Auteur Topic: De Goede Week  (gelezen 9884 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Gepost op: maart 30, 2009, 08:25:27 pm »
Algemene info van Wikipedia:

De Goede Week (ook wel Stille Week, Heilige Week, Grote Week genoemd) is in het christendom de naam voor de week vanaf Palmzondag tot Stille Zaterdag. Het zijn de laatste zeven dagen van de Vasten of Veertigdagentijd. In deze dagen tot en met het Hoogfeest van Pasen worden alle gebeurtenissen herdacht die de kern van het christelijk geloof uitmaken, met name het lijden, sterven en verrijzen van Jezus Christus.

De Goede Week en Pasen wordt daarom in het algemeen als het belangrijkste liturgische hoogfeest beschouwd; al wordt Kerstmis, tenminste in het Westen, door het volk uitbundiger gevierd. De Goede Week heeft als zwaartepunt het Triduum Sacrum dat bestaat uit de drie dagen Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Stille Zaterdag.

Daar waar de Tridentijnse ritus gebruikt wordt, duurt deze passietijd nog een week langer, omdat men al een week eerder begint met het lezen van het lijdensverhaal, namelijk op passiezondag, de zondag vóór Palmzondag.
---------------

Hoe ga jij dit jaar de goede week invullen? Al plannen gemaakt?
Hier kun je praten over hoe je deze week gaat doorbrengen. Wat het voor een betekenis voor je heeft. En zodra de week daar is wat je ervaringen zijn.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #1 Gepost op: maart 30, 2009, 08:38:57 pm »
Voor mij betekent dat dit jaar dat met het koor op donderdag, vrijdag en zaterdag meezing. Donderdagavond wordt een ingetogen dienst met veel ruimte voor overdenking. Vrijdagavond vieren we het Heilig Avondmaal. Zaterdagavond gaan we in een dienst met veel zang de hele heilsgeschiedenis door. Zeg maar een Paaswake, maar dan niet tot 's ochtendsvroeg. Ben wel benieuwd hoe me dat gaat bevallen. Verder is het voor mij een week als iedere week, hoewel ik natuurlijk wel iets meer dan normaal met Jezus' lijden en sterven bezig ben omdat in m'n omgeving daar meer dan normaal aandacht aan gegeven wordt. Wat mij betreft mag er het hele jaar door wel zo veel aandacht voor zijn, eerlijk gezegd
computerfout: een vreemde een in de byte

drentenaar

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #2 Gepost op: maart 30, 2009, 10:36:28 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 30 maart 2009 om 20:38:
Voor mij betekent dat dit jaar dat met het koor op donderdag, vrijdag en zaterdag meezing. Donderdagavond wordt een ingetogen dienst met veel ruimte voor overdenking. Vrijdagavond vieren we het Heilig Avondmaal.

Waarom Avondmaal op Goede Vrijdag en niet op Witte Donderdag en/of de Paasnacht?

In veel PKN-gemeenten heeft men die maaltijdviering op Goede Vrijdag (ooit opgekomen in remonstrants c.q. vrijzinnige kring) de laatste decennia ingeruild voor de Witte Donderdag (de dag van de instelling) of voor de Paaswake. Vaak zelfs op beide dagen. Maar juist niet op die Goede Vrijdag.

Doet wat Zwingliaans aan: avondmaal vieren als een herinnering ...

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #3 Gepost op: maart 31, 2009, 08:43:01 am »
Ik vier het ook liever met Pasen, eerlijk gezegd :)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #4 Gepost op: maart 31, 2009, 09:04:00 am »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 30 maart 2009 om 20:38:
Verder is het voor mij een week als iedere week, hoewel ik natuurlijk wel iets meer dan normaal met Jezus' lijden en sterven bezig ben omdat in m'n omgeving daar meer dan normaal aandacht aan gegeven wordt. Wat mij betreft mag er het hele jaar door wel zo veel aandacht voor zijn, eerlijk gezegd
Ben je voor extra aandacht voor Jezus' lijden en sterven afhankelijk van de aandacht die je omgeving daaraan schenkt?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #5 Gepost op: maart 31, 2009, 09:07:55 am »
Ik bereid me niet heel erg voor. Zaterdag ga ik naar de Mattheus Passion. Voor de week daarna heb ik geen specifieke voorbereidingsplannen. Daar heb ik wel een licht schuldgevoel over, maar zal waarschijnlijk niet resulteren in extra bijbelstudie of contemplatie. Ik heb ook niet het idee dat mijn man mij daarin zou steunen, dat scheelt ook.

