Auteur Topic: We gaan allemaal 'evangelical' worden!!! Yessss... or..?  (gelezen 21364 keer)

Marnix

• Bekijk profiel
We gaan allemaal 'evangelical' worden!!! Yessss... or..?
« Reactie #100 Gepost op: oktober 05, 2003, 02:04:15 pm »
Klopt.... Ik denk dat de waarheid in het midden zit.... Het komt van 2 kanten. De bekering van mensen kom van God. Maar God wil ook mensen gebruiken daarvoor.... kortom... wat doe je dan als mens? Zeg je: Ik leg het initiatief bij God neer? Als ik de zendingsopdracht van Jezus lees ligt het initiatief bij mensen.... Mensen over Jezus' offer vertellen, en over Gods liefde. En als je dat die mensen vertelt.... waarom dan op een voor die mensen aansprekende manier... en in voor hun begrijpelijke taal. Ik denk dat dat onze cultuuropdracht is.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: oktober 05, 2003, 03:06:21 pm »

quote:

op 05 Oct 2003 00:03:34 schreef Qohelet:
Evangelicalen zijn optimistisch over dat "begin". Veel van hen (in de lijn van Watchman Nee) plaatsen Paulus' ervaring van Rom 7 in het verleden; zij zijn het te boven.

Ik neem de DL tot uitgangspunt.

H III/IV art 14
Want Hij die zowel het willen als het werken in ons werkt (fil 2:13)

H III/IV art 12
Dit is de wedergeboorte, de vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking uit de dood en levendmaking, die God zonder ons in ons tot stand brengt en waarover in de Schrift zo indrukwekkend gesproken wordt1. God brengt deze wedergeboorte niet tot stand door alleen te laten prediken of een appel op ons te doen. Zij geschiedt niet op zo'n manier dat de mens, wanneer God voor zijn deel het werk voltooid heeft, nog steeds bij machte is al dan niet wedergeboren en bekeerd te worden. Nee, het is een volstrekt bovennatuurlijke, zeer krachtige en tegelijk zeer liefdevolle, wonderbare, verborgen en onuitsprekelijke werking. Deze is naar het getuigenis van de Schrift, die ingegeven is door dezelfde God die dit bewerkt, niet minder krachtig dan zijn werk bij de schepping of de opwekking van doden. Daardoor worden allen bij wie God op deze bewonderenswaardige wijze in het hart werkt, volstrekt zeker en met kracht wedergeboren en gaan zij metterdaad geloven. En wanneer de wil vernieuwd is, wordt hij niet alleen door God geleid en bewogen; maar door God in beweging gebracht, werkt hij ook zelf3. Daarom wordt terecht gezegd dat de mens zelf gelooft en zich bekeert door de genade, die hij ontvangen heeft.

Hier staat nog al wat. Ik merk dat deze paragraaf uit de belijdenis binnen onze kerken niet functioneert.

Er wordt gesproken over een verschil in sitiuatie van voor en na de vernieuwing van de wil. Die vernieuwing van de wil wordt in de DL niet geschetst als een proces, maar als een moment, een feit.

Een vernieuwde wil betekent niet dat mijn oude mens heeft afgedaan. Nee, maar die oude mens regeert niet meer in mijn leven. En ja, dan mag ik heel optimistisch zijn over mezelf. God heeft woning gemaakt in mij. Zo kom ik God tegen in broers en zussen, en die herkenning is zo'n bevestiging!

Radicale overgave aan Hem, dat is wat ik wil. Doen wat Hij vraagt. Het snijden in eigen vlees, het loslaten van dingen die ik belangrijk vind en waar ik me zorgen over maak. Laat toch de goede Heer maar zorgen. Dan komt alles goed.

Samenvattend: Het bijbelse begrip wedergeboorte is iets waar we in de GKV niet mee uit de voeten kunnen. De wedergeboren mens is een veel positievere mens dan de mens die we kennen uit de Heidelbergse Catechismus.

