Auteur Topic: Macht van de t.v.  (gelezen 6496 keer)

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #100 Gepost op: mei 01, 2003, 03:54:08 pm »

quote:

op 01 May 2003 15:44:38 schreef Sam:
Natuurlijk.

Het is heel gemakkelijk om aan de zijlijn iets te roepen, terwijl er hard werkende mensen zijn die vanuit zeer nobele motieven proberen het licht te laten doorschijnen op een kanaal, Nederland 2, dat weinig anders is dan SBS, Veronica en ...

Er zijn mensen aan de zijlijn die het programma op meerdere gronden afwijzen.
Gemotiveerd afwijzen wel te verstaan. Met name in gereformeerde kring vind je die zijlijners zoals jij ze noemt.
Het gaat dan niet om de vraag of God genezing schenkt maar om de manier waarop het op tv gebracht wordt.
Ik doe niet meer mee.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #101 Gepost op: mei 01, 2003, 03:56:49 pm »

quote:

op 01 May 2003 15:51:39 schreef Wilhelmina:
op 01 May 2003 15:45:09 schreef Pulpeet:
Wat dat betreft zijn romans en tv-dramaseries gevaarlijker dan 'echte' bijbeluitleg. Dan wordt er ten minste nog bijgezegd dat het uitleg is.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar denk je nu anders over demonen als voor het boek?
Ik denk dat het wel heel goed is, als christenen zich meer bewust zouden zijn van de enorme strijd in de hemelse gewesten die zich afspreelt.

In mijn gereformeerde tijd ben ik daar nooit op gewezen.
Nee, maar de gereformeerde wereld ziet er nu toch wel wat anders uit als zeg maar pakweg een jaar of twintig geleden. Ik denk dat er nu veel meer sprake is van bewustwording dan toen. Dingen zijn ook minder vanzelfsprekend. Maar goed dat ervaar ik vooral in mijn plaatselijke gemeente.  Ik zou zeggen kom eens kerken in Zwolle Zuid.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #102 Gepost op: mei 01, 2003, 03:59:04 pm »

quote:

op 01 May 2003 15:41:43 schreef Wilhelmina:

In deze visie is gebed totaal overbodig geworden. Stil maar wacht maar alles wordt nieuw. Waarom zou je om genezing bidden, dan komt het initiatief van jou?
Leuke discussie :)

Dat het gebed overbodig is heb ik niet gezegd toch?

MBT leuke discussie: nieuw topic?
Ik doe niet meer mee.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #103 Gepost op: mei 01, 2003, 03:59:46 pm »

quote:

op 01 May 2003 15:54:08 schreef Riemer Lap:
Gemotiveerd afwijzen wel te verstaan. Met name in gereformeerde kring vind je die zijlijners zoals jij ze noemt.

Als ze nu eens eerst beginnen met programma's als Milennium, Dragon Z, en X-files af te wijzen.
Ik vind het een beetje humor dat dit soort programma's wél gekeken worden en programma's waar genezingen of andere wonderbaarlijke dingen van God in voorkomen, om wát voor redenen dan ook afgewezen worden.
Is dat misschien omdat gereformeerden dit niet gewend zijn in hun eigen gemeente. en dus denken dat het niet goed is?

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #104 Gepost op: mei 01, 2003, 04:00:08 pm »

quote:

Het gaat dan niet om de vraag of God genezing schenkt maar om de manier waarop het op tv gebracht wordt.
Ongetwijfeld zullen er zaken zijn die niet volmaakt zijn. (Wat wel?) Maar ik stoor mij aan die anti-houding die Pulpeet uitstraalde. Dan denk ik, wat fijn dat er (nog) een EO is, zij proberen op een eigentijdse manier relevant te zijn in deze wereld, en daar kunnen volgens mijn bescheiden mening veel kerkmensen nog een hoop van leren.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2003, 04:05:42 pm door Sam »

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #105 Gepost op: mei 01, 2003, 04:08:34 pm »

quote:

op 01 May 2003 15:59:46 schreef Wilhelmina:
op 01 May 2003 15:54:08 schreef Riemer Lap:

