quote:
gaitema schreef op 11 maart 2009 om 23:59:[...]
Ik snap het idee en ben het in die zin wel met je eens hoor, maar het is maar net in welke zin het in welke reden wordt gebruikt. Toevallig was de aangeleide zin waar je op reageerde ten eerste met Nederlandse 'sk' geschreven in plaats van de amerikaanse 'x' wat inderdaad uit die gedachtegang in de nederlandse taal voort is gekomen denk ik. wil je een gesprek met jongeren hier over in de kerk dan is het denk ik wel handig om ze wel gewoon in eigen woorden dat te kunnen laten verwoorden bij wijze van. Christenen kunnen nogal snel over woorden in discussie gaan heb ik het idee van, zonder op de inhoud verder te gaan. Ik krijg zelf ook een beetje de kriebels als ik opeens ook op deze woorden moet letten. Ik kreeg al vaker te horen van christenen dat je bijvoorbeeld geen jeetje en goh mag zeggen. Dat dat al vloeken is. Dus jah, een beetje dubbel.
In de door jou aangewezen zin zou ik het enkel kunnen vertalen in dat deze vrouw 80 is en nog niet seksueel actief is geweest, maar dat 'seksueel actief' klinkt weer zo politiek corect in zo'n zin. Vandaar dat ik dan denk: "laat deze zin gewoon zoals de schrijver het schreef, omdat het naar mijn idee zo het normaalst omschreven is zonder dat er direct een afstand wordt geschept tussen de corectsprekende christenen en de gewone man als je snap wat ik bedoel.
Ligt er maar net aan wat je bedoelt.
Ondanks dat ik meerdere kinderen heb, heb ik nog nooit "sex" gehad en ben ik wel sexueel / seksueel actief.
Je moet in gesprekken en voorlichting wel degelijk rekening houden met de heersende tendens (en ik spreek uit 20 jaar ervaring met jeugdwerk!)
Sex is een artikel voor jeugd: vlot pijpen in het fietsenhok in ruil voor een pakje shag etc.
Sexualiteit beleven is iets wat de meeste jongeren (12-16) niet doen, ze consumeren.
Er is wel degelijk verschil.
Onderzoeken richten zich vaak op de daad en niet op de beleving.
Als je wilt weten hoeveel jongens of meisjes er "geneukt" hebben is totaal wat anders dan weten hoeveel jonge jongeren er intiem met elkaar seksualiteit hebben beleefd lijkt mij.
Onlangs nog zei een jongere dat zijn eerste keren sexueel contact puur gericht waren op klaarkomen en geil zijn.
Sinds hij een andere vriendin heeft is dat weg: zelfs de behoefte om bovenstaande mee te maken. Het is een ander niveau waar je het over hebt namelijk.
En nuance daarin is in gesprekken wel degelijk van belang.