Zou dat misschien zijn omdat in een catechese traject mensen nog niet worden geacht wedergeboren te zijn? Tijdens een catechese traject is ligt de nadruk nog op ontdekken aan schuld en noodzaak tot bekering.
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2003, 03:13:18 pm door bert »
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: oktober 05, 2003, 05:52:20 pm »
Maar hoe merk je of iemand wedergeboren is? Dat is natuurlijk altijd de vraag!
De gereformeerde leer legt dit zo uit: dat kan je merken aan de vruchten. Een 'grof' begrip. Hoe kun je dan ueberhaupt stellen of iemand wedergeboren is of niet? Het is de klassieke vraag over hoe zondig de mens is en of hij ueberhaupt goede vruchten voort kan brengen.

Ga je kant a. uit; antwoord: geen-->simplistisch, in de kern van de zaak verstoppen voor Gods eis. Ik kan niets=ik wil eigenlijk niets kunnen.
Ga je kant b. uit: ja ik kan goede werken doen-->dan kom je uit bij een positievere leer die niet zo zit te wachten op een bekeringsmoment.

Ik ben het met Qohelet eens dat er in de vrijgemaakte traditie veel te veel verbondsautomatisme (vervolg daarvan is altijd nomisme) en te weinig 'pietisch' geloof. We missen daarmee een belangrijke tak in de leer van de Kerk van alle eeuwen (vgl. bijvoorbeeld Thomas a Kempis c.s.). Die leegte vullen sommige evangelische kerken aan.

Aan de andere kant kan je dan ook weer te snel vervallen in een 'kloosterchristendom'. Oftewel: we lezen geen maatschappelijke, of politiek bruikbare standpunten in de Schrift. Hiermee ben je dan weer bezig tegen Kuypers 'Christen op alle fronten'.

Het lijkt mij bruikbaar om zijn houding nader te bekijken en iets met zijn soevereiniteit in eigen kring te gaan doen. Geen politiek echter in de kerk, geen verbondsautomatisme, hard liefdevolle uitverkiezingsprediking, maar buiten de kerk niet de ogen gesloten houden voor bijvoorbeeld Christelijke politiek e.d.

Samenvattend: eens met Qohelet dat er te weinig 'pietisch' Christendom aanwezig is in de kerk, oneens met sommige Evangelischen (of Bonders, of andere 'pietische' Christenen) dat alles in de Schrift op alleen je eigen bekering/geloof betrokken moet worden. Neem het lef om de Schrift als AL-omvattende Waarheid te zien.
Ps. 111:10

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: oktober 06, 2003, 01:18:42 am »

quote:

op 05 Oct 2003 17:52:20 schreef Wiering:
Maar hoe merk je of iemand wedergeboren is? Dat is natuurlijk altijd de vraag!
De gereformeerde leer legt dit zo uit: dat kan je merken aan de vruchten. Een 'grof' begrip. Hoe kun je dan ueberhaupt stellen of iemand wedergeboren is of niet? Het is de klassieke vraag over hoe zondig de mens is en of hij ueberhaupt goede vruchten voort kan brengen.

Ga je kant a. uit; antwoord: geen-->simplistisch, in de kern van de zaak verstoppen voor Gods eis. Ik kan niets=ik wil eigenlijk niets kunnen.
Ga je kant b. uit: ja ik kan goede werken doen-->dan kom je uit bij een positievere leer die niet zo zit te wachten op een bekeringsmoment.

Dus klopt het als ik constateer dat wij als vrijgemaakten niet weten wat we met wedergeboorte aan moeten?

quote:

Ik ben het met Qohelet eens dat er in de vrijgemaakte traditie veel te veel verbondsautomatisme (vervolg daarvan is altijd nomisme) en te weinig 'pietisch' geloof. We missen daarmee een belangrijke tak in de leer van de Kerk van alle eeuwen (vgl. bijvoorbeeld Thomas a Kempis c.s.). Die leegte vullen sommige evangelische kerken aan.
Dank je wel Wiering. We zijn in de loop der tijd iets verloren. Aandacht daarvoor vragen wordt niet erg gewaardeerd. Zeker niet als je stelt dat we hier iets kunnen leren van evangelischen. Als we het hier nu eens over eens waren ....

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: oktober 06, 2003, 09:40:17 am »

quote:

op 05 Oct 2003 00:03:34 schreef Qohelet:
Het is jammer als het waar is dat veel vrijgemaakten een pessimistisch zelfbeeld hebben. Ik denk niet dat dit in de vrijgemaakte leer zit. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Schilder, is die optimistisch over de plaats van de christen in de maatschappij, ik denk zelfs iets te optimistisch.