Als ze nu eens eerst beginnen met programma's als Milennium, Dragon Z, en X-files af te wijzen.
Ik vind het een beetje humor dat dit soort programma's wél gekeken worden en programma's waar genezingen of andere wonderbaarlijke dingen van God in voorkomen, om wát voor redenen dan ook afgewezen worden.
Is dat misschien omdat gereformeerden dit niet gewend zijn in hun eigen gemeente. en dus denken dat het niet goed is?
Kijk ik ben redelijk simpel. Touched by an angel zal ik niet snel kijken, maar Dragon-Z ook niet. Wat ik nu fascinerend vindt is dat Wilhelmina zo goed weet aan te geven dat die serie's niet door de beugel kunnen. En dan denk ik op grond waarvan dan? Kan een verfilming van "Sneeuwwitje" dan wel? De spiegel is wellicht ook wel 'occult'. En nee ik maak geen grapje, ik meen dit serieus.

Jan Wietsma, Zwolle

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #106 Gepost op: mei 01, 2003, 04:10:38 pm »

quote:

Veel gereformeerden wijzen deze programma´s ook af, ik denk alleen dat je hier (met de wat  "jongere" kerkleden) die mensen niet echt tegen komt.
Bij je rijtje wil ik graag toevoegen:
Alle soaps (leg daar de tien geboden eens naast)
Talkshows als Jensen
Alle uitzendingen van Veronica

quote:

Onbekend maakt onbemind zal allicht invloed hebben hierop.
Toch is het niet zo dat gereformeerden geen wonderlijke genezingen kennen.
Ze maken er alleen geen "reclameverhaal" (vergeef mij de uitdrukking) van als het gebeurt.
Gereformeerder zijn in die zin misschien wel ingetogener dan evangelischen?
Ik doe niet meer mee.

Garfield

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #107 Gepost op: mei 01, 2003, 04:13:14 pm »

quote:

[...]

O, er zijn zat gereformeerden die dit soort programma's afwijzen.
Ik ben het eens met Riemer dat de manier waarop het gebracht ook uitmaakt.
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #108 Gepost op: mei 01, 2003, 04:15:31 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:08:34 schreef Jan W:
Kijk ik ben redelijk simpel. Touched by an angel zal ik niet snel kijken, maar Dragon-Z ook niet. Wat ik nu fascinerend vindt is dat Wilhelmina zo goed weet aan te geven dat die serie's niet door de beugel kunnen. En dan denk ik op grond waarvan dan? Kan een verfilming van "Sneeuwwitje" dan wel? De spiegel is wellicht ook wel 'occult'. En nee ik maak geen grapje, ik meen dit serieus.

Er zijn veel sprookjes die occult te duiden zijn.
Ook bij Walt Disney films zie je zaken die daar onder kunnen vallen.
Leuke aanvulling:
Mijn buren (evangelisch) hebben geen TV omdat de tv schadelijk is voor hun kinderen. Wel hebben ze onbeperkt internet voor de kinderen (yes, zonder filter!) en alle tekenfilms van Walt Disney (zelfs Pokemon) in huis.
Mensen denken vaak: wat leuk, een tekenfilm. Maar de inhoud is vaak voor meerdere uitleggingen vatbaar.
Ik doe niet meer mee.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #109 Gepost op: mei 01, 2003, 04:15:54 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:00:08 schreef Sam:
Ongetwijfeld zullen er zaken zijn die niet volmaakt zijn. (Wat wel?) Maar ik stoor mij aan die anti-houding die Pulpeet uitstraalde. Dan denk ik, wat fijn dat er (nog) een EO is, zij proberen op een eigentijdse manier relevant te zijn in deze wereld, en daar kunnen volgens mijn bescheiden mening veel kerkmensen nog een hoop van leren.
Nou, veel niet-christenen in mijn omgeving worden ook niet bepaald aangsproken door de EO. Maar dat zijn vooral mensen die zich cultureel ontwikkeld hebben. En dan werkt het oppervlakkige geleuter van de EO alleen maar averechts als het om de beeldvorming van christenen gaat. (of het moeten een paar programma's op 747AM zijn, die nog wat diepgang hebben...)

