Auteur Topic: Is aantal een criterium?  (gelezen 1446 keer)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Is aantal een criterium?
« Gepost op: april 04, 2009, 05:01:03 pm »
In de discussie over het lichaam van Christus schreef Thorgrem het volgende:

quote:

Thorgrem schreef op 04 april 2009 om 16:39:
Ik heb dit topic geopend omdat in de post die ik aanhaalde (en in andere bijdragen van andere gebruikers) duidelijk een bepaalde visie, die beslist niet gedeeld wordt door veruit de meerderheid van het christendom, als maatgevend wordt geponeerd.
Nu zie ik af en toe vaker het punt voorbijkomen dat '(veruit) de meerderheid van het christendom' iets wel of niet vindt. Mij vraag is: is dit een steekhoudend criterium of argument in een discussie? De meerderheid van de wereldbevolking heeft bijvoorbeeld geen christelijke levensovertuiging, maar dat is voor mij geen reden om mijn christelijke geloof in twijfel te trekken. Waarom zou dat voor een opvatting binnen het christendom wel moeten gelden? Of hoeft dat helemaal niet te gelden? Zo nee, waarom wordt dit criterium er dan zo vaak bij gehaald?

Thorgrem

• Bekijk profiel
Is aantal een criterium?
« Reactie #1 Gepost op: april 04, 2009, 05:06:09 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 04 april 2009 om 17:01:
In de discussie over het lichaam van Christus schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Nu zie ik af en toe vaker het punt voorbijkomen dat '(veruit) de meerderheid van het christendom' iets wel of niet vindt. Mij vraag is: is dit een steekhoudend criterium of argument in een discussie? De meerderheid van de wereldbevolking heeft bijvoorbeeld geen christelijke levensovertuiging, maar dat is voor mij geen reden om mijn christelijke geloof in twijfel te trekken. Waarom zou dat voor een opvatting binnen het christendom wel moeten gelden? Of hoeft dat helemaal niet te gelden? Zo nee, waarom wordt dit criterium er dan zo vaak bij gehaald?
Even voor de duidelijkheid, ik heb aantal niet als criterium neergezet. Ik gaf slecht aan dat een minderheidsstanpunt als maatgevend werd genomen in een forumdeel waar dat niet wenselijk is (in tegenstelling tot gereformeerd leven bijvoorbeeld).

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Is aantal een criterium?
« Reactie #2 Gepost op: april 04, 2009, 05:26:30 pm »
Hmm, dat laatste zei je er geloof ik niet bij. Dat had het wel duidelijker gemaakt. Maar opzich blijft mijn vraag staan: kan een aantal een criterium zijn in een discussie over leerstellige onderwerpen?

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Is aantal een criterium?
« Reactie #3 Gepost op: april 04, 2009, 06:20:16 pm »
Volgens mij staat niet aantal centraal, maar waarheid.
« Laatst bewerkt op: april 04, 2009, 06:26:25 pm door grondig christelijk »

drentenaar

• Bekijk profiel
Is aantal een criterium?
« Reactie #4 Gepost op: april 04, 2009, 11:46:55 pm »
Jezus heeft nooit tegen zijn leerlingen gezegd:
'Zorg dat je een meerderheid wordt'.

Maar wél: 'Jullie zijn het zout van de aarde' (Mt. 5: 13) en
'Jullie zijn het licht in de wereld'. (Mt. 5 : 14).

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Is aantal een criterium?
« Reactie #5 Gepost op: april 04, 2009, 11:57:05 pm »
Laten we niet al te flauw gaan doen. Waar Mezza op doelt is een argumentum ad populum, een overduidelijke drogreden. 'Heel veel' of 'meer mensen vinden X, dus X is waar'. Volgens mij is dat niet wat Thorgrem probeert te zeggen. Hij zegt: 'er is te weinig aandacht voor wat de meerderheid binnen groep X vindt'. Dit staat dus los van het waarheidsgehalte van die uitspraak. Om dan opmerkingen te gaan maken over 'het zout der aarde' vind ik kwetsend en daarbij is het ook nog eens foutief aangezien de vraag eerder is wat de meerderheid binnen het zoutpotje vindt.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2009, 12:08:18 am door Ursa »
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)