Probleem bij Schilder is, dat hij wel hoge verwachtingen had van de mens als medewerker Gods, maar dit medewerker Gods zijn niet doordacht vanuit de Heilige Geest. Dan krijg je enerzijds een zware zondeleer, anderzijds hoge verwachtingen, maar hoe dit samen kan gaan (alleen in Christus en door de Geest) blijft onduidelijk. Er zit dus wel een probleem in de 'vrijgemaakte leer' - een ongereformeerd puntje.

quote:

Evangelicalen zijn optimistisch over dat "begin". Veel van hen (in de lijn van Watchman Nee) plaatsen Paulus' ervaring van Rom 7 in het verleden; zij zijn het te boven. Het risico is, dat de strijd tegen zonde verslapt en dat het verwachtingselement, het eschatologische, naar de achtergrond verdwijnt. De volledige bevrijding komt niet op deze aarde, niet door onze inspanningen. Hier ligt een verband tussen het evangelicaal optimisme t.a.v. zonde in het leven van de christen, en de bijbehorende eindtijdverwachting.

Lang niet alle evangelicalen hebben deze exegese van Rom 7 (voorbeelden: J.I. Packer, Richard Lovelace, Larry Crabb) en binnen de huidige NT-wetenschap heeft bijna iedereen deze exegese wel.
Ik ben het met je eens dat evangelicals optimistisch kunnen zijn. Maar dat is een waardevolle herinnering aan een gereformeerd accent dat wij vergeten zijn (dat wij in de Geest echt een voorschot krijgen op de toekomst die nog komt). Ga eens kijken hoeveel gereformeerden leven met vergeving van zonden en dat is het dan. Wij zijn heeeel erg zondig en kunnen geen goede werken doen (en wat zonde dan is...?)

Van de nadruk op het 'nog niet' en het kruis kunnen optimistische evangelicalen weer wat leren.
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: oktober 06, 2003, 10:30:18 am »

quote:

op 06 Oct 2003 01:18:42 schreef bert:
[...]

Dus klopt het als ik constateer dat wij als vrijgemaakten niet weten wat we met wedergeboorte aan moeten?

In zekere zin wel ja. Vergelijk (ik snap dat dit generalistisch is) de doorsnee vrijgemaakte preek maar eens met die van de Gereformeerde Bond.
[...]

Dank je wel Wiering. We zijn in de loop der tijd iets verloren. Aandacht daarvoor vragen wordt niet erg gewaardeerd. Zeker niet als je stelt dat we hier iets kunnen leren van evangelischen. Als we het hier nu eens over eens waren ....

Ik snap dit verwijt helemaal niet. Wat wil je nou precies zeggen? Ik kan hier ook niet op reageren: 'zeker als je stelt dat we hier iets van de Evangelischen kunnen leren'; "aandacht daarvoor vragen" etc.
Zou je dat stuk wat kunnen toelichten?
Ps. 111:10

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: oktober 06, 2003, 02:11:24 pm »

quote:

op 06 Oct 2003 10:30:18 schreef Wiering:
Ik snap dit verwijt helemaal niet. Wat wil je nou precies zeggen? Ik kan hier ook niet op reageren: 'zeker als je stelt dat we hier iets van de Evangelischen kunnen leren'; "aandacht daarvoor vragen" etc.
Zou je dat stuk wat kunnen toelichten?

|:( Wiering, waarom interpreteer jij mijn reactie als een verwijt?  :?

edit: Na een paar stappen terug te hebben gedaan denk ik dat ik snap hoe jij mijn opmerking hebt gelezen. Op een heel andere manier dan ik bedoelde volgens mij. Tips om dit te verkomen zijn welkom.

Ik was juist blij  :)  met jouw constatering dat we een belangrijke tak in de leer missen. en dat sommige evangelische kerken die aanvullen. Daaruit haalde ik dat je ook herkent dat we iets van evangelischen kunnen leren. Ik herhaalde alleen jouw woorden en zag dat als een doorbraak.

Op het forum wordt hier regelmatig aandacht voor gevraagd. Dat wordt dan regelmatig vertaald als evangelisch geklaag.  "Gods Geest Werkt" in Zwolle was een speciale dag in dit teken. En daar is veel kritiek op gekomen.