Ik kan niet goed tegen popularisering van het geloof.

@Wilhelmina,
Peretti's visie op demonen kende ik al. Want, zoals Jan W al opmerkte, in gereformeerde kringen is tegenwoordig meer openheid dan vroeger. Maar hij dringt mij beelden op die ik liever niet door hem, maar door de bijbel zelf laat bepalen. En de bijbel zelf is veel minder duidelijk over demonen. Ik lees niet over stinkende fladderaars etc. Dan ben ik er zelf ook liever wat minder duidelijk over.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #110 Gepost op: mei 01, 2003, 04:18:03 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:15:54 schreef Pulpeet:
(of het moeten een paar programma's op 747AM zijn, die nog wat diepgang hebben...)
Zondagavond: Populaire orgelbespeling...
Ik doe niet meer mee.

Garfield

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #111 Gepost op: mei 01, 2003, 04:18:42 pm »

quote:

[...]
Als we met z'n allen echt consequent zijn, moeten de meeste sprookjesboeken het huis uit. Niet alleen Sneeuwwitje, maar allen verhalen waarin feeen, trollen, heksen, tovenaars, etc in voorkomen.

Sam

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #112 Gepost op: mei 01, 2003, 04:19:53 pm »

quote:

Nou, veel niet-christenen in mijn omgeving worden ook niet bepaald aangsproken door de EO. Maar dat zijn vooral mensen die zich cultureel ontwikkeld hebben. En dan werkt het oppervlakkige geleuter van de EO alleen maar averechts als het om de beeldvorming van christenen gaat. (of het moeten een paar programma's op 747AM zijn, die nog wat diepgang hebben...)
Als dit zo is dan zou het een goede zaak zijn als jij eens bij de EO gaat werken. Mijn zegen heb je. (En hopenlijk ook de zegen van de Heer).

quote:

Ik kan niet goed tegen popularisering van het geloof.
Geloof is niet iets wat je bij de supermarkt haalt!

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #113 Gepost op: mei 01, 2003, 04:20:38 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:18:42 schreef Garfield:
Als we met z'n allen echt consequent zijn, moeten de meeste sprookjesboeken het huis uit. Niet alleen Sneeuwwitje, maar allen verhalen waarin feeen, trollen, heksen, tovenaars, etc in voorkomen.
Kinderbijbels misschien ook? Gaat mijn hele hobby (verzamelen van sprookjesboeken en kinderbijbels) aan gort!!! :(
Ik doe niet meer mee.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #114 Gepost op: mei 01, 2003, 04:23:49 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:19:53 schreef Sam:
Als dit zo is dan zou het een goede zaak zijn als jij eens bij de EO gaat werken. Mijn zegen heb je. (En hopenlijk ook de zegen van de Heer).

Geloof is niet iets wat je bij de supermarkt haalt!

De programma´s met Peter (Sneep meen ik) vond ik wel goed. Ook Zij gelooft, zij niet en Catherine vind ik sterke programma´s.
Opvallend is dat dit programma´s zijn die wel mensen trekken en God veranderd mensen een veel kleinere  doelgroep lijkt te hebben.

(Sam, werk je bij de EO? Je reageert nogal...)
Ik doe niet meer mee.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #115 Gepost op: mei 01, 2003, 04:24:24 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:15:31 schreef Riemer Lap:
Mijn buren (evangelisch) hebben geen TV omdat de tv schadelijk is voor hun kinderen. Wel hebben ze onbeperkt internet voor de kinderen (yes, zonder filter!) en alle tekenfilms van Walt Disney (zelfs Pokemon) in huis.
.

Wat kun je met een tekenfilm zonder tv in huis?
Een een evangelisch gezin zonder tv??????????/ En wél Pokemon? Ik ben geneigd om te komen kijken. :)
Is wel heel veel vreemd op één rij.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #116 Gepost op: mei 01, 2003, 04:27:03 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:18:03 schreef Riemer Lap:
Zondagavond: Populaire orgelbespeling...
Griezel....

Dat bedoel ik dus net niet....

