Auteur Topic: Is de satan een geestelijk wezen?  (gelezen 21514 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Is de satan een geestelijk wezen?
« Reactie #50 Gepost op: januari 26, 2009, 04:57:19 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 26 januari 2009 om 16:45:
[...]

Oké, jij stelt satan is een geschapen schepsel. Maar....

In het karakter zoals hij zich nu manifesteert, dus negatief en/ of van oorsprong goed en nu kwaad? Of heeft God goed en kwaad dan in de schepping ingebouwd?
Maar een geschapen schepsel (dubbelop) sluit toch niet uit dat hij een geestelijk wezen is?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: januari 26, 2009, 05:21:14 pm »

quote:

Nunc schreef op 26 januari 2009 om 15:49:
[...]

mwah, als ik me niet vergis kan satan óók gewoon lezen, en als ie het nog niet wist, weet ie het nu.
Misschien wil hij het niet weten, want het is zijn opzet niet om mee te werken aan God plannen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: januari 26, 2009, 05:28:41 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 26 januari 2009 om 16:57:
[...]

Maar een geschapen schepsel (dubbelop) sluit toch niet uit dat hij een geestelijk wezen is?
inderdaad, als daar een misverstand ligt. God heeft alles geschapen, het zienlijke en het onzienlijke. Satam is een geschapen wezen, engel met karakter, en dit wezen heeft ook een identiteit, wil en gevoel. Dus satan is een geschapen wezen met geest en is dus OOK geest. Maar dit gegeven was al eerder geborgd in een van mijn eerdere reacties.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 05:29:46 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: januari 26, 2009, 06:25:06 pm »

quote:

cyber schreef op 26 januari 2009 om 16:11:
[...]

ja duh, onderbouw jij dan eerst maar dat dit specifieke gedeelte op de satan slaat.

Dat is nu wel eenvoudig inmiddels.

We kijken nog eens naar de tekst:

Ps 74,10
Hoe lang nog, God, zal de tegenstander u bespotten? Zal de vijand uw naam voor altijd beschimpen?

Grondig Christelijk stelt dat satan OOK een wezen is. Dus kan hij ook Gods tegenstander zijn. In dit geval dus: alle levende wezens die zich tegen God verzetten.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: januari 26, 2009, 06:25:20 pm »

quote:

cyber schreef op 26 januari 2009 om 16:15:
[...]

Jawel ik meen dit werkelijk, satan is een geschapen schepsel niet meer en niet minder.
Maar heb je ook bewijs ervoor dat satan wel de grote tegenstander is ??

Als je Openbaring leest zie je op een gegeven moiment de draak genoemd. Verderop in het hoofdstuk wordt uitgelegd dat dat de 'oude slang'is, en hij heeft engelen bij zich.
Michael voert oorlog tegen hem.
Dan is er toch wel sprake van een tegenstander. Verder wil de draak het kind hebben (Jezus-hij zal alle heidenen hoeden met een ijzeren staf).
Het is de draak het erom te doen dat kind te verslinden. Vergl de kindermoord in Bethlehem, de verzoeking in de woestijn etc.

Op 12
 1 En er werd een groot teken in de hemel gezien: een vrouw, met de zon bekleed, met de maan onder haar voeten en een krans van twaalf sterren op haar hoofd; 2 en zij was zwanger en schreeuwde in haar weeën en in haar pijn om te baren. 3 En er werd een ander teken in de hemel gezien, en zie, een grote rossige draak met zeven koppen en tien horens, en op zijn koppen zeven kronen. 4 En zijn staart sleepte een derde van de sterren des hemels mede en wierp die op de aarde.
En de draak stond voor de vrouw, die baren zou, om, zodra zij haar kind gebaard had, dit te verslinden. 5 En zij baarde een zoon, een mannelijk wezen, dat alle heidenen zal hoeden met een ijzeren staf; en haar kind werd plotseling weggevoerd naar God en zijn troon. 6 En de vrouw vluchtte naar de woestijn, waar zij een plaats heeft, door God bereid, opdat zij daar twaalfhonderd zestig dagen onderhouden zou worden.
De draak overwonnen
7 En er kwam oorlog in de hemel; Michaël en zijn engelen hadden oorlog te voeren tegen de draak; ook de draak en zijn engelen voerden oorlog, 8 maar hij kon geen standhouden, en hun plaats werd in de hemel niet meer gevonden. 9 En de grote draak werd (op de aarde) geworpen, de oude slang, die genaamd wordt duivel en de satan, die de gehele wereld verleidt; hij werd op de aarde geworpen en zijn engelen met hem. 10 En ik hoorde een luide stem in de hemel zeggen:
Nu is verschenen het heil en de kracht en het koningschap van onze God en de macht van zijn Gezalfde; want de aanklager van onze broeders, die hen dag en nacht aanklaagde voor onze God, is nedergeworpen. 11 En zij hebben hem overwonnen door het bloed van het Lam en door het woord van hun getuigenis, en zij hebben hun leven niet liefgehad, tot in de dood. 12 Daarom, verheugt u, gij hemelen en wie daarin wonen. Wee de aarde en de zee, want de duivel is tot u nedergedaald in grote grimmigheid, wetende, dat hij weinig tijd heeft.
De draak vervolgt de vrouw
13 En toen de draak zag, dat hij op de aarde was geworpen, vervolgde hij de vrouw, die het mannelijke kind gebaard had. 14 En aan de vrouw werden de twee vleugels van de grote arend gegeven om naar de woestijn te vliegen, naar haar plaats, waar zij onderhouden wordt buiten het gezicht van de slang, een tijd en tijden en een halve tijd. 15 En de slang wierp uit haar bek water achter de vrouw als een stroom, om haar door de stroom te laten medesleuren. 16 En de aarde kwam de vrouw te hulp en de aarde opende haar mond en verzwolg de stroom, die de draak uit zijn bek had geworpen. 17 En de draak werd toornig op de vrouw en ging heen om oorlog te voeren tegen de overigen van haar nageslacht, die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben; 18 en hij bleef staan op het zand der zee.

