Auteur Topic: drama op school in Duitsland  (gelezen 2525 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
drama op school in Duitsland
« Gepost op: maart 15, 2009, 10:59:01 am »
Een voorganger in een ochtenddienst in een Wierdense kerk die ik samen met mijn broertje bezocht zei dat de 17 jarige jongen die de school leegschoot en daarna zichzelf nog niet zo lang ervoor geloofsbeleidenis van zijn geloof heeft afgelegd. Geschokt was de voorganger dat een belijdende christelijke 17 jarige jongen zover is gekomen.

Wat ik me afvraag: was de duisternis te machtig voor hem? Is hij een bezetene die wel de klok heeft horen luiden, maar niet wist waar de klepel hing? Zou hij de stem van God vlak voor de afgrond in zijn leven hebben gehoord, maar was de duistere machten die hem depressief maakte en hem aanzette tot moord en zelfmoord hem te machtig?

Wat zal er mis zijn gegaan en wat als Jezus nu zou geleeft hebben in zijn buurd? Er rondwandelde zoals hij in Israël heeft geleefd?

Wat is er mis gegaan?
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2009, 11:00:21 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 15, 2009, 12:34:47 pm »
Tja, GOD zal het antwoord op die vragen weten, voor ons is het "bedenken van mogelijkheden" waarbij we zullen gissen.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 15, 2009, 01:37:10 pm »

quote:

okidoki schreef op 15 maart 2009 om 12:34:
Tja, GOD zal het antwoord op die vragen weten, voor ons is het "bedenken van mogelijkheden" waarbij we zullen gissen.

Misschien moeten we het meer betrekken naar onze directe omgeving. een vrouw van onze gemeente was zeer depressief en deed een mislukte zelfmoordpoging. Ze is daarna opgevangen. Dat terwijl het om een othodoxe christen gaat, wiens zoon in de Christen Unie actief is. Ik geloof dat  christen zijn niet automatisch betekend dat het helemaal op orde is in je leven, en dat als duistere machten je depressief maken dat niet automatisch betekend dat je God kwijt bent. We kunnen het zover doortrekken dat het voor een aantal personen die deze forum bezoeken het in hun eigen leven herkennen.

Ik ken het trouwens ook. Mijn jeugd beschrijf ik als een duisternis, maar God was ook daar aanwezig en droeg me door de diepste afgronden heen omhoog. Jezus naam betekend "God red."

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 15, 2009, 01:59:54 pm »
Citaat
gaitema schreef op 15 maart 2009 om 13:37:
[...]
en dat als duistere machten je depressief maken dat niet automatisch betekend dat je God kwijt bent. quote]

Je kan ook gewoon derpessief worden door teleurstellingen in het leven, nare ervaringen en je kan simpelweg aanleg hebben om somber en neerslachtig te zijn, dat kan je duistere krachten noemen, maar is het niet gewoon deel van het leven dat niet iedereen altijd gelukkig kan zijn/is.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 15, 2009, 02:02:24 pm »
Wat een drama.
Hoe het precies zit zullen wij nooit weten, maar volgens mij (althans, dat heb ik zo gelezen in de media) was deze jongen bijzonder teleurgesteld in de maatschappij. En dat kan maar zo, in deze maatschappij tel je als jan modaal niet meer mee. Beroepen waarbij je je handen gebruikt worden haast verafschuwd. Dat begint al op de basisschool.

Daarnaast schijnt hij ook depressieve buien te hebben gehad en was hij net gedumpt door zijn vriendin. Tel daarbij op dat hij makkelijk toegang had tot wapens en je hebt zo een explosieve situatie.

Dat deze jongen geloofsbelijdenis had gedaan zegt niet zo heelveel als je de context niet weet waarin dat gebeurde. Die weten wij niet dus daar kunnen wij geen uitspraak over doen.

Ikzelf ben na een biecht ook wel eens in dezelfde domme fout gelopen door mijn eigen zwakheden. Dat terwijl ik toch echt de intentie had om mijzelf te beteren en echt berouw had.

De duistere machten/krachten zijn lang niet altijd extern maar zijn een onderdeel van onszelf.
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2009, 02:03:01 pm door Thorgrem »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 15, 2009, 02:12:27 pm »

quote:

Ik geloof dat  christen zijn niet automatisch betekend dat het helemaal op orde is in je leven, en dat als duistere machten je depressief maken dat niet automatisch betekend dat je God kwijt bent.