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #117 Gepost op: mei 01, 2003, 04:27:10 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:23:49 schreef Riemer Lap:
op 01 May 2003 16:19:53 schreef Sam:
Opvallend is dat dit programma´s zijn die wel mensen trekken en God veranderd mensen een veel kleinere  doelgroep lijkt te hebben.

Ook opvallend hoe deze programma's al ver van te voren preventief werden afgewezen door, jawel, hoofdzakelijk refo's en grefo's. En ja, wij hebben een vriend die programmamaker bij de EO is.

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat een aantal achteraf spijt hebben betuigd van hun vooringenomenheid, nadat ze de programma's gezien hadden.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #118 Gepost op: mei 01, 2003, 04:28:14 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:24:24 schreef Wilhelmina:

Een een evangelisch gezin zonder tv??????????/ En wél Pokemon? Ik ben geneigd om te komen kijken. :)

Ik bedoel: kabelaansluiting. Sorry voor het Frysisme.
En echt, ze bestaan! (en zijn ook echt mijn buren!)
Ik doe niet meer mee.

Sam

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #119 Gepost op: mei 01, 2003, 04:28:53 pm »

quote:

Sam, werk je bij de EO? Je reageert nogal...

Ik werk (nog) niet bij de EO, en laat graag Pulpeet voorgaan als er een vacature is. ;)

Ik draag ze wel een warm hart toe. Ik denk dat veel christenen in andere landen 'jaloers' zijn op zo'n instrument.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #120 Gepost op: mei 01, 2003, 04:28:56 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:27:03 schreef Pulpeet:

Dat bedoel ik dus net niet....

Hah Pulpeet, you'r my best friend.
En dan te bedneken dat ik menig kerkdienst begeleid heb op een heus kerkorgel mét voetpedalen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #121 Gepost op: mei 01, 2003, 04:30:26 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:28:14 schreef Riemer Lap:

Ik bedoel: kabelaansluiting. Sorry voor het Frysisme.
En echt, ze bestaan! (en zijn ook echt mijn buren!)

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO, Friesland ;(

Dat verklaart alles.

Garfield

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #122 Gepost op: mei 01, 2003, 04:30:28 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:20:38 schreef Riemer Lap:
[...]
Kinderbijbels misschien ook? Gaat mijn hele hobby (verzamelen van sprookjesboeken en kinderbijbels) aan gort!!! :(

he, niet boos worden.;)
Je kunt nog altijd kinderbijbels blijven sparen. (zijn geen sprookjes toch?)
Even serieus:
Er zit best wel wat in de opmerking van Jan W.
In veel sprookjes zitten zaken die als occult bestempeld zouden kunnen worden. (zoals Jan al aangaf). De vraag is dus wat je daarmee aan moet. Zeggen: het is maar een sprookje is dan niet genoeg.

Zelf hou ik wel van Science Fiction, veel daarvan zijn in mijn ogen niet meer dan een soort high tech sprookjes (Jack Vance, Robert Heinlein, etc) terwijl andere toch discutabeler zijn ( Tanith Lee, 'Duin' van Herbert).
Het gaat er dus mi om dat  je goed kijkt waar het over gaat en of het acceptabel is.
Veel (tekenfilm)series op TV dus duidelijk niet.

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #123 Gepost op: mei 01, 2003, 04:32:20 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:24:24 schreef Wilhelmina:
.

Ik ken zowel evangelischen als zware gereformeerden die geen tv aansluiting hebben maar wel een video, omdat men de zaken dan beter kan controleren. Er schijnt bijvoorbeeld op reformatorische scholen een levendige handel in video's te zijn. Niet voor niets doet de videotheek in Nunspeet en Rijssen goede zaken.
Voorstaande informatie heb ik trouwens van een bestuurslid van één van die reformatorische scholen. Zijn opmerking onlangs was, de reformatorische christenen zullen binnen een aantal jaren de gereformeerden links hebben ingehaald.

Jan Wietsma, Zwolle

grompie

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #124 Gepost op: mei 01, 2003, 04:35:03 pm »

quote:

Er zijn veel sprookjes die occult te duiden zijn.
Ook bij Walt Disney films zie je zaken die daar onder kunnen vallen.
Leuke aanvulling:
Mensen denken vaak: wat leuk, een tekenfilm. Maar de inhoud is vaak voor meerdere uitleggingen vatbaar.

