quote:
op 24 Jun 2003 18:50:41 schreef jfwolf:
[...]
Ja ja........goed voor het kennis en leerniveau......... Een dominee is een door God gezonden iemand en die heb je echt nodig.
Ik vind bovenstaand idee gewoon absurd. Daarnaast moet je mensen niet vertellen wat ze graag willen horen, je moet ze de waarheid vertellen en die kan soms best hard zijn......
Ellendige staat van de mens, verlossing en de dankbaarheid.
Hoeft niet per se direct elk willekeurig persoon te zijn, om die waarheid te garanderen kun je je beperken tot die mensen die die waarheid duidelijk kunnen formuleren of bijvoorbeeld een studie in de richting hebben gedaan (theologie/godsdienstleraar/etc).
En ik neem aan dat mensen in een gemeente dezelfde waarheid erkennen (en hopelijk ook herkennen).
Als je bij voorbaat voor elke lerende functie het recht voorbehoud aan de dominee, hoe doe je dat dan op een bijbelstudie? is daar niet iemand die zich verdiept in Gods woord (voorstudie/inleiding/hoe je het ook noemt) en zijn kennis die hij daarmee/daardoor heeft opgedaan overbrengt op de studiegenoten?
Aangezien we een beetje offtopic dreigen te gaan wil ik je vragen je reactie te posten in het topic
dominee zonder kansel, waar dit onderwerp reeds wordt besproken.