Auteur Topic: Beslissingsbevoegdheid lokale GKV  (gelezen 42389 keer)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Beslissingsbevoegdheid lokale GKV
« Reactie #250 Gepost op: oktober 02, 2009, 12:13:28 pm »

quote:

Justin schreef op 02 oktober 2009 om 12:11:
Artikel 32 van de NGB zegt: Wij geloven dat, hoewel het nuttig en goed is dat de regeerders van de kerk onderling een vaste orde instellen en handhaven......
Leuk, citaten plukken. Uit datzelfde artikel:

quote:

Daarom verwerpen wij alle menselijke bedenksels en alle wetten die men zou willen invoeren om God te dienen en daardoor het geweten te binden en te dwingen, op welke wijze dan ook.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: oktober 02, 2009, 12:15:46 pm »

quote:

elle schreef op 02 oktober 2009 om 12:12:
En andersom dan?
Een predikant blijft vaak maar kort, max een jaar of 8. Onze gemeente is al geruime tijd aan het nadenken over de middagdienst, en inmiddels is er een predikantenwissel geweest. Uiteraard kan een predikant sterk adviseren in de koers die een kerkenraad uitzet/vaart. Maar uiteindelijk is het de kerkenraad die daarin eindverantwoordelijk is. Die horen zich niet te verschuilen achter een predikant ('die predikant die jullie goedgekeurd hebben, die heeft ons hiertoe aangezet.')
Een kerkenraad/gemeente selecteert de predikant die ze willen beroepen. Dat gebeurt ook niet unbiased. Je moet denk ik niet de rol van de KR en daarmee de verantwoordelijk van de KR in deze onderschatten.
Natuurlijk. Maar de predikant is wel deel van die kerkenraad. Overigens is, qua personele invulling, de predikant vaak juist een stabiele factor, veel kerkenraadsleden zitten er veel korter dan die 8 jaar.

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: oktober 02, 2009, 01:32:44 pm »

quote:

Pooh schreef op 02 oktober 2009 om 12:13:
[...]

Leuk, citaten plukken. Uit datzelfde artikel:

[...]

Wat heeft citaten plukken er nu mee te maken?
Er is een vaste orde ingesteld in de kerk en die moet gehandhaafd worden. De kerken hebben afgesproken wat die vaste orde is, in de kerkorde. Mocht er iemand vinden dat een of meerder artikelen van de kerkorde afwijken van wat Christus geboden heeft dan geldt daarvoor artikel 84 van de kerkorde, lid 2. Ze kunnen immers door de generale synode gewijzigd, aangevuld en verminderd worden. Maar tot zolang leg je je erop toe om de afgesproken bepalingen na te leven.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: oktober 02, 2009, 02:01:46 pm »
Maar waarop heeft die orde in artikel 32 betrekking?
Op de indeling van de zondag? Lijkt me stug, want dat artikel vervolgt met

quote:

"Daarom verwerpen wij alle menselijke bedenksels en alle wetten die men zou willen invoeren om God te dienen en daardoor het geweten te binden en te dwingen, op welke wijze dan ook. Wij aanvaarden dus alleen wat kan dienen om eendracht en eenheid te bevorderen en te bewaren, en allen te doen blijven bij de gehoorzaamheid aan God. Hiervoor is vereist de uitsluiting uit de gemeenschap van de kerk overeenkomstig Gods Woord, en wat daarmee verbonden is."

Het artikel is stelt m.i. dat tucht noodzakelijk is om de eenheid van het Lichaam te bewaren. Het stelt niet dat de gemeenten binnen 1 kerkverband er uniform uit moeten zien. 'Uitsluiting' gaat voor zover ik weet altijd over personen, niet over gemeenten.

Al kan het natuurlijk best zijn dat Guido de Dortse Kerkorde en/of de middagdienst voor ogen had bij het schrijven van dat artikel. Maar dan staat het er wel erg verbloemd.
Maar dan nog kan de KO, juist op grond van dit artikel, niet als wetboek beschouwd worden.
« Laatst bewerkt op: oktober 02, 2009, 02:04:06 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: oktober 02, 2009, 02:19:17 pm »
Citaat
elle schreef op 02 oktober 2009 om 14:01:
Maar waarop heeft die orde in artikel 32 betrekking?
Op de indeling van de zondag? Lijkt me stug, want dat artikel vervolgt met

[...]

