Auteur Topic: Windows of Mac?  (gelezen 5581 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Gepost op: juli 15, 2009, 09:36:24 pm »
In enkele maanden tijd hebben wij meerdere crashes van het bedrijfssysteem mee mogen maken.
Gevolg: achterstanden in het werk, werknemers die niet aan de slag kunnen omdat het netwerk op zijn gat ligt etc. etc.
Om nog maar te zwijgen van de kosten die elke keer weer gemaakt moeten worden om alles weer op de rit te krijgen.

Ergens anders hier heb ik al eens wat info gekregen over de systemen van Apple en ik ben op zoek naar gebruikerservaringen.
Zijn de systemen echt zo stabiel als de verkopers zeggen?
Hoe kan het dat ze ongevoelig voor virussen zijn?

Wij zoeken een systeem dat 24/24 kan draaien en daarnaast 2 laptops (macbook heet dat dan) en ze moeten om kunnen gaan met een wifinetwerk.
Daarnaast wil ik Office er op gaan draaien maar dat is er ook voor Mac begreep ik.
Hoe dan ook: wie heeft ervaring met Macintosh en hoe zijn die ervaringen?
Positief of negatief?
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

• Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #1 Gepost op: juli 15, 2009, 09:53:14 pm »
Heb je wel eens aan open source gedacht ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_opensourcesoftware

rkdiak

• Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #2 Gepost op: juli 15, 2009, 10:02:43 pm »

quote:

okidoki schreef op 15 juli 2009 om 21:36:
Zijn de systemen echt zo stabiel als de verkopers zeggen?
Nee. Sorry. Een Apple O/S is net als ieder O/S gevoelig voor beroerd opgezette netwerken, belazerd beheer en mottige applicaties. Daarnaast is het gewoon niet zo heel veel stabieler dan pakweg Windows NT.

Als je echte onverwoestbare stabiliteit wil, zou ik altijd voor een AS/400 kiezen. Heet tegenwoordig System i, geloof ik. En dan niet de linux-variant.

quote:

Hoe kan het dat ze ongevoelig voor virussen zijn?
Zijn ze niet. Alleen worden er zo weinig Apples verkocht, dat het voor virusbouwers de moeite niet is.

quote:

Wij zoeken een systeem dat 24/24 kan draaien en daarnaast 2 laptops (macbook heet dat dan) en ze moeten om kunnen gaan met een wifinetwerk.
Oh, als dat alles is, gewoon Windows. Lekker goedkoop, en behoorlijk betrouwbaar, als je het goed inricht. Als je zin hebt in hobbyistisch geklooi, kan je ook linux nemen als basis. En als het onnodig duur moet zijn, maar wel met een kek jasje: Apple.

Hoeveel gebruikers heb je?

quote:

Daarnaast wil ik Office er op gaan draaien maar dat is er ook voor Mac begreep ik.
Waarom wil je Office?

quote:

Hoe dan ook: wie heeft ervaring met Macintosh en hoe zijn die ervaringen?
Positief of negatief?
Negatief. Veel te duur, en voor mij ongeschikt. Ik heb een bedrijfsnetwerk dat gebruik maakt van Linux (fileserver), Linux (laptop), XP (laptop), Vista (laptops, PC, printerserver). Kost weinig, werkt uitstekend.
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #3 Gepost op: juli 15, 2009, 10:13:37 pm »
Wat een mooie dag is het vandaag. Eindelijk een Apple topic. Ik heb er vaak aan gedacht om er een topic over te openen, maar aangezien ik redelijk fanatiek ben heb ik het maar gelaten. :)

http://www.eigenstart.nl/dochters/eigenstart.nl/crazy-snof/images/logoApple.jpg

Mijn ervaringen zijn overigens geweldig. Ik heb vanaf Windows 3.11 tot Windows XP met het Microsoft besturingsprogramma gewerkt. Ben op MBO niveau opgeleid tot systeem en netwerkbeheerder midden/kleinbedrijf. En toen ik eenmaal overgegaan was op OSX voelde dat als een opluchting.
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2009, 10:16:41 pm door Thorgrem »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #4 Gepost op: juli 15, 2009, 10:33:04 pm »
Om dan ook maar ontopic te antwoorden. Wat betreft Apple in een bedrijfsomgeving heb ik geen ervaring.
Gelukkig zijn er een aantal Nederlandse fora op internet waarvan gebruikers welhaast alles weten over het evangelie volgens Steve Jobs.