Volgens mij is er wel een verschil aan te wijzen tussen Pokemon op tv en Pokemon op video. Een video kijk je imho voor zeer gericht entertainment. Je wilt namelijk die tekenfilm zien om vermaakt te worden. Dat is ongeveer hetzelfde als een boek lezen.
Tv kijken is in mijn ervaring veel complexer(en verslavender). Het is je laten vermaken door iets waar je "geen" invloed op hebt. Dit maakt het wel intressanter, maar niet "better". In mijn ervaring maakt het niet uit wat er op is, ik kijk toch wel. En volgens mij ben ik niet de enige hier die Tell sell reclames kon/kan dromen. Als je niet uitkijkt wordt de tv  je levens leer en als ik sommige uitlatingen over de EO hoor is dat bij somige al gebeurt.
Het verschil tussen internet en de tv is dat je op internet veel meer controlle hebt over je eigen vermaak.(alhoewel sommige site's ook er verslavend kunnen zijn)

ps. ik weet dat ik begrijpbaar ben ik weet alleen niet of ik me begrijpbaar maak>:)
geheelonthouder

Pulpeet

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #125 Gepost op: mei 01, 2003, 04:35:16 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:28:56 schreef Wilhelmina:
En dan te bedneken dat ik menig kerkdienst begeleid heb op een heus kerkorgel mét voetpedalen.
Speel je orgel??? Lachen....
Ik hoop niet dat ik je moet teleurstellen, want ik ben wel degelijk een orgelfreak. Maar ik hou niet van die populaire deuntjes die de EO uitzend. Diepgravende muziek is ook niet bij de EO te horen, maar goed, dat is ook hun doel niet, dus dat neem ik ze niet kwalijk.

Het is niet zo dat ik echt anti-EO ben, maar ik voel me er gewoon niet bij thuis. Het mag van mij wat minder oppervlakkig. En, zoals ik al aangaf, er zijn ook veel niet-christenen voor wie dat geldt. Die komen er bij de EO ook maar bekaaid af, want de EO mikt op het grote publiek.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #126 Gepost op: mei 01, 2003, 04:35:52 pm »

quote:

Toevallig heb ik gehoord dat uit onderzoek blijkt dat dit programma onder ongelovige 'zoekers' wel het bestbekeken programma is. De 'niet-zoeker' bereikt het inderdaad niet...

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #127 Gepost op: mei 01, 2003, 04:38:12 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:35:16 schreef Pulpeet:
op 01 May 2003 16:28:56 schreef Wilhelmina:
En dan te bedneken dat ik menig kerkdienst begeleid heb op een heus kerkorgel mét voetpedalen.Speel je orgel??? Lachen....
Ik hoop niet dat ik je moet teleurstellen, want ik ben wel degelijk een orgelfreak. Maar ik hou niet van die populaire deuntjes die de EO uitzend. Diepgravende muziek is ook niet bij de EO te horen, maar goed, dat is ook hun doel niet, dus dat neem ik ze niet kwalijk.

Het is niet zo dat ik echt anti-EO ben, maar ik voel me er gewoon niet bij thuis. Het mag van mij wat minder oppervlakkig. En, zoals ik al aangaf, er zijn ook veel niet-christenen voor wie dat geldt. Die komen er bij de EO ook maar bekaaid af, want de EO mikt op het grote publiek.
Ik kon veel werken van Bach uit mijn hoofd, maar dat verleert gauw hoor. Ik pingel nu een beetje op een gitaar. Wat een verarming he? :)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #128 Gepost op: mei 01, 2003, 04:39:26 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:35:52 schreef Mezzamorpheus:

De 'niet-zoeker' bereikt het inderdaad niet...
Die zitten gefascineerd naar Nederland zingt te kijken. :(

Sam

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #129 Gepost op: mei 01, 2003, 04:39:33 pm »

quote:

De 'niet-zoeker' bereikt het inderdaad niet...
Laten we dan maar hopen en bidden dat die niet-zoeker geraakt wordt door een engel.