(Overigens haal ik elke dag een kaal vers afgebakken broodje bij het koffiepunt omdat ik het beleg daar te duur vind en ik op mijn afdeling een koelkast heb. Dat snapt de dame op het koffiepunt niet goed. Wanneer ik vervolgens iets roep over vastentijd (jaja, is een leugen) resulteert dat niet in meer begrip.)
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2009, 09:08:44 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #6 Gepost op: maart 31, 2009, 09:12:48 am »
Ik vind dat er normaal gesproken meer aandacht aan gegeven zou mogen worden, want dat mis ik nog wel eens. Ik ben dus niet afhankelijk van mijn omgeving, omdat ik er de rest van het jaar meer mee bezig ben dan mijn omgeving lijkt te doen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #7 Gepost op: maart 31, 2009, 09:43:31 am »
Die opmerking snap ik niet: 'er de rest van het jaar meer mee bezig zijn'. Het gaat toch juist om het voorbereiden zo vlak voor pasen?
Ik hou me er ook het hele jaar wel mee bezig, maar niet specifiek meer zo vlak voor pasen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #8 Gepost op: maart 31, 2009, 10:07:36 am »
Ik bedoel dat ik het hele jaar door regelmatig aan Jezus' lijden en sterven denk, ermee bezig ben, en niet alleen zo vlak voor pasen, terwijl ik vaak de indruk heb bij de mensen om me heen, in de kerk bijvoorbeeld, dat ze er normaal gesproken niet veel mee bezig zijn, maar zo rond pasen opeens wel en dan natuurlijk extra. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het niet erg om er extra aandacht aan te besteden, maar voor mijn gevoel is het evenwicht zoek. Het lijkt erop dat ik er de rest van het jaar meer mee bezig ben dan mijn omgeving en zo rond pasen minder dan mijn omgeving, terwijl ik het hele jaar door er ongeveer evenveel mee bezig ben.

Mellon

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #9 Gepost op: maart 31, 2009, 10:28:55 am »
Bij mij zal het ook voornamelijk een muzikale aangelegenheid zijn. Op Goede Vrijdag treden we op met een muziekensemble, geloof ik. En Op Stille Zaterdag ook, waarbij we medewerking verlenen aan een koor (het koor waar mijn moeder in zingt  :)  ).

We spelen hierbij liederen over het lijden van de Heer Jezus en koralen uit de Johannes Passion.

Ik vind het.. ja het klinkt misschien wat zwaar, maar ik vind het een voorrecht om muzikaal uitdrukking te mogen en kunnen geven aan het herdenken van het lijden van Jezus. Muziek is emotie, zei onze dirigent. Je probeert door de muziek toch zelf bezig te zijn met God en dit ook over te brengen op anderen.

Plus ik doe nog steeds mijn best om te vasten. (Het is wel deksels moeilijk, hoor, want in deze maand vallen de verjaardagen van: mijn man, mijn schoonmoeder, mijn enige broer, mijn zwager en een van onze beste vrienden!) Ik heb ontdekt dat dat een manier is om bezig te zijn met je eigen zondigheid.

Ligt misschien wat voor de hand, die laatste zin. Ik bedoel dat er allerlei aspecten aan zitten die ik niet zelf had bedacht op voorhand. Vooral als je steeds weer bij tafels met allerlei lekkere hapjes zit.  :+
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2009, 10:41:26 am door Mellon »

mohamed

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #10 Gepost op: maart 31, 2009, 10:53:17 am »
@ Mellon, ik vind muziek maken ook schitterend, het is net alsof je drugs gebruikt terwijl je nuchter bent!
In vastentijd, als er lekkere hapjes binnen handbereik zijn, dan zou ik niet weten waarom je dat zou moeten laten staan. Ik bedoel, je bent toch de hele tijd al met God bezig en in theorie zou dat lekkere hapje wat jij ongemoeid laat kunnen bederven, hetgeen als verspilling van overheerlijk voedsel gezien kan worden! ;)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #11 Gepost op: april 01, 2009, 12:23:17 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 30 March 2009 om 20:25:
Hoe ga jij dit jaar de goede week invullen? Al plannen gemaakt?
Hier kun je praten over hoe je deze week gaat doorbrengen. Wat het voor een betekenis voor je heeft. En zodra de week daar is wat je ervaringen zijn.

Lastig topic: hoe vertel je eerlijk over wat je doet en wat je ervaringen zijn, zonder dat je 'te koop loopt' met je religieuze gedoe?  :)  Ik vind dat 't moet kunnen, dus.

Mijn weken zijn over het algemeen op dit moment nogal vol met werk en kleine kinderen en ik heb weinig extra activiteiten of tijd voor mezelf. (geen geklaag, maar constatering - is allemaal tijdelijk, als de jongste wat ouder is komt 't vanzelf goed  ;) ) Daar valt niet zoveel aan te veranderen, toe te voegen of van weg te laten. De Goede Week ziet er dus grotendeels hetzelfde uit als alle andere weken.

Wel ben ik deze periode voor het eerst van mijn (christelijk) leven aan het 'vasten'. Dit stelt vrij weinig voor: omdat ik borstvoeding geef wil ik geen beperkingen aan calorieën en voedingsstoffen en ik heb daarom geschrapt op luxemiddelen - geen snoep, koek en alcohol.

Hoewel ik hier niet onder lijd zoals beschreven staat in de Bijbel (stukje over knikkende knieën en zweten enzo, weet zo even niet waar) vind ik het wel erg leerzaam. Ik dacht van mezelf dat ik een behoorlijk sober eetpatroon had, maar dat is totaal niet zo. Blijkbaar snoep ik dagelijks of eet luxe extraatjes die niet nodig zijn. Het is ook in die zin nuttig dat ik er nog nooit zo vaak op een dag bij heb stilgestaan dat ik christen ben en dat 't lijdenstijd is.

Verder lezen mijn man en ik samen Jezus van Nazareth en gaan we de zaterdag vóór eerste paasdag naar de Paaswake en op zondagochtend naar de 'gewone' kerkdienst.

