Auteur Topic: persoonlijke levensvraag!  (gelezen 9231 keer)

noa2

• Bekijk profiel
persoonlijke levensvraag!
« Gepost op: februari 04, 2009, 05:13:42 pm »
Momenteel zit ik op belijdenis catechesatie in de gereformeerd vrijgemaakte kerk. (waar ik al 2 jaar kom)
zelf kom ik uit de Ger Gem.

Ik zit momenteel zo met mijzelf in de strijd..
kan ik wel belijdenis doen? waar zeg ik dan "Ja" op?
Is dit wel de kerk waar God mij wil hebben (aangezien ik geboren en getogen ben in de ger gem)

Ik voel me thuis is de gereformeerd vrijgemaakte kerk..
het is ook wel een kerk die bij mij past (ger gem voelde ik mij echt niet thuis)
maar nu ik op het punt van belijdenis doen sta vind ik het zo moeilijk!

Wie heeft er tips of bekrachtiging voor mij?

Liefs Noa

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 04, 2009, 07:12:27 pm »
Ik kan me nog herinneren dat ik dat zelf ook moeilijk vond. Op een gegeven moment heb ik God maar gevraagd of Hij mij ja wilde doen zeggen. Dat kan op zich al niet zonder geloof natuurlijk, maar ik had het daarbij nodig om het verder in zijn handen te leggen. Er op te vertrouwen dat Hij me er dan verder mee zou helpen.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 04, 2009, 07:43:47 pm »
Je zegt vooral 'ja' tegen God, tegen het feit dat je je volledig afhankelijk weet van Hem. En dat doe je dan in het openbaar voor de gemeente waar je lid van bent.
Ik zou zeggen: lees het formulier voor de openbare geloofsbelijdenis maar eens:
Oude formulier
Nieuwe formulier (en dan even een eind naar beneden scrollen)
computerfout: een vreemde een in de byte

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 04, 2009, 10:28:51 pm »

quote:

noa2 schreef op 04 februari 2009 om 17:13:
Momenteel zit ik op belijdenis catechesatie in de gereformeerd vrijgemaakte kerk. (waar ik al 2 jaar kom)

Is dit wel de kerk waar God mij wil hebben (aangezien ik geboren en getogen ben in de ger gem)

het is ook wel een kerk die bij mij past (ger gem voelde ik mij echt niet thuis)

Liefs Noa

Het allerbelangrijkste is dat je weet dat je zondaar bent en daarom Jezus als je Verlosser en Leidsman aanneemt. Hij is de weg naar de Vader. Misschien heb je dat al gedaan. Dat kun je ook thuis in je binnenkamer doen.

Vanuit deze overgave mag je ook leiding van Hem verwachten bij je verdere beslissingen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

TvanBale

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 04, 2009, 11:08:22 pm »

quote:

Liefs Noa

Hoi Noa,

Het is net of ik de tijd 7 jaar terug zie gaan. In 2002 ben ook ik overgegaan van de Ger Gem naar de GKv.
Ik herken de strijd die je benoemd.
Ondanks alle 'tips' die mensen je hier goedbedoeld geven, en waar je om vraagt is het vooral een interne strijd.
Belijdenis afleggen van je geloof is niet zomaar een stap.
Ik kan me in zekere zin wel vinden in het antwoord van Mirt.

God is het die deze weg geleid heeft. Hij heeft je geroepen.
Ik kan niet voor je denken. Breng het in het gebed naar God toe. Leg je moeiten met deze keuze voor Hem neer.

Helaas is er veel 'geheim' op dit forum, zodat ik niet weet hoe oud je bent.
Ik was destijds 21 toen de strubbelingen bij mij begonnen m.b.t. de Ger Gem.
Nu ga ik niet alle verschillen benoemen, deze ken je en je weet waarom je bent weggegaan bij de Ger Gem.

Je 'ja' woord tegenover God is je antwoordt op het grote 'ja' van God bij je doop. Binnen de Ger Gem doe je belijdenis, omdat je voor die kerk kiest (een beetje gechargeerd)
Belijdenis afleggen van je geloof doe je allereerst voor God.
Toch zeg je ook ja tegenover de leer van de kerk waar je belijdenis mag doen.

Nogmaals, breng het voor Zijn aangezicht, en wanneer je nog vragen hebt, stel je gerust, als je het privé wilt houden, mail je maar.

Veel sterkte gewenst in met deze beslissing

M.vr.gr.