Het gaat me hier om het geven dat de draak het kind wil verslinden, oorlog voert tegen Michael en zijn engelen en tegen degenen die het getuigenis van Jezus hebben...

(verdere heb ik niet de bedoeling dit hele hoofdstuk te bespreken...)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: januari 26, 2009, 07:38:19 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 26 januari 2009 om 16:45:
[...]

Oké, jij stelt satan is een geschapen schepsel. Maar....
maar ik zou graag jou onderbouwing willen lezen van het waarom satan wel de tegenstander is, anders blijven we langs elkaar aan het praten.

quote:

In het karakter zoals hij zich nu manifesteert, dus negatief en/ of van oorsprong goed en nu kwaad? Of heeft God goed en kwaad dan in de schepping ingebouwd?

ik had deze teksten al gepost vanmorgen

Genesis
De slang nu was het listigste van alle dieren die de Here God gemaakt had

Jesaja 54
Zie, Ik ben het, die de smid geschapen heb, welke het kolenvuur aanblaast en naar zijn kunst het wapen vervaardigt, maar Ik ben het ook, die de verderver geschapen heb om te vernielen.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: januari 26, 2009, 07:40:02 pm »

quote:

Adinomis schreef op 26 januari 2009 om 16:56:
Hoe kun je dit nu een sprookje noemen? Dit is de toekomst voor satan:

Wat de toekomst is voor satan dat weet ik, maar daarmee heb je nog niet onderbouwd dat satan een tegenstander is.

quote:

Dat doet God toch niet met een medestander. Het is zoals Gait schreef dat God de satan, die hij goed had geschapen maar gelijk aan God wilde zijn, inpaste in Zijn plan. God doet het kwade meewerken ten goede. Rom. 8:28

Genesis

Jesaja 54
Zie, Ik ben het, die de smid geschapen heb, welke het kolenvuur aanblaast en naar zijn kunst het wapen vervaardigt, maar Ik ben het ook, die de verderver geschapen heb om te vernielen.

Johannes 8
Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen.

1 Johannes 3
wie de zonde doet is uit de duivel, want de duivel zondigt van den beginne.

opsomming van de feiten:
* de Heer heeft hem gemaakt
* hij is een leugenaar en spreekt naar zijn aard
* de duivel zondigt vanaf het begin
* hij heeft in de waarheid niet gestaan
* hij staat onder volledige controle van God hij kan niets doen vanuit zichzelf. zie Job

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: januari 26, 2009, 07:46:25 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 januari 2009 om 18:25:
[...]

Dat is nu wel eenvoudig inmiddels.

We kijken nog eens naar de tekst:

Ps 74,10
Hoe lang nog, God, zal de tegenstander u bespotten? Zal de vijand uw naam voor altijd beschimpen?

Grondig Christelijk stelt dat satan OOK een wezen is. Dus kan hij ook Gods tegenstander zijn. In dit geval dus: alle levende wezens die zich tegen God verzetten.

het kan ja
alleen in de bijbel is geen woord te vinden dat satan Gods tegenstander is, wat Grondig Christelijk stelt is geen bewijs.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: januari 26, 2009, 07:51:48 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 26 januari 2009 om 18:25:
Als je Openbaring leest zie je op een gegeven moiment de draak genoemd. Verderop in het hoofdstuk wordt uitgelegd dat dat de 'oude slang'is, en hij heeft engelen bij zich.
Michael voert oorlog tegen hem.
Dan is er toch wel sprake van een tegenstander.
in dit geval is het de tegenstander van Michael en niet van God.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: januari 26, 2009, 08:12:07 pm »

quote:

cyber schreef op 26 januari 2009 om 19:46:
[...]

het kan ja
alleen in de bijbel is geen woord te vinden dat satan Gods tegenstander is, wat Grondig Christelijk stelt is geen bewijs.