Op tweede paasdag gaan we waarschijnlijk een (niet gelovige) vriendin helpen verhuizen  :D
Bombus terrestris Reginae

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #12 Gepost op: april 03, 2009, 04:01:55 pm »
In de gemeente waar ik kom zijn er 3 meditatieve bijeenkomsten en op witte
donderdag een dienst, op goede vrijdag is er een dienst met heilig avondmaal.
Thuis verdiep ik me, voor het eerst in de namen van God. IK lees een boekje waar slechts 40 namen van God in staan. Hoe meer namen ik leer kennen des te groter wordt besef hoe weinig ik God ken en des te groter hwet verlangen om nog meer van God te zien.
Antonius
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Mellon

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #13 Gepost op: april 06, 2009, 10:05:25 am »

quote:

Mellon schreef op 31 maart 2009 om 10:28:
Op Goede Vrijdag treden we op met een muziekensemble, geloof ik.
Correctie: op Witte Donderdag.

Thorgrem

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #14 Gepost op: april 06, 2009, 04:41:50 pm »
Afgelopen zondag was het Palmpasen. De eerste zondag van de Goede Week.

Zaterdagavond had ik een jongerenviering. Gelukkig was het een iets andere viering als anders waardoor ik tijd vrij had om eens hard te werken aan de website van de parochie. Dit heb ik eigenlijk gedurende de hele avond gedaan in het secretariaat van de parochie, en daarna thuis. Daar gaat toch al vrij snel heel veel tijd in zitten, ondanks dat het technische aspect kinderspel is met het raamwerk wat er al staat.

Zondag heb ik mij verslapen voor de eucharistieviering. Daar voelde ik mij best schuldig over. Enigszins ter compensatie heb ik op zondag ook nog enige uren aan de website besteed. Uiteindelijk kan ik met eens schoon geweten stellen dat ik mij toch goed heb ingezet voor de gemeenschap dit weekende.

Vandaag de laatste week van de grote vasten. Het vasten valt me eigenlijk best zwaar. Vergelijkbaar met voorgaande jaren, maar ik houd het nu wel beter vol zonder te zondigen. Lichamelijk kan ik het wel aan, geestelijk is het echter veel moeilijker. Ik zal blij zijn als Pasen aangebroken is. Maar ik weet wat ze zeggen, een groot feest behoeft grote voorbereiding. Uiteindelijk is het het allemaal waard, ben ik er enkel bij gebaat. Volgens jaar ga ik het echter wel lichtelijk anders doen denk ik, het goede voornemen om het boek van Benedictus XVI te lezen is bijvoorbeeld gesneuveld in de uitvering.

Vanavond is er een gebedsviering. Ik weet nog niet of ik er heen ga. Op zich moet ik toch nog in de kerk zijn om mijn paaskaars op te halen en om mijn sleutels van de kerk in ontvangst te nemen. Men heeft blijkbaar besloten dat het makkelijker is om mij ook een setje sleutels te geven nu ik zo vaak aanwezig ben. Zelf lijkt het me wel makkelijk. Aan de andere kant ben ik  nog nooit bij zo'n bijeenkomst in de Goede Week geweest. Dat verhoogt de drempel enigszins voor me.

Ik wens een ieder een prachtige, mystieke en emotionele goede week waarin wij voorbereid worden op het Hoogfeest van Pasen. Dat de Heer met ons deze weg die wij moeten gaan zal bewandelen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #15 Gepost op: april 07, 2009, 09:15:08 pm »
Afgelopen maandag toch maar naar de vastenmeditatie geweest. Een mooie bijeenkomst met veel om te overdenken. Toch altijd weer een mooi moment om de kerkzaal in te lopen en geconfronteerd worden met het altaar en het tabernakel. De vastenmeditatie was overigens in de kapel. Aankomende donderdag wordt hier ook het Allerheiligste in processie heengebracht. Net zoals vorig jaar zal ik in deze processie meelopen daar ik wederom gevraagd ben om te helpen tijdens de viering van Witte Donderdag.

Thorgrem

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #16 Gepost op: april 07, 2009, 09:37:45 pm »
Nog een korte overweging van een pastoor;

5 april 2009

Marcus 14-16

De weg die Jezus gaat, is onze levensweg. Voor ons die bang zijn voor de dood, angst hebben om te lijden, benauwd zijn voor iedere ziekte die een aanslag doet op ons zo veilige gewaande bestaan, gaat Jezus onze levensweg.

Aan de ene kant is Jezus' weg een weg van vernedering, In zijn menszijn staat Jezus aan onze zijde door het alleen-zijn, de verlatenheid, het afdalen tot in de wortels van het menselijk leven. Dit wordt uitgedrukt in: "God mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten"

Op het kruis voelt Jezus de verlatenheid die wij kennen. Denk aan het abrupt afscheid, door de dood van een geliefde, bij een scheiding, het sterven van een klein kind, een auto ongeluk met dodelijke afloop. Jezus roept het uit, net als wij in onze onmacht: Mijn God, mijn God waarom hebt Gij mij verlaten? Dit is Jezus`doodstrijd en de doodstrijd van alles wat ons menselijk leven bedreigt: zonde, verleiding, jalouzie, angst, de leugen, de pijn, de woede. In de doodstrijd van Jezus worden zij vernietigd.

Aan de andere kant voelt Jezus de verbondenheid met de hemelse Vader van alle leven. In zijn God- zijn is en blijft de verbondenheid tussen Hem en de hemelse Vader. Zij zijn é&eactue;n!