Tiemen

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 05, 2009, 11:50:17 am »
@noa2:

Ook ik wens je veel sterkte met deze beslissing.
Een discussie is als een boot

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 05, 2009, 11:38:21 pm »
Noa: kies niet voor een leer maar kies voor de God die je plaatst in een gemeente. Zijn weg met jou is nu nog niet helder. Leg het in Zijn handen.
Zoek rust in bidden en denken.
En: Ga met God.
Sterkte, vrede in je hart en alle goeds wat van God komt toegewenst in deze keuze!
Mail me maar als je wat wilt weten

ArendD

• Wees Heilig want Ik ben Heilig
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 07, 2009, 09:53:16 am »
Vraag God om wijsheid, en Hij zal het geven (Jak 1:5).

En ga eens na, welke kerk naar jouw mening het beste past bij Gods Woord. Waar wordt Zijn Woord gehouden?

Tot slot, er zijn veel 'filialen' van Gods Kerk op deze wereld. Als je maar lid blijft van de algemene, christelijke kerk!

Veel wijsheid en zegen toegewenst.
« Laatst bewerkt op: februari 07, 2009, 09:55:36 am door ArendD »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 07, 2009, 01:27:13 pm »

quote:

ArendD schreef op 07 februari 2009 om 09:53:
Vraag God om wijsheid, en Hij zal het geven (Jak 1:5).

En ga eens na, welke kerk naar jouw mening het beste past bij Gods Woord. Waar wordt Zijn Woord gehouden?

Tot slot, er zijn veel 'filialen' van Gods Kerk op deze wereld. Als je maar lid blijft van de algemene, christelijke kerk!

Veel wijsheid en zegen toegewenst.
Even een korte vraag tussendoor. Is dit een gereformeerde visie? Het maakt mij namelijk wel nieuwsgierig naar concrete invulling van deze visie.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 07, 2009, 02:43:12 pm »
Nee, dit is niet de officiële Gereformeerde visie. Wel eentje die nogal wat ('onwetende') kerkleden aanhangen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 07, 2009, 04:13:00 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 07 februari 2009 om 14:43:
Nee, dit is niet de officiële Gereformeerde visie. Wel eentje die nogal wat ('onwetende') kerkleden aanhangen.
Ok, dat scheelt weer een topic. Bedankt. :)

ArendD

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 07, 2009, 10:41:55 pm »

quote:

Hmm, wat is dan de gereformeerde visie? De visie op kerkkeus is denk ik een andere dan de visie op je gereformeerd zijn.

Ga dan zelf eens in op de vraag van de topic starter?

ArendD

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 20, 2009, 08:49:23 am »
Nou Mezza?
Je roept hard hoe het niet zit, noemt een ander onwetend, maar zeg nu eens hoe het naar jouw mening wel moet?

In het kader van zoektochten. Er staat een mooi artikel, Zoeken en vinden, van Wim Nieboer op de webste www.bodem-online.nl

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 20, 2009, 10:16:12 am »

quote:

Liefs Noa

Noa: niemand kan belijden dat Jezus Heer is en Hem volgen als dat niet  door de Heer is ingegeven, dus ja we zijn je broeders en zusters :)
Verder kan ik niet voor je invullen waar je het beste thuis hoort. Maar ik ken wel heel wat mensen die overgegaan zijn naar onze gemeente en zich er prima thuis voelen én een belangrijke bijdrage leverden. Een dominee bijvoorbeeld die rechts christenlijk gereformeerd van huis uit is en een andere dominee die getrouwd is met een vrouw die uit de gereformeerde gemeenten komt. Ze zijn beiden nu van de PKN en vervullen een belangrijke taak. Ook een kringleidster waarmee ik samen een groep tieners begeleid met enkele anderen is van de gereformeerde bond met een man die van huis uit van de gereformeerde gemeente is. Met het verhuizen naar onze woonplaats zijn ze aangesloten bij de PKN. (middenorthodoxe PKN-gemeente)

Het kan dus prima, maar het is maar net wat je verstandig lijkt.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2009, 10:18:13 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 20, 2009, 11:06:16 am »

quote:

Mezza: zou je het kunnen toelichten? Het is nu onhelder wat je bedoelt.
Je zult wel wat andere bedoelen dan wat ik van iemand hoorde die beweerde dat de gereformeerd vrijgemaakte kerk de ware kerk is en elke andere kerk op de wereld dat niet is, maar er onder al die kerken wel ware christenen kunnen zijn.

