Auteur Topic: Wat is er aan de hand in gemeenten?  (gelezen 5891 keer)

R.Pruim

• Uw genade is mij genoeg.
    • Bekijk profiel
Wat is er aan de hand in gemeenten?
« Gepost op: maart 14, 2009, 01:56:50 pm »
Hoi Allemaal,

Deze discussie is ook deels al gevoerd in het topic over het avondmaal, maar wat is er aan de hand in gemeenten? Ik heb met gemeenteleden gesproken die zich niet meer thuis voelen bij de gereformeerde kerk en verhuizen naar een evangelische kerk. Zelf ben ik geen geboren gereformeerde, maar later toegetreden tot de gereformeerde kerk. Ik vind het vreemd als ik hoor dat de gereformeerde traditie kil gevonden wordt of de geloofsbelevenis kil. Wat kunnen gemeenten hier aan doen? En wat is wenselijk? Als je het mij persoonlijk vraagt voel ik me wel goed in mijn gemeente maar het doet mij ook verdriet als ik gemeenteleden zie die toch weg gaan uit de gemeente. (en dit zijn dus wel gemeenteleden die van jongs af aan opgegroeid zijn in de GKV!)
Als je bid zal Hij je geven, als je klopt op de deur zal Hij open doen.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 14, 2009, 02:44:35 pm »

quote:

R.Pruim schreef op 14 maart 2009 om 13:56:
Hoi Allemaal,

Deze discussie is ook deels al gevoerd in het topic over het avondmaal, maar wat is er aan de hand in gemeenten? Ik heb met gemeenteleden gesproken die zich niet meer thuis voelen bij de gereformeerde kerk en verhuizen naar een evangelische kerk. Zelf ben ik geen geboren gereformeerde, maar later toegetreden tot de gereformeerde kerk. Ik vind het vreemd als ik hoor dat de gereformeerde traditie kil gevonden wordt of de geloofsbelevenis kil. Wat kunnen gemeenten hier aan doen? En wat is wenselijk? Als je het mij persoonlijk vraagt voel ik me wel goed in mijn gemeente maar het doet mij ook verdriet als ik gemeenteleden zie die toch weg gaan uit de gemeente. (en dit zijn dus wel gemeenteleden die van jongs af aan opgegroeid zijn in de GKV!)

hallo,

vraagje....hoe lang ben je lid van de gereformeerde kerk en vanaf welke leeftijd? Even om voor ons allen een beter beeld te krijgen.
Kun je ook iets vertellen, wat jij juist zo fijn vindt in de GK?

R.Pruim

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 14, 2009, 02:53:32 pm »
Ik ben in 1996 in contact gekomen via een E&R week. En in 1999 Doop/Belijdenis mogen ontvangen en doen. Ik was 16 toen ik dus in contact kwam met de kerk. Nu ben ik 27 jaar en inmiddels al 10 jaar lid. Ik heb ook een moeilijke tijd gehad in de kerk omdat ik het moeilijk vond om te leven zoals de Here het van mij verlangde. Dankzij de hulp van de Heilige Geest, heb ik mijzelf hervonden en vandaaruit zeg ik ik voel me goed in mijn gemeente. Het is een gemeente waar ik me elke zondag welkom voel, waar iedereen elkaar kent (ook al zijn we met zn 500'en). Ik kan mijn liefde voor God uiten in deze gemeente en dat voelt fijn. Ik heb voor 1996 geshoped in kerkelijk Emmen en weet dus ook wat andere kerken met andere stromingen te bieden heeft. Maar datgene wat ik gevonden heb bij de GKV dat heb ik in geen enkele andere kerk gevonden. Misschien wordt dat wel te weinig bekend gemaakt bij andere gemeenteleden. Ik kan nu ook voelen dat ik 7 dagen in de week mij Christelijk mag noemen. Bij veel andere kerken is dat 1 dag (n.l. de zondag) en dan vooral alleen in de morgen, hoe triest dat ook mag klinken. Ik maak me dus vooral zorgen over de onvrede die er heerst. Ik lees ook veel van die onvrede in het ND en op dit forum. En vandaar ook mijn vraag wat heerst er aan onvrede? En hoe kunnen gemeentes bijdragen om die onvrede weg te nemen. Naast bidden verlangt Christus ook van ons dat we omzien naar elkaar en dat laatste dat wil ik bij deze ook doen.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 14, 2009, 03:03:06 pm »

quote:

