Auteur Topic: Lord of the Flies  (gelezen 2329 keer)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Lord of the Flies
« Gepost op: mei 01, 2003, 11:00:30 am »
Enige tijd geleden had ik het in de 'zojuist gelezen'-topic over "Lord of the Flies" Ik heb het boek al een tijdje uit (zo dik is het niet) en zal nu een poging wagen er een zinnig stukje over uit mijn pc te rammelen. Het is al schrijvend nogal lang geworden, dus ik maak er voor de leesbaarheid twee posts van. Wordt vervolgd dus.

http://www.fantasticfictionimages.co.uk/images/n0/n520.jpg

Een groep jongens, varierend in leeftijd van zes tot twaalf jaar, belandt na een vliegtuigongeluk op een onbewoond, tropisch eiland. De piloot heeft het ongeluk niet overleefd en dus zijn er geen volwassenen. De jongens kiezen een leider, de blonde Ralph, die op democratische wijze de boel organiseert. Een schelp symboliseert de democratie: wie de schelp in zijn handen heeft, krijgt bij vergaderingen het woord.

Ralph wordt bijgestaan door een dikke jongen met een bril, die heel pesterig 'Piggy' wordt genoemd. Een eerste teken van de wreedheid die onder de oppervlakte sluimert. Piggy is een verstandige, slimme jongen, maar er wordt nauwelijks naar hem geluisterd door de anderen. Integendeel, er wordt vaak lelijk tegen hem gedaan. Ralph beseft op den duur dat hij weliswaar leiderschapskwaliteiten heeft, maar dat hij niet kan tippen aan het verstand van Piggy. Piggy wijst hem en de anderen er meerdere malen op dat ze hutten moeten bouwen en een vuur brandend moeten houden. De rook is namelijk hun enige hoop dat de buitenwereld hen opmerkt en ze hun avontuur overleven. Van cruciaal belang is de bril van Piggy, de enige manier waarop de jongens vuur kunnen maken.

Tegenstrever van Ralph is Jack, een magere, onsympathieke jongen. Hij is lid van een groep koorjongens en staat bij hen in hoog aanzien vanwege zijn natuurlijke gezag. Constant trekt hij het leiderschap van Ralph in twijfel. Beste maatje van Jack is Roger, een jongen met een kwaadaardig karakter. Jack noemt zijn groep de “hunters”, hij heeft een obsessie voor jagen. De kortzichtige Jack heeft nauwelijks oog voor de zaken die echt belangrijk zijn, zoals het vuur.

Verder zijn er nog een onafscheidelijke tweeling, Sam en Eric (in het verhaal Samneric genoemd), Maurice en de gevoelige Simon. Simon is een zachtmoedige jongen met een rijke verbeelding. De kleintjes (de “littluns” ) hebben weinig besef van wat de grote jongens (de “biguns” ) uitspoken. Ze zijn de eersten die opmerken dat er een “beest” op het eiland is. De angst slaat over op de grote jongens en uiteindelijk gaan ze op zoek naar het beest om het te doden.

Jack en zijn hunters hebben dan al een eerste succes geboekt. Na een achtervolging door de bush krijgen ze een wild varken te pakken. De kop van het varken wordt op een spies geprikt en achtergelaten. Een zwerm vliegen stort zich op de macabere varkenskop en fladdert er omheen. Simon, die in het bos een schuilplaats heeft waar hij zich af en toe terugtrekt, stuit op de varkenskop en schrikt zich wezenloos. In zijn verbeelding hoort hij de bloederige kop tegen hem praten. De "Lord of the Flies” zegt dat hij “het Beest” is. Simon valt flauw. Wanneer hij ontwaakt, spurt hij naar de anderen om hen te vertellen dat er geen eng beest op het eiland is.

Jack en de hunters voelen zich de koning te rijk. Ze beschilderen hun gezichten en verworden steeds meer tot een bende wilden. Er wordt een feest georganiseerd. Ralph en zijn vrienden worden ook uitgenodigd. Al zingend en dansend raken de jongens in extase. Opeens komt Simon uit de bosjes gestoven en de uitzinnige bende stort zich als een horde wolven op de arme jongen. Wanneer de jongens weer bij hun positieven komen, is het al te laat: Simon is dood. Ralph en Piggy voelen zich enorm schuldig over het gebeuren.

Wat al langer sluimerde, komt steeds meer aan de oppervlakte: de concurrentiestrijd tussen Ralph en Jack. Er ontstaat een tweedeling tussen de jongens. Ralph trekt zich met de jongens die hem trouw blijven terug op het strand en Jack trekt met zijn bende hunters naar het rotsachtige gedeelte van het eiland. Wanneer de groep van Ralph met Jack wil onderhandelen over teruggave van de bril van Piggy (die door de hunters was gestolen), gooit Roger een enorme steen naar beneden. Piggy wordt dodelijk geraakt en stort naar beneden in zee. Ralph raakt steeds meer geisoleerd als de tweeling overloopt naar de bende van Jack. Uiteindelijk wordt Ralph opgejaagd als een wild dier. Op het moment dat de losgeslagen jongens hem bijna te pakken hebben, lopen ze een marineofficier tegen het lijf die vraagt wat er in vredesnaam aan de hand is. Op slag veranderen de wilden weer in bedeesde kleine jongens…

Symboliek in Lord of the Flies

Er zit een hoop symboliek in ‘Lord of the Flies.’ Zo staat Piggy met zijn bril voor intelligentie en scherp inzicht. Hun toestand is een afspiegeling van de sociale orde. Wanneer Piggy sterft, ontaardt de kleine jongensmaatschappij in chaos.