Dat zeg ik ook helemaal niet.
Ik zeg dat het voor ons gissen blijft met de vragen die je stelt.
Wij weten niet wat deze jongen dreef immers?
Weet jij wat hem tot deze daad gebracht heeft? Weet jij wat God met deze mens wilde?
Ik niet enkel omdat ik een mens ben.
Uitspraken doen over gokjes en gissen doe ik daarom ook niet.
Niemand van ons weet wat er in de ziel van deze mens heeft geleefd....
Om het dan direct "duistere machten" te noemen gaat mij meer dan te ver.
Wie weet heeft GOD hem wel gestuurd.........
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2009, 02:16:57 pm door Riemer Lap »

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 15, 2009, 02:17:55 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 15 maart 2009 om 14:02:

De duistere machten/krachten zijn lang niet altijd extern maar zijn een onderdeel van onszelf.
Daar ben ik het wel mee eens.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 15, 2009, 03:38:46 pm »
Hij was voor korte tijd in stationaire psychiatrische behandeling.
De vraag is ook: hoe kun je in zo´n huis een wapen en genoeg munitie laten rondliggen?
Zijn ouders moeten er nu een heel leven mee voortleven.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 15, 2009, 06:36:03 pm »

quote:

okidoki schreef op 15 maart 2009 om 14:12:
[...]

Dat zeg ik ook helemaal niet.
Ik zeg dat het voor ons gissen blijft met de vragen die je stelt.
Wij weten niet wat deze jongen dreef immers?
Weet jij wat hem tot deze daad gebracht heeft? Weet jij wat God met deze mens wilde?
Ik niet enkel omdat ik een mens ben.
Uitspraken doen over gokjes en gissen doe ik daarom ook niet.
Niemand van ons weet wat er in de ziel van deze mens heeft geleefd....
Om het dan direct "duistere machten" te noemen gaat mij meer dan te ver.
Wie weet heeft GOD hem wel gestuurd.........

Ik zag je reactie als heel verstandig, daarom redeneerde ik even door ;)

Je laatste opmerking lijkt me zelf vreemd. Ik kan me niet indenken dat God iemand stuurd om anderen af te maken en vervolgens zichzelf om het leven te brengen. Ik geloof dat het wel een wisselspel is tussen eigen keuzes maken en de invloed die duistere machten daarbij hebben. zoals engelen je helpen om de weg van het licht te gaan, zo helpen demonen je om de weg van de duisternis op te gaan. Beiden helpen je, wij zijn de genen die beslissen welke hulp we aanvaarden in ons leven. Over het sturen door God gesproken: ik geloof dat God alle engelen bewust geschapen heeft, inclusief de duistere demonen. Ze vallen allemaal binnen Gods plannen met deze wereld waarin we mogen leren van onze fouten en het recht hebben om te kiezen tussen goed en kwaad.

dan is er nog een verschil tussen demonen en engelen. Engelen helpen je alleen als je het wil en hebben respect voor je keuze vrijheid, demonen zijn van het type: "als je ze één vinger geeft, dan grijpen ze je hele hand."
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2009, 06:38:51 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 15, 2009, 06:40:26 pm »

quote:

vrolijke schreef op 15 maart 2009 om 15:38:
Hij was voor korte tijd in stationaire psychiatrische behandeling.
De vraag is ook: hoe kun je in zo´n huis een wapen en genoeg munitie laten rondliggen?
Zijn ouders moeten er nu een heel leven mee voortleven.
Ik zou niet graag in hun schoenen willen staan. Het lijkt me rampzalig om mee te maken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 15, 2009, 06:41:42 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 15 maart 2009 om 13:59:
Citaat
[...]
en dat als duistere machten je depressief maken dat niet automatisch betekend dat je God kwijt bent. quote]

