quote:
Fotogravinnetje schreef op 01 maart 2009 om 20:52:Waar zeg ik dat ik me een imago laat aanpraten of aansmeren? Een imago heb je of je hebt het niet. Trek ik me verder niet zo veel van aan. Alleen loop je aan tegen mensen die vooroordelen over christenen en creationisten hebben en ik vrees dat die door deze folder eerder bevestigd worden in hun vooroordelen dan dat ze ze kwijtraken. Dat bedoelde ik te zeggen
en dan kunnen sommigen (dus niet per definitie FG hoor) dat weer met enige schaamte en gevoelens van ongemak uitleggen aan al oprecht vragende of wellicht soms andere meesmuilende niet-christenen...
1 petrus 4
14 Als u gehoond wordt omdat u de naam van Christus draagt, prijs u dan gelukkig, want dat betekent dat de Geest van God in al zijn luister op u rust.
de vraag is nu of christenen die geen creationist zijn EN christenen die ruimhartiger zijn in opvatting en overtuiging allen de naam van Christus dragen of dat er een onderscheid is.
Naar mijn overtuiging is er vast en waarachtig geen onderscheidt zolang zijn God erkennen als Schepper van het al.
Maar zo'n gesprek met oprecht vragende of wellicht soms juist meesmuilende niet-christenen over dit onderwerp is een prachtig moment om te getuigen van je geloof en de kern waar het om gaat. Dit is nu typisch zo'n moment van gevraagd of ongevraagd verkondigen, waarmee bedoeld wordt door jou als christen verwacht of onverwacht. Het gevraagd en ongevraagd gaat dus uit van de activiteit van degene die vraagt en niet van degene die meent op elk gewenst moment te moeten getuigen.
Daarnaast wil ik hierin al mijn broeders en zusters met de tong verdedigen en niet afvallen. Ik wil hen daarmee zegenen en niet kwaad spreken.
Dit kan ook door meesmuilende vragen te pareren door het negatieve doel van de vraagstelling te negeren en te getuigen van de scheppende God.
Overigens wie heeft het darwinjaar uitgeroepen? Was dat een uitroepen vanuit christenperspectief of een seculier initiatief.
Als het eerste aan de orde is is dit gevraagd en ongevraagd vanuit de christen en moet je nog eens nadenken of de vorm van de folder een passende is.
Is het tweede aan de orde is dit onderwerp gevraagd en ongevraagd vanuit de seculiere kant ter tafel en heeft een deel van de christenen het recht mee te doen in het debat en het creationistische perspectief breed te delen.
Maar zo kijk ik er tegen aan...