Voor mij draait het juist allemaal om wat jij gisteravond schreef. We zijn volgens mij en veel anderen iets kwijtgeraakt. En daar willen we graag weer plaats voor maken.

Dat is toch een logische stap?
« Laatst bewerkt op: oktober 06, 2003, 04:44:55 pm door bert »

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: oktober 06, 2003, 11:17:40 pm »
Het positieve begrip wedergeboorte van de DL lees ik ook in de catechismus, antw. 70, als het over het met het bloed en de Geest van Christus gewassen zijn bij de doop gaat:

quote:

Verder ook, dat wij door de Heilige Geest vernieuwd en tot leden van Christus geheiligd zijn

Tegelijk is daar het vernieuwt met een ‘t’ in antwoord 86, het onderbelichte antwoord over de goede werken.

quote:

Omdat Christus ons niet alleen met zijn bloed gekocht en vrijgemaakt heeft, maar ons ook door zijn Heilige Geest vernieuwt tot zijn beeld.

En dan volgt:

quote:

opdat wij met ons hele leven tonen, dat wij God dankbaar zijn voor zijn weldaden en opdat Hij door ons geprezen wordt.

Vraag een willekeurige GKV-er of zijn/haar leven een tonen van dankbaarheid is, wanneer mensen dat zien. Er volgt grote aarzeling.

Qohelet duidt op het risico van verminderde strijd tegen de zonde bij het positieve spreken over de wedergeboren mens, de mens van het verbond. Die angst neemt af als je beseft dat ook het tegenovergestelde het geval kan zijn, namelijk als je meer besef krijgt van heiligheid (McGrath) je meer oog krijgt voor het gebod: weest heilig want Ik ben heilig. Besef en beleven van heiligheid kan ook je zondebesef doen toenemen.

Die angst neemt ook af als je meer oog hebt voor de werking van de gemeenschap der heiligen. We praten veel over de kerk. Maar is er wel geloof in de heilzame werking van de gemeente? Op het waar twee of drie in mijn naam zijn, daar ben Ik? En op het feit dat zo mensen zonden steeds meer haten, Gezang 2:3?
Ook op DL I-13 ligt stof

quote:

Wanneer Gods kinderen nu de uitverkiezing ervaren en er zeker van zijn, ontlenen zij daaraan dagelijks meer reden om zich voor God te verootmoedigen, de diepte van zijn barmhartigheid te aanbidden, zichzelf te reinigen en Hem, die hen eerst zozeer heeft liefgehad, van hun kant vurig lief te hebben. Er is dan ook geen sprake van, dat zij door deze leer van de uitverkiezing en de overdenking ervan zouden verslappen in het onderhouden van Gods geboden, of in zondige zorgeloosheid zouden gaan leven. Dit gebeurt doorgaans naar Gods rechtvaardig oordeel met hen die op de wegen van de uitverkorenen niet willen gaan, terwijl zij zich lichtvaardig laten voorstaan op de genade van de uitverkiezing, of hun tijd verdoen met lichtzinnige praat daarover.
Met vriendelijke groet,
Koos

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: oktober 06, 2003, 11:44:20 pm »

quote:

op 06 Oct 2003 14:11:24 schreef bert:
Na een paar stappen terug te hebben gedaan denk ik dat ik snap hoe jij mijn opmerking hebt gelezen. Op een heel andere manier dan ik bedoelde volgens mij. Tips om dit te verkomen zijn welkom.
(Even off-topic. maar wel nuttig)

dit krijg je als je iemand quoot en direct daarna een opmerking "in het algemeen" maakt. Dan zal de gequoote persoon zich toch aangesproken voelen.

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: oktober 09, 2003, 11:44:37 pm »
Een interessante reactie is ook te vinden op:http://www.zinweb.nl/main.asp?Sort=1&oId=35
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: oktober 10, 2003, 05:35:59 am »

quote:

op 06 Oct 2003 23:17:40 schreef Koos van Loo:
Qohelet duidt op het risico van verminderde strijd tegen de zonde bij het positieve spreken over de wedergeboren mens, de mens van het verbond. Die angst neemt af als je beseft dat ook het tegenovergestelde het geval kan zijn, namelijk als je meer besef krijgt van heiligheid (McGrath) je meer oog krijgt voor het gebod: weest heilig want Ik ben heilig. Besef en beleven van heiligheid kan ook je zondebesef doen toenemen.