R.Pruim schreef op 14 maart 2009 om 14:53:
Ik ben in 1996 in contact gekomen via een E&R week. En in 1999 Doop/Belijdenis mogen ontvangen en doen. Ik was 16 toen ik dus in contact kwam met de kerk. Nu ben ik 27 jaar en inmiddels al 10 jaar lid. Ik heb ook een moeilijke tijd gehad in de kerk omdat ik het moeilijk vond om te leven zoals de Here het van mij verlangde. Dankzij de hulp van de Heilige Geest, heb ik mijzelf hervonden en vandaaruit zeg ik ik voel me goed in mijn gemeente. Het is een gemeente waar ik me elke zondag welkom voel, waar iedereen elkaar kent (ook al zijn we met zn 500'en). Ik kan mijn liefde voor God uiten in deze gemeente en dat voelt fijn. Ik heb voor 1996 geshoped in kerkelijk Emmen en weet dus ook wat andere kerken met andere stromingen te bieden heeft. Maar datgene wat ik gevonden heb bij de GKV dat heb ik in geen enkele andere kerk gevonden. Misschien wordt dat wel te weinig bekend gemaakt bij andere gemeenteleden. Ik kan nu ook voelen dat ik 7 dagen in de week mij Christelijk mag noemen. Bij veel andere kerken is dat 1 dag (n.l. de zondag) en dan vooral alleen in de morgen, hoe triest dat ook mag klinken. Ik maak me dus vooral zorgen over de onvrede die er heerst. Ik lees ook veel van die onvrede in het ND en op dit forum. En vandaar ook mijn vraag wat heerst er aan onvrede? En hoe kunnen gemeentes bijdragen om die onvrede weg te nemen. Naast bidden verlangt Christus ook van ons dat we omzien naar elkaar en dat laatste dat wil ik bij deze ook doen.
als jij je prima voelt in die gemeente blijf daar dan. Heb je ook met de "vertrekkers"gesproken, en wat hebben die je eventueel dan kenbaar gemaakt?

R.Pruim

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 14, 2009, 03:08:24 pm »
Wat ik bij mijn eerst bericht al zei: Ze ervaren de gereformeerde kerk als te kil en de geloofsbeleving in de eredienst was beknepen. Ze vonden dat de eredienst niet uit het hart kwam maar uit het hoofd. Het lijken soms erge beschuldigingen maar als ik in gereformeerd Nederland kijk dan wordt dat bij meer gemeentes zo beleefd. Andersom gebeurt het ook dat er gemeenteleden vertrekken omdat de gereformeerde kerk te vrij geworden is.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 14, 2009, 03:35:17 pm »

quote:

R.Pruim schreef op 14 maart 2009 om 15:08:
Wat ik bij mijn eerst bericht al zei: Ze ervaren de gereformeerde kerk als te kil en de geloofsbeleving in de eredienst was beknepen. Ze vonden dat de eredienst niet uit het hart kwam maar uit het hoofd. Het lijken soms erge beschuldigingen maar als ik in gereformeerd Nederland kijk dan wordt dat bij meer gemeentes zo beleefd. Andersom gebeurt het ook dat er gemeenteleden vertrekken omdat de gereformeerde kerk te vrij geworden is.

En daar zit jij dus tussen in....voor je gevoel....

Ik stel nog een enkele vraag en dan zal ik op je verhaal in gaan als je dat goed vindt?

Kun je iets vertellen wat er met je gebeurde toen je tot geloof kwam?
Zit jouw geloof diep in je hart gegrift?
Op welke dagen van de week wandel je met Jezus?
Lees jij veel bijbel?
Bid je veel?
Draag jij je geloof uit?

