quote:
Wat er zich afspeeld in mensen.
quote:
Je kunt je wel meer niet voorstellen maar dat doet er niet toe.
Hoezo doet dat er niet toe? Kan jij je voorstellen dat God iemand opdraagt zelfmoord te plegen? Dat zal dan de eerste keer zijn.
Ik vindt je opmerking hier nogal vervelend klinken. Er klinkt ook een toon in door van: "jij met je onzin altijd". Daarmee zeg ik niet dat jij dat ook zo bedoelt hebt, maar het voelt wel zo.
Ik bedacht me trouwens dat er ook over engelen gesproken worden die
God zend om zijn oordeel te geven. Engelen met het zwaard. Er zijn engelen met verschillende taken.
Wat mij opviel is dat het gebonden zijn aan het kwaad en aan demonen een slavernij is, maar gebonden zijn aan God vrijheid betekend. Het valt me op dat het makkelijker is om God kwijt te raken. Je hoeft je maar van Hem af te keren en je leeft niet meer in het licht, maar van de duisternis naar het licht gaan is lang niet zo makkelijk omdat het kwaad er alles aan zal doen om je bij god weg te houden.
En is het nu echt zo dat je er niets van denkt, van dit allemaal? Gaan er geen gedachten door je heen als je het hoord en leest in de madia? Geen gedachten van afschuw? Leg je het zo naast je neer zonder iets er bij te denken of te voelen? Daar ben ik wel nieuwschierig na.
In het gebedsleven zal het betitelen van wat je om je heen ziet ook belangrijk zijn. Stel de pastoor van de kerk voor. Hoe kan hij er voor bidden, zonder er een beeld bij te vormen van wat er gaande is? hoe kan hij bijstand verlenen, zonder dat het hem zou raken?
quote:
Het
kan best zijn dat God in dezen meer vinger in de pap heeft dan wij denken. Let op: kan. Ik weet dat niet want ik ben God niet. Wel weet ik dat Zijn mogelijkheden verder gaan dan wat jij en ik kunnen indenken.
Sterker nog: God heeft altijd de vinger in de pap. Hij heeft de hele wereld in zijn hand. Hij kan altijd ingrijpen als Hem dat verstandig lijkt.
quote:
een warrig verhaal en niet echt ontopic lijkt mij. Wat bedoel je te zeggen?
Ik vond het vrij helder. Ontopic is het in mijn ogen wel, omdat ik me afvraag wat je er van kan zeggen in betrekking met die jongen. Maar ook in algemene zin, wat er zich afspeelt in mensen in het algemeen.
quote:
Leuke visie op engelen, er zijn er allicht meer en ook anders onderbouwde te vinden.
De jouwe is de mijne niet maar dat zal je niet verbazen.
God geeft de vrijheid aan de mensen. Satan ontneemt mensen die vrijheid. Dat is wat ik zeg. Slavernij van de zonde.
quote:
Waar we als mensen mee uit moeten kijken is dat wij alle kwaad naar de demonen schuiven. Als God zelf meedeeld dat Hem ook de wraak toekomt, dat Hij een na-ijverig God is etc dan zijn er wel meer mogelijkheden dan de eenzijdige demoneninsteek.
Voor hetzelfde geldt gaat het om een psychiatrisch patiënt. Om dat dan "bezeten" te noemen gaat mij een aantal stappen te ver.
Het kan zijn dat iemand bezeten is die zo'n daad als deze doet maar het hoeft niet.
Zelfmoord is nooit goed, ik krijg de indruk dat dat wel een actie is waar bij demonen zo hun invloed op uit proberen te oefenen, al ben ik geen deskundige of zo. Ik vindt de meningen op dit gebied nogal breed. Het is maar net wat men bedoelt met bezetenheid en duisternis.
Ik heb ook van mensen vernomen dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen psygische klachten en klachten waarbij demonen aan het werk zijn.
De één heeft het over de duisternis in het algemeen, gewoon dat wat er van zichtbaar is.
anderen spreken van een verschil in gebondenheid aan demonen en het bezeten door demonen zijn.
Weer andere spreken van bezetenheid in elk contact met demonen, zonder dat het je hele leven bezet hoeft te houden. Zoals bezeten zijn door een geest die je strond eigenwijs maakt, maar verder wel gewoon met rust laat.
Weer anderen denken bij bezetenheid aan geheel in de macht van demonen zijn.
Het is maar wat je bedoelt met bezetenheid. Ik geloof in ieder geval dat deze jongen in een negatief spiraal was, maar op zeker hoogte wel bij machte was om het goede te doen. Van invloed door demonen vermoed ik, maar het blijft een mysterie. Hoe dan ook: het drama speelde zich af, en dat is verdrietig genoeg.
Ik geloof dat het uiteindelijk wel eens meerdere bewoordingen zijn waar uiteindelijk het zelfde mee gezegt wordt. Namelijk: hoe het precies zit met de geestelijke werkenlijkheid is tot op zekere hoogte een mysterie, maar het bestaan van licht en duisternis iets wat iedere christen gelooft.