Auteur Topic: opweg naar pasen  (gelezen 2884 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
opweg naar pasen
« Gepost op: maart 06, 2009, 01:23:18 pm »
Net zat ik een boekje die ik van onze kerk kreeg te lezen dat voor iedere dag van as-woensdag tot en met paaszondag gelezen wordt. Een leerzaam geheel wat uitlegt over de boodschap van de bijbel in deze periode. Ik las op de voorkant dat dit een gezamelijk oecumenisch boekje is van 6 gemeentes. De protestantse gemeente van Hellendoorn, de nederlands gereformeerde kerk van nijverdal, de gereformeerd vrijgemaakte kerk van Nijverdal, de gereformeerde kerk van Nijverdal, de nederlands hervormde gemeente van Nijverdal en de vrij evangelische gemeente van Nijverdal.  
Dat vindt ik een mooi gezamelijke activiteit voor naar pasen toe.  Wordt er in jullie gemeente iets speciaals meegegeven voor de periode naar pasen toe? en is er toevallig ook een gezamelijke activiteit hierin met andere gemeentes?

(ps. iemand had het er een keer over dat de nederlands hervormde kerken plaatselijk niet meer de toevoeging "nederland' hebben, maar merkwaardig genoeg bij ons dus nog wel, gezien het blad :P )
« Laatst bewerkt op: maart 06, 2009, 01:25:07 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
opweg naar pasen
« Reactie #1 Gepost op: maart 06, 2009, 01:30:35 pm »
Wij hebben een bijbelleesrooster in ons postvak gekregen voor de 40-dagen-tijd, met bij iedere dag ook een korte overdenking. Die hebben ze hier vandaan gehaald
computerfout: een vreemde een in de byte

rkdiak

• Bekijk profiel
opweg naar pasen
« Reactie #2 Gepost op: maart 06, 2009, 01:47:37 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 maart 2009 om 13:23:
Net zat ik een boekje die ik van onze kerk kreeg te lezen dat voor iedere dag van as-woensdag
Viert de PKN as-woensdag? Hoe gaat zoiets?

quote:

Wordt er in jullie gemeente iets speciaals meegegeven voor de periode naar pasen toe?
Nogal ja. De Vastentijd is één van de vier belangrijke tijden in de Kerk (Vasten, Pasen, Advent, Kerst) die de peilers van het kerkelijk jaar (Pasen en Kerstmis) omlijsten. In de Kerk krijgen deze periodes op allerlei manieren bijzondere aandacht.

quote:

en is er toevallig ook een gezamelijke activiteit hierin met andere gemeentes?
Dat verschilt per parochie. In onze parochies niet.
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
opweg naar pasen
« Reactie #3 Gepost op: maart 06, 2009, 10:55:31 pm »

quote:

rkdiak schreef op 06 maart 2009 om 13:47:
[...]
Viert de PKN as-woensdag? Hoe gaat zoiets?

PKN viert van traditie uit dat niet, maar tegenwoordig wordt er wel aandacht aan geschonken in een aantal gemeentes. zo is bij ons dat door middel van dit boekje waar elke dag wat in gelezen wordt staat voor de aswoenstdag het volgende geschreven:
"Vandaag krijgen talloze gelovigen uit de rooms katholieke kerk een askruisje op het hoofd. Die as is afkomstig van de verbrande palmtakken van het palmpasenfeest van 2008. Dat feest was een hoogtepunt, vol verwachting. Wat werd verwacht, werd ook vervuld. Maar al snel is men weer vervallen in de sleur van alle dag. Daarom is het nu de tijd stil te staan bij de essentie van onze manier van leven. Na te denken over het heil dat de HEER in den hoge ons stuurde en wat wij daar uiteindelijk mee deden. En, nog dichterbij, wat wij daar mee doen."

Zo denken de gemeenteleden van deze gemeentes die deze woensdag dit stukje meestal naast het bijbellezen bij het avondeten lezen mee met de katholieken op aswoensdag.

quote:

Nogal ja. De Vastentijd is één van de vier belangrijke tijden in de Kerk (Vasten, Pasen, Advent, Kerst) die de peilers van het kerkelijk jaar (Pasen en Kerstmis) omlijsten. In de Kerk krijgen deze periodes op allerlei manieren bijzondere aandacht.