De benaming satan komt van het Hebreeuws. Het ook veel gebruikte synoniem duivel is van het Griekse diábolos afkomstig en heeft soortgelijke betekenissen, namelijk 'lasteraar', 'verzoeker', 'scheidingmaker' en 'tegenstander.'

zie bijvoorbeeld bijgaande link

http://www.bibletopics.com/BibleStudy/164.htm

God en de satan bewijzen zich zelf. De een door de overwinning, de ander door de nederlaag. Hij is geen voorstander van God, geen medestander dus...?
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 08:19:26 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: januari 26, 2009, 08:26:20 pm »

quote:

cyber schreef op 26 januari 2009 om 19:38:
[...]

Dus God had van tevoren al bedacht zijn schepping te vernielen en de zondeval was dus ook al ingecalculeerd?

Ligt hier de nadruk op de voorzienigheid die van tevoren een wezen schiep om te vernielen, of tevoren een wezen heeft geschapen die uiteindelijk een doel en reden had te vernielen.
Wanneer in God geen ongerechtigheid is , kan hij ook geen ongerechtigheid scheppen?

Voorts gaat het in deze tekst helemaal niet om een bovennatuurlijke verderver, maar om zondige mensen die Gods plan willen vernietigen.
even in een iets breder context vanuit jesaje 54:

15 Word je toch aangevallen, het komt niet van mij.
Valt iemand je aan? Het wordt zijn eigen val.
16 Ik heb de smid geschapen,
die het gloeiende vuur aanblaast
om gereedschap te vervaardigen voor een zeker doel;
zo heb ik ook de vernietiger geschapen,
die verderf wil zaaien.
17 Maar elk wapen dat tegen jou wordt gesmeed
zal machteloos zijn,
en ieder die jou in een geding belastert
zal zelf veroordeeld worden.
Dit is het deel dat de dienaren van de HEER toekomt,
dit is het recht dat ik hun toeken – spreekt de HEER.  

Geen versjes lezen maar de context lijkt me wel zo verstandig
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 08:38:12 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: januari 26, 2009, 09:18:33 pm »

quote:

[...]

het kan ja
in de nederlandse vertalingen niet helder, het hebreeuws geeft veel meer uitsluitsel..lijkt me een heel betrouwbare bron
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 09:18:52 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: januari 26, 2009, 10:19:06 pm »

quote:

[...]

het kan ja
Ik begrijp geloof ik wel wat je bedoelt. Ieder heeft even grote verantwoordelijkheden hierin. We kunnen ons verschuilen achter de slang zoals Eva en Adam weer achter Eva, maar we zijn allemaal medeplichtig aan elke vorm van verzet.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: januari 26, 2009, 10:22:58 pm »

quote:

cyber schreef op 26 januari 2009 om 19:51:
[...]

In dit geval is het de tegenstander van Michael en niet van God.
Al  geld hier ook weer: de wereld haat hem, omdat ze God en Jezus als eerste gehaad hadden. Als het zijn tegenstander is, dan ook die van Jezus die aan het hoofd van Gods engelenmacht staat.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: januari 26, 2009, 11:04:04 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 januari 2009 om 22:19:
[...]

Ik begrijp geloof ik wel wat je bedoelt. Ieder heeft even grote verantwoordelijkheden hierin. We kunnen ons verschuilen achter de slang zoals Eva en Adam weer achter Eva, maar we zijn allemaal medeplichtig aan elke vorm van verzet.

Ik heb nergens verantwoordelijkheid van de mens ontkent gait.  Een enkele vraag en opmerking ter overweging;

Wie sprak de eerste leugen in het paradijs?
Wie volgde deze leugen op?
Wie beoogde de zondeval?
Waarom beoogde deze dat?
Wie had de keuze te kiezen voor of tegen die leugen?
Wie is er ingeluist?
Wie was gewaarschuwd middels een verbod?
Waarom was die waarschuwing middels dit gebod nodig?
Zag God al gevaar?
Waarom greep Hij niet in?
Wilde God de eerste mensen als marionet zonder eigen verantwoordelijkheid of wilde hij een evenbeeld die verantwoordelijk kon zijn?

Als er in die situatie een gelijke verantwoordelijkheid was, waarom is de straf van de Satan over Gods volkomen tijdgericht en eindafrekening dan zwaarder dan die van de mens, of meet God met twee maten. Eerlijk is eerlijk nietwaar?

Een gewaarschuwd kind welke denkt dat vuur verwarmt en niet heeft ervaren dat het gevaarlijk is en een lucifer afstrijkt. Daar door het huis in brand steekt verdient straf. Maar degene die de lucifers aanreikte en vertelde dat het best spannend en warm is verdiend nog meer.
De vader van het kind zal het huis opnieuw bouwen om een plaats te bereiden voor zijn kind, simpel omdat het van het kind houdt. Het kind zit wel even in de kou maar verkrijgt weer zijn verwarmde plaats. De aanreiker van de lucifer zal het huis niet meer binnen gaan.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2009, 11:24:42 pm door grondig christelijk »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: januari 26, 2009, 11:57:31 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 26 januari 2009 om 20:12:
[...]