Ik zit overigens nu de preek te luisteren van ds. Gunnink recent gehouden in de GKV Emmen....heb jij die ook gehoord?
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2009, 03:49:11 pm door grondig christelijk »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 14, 2009, 03:49:18 pm »
Één van de dingen die er spelen is dat de gkv niet meer zo uniform is als dat ie geweest is. De verschillen tussen de gemeente worden groter dus een goede kans dat je van onvrede hoort uit een andere gemeente met een andere demografische samenstelling. Wel is het in zijn algemeenheid zo dat hoe verder je vanuit het westen naar het oosten gaat de kerken conservatiever zijn maar dat geldt in zijn algemeenheid en heeft uiteraard ook met de volksaard te maken.
Verder is er in veel gemeente wel weerstand tegen evangelische/charismatische invloeden en de bundel opwekking. Sommige gemeenten ook helemaal niet trouwens. De e/c stroming sluit wel beter aan bij de postmoderne mens met een nadruk op ervaren en eenvoud e.d.
Niet iedereen zal het met deze analyse eens zijn. Daarbij komt dat ik me in mijn eigen gemeente ook niet altijd happy voel maar dat heeft meer te maken met de demografische samenstelling dan met iets anders.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 14, 2009, 03:52:01 pm »
@grondig christelijk: Jij bent toch geen gkv meer of vergis ik me nu?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 14, 2009, 04:04:15 pm »

quote:

dingo schreef op 14 maart 2009 om 15:52:
@grondig christelijk: Jij bent toch geen gkv meer of vergis ik me nu?

Nee, maar ik volg alles nog zeer nauwgezet (van één in waarheid, tot ND, tot vijfhoek, tot bijvoorbeeld de ideeen van ger Hutten en Jos Douma), ik voel me nog wel op een bepaalde manier verbonden en de reden dat wij indertijd zijn vertrokken is in hoofdlijn niet de reden die er nu veelal speelt. We zijn eerst kort over gegaan naar de CGK. Op dat moment was het voor ons geen leerkwestie en bepaalde ontwikkelingen die er nu binnen de GKV zijn zou ik nu niet afwijzen. Ook kan in voor een deel bezwaarden invoelen omdat dit ook in de familie speelt. Maar ik kan ook veel invoelen met mensen die juist vertrekken omdat ze iets missen.

Ik denk er dus wel veel in te kunnen aanvoelen.

Ik denk ook dat de topicstarter vanuit een heel andere positie de dingen om zich heen ziet gebeuren. Hij is niet in de GKV geboren, zijn start was anders. Wat wel nodig is dat hij zich niet gek laat maken.

Ik lees het ND en het RD en ook het boek van de Paus over Jezus en boeken van Ouweneel en evangelische schrijvers en voormannen, ik ben internationaal georiënteerd en gericht op elk christenmens ongeacht zijn labeltje. Ik ken de vrije baptisten drachten en ik heb me verdiept in aspecten als de werking van de Geest in deze tijd, ben ook op conferenties geweest welke het hebben over bevrijding. Ik denk de gevaren en waardevolle zaken van vele kanten inmiddels te kunnen onderkennen en beschrijven.
Ik onderzoek en hoop het goede te behouden.

Ik probeer zelfs de GKh te volgen, maar dat kost me soms wat meer moeite.

Dit is GL en daar houdt ik me aan. Zoals ik al schreef, als je daar je plek hebt, BLIJF!!!!

Ik neem aan dat ik op grond van voorgaande daarin ook mijn bijdrage kan leveren toch?
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2009, 04:33:27 pm door grondig christelijk »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 14, 2009, 04:27:36 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 14 maart 2009 om 16:04:
[...]

Ik neem aan dat ik op grond van voorgaande daarin ook mijn bijdrage kan leveren toch?
Uiteraard, maar ik was wat verbaasd dat je nog op de hoogte bent en naar een gkv dienst aan het luisteren bent. Is verder niets mis mee hoor.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 14, 2009, 04:29:25 pm »

quote:

dingo schreef op 14 maart 2009 om 16:27:
[...]

Uiteraard, maar ik was wat verbaasd dat je nog op de hoogte bent en naar een gkv dienst aan het luisteren bent. Is verder niets mis mee hoor.

Had mijn bijdrage nog even aangepast.