Je kan ook gewoon derpessief worden door teleurstellingen in het leven, nare ervaringen en je kan simpelweg aanleg hebben om somber en neerslachtig te zijn, dat kan je duistere krachten noemen, maar is het niet gewoon deel van het leven dat niet iedereen altijd gelukkig kan zijn/is.
Ik geloof dat het niet altijd met duistere machten te maken heeft, maar ook een medische verklaring kan hebben. Daarin ben ik het met je eens.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 15, 2009, 06:43:58 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 15 maart 2009 om 14:02:
Wat een drama.
Hoe het precies zit zullen wij nooit weten, maar volgens mij (althans, dat heb ik zo gelezen in de media) was deze jongen bijzonder teleurgesteld in de maatschappij. En dat kan maar zo, in deze maatschappij tel je als jan modaal niet meer mee. Beroepen waarbij je je handen gebruikt worden haast verafschuwd. Dat begint al op de basisschool.

Daarnaast schijnt hij ook depressieve buien te hebben gehad en was hij net gedumpt door zijn vriendin. Tel daarbij op dat hij makkelijk toegang had tot wapens en je hebt zo een explosieve situatie.

Dat deze jongen geloofsbelijdenis had gedaan zegt niet zo heelveel als je de context niet weet waarin dat gebeurde. Die weten wij niet dus daar kunnen wij geen uitspraak over doen.

Ikzelf ben na een biecht ook wel eens in dezelfde domme fout gelopen door mijn eigen zwakheden. Dat terwijl ik toch echt de intentie had om mijzelf te beteren en echt berouw had.

Ik geloof dat we altijd de mensen zijn die kiezen. Net als Adam en Eva kozen. We kunnen nooit zeggen dat we er niets aan hadden kunnen doen. Ik geloof wel heel sterk dat als je eenmaal in een negatief spiraal beland bent, dat het dan des te moeilijker is om er uit te komen. Ik vraag me zelfs af of het buiten God om wel mogelijk is om daarvan vrij te komen.
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2009, 06:44:41 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 15, 2009, 07:52:52 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 maart 2009 om 18:36:
Ik zag je reactie als heel verstandig, daarom redeneerde ik even door ;)
Prima maar welk nut heeft dat? Wat wil je nu helder hebben?

quote:

Je laatste opmerking lijkt me zelf vreemd. Ik kan me niet indenken dat God iemand stuurd om anderen af te maken en vervolgens zichzelf om het leven te brengen.
Je kunt je wel meer niet voorstellen maar dat doet er niet toe. Het kan best zijn dat God in dezen meer vinger in de pap heeft dan wij denken. Let op: kan. Ik weet dat niet want ik ben God niet. Wel weet ik dat Zijn mogelijkheden verder gaan dan wat jij en ik kunnen indenken.

quote:

Ik geloof dat het wel een wisselspel is tussen eigen keuzes maken en de invloed die duistere machten daarbij hebben. zoals engelen je helpen om de weg van het licht te gaan, zo helpen demonen je om de weg van de duisternis op te gaan. Beiden helpen je, wij zijn de genen die beslissen welke hulp we aanvaarden in ons leven. Over het sturen door God gesproken: ik geloof dat God alle engelen bewust geschapen heeft, inclusief de duistere demonen. Ze vallen allemaal binnen Gods plannen met deze wereld waarin we mogen leren van onze fouten en het recht hebben om te kiezen tussen goed en kwaad.
een warrig verhaal en niet echt ontopic lijkt mij. Wat bedoel je te zeggen?

quote:

dan is er nog een verschil tussen demonen en engelen. Engelen helpen je alleen als je het wil en hebben respect voor je keuze vrijheid, demonen zijn van het type: "als je ze één vinger geeft, dan grijpen ze je hele hand."
Leuke visie op engelen, er zijn er allicht meer en ook anders onderbouwde te vinden.
De jouwe is de mijne niet maar dat zal je niet verbazen.
Waar we als mensen mee uit moeten kijken is dat wij alle kwaad naar de demonen schuiven. Als God zelf meedeeld dat Hem ook de wraak toekomt, dat Hij een na-ijverig God is etc dan zijn er wel meer mogelijkheden dan de eenzijdige demoneninsteek.
Voor hetzelfde geldt gaat het om een psychiatrisch patiënt. Om dat dan "bezeten" te noemen gaat mij een aantal stappen te ver.
Het kan zijn dat iemand bezeten is die zo'n daad als deze doet maar het hoeft niet.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 16, 2009, 01:28:55 am »

quote:

okidoki schreef op 15 maart 2009 om 19:52:
[...]
 Prima maar welk nut heeft dat? Wat wil je nu helder hebben?

