Auteur Topic: Banbakje  (gelezen 3842 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Banbakje
« Gepost op: januari 29, 2009, 12:46:13 am »
Op meerdere fora is een mededelingenbord waarop staat wie er een ban heeft gekregen, voor hoelang en waarom.
Vaak met humor gemeld maar wel handig.
Is het een plan om dat hier ook te doen?
Mail me maar als je wat wilt weten

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #1 Gepost op: januari 29, 2009, 09:12:46 am »
Naar mijn mening werkt zo'n openbare schandpaal nogal averechts, maar op zich begrijp ik de behoefte wel. Ben benieuwd wat anderen vinden?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #2 Gepost op: januari 29, 2009, 09:54:00 am »
Ik heb er ook twijfels over. Op andere fora (even gesproken vanuit mijn beperkte ervaring) komen vaak pubers en relschoppers en trollen die in één keer talloze topics starten waar iedereen bovenop vliegt - het kan dan heel zinnig zijn om te melden dat het eikeltje weg is en dat iedereen weer kalm kan worden.

Dit is een rustiger en serieuzer forum en de meeste bans die we hier doen zijn voor users waar we een voorgeschiedenis mee hebben, contact dat meestal achter de schermen verloopt. Een openbare banmelding komt dan in de meeste gevallen voor de andere users regelrecht uit de lucht vallen, wordt onderwerp van geruzie en discussie, al met al niet bijdragend lijkt me.

Misschien een iets liberaler beleid tegenover users die ons integer benaderen per email over een bepaalde andere user ("Is X soms geband? hij reageert niet meer op mijn posts!") zou mijns inziens wel kunnen. Niet al dat soort vragen komt voort uit roddelzucht of ongezonde nieuwsgierigheid.
Bombus terrestris Reginae

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #3 Gepost op: januari 29, 2009, 11:15:10 am »
Ik ben het eens met BBB. Wat mij betreft hoeven mensen echt niet aan de schandpaal genageld te worden, maar ik ben er toch ook wel voor om open te zijn over óf (en dus niet meteen waarom) een bepaalde user geband is als daar naar gevraagd wordt. Dat vraagt alleen wel vertrouwen van de overige users in het beleid van de crew. En het is dan ook niet de bedoeling dat er discussie of geroddel ofzo van komt. Users zouden het voor kennisgeving aan moeten nemen, dan kan het wel. Maar ik vrees eerlijk gezegd dat dat voor sommige mensen te veel gevraagd is (het vraagt namelijk het uitschakelen van je emoties en volgens mij kunnen maar heel weinig mensen dat).
Idealiter zou je dus gewoon open moeten kunnen zijn over of iemand geband is of niet (en voor hoe lang) zonder dat er meteen herrie van komt op wat voor manier dan ook. Maar ik vrees dus dat het in de praktijk een stuk ingewikkelder ligt en vraag me dus ook af of iedereen er wel op een goede manier mee om zal gaan.
computerfout: een vreemde een in de byte

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #4 Gepost op: januari 29, 2009, 11:33:33 am »

quote:

Pooh schreef op 29 januari 2009 om 09:12:
Naar mijn mening werkt zo'n openbare schandpaal nogal averechts, maar op zich begrijp ik de behoefte wel. Ben benieuwd wat anderen vinden?

Wat natuurlijk ook zou kunnen is dat er tijdelijk in het profiel iets komt te staan waardoor duidelijk is dat iemand even op de gang staat :)
De reden hoeft wat mij betreft ook niet echt benoemd te worden hoor, schandpalen moet je niet willen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #5 Gepost op: januari 29, 2009, 11:59:44 am »
Er valt wel wat voor te zeggen. Nu kan het voorkomen dat mensen behoorlijk verhit discussieren nav 1 troll, dwarsligger of een user die gewoon over de rooie is gegaan; die door een ban plots verdwijnt. Dan zitten ineens users op antwoorden te wachten die maar niet komen, terwijl ze even daarvoor nog elk half uur een agressieve reactie gaven.

Maar een banlijst is minder nuttig: de meeste bans worden uitgedeeld aan pubertjes die trollen. Da's niet interessant. Sommige bans worden uitgedeeld aan kloontjes van personen die reeds eerder geband zijn (Eliyahu, wie kent 'm niet, bijv).
Tot slot zijn er altijd users die naar een ban toegroeien; het betreft het meer subtiele gedrag dat respectloos is of anderszins vervelend; dat neemt tijd in beslag, vaak zijn er meerdere users bij betrokken vanwege lange tenen/irritaties, totdat er geconcludeerd moet worden dat iemand echt niet bijdraagt aan het forum en alleen maar afbreuk doet. In zo'n proces gebeurt er vaak vanalles achter de schermen. Omdat we dat vooral achter de schermen willen houden, en een banlijst imho oproept tot discussie (waarom staat die er op; die ander hoort er veel meer op; kan die er niet af?), denk ik dat die lijst niet bevordelijk is.

