Auteur Topic: Op dit forum: hoe oranje-gezind ben je  (gelezen 3513 keer)

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
Op dit forum: hoe oranje-gezind ben je
« Gepost op: januari 30, 2009, 11:36:12 am »
Dit topic om de onderstaande topics niet ontopic te laten worden met reacties op mijn vraag:
Wilhelmus: 31 jan. of 30 apr.
31 januari: Radiofelicitaties voor koningin

http://www.globeunited.com/presentatie/images/troonopvolgers_van_het_nederlands_koningshuis.jpg

De reacties op de 2 bovenstaande topics doet vermoeden dat men meer voelt voor een republiek.

Klopt dit?
Zo ja, waarom ben je voor een republiek.
Past een monarchie niet meer in deze moderne tijd?
Een discussie is als een boot

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 30, 2009, 11:59:51 am »
Ik heb ook wel het gevoel dat Nederland in de afgelopen decennia minder met het Oranje-huis gekregen heeft dan ervoor het geval was. Maar ik weet niet of ik daar gelijk in heb. Tenslotte loop ik nog geen 25 jaar hier rond en om dan uitspraken te doen over een jaar of 20 a 30 geleden is wel een beetje lastig, maar mijn gevoel is dus dat Nederland toen meer met Oranje had dan tegenwoordig.
Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe Oranje-gezind ik zelf eigenlijk nog ben
computerfout: een vreemde een in de byte

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 30, 2009, 12:24:26 pm »
Zie ook deze discussie: Christen en republikein?

Waarin ik schreef:

quote:

Pooh schreef op 19 november 2008 om 23:24:
(...)
Zelf ben ik redelijk voorstander van een monarchie. Een koning die boven de partijen staat, die een stabiele factor is, niet uit vrije wil of gekozen in de waan van de dag, maar gedwongen vanwege een geboorteplicht, dat is gewoon handig. De Oranje's zijn knettergek dat ze 't willen doen, maar ik ben ze er van harte dankbaar voor.

Maar er lijkt me niets principieel fout aan een republiek. En als wij geen koningshuis hadden dat nog durft uit te spreken dat ze hun positie van God hebben gekregen, en zich daarin ook gesterkt weten door hem, zou ik er vast heel anders over denken.

HaJee

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 30, 2009, 01:22:05 pm »
Ik sluit me aan bij Pooh. Ik ben niet tegen de Oranje's, maar daarmee nog niet Oranje-gezind. Ik stoor me vooral aan uitingen van die Oranje-gezindheid, zoals het zingen van het Wilhelmus in de kerk (na de dienst natuurlijk). Vervreemdende gebeurtenis en vervreemdend lied.
En Oranje-gekleed is iets anders dan Oranje-gezind :)
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 30, 2009, 02:01:50 pm »
Ik vind een koningshuis een meer stabiele factor dan een president bij een republiek, waarbij die president dan misschien wel na vier jaar alweer wordt vervangen.
Verder staat de koning(in) boven de partijen en kan toch ook veel betekenen door de kennis die is opgebouwd in de loop der jaren. Hij/zij kan adviseren etc en de huidige koningin doet dat ook zeker. Bij de kabinetsformatie heeft zij toch ook een belangrijke rol.

Ik ben wel ' oranjegezind', maar niet overdreven in de zin dat je de fouten niet wil zien. Ik heb wel bewondering voor bv een Alexander die toch maar heeft besloten ervoor te gaan. Als opgroeiende jongere is het niet vanzelfsprekend zo'n geweldig fijn toekomstperspectief geweest voor hem.
Verder leef je in een glazen huis en dat moet je op de koop toe nemen.
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2009, 02:02:14 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 30, 2009, 06:33:11 pm »
Volgens mij zijn mensen het tegenwoordig op een andere manier. Niet zo harkerig fanatiek en God Koningin en Vaderland en dan mensen in Indonesië omleggen maar meer of het leuke mensen zijn die een imago uitdragen dat goed is voor het land. Ik karikaturiseer het natuurlijk wel maar dat verschil bespeur ik een beetje. Het koningshuis doet het nog steeds hartstikke goed in binnen- en buitenland.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 31, 2009, 01:39:11 pm »
Vermoedelijk was ca. 20 - 30 jaar geleden het Nederlandse volk aanzienlijk oranjegezinder dan nu. M.n. Prins Bernhard kon bij velen geen kwaad doen.

Ik herinner me de dagen dat de Lockheed-affaire aan het licht kwam, zomer 1976.
Ik hoor nóg mensen zeggen: 'het kan gewoon niet waar zijn, want de prins zegt immers zélf dat hij het niet gedaan heeft!'.
Een bijkans onwankelbaar vertrouwen in de onkreukbaarheid van ZKH!
Ik weet ook nog van stoere militairen die met tranen in de ogen zeiden:
'De Prins? Zó' n vent'.

In zijn laatste levensjaren verandert dat beeld o.a. vanwege publiek door hem gedane uitlatingen over Juliana, postuum verschenen interviews o.a. met Volkskrantjournalisten, als ook in het recente boek van Fasseur: 'Juliana en Bernhard'.
Er verrijst dan een heel ander beeld van de held: een rokkenjager, een schuinsmarcheerder, een betweter, een machtswellusteling, een anti-democraat, een zelfverrijker, een bon-vivant, enz.

