Auteur Topic: dominee voor jeugddienst  (gelezen 2762 keer)

jwkorlaar

• Bekijk profiel
dominee voor jeugddienst
« Gepost op: maart 13, 2009, 11:36:06 am »
Beste allemaal,

binnenkort willen wij weer een jeugddienst organiseren, alleen hebben wij een probleem, omdat wij geen dominee kunnen vinden die de tijd heeft om deze dienst te leiden. Wie heeft er suggesties voor een dominee die ervaringen heeft met jeugddiensten en die eventueel eind april beschikbaar is?

Hartelijke groet
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2009, 11:36:51 am door jwkorlaar »

Thorgrem

• Bekijk profiel
dominee voor jeugddienst
« Reactie #1 Gepost op: maart 13, 2009, 11:38:31 am »

quote:

jwkorlaar schreef op 13 maart 2009 om 11:36:
Beste allemaal,

binnenkort willen wij weer een jeugddienst organiseren, alleen hebben wij een probleem, omdat wij geen dominee kunnen vinden die de tijd heeft om deze dienst te leiden. Wie heeft er suggesties voor een dominee ervaringen heeft met jeugddienstenen die eventueel eind april beschikbaar is?

Hartelijke groet

Ik neem aan dat deze jeugddienst vanuit een gemeente georganiseerd gaat worden. Heeft de dominee die de normale zondagse diensten doet dan geen uurtje tijd voor de jongeren?
En indien van niet, is het niet mogelijk om een ouderling van de gemeente te laten komen en zelf invulling te geven aan de dienst. Ik neem aan dat je het zelf met een werkgroep voorbereid, wellicht kun je het met diezelfde werkgroep ook uitvoeren.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
dominee voor jeugddienst
« Reactie #2 Gepost op: maart 13, 2009, 12:52:56 pm »

quote:

jwkorlaar schreef op 13 maart 2009 om 11:36:
Beste allemaal,

binnenkort willen wij weer een jeugddienst organiseren, alleen hebben wij een probleem, omdat wij geen dominee kunnen vinden die de tijd heeft om deze dienst te leiden. Wie heeft er suggesties voor een dominee die ervaringen heeft met jeugddiensten en die eventueel eind april beschikbaar is?

Hartelijke groet
welke denominatie?
Een GKv-er zal niet snel in de PKN voorgaan immers?
Mail me maar als je wat wilt weten

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
dominee voor jeugddienst
« Reactie #3 Gepost op: maart 13, 2009, 12:54:41 pm »

quote:

okidoki schreef op 13 maart 2009 om 12:52:
[...]
welke denominatie?
Een GKv-er zal niet snel in de PKN voorgaan immers?
Je kunt er natuurlijk vanuitgaan dat als het op het prikbord van het gkv-forum staat, het over de GKv gaat als er geen aanduiding bijstaat.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
dominee voor jeugddienst
« Reactie #4 Gepost op: maart 13, 2009, 12:58:06 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 13 maart 2009 om 11:38:
[...]

Ik neem aan dat deze jeugddienst vanuit een gemeente georganiseerd gaat worden. Heeft de dominee die de normale zondagse diensten doet dan geen uurtje tijd voor de jongeren?
En indien van niet, is het niet mogelijk om een ouderling van de gemeente te laten komen en zelf invulling te geven aan de dienst. Ik neem aan dat je het zelf met een werkgroep voorbereid, wellicht kun je het met diezelfde werkgroep ook uitvoeren.

In de meeste gevallen zal voor de preek nog steeds een predikant nodig zijn. In principe zijn zij de enige met de bevoegdheid daartoe.
Maar inderdaad, probeer eerst de eigen predikant te polsen.
Laat uw ja een ja zijn.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
dominee voor jeugddienst
« Reactie #5 Gepost op: maart 13, 2009, 01:01:01 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 13 maart 2009 om 12:58:
[...]

In de meeste gevallen zal voor de preek nog steeds een predikant nodig zijn. In principe zijn zij de enige met de bevoegdheid daartoe.
Maar inderdaad, probeer eerst de eigen predikant te polsen.