Hier zien wij het grote wonder, waardoor wij niet hoeven te wanhopen. Jezus stopt niet bij de dood, de liefde van de hemelse Vader trekt Hem door het lijden en de dood heen.

Op deze manier kunnen ook wij aan de hand van Jezus door de dood heen getrokken worden.

Wie Jezus liefheeft en volgt, mag het leven voelen, zelfs eeuwig leven hebben, als wij thuiskomen bij de Heer.

Amen.

Pastoor H. van der Vegt

Thorgrem

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #17 Gepost op: april 09, 2009, 08:48:40 pm »
Vandaag, Witte Donderdag was ik 'apostel' in de viering. Mijn (en die van 11 anderen) voeten zijn gewassen door de pastor. Een bijzondere gebeurtenis. Ook was het ter communie gaan op het priesterkoor tezamen met de anderen en de priester bijzonder.

De hele viering, en voornamelijk het laatste deel, was een emotionele ervaring. Het tabernakel is leeg, het altaar is ook leeg en afgeruimd en ook de godslamp die altijd brand is verwijderd. In processie is het naar de kapel gebracht waar tijdelijk een oud tabernakel staat. Het Lichaam van Christus heeft de kerk verlaten, God heeft ons verlaten en wij wachten hoopvol op zijn opstanding tijdens Pasen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #18 Gepost op: april 09, 2009, 09:50:48 pm »
Lijkt me mooi om het mee te maken. Dat kennen we toch niet zo uitgebrijd in de PKN. Bij ons is het vooral het verhaal dat verteld wordt. Het avondmaal dat gevierd wordt op witte donderdag.
Een nieuwe start is een nieuw begin

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #19 Gepost op: april 09, 2009, 10:07:37 pm »
Of julie het nu geloven of niet; ik heb ooit Jezus vertolkt in het passiespel.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #20 Gepost op: april 09, 2009, 10:09:46 pm »
Ben net terug uit de kerk. 't Was een beetje Taizé-viering-achtig, maar met heel wat meer inhoud. De lezingen gingen over de instelling van Pesach en over Jezus' laatste avondmaal. Veel zingen, veel stilte. Na de dienst ging iedereen heel rustig en stil weg; ik ben eigenlijk ook meteen in de auto gestapt en naar huis gereden, zonder muziek of wat ook.

Morgenavond een 'normale' kerkdienst met Avondmaal en koorzang dus. Misschien morgenavond nog een kort verslagje ervan, maar ik beloof het niet. Van de Paaswake op zaterdagavond zal ik nog wel een verslagje geven

Adinomis

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #21 Gepost op: april 09, 2009, 10:39:49 pm »
Wij hadden vanavond een vesper van een half uur. Ook hier werd  de instelling van Pesach voorgelezen. Er waren stiltes, gebed en was een muziek ensemble waarbij Mellon de fluit bespeelde. Verder werd het bijbelgedeelte voorgelezen waarin de voetwassing plaatsvond.

quote:

Joh. 13:14 Als ik, jullie Heer en jullie meester, je voeten gewassen heb, moet je ook elkaars voeten wassen.
Ik vond het frappant te lezen dat bij Thorgrem de voetwassing inderdaad werd uitgevoerd. Eigenlijk best mooi als symbool! Het betekent natuurlijk dat we nederig naar elkaar moeten zijn en ons niet boven elkaar moeten verheffen. Want je kunt elkaar letterlijk de voeten wassen en tegelijk elkaar de "oren wassen".
« Laatst bewerkt op: april 09, 2009, 10:40:14 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #22 Gepost op: april 10, 2009, 12:06:26 am »

quote:

vrolijke schreef op 09 april 2009 om 22:07:
Of julie het nu geloven of niet; ik heb ooit Jezus vertolkt in het passiespel.
leuk. Het grappige is dat ik een keer met kerst letterlijk de ezel mocht zijn. Het was op de katholieke MLK- school waar ik op zat. Ik viel toen in voor iemand die op het laatst niet kon. ze vonden dat ik het geweldig knap had gedaan. Ik weet niet waarom: want mijn rol was heel eenvoudig ezel zijn. "Ia ia!" was mijn tekst. :P
Een nieuwe start is een nieuw begin

mohamed

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #23 Gepost op: april 10, 2009, 07:56:15 am »

quote:

gaitema schreef op 10 april 2009 om 00:06:
[...]

leuk. Het grappige is dat ik een keer met kerst letterlijk de ezel mocht zijn. Het was op de katholieke MLK- school waar ik op zat. Ik viel toen in voor iemand die op het laatst niet kon. ze vonden dat ik het geweldig knap had gedaan. Ik weet niet waarom: want mijn rol was heel eenvoudig ezel zijn. "Ia ia!" was mijn tekst. :P
Je bent blijkbaar een natuurtalent! :P

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #24 Gepost op: april 10, 2009, 09:07:37 am »
En ik stond vanmorgen bij een lege basisschool.  http://www.irenaeus.nl/forum/images/smilies/nopompom.gif

Even niet bedacht dat alle kinderen vrij zouden zijn.   |:(

Adinomis

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #25 Gepost op: april 10, 2009, 11:25:22 am »

quote:

Thorgrem schreef op 09 april 2009 om 20:48:
Vandaag, Witte Donderdag was ik 'apostel' in de viering. Mijn (en die van 11 anderen) voeten zijn gewassen door de pastor. Een bijzondere gebeurtenis. Ook was het ter communie gaan op het priesterkoor tezamen met de anderen en de priester bijzonder.