In mijn ogen is er één ware kerk en dat is de tempel van God in de hemelse gewesten waar God op troont met Jezus aan zijn rechterhand, waar de oudsten en de engelen om vergaderd zijn en een loflied zingen ter ere van Hem en voor ons bidden en pleiten bij de Vader. De heilige raad der goden met de God der goden op de troon in éénheid met de Zoon in de Geest door allen tot een volmaakte eenheid.

Vele kerken doen me iets. De koptisch orthodoxe kerk is in mijn ogen heilig, ook de kerk van de messiaanse Joden en de kerk van de chinezen die in hun kleine woningen samen komen. Velen zijn heilig.

Op de aarde vergaderen de kinderen van het licht op meerdere plaatsen in meerdere gebouwen onder meerdere namen.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2009, 11:30:59 am door gaitema »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 20, 2009, 06:35:34 pm »
Wellicht is 'onwetend' niet de juist term, kun je het beter over 'rebels' hebben.
De gereformeerde visie is nl dat het wel degelijk uitmaakt bij welke kerkelijke gemeente je lid wordt. Zie NGB art 27-29.
Een aanduiding als 'gemeente die zich algemene christelijke kerk' noemt is te breed. Er zijn diverse kenmerken waaraan je een algemene christelijke kerk kunt herkennen. Voldoet een kerk daar niet aan, dan is het geen deel van Christus' Lichaam, ook al beweert zo'n kerkelijke gemeente dat wel van zichzelf.
Een grefo die het daar niet mee eens is, is rebels, of onwetend, of hangt op zijn minst een ongereformeerde mening aan.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 20, 2009, 09:24:35 pm »

quote:

elle schreef op 20 februari 2009 om 18:35:
Wellicht is 'onwetend' niet de juist term, kun je het beter over 'rebels' hebben.
De gereformeerde visie is nl dat het wel degelijk uitmaakt bij welke kerkelijke gemeente je lid wordt. Zie NGB art 27-29.
Een aanduiding als 'gemeente die zich algemene christelijke kerk' noemt is te breed. Er zijn diverse kenmerken waaraan je een algemene christelijke kerk kunt herkennen. Voldoet een kerk daar niet aan, dan is het geen deel van Christus' Lichaam, ook al beweert zo'n kerkelijke gemeente dat wel van zichzelf.
Een grefo die het daar niet mee eens is, is rebels, of onwetend, of hangt op zijn minst een ongereformeerde mening aan.
Dat is helderder verwoord. Het leuke is dat dit typisch iets is wat bijvoorbeeld weer niet in de PKN beleden wordt. Wij geloven in een algemeen christenlijke kerk dat niet gebonden is aan instituten maar aan Christus zelf. Daarvan geloven wij dat daar meerdere kerken aan deelnemen, maar dat de ene kerk wel dichter bij de waarheid staat dan de andere, dat kan ook plaatselijk zijn. De ene PKN gemeente kan christelijker zijn dan de andere. Ook kan een syrisch orthodoxe gemeente elders christenlijker zijn dan een gereformeerde kerk plaatselijk als er oprechter gelooft wordt bijvoorbeeld. Wij belijden op de kansel dan wel de "algemene christelijke kerk" als iets dat dan niet enkel onze kerk zou zijn. sterker nog, veel PKNers hebben juist het idee dat dat verre van waar is. Vele andere kerken zijn in onze ogen beter dan de onze.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 20, 2009, 09:55:49 pm »

quote:

gaitema schreef op 20 februari 2009 om 21:24:
[...]
Dat is helderder verwoord.

Inderdaad. Zoiets wou ik dus ook net posten, maar Elle verwoord precies wat ik wou zeggen.

quote:

Het leuke is dat dit typisch iets is wat bijvoorbeeld weer niet in de PKN beleden wordt.

Jawel hoor. Ik weet niet of je het wist, maar de NGB is ook een van de belijdenissen van de PKN.

quote:

sterker nog, veel PKNers hebben juist het idee dat dat verre van waar is. Vele andere kerken zijn in onze ogen beter dan de onze.

Je maakt nu een cruciaal onderscheid tussen de PKN en de PKN'ers...
Ik heb ook de indruk dat veel vrijgemaakten er een andere visie op na houden, maar de visie van 'veel vrijgemaakten' is nog niet de visie van de GKv.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2009, 09:56:40 pm door Mezzamorpheus »

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 20, 2009, 10:02:05 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 20 februari 2009 om 21:55:
[...]
Jawel hoor. Ik weet niet of je het wist, maar de NGB is ook een van de belijdenissen van de PKN.