Daarmee wordt het kenbaar maken van bans imho alleen nuttig wanneer het een tijdelijke ban betreft die een (verhitte) discussie onderbreekt.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #6 Gepost op: januari 29, 2009, 02:59:54 pm »

quote:

elle schreef op 29 januari 2009 om 11:59:

Daarmee wordt het kenbaar maken van bans imho alleen nuttig wanneer het een tijdelijke ban betreft die een (verhitte) discussie onderbreekt.

exact.
Vandaar ook mijn opmerking over iets in het profiel of bv de ondertitel bij de naam of zo.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #7 Gepost op: januari 29, 2009, 03:20:14 pm »
Dan wil je de ene ban melden en de andere niet? Dat vind ik dan weer wat bijzonder beleid.  :/
Bombus terrestris Reginae

michielk

• Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #8 Gepost op: januari 29, 2009, 05:11:04 pm »

quote:

elle schreef op 29 januari 2009 om 11:59:
Tot slot zijn er altijd users die naar een ban toegroeien; het betreft het meer subtiele gedrag dat respectloos is of anderszins vervelend; dat neemt tijd in beslag, vaak zijn er meerdere users bij betrokken vanwege lange tenen/irritaties, totdat er geconcludeerd moet worden dat iemand echt niet bijdraagt aan het forum en alleen maar afbreuk doet. In zo'n proces gebeurt er vaak vanalles achter de schermen.
Klopt, gebruikers zien dat ook wel aankomen, maar dan is het een stukje communicatie naar je gebruikersgroep toe dat die persoon een ban heeft van (on)bepaalde duur. Dat is puur ter informatie. Het topic waar dit in gebeurd geef je voor gebruikers alleen lees rechten en de crew ook reageer rechten. Scherm het af voor niet geregistreerden en je hebt een systeem om mensen te informeren, want die vraag naar een banmelding is niet om iemand aan de schandpaal te nagelen, maar om je betrokken gebruikers te informeren.

quote:

Omdat we dat vooral achter de schermen willen houden, en een banlijst imho oproept tot discussie (waarom staat die er op; die ander hoort er veel meer op; kan die er niet af?), denk ik dat die lijst niet bevordelijk is.
In de algemene FAQ neem je een regel op die meld "Bans worden niet op het forum besproken" en het topic/ forumdeel is beperkt toegankelijk, dan is die discussie er niet over bans.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #9 Gepost op: januari 29, 2009, 05:24:18 pm »
Optimistisch, michielk. Denk je dat mensen dan toch geen steken onder water gaan geven? Daar ben ik namelijk niet zo van overtuigd, dat iedereen het alleen voor kennisgeving aanneemt

Thorgrem

• Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #10 Gepost op: januari 29, 2009, 05:27:05 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 29 januari 2009 om 17:24:
Optimistisch, michielk. Denk je dat mensen dan toch geen steken onder water gaan geven? Daar ben ik namelijk niet zo van overtuigd, dat iedereen het alleen voor kennisgeving aanneemt
Je zou zo'n topic voor de bans enkel toegankelijk kunnen maken voor de crew zodat enkel genoemd kan worden wie een ban heeft, waarom dat is en hoelang dat gaat duren. Op die manier heeft iedereen de informatie maar kan er niet zelf op reageren.

michielk

• Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #11 Gepost op: januari 29, 2009, 05:27:25 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 29 januari 2009 om 17:24:
Optimistisch, michielk. Denk je dat mensen dan toch geen steken onder water gaan geven?
Vanuit de ervaring met deze methode, nee geen steken onder water.

quote:

Daar ben ik namelijk niet zo van overtuigd, dat iedereen het alleen voor kennisgeving aanneemt
Het is even wennen en daarmee moet je in het begin nog wel eens een extra ban zetten omdat iemand toch probeert een ban te bespreken. Maar het geeft uiteindelijk veel inzicht in motivatie van de reden van de crew tot ban. Zeker als je in het bewuste topic waar het gemeld wordt niet kan reageren beneemt de zin tot reageren.

michielk

• Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #12 Gepost op: januari 29, 2009, 05:28:07 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 29 januari 2009 om 17:27:
Je zou zo'n topic voor de bans enkel toegankelijk kunnen maken voor de crew zodat enkel genoemd kan worden wie een ban heeft, waarom dat is en hoelang dat gaat duren. Op die manier heeft iedereen de informatie maar kan er niet zelf op reageren.
Precies, dat bedoel ik. :)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #13 Gepost op: januari 29, 2009, 05:36:45 pm »

quote:

michielk schreef op 29 januari 2009 om 17:27:
[...]
Vanuit de ervaring met deze methode, nee geen steken onder water.
[...]
Het is even wennen en daarmee moet je in het begin nog wel eens een extra ban zetten omdat iemand toch probeert een ban te bespreken.