Garfield

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #130 Gepost op: mei 01, 2003, 04:39:41 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:38:12 schreef Wilhelmina:
op 01 May 2003 16:35:16 schreef Pulpeet:
Ik kon veel werken van Bach uit mijn hoofd, maar dat verleert gauw hoor. Ik pingel nu een beetje op een gitaar. Wat een verarming he? :)
Je produceert nu in ieder geval minder geluid ;) (tenzij het een electrieke gitaar is natuurlijk....)

Pulpeet

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #131 Gepost op: mei 01, 2003, 04:42:30 pm »

quote:

Ik kon veel werken van Bach uit mijn hoofd, [...]
So, ik word ter plekke jaloers! Als ik het uit m'n hoofd probeer, kom ik steeds niet verder dan 3 maten ofzo, en dan loop ik vast.... ;(

Sam

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #132 Gepost op: mei 01, 2003, 04:43:41 pm »

quote:

So, ik wordt ter plekke jaloers! Als ik het uit m'n hoofd probeer, kom ik steeds niet verder dan 3 maten ofzo, en dan loop ik vast....
Meer oefenen, minder tv-kijken.

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #133 Gepost op: mei 01, 2003, 04:47:48 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:35:52 schreef Mezzamorpheus:

Toevallig heb ik gehoord dat uit onderzoek blijkt dat dit programma onder ongelovige 'zoekers' wel het bestbekeken programma is. De 'niet-zoeker' bereikt het inderdaad niet...

Misschien zouden we kunnen accepteren dat God op vele manieren mensen tot zich roept. De beste manier bestaat niet.

Een goede ingang heb je in ieder geval altijd als je vriendelijk en met respect je medemens benadert. "Uw vriendelijkheid zij een ieder bekend". Dat geldt volgens mij zowel intern als extern dus als het daaraan ontbreek kun je het wel shaken..

En hoe mensen tot geloof komen, het maakt mij eigenlijk niet uit. Als we de niet gelovige maar niet afdoen als niet serieus, en op dat vlak gaat het regelmatig behoorlijk mis..

Jan Wietsma, Zwolle

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #134 Gepost op: mei 01, 2003, 04:48:01 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:43:41 schreef Sam:
So, ik wordt ter plekke jaloers! Als ik het uit m'n hoofd probeer, kom ik steeds niet verder dan 3 maten ofzo, en dan loop ik vast....

Meer oefenen, minder tv-kijken.
Toen ik jong was hadden we nog geen tv. Je moest toch wat he?

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #135 Gepost op: mei 01, 2003, 04:48:38 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:42:30 schreef Pulpeet:
Ik kon veel werken van Bach uit mijn hoofd, [...]So, ik word ter plekke jaloers! Als ik het uit m'n hoofd probeer, kom ik steeds niet verder dan 3 maten ofzo, en dan loop ik vast.... ;(
Ontwikkel geen talenten die je niet gekregen hebt. Ga aan het werk met de talenten en gaven die je wel hebt gekregen.

Jan Wietsma, Zwolle

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #136 Gepost op: mei 01, 2003, 04:52:40 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:48:38 schreef Jan W:
. Ga aan het werk met de talenten en gaven die je wel hebt gekregen.
Dus ook met de gaven van de Geest? ;)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #137 Gepost op: mei 01, 2003, 04:54:07 pm »
--------------------------------------------------------------------------------
op 01 May 2003 15:31:03 schreef Wilhelmina:
???????????? Nog nooit gezien.
--------------------------------------------------------------------------------

Touched by an Angel
Amerikaanse dramaserie, waarin drie engelen de hoofdrol spelen. De boodschap is dat God toch zo ontzettend veel van je houdt (ok), maar de naam van Jezus wordt niet één keer genoemd (niet ok).
quote:

Ook ik vind dit een E.O. onwaardige serie, en ook die serie waar ze de kaarten op tafel leggen, het hele decor lijkt op een waarzeggerskamertje. Wij hebben dat ook niet onder stoelen of banken gestoken, toen er hier in de stad een E.O ontmoetingsavond was met ds. van der Veer.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #138 Gepost op: mei 01, 2003, 04:59:59 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:54:07 schreef Mientje:
op 01 May 2003 15:31:03 schreef Wilhelmina:
???????????? Nog nooit gezien.