Dat ben ik met je eens. Het valt mij echter op, dat in de "evangelicale" tendenzen in onze kring (mijn ervaring is vooral onder vrijg. studenten in Nederland) allerlei aspecten van God en zijn dienst aan de orde komen en belangrijk gevonden worden, maar het begrip heiligheid kom ik weinig tegen. God wordt -- terecht -- gezien als God van liefde, van vergeving, van trouw, van zorg, van wijsheid. Maar de realisering van Gods heiligheid mis ik vaak. En die is nodig voor een "natuurlijk" zondebesef en voor de emotie van "vrees", ontzag voor God.

Heel schematisch en generaliserend:
* ideaal: zondebesef rust in een positief beeld van Gods heiligheid
* gereformeerd surrogaat: zondebesef rust in een negatief beeld van eigen kunnen
* evangelisch: zondebesef verdwijnt door groeiend geloof in eigen kunnen en door verminderd besef van Gods heiligheid

(Op de laatste twee karikaturen bestaan goede uitzonderingen. Toch schrijf ik het zo neer, omdat ik denk dat velen in de karikatuur van het gereformeerde geloven, én omdat een tegenbeweging te gemakkelijk in het tegendeel kan omslaan.)
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: oktober 10, 2003, 07:23:23 am »

quote:

op 10 Oct 2003 05:35:59 schreef Qohelet:
[...]

Dat ben ik met je eens. Het valt mij echter op, dat in de "evangelicale" tendenzen in onze kring (mijn ervaring is vooral onder vrijg. studenten in Nederland) allerlei aspecten van God en zijn dienst aan de orde komen en belangrijk gevonden worden, maar het begrip heiligheid kom ik weinig tegen.

Beste Qohelet

Over 'Het heilige ervaren' schreef ik op 3 oktober j.l. een ingezonden in het Nederlands dagblad onder het ND-kopje 'Protestants'. Ze hebben daarin te veel gerommeld. ;) Ik geef hier de originele tekst.
Over (helig) leven en de betekenis daarvan voor God, jezelf, je gelovige relatie en je ongelovige relatie schreef ik eerder. Zie http://www.christusvoorstellen.nl

quote:

Originele versie van mijn ‘Ingezonden’ in ND van 3 oktober 2003

Het heilige ervaren

McGrath maakt wat los. Uit reactie op het artikel  worden (tegen)stellingen geformuleerd: rationeel en emotioneel geloven (PAB in ND). Den Hartog in het RD verdedigt het begrip protestantisme. Van der Sloot vraagt aandacht voor de (doop) belofte. Allemaal waar. De natuurwet van actie is reactie geldt nog steeds.
Publieke reacties zijn altijd wat riskant. Zeker rond dit onderwerp. Er is onkunde of onbegrip. Er is tegelijk weerstand tegen kaders, structuren en etiketten. En dat rond een onderwerp dat ons allen tegelijk zeer dierbaar, het tere onderwerp heiliging. Wie vindt dan het juiste woord?
Intussen kunnen we zomaar vergeten dat - in de ogen van McGrath, lid van een volkskerk - de meeste lezers van deze krant vandaag al ‘Evangelicaal’ zijn.

Ik ben zo vrij de verschillende reacties te zien vanuit het idee dat we samen in een pikdonkere grot lopen. Enkelen hebben een zaklantaarn bij zich. De  één schijnt op dit en de ander op dat. Echter waar is het totaal beeld voor vandaag? Waar het gezamenlijke verlangen naar de toekomst? Het wachten is op iemand met wijsheid en kennis die het grote licht in de grot aan doet. Al hoe wel, waar twee of drie in mijn naam zijn, daar ben Ik!

Het zou al enorm helpen als we, christenen, samen wisten en regelmatig tegen elkaar zouden zeggen waar we als vreemdelingen, als Gods volk, onderweg naar toe zijn.  Ik waag daarom een poging om het plaatje breder de schetsen dan tot nu toe in reacties gebeurde. Ook ik meen een zaklantaarn bij me te hebben.