De benaming satan komt van het Hebreeuws. Het ook veel gebruikte synoniem duivel is van het Griekse diábolos afkomstig en heeft soortgelijke betekenissen, namelijk 'lasteraar', 'verzoeker', 'scheidingmaker' en 'tegenstander.'

zie bijvoorbeeld bijgaande link

http://www.bibletopics.com/BibleStudy/164.htm

God en de satan bewijzen zich zelf. De een door de overwinning, de ander door de nederlaag. Hij is geen voorstander van God, geen medestander dus...?
en dan dus automatisch de gevolgtrekking dat satan dan wel de tegenstander moet zijn ?? lijkt mij toch niet

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: januari 27, 2009, 12:06:16 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 26 januari 2009 om 20:26:
[...]

Dus God had van tevoren al bedacht zijn schepping te vernielen en de zondeval was dus ook al ingecalculeerd?
ja waarom niet, je zou ook kunnen zeggen het is dermate goed overdacht zodat er niks uit hand is gelopen.

quote:

Ligt hier de nadruk op de voorzienigheid die van tevoren een wezen schiep om te vernielen, of tevoren een wezen heeft geschapen die uiteindelijk een doel en reden had te vernielen.
Wanneer in God geen ongerechtigheid is , kan hij ook geen ongerechtigheid scheppen?
kijk God is God hé en geen mens, dat is een groot verschil

quote:

Voorts gaat het in deze tekst helemaal niet om een bovennatuurlijke verderver, maar om zondige mensen die Gods plan willen vernietigen.
even in een iets breder context vanuit jesaje 54:

15 Word je toch aangevallen, het komt niet van mij.
Valt iemand je aan? Het wordt zijn eigen val.
16 Ik heb de smid geschapen,
die het gloeiende vuur aanblaast
om gereedschap te vervaardigen voor een zeker doel;
zo heb ik ook de vernietiger geschapen,
die verderf wil zaaien.
17 Maar elk wapen dat tegen jou wordt gesmeed
zal machteloos zijn,
en ieder die jou in een geding belastert
zal zelf veroordeeld worden.
Dit is het deel dat de dienaren van de HEER toekomt,
dit is het recht dat ik hun toeken – spreekt de HEER.  

Geen versjes lezen maar de context lijkt me wel zo verstandig
zelfs in de context lezen staat er hetzelfde, en nee ik ben geen teksten smijter en ik lees altijd eerst de context anders valt het niet te begrijpen.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: januari 27, 2009, 12:12:26 am »

quote:

gaitema schreef op 26 januari 2009 om 22:19:
[...]

yep  :)

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: januari 27, 2009, 12:20:33 am »

quote:

cyber schreef op 26 januari 2009 om 19:40:

Wat de toekomst is voor satan dat weet ik, maar daarmee heb je nog niet onderbouwd dat satan een tegenstander is.
Het woord satan komt van het Hebreeuwse sãtãn en betekent tegenstander.

quote:

De slang alias Satan
Het Oude Testament:
satan, zelfstandig naamwoord – De Betekenis: tegenstander, tegenpartij
satan, werkwoord – De Betekenis: tegenstander zijn, als tegenstander handelen,
Het Nieuwe Testament:
Satanas, zelfstandig naamwoord mannelijk – De Betekenis: tegenstander
Satan, zelfstandig naamwoord mannelijk – De Betekenis: tegenstander
Telkens als we dus het woord ‘satan’ in de Bijbel tegenkomen is dus er sprake van iemand, die tegenwerkt.
http://www.overvloeiendegenade.nl/ufos/satan1.html
verder:

quote:

Het woord satan is afkomstig van een hebreeuws en/of oud egyptisch woord dat de betekenis zou hebben van hinderen of tegenhouden.
Bron: woordenboek.solcon.nl

God is waarheid, gerechtigheid, de vader van Jezus die de waarheid is.
Satan is de vader van de leugen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: januari 27, 2009, 12:27:17 am »

quote:

cyber schreef op 26 januari 2009 om 23:57:
[...]

en dan dus automatisch de gevolgtrekking dat satan dan wel de tegenstander moet zijn ?? lijkt mij toch niet
Ik ben werkelijk een beetje stil van je mening in deze , bestaat saten dan wel cyber en hoe duid jij dat dan.
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2009, 12:28:42 am door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: januari 27, 2009, 12:41:32 am »

quote:

cyber schreef op 27 januari 2009 om 00:06:
zelfs in de context lezen staat er hetzelfde, en nee ik ben geen teksten smijter en ik lees altijd eerst de context anders valt het niet te begrijpen.
als ik de context lees, lees ik daar helemaal niets over satan, maar over de rol van mensen?  :? en God als regisseur? Het gaat over Gods bescherming tegen de vijanden van het volk Israel? Of bedoel je te zeggen dat satan als subject geen eigen rol speelt maar een "figuur" is voor de zondedaden van de mensen. Dat deze zondedaden en de verlossingsdaden uit de hand van God komen en God als het ware alles regisseert en een soort stratego tegen zichzelf speelt?
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2009, 12:58:58 am door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: januari 27, 2009, 04:34:18 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 26 januari 2009 om 23:04:

Als er in die situatie een gelijke verantwoordelijkheid was, waarom is de straf van de Satan over Gods volkomen tijdgericht en eindafrekening dan zwaarder dan die van de mens, of meet God met twee maten. Eerlijk is eerlijk nietwaar?