Dat klinkt niet als werkbaar. Op dit forum is een ban een uiterst redmiddel, niet een middel om een doel te bereiken. "Nog wel eens een extra ban zetten" is niet onze stijl.

quote:

Maar het geeft uiteindelijk veel inzicht in motivatie van de reden van de crew tot ban. Zeker als je in het bewuste topic waar het gemeld wordt niet kan reageren beneemt de zin tot reageren.

Ik denk dat precies daar het probleem zit. Zoals elle al aangaf, zijn er 2 soorten bans op dit forum: mensen die binnenkomen, beginnen te vloeken en schelden, en meteen zonder pardon geband worden. Informatie daarover naar users toe is niet echt nuttig, doorgaans zijn alle posts allang weer weg, is de user minder dan een paar uur aanwezig geweest, en iedereen kan ruiken dat hij/zij geband is.

De 2e soort bans gaat om mensen die een lang, minstens weken- maar soms jarenlang proces van bijsturing meemaken. Elke keer op de grens balanceren. Aan zo'n ban gaan tientallen, soms honderden, pushmessages, mailtjes, discussie binnen de crew, etc vooraf. Soms is de uitkomst van zo'n proces dat een user niet meer welkom is. Dat plompverloren meedelen aan de users gaat echt geen begrip opleveren, en logischerwijs kunnen we niet het hele proces uitleggen.
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2009, 05:37:42 pm door Pooh »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #14 Gepost op: januari 29, 2009, 05:37:29 pm »
Ik ben gewoon sceptisch, maar het lijkt me idd wel de beste manier als je bans openbaar wilt maken.

michielk

• Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #15 Gepost op: januari 29, 2009, 05:42:30 pm »

quote:

Pooh schreef op 29 januari 2009 om 17:36:
Dat klinkt niet als werkbaar. Op dit forum is een ban een uiterst redmiddel, niet een middel om een doel te bereiken. "Nog wel eens een extra ban zetten" is niet onze stijl.
Ook niet die van ons, maar het is wel voorgekomen, dat er ter uitdaging van de crew een ban besproken werd, dan volgde we de FAQ en als antwoord op het bespreken een ban. Zeker is een ban een uiterste middel en bij trollen is het overduidelijk, toch, zo is mijn ervaring, is er behoeft van informatie, ook al is het een lang proces geweest, je hoeft dat niet helemaal uit de doeken te doen.

"Pietje heeft na herhaaldelijke aanwijzingen van de crew en geen verbetering in gedrag een ban gekregen." (bijvoorbeeld).

Je toont aan, zeker bij gebruikers die al langer actief zijn, dat je niet over één nacht ijs gaat. Het geeft puur een stukje handelswijze en informatie niet meer.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #16 Gepost op: januari 29, 2009, 05:53:38 pm »

quote:

Pooh schreef op 29 januari 2009 om 17:36:
[...]

[...]

Zoals elle al aangaf, zijn er 2 soorten bans op dit forum: mensen die binnenkomen, beginnen te vloeken en schelden, en meteen zonder pardon geband worden. (...)
De 2e soort bans gaat om mensen die een lang, minstens weken- maar soms jarenlang proces van bijsturing meemaken.(...)
Ik onderscheid een 3e: de afkoelban. Die is nodig wanneer een user (nieuw of niet) zo erg opgefokt raakt dat hij/zij de fatsoensregels uit het oog verliest. Die wordt dan effe geband, voor bijv 24 uur, en kan daarna vaak weer gewoon meedoen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #17 Gepost op: januari 30, 2009, 01:12:28 am »

quote:

michielk schreef op 29 januari 2009 om 17:42:
[...]
Ook niet die van ons, maar het is wel voorgekomen, dat er ter uitdaging van de crew een ban besproken werd, dan volgde we de FAQ en als antwoord op het bespreken een ban. Zeker is een ban een uiterste middel en bij trollen is het overduidelijk, toch, zo is mijn ervaring, is er behoeft van informatie, ook al is het een lang proces geweest, je hoeft dat niet helemaal uit de doeken te doen.