De hele viering, en voornamelijk het laatste deel, was een emotionele ervaring. Het tabernakel is leeg, het altaar is ook leeg en afgeruimd en ook de godslamp die altijd brand is verwijderd. In processie is het naar de kapel gebracht waar tijdelijk een oud tabernakel staat. Het Lichaam van Christus heeft de kerk verlaten, God heeft ons verlaten en wij wachten hoopvol op zijn opstanding tijdens Pasen.
Ik mag toch aannemen dat dit beeldspraak is? Kun je God wegdragen? God heeft Christus verlaten aan het kruis, opdat Hij ons nooit meer zou verlaten.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Thorgrem

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #26 Gepost op: april 10, 2009, 03:16:07 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 april 2009 om 11:25:
[...]

Ik mag toch aannemen dat dit beeldspraak is? Kun je God wegdragen? God heeft Christus verlaten aan het kruis, opdat Hij ons nooit meer zou verlaten.
In de context waarin ik het plaatste neem ik aan dat je begrijpt dat het zeker geen beeldspraak is. Het Lichaam van Christus(God de Zoon) (de geconsacreerde Hostie) is de kerkzaal uitgedragen. Dat is de context waarin ik het plaatste. Ik hoop dat het nu duidelijk voor je is.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #27 Gepost op: april 10, 2009, 04:33:31 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 10 april 2009 om 09:07:
En ik stond vanmorgen bij een lege basisschool.  [afbeelding]

Even niet bedacht dat alle kinderen vrij zouden zijn.   |:(

offtopic:
Haha, komt me bekend voor. Heb ik ook wel eens gehad. Sindsdien vraag ik uitpuntend bij iedereen na of ze ook vrij zijn misschien. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #28 Gepost op: april 10, 2009, 04:38:31 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 april 2009 om 15:16:
[...]

In de context waarin ik het plaatste neem ik aan dat je begrijpt dat het zeker geen beeldspraak is. Het Lichaam van Christus(God de Zoon) (de geconsacreerde Hostie) is de kerkzaal uitgedragen. Dat is de context waarin ik het plaatste. Ik hoop dat het nu duidelijk voor je is.
nog even verfijnen, bedoel je daadwerkelijk uitgedragen of in symboliek uitgedragen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #29 Gepost op: april 10, 2009, 05:06:46 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 10 april 2009 om 16:38:
[...]

nog even verfijnen, bedoel je daadwerkelijk uitgedragen of in symboliek uitgedragen.

De geconsacreerde hosties zitten in een schaaltje, die staat normaal (buiten een moment in de Mis) in het tabernakel staat. Aan het eind van de viering op Witte Donderdag wordt het tabernakel opengemaakt, schaaltje met geconsacreerde hosties eruit genomen en in processie tezamen met andere dingen naar de kapel gedragen. Het Lichaam van Christus (de geconsacreerde hostie) is dus letterlijk de kerkzaal uitgedragen.

Een ieder die het interessant vindt om te zien hoe het daadwerkelijk gaat kan ik aanraden om volgend jaar op Witte Donderdag een Mis te bezoeken.
« Laatst bewerkt op: april 10, 2009, 05:07:29 pm door Thorgrem »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #30 Gepost op: april 10, 2009, 05:17:58 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 april 2009 om 17:06:
[...]

De geconsacreerde hosties zitten in een schaaltje, die staat normaal (buiten een moment in de Mis) in het tabernakel staat. Aan het eind van de viering op Witte Donderdag wordt het tabernakel opengemaakt, schaaltje met geconsacreerde hosties eruit genomen en in processie tezamen met andere dingen naar de kapel gedragen. Het Lichaam van Christus (de geconsacreerde hostie) is dus letterlijk de kerkzaal uitgedragen.

Een ieder die het interessant vindt om te zien hoe het daadwerkelijk gaat kan ik aanraden om volgend jaar op Witte Donderdag een Mis te bezoeken.

Heel erg bedankt voor je toelichting. Wat ik van je begrijp is dat het lichaam van Christus "tegenwoordig en werkelijk" wordt in de geconsacreerde hostie. Dat het daarmee  ook werkelijk de kapel wordt uitgedragen.

N.a.v. een eerder bericht van jou begrijp ik dat Gods tegenwoordigheid niet gebonden is aan tijd. Het offer van Christus staat buiten de tijd en is daarom tegenwoordig in elke tijd op elke plaats.
De door jou beschreven vorm is geen herhaling, maar een van alle tijden zienbare tegenwoordigheid van Christus is?
« Laatst bewerkt op: april 10, 2009, 05:23:05 pm door grondig christelijk »

Adinomis

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #31 Gepost op: april 10, 2009, 05:56:59 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 april 2009 om 15:16:
[...]

Het verhaal van de voetwassing vond ik erg mooi. Maar dit......

Ik heb een tijdlang een weerstand gehad tegen zondag 30, vraag 80 van de Heid. Catechismus. Maar ik begin op dit forum te begrijpen dat het woord "afgoderij" wel op zijn plaats is. Niet omdat ik iemand daarmee wil kwetsen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #32 Gepost op: april 10, 2009, 06:04:08 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 april 2009 om 17:56:
[...]

Het verhaal van de voetwassing vond ik erg mooi. Maar dit......