.
Ik snap wel wat hij bedoelt, God behandeld iedere geest met de zelfde maatstaaf, vandaar ook dat satans straf zwaarder zal wegen dan die van een willekeurig mens. Maar de ene mens ook wel ten op zichte van de ander, tenzij vergeven in Jezus. In die zin is ieders verzet er één.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: januari 27, 2009, 04:36:29 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 27 januari 2009 om 00:27:
[...]

Ik ben werkelijk een beetje stil van je mening in deze , bestaat saten dan wel cyber en hoe duid jij dat dan.
daarmee gooide hij wel verwarring vindt ik. want hij is wel een tegenstander. Net als elk ander als die zich verzet.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: januari 27, 2009, 12:22:55 pm »

quote:

Adinomis schreef op 27 januari 2009 om 00:20:
[...]

Het woord satan komt van het Hebreeuwse sãtãn en betekent tegenstander.

[...]

verder:

[...]

God is waarheid, gerechtigheid, de vader van Jezus die de waarheid is.
Satan is de vader van de leugen.
Discussiëren is komen met argumenten.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: januari 27, 2009, 12:27:48 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 27 januari 2009 om 00:27:
[...]

Waarom val je stil dan ?? en nogmaals ik ontken satan niet.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: januari 27, 2009, 12:37:25 pm »
Satan is een gevallen engel aldus de christelijke interpretatie. Of Satan een een geestelijk wezen is staat of valt met hoe je engelen ziet. Is de aarsengel Michaël, de voornaamste der vorsten en de beschermer van het vrome Israël, de machtige vorst der hemelse heirscharen, de aanvoerder van de hemelse legers in de strijd tegen Satan, een geestelijk wezen?

Indien ja, dan is Satan dat ook, indien nee dan is Satan dat ook niet.

Openbaring 12
7 Toen brak er in de hemel een oorlog uit. Michaël en zijn engelen vochten tegen de draak, en de draak en zijn engelen vochten terug. 8 Maar zij hielden geen stand en hun plaats werd in de hemel niet meer gevonden. 9 De grote draak werd neergeworpen, de oude slang, die Duivel en Satan heet en de hele wereld misleidt; hij werd neergeworpen op de aarde en zijn engelen met hem.

Persoonlijk vind ik de heilige aartsengel Michaël een zeer inspirerende heilige, vandaar nog een afbeelding als toegift. ;)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/68/Guido_Reni_031.jpg

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: januari 27, 2009, 01:24:02 pm »
Doet erg denken aan de vele afbeeldingen van sint Joris en de draak.
Apart trouwens een mannelijk lichaam en een vrouwelijk gezicht...

Cyber, wat of wie is volgens jou de satan?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: januari 27, 2009, 01:32:03 pm »

quote:

cyber schreef op 27 januari 2009 om 12:22:
[...]

Discussiëren is komen met argumenten.

Adinomis zet volgens mij twee zaken (personen) tegenover elkaar:

Jezus = de Zoon van God - De Waarheid <-> Satan die de vader der leugen wordt genoemd.

Je kunt het nog uitbreiden met:

quote:

Joh 15,26

Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der Waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen;
Deze Geest staat tegenover een andere geest:

quote:

1 Joh 4
1 Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan. 2 Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; 3 en iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God. En dit is de geest van de antichrist, waarvan gij gehoord hebt, dat hij komen zal, en hij is nu reeds in de wereld. 4 Gíj zijt uit God, kinderkens, en gij hebt hen overwonnen; want Hij, die in u is, is meerder dan die in de wereld is. 5 Zij zijn uit de wereld; daarom spreken zij uit de wereld en hoort de wereld naar hen. 6 Wij zijn uit God; wie God kent, hoort naar ons; wie uit God niet is, hoort naar ons niet. Hieraan onderkennen wij de Geest der waarheid en de geest der dwaling.

Deze geest is nu al werkzaam in mensen:

quote:

Ef 2,2
.... overeenkomstig de loop dezer wereld, overeenkomstig de overste van de macht der lucht, van de geest, die thans werkzaam is in de kinderen der ongehoorzaamheid,
Dit gaat toch over de overste van de macht der lucht, oftewel: de geest die werkzaam is in de kinderen der ongehoorzaamheid.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: januari 27, 2009, 03:59:01 pm »

quote:

cyber schreef op 27 januari 2009 om 12:27:
[...]

Is hij volgens jou 'een' tegenstander?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: januari 27, 2009, 04:05:54 pm »

quote:

cyber schreef op 27 januari 2009 om 12:27:
[...]