M.i. heeft het veranderde imago van de Prins het Koninklijk Huis veel kwaad berokkend.
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2009, 01:39:36 pm door drentenaar »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 31, 2009, 01:47:32 pm »
Ik was als tiener redelijk Oranjegezind. Totdat ik me ging verdiepen in geschiedenis en besef kreeg van mijn eigen achtergrond. Ik zou er niet om rouwen als ze morgen afgezet worden. Maar van mijn part gaat het circus nog door, het is mij om het even.

Ik ben overigens geen uitgesproken republikein of monarchist. Ik wil datgene wat het beste is voor het volk, en wat dat is, daar ben ik nog niet over uit.
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2009, 01:47:44 pm door Thorgrem »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 31, 2009, 02:07:33 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 31 januari 2009 om 13:47:
Ik was als tiener redelijk Oranjegezind. Totdat ik me ging verdiepen in geschiedenis en besef kreeg van mijn eigen achtergrond.

Je bedoelt dat de 80-jarige oorlog onrechtmatig was oid?
Wat was dan wel de goede weg geweest in het verleden wat politiek betreft?

Verder algemeen: de amerikaans verkiezingen hebben 600 miljoen euro gekost... Je zult dat circus maar elke vier jaar hebben. ....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 31, 2009, 02:19:16 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 31 januari 2009 om 14:07:
[...]

Je bedoelt dat de 80-jarige oorlog onrechtmatig was oid?
Wat was dan wel de goede weg geweest in het verleden wat politiek betreft?

Ik bedoel dat de Oranjes onrechtmatig de troon bestegen hebben. Dat zij (oa Willem I, Willem III, Wilhelmina en Beatrix) diep neerkijken op een groot volksdeel en die schofferen wanneer ze de kans krijgen. Dat familieleden die hebben gestreden voor Nederlands-Indië, meerdere malen zelfs, in jappenkampen hebben gezeten, als minderwaardig volk zijn weggezet, monddood gemaakt en nimmer de eer hebben gekregen die ze toekwam.
En ga zo maar door. Nee, met dit koningshuis heb ik helemaal niets, ik ben er klaar mee.

quote:

Verder algemeen: de amerikaans verkiezingen hebben 600 miljoen euro gekost... Je zult dat circus maar elke vier jaar hebben. ....

Dat is een van de bezwaren van een presidentsverkiezing. Alhoewel aan de verkiezing volgens mij geen overheidsgelden worden gespandeerd slechts giften van bedrijven en individuen. Maar ik weet er het fijne niet van.
Wat ik bezwaarlijker vind bij de presidentsverkiezingen in de VS is dat er keer op keer een tweedeling in de bevolking ontstaat die elkaar met blikken kunnen doden. Net alsof het hooligans van twee rivaliserende clubs zijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 31, 2009, 02:36:52 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 31 januari 2009 om 14:19:
Ik bedoel dat de Oranjes onrechtmatig de troon bestegen hebben. Dat zij (oa Willem I, Willem III, Wilhelmina en Beatrix) diep neerkijken op een groot volksdeel en die groep ook nog schoffeert wanneer ze de kans krijgen. Dat familieleden die hebben gestreden voor Nederlands-Indië, meerdere malen zelfs, in jappenkampen hebben gezeten, als minderwaardig volk zijn weggezet, monddood gemaakt en nimmer de eer hebben gekregen die ze toekwam.
En ga zo maar door. Nee, met dit koningshuis heb ik helemaal niets, ik ben er klaar mee.

Wat was dan de goede weg geweest politiek gezien, vroeg ik - ... je geeft hier alleen aan wat niet goed is in jouw ogen.
Hoe had het gemoeten na de franse overheersing?
Dat Beatrix (laat ik het maar even bij haar houden :) )diep neerkijkt op een bepaalde grote groep mensen en die ook nog schoffeert als ze de kans krijgt, lijkt me niet haar stijl. Ik vind het een vreemde opmerking die ik iig niet zomaar even kan plaatsen.

quote:

Dat is een van de bezwaren van een presidentsverkiezing. Alhoewel aan de verkiezing volgens mij geen overheidsgelden worden gespandeerd slechts giften van bedrijven en individuen. Maar ik weet er het fijne niet van.
Wat ik bezwaarlijker vind bij de presidentsverkiezingen in de VS is dat er keer op keer een tweedeling in de bevolking ontstaat die elkaar met blikken kunnen doden. Net alsof het hooligans van twee rivaliserende clubs zijn.
Wat ik nogal apart vond is dat bij de strijd om de presidentkandidaat je bijna het idee had dat het om het presidentschap ging tussen Hillary Clinton en Obama...
Daarna moeten ze weer 1 front vormen.
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2009, 02:39:25 pm door Priscilla en Aquila »

Avalanche

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 03, 2009, 11:16:07 am »
Ik ben geloof ik niet zo Oranjegezind. In reformatorische kringen zie je het nog wel eens terug, dat dwepen met het koningshuis. Ik ben soms bang dat het doopsel van de kinderen een schijnvertoning is, maar ik hoop dat ik ongelijk heb.
An Adult faith does not follow the waves of fashion and the latest novelties.. Pope Benedict XVI