Ik heb een tijdlang een weerstand gehad tegen zondag 30, vraag 80 van de Heid. Catechismus. Maar ik begin op dit forum te begrijpen dat het woord "afgoderij" wel op zijn plaats is. Niet omdat ik iemand daarmee wil kwetsen.

Zondag 30 vraag 80 is een valse weergave van katholieke leer en ook nog eens om politieke redenen toegevoegd aan de HC. Maar goed, als je graag in een valse weergave van een andere leer wil geloven dan lijkt het me idd een gelegenheid bij uitstek om de eucharistie afgoderij te noemen.
De waarheid zal er echter niet om veranderen.

(dit onderwerp is overigens al regelmatig behandeld zie oa: Zondag 30 van de HC - over de paapse mis)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #33 Gepost op: april 10, 2009, 07:28:39 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 april 2009 om 18:04:
[...]

De waarheid zal er echter niet om veranderen.
omvat mijn reactie van 17.17 zoals ik denk het begrepen te hebben de waarheid die je bedoelt Thorgrem?
« Laatst bewerkt op: april 10, 2009, 07:28:55 pm door grondig christelijk »

Thorgrem

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #34 Gepost op: april 10, 2009, 07:43:01 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 10 april 2009 om 19:28:
[...]

omvat mijn reactie van 17.17 zoals ik denk het begrepen te hebben de waarheid die je bedoelt Thorgrem?
Voor zover ik kan overzien wel. Overigens is de eucharistie op dit forum wel vaker besproken, het lijkt mij weinig zinvol om dat hier nog eens te doen.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #35 Gepost op: april 10, 2009, 08:55:55 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 april 2009 om 19:43:
[...]

Voor zover ik kan overzien wel. Overigens is de eucharistie op dit forum wel vaker besproken, het lijkt mij weinig zinvol om dat hier nog eens te doen.

Dat hoeft wat mij betreft ook niet. Het beeld is nu heel helder. Zo onomwonden als je het hier neerzet, lees ik voor de eerste keer. Misschien dat dit al eerder is gebeurd, dat heb ik dan gemist. Ik waardeer je openheid in deze. In alle eerlijkheid ga ik hierin met Adinomis mee. Dat is een keuze en overtuiging even als jij die hebt.

Heb ik nog wel een nadenker en geen discussiepunt.

Is Jezus iemand die ik nooit persoonlijk de hand heb geschudt maar op één moment al mijn schulden heeft betaald en ook nog alle rekeningen voldoet voor de rest van mijn leven. Omdat ik geloof in wat Hij me belooft?
Of is Jezus iemand die ik nooit persoonlijk de hand heb geschudt maar op één moment heeft gezegd al mijn schulden betaald te hebben en daartoe wekelijks een bewijs van betaling voor afgeeft welke ik tot mij dien te nemen. Omdat ik geloof dat dit noodzakelijk is voor het verkrijgen van verlossing.

Thorgrem

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #36 Gepost op: april 10, 2009, 09:03:02 pm »
Leuk zo'n nadenker, maar ik vind het niveau nogal bedenkelijk. Dus nee, ik ga niet mee in dat soort spelletjes. Tegenstellingen die er niet zijn, zwart/wit en of/of denken ik heb het helaas al te vaak gezien.

Bijdragen van vandaag hebben er wel toe geleid dat ik een andere lijn ga inzetten in bepaalde forumonderdelen (buiten gereformeerd leven).

grondig christelijk

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #37 Gepost op: april 10, 2009, 09:54:16 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 april 2009 om 21:03:
Leuk zo'n nadenker, maar ik vind het niveau nogal bedenkelijk. Dus nee, ik ga niet mee in dat soort spelletjes. Tegenstellingen die er niet zijn, zwart/wit en of/of denken ik heb het helaas al te vaak gezien.

Bijdragen van vandaag hebben er wel toe geleid dat ik een andere lijn ga inzetten in bepaalde forumonderdelen (buiten gereformeerd leven).

Zou je mij nu eens kunnen uitleggen wat ik kennelijk verkeerd schrijf...ik heb alle respect voor wat jij vanuit jouw visie beschrijft en vooral ook aan ons uit legt. Dan komt ineens het woord "spelletjes" en het woord "niveau" om de hoek.
Ik stel juist nog een "nadenker en geen discussiepunt". Daarmee wil ik benadrukken niet te willen aanvallen.

Jij geeft aan dat ik kennelijk een denkfout maak, dan zou ik zeggen, leg dat mij en ons nader uit in plaats van te stellen dat jij je benadering in bijdrage wil aanpassen. Ik ben juist blij met je openheid, maar dat betekent toch niet dat ik of een ander het dan met je eens moeten zijn?

Ik begrijp je reactie echt niet.
« Laatst bewerkt op: april 10, 2009, 09:56:38 pm door grondig christelijk »

Thorgrem

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #38 Gepost op: april 10, 2009, 09:54:47 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 10 april 2009 om 21:54:
[...]

Zou je mij nu eens kunnen uitleggen wat ik kennelijk verkeerd schrijf...ik heb alle respect voor wat jij vanuit jouw visie beschrijft en vooral ook aan ons uit legt. Dan komt ineens het woord "spelletjes" om de hoek. Ik stel juist nog een "nadenker en geen discussiepunt". Daarmee wil ik benadrukken niet te willen aanvallen.