Die orde, het eerste wat genoemd wordt in artikel 32, heeft betrekking op het functioneren van de kerk. Vandaar dat de kerkorde vier hoofdonderdelen heeft; de ambten; de kerkelijke vergaderingen; het opzicht over de leer en de eredienst; en de tucht. Daarmee wordt dus geregeld hoe de kerken gezamenlijk gestalte geven aan hun roeping in deze wereld. Daardoor, door die vaste orde, voorkom je narigheid op allerlei fronten omdat je je houdt aan wat gezamenlijk is afgesproken.
Artikel 32 leert vervolgens dat om het lichaam van de kerk in goede orde te houden, om eendracht en eenheid te bewaren, de uitsluiting uit de gemeenschap van de kerk vereist is. Iemand die zich niet stoort aan de goede orde die afgesproken is en z'n eigen gang gaat hoort dus niet thuis in de kerk.

Artikel 32 spreekt dus over twee zaken, zoals het bovenschrift al aangeeft, nl. de orde en de tucht in de kerk.

Dit laat overigens onverlet dat ook ik van mening ben dat de kerkorde geen wet van meden en perzen is. Maar je moet wel heel goede redenen hebben om ervan af te wijken. (Soms is het zelfs noodzakelijk omdat de Schrift anders gebiedt in een bepaalde situatie).

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #255 Gepost op: oktober 02, 2009, 03:10:37 pm »

quote:

Justin schreef op 02 oktober 2009 om 14:19:
Dit laat overigens onverlet dat ook ik van mening ben dat de kerkorde geen wet van meden en perzen is. Maar je moet wel heel goede redenen hebben om ervan af te wijken. (Soms is het zelfs noodzakelijk omdat de Schrift anders gebiedt in een bepaalde situatie).
*Zucht* Een aantal mensen loopt hier nu al meer dan tien pagina's lang uit de doeken te doen dat er daar heel goede redenen zijn om van de KO af te wijken. Misschien handig de voorgaande pagina's even te lezen?  O-)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #256 Gepost op: oktober 02, 2009, 03:22:30 pm »

quote:

Justin schreef op 02 oktober 2009 om 14:19:

Die orde, het eerste wat genoemd wordt in artikel 32, heeft betrekking op het functioneren van de kerk. Vandaar dat de kerkorde vier hoofdonderdelen heeft; de ambten; de kerkelijke vergaderingen; het opzicht over de leer en de eredienst; en de tucht.
Waar haal je vandaan dat de NGB dat bedoelt? Voor zover er gesproken wordt van orde in de NGB heeft dat betrekking op de verdeling van de ambten in herders, leraren etc, conform Timoteus. Niet op de verhouding tussen gemeenten onderling.

quote:

Daarmee wordt dus geregeld hoe de kerken gezamenlijk gestalte geven aan hun roeping in deze wereld. Daardoor, door die vaste orde, voorkom je narigheid op allerlei fronten omdat je je houdt aan wat gezamenlijk is afgesproken.
Nee, er wordt niet 'allerlei narigheid op allerlei fronten' voorkomen. Lees de NGB: dat gaat over ambten, onderwijs, pastoraat en sacramenten. Die 'fronten' zie je terug in het NT. De orde in de NGB gaat niet over (het front van) liturgie, dienstfrequentie of meerdere en mindere vergaderingen. Wanneer de NGB het heeft over orde wordt steeds opnieuw gerefereerd aan de bijbel en aan wat Christus ons voorhoudt. 'Orde' kan daarmee niet slaan op 'onze kerkorde'.

quote:

Artikel 32 leert vervolgens dat om het lichaam van de kerk in goede orde te houden, om eendracht en eenheid te bewaren, de uitsluiting uit de gemeenschap van de kerk vereist is. Iemand die zich niet stoort aan de goede orde die afgesproken is en z'n eigen gang gaat hoort dus niet thuis in de kerk.
Ik zie dat 'vervolgens' niet. Het artikel geeft juist aan dat orde en tucht 2 kanten van dezelfde medaille zijn. Tucht impliceert orde. Orde impliceert tucht. Voor het uitoefenen van tucht heb je een kerkenraad nodig (art 30). Die orde bewaakt leer en leven cf de bijbel. Meer dan dat staat er niet, imho.
(Zolang de 'orden van dienst' niet in de bijbel opgenomen zijn, is het niet mogelijk om tucht uit te oefenen over het afwijken daarvan. Het kan een reden zijn om een gemeente uit een kerkverband te schoppen, maar niet op grond van de NGB. Juist niet.)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #257 Gepost op: oktober 02, 2009, 03:28:43 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 02 oktober 2009 om 15:10:
[...]

*Zucht* Een aantal mensen loopt hier nu al meer dan tien pagina's lang uit de doeken te doen dat er daar heel goede redenen zijn om van de KO af te wijken. Misschien handig de voorgaande pagina's even te lezen?  O-)
ik zucht diep mee, want is de regel er nu voor de mens of de mens er voor de regel...volgens mij sprak jezus over een heel ander juk (wat is: navolgen van het voorbeeld van de leermeester in alles)

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #258 Gepost op: oktober 02, 2009, 03:39:50 pm »

quote:

[...]

Misschien voor jou dan wel handig om mijn eerste post te lezen. Dat was het enige wat ik in wilde brengen. Gezien de discussie die daarop ontstond en het misverstand wat zou kunnen ontstaan leek het mij wel handig om even aan te geven hoe ikzelf aankijk tegen de omgang met de kerkorde omdat anders gauw het beeld ontstaat dat Justin de kerkorde wel een wet van meden en perzen vind.
Wat 'Amsterdam' heeft gedaan t.o.v. de middagdienst is wat mij betreft niet de moeite waard om over te discussiëren. (In de zin van dat het mij niet zoveel interesseert wat ze daar doen en laten)

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #259 Gepost op: oktober 02, 2009, 03:43:52 pm »
Citaat
elle schreef op 02 oktober 2009 om 15:22:
[...]
Waar haal je vandaan dat de NGB dat bedoelt? Voor zover er gesproken wordt van orde in de NGB heeft dat betrekking op de verdeling van de ambten in herders, leraren etc, conform Timoteus. Niet op de verhouding tussen gemeenten onderling.

[...]

Misschien handig om eens een naslagwerk te lezen over de zin en bedoeling van artikel 32 van de NGB?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #260 Gepost op: oktober 02, 2009, 03:48:07 pm »
Doe eens zelf zeggen dan?

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #261 Gepost op: oktober 02, 2009, 04:00:13 pm »

quote:

Dan ga ik herhalen, maar vooruit.
Artikel 32 eerste deel handelt over de orde in de kerk gebaseerd op 1Kor. 14: 40: Laat alles betamelijk en in goede orde geschieden.
De reden hiervoor staat in 1Kor. 14: 33: want God is geen God van wanorde, maar van vrede

En het tweede deel handelt over de kerkelijke tucht. Deze is vereist om eendracht en eenheid te bewaren en te bevorderen en allen te doen blijven bij de gehoorzaamheid aan God.

Maar ik verwijs je naar een naslagwerk omdat je dan misschien eerder overtuigd ben. Overigens is wat mij  betreft art. 32 zelf al zo helder als glas.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #262 Gepost op: oktober 03, 2009, 01:05:19 am »
Resumé:
delen van toet grefo nederland denken dat Amsterdam de weg der synodalen gaat volgen
Die delen die nadenken beseffen dat:
1. De KO ruimte geeft om plaatselijk in te steken op de situatie die speelt
2. De Classis daarvoor niet nodig is (we zijn immers NIET synodaal :))
3. De oplossing van Amsterdam ruimte geeft voor verkondiging passend bij de situatie in Amsterdam
4. Dat we dit al decennia in zendingsgebieden doen en dat er derhalve geen probleem is.