"Pietje heeft na herhaaldelijke aanwijzingen van de crew en geen verbetering in gedrag een ban gekregen." (bijvoorbeeld).

Je toont aan, zeker bij gebruikers die al langer actief zijn, dat je niet over één nacht ijs gaat. Het geeft puur een stukje handelswijze en informatie niet meer.

Gokje: credible????
Daar doen ze het heel erg netjes (en soms met veel humor :) )

michielk

• Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #18 Gepost op: januari 30, 2009, 09:03:58 am »

quote:

okidoki schreef op 30 januari 2009 om 01:12:
Gokje: credible????
Daar doen ze het heel erg netjes (en soms met veel humor :) )
Goed gegokt. :)

Divinespark

• Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #19 Gepost op: januari 30, 2009, 06:21:37 pm »
Volgens mij heb je ruwweg 3 types gebannenen:
1) De kattekwaad achtige relschoppers, die lachen zich rot als ze iemand op stang hebben gejaagd en worden gebannen, die kan het geen bal schelen.
2) Mensen met een of ander psychologisch oud zeer of stoornis die van zich af kankeren op alles wat los en vast zit.

Het verbannen van die mensen lijkt me niet meer dan terecht, die weten zelf absoluut dat ze wat verkeerds doen en die hebben dat risico zelf genomen.

3) De mensen die om hun mening worden gebannen die wel graag op inhoud discussiëren. Ik heb niet de indruk dat hier over die dingen moeilijk wordt gedaan. Volgens mij durven ze hier gewoon veel beter de discussies aan en is daar meer vertrouwen in. En dat vind ik echt absoluut een groot compliment waard dus bij deze.
Het is een rotgevoel om van een forum gebannen te worden louter om je mening zoals me o.a. bij Credible was gebeurd. Op zo'n moment hoop je dat dit soort rakkers nooit enige politieke invloed zullen hebben het ging werkelijk om niks.

michielk

• Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #20 Gepost op: januari 31, 2009, 11:22:22 am »

quote:

Divinespark schreef op 30 januari 2009 om 18:21:
Het is een rotgevoel om van een forum gebannen te worden louter om je mening zoals me o.a. bij Credible was gebeurd. Op zo'n moment hoop je dat dit soort rakkers nooit enige politieke invloed zullen hebben het ging werkelijk om niks.
Dat denk ik niet, maar stuur mij maar eens een mail daarover, wil ik daar best eens naar kijken. :)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #21 Gepost op: januari 31, 2009, 03:11:17 pm »
In mijn "thuisforum": http://freigeisterhaus.de/ wordt iemand die zich niet aan de regels houd, eerst vermaand, dan voor een week geschorst (gedurende die week kan hij zich in een afgesloten bereik tegenover de forumleiding verklaren), dan eruit gezet.

Divinespark

• Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #22 Gepost op: januari 31, 2009, 10:44:51 pm »

quote:

michielk schreef op 31 januari 2009 om 11:22:
[...]
Dat denk ik niet, maar stuur mij maar eens een mail daarover, wil ik daar best eens naar kijken. :)
Hoe kun je daar nou iets over denken als daar een mail over nodig hebt? Pure speculatie. Ik weet het zelf het beste.

michielk

• Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #23 Gepost op: februari 01, 2009, 09:08:27 pm »

quote:

Divinespark schreef op 31 januari 2009 om 22:44:
Hoe kun je daar nou iets over denken als daar een mail over nodig hebt? Pure speculatie. Ik weet het zelf het beste.
Tuurlijk wat jij wil...

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #24 Gepost op: februari 01, 2009, 11:04:03 pm »
Modbreak:
Graag on-topic blijven. Moderatie op andere fora is geen onderdeel van Feedback hier.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #25 Gepost op: februari 02, 2009, 12:28:19 am »

quote:

Pooh schreef op 01 februari 2009 om 23:04:
[mbr]Graag on-topic blijven. Moderatie op andere fora is geen onderdeel van Feedback hier.[/]

_O_
Maar kunnen jullie als wijzen en beheerders er iets mee?
Ik ontdekte onlangs dat iemand een ban had terwijl ik met hem / haar in gesprek was namelijk.
Kan een lid van de crew bv een ondertitel wijzigen in "heeft een ban " of zoiets?
Is dat technisch mogelijk en menselijkerwijs te doen?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Banbakje
« Reactie #26 Gepost op: februari 02, 2009, 08:40:29 am »
We zijn als crew aan't overleggen. Er zitten, zoals hier in het draadje al genoemd, wat voor- en nadelen aan. Zodra we een beslissing hebben genomen laten we 't weten.