Jij geeft aan dat ik kennelijk een denkfout maak, dan zou ik zeggen, leg dat mij en ons nader uit.

Ik begrijp je reactie echt niet.

Edit: Ok, overdacht, en ik heb wat te scherp aangezet.
Een visie vervloekte afgoderij noemen is op zich al niet zo leuk in een topic over de Goede Week. Daar komt je uitspraak namelijk op neer, je gaat mee met Adinomis die aangeeft dat afgoderij zoals aangegeven in de HC zondag 30 vraag 80 op zijn plaats is. Een stukje HC waarvan ik al reeds aangaf, en wat overigens ook al op hoog niveau aangetoond en bevestigd is, dat het gebaseerd is op een valse weergave.

Dat mag, maar zulke uitspraken had ik niet verwacht in een topic waar men de ervaringen van de Goede Week bespreekt. Ik had simpelweg niet verwacht dat men dat zou doen in zo'n topic waar men belevenissen met elkaar bespreekt over de meest intensieve week in het christelijke jaar.

Vervolgens geef ik aan mijn insteek dan maar aan te passen op de rest van het forum. Daar waar een ieder zijn eigen interpretatie als absolute waarheid neerzet zonder enige empathie voor andere standpunten zal ik mij ook niet meer laten beperken door beperkingen die ik mijzelf heb opgelegd. (met deze alinea bedoel ik overigens niet jou in het bijzonder, of wellicht helemaal niet jou aangezien ik namen erg slecht aan reacties kan koppelen)

Vervolgens plaats je een verhaal die weer een zwart/wit beeld neerzet. De wereld is niet zwart/wit maar vol van kleur. Je zet twee stukjes tekst tegenover elkaar die niet zonder meer tegenover elkaar hoeven staan.

Vandaar mijn reactie.
« Laatst bewerkt op: april 10, 2009, 10:06:45 pm door Thorgrem »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #39 Gepost op: april 10, 2009, 09:58:37 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 april 2009 om 21:54:
[...]

Goed, ik zal het nog eens overdenken.
had de tekst nog even aangepast. Nog even een toevoeging. Je uitleg heeft mee een goed beeld gegeven wat witte donderdag is in de KK. Waarvoor dank..  :)

Thorgrem

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #40 Gepost op: april 10, 2009, 10:05:41 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 10 april 2009 om 21:58:
[...]

had de tekst nog even aangepast. Nog even een toevoeging. Je uitleg heeft mee een goed beeld gegeven wat witte donderdag is in de KK. Waarvoor dank..  :)
Graag gedaan. :)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #41 Gepost op: april 11, 2009, 09:23:41 am »
Modbreak:
offtopic onvriendelijke discussie over eucharistie weggehaald. Discussie over de leer van de RKK daaromtrent kan in één van de geciteerde oudere topics.

Modbreak:
Aanvulling:
Kritiek op modbeleid mag via TR, mail of een topic in Feedback. Discussie over de Eucharistie mag uiteraard gevoerd worden, het is hier alleen offtopic.
« Laatst bewerkt op: april 11, 2009, 01:49:07 pm door Bumblebee »

Adinomis

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #42 Gepost op: april 11, 2009, 11:02:55 am »

quote:

Thorgrem schreef op 10 april 2009 om 21:54:
je gaat mee met Adinomis die aangeeft dat afgoderij zoals aangegeven in de HC zondag 30 vraag 80 op zijn plaats is.
Dat mag, maar zulke uitspraken had ik niet verwacht in een topic waar men de ervaringen van de Goede Week bespreekt. Ik had simpelweg niet verwacht dat men dat zou doen in zo'n topic waar men belevenissen met elkaar bespreekt over de meest intensieve week in het christelijke jaar.
Zeker, maar je spreekt zo expliciet over een voor anderen choquerende opvatting "God is uit de kerk (gedragen)". Houd jij dan wel rekening met de gevoelens van anderen? De lijden van Christus is inderdaad een teer onderwerp  Ik heb minimaal gereageerd en gezegd dat het niet de bedoeling was om je te kwetsen. Maar het gaat hier wel over de grootheid van God!

Thorgrem

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #43 Gepost op: april 11, 2009, 01:42:31 pm »

quote:

Adinomis schreef op 11 april 2009 om 11:02:
[...]

Zeker, maar je spreekt zo expliciet over een voor anderen choquerende opvatting "God is uit de kerk (gedragen)".
Wat kan daar choquerend aan zijn? Het gebeurd op Witte Donderdag in elke katholieke Kerk en dat al eeuwen en eeuwen lang. Daarnaast is de betekenis van de Eucharistie al zo'n beetje bij heel de bewoonde wereld bekend.

quote:

Houd jij dan wel rekening met de gevoelens van anderen?
Het spijt me zeer als ik iemand voor het hoofd gestoten heb, ik heb slechts gepoogd om anderen te laten zien wat de Goede Week zoal voor mij betekend en wat ik zoal doe. Ik heb daar enkel en alleen mijn eigen religie in behandeld zonder ook maar een woord te spreken over andere religies/denominaties. Dat ik vervolgens ondervraagd wordt als ik iets van mijn geloofsleven vertel vind ik ook nog best, zo meegaand ben ik wel geweest. En en vervolgens zou ik geen rekening hebben gehouden met gevoelens van anderen?

quote:

De lijden van Christus is inderdaad een teer onderwerp  Ik heb minimaal gereageerd en gezegd dat het niet de bedoeling was om je te kwetsen. Maar het gaat hier wel over de grootheid van God!