Ik val stil omdat het idee dat satan niet de tegenstander van God zou zijn iets heel vreemds is wat ik uit de mond christen verwacht en ben ik zeer benieuwd waar de verschillen zitten.
dan komen vragen bij me op als denk jij ook dat satan een afvallige engel is of dat satan in je ogen wellicht niet tegenstender, maar aanklager is, of dat satan niets meer doet omdat hij overwonnen is en dus geen rol meer speelt of wat dan ook...

maar misschien communiceren wij wel langs elkaar heen?

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: januari 27, 2009, 09:20:45 pm »

quote:

mirt schreef op 27 januari 2009 om 13:24:

Cyber, wat of wie is volgens jou de satan?

bij dezen :)
Volgens mij is de duivel / satan de gevallen engel die God de hele tijd probeert dwars te zitten en mensen van God af probeert te trekken. De duivel en zijn demonen proberen de mens deelgenoot te maken van hun opstand tegen God.
Dus de duivel is een geestelijk wezen.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: januari 27, 2009, 09:21:58 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 januari 2009 om 15:59:
[...]

Is hij volgens jou 'een' tegenstander?
nee

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: januari 27, 2009, 09:24:19 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 27 januari 2009 om 16:05:
Ik val stil omdat het idee dat satan niet de tegenstander van God zou zijn iets heel vreemds is wat ik uit de mond christen verwacht
zo heel vreemd is dit toch niet, christenen verschillen wel vaker van mening.

quote:

en ben ik zeer benieuwd waar de verschillen zitten.
dan komen vragen bij me op als denk jij ook dat satan een afvallige engel is of dat satan in je ogen wellicht niet tegenstender, maar aanklager is, of dat satan niets meer doet omdat hij overwonnen is en dus geen rol meer speelt of wat dan ook...

jawel hoor satan speelt nog steeds een grote rol stilzitten doet ie volgens mij niet

quote:

maar misschien communiceren wij wel langs elkaar heen?
ja lijkt mij ook, maar vertel eens waarom moet satan de tegenstander zijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: januari 27, 2009, 09:34:05 pm »

quote:

Bedoel je daarmee dat God helemaal geen tegenstanders heeft? En dat satan en de mensen van de wereld slechts opstandig zijn tegen God?

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: januari 27, 2009, 09:34:05 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 27 januari 2009 om 12:37:
Satan is een gevallen engel aldus de christelijke interpretatie. Of Satan een een geestelijk wezen is staat of valt met hoe je engelen ziet. Is de aarsengel Michaël, de voornaamste der vorsten en de beschermer van het vrome Israël, de machtige vorst der hemelse heirscharen, de aanvoerder van de hemelse legers in de strijd tegen Satan, een geestelijk wezen?

Indien ja, dan is Satan dat ook, indien nee dan is Satan dat ook niet.

Openbaring 12
7 Toen brak er in de hemel een oorlog uit. Michaël en zijn engelen vochten tegen de draak, en de draak en zijn engelen vochten terug. 8 Maar zij hielden geen stand en hun plaats werd in de hemel niet meer gevonden. 9 De grote draak werd neergeworpen, de oude slang, die Duivel en Satan heet en de hele wereld misleidt; hij werd neergeworpen op de aarde en zijn engelen met hem.

Persoonlijk vind ik de heilige aartsengel Michaël een zeer inspirerende heilige, vandaar nog een afbeelding als toegift. ;)

[afbeelding]

een stukje uit mijn woonplaats.

Ook wordt hier een beeld van Sint-Michaël bewaard, de schutspatroon van de stad Zwolle.
http://nl.wikipedia.org/w...hangel_Michael_Zwolle.JPG

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: januari 27, 2009, 09:38:44 pm »

quote:

cyber schreef op 27 januari 2009 om 21:24:
[...]

zo heel vreemd is dit toch niet, christenen verschillen wel vaker van mening.

[...]

jawel hoor satan speelt nog steeds een grote rol stilzitten doet ie volgens mij niet

[...]

ja lijkt mij ook, maar vertel eens waarom moet satan de tegenstander zijn.
geef jij eerst maar eens antwoord op de vraag waarom satan hij geen tegenstander is.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: januari 27, 2009, 09:42:30 pm »

quote:

cyber schreef op 27 januari 2009 om 21:20:
[...]

bij dezen :)
Volgens mij is de duivel / satan de gevallen engel die God de hele tijd probeert dwars te zitten en mensen van God af probeert te trekken. De duivel en zijn demonen proberen de mens deelgenoot te maken van hun opstand tegen God.
Dus de duivel is een geestelijk wezen.
maar geen tegenstander? Schiet mij maar lek....

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: januari 27, 2009, 10:55:23 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 27 januari 2009 om 21:42:
[...]

Volgens mij doelt hij bewust ergens op, en dat maakt me nieuwsgierig. Immers is het maar net welke bewoordingen hij waarom waar voor kiest.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: januari 28, 2009, 12:22:53 am »

quote:

gaitema schreef op 27 januari 2009 om 22:55:
[...]