Ik ben onderweg en erg breed georienteerd. Ik ben niet verontrust, wel zoekende naar waarheid en leugen. Maar dat zoeken is pas gestart na de CGK-periode. Teleurstellingen doen zoeken naar waarheid en leugen.
Ik ben geen ervaringchristen denk ik, hoewel ervaring en gevoel niets mis mee is, als het maar niet een doel op zichzelf wordt. Ik probeer wel een christen te zijn die heel dicht probeert te leven in de schaduw van Hem..en op zoek.....net als elke christen...

Ik denk dat vorming naar Gods beeld begint met het onderkennen en erkennen wie wij van oorsprong zijn ten opzichte van God, maar ook wie we mogen en kunnen worden door de kracht van de Geest. Namelijk groeien naar het beeld van Christus.
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2009, 04:35:44 pm door grondig christelijk »

R.Pruim

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 14, 2009, 07:22:23 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 14 maart 2009 om 15:35:
[...]
Kun je iets vertellen wat er met je gebeurde toen je tot geloof kwam?
Zit jouw geloof diep in je hart gegrift?
Op welke dagen van de week wandel je met Jezus?
Lees jij veel bijbel?
Bid je veel?
Draag jij je geloof uit?

Ik zit overigens nu de preek te luisteren van ds. Gunnink recent gehouden in de GKV Emmen....heb jij die ook gehoord?

Jeetje wat een stormvloed aan vragen... Om ze te beantwoorden:
1) Ik ben naar een christelijke basisschool gegaan dus ik kende de bijbel goed. Ik heb zeker tot mijn pubertijd geleefd met het idee het is zo want het staat in de bijbel. Mooie gedachte maar juist als puber ga je overal aan twijfelen. Zo ook ik en toen ben ik op zoek gegaan naar de waarheid. (vooral mijn eigen waarheid.) Toen kwam ik in gesprek met mensen van de GKV en ik merkte dat ook zij net als ik dezelfde beleving hadden en dat ook een gereformeerde ook wel eens zijn twijfels heeft.... het zijn net mensen ;)
2) Of mijn geloof diep in mijn hart gegrift zit dat kan alleen mijn Schepper beantwoorden. Ik volg gewoon mijn hart. Ik geloof wel dat ik hulp krijg van de Heilige Geest.
3) Ik loop alle dagen met Jezus, alleen zie ik het niet alle dagen omdat ik geneigd ben om te mopperen als ik maar 2 voetstappen zie in het zand... Maar ja dat zijn net de stappen van de Here als hij me draagt.
4) Ik lees de bijbel regelmatig maar naar mijn mening nog steeds te weinig!
5) Ik bid elke dag tot de Here.
6) Ik vind het uitdragen van het geloof moeilijk. Ik probeer te leven zoals de Here dat van mij verwacht en zoals de Here beloofd heeft zal ook mijn gezicht stralen.
Ik denk dat dit allemaal ook gewoon een kwestie van vertrouwen is. En dankzij de zonde zijn wij allen van nature erg wantrouwend....

Heb de preek van ds. Gunnink gehoord ja. Het was een prachtige preek die wat mij betreft door iedereen gehoord mag worden!
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2009, 07:23:09 pm door R.Pruim »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 14, 2009, 07:49:44 pm »
Er is misschien wel een makkelijke verklaring voor het feit dat de sfeer in de gkv kerken zo verschillend ervaren wordt. Zelfs als je voorbij gaat aan het feit dat niet elke gemeente hetzelfde is.

Iemand die er is opgegroeid en een aantal vervelende ervaringen heeft als het gaat om de aansluiting van het enthousiasme van zijn geloof met de manier (vaak toch wel erg rationeel en krampachtig) waarop sommige andere gemeenteleden hun geloof beleven, dan zie je dat later ook veel meer. Hoewel vroeger die manier van geloven veel vaker en meer de sfeer bepaalde in de gkv kerken dan nu.