Het is een mooie periode.
Ook bij ons in de kerk wordt er aandacht besteed aan de veertigdagen periode elk jaar. Kaarsen die branden, kinderen die er werkjes voor meekrijgen bij de kindernevendiensten. Materiaal dat door de PKN geleverd kan worden als de gemeente dat wil. Wij doen daar ook aan mee. Bij ons brand ook ieder jaar een grote paaskaars. Het hele jaar door in iedere kerkdienst. Al denk ik dat het bij jullie in de katholieke kerk nog weer verder op in gegaan wordt. Toch besteden we er wel altijd aandacht aan.
« Laatst bewerkt op: maart 06, 2009, 10:56:20 pm door gaitema »

rkdiak

• Bekijk profiel
opweg naar pasen
« Reactie #4 Gepost op: maart 07, 2009, 10:21:42 am »

quote:

gaitema schreef op 06 maart 2009 om 22:55:
[...]
PKN viert van traditie uit dat niet, maar tegenwoordig wordt er wel aandacht aan geschonken in een aantal gemeentes.
Ik vind dat wel opvallend, hoe de PKN steeds meer katholieke zaken over neemt. Wat ik er wel eens zorgelijk aan vind overigens, is dat hetzelfde gebeurt als met de katholieken die in de tweede helft van de vorige eeuw steeds meer "protestants" zijn geworden: wel de uiterlijkheden, maar niet of nauwelijks de theologische en institutionele inbedding. Als ik een dominee hoor praten over de biecht, zonder dat hij dat in verband brengt met het wijdingsambt, dan vind ik dat zorgelijk. Net als katholieken die liturgische vrijheid aan de leken toekennen, als waren ze protestanten, zonder te bedenken dat protestanten die vrijheid wel in een heel sterk kader plaatsen van traditie, gemeentebouw, Bijbelkennis, etc.

Ik vrees wel dat vrijzinnigheid vaak leidt tot shoppen in wat "leuk" is, zonder werkelijk begrip voor de fundering.

Hoe zie jij dat?
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
opweg naar pasen
« Reactie #5 Gepost op: maart 07, 2009, 11:27:07 am »

quote:

rkdiak schreef op 07 maart 2009 om 10:21:
[...]
Ik vind dat wel opvallend, hoe de PKN steeds meer katholieke zaken over neemt. Wat ik er wel eens zorgelijk aan vind overigens, is dat hetzelfde gebeurt als met de katholieken die in de tweede helft van de vorige eeuw steeds meer "protestants" zijn geworden: wel de uiterlijkheden, maar niet of nauwelijks de theologische en institutionele inbedding. Als ik een dominee hoor praten over de biecht, zonder dat hij dat in verband brengt met het wijdingsambt, dan vind ik dat zorgelijk. Net als katholieken die liturgische vrijheid aan de leken toekennen, als waren ze protestanten, zonder te bedenken dat protestanten die vrijheid wel in een heel sterk kader plaatsen van traditie, gemeentebouw, Bijbelkennis, etc.

Ik vrees wel dat vrijzinnigheid vaak leidt tot shoppen in wat "leuk" is, zonder werkelijk begrip voor de fundering.

Hoe zie jij dat?

Ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt. Wat overgenomen wordt is iets waarvan we als protestanten denken dat het om iets gaat dat we in de reformatie hebben weggegooid. Dat we het kind met het badwater hebben weggegooid. Het is een hele tijd een discussie binnen de PKN geweest wat de inhoud van ons geloof in de preken is, de laatste tijd is de PKN ook meer aandacht gaan schenken aan liturgische vormen.

Je zorg dat je aangeeft over het vrijzinnige denken is is wat ik breed proef in de kerken. Ds. Boomsma bij ons komt soms wel eens met zijn uitspraken in de EO wereld terecht en tercht zei hij een keer dat veel jongeren wel praisen, maar niet lezen. En dat laatste is een zorg. De bijbel moet meer gelezen en serieus genomen worden. Veel kennisoverdracht gaat steeds meer verloren door dat dat steeds minder wordt. Dat is een zorg die ik ook deel.