Volgens mij doelt hij bewust ergens op, en dat maakt me nieuwsgierig. Immers is het maar net welke bewoordingen hij waarom waar voor kiest.
Dat kan gait, maar dan is het geen heldere manier van discussieren. Ik heb aangegeven wat de naam satan betekent vanuit het hebreeuws en zoals we toch mogen veronderstellen is de satan de destructeur, de kapotmaker, de tegenstander van het plan van God met de mens...

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: januari 28, 2009, 12:53:10 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 januari 2009 om 21:34:
[...]

Bedoel je daarmee dat God helemaal geen tegenstanders heeft? En dat satan en de mensen van de wereld slechts opstandig zijn tegen God?
Ja, mensen die meenden Gods plannen te kunnen doorkruisen hebben allemaal het loodje gelegd.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: januari 28, 2009, 12:56:28 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 27 januari 2009 om 21:38:
[...]

geef jij eerst maar eens antwoord op de vraag waarom satan hij geen tegenstander is.

dat antwoord had ik al gegeven en wel op maandag 26 januari 2009 11:40

God heeft geen tegenstanders en de satan is het zeker niet, ik weet niet waar dit sprookje nu vandaan komt maar uit de Bijbel is geen bewijs hiervoor te vinden.
Als satan de tegenstander is dan is hij de schepper van het kwaad en dat lijkt mij een grote misvatting.

Wat satan wel doet is mensen tegen God opzetten zodat de mens een tegenstander word, maar ook dit gaat niet buiten God om, per slot is God de schepper van de hemel en de aarde, het licht en het donker, het goed en het kwaad.
Satan valt onder God hij kan niet zelfstandig en uit eigen macht handelen, hij kan alleen handelen als God hem een machtiging daartoe geeft.

Genesis

Job
God geeft satan toestemming om onheil over Job te brengen maar met de restrictie om Job in leven te laten.
Duidelijk lijkt me satan kan niets doen hij staat onder volledige controle van God.

Jesaja 54

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: januari 28, 2009, 01:00:01 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 27 januari 2009 om 21:42:
[...]

ik beweer de hele tijd al dat satan geen tegenstander van God is, dus als ik het nu wel had beweerd, satan als tegenstander, was ik een blad in de wind geweest en niet betrouwbaar.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: januari 28, 2009, 01:13:08 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 28 januari 2009 om 00:22:
[...]

Dat kan gait, maar dan is het geen heldere manier van discussieren. Ik heb aangegeven wat de naam satan betekent vanuit het hebreeuws en zoals we toch mogen veronderstellen is de satan de destructeur, de kapotmaker, de tegenstander van het plan van God met de mens...

de betekenis van de naam satan is dus tegenstander van God vanuit het Hebreeuws en omdat die naam die betekenis heeft is dat dus zo, onderbouwing vanuit de Schrift is dus daarom niet nodig een betekenis van een naam is voldoende.

satan is niet in staat om Gods plan te dwarsbomen hij is maar een gevallen engel, God kent alle dingen. Zijn alwetendheid omvat ook de wil van de mens en wat satan uitspookt.

als mens kun je het ook weten
1 Petrus 5
want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende
leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden."

heel simpel dus, satan is onze tegenpartij, onze tegenstander, waar hebben wij een wapenrusting voor nodig, jawel omdat wij anders niet stand kunnen houden tegen die tegenpartij de satan geheten.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: januari 28, 2009, 01:14:22 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 januari 2009 om 22:55:
[...]

ik probeer zo helder mogelijk te formuleren, maar wat ik ter berde breng schijnt iets nieuws te zijn, lijkt wel

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: januari 28, 2009, 01:16:23 pm »

quote:

cyber schreef op 28 januari 2009 om 13:00:
[...]

ik beweer de hele tijd al dat satan geen tegenstander van God is, dus als ik het nu wel had beweerd, satan als tegenstander, was ik een blad in de wind geweest en niet betrouwbaar.

Klopt. Daarnaast vind ik je zienswijze niet eens zo vreemd.

God heeft de engelen gemaakt. God is almachtig en staat buiten tijd en ruimte. God had dus al kunnen voorzien dat Lucifer (Satan, duivel) zich tegen Hem zou keren. Indien het geen plan was van Zijn schepping zou Hij Lucifer niet gemaakt hebben.

God is schepper van het goede en het kwade. Zonder het kwaad geen goed in de wereld en andersom. In feite heeft Lucifer dus ook een doel in Gods schepping. Namelijk het kaf van het koren scheiden.

Zelfs Michaël durfde geen oordeel te geven over Lucifer.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: januari 28, 2009, 01:20:14 pm »

quote:

cyber schreef op 28 januari 2009 om 12:56:
[...]

dat antwoord had ik al gegeven en wel op maandag 26 januari 2009 11:40

God heeft geen tegenstanders en de satan is het zeker niet, ik weet niet waar dit sprookje nu vandaan komt maar uit de Bijbel is geen bewijs hiervoor te vinden.
Als satan de tegenstander is dan is hij de schepper van het kwaad en dat lijkt mij een grote misvatting.