Touched by an Angel
Amerikaanse dramaserie, waarin drie engelen de hoofdrol spelen. De boodschap is dat God toch zo ontzettend veel van je houdt (ok), maar de naam van Jezus wordt niet één keer genoemd (niet ok).
quote:

Ook ik vind dit een E.O. onwaardige serie, en ook die serie waar ze de kaarten op tafel leggen, het hele decor lijkt op een waarzeggerskamertje. Wij hebben dat ook niet onder stoelen of banken gestoken, toen er hier in de stad een E.O ontmoetingsavond was met ds. van der Veer.

Kaarten op tafel vind  ik een van de beste EO programma's die er is. Geeft in ieder geval met een aantal collega's best wel stof tot napraten.
Zo zie je maar weer, meerdere wegen leiden naar onze Heer.

Jan Wietsma, Zwolle

Pulpeet

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #139 Gepost op: mei 01, 2003, 05:05:51 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:47:48 schreef Jan W:
En hoe mensen tot geloof komen, het maakt mij eigenlijk niet uit. Als we de niet gelovige maar niet afdoen als niet serieus, en op dat vlak gaat het regelmatig behoorlijk mis..
Inderdaad! Maar iedereen is weer anders. De EO moet dus noodgedwongen op een bepaald gemiddelde mikken. Dat zal vaak goed gaan, maar soms ook niet.
Maar, het alternatief is helemaal geen christelijke omroep. En dat is mij toch ook weer een stap te ver.

quote:

op 01 May 2003 16:48:38 schreef Jan W:
Ontwikkel geen talenten die je niet gekregen hebt. Ga aan het werk met de talenten en gaven die je wel hebt gekregen.
Niet uit m'n hoofd spelen dus.
Dank voor de wijze raad, Jan, bespaart weer een hoop frustraties....

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #140 Gepost op: mei 01, 2003, 09:35:07 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:30:28 schreef Garfield:
Je kunt nog altijd kinderbijbels blijven sparen.
Mocht iemand iets in de aanbieding hebben op het gebied van kinderbijbels: GRAAG!
Ik doe niet meer mee.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #141 Gepost op: mei 01, 2003, 09:39:33 pm »

quote:

op 01 May 2003 16:35:03 schreef grompie:
Volgens mij is er wel een verschil aan te wijzen tussen Pokemon op tv en Pokemon op video. Een video kijk je imho voor zeer gericht entertainment. Je wilt namelijk die tekenfilm zien om vermaakt te worden. Dat is ongeveer hetzelfde als een boek lezen.

Dat lijkt mij dus weer niet.
Beide keren kijk je naar iets dat niet past bij een christelijke levensstijl toch?
Of je nu wel of niet vermaakt wilt worden is daarbij voor mij geen ijkpunt.
Past het in het leven van mij als christen? Dat moet de vraag zijn die je jezelf stelt.
Als je daar nee op antwoord vindt ik dat je niet moet kijken, ook niet op video.
Ik doe niet meer mee.

grompie

• Bekijk profiel
Macht van de t.v.
« Reactie #142 Gepost op: mei 02, 2003, 01:38:29 am »

quote:

op 01 May 2003 21:39:33 schreef Riemer Lap:
op 01 May 2003 16:35:03 schreef grompie:

Dat lijkt mij dus weer niet.
Beide keren kijk je naar iets dat niet past bij een christelijke levensstijl toch?
Of je nu wel of niet vermaakt wilt worden is daarbij voor mij geen ijkpunt.
Past het in het leven van mij als christen? Dat moet de vraag zijn die je jezelf stelt.
Als je daar nee op antwoord vindt ik dat je niet moet kijken, ook niet op video.

Okee, zo dan: Er is een belangrijk verschil tussen de hele dag v8 kijken en dan toevalig de smurfen te zien en het kijken van een video van de smurfen.(hier bij opmerkend dat je alleen video's kunt kijken die je in huis hebt)

Of lees voor smurfen iets wat je dan wel vind "kunnen" en voor je vermaak kijkt.
geheelonthouder