Wat er zich afspeeld in mensen.

quote:

Je kunt je wel meer niet voorstellen maar dat doet er niet toe.

Hoezo doet dat er niet toe? Kan jij je voorstellen dat God iemand opdraagt zelfmoord te plegen? Dat zal dan de eerste keer zijn.
Ik vindt je opmerking hier nogal vervelend klinken. Er klinkt ook een toon in door van: "jij met je onzin altijd". Daarmee zeg ik niet dat jij dat ook zo bedoelt hebt, maar het voelt wel zo.

Ik bedacht me trouwens dat er ook over engelen gesproken worden die
God zend om zijn oordeel te geven. Engelen met het zwaard. Er zijn engelen met verschillende taken.

Wat mij opviel is dat het gebonden zijn aan het kwaad en aan demonen een slavernij is, maar gebonden zijn aan God vrijheid betekend. Het valt me op dat het makkelijker is om God kwijt te raken. Je hoeft je maar van Hem af te keren en je leeft niet meer in het licht, maar van de duisternis naar het licht gaan is lang niet zo makkelijk omdat het kwaad er alles aan zal doen om je bij god weg te houden.

En is het nu echt zo dat je er niets van denkt, van dit allemaal? Gaan er geen gedachten door je heen als je het hoord en leest in de madia? Geen gedachten van afschuw? Leg je het zo naast je neer zonder iets er bij te denken of te voelen? Daar ben ik wel nieuwschierig na. :)
In het gebedsleven zal het betitelen van wat je om je heen ziet ook belangrijk zijn. Stel de pastoor van de kerk voor. Hoe kan hij er voor bidden, zonder er een beeld bij te vormen van wat er gaande is? hoe kan hij bijstand verlenen, zonder dat het hem zou raken?

quote:

Het kan best zijn dat God in dezen meer vinger in de pap heeft dan wij denken. Let op: kan. Ik weet dat niet want ik ben God niet. Wel weet ik dat Zijn mogelijkheden verder gaan dan wat jij en ik kunnen indenken.

Sterker nog: God heeft altijd de vinger in de pap. Hij heeft de hele wereld in zijn hand. Hij kan altijd ingrijpen als Hem dat verstandig lijkt.

quote:

een warrig verhaal en niet echt ontopic lijkt mij. Wat bedoel je te zeggen?

Ik vond het vrij helder. Ontopic is het in mijn ogen wel, omdat ik me afvraag wat je er van kan zeggen in betrekking met die jongen. Maar ook in algemene zin, wat er zich afspeelt in mensen in het algemeen.

quote:

Leuke visie op engelen, er zijn er allicht meer en ook anders onderbouwde te vinden.
De jouwe is de mijne niet maar dat zal je niet verbazen.

God geeft de vrijheid aan de mensen. Satan ontneemt mensen die vrijheid. Dat is wat ik zeg. Slavernij van de zonde.

quote:

Waar we als mensen mee uit moeten kijken is dat wij alle kwaad naar de demonen schuiven. Als God zelf meedeeld dat Hem ook de wraak toekomt, dat Hij een na-ijverig God is etc dan zijn er wel meer mogelijkheden dan de eenzijdige demoneninsteek.
Voor hetzelfde geldt gaat het om een psychiatrisch patiënt. Om dat dan "bezeten" te noemen gaat mij een aantal stappen te ver.
Het kan zijn dat iemand bezeten is die zo'n daad als deze doet maar het hoeft niet.

Zelfmoord is nooit goed, ik krijg de indruk dat dat wel een actie is waar bij demonen zo hun invloed op uit proberen te oefenen, al ben ik geen deskundige of zo. Ik vindt de meningen op dit gebied nogal breed. Het is maar net wat men bedoelt met bezetenheid en duisternis.

Ik heb ook van mensen vernomen dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen psygische klachten en klachten waarbij demonen aan het werk zijn.

De één heeft het over de duisternis in het algemeen, gewoon dat wat er van zichtbaar is.

anderen spreken van een verschil in gebondenheid aan demonen en het bezeten door demonen zijn.