Een van de vele. Ze heeft daar niet de positie of autoriteit die zij in de diverse andere gereformeerde kerken heeft

quote:

Mezzamorpheus schreef op 20 februari 2009 om 21:55:Je maakt nu een cruciaal onderscheid tussen de PKN en de PKN'ers...
Ik heb ook de indruk dat veel vrijgemaakten er een andere visie op na houden, maar de visie van 'veel vrijgemaakten' is nog niet de visie van de GKv.
Ik vermoed overigens dat er binnen de PKN, en dan met name de Gereformeerde Bond en een deel van de Confessionelen, men de gereformeerde visie voluit onderschrijft.
Laat uw ja een ja zijn.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 20, 2009, 10:12:53 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 20 februari 2009 om 22:02:
Ik vermoed overigens dat er binnen de PKN, en dan met name de Gereformeerde Bond en een deel van de Confessionelen, men de gereformeerde visie voluit onderschrijft.
Nogmaals; ik heb het nu niet over de vraag of individuele kerkleden/groepen kerkleden de belijdenis wel of niet onderschrijven, maar de vraag welke státus de NGB in de PKN (en de GKv) heeft. En bij mijn weten maakt de NGB ook nog steeds deel uit van de officiële leer van de PKN en heeft het dus een officiële status.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2009, 10:13:50 pm door Mezzamorpheus »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 20, 2009, 11:19:46 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 20 februari 2009 om 21:55:

Ja, de Nederlandse geloofsbelijdenis wordt in de PKN beleden en zingen we vaak in de kerk, maar als we zeggen "ik geloof in een algemene kerk" dan weten we dat dat geen instituut is maar een geestelijk iets dat boven alle instituten uitstijgt. We zien in die algemene kerk broeders en zusters uit de hele wereld voor ons uit verschillende stromingen, want in het huis van de Vader zijn vele woningen. Het is niet realistisch om te geloven dat we het bij het juiste eind hebben. Wij zijn immers God zelf niet om dat precies te kunnen weten.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 20, 2009, 11:25:53 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 20 februari 2009 om 22:02:
[...]

Een van de vele. Ze heeft daar niet de positie of autoriteit die zij in de diverse andere gereformeerde kerken heeft

Dat geeft al aan dat we meerdere opties open houden

quote:

Voluit onderschrijven doe ik hem ook, behalve dan dat wij enkel die ene kerk zijn. We maken als PKN deel uit van die algemene christelijke kerk van Jezus Christus. Wij hebben niet de trots om te geloven dat wij boven andere kerkgenootschappen staan in Gods ogen. Precies zoals het hier al vermeld stond, Gods kerk kent meerdere filialen. Een filiaal is in mijn oog de koptisch orthodoxe kerk,  al kennen ze niet geheel maar voor een belangrijk deel de waarheid zoals wij ook niet ten volle kennen. Jullie belijden de zelfde geloofsbelijdenisgeschrift ook, dus is de CGK ook een filiaal van Gods kerk volgens ons.
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2009, 11:27:05 pm door gaitema »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 21, 2009, 08:34:49 am »

quote:

gaitema schreef op 20 februari 2009 om 23:19:
[...]

Ja, de Nederlandse geloofsbelijdenis wordt in de PKN beleden en zingen we vaak in de kerk, maar als we zeggen "ik geloof in een algemene kerk" dan weten we dat dat geen instituut is maar een geestelijk iets dat boven alle instituten uitstijgt. We zien in die algemene kerk broeders en zusters uit de hele wereld voor ons uit verschillende stromingen, want in het huis van de Vader zijn vele woningen. Het is niet realistisch om te geloven dat we het bij het juiste eind hebben. Wij zijn immers God zelf niet om dat precies te kunnen weten.
Volgens mij ben je nu in de war met de apostolische geloofsbelijdenis.
De tekst van de NGB vind je hier
Per artikel, met tekstverwijzingen, staan ze ook onderaan in de lijst op deze pagina
En elle verwees dus naar artikel 27, 28 en 29
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2009, 08:39:16 am door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 21, 2009, 12:04:59 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 21 februari 2009 om 08:34:
[...]