http://www.onemorething.nl
http://www.macfreak.nl
http://macwereld.nl

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #5 Gepost op: juli 15, 2009, 10:46:07 pm »

quote:

rkdiak schreef op 15 juli 2009 om 22:02:
[...]
Nee. Sorry. Een Apple O/S is net als ieder O/S gevoelig voor beroerd opgezette netwerken, belazerd beheer en mottige applicaties. Daarnaast is het gewoon niet zo heel veel stabieler dan pakweg Windows NT.

Als je echte onverwoestbare stabiliteit wil, zou ik altijd voor een AS/400 kiezen. Heet tegenwoordig System i, geloof ik. En dan niet de linux-variant.
as/400 zegt mij niets.
Apple ook weinig en Windows ben ik na het scala aan crashes meer dan zat.
Het geheel is door een certified club aangelegd en zelfs zij adviseren om geen windows te doen.
(ws omdat ze ook mac leveren natuurlijk)

quote:

[...]
Zijn ze niet. Alleen worden er zo weinig Apples verkocht, dat het voor virusbouwers de moeite niet is.
zo simpel kan het zijn :)

quote:

[...]
Oh, als dat alles is, gewoon Windows. Lekker goedkoop, en behoorlijk betrouwbaar, als je het goed inricht. Als je zin hebt in hobbyistisch geklooi, kan je ook linux nemen als basis. En als het onnodig duur moet zijn, maar wel met een kek jasje: Apple.

Hoeveel gebruikers heb je?
op toptijden 6 die draadloos werken via een router.
Allen kunnen ze in de basispc komen om data op te halen.
dat gaat dan om bestanden en niet om programma's, de werkers loggen in met hun laptop.
Daarnaast draait er een printer op voor alle 6 gebruikers.
internet gaat buiten de pc om overigens.
Het systeem is XP Pro maar valt bij het minste of geringste uit.
Elke keer een service uitvoeren kost veel geld.

quote:

[...]
Waarom wil je Office?
Omdat het voor de meeste werkers een bekend iets is.
Mensen worden in opleidingen al opgevoed met Office.

quote:

[...]

Negatief. Veel te duur, en voor mij ongeschikt. Ik heb een bedrijfsnetwerk dat gebruik maakt van Linux (fileserver), Linux (laptop), XP (laptop), Vista (laptops, PC, printerserver). Kost weinig, werkt uitstekend.

Linux is voorzover ik begrijp open source en verder snap ik weinig van dat gebeuren. Die tijd ligt achter mij, ik ben met win95 gestopt met bouwen van pc's en netwerken.
Veel te duur is een maat die niet zozeer speelt.
Als ik de kosten van het huidige optel dan ben ik ook de nodige euro's kwijt.
De leverancier kan mij een totaalpakket bieden voor ¤5000,-
Dat is dan een basispc met Office en een mcbook Pro 15" en een Pro 17" ook met office erop.
(Overige software kan ik om laten zetten bij de leverancier.
Dat bespaart natuurlijk.)
Zij installeren dan de meuk en zorgen dat het een jaar onderhouden wordt

Thorgrem

• Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #6 Gepost op: juli 15, 2009, 10:51:10 pm »

quote:

okidoki schreef op 15 juli 2009 om 22:46:
[...]

Dat willen ze je doen laten geloven hoor. Maar er is wel degelijk een virus voor de Mac. Je moet hem alleen zelf downloaden, aanklikken en vervolgens moet je het wachtwoord van de beheerder inkloppen. Maar dan heb je ook wel een echt virus op je computer. Schadelijk is deze overigens niet.