Wat satan wel doet is mensen tegen God opzetten zodat de mens een tegenstander word, maar ook dit gaat niet buiten God om, per slot is God de schepper van de hemel en de aarde, het licht en het donker, het goed en het kwaad.
Satan valt onder God hij kan niet zelfstandig en uit eigen macht handelen, hij kan alleen handelen als God hem een machtiging daartoe geeft.

Genesis

Job
God geeft satan toestemming om onheil over Job te brengen maar met de restrictie om Job in leven te laten.
Duidelijk lijkt me satan kan niets doen hij staat onder volledige controle van God.

Jesaja 54

Met alle respect, maar dit is pas jou eerste heldere standpuntbepaling.
Maar geen probleem. Ik concludeer dat je van mening bent dat Satan geen tegenstander maar een werktuig is van God en dat de verleiding van de slang is gebeurt met toestemming van God. Dat God het risico van de afval van de mens door deze actie heeft ingecalculeerd. Dat God zag dat de schepping van de mens goed was, maar het toch nog even zeker wilde weten. Dat God elke beweging van goed en kwaad in zijn hand heeft en toelaat.

Maar hoe kan God die zo zuiver is als het maar kan en geen ongerechtigheid verdraagt dan zelf de schepper zijn van satan in de tegenwoordige vorm.
God heeft engelen geschapen en satan werd afvallig, ik neem aan dat jij van mening bent dat God dit ook heeft geinitieerd?
Dus God had te voren al geregeld (voor de schepping) dat de satan moest worden overwonnen omdat er een zondeval moest komen.
Dan is elk detail in ons leven bepaald, ook onze keuzes en einddoel?
Dan klopt het dat er zijn die voorbestemd zijn om gered te worden en verloren te gaan?
Dan heeft God ook de duisternis geschapen neem ik aan opdat het licht kon worden?
Dan zijn wij een stok en een blok en kunnen onze bestemming niet wijzigen, want ook onze wil wordt bepaald. We hebben geen vrije wil?
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2009, 01:37:47 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: januari 28, 2009, 01:23:54 pm »

quote:

cyber schreef op 28 januari 2009 om 13:14:
[...]

ik probeer zo helder mogelijk te formuleren, maar wat ik ter berde breng schijnt iets nieuws te zijn, lijkt wel
Nee hoor, is niet nieuw maar jou positionering was me nog niet geheel duidelijk. Aangezien we hier in BF posten en niet in GL is dit geen automatisch gegeven hé.
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2009, 01:38:31 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: januari 28, 2009, 01:36:45 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 28 januari 2009 om 13:16:
[...]

Klopt. Daarnaast vind ik je zienswijze niet eens zo vreemd.

God heeft de engelen gemaakt. God is almachtig en staat buiten tijd en ruimte. God had dus al kunnen voorzien dat Lucifer (Satan, duivel) zich tegen Hem zou keren. Indien het geen plan was van Zijn schepping zou Hij Lucifer niet gemaakt hebben.

God is schepper van het goede en het kwade. Zonder het kwaad geen goed in de wereld en andersom. In feite heeft Lucifer dus ook een doel in Gods schepping. Namelijk het kaf van het koren scheiden.

Zelfs Michaël durfde geen oordeel te geven over Lucifer.
Hoe kan dan in genesis staan dat wat Hij schiep goed was. Op welk moment werd satan dan afvallig, voor de schepping, tijdens de schepping of na de zesde / zevende dag? God voltooide toch zijn scheppingswerk en het was toch goed?
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2009, 01:45:51 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: januari 28, 2009, 01:41:30 pm »

quote:

cyber schreef op 28 januari 2009 om 13:13:
[...]

de betekenis van de naam satan is dus tegenstander van God vanuit het Hebreeuws en omdat die naam die betekenis heeft is dat dus zo, onderbouwing vanuit de Schrift is dus daarom niet nodig een betekenis van een naam is voldoende.

satan is niet in staat om Gods plan te dwarsbomen hij is maar een gevallen engel, God kent alle dingen. Zijn alwetendheid omvat ook de wil van de mens en wat satan uitspookt.

als mens kun je het ook weten
1 Petrus 5
want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende
leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden."

heel simpel dus, satan is onze tegenpartij, onze tegenstander, waar hebben wij een wapenrusting voor nodig, jawel omdat wij anders niet stand kunnen houden tegen die tegenpartij de satan geheten.
wanneer satan onze tegenstander is, is hij ook Gods tegenstander omdat God niet wil dat de wereld verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Ik begrijp dus niets van je haarkloverij

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: januari 28, 2009, 01:49:18 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 28 januari 2009 om 13:16:
In feite heeft Lucifer dus ook een doel in Gods schepping. Namelijk het kaf van het koren scheiden.
Het is niet satan die schudt maar God zelf.