Per saldo is Dw.Wim helemaal niet verplicht om hier te reageren, hij doet het wel en dat PLEIT voor hem en zijn gemeente.
Zij hebben een passende oplossing in hun situatie gevonden en voeren die uit.
zouden meer gemeenten moeten doen: nadenken over wat er speelt en wat er nodig is.
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #263 Gepost op: oktober 03, 2009, 10:35:27 am »

quote:

okidoki schreef op 03 oktober 2009 om 01:05:
Resumé:
delen van toet grefo nederland denken dat Amsterdam de weg der synodalen gaat volgen

Leuke resume,met namen als het over het woordje nadenken gaat  :)
Ik kom uit de synodale kerk en zie de trend als het gaat om de richting waar de GKV heen gaat als herhaling van zetten,maw het proces is hetzelfde.Natuurlijk zal men dat niet willen erkennen want dat wordt namelijk altijd tegen gesproken en dat is ook logisch,stel je voor men ziet dezelfde processen.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #264 Gepost op: oktober 03, 2009, 10:38:08 am »

quote:

[...]

Misschien is het handig als jij eerst mijn vraag beantwoordt die in dit topic ergens staat ? (tenzij ik het antwoord gemist)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #265 Gepost op: oktober 03, 2009, 12:45:55 pm »

quote:

Justin schreef op 02 oktober 2009 om 16:00:
[...]

Dan ga ik herhalen, maar vooruit.
Artikel 32 eerste deel handelt over de orde in de kerk gebaseerd op 1Kor. 14: 40: Laat alles betamelijk en in goede orde geschieden.
De reden hiervoor staat in 1Kor. 14: 33: want God is geen God van wanorde, maar van vrede

En het tweede deel handelt over de kerkelijke tucht. Deze is vereist om eendracht en eenheid te bewaren en te bevorderen en allen te doen blijven bij de gehoorzaamheid aan God.

[...]
Betekent dat wat Amsterdam doet volgens jou tegen die orde en vrede in gaat? Of dat het de eendracht en eenheid verstoort? En als het antwoord op die laatste vraag ja is, betekent dat eendracht en eenheid gelijk staat aan gelijkvormigheid?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #266 Gepost op: oktober 03, 2009, 12:59:39 pm »

quote:

dsWim schreef op 01 oktober 2009 om 21:23:
[...]

Het systeem op zich is voor lopende zaken prima. Je kunt hoogstens zeggen dat het kwetsbaar is voor dit soort dingen. Hoe het rond synodes functioneert is bijvoorbeeld erg afhankelijk van de mate waarin synodes zelf zich bewust zijn van hun eigen beperkingen en hun eigen beperkte rol.
Etc. lang verhaal.

Één van de verwijten van de "herstelde gereformeerde" kant was dat "Kampen" geen leiding en richting meer geeft. Eigenlijk hoor ik jou dat ook zeggen als je zegt dat ontwikkeling van beleid en visie niet in ons kerksysteem zit verankerd. Of lees ik dat verkeerd? Voor de duidelijkheid dat nog even los van de vraag of het "Kampen" zou moeten zijn.

Ook het oplossen van geschillen komt nu uiteindelijk op het bordje van de synode terecht. Een bepaalde vorm van mediation zou daar in kunnen helpen natuurlijk. Maar wat ik nu zie is dat men expliciet de mogelijkheden om bezwaar te maken verder inkrimpt om de grote hoeveelheid bezwaarschriften terug te dringen. Persoonlijk vind ik dat geen goede ontwikkeling, want het maakt dat bezwaren straks niet meer gehoord worden. Ik zie meer heil in het aanpakken van de werkwijze waarbij mediation ook een middel zou kunnen zijn maar ook bijvoorbeeld een deputaatschap bezwaarschriften waar terzake kundigen zitting in hebben. Komt dat overeen met jouw gedachtengang of bedoelde je iets anders?

