Hallo Ilonia,
bedankt voor je reactie.
quote:
Ilonia schreef op 31 maart 2009 om 22:12
Maar Joden hebben 2000 jaar in ballingschap geleefd en komt eigenlijk op het zelfde neer als de aangehaalde teksten.
Dat klopt. De nuance die ik wil aanwijzen zit hem in de Goddelijke inmenging in de zaak. Als een paar mensen iets stoms doen met vuurwerk ofzo, en een heel flatgebouw brandt af, dan lijden veel mensen onder de consequenties van deze fout, ook de onschuldigen. Het is niet zo dat God dan heeft besloten dat het flatgebouw moet afbranden. Dat is nu alleen maar een consequentie van menselijk handelen, in plaats van een besluit dat om uitleg vraagt.
quote:
Maar waarom wel voor Israel een onderzoek instellen naar vermeende oorlogsmisdaden en niet voor Hamas?
Maar dat zeg ik toch ook? ... fouten (van beide partijen) moeten gewoon worden onderzocht.
Het artikel heet ´Evidence of misuse of US-weapons reinforces need for arms embargo´ en gaat vooral over het gebruik van door Amerika geleverde wapens, en Amerika levert geen wapens aan Hamas. Het artikel gaat dus over het stoppen van wapenhandel tussen twee landen, en de redenen
daarvoor. Ik heb dit artikel toen geciteerd omdat hierin zowel Hamas als Israël van fouten worden beschuldigd, in plaats van dat alle kwaad uitsluitend aan Palestijnse zijde wordt toegekend. Een paar posts terug vond ik het zinvol om
die nuance aan te brengen.
In dit ene artikel staat dus ook geen precies overzicht van alle zaken die Amnesty aan beide kanten van de Gaza-grens zou willen onderzoeken. Over die totale `verlanglijst` van te onderzoeken onderwerpen kan ik aan de hand van dit ene artikel geen uitspraak doen, dus ook niet of die lijst wel of niet evenwichtig is.
quote:
Klopt, maar zij dienen onafhankelijk te zijn.
Dat klopt. En daarom hadden ze een andere titel moeten schrijven. Je hebt gelijk.
quote:
En wie viel Israel aan? Wie wilde Israel de zee in drijven?
In deze geschiedenis van meer dan zestig jaar kan ik niet aanwijzen wie er (in schoolpleitermen) begonnen is. Maar Hamas is hoe dan ook misdadig, zij hebben als doel de vernietiging van de staat Israël en streven dat doel actief na. Er zijn gelukkig nog meer partijen aan Palestijnse zijde. Het beschieten van
burgers is altijd fout, ongeacht wie het doet of wat er aan vooraf ging.
quote:
De regels voor afgoderij is geldt voor ieder mens.
Ok, duidelijk.
quote:
Een heilige oorlog is volgens mij dat je geloof wilt opleggen aan de inwoners van die land. Dat deed Israel niet. Wel was er nog een mogelijkheid voor de volken waar om het gaat af te zien van afgoderij en zich aan de 7 universele wetten van de mens te houden, maar zij hoefde geen Jood te worden.
Dat klinkt heel goed. De mogelijkheid die je noemt om af te zien van afgoderij is dus blijkbaar helaas niet genomen, en daarna pas volgt de geschiedenis van de veroveringen.
quote:
Dus niet te lang onbeheerd laten. Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met harde tekst.
Onder andere dit snap ik niet: (Dt.7:22)
22 Wanneer hij die volken voor u op de vlucht drijft zal hij dat geleidelijk doen. U moet hen
niet in één keer uitroeien, anders krijgt u te maken met grote aantallen
roofdieren. ... die het vee komen opeten dat de oorspronkelijke bewoners van het land achterlaten. In gedachten zag ik al slagvelden na de strijd, met raven en vossen overal, de bekende middeleeuwse toestanden die je krijgt als je (bijvoorbeeld) een stad wél in een keer uitroeit. (misschien heb ik teveel niet-evangelische gitaarmuziek geluisterd

) Het stelt me gerust dat het hier alleen maar om vee gaat. Maar nu hebben we nog wel een ander probleem: het is volgens de logica van deze tekst dus belangrijker dat het `nieuw verworven bezit´ in goede staat verkeert, dan dat de oorspronkelijke bewoners als
mensen worden behandeld.
Wat ik ook heel hard vind, is dat er volgens verzen 1 en 2 een uitroeiïngsoorlog moet plaatsvinden. (Dt. 7:1,2)
1 Straks zal de HEER, uw God, u naar het land brengen dat u in bezit zult nemen en veel volken voor u op de vlucht jagen: de Hethieten, de Girgasieten, de Amorieten, de Kanaänieten, de Perizzieten, de Chiwwieten en de Jebusieten – zeven volken die groter en machtiger zijn dan u. 2 Wanneer de HEER, uw God, u de overwinning op hen schenkt, moet u hen doden. U mag geen vredesverdrag met hen sluiten en hen niet sparen.
Misschien lees ik ook dit verkeerd. Misschien is het wel helemaal geen bevel tot wat dan ook, maar een soort vermaning. Wat er letterlijk staat is immers helemaal niet gebeurd in het boek Jozua. Misschien is een andere gebeurtenis, de aanval op Jericho, ook niet historisch helemaal waar, maar heeft die tekst een bepaalde functie die ik zelf niet begrijp?