord (voorstudie/inleiding/hoe je het ook noemt) en zijn kennis die hij daarmee/daardoor heeft opgedaan overbrengt op de studiegenoten?
Aangezien we een beetje offtopic dreigen te gaan wil ik je vragen je reactie te posten in het topic dominee zonder kansel, waar dit onderwerp reeds wordt besproken.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 02, 2007, 10:52:57 pm »

quote:

terp schreef op 29 april 2003 om 09:02:

Nou zijn we een paar jaar verder. Nog steeds moeite om een predikant te krijgen???

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 02, 2007, 11:01:06 pm »
Nee, ze hebben onze oude predikant uit Delft. Hij heeft er zijn laatste beroepsjaren  doorgebracht. Inmiddels is hij met pensioen maar zal hij vast nog wel eens voorgaan gaan als em. predikant.

Modbreak:
De TS is niet meer actief op dit forum. Het lijkt me niet zinnig deze oude discussie te heropenen.Slotje dus.
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2007, 11:04:07 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.