Er zijn ook kerkelijk werkers met preekbevoegdheid, er zijn studenten met een preekconsent etc.
Maar in ieder geval is het handig om te weten welke kerk het om gaat.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
dominee voor jeugddienst
« Reactie #6 Gepost op: maart 13, 2009, 01:03:18 pm »
-
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2009, 01:05:42 pm door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
dominee voor jeugddienst
« Reactie #7 Gepost op: maart 13, 2009, 01:05:26 pm »
Zeker weten GKV?
Zo Ja: Schipper in Drachten, Plug in Groningen, Hofland (CGK) groningen, de Jong in Assen, Pportinga Drachten, Hutten Enschede, Holtland Zeewolde, een rits predikanten in Amersfoort, van Bentum Leusden, de Boer Leusden,  Douma in Haarlem.
Zomaar wat namen van boeiende prekers :)
Ligt er ook aan wat je zoekt denk ik?
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2009, 01:06:08 pm door Riemer Lap »

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
dominee voor jeugddienst
« Reactie #8 Gepost op: maart 13, 2009, 01:13:20 pm »

quote:

okidoki schreef op 13 maart 2009 om 13:01:
[...]

Er zijn ook kerkelijk werkers met preekbevoegdheid, er zijn studenten met een preekconsent etc.
Maar in ieder geval is het handig om te weten welke kerk het om gaat.
Vandaar ook het in principe ;)
Laat uw ja een ja zijn.

ruben1989

• Bekijk profiel
dominee voor jeugddienst
« Reactie #9 Gepost op: maart 13, 2009, 01:41:19 pm »
Ik heb een propedeuse godsdienstwetenschappen dus misschien ben ik bevoegd om dominee te zijn  :P maar waarschijnlijk hou ik er teveel denkbeelden op na die niet gewaardeerd worden binnen de GKV  :
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2009, 01:42:39 pm door ruben1989 »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
dominee voor jeugddienst
« Reactie #10 Gepost op: maart 13, 2009, 01:42:23 pm »
Ten eerste zijn veel 'jeugddiensten' geen officiele erediensten, dus dan mag sowieso iedereen er voorgaan. Maar ook als het wel een eredienst is, mag er natuurlijk gewoon preek gelezen worden. Het probleem met een ouderling als voorganger zie ik dan ook niet.

rkdiak

• Bekijk profiel
dominee voor jeugddienst
« Reactie #11 Gepost op: maart 13, 2009, 02:24:47 pm »
(ik heb ook preekbevoegdheid :+ )
So sue me!

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
dominee voor jeugddienst
« Reactie #12 Gepost op: maart 13, 2009, 02:34:33 pm »

quote:

Pooh schreef op 13 maart 2009 om 13:42:
Ten eerste zijn veel 'jeugddiensten' geen officiele erediensten, dus dan mag sowieso iedereen er voorgaan. Maar ook als het wel een eredienst is, mag er natuurlijk gewoon preek gelezen worden. Het probleem met een ouderling als voorganger zie ik dan ook niet.
Echt een probleem is het natuurlijk niet, toch kan ik mij voorstellen dat men liever een predikant heeft dan een leespreek. Een predikant heeft iets meer ruimte voor evt. improvisatie en kan de preek ook beter toesnijden op thema, aanwezigen e.d.
Laat uw ja een ja zijn.

jwkorlaar

• Bekijk profiel
dominee voor jeugddienst
« Reactie #13 Gepost op: maart 13, 2009, 03:47:24 pm »
Hallo allemaal,

alvast bedankt voor jullie reacties. Allereerst wilde ik melden dat het hier om een GKV-dienst gaat. En we hebben natuurlijk het eea doorgesproken, maar zijn van mening dat we toch echt een dominee willen hebben. Het is gebruikelijk dat de predikant daarna ook voorgaat in de avonddienst. We hebben bewust geen keuze gemaakt voor de eigen predikanten, omdat de jeugd deze predikanten al vaak genoeg hoort. Wij kiezen altijd voor een predikant van 'buitenaf', omdat deze vaak met nieuwe kijk op zaken komt. We hebben hier goede ervaringen mee. Ook de eigen predikanten vinden dit prima.

Hartelijke groet