Op Mac zijn gewoon vrij weinig virussen. Ik draai nu zo'n jaar of 4 op Mac en heb nog nooit een virus gehad, heb ook geen virusscanner. De doelgroep is op zich groot genoeg om eens een leuk virus voor te schrijven, het lukt echter moeilijk ivm rechtenbeheer op een Mac. Er loopt volgens mij nog steeds een wedstrijd met een flink bedrag aan prijzengeld voor degene die het eerste echte virus voor OSX schrijft. Tot op heden nog niet opgeëist.

dingo

• Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #7 Gepost op: juli 15, 2009, 11:54:21 pm »
Apple is vrij goed maar kostbaar. XP Pro is op zich niet zo beroerd mits goed geconfigureerd maar is geen serversoftware. Als je dus de zoveelste crash hebt zou ik eerst eens naar de gebruikte hardware kijken. Koop een degelijke server zoals een HP Proliant installeer Windows 2003 Small Business Server R2 met goede backupsoftware en laat het installeren/configureren door een club die er echt verstand van heeft. Als het er puur om gaat om een beperkt aantal bestanden beschikbaar te stellen kun je ook nog overwegen om het extern bij een hostingprovider onder te brengen (uiteraard met toegangsbeveiliging).

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #8 Gepost op: juli 16, 2009, 12:19:37 am »

quote:

rkdiak schreef op 15 juli 2009 om 22:02:
Ja, 't heet ondertussen System i, maar in de volksmond meestal iSeries. Leuk speelgoed, voor sommige toepassingen, maar op een laptop...
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #9 Gepost op: juli 16, 2009, 01:19:37 am »

quote:

[...]
 as/400 zegt mij niets.
Het geheel is door een certified club aangelegd en zelfs zij adviseren om geen windows te doen.
Stap 1, gooi die club eruit en vervang ze door een toko waar ze wel weten wat ze doen. * AVee is bepaald geen Windows fan, maar het is tegenwoordig prima mogelijk een fatsoenlijk netwerk in de lucht te houden.

quote:

dat gaat dan om bestanden en niet om programma's, de werkers loggen in met hun laptop.

Waarom draadloos? Dat wil nog wel eens een bron van problemen zijn.

quote:

XP Pro kan prima stabiel werken, mits fatsoenlijk beheerd. En mits de hardware stabiel is, het kan natuurlijk gewoon zijn dat er met de PC zelf iets mis is waardoor de boel uitvalt. Wat voor soort problemen heb je?

quote:

Zie boven, en als je zorgt dat je met die nieuwe club een vast bedrag (per maand/jaar) afspreekt dan hebben ze er zelf belan bij dat de boel blijft draaien, in plaats van er belang bij te hebben dat het stuk gaat...

quote:

Linux is voorzover ik begrijp open source en verder snap ik weinig van dat gebeuren. Die tijd ligt achter mij, ik ben met win95 gestopt met bouwen van pc's en netwerken.
Dat is dan een basispc met Office en een mcbook Pro 15" en een Pro 17" ook met office erop.

MS Office op een Mac is niet gelijkwaardig aan MS Office op Windows, de interface is anders, 't is wat minder stabiel, er zijn nog wel eens wat probleempjes met de uitwisselbaarheid van documenten met de Windows versie en MS Access is niet beschikbaar in de Mac versie. Als 'wat ze gewend zijn' een belangrijk argument is, of Access essentieel dan is een Mac niet echt een optie. Verder is het mooi spul, maar wel erg duur.

Verder is er niet zo heel veel mis met Apple's tegenwoordig. OS-X is een stukken beter dan het oude OS-9. Het is overigens niet direct een of-of keuze, mijn Linux op m'n werk doet prima mee in een enorm Windows netwerk, de Mac van een collega van me ook.

Wat ik zelf zou doen, Linux server op whatever hardware er nog rondslingert. Pentium 3 is goed genoeg, Debian stable op installeren, 1x per maand updates installeren en nooit meer uit zetten. Ik heb zoiets hier thuis staan, die gaat echt nooit uit. En de problemen zijn altijd gevolg van m'n eigen expirimenten ;)
Op de laptops moet gewoon staan wat de gebruiker er op wil hebben, of je moet bereid zijn tijd te besteden aan het leren van iets nieuws. En als het dan Windows wordt, verbied je medewerkers om zelf software te installeren. Het liefst zou je alle prive gebruik willen verbieden. In het netwerk hier zijn de problemen met virussen eigenlijk altijd te herleiden tot een laptop die prive op het verkeerde soort websites is geweest of die in het thuisnetwerk een virus heeft opgelopen.