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #267 Gepost op: oktober 03, 2009, 01:35:51 pm »

quote:

okidoki schreef op 03 oktober 2009 om 01:05:
Resumé:
Is dit het niveau waarop jij de dialoog met andersdenkenden en 'bezwaarden' wilt volgen? Dan is het woord dialoog namelijk niet echt van toepassing, dat impliceert namelijk een bereidheid tot luisteren en de ander serieus nemen.
Laat uw ja een ja zijn.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #268 Gepost op: oktober 03, 2009, 03:32:33 pm »

quote:

dsWim schreef op 01 oktober 2009 om 22:39:
[...]

Vertel!
Offtopic is echt het leukste :-)

Er liep een man in het park die na jarenlange afwezigheid met vele ups en downs in zijn leven alle moed weer bij elkaar geraapt had om weer een stap te maken naar de GK.Hij was blij en vrolijk en vol enthousiasme om het goede nieuws te vertellen liep hij naar 3 heren die op de bank zaten,niet wetende dat deze heren lid waren van de GK en ook nog ouderlingen waren.

De man begon vol enthousiasme te vertellen hoe vol hij was van zijn geloof en hoe hij merkte dat God in zijn leven werkte ondanks alle tegenslagen die hij had gekent.Na een paar minuten viel er een doodse stilte en nam een van de ouderlingen het woord.Hij zei:

Maar dat kan niet zomaar hoor,heeft u wel contact opgenomen met de kerkraad en gevraagd welke route u dient te volgen ?

De tweede ouderling zei:

U zult toch eerst uw zonden moeten belijden want zomaar even terugkomen,nee zo makkelijk gaat dat niet.

Voordat de derde ouderling iets kon zeggen liep de man al weg,zijn hoofd voorover en teleurgesteld over de hele gang van zaken want hij wist dat deze heren lid waren van die kerk waar hij juist aankomende zondag naar toe zou willen gaan.

8)7

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #269 Gepost op: oktober 03, 2009, 03:47:16 pm »
Modbreak:
Graag on topic verder. Wil je toch reageren op het off-topic-gedeelte, wees dan zo vriendelijk even een nieuw draadje te openen. Ik heb het even laten gaan, maar verdere off-topic-reacties zal ik verwijderen
computerfout: een vreemde een in de byte

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #270 Gepost op: oktober 04, 2009, 01:08:48 am »

quote:

dingo schreef op 03 oktober 2009 om 12:59:
[...]
Één van de verwijten van de "herstelde gereformeerde" kant was dat "Kampen" geen leiding en richting meer geeft. Eigenlijk hoor ik jou dat ook zeggen als je zegt dat ontwikkeling van beleid en visie niet in ons kerksysteem zit verankerd. Of lees ik dat verkeerd? Voor de duidelijkheid dat nog even los van de vraag of het "Kampen" zou moeten zijn.

Ik ben er niet zo zeker van of 'Kampen' ooit leiding en richting heeft gegeven. Ik heb wel de indruk dat er jarenlang een groep geweest is die in feite veel leiding en richting gaf. Die groep bestond niet alleen uit Kamper docenten en niet alle Kamper docenten maakten er deel van uit. Maar als je de combinatie maakt van 'Kampen', 'De Reformatie' en de moderamina van synodes uit de jaren zestig (eind), zeventig en tachtig, dan kom je een aardig eind. Dat dit vereenvoudigd kan worden tot 'Kampen' dat leiding geeft snap ik wel. Maar ik ben er niet positief over en duid de groep in gesprekken meestal, niet helemaal gekscherend, aan als 'het politbureau'.
Ik ben er dan ook behoorlijk blij mee dat 'Kampen' zich bezig is gaan houden met theologie en opleiding en niet met allerlei pogingen om leiding te geven aan de kerken. In ieder geval, dat de leiding zo genomen kon worden hangt wel samen met het ontbreken van een leiding gevende instantie in het systeem.
Ik weet ook niet of ik er wel zo voor ben dat er een leidende instantie in het systeem zou worden opgenomen. Dat komt al snel neer op een Hongaars systeem met niet alleen synodes en zo, maar ook bisschoppen. Ik noem het meer om te verklaren dat we in onze huidige overgangstijd ook logischerwijs wat met de handen in haar zitten.

quote:

Ook het oplossen van geschillen komt nu uiteindelijk op het bordje van de synode terecht. Een bepaalde vorm van mediation zou daar in kunnen helpen natuurlijk. Maar wat ik nu zie is dat men expliciet de mogelijkheden om bezwaar te maken verder inkrimpt om de grote hoeveelheid bezwaarschriften terug te dringen. Persoonlijk vind ik dat geen goede ontwikkeling, want het maakt dat bezwaren straks niet meer gehoord worden. Ik zie meer heil in het aanpakken van de werkwijze waarbij mediation ook een middel zou kunnen zijn maar ook bijvoorbeeld een deputaatschap bezwaarschriften waar terzake kundigen zitting in hebben. Komt dat overeen met jouw gedachtengang of bedoelde je iets anders?

Ik schrijf vanuit de ervaring van het kerkenwerk op classis en particuliere synode. Daar valt me al te vaak op dat mensen in feite een meningsverschil over beleid en zo hebben met hun kerkenraad, daarin geen gelijk krijgen, dan zich beroepen op classis en zo, en daar in een juridische molen terecht komen die niks oplevert dan afwijzingen. Op één van die vergaderingen bedacht ik me dat het ook niet terecht is om mensen die ongelijk krijgen (op een normale en niet schofferende manier) langs de weg van art. 31 KO ('wanneer iemand onrecht aangedaan is') verder het kerkelijk systeem in te sturen. Ze zouden er veel meer belang bij hebben dat er een ander soort instantie was, meer op bemiddeling gericht, die hen zou helpen om een weg te vinden met de nieuw ontstane situatie en hun kerkenraad bij de omgang met hen.
We hebben in de jaren negentig, toen veel later hersteld gereformeerden hun verschillen van mening met hun kerkenraden in de kerkelijke weg uitvochten, volgens mij ten onrechte de 'bezwaarprocedure' opgetuigd en aangescherpt, terwijl we beter op bemiddeling gericht elementen, zoals de kerkvisitatie, hadden kunnen optuigen, en de route over art. 31 beperken tot zaken waarin het echt over onrecht gaat. Kortom, ik denk dat wat jij zegt best overeen kan komen met mijn gedachtegang... ;-)
shoot me again, I ain't dead yet

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #271 Gepost op: oktober 04, 2009, 02:43:41 am »
Ik vind dat ieder dominee actief kan zijn als God hem als dominee in het leven heeft geroepen. Geen enkele kerkenlijke belijdenis kan daar boven staan. als de kerk dat doet en er een scheuring door komt, dan is dat doordat de kerk een bord voor de kop had.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #272 Gepost op: oktober 04, 2009, 06:31:36 pm »
Modbreak:
aantal off-topic-berichten verwijderd. Zie ook vorige modbreak
computerfout: een vreemde een in de byte

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #273 Gepost op: oktober 04, 2009, 11:44:43 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 03 oktober 2009 om 10:35:
[...]

Leuke resume,met namen als het over het woordje nadenken gaat  :)
Ik kom uit de synodale kerk en zie de trend als het gaat om de richting waar de GKV heen gaat als herhaling van zetten,maw het proces is hetzelfde.Natuurlijk zal men dat niet willen erkennen want dat wordt namelijk altijd tegen gesproken en dat is ook logisch,stel je voor men ziet dezelfde processen.

Enige verschil is dat in de (stom woord) synodale kerk leer van boven wordt opgelegd en in de GKv is dat weer niet het geval(als ik het goed omschrijf...)
Overigens ben ik het niet met je eens dat je dezelfde dingen ziet.
In de GKv is bijvoorbeeld geen vrijzinnigheid wat toegestaan wordt, in de (wederom stom woord) synodale kerk werd dit wel toegestaan. Ook in de PKN is het gemeengoed om te twijfelen aan Gods bestaan en Zijn aanwezigheid in de wereld.
Zoek daarnaast even op esoterisch geloven en je ontdekt van alles.
Ondanks alles lees ik dat Ds.Wim met zijn kerkenraad een overwogen besluit heeft genomen en dat dit ook HUN besluit is.
Geen classis die er tegen kan zijn om het evangelie te bedienen op een wijze die past bij de omgeving en de situatie lijkt mij.
Ik hoop dan ook dat classis, PS en Synode wat mij betreft dit initiatief omarmen en bidden voor een zegen over het werk van deze gemeente.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #274 Gepost op: oktober 04, 2009, 11:49:15 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 03 oktober 2009 om 13:35:
[...]