Dus als je buiten de gkv kerk bent opgegroeid en je bent vanwege een aantal goede ervaringen gkv geworden, dan heb je daar niet zo'n last van. Elke keer als je weer goede ervaringen hebt, denk je: zie je wel, het is fijn hier, ik heb goed gekozen. Elke keer als je slechte ervaringen hebt, denk je: o bestaat dat hier ook, wel apart, maar gelukkig bepaalt het de sfeer niet. Dat zal versterkt worden door dat je waarschijnlijk juist contact hebt gekregen met de mensen die het meest open staan voor jou en dat zijn zij waarschijnlijk niet. Dus misschien dat je niet eens beseft dat ze voor een deel nog wel eens de sfeer wat bepalen.

De mensen die wel weglopen zijn soms juist wat te veel gefixeerd op deze sfeer en beseffen wel eens te weinig dat er veel verandering is en dat je zelf mede de verandering kunt zijn. En ik zal dat niemand kwalijk nemen. Ik lijd er wel eens aan, dat wel.
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2009, 07:50:36 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 14, 2009, 07:53:15 pm »

quote:

R.Pruim schreef op 14 maart 2009 om 19:22:
[...]

Jeetje wat een stormvloed aan vragen... Om ze te beantwoorden:
1) Ik ben naar een christelijke basisschool gegaan dus ik kende de bijbel goed. Ik heb zeker tot mijn pubertijd geleefd met het idee het is zo want het staat in de bijbel. Mooie gedachte maar juist als puber ga je overal aan twijfelen. Zo ook ik en toen ben ik op zoek gegaan naar de waarheid. (vooral mijn eigen waarheid.) Toen kwam ik in gesprek met mensen van de GKV en ik merkte dat ook zij net als ik dezelfde beleving hadden en dat ook een gereformeerde ook wel eens zijn twijfels heeft.... het zijn net mensen ;)
2) Of mijn geloof diep in mijn hart gegrift zit dat kan alleen mijn Schepper beantwoorden. Ik volg gewoon mijn hart. Ik geloof wel dat ik hulp krijg van de Heilige Geest.
3) Ik loop alle dagen met Jezus, alleen zie ik het niet alle dagen omdat ik geneigd ben om te mopperen als ik maar 2 voetstappen zie in het zand... Maar ja dat zijn net de stappen van de Here als hij me draagt.
4) Ik lees de bijbel regelmatig maar naar mijn mening nog steeds te weinig!
5) Ik bid elke dag tot de Here.
6) Ik vind het uitdragen van het geloof moeilijk. Ik probeer te leven zoals de Here dat van mij verwacht en zoals de Here beloofd heeft zal ook mijn gezicht stralen.
Ik denk dat dit allemaal ook gewoon een kwestie van vertrouwen is. En dankzij de zonde zijn wij allen van nature erg wantrouwend....

Heb de preek van ds. Gunnink gehoord ja. Het was een prachtige preek die wat mij betreft door iedereen gehoord mag worden!

Hoi, bedankt voor je inspanning die vragen te beantwoorden. Waar het mij om ging is een beeld te krijgen van de vrager die het topic start.
Ik denk dat we nu een goed beeld hebben van wie je bent, op welke wijze je tot de GKV bent gekomen, maar vooral dat jij je herkent in de beleving van het geloof in de GKV.

Ik kom, en dat kon je al lezen, oorspronkelijk ook uit de GKV.
Wat ik een beetje aan je reactie proefde is de verbazing waarom mensen weg willen gaan omdat jij niet dat gemis of gevoel hebt. Ook de vragen waarom mensen het juist te licht beginnen te vinden in de GKV.
Ik heb de preek van Gunnink gehoord en het is een zeer degelijk gereformeerde preek. Wanneer men deze preek begrijpt en waardeert zit men in de voor hen juiste kerkelijke richting en is het zaak de eigen rust te bewaren.
Wat ik ook een beetje proef is de vraag "mis ik (doorzie ik iets niet als het ware) iets of zo dat er van al die onrust is" en tegelijkertijd ook de vraag "als ik iets niet zie leg het me uit, want ik wil het volledig begrijpen".

Wat vooral de zaak is, dat jij rustig blijft en op je stek blijft. Vragen stellen en onderzoeken. Wat jij dan krijgt te horen over standpunten is vooral ook toetsen aan Gods Woord en wat Hij van werkelijk ons vraagt.

