quote:
mirt schreef op 29 januari 2009 om 09:40:[...]
Eigenlijk te vergelijken met een forum waar niet gemodereerd wordt dan. Dat bedoel ik niet om flauw te doen ofzo. Maar als we het vergelijken is het dan gek dat er bepaalde regels zijn om de sfeer in de maatschappij (nog belangrijker dan op een forum wat een deeltje van die maatschappij is) niet teveel te verpesten.
Nah, het is niet per se zo dat bij 'extreme vrijheid van meningsuiting' ook meteen alle fatsoen overboord mag/moet. Je kunt best streven naar een situatie waarin alle meningen geuit mogen worden, zelfs wanneer ze mager te onderbouwen zijn, met de beperking dat ze niet puur uit zijn op vernedering van een ander.
In Nederland ben je redelijk vrij in het uiten van je mening, maar smaad mag niet, koninginbashen mag niet en Godslastering mag niet. Daarom mag je nog best zeggen dat er onder allochtone jongeren meer criminaliteit voorkomen, de koninging overbodige franje is of dat christenen dom zijn. Of die uitspraken nu waar zijn of niet.
Wat ik vooral frappant vindt is dat vrijheid van meningsuiting kennelijk gekoesterd wordt, maar dat tegelijkertijd discriminatie niet mag. En dat daarom veel meningen toch niet mogen worden geuit, want dat zou wel eens discriminerend kunnen zijn.
Discriminatie is onderdeel van het leven. 't Begint al wanneer je geboren wordt: er wordt meteen gecheckt of je jongetje of meisje bent, en de inrichting van de babykamer wordt er op aangepast. Discriminatie, onderscheid maken, is in zichzelf niet fout.
Wat wel fout is, is op grond van onderscheidende kenmerken (veel allochtonen zijn arm, wonen in achterstandswijken waar veel criminaliteit is, bijv) foute conclusies trekken (als we de allochtonen nu uitbannen, hebben we ook geen criminaliteit meer in de achterstandswijken). Maar in een democratie als in NL heeft een politicus die dergelijke onterechte conclusies trekt het recht om verkeerd beleid te maken, mits hij genoeg stemmen trekt.
Ik zou zeggen: democratie impliceert vrijheid van meningsuiting. Vrijheid van meningsuiting impliceert discriminatie. Leg de democratie aan banden (anders kun je als meerderheid besluiten om een minderheid uit te moorden) om ongewenste situaties te voorkomen (middels een grondwet bijv), en daaruit vloeit de ruimte voor de rest voort. En dat betekent ook: ruimte voor domme/irritante politici.
Ohe, dat doen we al...