Maar je klinkt alsof je helemaal niet van plan bent het zelf te doen. Echt waar, ik ben een grote Windows hater, maar een beetje beheerder moet met alles vanaf Windows 2000 een redelijk stabiele server kunnen inrichten. Zoek een leverancier die wel weet waar die me bezig is, spreek een vaste prijs af, en bij voorkeur ook garanties over beschikbaarheid, zodat het hen en niet jou geld kost als het stuk gaat. En laat die vervolgens gewoon doen waar ze goed in zijn. Zeker voor een server hoef je helemaal niet te weten wat het allemaal is, als ie het gewoon maar altijd doet :)
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #10 Gepost op: juli 16, 2009, 08:37:22 am »
Als ik het verhaal zo hoor, ligt het veel meer aan de hardware dan aan de software. Allereerst een draadloos netwerk, dat is vragen om problemen. Daarnaast 'crashes', wat je daar ook onder verstaat.

Ik zou de oplossing dan ook meer in die hoek zoeken: degelijke routers/switches, goede bedrading, waar nodig dingen redundant uitvoeren. Goede kwaliteit server, losse NAS met raid, goede backupoplossing, en als echt bedrijfskritisch misschien een hot spare, maar dat is voor 6 users nogal overkill. :)

Edit: Na nog een keer lezen zou je klaar moeten zijn met een NAS, een goede switch/router en bekabeling. Ik begin het vermoeden te krijgen dat die 'club' een stuk meer geld aan je verdiend dan nodig.
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2009, 08:42:56 am door Pooh »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #11 Gepost op: juli 16, 2009, 08:37:41 am »
Modbreak:
FB -> GC
(Nerds genieten ook wel eens een biertje bij het haardvuur.)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #12 Gepost op: juli 16, 2009, 08:55:41 am »
Ik werk meestal draadloos op mn WIND, maar als ik per se een stabiele internetverbinding nodig heb, plug ik toch maar even kabeltje erin. Stabieler en (soms) sneller (hebben nu zo'n langzame verbinding dat draadloos of bedraad praktisch geen verschil maakt qua snelheid). Dus idd, wat anderen al gezegd hebben: gooi het draadloos er zeker voor de vaste desktops gewoon uit en gebruik gewoon kabels. Scheelt waarschijnlijk al behoorlijk wat in stabiliteit. En verder: check of je hardware niet toevallig gewoon versleten is (levert namelijk van die gezellige random crashes). Waarschijnlijk heb je daarmee de grootste problemen al opgelost. En idd, zorg voor een netwerkbeheerder die baat heeft bij een soepel draaien van jouw systeem en niet baat heeft bij crashes van jouw systeem.
Wat betreft Office: de overgang naar de nieuwste versie van word is ongeveer net zo wennen als overgaan naar OpenOffice.org, maar die laatste is gratis ;) Ik heb wel begrepen dat OOo in z'n spreadsheet iets minder functionaliteit heeft dan Excell, maar daar kunnen anderen vast meer over vertellen.
computerfout: een vreemde een in de byte

Mellon

• Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #13 Gepost op: juli 16, 2009, 09:33:43 am »
Ik heb wel overwogen om over te stappen op Apple, maar dat is voor mij niet reëel, omdat mijn vertaalsoftware alleen op Windows draait. Dat was ten minste zo toen ik de hardware kocht die ik nu heb.

En ik zou alleen overstappen omdat ik een hekel heb aan MS (ik heb voor ze gewerkt). Er is al genoeg over gezegd, maar ik zou geen technische of economische reden hebben om van MS af te stappen.