Daarbij moet elke dag de bijbel open, is het gesprek met God en de Heilige Geest (gebed) dagelijks noodzakelijk en is het ook zaak van "kijk en vergelijk". Niet in de zin van wat jou past, maar wat waarheid is.

Ik ga hier niet in op wat wel en niet waarheid is, ik ben te breed georienteerd, maar toch redelijk orthodox. Ik heb een gereformeerde basis, maar heb een vrolijk evangelisch / charismatisch randje er bij gekregen. Ik heb er een aantal geestelijk zaken van waarheid bijgekregen in de loop van de jaren, er is weinig van afgegaan.
Ik voldoe niet aan de karikaturen van gereformeerd, evangelisch en charismatisch. Ik weet wel dat de gesprekken veel te veel vanuit de karikaturale uitgangspunten worden gevoerd.

De ontwikkelingen in de GKV hoeven helemaal niet verkeerd te zijn. Misschien wordt de kerk wel in beweging gezet door de Heilige Geest.
Overigens is in veel meer denominaties een beweging te zien.

Jij bent pas op latere leeftijd binnengekomen zoals dat heet. Als mens al redelijk gevormd, een karakter ontwikkeld, nuchtere noordeling, geen poespas en eerst naar jezelf kijken.

Mijn conclusie, blijf rustig, ga meer ontdekken van Gods Woord, laat je niet eenzijdig maar breed voorlichten, hoor de voorlichting aan maar ontdek zelf verder wat God ons leert. Sta geestelijk niet stil, maar probeer te groeien door de Kracht van Gods Geest en deze zal je alle antwoorden geven. Reken erop dat als die Geest met je aan de slag gaat dat er wat gaat gebeuren. En dat kan heel goed terwijl jij binnen de GKV lid bent en wilt blijven.

-------------------------------------------------------------------------------------

Gods Woord is een levend woord, voor elke dag. Gods woord wil elke dag persoonlijk tot jou spreken. Gods Geest wijst nog steeds de weg en raakt mensen aan. Die Geest wil niet dat we geestelijk stil staan, maar ons door Hem laten vormen...te groeien in kracht en inzicht. Het is goed te beseffen dat we zondige mensen zijn, dat God Almachtig is. Maar het is ook goed te weten dat Jezus Christus de overwinning HEEFT behaald, dat Hij alles HEEFT volbracht, dat we dit mogen VIEREN, dat we niet onder de zonde GEBUKT hoeven gaan, dat we in de OVERWINNING leven en NIET MEER in de nederlaag.
Dat Jezus Christus de Heilige Geest als HELPER heeft gezonden en niet als dagelijkse aanklager.  Dat we stil mogen staan bij ons zondige bestaan, maar dat we bovenal MOGEN OPSTAAN en in KRACHT en AUTORITEIT het christenleven mogen LEVEN.
Jezus Christus was dood en is opgestaan en wij MET HEM. Elke aanklacht tegen ons is aan het kruis genageld, de Satan te kijk gezet.
Gods geboden waren een spiegel voor het verstand en handelen, nu mag de wil zijn geboden te volgen in het hart neerdalen, door de werking van Gods Geest.

Drie-eenheid is:

OT - God de Vader,
NT - God de Zoon,

Na Pinksteren 2009 jaar geleden
God de Heilige Geest - tot Zijn wederkomst

Alle drie een persoon...

God zei, dit is mijn geliefde Zoon, hoor Hem..en de Zoon zei "ik zend een Trooster en Helper, één die je overtuigd waarheid en inzicht leert.

Ik wens je veel wijsheid...want in de passage onder de streep zitten nu juist veel interpretatieverschillen, nu ook binnen de GKV. Dat is wat je om je heen ziet...