Volgens mij ben je nu in de war met de apostolische geloofsbelijdenis.
De tekst van de NGB vind je hier
Per artikel, met tekstverwijzingen, staan ze ook onderaan in de lijst op deze pagina
En elle verwees dus naar artikel 27, 28 en 29

O dank je, ik heb deze inderdaad nooit eerder gelezen. En daarin lees ik ook dat wat voor mij helder verwoord dat de kerk er één is met meerdere filialen.

ARTIKEL 27
De katholieke of algemene kerkWij geloven en belijden één katholieke of algemene kerk.
Zij is een heilige vergadering van de ware gelovigen, die al
hun heil verwachten van Jezus Christus, gewassen zijn door
zijn bloed, geheiligd en verzegeld door de Heilige Geest.

Deze kerk is er geweest vanaf het begin van de wereld en
zal er zijn tot het einde toe. Want Christus is een eeuwig
Koning, die niet zonder onderdanen kan zijn. Deze heilige
kerk wordt door God staande gehouden tegen het woeden
van de hele wereld, hoewel zij soms een tijdlang zeer klein
en ogenschijnlijk verdwenen is. Zo heeft de Heere
gedurende de gevaarlijke tijd onder Achab zevenduizend
mensen voor Zich bewaard, die hun knieën voor Baäl niet
gebogen hadden.
Ook is deze heilige kerk niet gevestigd in, gebonden aan, of
beperkt tot een bepaalde plaats, of gebonden aan bepaalde
personen, maar zij is verbreid en verstrooid over heel de
wereld.
Toch is zij met hart en wil samengevoegd en
verenigd in eenzelfde Geest, door de kracht van het geloof.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 21, 2009, 09:10:17 pm »
Even voor we verder praten: heb je artikel 28 en 29 ook gelezen?

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 22, 2009, 02:11:45 am »
Er is hoegenaams nauwelijks verschil in de geref. gemeente en de GKV, behalve dan dat de GG meer de nadruk legt op het ernstige aspekt van een geloofsleven - alle aspekten van een geloofleven zijn op z`n tijd echter belangrijk, maar dat is geen reden om steeds maar nieuwe kerken op te zetten, en zich af te zetten tegen andere gelovigen - het is beter om verenigend te werken gebseerd op ware liefde en een duidelijke visie!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 22, 2009, 03:19:38 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 21 februari 2009 om 21:10:
Even voor we verder praten: heb je artikel 28 en 29 ook gelezen?
Nee, die las ik nu pas. Met artikel 28 kan ik me volledig instemmen, maar artikel 29 doet onrecht aan God. Aangezien ze boven God staat.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 22, 2009, 03:22:43 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 22 februari 2009 om 02:11:
Er is hoegenaams nauwelijks verschil in de geref. gemeente en de GKV, behalve dan dat de GG meer de nadruk legt op het ernstige aspekt van een geloofsleven - alle aspekten van een geloofleven zijn op z`n tijd echter belangrijk, maar dat is geen reden om steeds maar nieuwe kerken op te zetten, en zich af te zetten tegen andere gelovigen - het is beter om verenigend te werken gebseerd op ware liefde en een duidelijke visie!
Zal ik je dood eerlijk vertellen, mensen zijn kortzichtig. Ze denken God letterlijk na te kunnen spreken en daarmee doen ze anderen te kort in Gods ogen. Geen enkel mens kan Gods woord volledig juist verkondigen, omdat de mensen kortzichtig zijn.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2009, 03:23:17 am door gaitema »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 22, 2009, 08:11:10 am »

quote:

gaitema schreef op 22 februari 2009 om 03:19:
[...]

Nee, die las ik nu pas. Met artikel 28 kan ik me volledig instemmen, maar artikel 29 doet onrecht aan God. Aangezien ze boven God staat.

Artikel 29 is domweg een artikel tegen de Katholiek kerk. Dit artikel heeft het over twee kerken en er staan elementen in die verwijzen naar de Kerk.
Hoewel er ook waarheden in dit artikel staan komt het erg oordelend, liefdeloos, beknellend en haast activistisch over.
Ik ben niet zo'n NBG-er, maar van een dergelijke toonzetting schrik je haast.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2009, 08:13:44 am door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 22, 2009, 08:11:55 am »

quote:

gaitema schreef op 22 februari 2009 om 03:22:
[...]

Zal ik je dood eerlijk vertellen, mensen zijn kortzichtig. Ze denken God letterlijk na te kunnen spreken en daarmee doen ze anderen te kort in Gods ogen. Geen enkel mens kan Gods woord volledig juist verkondigen, omdat de mensen kortzichtig zijn.
Ik zou eerder zeggen onvolkomen in het denken, in hun daden en in hun kennen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: februari 22, 2009, 02:03:47 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 22 februari 2009 om 08:11:
[...]