Een avondmaaldienst kan ook zomaar door gezinnen overgeslagen worden omdat het zulke lange diensten zijn volgens hen bijvoorbeeld. Terwijl de diensten waarin het avondmaal gedeeld wordt volgens ds. Boomsma de belangrijkste diensten van het jaar zijn. Dat denk ik ook.
Dit forum verbaast me ook, omdat ik hier veel mensen zie met heel veel kennis van de bijbel en het christelijke geloof. Om me heen zie ik die kennis niet zo sterk.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
opweg naar pasen
« Reactie #6 Gepost op: maart 07, 2009, 02:27:32 pm »
Soms hoor je trouwens wel weer eens goed nieuws als het hier om gaat. Gisteren kwam een collega van me naar me toe. Een bekende voor me omdat toen hij 12 tot 15 jaar was op een Youth for christ tienerclub zat waar ik 1 van de 4 leiders toen van was. Hij heeft samen met mijn broertje erin gezeten. Nu was hij van de club afgegaan (een paar jaar na dat ik zijn club leidde)  toen hij een niet gelovige vriendin kreeg. aan zijn eigen geloof deed hij vrij snel onder invloed van haar niets meer aan. Hij vertelde me gistenen dat hij het net uit had met de vriendin en dat hij dat als een bevrijding zag. Zij moest altijd het christelijke geloof afkraken en dat was hij zat. Nu gaat hij weer naar de kerk en heeft hij bewust voor het geloof gekozen. Ook gaat hij niet meer om met de vrienden die hij eerst had die aan de drugs waren. Dat is goed nieuws om te horen. een echte bekeringsverhaal.

Wel is het moeilijk voor deze leeftijd gelovige leeftijdgenoten te vinden. Hij zei dat in zijn kerk hij met zijn broer als enige jongeren in de kerk zit. Hij wil opzoek naar een christenlijke vriendin, als die er nog is zecht hij.

Het is dubbel. ene kant mooi vanwege zijn keuze voor Jezus, aan de andere kant jammer dat er zo weinigen nog zijn die ook de weg van Jezus willen gaan. Dat maakt het voor de overigen niet gemakkelijk.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
opweg naar pasen
« Reactie #7 Gepost op: maart 07, 2009, 02:33:25 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 06 maart 2009 om 13:30:
Wij hebben een bijbelleesrooster in ons postvak gekregen voor de 40-dagen-tijd, met bij iedere dag ook een korte overdenking. Die hebben ze hier vandaan gehaald
Een mooi overzichtelijk rooster. De vragen om over na te denken vindt ik wel een mooie toegevoegde waarde.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
opweg naar pasen
« Reactie #8 Gepost op: maart 08, 2009, 01:05:54 am »
Wat betreft goede vrijdag - pasen is het zo dat we elke zondag avondmaal hebben en er elke zondag uitgebreid wordt stilgestaan bij lijden/sterven/opstanding van de Here Jezus.
In die zin elke week op weg naar Pasen....
Dit viel me een paar jaar geleden extra op toen ik met een vriendin mee was naar een Vesperdienst van de chr. geref. kerk in de lijdensweek. Het was een soort 'zondagochtenddienst zonder avondmaal' voor mij.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
opweg naar pasen
« Reactie #9 Gepost op: maart 08, 2009, 08:31:28 am »
Ik vraag me ook wel af hoe het in de geschiedenis gelopen is dat het avondmaal uit de zondagse vieringen zijn geschrapt. Een nieuwe dominee van ons kwam met het oorspronkelijke maaltijd des Heren in het voorwoord van ons kerkblad aanzetten als onderwerp. Er moest door de eeuwen heen veel van verloren zijn gegaan. In de maaltijd des Heren namen de mensen van het eten dat ze hadden mee naar de viering. gezamelijk hielden ze de maaltijd des Heren en wat er van overbleef werd na afloop van de viering uitgedeeld aan de armen.

Dat laatste is wat nu nog enkel zichbaar is in het kleingeld dat in de collectezak wordt gegooid. En dat slechts enkele keren per jaar.