Ralph en de schelp staan voor democratie en orde. Simon staat voor pure goedheid en is een ‘Christus-figuur’. Roger staat voor pure slechtheid, Satan en Jack voor barbaarsheid en anarchie. In hem wordt ook wel het fascisme gezien.

De belangrijkste symbolen in het boek zijn verder ‘het Beest’, dat staat voor het kwaad dat in ieder mens huist, de donkere kant van de menselijke natuur. ‘Lord of the Flies’ tenslotte, is de duivel. De passage waarin hij tot Simon spreekt is cruciaal in het boek.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2003, 11:09:49 am door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Lord of the Flies
« Reactie #1 Gepost op: mei 01, 2003, 11:17:17 am »
Heb het boekje voor m'n engelse lijst "gelezen" (gedeelte)
Kan me herinneren dat we er toen ook de film van gehuurd hadden in de bibliotheek omdat een film kijken natuurlijk een stuk makkelijker was voor de toch al zo zwaar belaste middelbare scholier O-)
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Lord of the Flies
« Reactie #2 Gepost op: mei 01, 2003, 11:55:44 am »

quote:

op 01 May 2003 11:17:17 schreef Joesoef:
Heb het boekje voor m'n engelse lijst "gelezen" (gedeelte)
Kan me herinneren dat we er toen ook de film van gehuurd hadden in de bibliotheek omdat een film kijken natuurlijk een stuk makkelijker was voor de toch al zo zwaar belaste middelbare scholier O-)
Die film heb ik ook gezien. In mijn schooltijd was er trouwens nog geen internet. Een groot gemis, besef ik nu.  ;(
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Lord of the Flies
« Reactie #3 Gepost op: mei 01, 2003, 12:44:28 pm »
Deel 2

Thema’s

Het is duidelijk dat de auteur een negatieve visie op de mens heeft. Hierbij is William Golding (1911-1993) beïnvloed door de Tweede Wereldoorlog, waarin hij diende bij de Royal Navy. Golding geloofde niet meer in de onschuld van de mens. In 1983 ontving Golding de Nobelprijs voor zijn oeuvre.

http://www.educeth.ch/english/readinglist/goldingw/icons/golding.gif

Een van de duidelijkste thema’s in ‘Lord of the Flies’ is dat de maatschappij iedereen bij elkaar houdt en dat zonder dit verband onze normen, waarden, idealen en ideeën van goed en kwaad verloren gaan. Zonder maatschappelijke regels ontstaat er anarchie en barbaarsheid. Verder wil Golding ons laten zien dat normen en waarden direct van onze omgeving komen. Wanneer er geen beschaving is, verliezen we deze normen en waarden.

Enkele secundaire thema’s:

-Mensen zullen macht misbruiken als die niet verdiend is.
-Innerlijke barbaarsheid komt naar buiten als de omstandigheden het toelaten. De mens is van nature slecht.
-De angst voor het onbekende kan een sterke kracht zijn, die mensen tot inzicht of hysterie kan brengen.

Mijn mening over het boek

Enkele jaren geleden zag ik de film van ‘Lord of the Flies’ (1990) en kennelijk maakte hij indruk want het verhaal is me bijgebleven. Onlangs besloot ik het boek eens te lezen, en wel in de Engelse grondtekst. Ik heb er gemengde gevoelens over. Enerzijds is ‘Lord of the Flies’ een enorm rijke psychologische roman, maar de negatieve visie op de mens bevalt me niet zo. Ik geloof niet dat ieder mens van nature slecht is. Enkele jongens op het eiland hebben een slecht karakter en de afwezigheid van volwassenen schiep voor hen de ideale omstandigheden om er een zootje van te maken. Aan de andere kant is Goldings mensvisie niet zo heel vreemd. De wereldgeschiedenis heeft namelijk talloze Jacks en Rogers gekend, die er iedere keer weer een bloedige troep van maakten. Net als op het eiland, is op het wereldtoneel de massa als een schaap dat blind een leider volgt. Zo ging het met Hitler en zo ging het ook met Jack en zijn hunters. Ik vraag me wel af wat er was gebeurd als er geen Jack was geweest. Nog interessanter vind ik de gedachte hoe het verhaal was verlopen als er meisjes op het eiland waren geweest. Waarschijnlijk totaal anders. Misschien was het dan wel een groot Blue Lagoon-feest geworden, haha.