Alle goeds

Peter
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2009, 08:27:18 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 16, 2009, 12:55:38 am »

quote:

R.Pruim schreef op 14 maart 2009 om 13:56:
Hoi Allemaal,

Deze discussie is ook deels al gevoerd in het topic over het avondmaal, maar wat is er aan de hand in gemeenten? Ik heb met gemeenteleden gesproken die zich niet meer thuis voelen bij de gereformeerde kerk en verhuizen naar een evangelische kerk.
Je moet kijken naar het waarom van die verhuizing. Vaak ontdek je gevoel en emotie, beleving...

quote:

Zelf ben ik geen geboren gereformeerde, maar later toegetreden tot de gereformeerde kerk. Ik vind het vreemd als ik hoor dat de gereformeerde traditie kil gevonden wordt of de geloofsbelevenis kil.
Van oorsprong zijn de GKv best wel zakelijk  te noemen denk ik. Dat verandert momenteel en daar is niets mis mee denk ik

quote:

Wat kunnen gemeenten hier aan doen? En wat is wenselijk?
Balans en eenheid zoeken in de HEER lijkt mij de enige juiste weg in dezen.

quote:

Als je het mij persoonlijk vraagt voel ik me wel goed in mijn gemeente maar het doet mij ook verdriet als ik gemeenteleden zie die toch weg gaan uit de gemeente. (en dit zijn dus wel gemeenteleden die van jongs af aan opgegroeid zijn in de GKV!)

Waar je voor moet waken is dat het vertrek van de ene nooit de schuld van de ander is, zeker als het om een evangelische trek gaat.
Let maar eens op: mensen vertrekken amper naar een kerk met een  "zwaardere" invulling maar vaak naar een gemeente met een "voel je goed geloof'.
Probeer ook daarin een balans te vinden.
Moeilijk en dus wijsheid toegewenst!
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2009, 12:56:10 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 16, 2009, 11:43:06 am »

quote:

okidoki schreef op 16 maart 2009 om 00:55:
[...]
 Je moet kijken naar het waarom van die verhuizing. Vaak ontdek je gevoel en emotie, beleving...

R. Pruim heeft het toch ook steeds over dat de mensen zich niet goed vòelen en daarom weggaan? Ik snap de reden niet zo goed dat je dit schrijft. R. Pruim constateerd dat die gevoelens er zijn en wil ze serieus nemen door te zoeken wat er achter zit. Ik weet niet zo goed wat jij wilt met deze zin. Hopenlijk toch niet zoiets van: het is gevoel, emotie en beleving, het slaat dùs niet echt ergens op?

quote:

Waar je voor moet waken is dat het vertrek van de ene nooit de schuld van de ander is, (...)
Het heeft altijd een complex aan oorzaken, dat is met bijna alle dingen zo. Maar wat jij nu schrijft bedoel je toch hopenlijk niet als: we hoeven het ons niet aan te trekken?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

R.Pruim

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 16, 2009, 05:59:33 pm »
Ik denk dat mirt inderdaad goed verwoord wat ik bedoel. En tuurlijk als er mensen vertrekken is het een samenloop van allerlei dingen. Maar ik vind wel dat wij allen als gemeenschap der heiligen toch wel serieus moeten kijken wat er aan de hand is. Bij verandering zijn er altijd mensen die verstikken. We moeten omzien naar elkaar, en ik kan niet leidzaam toezien dat mijn broeder of zuster uit de gemeente vertrekt omdat ik me niet als een goede broeder heb gedragen. Vandaar dat ik me afvraag wat we allen als kerk kunnen doen om te zorgen dat er geen broeders en zusters uit onvrede met de gemeente vertrekken.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 16, 2009, 11:14:41 pm »

quote:

mirt schreef op 16 maart 2009 om 11:43:
[...]

R. Pruim heeft het toch ook steeds over dat de mensen zich niet goed vòelen en daarom weggaan? Ik snap de reden niet zo goed dat je dit schrijft. R. Pruim constateerd dat die gevoelens er zijn en wil ze serieus nemen door te zoeken wat er achter zit.
Zoeken wat er achter zit is een goede zaak.

quote:

Ik weet niet zo goed wat jij wilt met deze zin. Hopenlijk toch niet zoiets van: het is gevoel, emotie en beleving, het slaat dùs niet echt ergens op?
Het slaat wel degelijk ergens op. Mensen zoeken een andere beleving. daar moet je iets mee als gemeente. Maar niet ten koste van alles lijkt mij.

quote:

Het heeft altijd een complex aan oorzaken, dat is met bijna alle dingen zo. Maar wat jij nu schrijft bedoel je toch hopenlijk niet als: we hoeven het ons niet aan te trekken?