Ik schrijf voor mensen die Christus hebben aangenomen als hun verlosser en als hun heilig-maker. Christus is in ons nieuwe leven op deze aarde onze reisgids. Hij werkt door Woord en Geest reinigend en heiligend in ieders leven. Christus is tegelijk onze Koning en onze bruidegom. Over ervaring gesproken: hoe ervaart u dit vandaag?
In het McGrath ND-artikel van j.l. zaterdag ging het niet over een bijzondere ervaring, zoals sommigen wel denken. Dat woord stond alleen een week eerder in de vooraankondiging van het artikel.
Als persoonlijk geredde mensen zijn we gelukkig niet op alleen op reis. We zijn samen kleinschalig en grootschalig met andere mensen van Christus. Vandaag is dat soms feest, soms is het pijnlijk en verbrokkeld, en met onkruid ertussen. Binnenkort zal het (samen) goed hebben en eren volkomen zijn. Dan is het één grote, homogene, juichende menigte. Christus is niet voor niets gestorven.
Wat we als volgelingen van Christus doen (bergrede, horen en doen) heeft betekenis voor straks en voor de reis nu. De gemeente heeft een opdracht van Christus: alle volken, stammen, talen en natiën zullen God eren. Die opdracht die we onderweg uitvoeren helpt om elkaar scherp te houden, scherp gericht op de reisleider. Hoe is uw reis-ervaring tot nu toe?

2 Petrus 1 gaat over de reis.
De reis begint met beloften en geloof. Ze vervolgt oplopend via een aantal aspecten van uw leven in Christus: deugd, kennis, zelfbeheersing, volharding,  godsvrucht en zo komt de broederliefde die uitloopt op de liefde jegens allen. Ervaart u dat ook? Ervaart ook u hier het heilige? Ervaart uw omgeving uw liefde ook? Hebt u gevoel voor heiligheid?
Vergelijk McGrath: ‘als je in je leven geen gevoel hebt voor het heilige, dan is het …..’
Petrus geeft verder aan dat de heilige reis u kennis van Jezus Christus brengt, vermenigvuldigd zelfs. Voor mij is dat rationeel en emotioneel tegelijk.
En hij zegt dat de weg veilig is, want ‘zodoende zult gij nimmer struikelen’.
De hemeldeur staat al open: ‘zo lopend u zal rijkelijk worden verleend de toegang tot het eeuwige Koninkrijk van onze Here en Heiland, Jezus Christus’.
Herkennen we dat op de christenreis? Zien anderen soms iets van uw leven naar de goede wetten van onze Koning van hemel en aarde? Waarom zouden ze niet mee willen lopen met u? Meelopen met mensen van het verbond? Kinderen die van gelovige ouders maken dat op een natuurlijke manier mee. Uw ongelovige collega toch ook? Ze ervaren door ons wat het is om van Christus te zijn.

Hoe is het met uw heilige leven? Ervaart u dat de Geest Gods in uw woont?
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2003, 07:30:49 am door Koos van Loo »
Met vriendelijke groet,
Koos

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: oktober 10, 2003, 07:44:39 am »
Laat ik je analogie uitbreiden. Het probleem met al die mensen die daar met zaklantaarns op allerlei aspecten schijnen is, dat ze denken in een grot te lopen. Maar ze wandelen in een klein hoekje van een grote, overweldigend machtige zaal. Zo groots is de ruimte, dat ze niet met een zaklamp te peilen is. En als je omhoog kijkt, om het plafond te zien, voel je je alleen maar klein.

Dat laatste is het gevoel voor heiligheid. Je loopt in de gewijde galmende ruimte van de genade van een groot God. Al die details zijn óók de moeite waard. Ze leren je iets over de grote katedraal waarin je wandelt. En ze duiden, mits je ze in het juiste kader plaatst, iets aan van de essentie van het geheel.

Het grootste misverstand is wel omtrent het foldertje dat wordt rondgedeeld onder de groep zaklamplopende mensen. Het schetst een fantastisch kasteel, met goud en parels, gigantisch in grootte, met aanwijzingen over de te volgen route en afbeeldingen van duizelingwekkende diepten. De meesten schijnen er even met hun lamp over, denken: knappe reclame, frommelen het papiertje in hun zak. De routebeschrijving voor de bezoekers van het kasteel wordt afgedaan als een curiositeit.