In ‘Lord of the Flies’ viel het me tenslotte op dat de auteur scherp het contrast laat zien tussen de barbaarsheid, angst en het morele verval van de jongens en de paradijselijke natuur op het eiland. Slotconclusie: indrukwekkend en leerzaam boek.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2003, 01:26:21 pm door Pleun »

Pulpeet

• Bekijk profiel
Lord of the Flies
« Reactie #4 Gepost op: mei 01, 2003, 01:03:31 pm »
Bedankt weer, Pleun, voor je mooie bespreking. :)

Misschien kun je ook als conclusie trekken dat de mensheid als geheel slecht is? Dus niet individuen, maar het collectief. Er huist kwaad in de mensheid, want altijd worden goede bedoelingen van enkelingen gefrustreerd door het groepsproces. En uiteindelijk lijken degenen met de grootste mond te winnen.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Lord of the Flies
« Reactie #5 Gepost op: mei 01, 2003, 01:28:21 pm »

quote:

op 01 May 2003 13:03:31 schreef Pulpeet:
Bedankt weer, Pleun, voor je mooie bespreking. :)

Misschien kun je ook als conclusie trekken dat de mensheid als geheel slecht is? Dus niet individuen, maar het collectief. Er huist kwaad in de mensheid, want altijd worden goede bedoelingen van enkelingen gefrustreerd door het groepsproces. En uiteindelijk lijken degenen met de grootste mond te winnen.
Daar zit wel wat in ja. Wat is jouw idee over de rol van de vrouw in het groepsproces?

Pulpeet

• Bekijk profiel
Lord of the Flies
« Reactie #6 Gepost op: mei 01, 2003, 01:43:53 pm »

quote:

op 01 May 2003 13:28:21 schreef Pleun:
Daar zit wel wat in ja. Wat is jouw idee over de rol van de vrouw in het groepsproces?
Dat was inderdaad wel een interessant stukje in je bespreking.

Het is opvallend dat de mensen die de dienst uitmaken, toch vaak mannen zijn. Er zijn weinig vrouwelijke dictators. Als je het sociale proces dus gewoon zijn gang laat gaan, zijn de mannen degenen met de grote mond.

Ik vraag me af of het Blue-lagoon scenario werkelijkheid geworden zou zijn. Misschien hadden al die jongens elkaar dan afgemaakt uit rivaliteit. Dat lijkt me iig beter bij Golding passen, begrijp ik uit jouw verhaal. En natuurlijk zouden die meisjes dan olie op het vuur gooien door de jongens tegen elkaar uit te spelen.

M.i. is in onze wereld liefde alleen op zeer kleine schaal te verwezenlijken. In 1-op-1 contacten. En op grotere schaal zullen altijd rivaliteit en haat overheersen.

Of zie jij het positiever?

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Lord of the Flies
« Reactie #7 Gepost op: mei 01, 2003, 01:53:51 pm »

quote:

op 01 May 2003 13:43:53 schreef Pulpeet:
op 01 May 2003 13:28:21 schreef Pleun:
Daar zit wel wat in ja. Wat is jouw idee over de rol van de vrouw in het groepsproces?Dat was inderdaad wel een interessant stukje in je bespreking.

Het is opvallend dat de mensen die de dienst uitmaken, toch vaak mannen zijn. Er zijn weinig vrouwelijke dictators. Als je het sociale proces dus gewoon zijn gang laat gaan, zijn de mannen degenen met de grote mond.

Ik vraag me af of het Blue-lagoon scenario werkelijkheid geworden zou zijn. Misschien hadden al die jongens elkaar dan afgemaakt uit rivaliteit. Dat lijkt me iig beter bij Golding passen, begrijp ik uit jouw verhaal. En natuurlijk zouden die meisjes dan olie op het vuur gooien door de jongens tegen elkaar uit te spelen.

M.i. is in onze wereld liefde alleen op zeer kleine schaal te verwezenlijken. In 1-op-1 contacten. En op grotere schaal zullen altijd rivaliteit en haat overheersen.

Of zie jij het positiever?

Nee, ik denk dat je gelijk hebt. Een Blue Lagoon-scenario ligt meer voor de hand als er 1 jongetje en 1 meisje (of 2 :D) saampjes op een eiland belanden.

Toch hebben vrouwen wel degelijk invloed, maar dan meer achter de schermen denk ik. Een vrouw hoeft niet per se dictator te zijn om macht uit te oefenen. Kijk maar naar die slinkse Beatrix...

Voor de geinteresseerden een goeie website over Lord of the Flies, waar ik voor dit recensietjes gebruik van heb gemaakt.

Lord of the Flies
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2003, 02:21:58 pm door Pleun »

Pulpeet

• Bekijk profiel
Lord of the Flies
« Reactie #8 Gepost op: mei 01, 2003, 10:53:03 pm »
Leuke link, Pleun.

Er zit ook een forum bij dat alleen over 'lord of the flies' gaat. En tot mijn verbazing wordt daar zeer aktief op gepost. Dat boek maakt dus nog steeds heel wat los...