In mijn ervaring hechten mensen zich op computergebied erg aan wat ze gewend zijn. Veel mensen gebruiken Windows omdat ze weten hoe het werkt. Tuurlijk kan een beetje een handige Jopie best met andere besturingssystemen aan de slag, maar voor normale gebruikers gaat dit niet altijd op.
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2009, 09:37:55 am door Mellon »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #14 Gepost op: juli 16, 2009, 09:47:31 am »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 16 juli 2009 om 08:55:
En verder: check of je hardware niet toevallig gewoon versleten is (levert namelijk van die gezellige random crashes).

Wat versta je onder 'versleten hardware'? Genoeg hardware die tientallen jaren probleemloos draait, ook genoeg hardware die dat nieuw uit de winkel niet doet. Mits goed ontworpen, slijten chips en kabels eigenlijk niet. Eigenlijk alleen harde schijven hebben een levensduur die rechtstreeks samenhangt met het aantal gedraaide uren, maar daarvoor hebben we raid oplossingen.

quote:

Wat betreft Office: de overgang naar de nieuwste versie van word is ongeveer net zo wennen als overgaan naar OpenOffice.org, maar die laatste is gratis ;) Ik heb wel begrepen dat OOo in z'n spreadsheet iets minder functionaliteit heeft dan Excell, maar daar kunnen anderen vast meer over vertellen.

Overgaan naar OOo zou ik een bedrijf niet snel aanraden. De tekstverwerker is wel aardig, de rest is vrij slecht. Daarnaast hebben mensen het vaak niet thuis, is het niet de de facto standaard (problemen met uitwisseling bestanden, macro's, plugins, andere 3rd party software) et cetera. Office kost (in verhouding tot overige IT-kosten en loonkosten) niet genoeg om dat een zinnige keus voor zo'n klein bedrijf te maken.

disclaimer: Ik ben geen windows fan, draai thuis alleen linux, maar ben wel ontwikkelaar op het windows-platform, en houd me o.a. bezig met het schrijven van add-ons voor excel. Een en ander is dus niet zonder vooroordelen.
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2009, 09:54:54 am door Pooh »

rkdiak

• Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #15 Gepost op: juli 16, 2009, 09:54:03 am »

quote:

[...]
 as/400 zegt mij niets.
de AS/400 (hardware) was samen met OS/400 (het besturingssysteem) het IBM midrange systeem bij uitstek voor administratieve omgevingen. Onwaarschijnlijk stabiel.

quote:

Windows en windows is vijf he. NT, XP, Vista, etc.

quote:

Ja, met alle respect, maar ik raak zelden onder de indruk van dat soort clubs en hun adviezen.

(Het helpt wellicht te vertellen dat het mijn vak is dat soort clubs niet zo serieus te nemen :), maar juist namens gebruikers ICT te beoordelen.)

quote:

Zo simpel is het niet helemaal. Er speelt nog één detail mee: het aantal Windows-haters is veel groter, en daar zitten ook virusbouwers tussen. Apple-haters zijn extreem zeldzaam. De meeste niet-Apple-gebruikers doen wat minder emotioneel.

quote:

In alle eerlijkheid, maar overstappen op Mac lijkt me waanzin. Onnodig duur, en ik geloof er niets van dat XP Pro de kern van je probleem is.

quote:

Je zou, als je naar linux overstapt, ook OpenOffice kunnen overwegen. Gratis, en bijna net zo goed.

quote:

Als geld geen rol speelt, heeft Apple als grootste voordeel dat het er kek uit ziet. Van de stabiliteit ben ik niet zo onder de indruk. Van dit soort aanbiedingen ook niet trouwens. De kern van het probleem ligt, vermoed ik op basis van wat je vertelt, eerder in het netwerk dan in het O/S.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #16 Gepost op: juli 16, 2009, 09:56:14 am »

quote:

AVee schreef op 16 juli 2009 om 00:19:
[...]