Een paar bestuderen het foldertje aandachtig. Zo aandachtig, dat ze nog wel eens struikelen over een drempel. Maar als er een voorwerp voor de groep opdoemt, of een beslissing moet worden genomen over de te volgen route, is hun aandacht erbij. "Hier naar rechts, want dit is de zuil van Volharding!" "Niet daarheen, dat loopt dood!" "Je vergist je -- we zijn nog niet halverwege." Ook zij hebben maar een kleine zaklamp. Maar wat ze zien past wel binnen een kader, waarvan ze de plattegrond in hoofdlijnen hebben.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: maart 16, 2009, 09:37:12 am »
Ineenstorting evangelicalisme VS voorspeld

Geplaatst: 14 maart 2009 06:00, laatste wijziging: 14 maart 2009 07:32
door onze redacteur Reina Wiskerke

ONEIDA - De Amerikaanse evangelische wereld zal verkruimelen, en daarmee verandert het religieuze en culturele klimaat in het Westen.

Zegt weblogger en predikant Michael Spencer. Het evangelicale christendom in de Verenigde Staten, dat zoveel macht heeft verworven, zal binnen tien jaar instorten. Miljoenen onder de evangelicalen zullen vertrekken, omdat ze atheïst of agnost zijn geworden. Duizenden bedieningen zullen ermee ophouden. Christelijke media worden teruggedrongen, zo ze al niet helemaal verdwijnen. Christelijke scholen raken in verval. Dit alles zal uiteindelijk het religieuze en culturele klimaat in het Westen veranderen, zegt Michael Spencer (52), auteur en predikant, op zijn weblog www.internetmonk.com

Hij is de eerste die zijn voorspellingen relativeert: 'Ik ben geen profeet.' En: 'Meestal heb ik het niet bij het rechte eind'. Het belet hem niet forse uitspraken op het internet te doen. Die zijn weer door andere internetsites en magazines opgepikt. Dit keer ook door de populaire internet-nieuwsbron Drudge Report. Dat verraste Spencer wel, vertelt hij desgevraagd.

Spencer rekent zich tot de christenen over wie hij schrijft. ,,Ik ben ervan overtuigd dat de genade en missie van God het einde der aarde zal bereiken. Maar het einde van het evangelicalisme zoals wij het kennen, nadert snel.''

Het volledige artikel kunt u lezen in het Nederlands Dagblad van zaterdag 14 maart 2009. Vanaf zaterdag 14 maart kunt u deze krant kopen via de losse verkoop of de digitale editie.

Bron: ND

Wie kent deze man, en hoeveel waarde moeten/kunnen wij aan zijn voorspeling hechten?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: maart 16, 2009, 09:59:29 am »
Ik ken hem niet, maar het is me wel opgevallen dat evangelische bewegingen in Nederland steeds meer moeite hebben om haar leden vast te houden. Er werd in de EO-Visiegids gesproken van een draaideur effect. Mensen komen er via de voorkant naar binnen en gaan er via de achterdeur er weer uit. Ik sprak zo een meisje die met een hele groep zich heeft laten dopen in een evangelische gemeente. De meesten daarvan gaan enkele jaren erna niet meer naar de bijeenkomsten omdat ze bijvoorbeeld zijn gaan samenwonen niet een niet-gelovige.

Dat is niet overal even sterk, er zijn over het algemeen nog redelijk wat grote groeide gemeentes. Bij ons plaatselijk zien we drie echte evangelische gemeentes. De pinksterweweging blijft bij ons rond de 25 leden hangen, een andere gemeente is na een sterke krimp ontstaan uit een fusie uit drie gemeentes die ook sterk gekrompen waren. De derde gemeente groeit wel, maar heeft wel moeite haar leden actief te houden. Een aantal gaan daar ook nog zo af en toe naar toe wanneer ze er langer bij zitten. Daar zijn ze wel bezorgt over.
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2009, 10:04:37 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: maart 16, 2009, 10:10:37 am »

quote:

gaitema schreef op 16 maart 2009 om 09:59:
Ik ken hem niet, maar het is me wel opgevallen dat evangelische bewegingen in Nederland steeds meer moeite hebben om haar leden vast te houden.
Je doelt vast (ook) op het onderzoek van Otto de Bruyne, waarvan de resultaten binnenkort gepresenteerd worden.
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2009, 10:11:08 am door Mezzamorpheus »