quote:
R.Pruim schreef op 14 maart 2009 om 19:22:[...]
Jeetje wat een stormvloed aan vragen... Om ze te beantwoorden:
1) Ik ben naar een christelijke basisschool gegaan dus ik kende de bijbel goed. Ik heb zeker tot mijn pubertijd geleefd met het idee het is zo want het staat in de bijbel. Mooie gedachte maar juist als puber ga je overal aan twijfelen. Zo ook ik en toen ben ik op zoek gegaan naar de waarheid. (vooral mijn eigen waarheid.) Toen kwam ik in gesprek met mensen van de GKV en ik merkte dat ook zij net als ik dezelfde beleving hadden en dat ook een gereformeerde ook wel eens zijn twijfels heeft.... het zijn net mensen

2) Of mijn geloof diep in mijn hart gegrift zit dat kan alleen mijn Schepper beantwoorden. Ik volg gewoon mijn hart. Ik geloof wel dat ik hulp krijg van de Heilige Geest.
3) Ik loop alle dagen met Jezus, alleen zie ik het niet alle dagen omdat ik geneigd ben om te mopperen als ik maar 2 voetstappen zie in het zand... Maar ja dat zijn net de stappen van de Here als hij me draagt.
4) Ik lees de bijbel regelmatig maar naar mijn mening nog steeds te weinig!
5) Ik bid elke dag tot de Here.
6) Ik vind het uitdragen van het geloof moeilijk. Ik probeer te leven zoals de Here dat van mij verwacht en zoals de Here beloofd heeft zal ook mijn gezicht stralen.
Ik denk dat dit allemaal ook gewoon een kwestie van vertrouwen is. En dankzij de zonde zijn wij allen van nature erg wantrouwend....
Heb de preek van ds. Gunnink gehoord ja. Het was een prachtige preek die wat mij betreft door iedereen gehoord mag worden!
Hoi, bedankt voor je inspanning die vragen te beantwoorden. Waar het mij om ging is een beeld te krijgen van de vrager die het topic start.
Ik denk dat we nu een goed beeld hebben van wie je bent, op welke wijze je tot de GKV bent gekomen, maar vooral dat jij je herkent in de beleving van het geloof in de GKV.
Ik kom, en dat kon je al lezen, oorspronkelijk ook uit de GKV.
Wat ik een beetje aan je reactie proefde is de verbazing waarom mensen weg willen gaan omdat jij niet dat gemis of gevoel hebt. Ook de vragen waarom mensen het juist te licht beginnen te vinden in de GKV.
Ik heb de preek van Gunnink gehoord en het is een zeer degelijk gereformeerde preek. Wanneer men deze preek begrijpt en waardeert zit men in de voor hen juiste kerkelijke richting en is het zaak de eigen rust te bewaren.
Wat ik ook een beetje proef is de vraag "mis ik (doorzie ik iets niet als het ware) iets of zo dat er van al die onrust is" en tegelijkertijd ook de vraag "als ik iets niet zie leg het me uit, want ik wil het volledig begrijpen".
Wat vooral de zaak is, dat jij rustig blijft en op je stek blijft. Vragen stellen en onderzoeken. Wat jij dan krijgt te horen over standpunten is vooral ook toetsen aan Gods Woord en wat Hij van werkelijk ons vraagt.
Daarbij moet elke dag de bijbel open, is het gesprek met God en de Heilige Geest (gebed) dagelijks noodzakelijk en is het ook zaak van "kijk en vergelijk". Niet in de zin van wat jou past, maar wat waarheid is.
Ik ga hier niet in op wat wel en niet waarheid is, ik ben te breed georienteerd, maar toch redelijk orthodox. Ik heb een gereformeerde basis, maar heb een vrolijk evangelisch / charismatisch randje er bij gekregen. Ik heb er een aantal geestelijk zaken van waarheid bijgekregen in de loop van de jaren, er is weinig van afgegaan.
Ik voldoe niet aan de karikaturen van gereformeerd, evangelisch en charismatisch. Ik weet wel dat de gesprekken veel te veel vanuit de karikaturale uitgangspunten worden gevoerd.
De ontwikkelingen in de GKV hoeven helemaal niet verkeerd te zijn. Misschien wordt de kerk wel in beweging gezet door de Heilige Geest.
Overigens is in veel meer denominaties een beweging te zien.
Jij bent pas op latere leeftijd binnengekomen zoals dat heet. Als mens al redelijk gevormd, een karakter ontwikkeld, nuchtere noordeling, geen poespas en eerst naar jezelf kijken.
Mijn conclusie, blijf rustig, ga meer ontdekken van Gods Woord, laat je niet eenzijdig maar breed voorlichten, hoor de voorlichting aan maar ontdek zelf verder wat God ons leert. Sta geestelijk niet stil, maar probeer te groeien door de Kracht van Gods Geest en deze zal je alle antwoorden geven. Reken erop dat als die Geest met je aan de slag gaat dat er wat gaat gebeuren. En dat kan heel goed terwijl jij binnen de GKV lid bent en wilt blijven.
-------------------------------------------------------------------------------------
Gods Woord is een levend woord, voor elke dag. Gods woord wil elke dag persoonlijk tot jou spreken. Gods Geest wijst nog steeds de weg en raakt mensen aan. Die Geest wil niet dat we geestelijk stil staan, maar ons door Hem laten vormen...te groeien in kracht en inzicht. Het is goed te beseffen dat we zondige mensen zijn, dat God Almachtig is. Maar het is ook goed te weten dat Jezus Christus de overwinning HEEFT behaald, dat Hij alles HEEFT volbracht, dat we dit mogen VIEREN, dat we niet onder de zonde GEBUKT hoeven gaan, dat we in de OVERWINNING leven en NIET MEER in de nederlaag.
Dat Jezus Christus de Heilige Geest als HELPER heeft gezonden en niet als dagelijkse aanklager. Dat we stil mogen staan bij ons zondige bestaan, maar dat we bovenal MOGEN OPSTAAN en in KRACHT en AUTORITEIT het christenleven mogen LEVEN.
Jezus Christus was dood en is opgestaan en wij MET HEM. Elke aanklacht tegen ons is aan het kruis genageld, de Satan te kijk gezet.
Gods geboden waren een spiegel voor het verstand en handelen, nu mag de wil zijn geboden te volgen in het hart neerdalen, door de werking van Gods Geest.
Drie-eenheid is:
OT - God de Vader,
NT - God de Zoon,
Na Pinksteren 2009 jaar geleden
God de Heilige Geest - tot Zijn wederkomst
Alle drie een persoon...
God zei, dit is mijn geliefde Zoon, hoor Hem..en de Zoon zei "ik zend een Trooster en Helper, één die je overtuigd waarheid en inzicht leert.
Ik wens je veel wijsheid...want in de passage onder de streep zitten nu juist veel interpretatieverschillen, nu ook binnen de GKV. Dat is wat je om je heen ziet...
Alle goeds
Peter