Ja, 't heet ondertussen System i, maar in de volksmond meestal iSeries. Leuk speelgoed, voor sommige toepassingen, maar op een laptop...
Voor een laptop natuurlijk niet. Ik noemde de AS/400 vanwege de stabiliteit. Als je praat over de beperkte omgeving die Okidoki later schetste, is een AS/400 nogal over the top.
So sue me!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #17 Gepost op: juli 16, 2009, 10:09:39 am »
In aanvulling op mijn eerdere posts: Wat vooral niet nodig zou hoeven zijn (en wat je niet oplost met een keuze voor een bepaald OS of bepaalde hardware) is het gegeven dat er soms niet gewerkt kan worden. Met elk OS en met alle hardware moet het mogelijk zijn om een redundante oplossing te verzinnen. Het feit dat je nu wel zulke problemen hebt, duidt dus op een slechte architectuur, niet noodzakelijk op problemen met je OS of hardware. Als dit door diezelfde club is opgezet, zou ik op zoek gaan naar wat beters...
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2009, 10:20:26 am door Pooh »

Oogje

• Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #18 Gepost op: juli 16, 2009, 10:12:26 am »
Heb zelf in totaal zo'n twee jaar met een Mac mogen werken, zowel op school als op stage. Genoeg tijd dus om eraan te wennen en dus om de voordelen van zo'n appeltje te moeten kunnen zien. Maar ook na die twee jaar was ik blij gewoon weer met Windows te kunnen werken. En tijdens die twee jaar bleef ik gelukkig met mijn PC thuis.

Ik vind Windows veel overzichtelijker en kan gewoon niet wennen aan een muis met maar één knop. Er is wel een "tweedeknopfunctie," maar dan moet je eerst Ctrl ingedrukt houden en daarna klikken. Zet dan gewoon een tweede knop op de muis, denk ik dan. De eerste I-mac vond ik helemaal een ramp: de muis was letterlijk een ronde schijf. Leuk, maar ergonomisch gezien natuurlijk een drama.

Een praktijkvoorbeeld als het om overzichtelijkheid gaat. Ik werkte er vooral met programma's als Photoshop en Illustrator. Die programma's bestaan vooral uit losse venstertjes vol opties die je naar believen kunt verslepen, aan- en uitzetten. Ideaal, maar niet op een Mac. Want als je beide programma's open hebt staan, zie je op de achtergrond óók nog de vensters van het programma op de achtergrond.

Windows zet echter een mooie grijze achtergrond achter de menuutjes van elk programma, zodat je dus niet ziet wat er nog achter dat programma zit. Ik had op een gegeven moment thuis namelijk ook die programma's tijdelijk erop gezet (niet helemaal legaal, vandaar tijdelijk) en vond dat grijze achtergrondje echt een verademing. Alleen de vensters van Photoshop of Illustrator zien en verder niets, heerlijk.

Ook van de vermeende stabiliteit was ik niet erg onder de indruk. Het beeld kon soms erg gek doen en ik kreeg vaker het bommetje op de Mac dan op mijn PC de "ongeldige bewerking." Daarbij kon je met een PC volgens mij ook gemakkelijker dieper in zowel de software als de hardware duiken om daar dingen aan te passen, terwijl dat bij een Mac verboden terrein leek te zijn.

Het is dus maar net wat je gewend bent. Als je een echte Windowsgebruiker bent, dan is een Mac echt heel erg wennen. De kans is dan best aanwezig dat je er nooit echt aan went en naar een Windowsomgeving blijft verlangen. Andersom geldt natuurlijk ook: Macgebruikers zullen ook erg lastig aan Windows kunnen wennen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #19 Gepost op: juli 16, 2009, 10:32:48 am »
Oogje, zo te horen heb je enkel OS9 meegemaakt. We zijn al jaren in OSX wat al helemaal doorontwikkeld is. Eenknopsmuizen heeft Apple ook al jaren niet meer. Dat die van de eerste iMac's ergonomische missers waren, daar is iedereen het wel over eens. Overigens kun je nu op elke Apple computer een willekeurige muis aansluiten.