Is dit het niveau waarop jij de dialoog met andersdenkenden en 'bezwaarden' wilt volgen? Dan is het woord dialoog namelijk niet echt van toepassing, dat impliceert namelijk een bereidheid tot luisteren en de ander serieus nemen.

Inlegkunde is prima maar niet als je het zo toepast.
Ik snap werkelijk WEL dat er mensen zijn met moeiten (ze zitten ook in mijn familie en vrienden namelijk.) en heb veel contact met deze groep.
Ik snap werkelijk NIET dat de dialoog door hen gezocht wordt in een monoloog van roepen dat "tegenwoordig alles maar moet kunnen in de GKV en dat "zij" het daar niet mee eens zijn".
Als je het dan over dialoog wilt hebben.
Ik hehb al sinds 1993 contact met mensen die nu vallen onder de "nieuwe vrijmaking".
Ik spreek hen meer dan regelmatig, heb een tijd gemaild met één van hun predikanten en we kunnen werkelijk door één deur.
alleen zijn we het niet eens over de wijze waarop we door die deur gaan :)
Daarnaast is dit geheel offtopic en zijn er meerdere draden te vinden over deze groepering en hun aanhang.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #275 Gepost op: oktober 05, 2009, 07:37:07 pm »
Laat ik wat mij betreft het op een andere manier zeggen:ook binnen de gkv wordt het meer en meer gemeen goed om langzaam over te stappen naar een denktrend van:zolang het "mij" past dan doe ik wat er afgesproken is,maar als het mij niet meer past dan doe ik dat gewoon niet meer.Wat daarover in de bijbel gezegd is en wat we daarover vastgelegd hebben is niet meer zo heel interessant.
De leegloop in de kerken en dus ook de middagdienst is op zich niks nieuws,alleen komt bij de GKV alles een beetje later,zeg 20 jaar of zo.Dat was al zo met fietsen op zondag,autorijden op zondag en nu is het ook bij normaal geworden als mensen bijv de hele dag op zondag bij Xnoizz rondhuppelen.

http://www.roarezine.com/...vo-festival-2009-bussloo/

Maar goed we kunnen nog honderd uit over dit topic blijven praten,ik vind het mooi geweest zo.Iedereen bedankt voor zijn of haar bijdrage  :)
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2009, 07:38:01 pm door rtfm08 »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #276 Gepost op: oktober 05, 2009, 07:53:30 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 05 oktober 2009 om 19:37:
Laat ik wat mij betreft het op een andere manier zeggen:ook binnen de gkv wordt het meer en meer gemeen goed om langzaam over te stappen naar een denktrend van:zolang het "mij" past dan doe ik wat er afgesproken is,maar als het mij niet meer past dan doe ik dat gewoon niet meer. Wat daarover in de bijbel gezegd is en wat we daarover vastgelegd hebben is niet meer zo heel interessant.
De leegloop in de kerken en dus ook de middagdienst is op zich niks nieuws,alleen komt bij de GKV alles een beetje later,zeg 20 jaar of zo.Dat was al zo met fietsen op zondag,autorijden op zondag en nu is het ook bij normaal geworden als mensen bijv de hele dag op zondag bij Xnoizz rondhuppelen.

http://www.roarezine.com/...vo-festival-2009-bussloo/

Maar goed we kunnen nog honderd uit over dit topic blijven praten,ik vind het mooi geweest zo.Iedereen bedankt voor zijn of haar bijdrage  :)
Volgens mij herhaal je nu precies hetzelfde als wat je het hele topic al loopt te zeggen. Ben je uberhaupt wel bereid om het gesprek aan te gaan, te luisteren naar argumenten van anderen en evt je 'oordeel' daarna bij te stellen? Zonder die bereidheid is een gesprek redelijk zinloos namelijk.
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2009, 07:53:52 pm door Mezzamorpheus »