Artikel 29 is domweg een artikel tegen de Katholiek kerk. Dit artikel heeft het over twee kerken en er staan elementen in die verwijzen naar de Kerk.
Hoewel er ook waarheden in dit artikel staan komt het erg oordelend, liefdeloos, beknellend en haast activistisch over.

Dat lijkt me dan goed voor te stellen, een soort wij- zij verklaring. De toonzetting is voor deze tijd dan ook benauwend. Dan ben ik toch nog liever iemand met de Rooms Katholieke visie die zien dat we volgens hun visie ten dele de waarheid belijden en daarmee christelijk geloofsgemeenschappen naast de kerk zijn. Dat vindt ik respectvol en bied enige ruimte.

Al is mijn overtuiging dus dat er vele geloofsgemeenschappen zijn met waarheden en tekorten en dat gezamelijk Jezus lichaam vormen.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2009, 02:05:45 pm door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 22, 2009, 05:41:39 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 februari 2009 om 14:03:
[...]
Al is mijn overtuiging dus dat er vele geloofsgemeenschappen zijn met waarheden en tekorten en dat gezamelijk Jezus lichaam vormen.
Ik zou zeggen elke geloofsgemeenschap heeft waarheden en tekorten, elke christen is onvolkomen. maar een ieder die gelooft dat Jezus de Zoon van God is behoort tot het lichaam van christus, want deze is een kind van God.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 22, 2009, 06:20:42 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 22 februari 2009 om 08:11:
[...]
Artikel 29 is domweg een artikel tegen de Katholieke kerk. ... Hoewel er ook waarheden in dit artikel staan komt het erg oordelend, liefdeloos, beknellend en haast activistisch over.
Hier kan je over twisten, maar misschien snap je nu in ieder geval wat ik bedoelde met:

quote:

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 22, 2009, 06:21:18 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 22 februari 2009 om 17:41:
[...]

Ik zou zeggen elke geloofsgemeenschap heeft waarheden en tekorten, elke christen is onvolkomen. maar een ieder die gelooft dat Jezus de Zoon van God is behoort tot het lichaam van christus, want deze is een kind van God.
Daar ben ik wel voorzichtig voor, niet elke gemeenschap is een christelijke gemeenschap. Denk bijvoorbeeld aan de vrijzinnige geloofs gemeenschap en new-age groepen. Ook sektes als de Bliksem uit het Oosten in China.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 22, 2009, 06:22:27 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 22 februari 2009 om 18:20:
[...]

Hier kan je over twisten, maar misschien snap je nu in ieder geval wat ik bedoelde met:

[...]
Wel mooi, ook wetenden hangen hem nog aan nu :)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 22, 2009, 06:31:32 pm »
Nou, het is nog maar de vraag of je nu ook goed 'weet'(lees: begrijpt) wat er in art. 28 en 29 staat en of je dus nu een 'wetende' bent. :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 22, 2009, 06:53:08 pm »
Het is ook maar net wat God weet.
Hij kent de zijnen. :*)

Maar zonder gekheid. Een syrisch orthodoxe christen zei op een andere forum dat alle protestanten ketters zijn omdat ze de 7 sacramenten niet hebben en van Belgen met een messiaans Joodse geloofsovertuiging dat we valse christenen zijn vanwege het overtreden van de wetten van Mozus en van een pinksterchristen (spreek niet voor de hele beweging)dat alle mensen die zich als kind hebben laten dopen de heilige Geest niet ontvangen hebben omdat ze slechts besprenkelt zijn en niet helemaal ondergedompelt 8)7 .
Wat ik al die keren dacht was: alsof God zich druk maakt over deze uiterlijkheden. Het gaat om de kern. De vraag is dan wat in Gods ogen de kern is. Lees de bijbel en je komt het te weten. Geloven in en vertrouwen op Jezus is de weg  en het doen van Gods wil is het doel. In het geval van geloven natuurlijk wel dat geen wat je er van hebt mogen ontvangen van Jezus zelf.
De kern is dan dus ook: Heb je naaste lief als jezelf en God boven alles met alles wat je hebt ontvangen, alles wat je bent geworden en alles wat je in je hebt zitten. Met heel je ziel en zaligheid.

Waar twee of drie bij één zijn in Jezus naam, daar is God in hun midden.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2009, 11:10:57 pm door gaitema »