Verder vind ik het wel bijzonder hoe men hier op het forum aan de hand van wat vage klachten kan zien hoe de situatie aldaar is.
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2009, 10:33:51 am door Thorgrem »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #20 Gepost op: juli 16, 2009, 10:48:56 am »

quote:

Thorgrem schreef op 16 juli 2009 om 10:32:
Verder vind ik het wel bijzonder hoe men hier op het forum aan de hand van wat vage klachten kan zien hoe de situatie aldaar is.
6 users, een server die files levert, een printer, internet. Kortom: een typische kleinbedrijf setup. Wat het probleem is weet ik niet, dat er een eenvoudige en betaalbare oplossing is weet ik wel. :+
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2009, 10:52:55 am door Pooh »

rtfm08

• Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #21 Gepost op: juli 16, 2009, 11:28:29 am »

quote:

Thorgrem schreef op 16 juli 2009 om 10:32:
Dus een nadere specificatie van de situatie is gewenst,alsmede evt foutrapportages waarom eea crasht,welk type modem/router,draadloze netwerkkaarten,firmware versie's etc.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #22 Gepost op: juli 16, 2009, 11:50:48 am »
Modbreak:
Aantal berichten verwijderd, graag on-topic blijven, ook in Grand Cafe

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #23 Gepost op: juli 17, 2009, 08:46:59 pm »

quote:

Pooh schreef op 16 juli 2009 om 10:48:
[...]

6 users, een server die files levert, een printer, internet. Kortom: een typische kleinbedrijf setup. Wat het probleem is weet ik niet, dat er een eenvoudige en betaalbare oplossing is weet ik wel. :+

Probleem is dat we met regelmaat op onze kont liggen op kantoor.
Bedraad netwerk is mogelijk iets om te gaan doen, gaten zat om kabels in te pluggen.
Overigens draait de printer bedraad omdat draadloos printen niet lekker liep.
PC is weer terug, XP pro opnieuw geinstalleerd en men beweerd dat het zo goed is.
Kan ik niet beoordelen wat (hoezee) KPN heeft een privewijziging van mij gerealiseerd op mijn kantooraansluiting.
Geen adsl meer, geen telefonie: alles is ineens opgeheven omdat het anders niet op te lossen is.
verplicht vakantie vieren dus.
(Blij dat ik een Vodafone Mobiel heb....)

tot zover bedankt voor de info.

Ik zal eens proberen te bedenken wat ik in de meest ideale situatie wil hebben en dat hier neerzetten voor advies.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #24 Gepost op: juli 17, 2009, 08:56:05 pm »

quote:

okidoki schreef op 17 juli 2009 om 20:46:
Ik zal eens proberen te bedenken wat ik in de meest ideale situatie wil hebben en dat hier neerzetten voor advies.
Wellicht kan het ook eens goed zijn om een second opinion te vragen van een ander bedrijf.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #25 Gepost op: juli 17, 2009, 09:18:29 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 17 juli 2009 om 20:56:
[...]

Wellicht kan het ook eens goed zijn om een second opinion te vragen van een ander bedrijf.

Heb ik al eens gedaan en die kwamen tot dezelfde conclussie.
Aangezien ik al jaren niet meer actief bezig ben met software etc (in een grijs verleden was ik nog systeembeheerder bij een grote stichting. De tijd van de 5"floppen.... Vroeger zeggen mijn kinderen dan.....) en het mij ook niet meer intresseert draag ik het met plezier over aan bedrijven.
Maar als je dan de bedragen ziet voor een systeem dan zakt de broek wel aardig af.
Binnenkort maar een eisenlijst hier neerpoten en nu eerst een biertje....

rtfm08

• Bekijk profiel
Windows of Mac?
« Reactie #26 Gepost op: juli 17, 2009, 10:17:39 pm »

quote:

okidoki schreef op 17 juli 2009 om 20:46:
[...]

Kan ik niet beoordelen wat (hoezee) KPN heeft een privewijziging van mij gerealiseerd op mijn kantooraansluiting.
Geen adsl meer, geen telefonie: alles is ineens opgeheven omdat het anders niet op te lossen is.
verplicht vakantie vieren dus.
(Blij dat ik een Vodafone Mobiel heb....)

Heb je nu zakelijk IPB ? Wat is dat nou voor lariekoek van KPN dat het anders niet is op te lossen
 8)7