[quote Anemino schreef op 12 maart 2009 om 14:28
[...]
Mmm, ik vraag me af of we het over dezelfde opluchting hebben.
Ik schreef namelijk: "En ik bespeur ook een vorm van opluchting dat er nog gaten zijn waar (een bepaald soort) god mogelijk nog in past."
Ik had het hier over 'gaten' die zeer wel mogelijk worden opgevuld door toekomstige wetenschappelijke ontdekkingen, zodat de redenen om een god erbij te halen steeds sporadischer worden. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je blij kunt zijn met een 'God of the gaps'. En omgekeerd lijkt me dat mensen die hier wel blij mee zijn, weinig positief zullen staan tegenover nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen op dit gebied (wat dan weer prima aansluit bij het feit dat de ID-movement toch voornamelijk een religieuze aangelegenheid is).[/quote]
hallo Anemino,
Het kan wezen dat we het over iets verschillends hebben.
Wat ik vind is dat de wetenschap alles zo goed als ze kan beschrijft, hoe meer hoe beter. De God waar je zelf een ervaring mee hebt opgedaan, zal niet een God-of-the-gaps zijn. Ik vertrouw er op dat die ervaring mogelijk is, en dat de bijbel daar naar toe op weg kan helpen.
Ondertussen is wetenschap nuttig en ook heel mooi. We weten nu bijvoorbeeld waarom we soms de hik hebben, waarom liesbreuken mogelijk zijn en ook waarom wij als mensen kieuwbogen hebben, als embryo welteverstaan.
In het mooiste geval is geloof op ervaring gebaseerd, het zou vreemd zijn als dat botst met wetenschap.