Weer andere spreken van bezetenheid in elk contact met demonen, zonder dat het je hele leven bezet hoeft te houden. Zoals bezeten zijn door een geest die je strond eigenwijs maakt, maar verder wel gewoon met rust laat.

Weer anderen denken bij bezetenheid aan geheel in de macht van demonen zijn.

Het is maar wat je bedoelt met bezetenheid. Ik geloof in ieder geval dat deze jongen in een negatief spiraal was, maar op zeker hoogte wel bij machte was om het goede te doen.  Van invloed door demonen vermoed ik, maar het blijft een mysterie. Hoe dan ook: het drama speelde zich af, en dat is verdrietig genoeg.

Ik geloof dat het uiteindelijk wel eens meerdere bewoordingen zijn waar uiteindelijk het zelfde mee gezegt wordt. Namelijk: hoe het precies zit met de geestelijke werkenlijkheid is tot op zekere hoogte een mysterie, maar het bestaan van licht en duisternis iets wat iedere christen gelooft.
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2009, 12:45:33 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 16, 2009, 01:42:53 am »
Ontopic:

Ik vindt het vooral een trieste werkenlijkheid.

daarbij: hoeveel meer jongeren zijn er wel niet die maatschappelijk teleurgesteld zijn?
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2009, 01:45:35 am door gaitema »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 16, 2009, 09:47:23 am »
Afschuwelijk, ik werd gewoon misselijk toen ik het las op het internet. Wat een traumatische ervaring voor de betrokkenen.

Hier nog wat info over Kretschmer van de BBC

Die avond was er een Duitse criminoloog op tv die onderzoek had gedaan naar schietpartijen op scholen. Hij zei dat de daders elkaar vaak na-apen, bijvoorbeeld wat kleding betreft, het type wapen, het tijdstip (dit soort drama's vinden vaak plaats in het voorjaar). De jongens (zijn er eigenlijk wel eens meisjes bij?) die met dit soort plannen rondlopen, lezen ook over daders en voelen zich solidair. Het is, om zo maar te zeggen "hun strijd tegen de rest van de wereld".

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 16, 2009, 11:39:46 am »

quote:

Mellon schreef op 16 maart 2009 om 09:47:
Afschuwelijk, ik werd gewoon misselijk toen ik het las op het internet. Wat een traumatische ervaring voor de betrokkenen.

Hier nog wat info over Kretschmer van de BBC

Die avond was er een Duitse criminoloog op tv die onderzoek had gedaan naar schietpartijen op scholen. Hij zei dat de daders elkaar vaak na-apen, bijvoorbeeld wat kleding betreft, het type wapen, het tijdstip (dit soort drama's vinden vaak plaats in het voorjaar). De jongens (zijn er eigenlijk wel eens meisjes bij?) die met dit soort plannen rondlopen, lezen ook over daders en voelen zich solidair. Het is, om zo maar te zeggen "hun strijd tegen de rest van de wereld".
Ze worden vaak geïnspireerd door wat ze zien in media en spellen wordt er geregeld gezegt. Een spreker bij ons in de jeugddienst stelde ons de vraag "zouden de spelen door de Heilige geest bedacht zijn?" Nou, dat in ieder geval niet. maar ergens in je onderbuik prikkelt met die vraag het wel. al dat geweld op tv en computerspellen waarvan wij vaak zeggen: "Acht het is maar een spelletje", kan voor sommigen juist doorslaan in het uitvoeren in de praktijk. Een missie in de werkenlijkheid. Is het dan nog wel een produkt van enkel menselijk denken is dan wel iets wat ik me dan net als die spreken me afvraag.
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2009, 11:43:21 am door gaitema »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 16, 2009, 02:12:37 pm »
Invloed van de media is denk ik wel aantoonbaar, je ziet het ook op tv dat het steeds ranziger en bloeddorstiger wordt. Waar mensen in een grijs verleden nog misselijk werden van Psycho daar heb je nu een tankwagen rode kleurvloeistof  nodig om nog enige indruk te maken. Let maar 's op CSI, NCIS, Criminal Minds etc.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 17, 2009, 02:40:27 am »
Als het puntje bij paaltje komt dan gaat het inderdaad van het extreme in het extremere.