Zeker wel wat van aantrekken. Maar niet in de zin van water bij de gereformeerde wijn doen.
Er kan en mag best wel wat meer sfeer in de diensten. Niets mis mee om GOD met andere liederen te loven en te prijzen. Maar  dan wel GOD centraal houden en niet "ons gevoelen" als uitgangspunt nemen.
Mail me maar als je wat wilt weten

meems

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 01, 2009, 04:58:20 pm »

quote:

okidoki schreef op 16 maart 2009 om 23:14:
Zeker wel wat van aantrekken. Maar niet in de zin van water bij de gereformeerde wijn doen.Er kan en mag best wel wat meer sfeer in de diensten. Niets mis mee om GOD met andere liederen te loven en te prijzen. Maar  dan wel GOD centraal houden en niet "ons gevoelen" als uitgangspunt nemen.

Hoewel ik een klein deel van Okidoki quote is er meer te zeggen, maar eerst dit:
vraag en  antwoord 129 HC: .... dan ik in mijn hart VOEL dat ik dit van Hem begeer.
Er moet nog een plaats zijn waar gevoel voor komt in de HC maar die vind ik niet zo snel. Ik ben het eens met Okidoki dat gevoel geen uitgangspunt mag zijn. Maar wegcijferen mag ook niet.

Als je het gevoel hebt dat jouw gemeente niet meer de "nestwarmte" biedt die je graag voelt, mag je dan naar een andere gemeente?

Ik heb een nare ervaring gehad in mijn gemeente (GKv) toen ik scriba was en er allerlei nare brieven binen kwamen tot en met anonieme toe.
De sfeer was er in die tijd om te snijden en het wetticisme vierde hoogtij.
Ik ben toen samen met mijn vrouw enkele malen naar een CGK geweest en dat voelde best goed. Ik was overspannen geraakt door die toestand en ben nu, na 10 jaar bijna, niet meer voor het ambt beschikbaar. Maar...... ik ben toch gebleven bij mijn gemeente, want er zijn toch zoveel mensen (brs en zrs) die ik wel mag. En ik ben er nog steeds blij om dat we zijn gebleven. Een deel van de "opponenten" is vertrokken naar de Nieuwe Vrijgemaakten.

Ik zit beslist niet meer "strak in het vel" en kan goed meevoelen met Grondig Christelijk. Ik kom in het buitenland ook in diverse kerken van Presbyteriaans tot Evangelisch Reformiert en  hier van Vrije Evangelische Gemeente tot Pinksterkerk. Ik zie overal wel mensen die echt en oprecht geloven.

Ach... zo maar wat mijmeringen......

Tot slot een verzuchting van "Oetinger"
Herr, schenke mir die Gelassenheit, Dinge hinzunehmen, die ich nicht ándern kann, den Mut Dinge zu ándern, die ich ándern kann, und die Weisheit, das eine von dem anderen zu unterscheiden"

vrij vertaald:  "Heer, schenk mij de Gelatenheid dingen te accepteren die ik niet kan veranderen, de Moed dingen te veranderen die ik kan veranderen, en de Wijsheid, het ene van het andere te onderscheiden"
« Laatst bewerkt op: april 01, 2009, 05:13:08 pm door meems »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 03, 2009, 10:24:59 am »

quote:

okidoki schreef op 16 maart 2009 om 23:14:
Zeker wel wat van aantrekken. Maar niet in de zin van water bij de gereformeerde wijn doen.
Er kan en mag best wel wat meer sfeer in de diensten. Niets mis mee om GOD met andere liederen te loven en te prijzen. Maar  dan wel GOD centraal houden en niet "ons gevoelen" als uitgangspunt nemen.

Ik heb altijd een beetje moeite met dat laatste, als het zo wordt gesteld. Net alsof iemand die een bepaald gevoel ergens over heeft, God niet centraal wil houden.

Wat mij betreft vertelt iemands gevoel fysiek de waarheid over hem- of haarzelf.

Anderzijds vind ik ook dat mensen nooit uitsluitend hun gevoel moeten volgen. Waar heb je anders je verstand nog voor?