Het lijden van Christus is absoluut geen teer onderwerp voor mij, het is een essentieel onderdeel van mijn geloof. Dagelijks wanneer ik mijn crucifix omdoe ben ik mij bewust van het lijden van Christus. Aan het kruis ging het ook om de grootheid van God, ik vraag me af of je de hele essentie van de kruisiging wel doorhebt als je zo praat.

Maar goed, laten we dit achter ons laten. Indien je ergens over door wil praten dan kun je daar een ander topic over opzoeken/openen.
« Laatst bewerkt op: april 11, 2009, 01:43:05 pm door Thorgrem »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #44 Gepost op: april 11, 2009, 01:54:04 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 11 april 2009 om 13:42:
Het lijden van Christus is absoluut geen teer onderwerp voor mij, het is een essentieel onderdeel van mijn geloof. Dagelijks wanneer ik mijn crucifix omdoe ben ik mij bewust van het lijden van Christus. Aan het kruis ging het ook om de grootheid van God,
.

Thorgrem,

Ik heb gisteravond / nacht via de RKK de kruistocht met interesse gevolgd. Hierin staat het lijden van Jezus Christus centraal, maar wordt ook met regelmaat gerefereerd aan de reden van zijn lijden, het lijden in de wereld en het lijden van de mens. Ik ging begrijpen dat het lijden als onderwerp een belangrijk onderdeel is in de KK. Tenminste dat was even het kwartje wat bij mij viel. Zou jij ons iets kunnen vertellen over de plaats die het lijden in de Kerk, maar ook of dit een heel specifieke plaats heeft in de persoonlijke geloofsbelevenis van de katholieke leek en hoe dit zich in de praktijk kan uitwerken.

Nu ik dit heb gezien begrijp ik denk ik wat jij bedoelt met welvaartsevangelie. Het evangelie van geluk en succes zonder het besef van het lijden en het zich daar rekenschap van willen geven in het eigen leven?

En weer even voor de duidelijkheid, mijn vraag komt voort uit het willen weten van het waarom, wellicht voor mij (en wellicht anderen) weer een eyeopener.
« Laatst bewerkt op: april 11, 2009, 01:55:37 pm door grondig christelijk »

Thorgrem

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #45 Gepost op: april 11, 2009, 01:58:56 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 11 april 2009 om 13:54:
[...]

Thorgrem,

Ik heb gisteravond / nacht via de RKK de kruistocht met interesse gevolgd. Hierin staat het lijden van Jezus Christus centraal, maar wordt ook met regelmaat gerefereerd aan de reden van zijn lijden, het lijden in de wereld en het lijden van de mens. Ik ging begrijpen dat het lijden als onderwerp een belangrijk onderdeel is in de KK. Tenminste dat was even het kwartje wat bij mij viel. Zou jij ons iets kunnen vertellen over de plaats die het lijden in de Kerk, maar ook of dit een heel specifieke plaats heeft in de persoonlijke geloofsbelevenis van de katholieke leek en hoe dit zich in de praktijk kan uitwerken.

Nu ik dit heb gezien begrijp ik denk ik wat jij bedoelt met welvaartsevangelie. Het evangelie van geluk en succes zonder het besef van het lijden en het zich daar rekenschap van willen geven in het eigen leven?

En weer even voor de duidelijkheid, mijn vraag komt voort uit het willen weten van het waarom, wellicht voor mij (en wellicht anderen) weer een eyeopener.

Daar zou ik best wel eens een keer in een ander topic wat over willen schrijven. Daar zal ik dan wel enige tijd over na moeten gaan denken om het op papier te kunnen zetten. Dat laat voorlopig dus nog even op zich wachten. :)

Leuk dat je de kruisweg hebt gekeken, gister had ik de kruisweg 's middags helaas gemist omdat ik de tijd vergeten was.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #46 Gepost op: april 11, 2009, 02:20:38 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 11 april 2009 om 13:58:
[...]

Daar zou ik best wel eens een keer in een ander topic wat over willen schrijven. Daar zal ik dan wel enige tijd over na moeten gaan denken om het op papier te kunnen zetten. Dat laat voorlopig dus nog even op zich wachten. :)

Leuk dat je de kruisweg hebt gekeken, gister had ik de kruisweg 's middags helaas gemist omdat ik de tijd vergeten was.
Ik wacht rustig af

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #47 Gepost op: april 11, 2009, 04:32:04 pm »
Vandaag gezongen in de gevangenis in een Paasdienst.
Dan heeft het wel impact. Mensen die het evangelie echt nodig hebben omdat ze verder niets hebben, niets meer te verliezen hebben.
Ook de dominee om een bijbel vragen omdat dat hetvgene is wat hen er doorheen helpt....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #48 Gepost op: april 11, 2009, 04:41:23 pm »
Vanmorgen voor de tweede keer op het balkon ontbeten. Zo rustig zonder luidende klokken.

mohamed

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #49 Gepost op: april 11, 2009, 07:47:04 pm »

quote:

vrolijke schreef op 11 april 2009 om 16:41:
Vanmorgen voor de tweede keer op het balkon ontbeten. Zo rustig zonder luidende klokken.
Ik vind 16:41 geen christelijke tijd meer voor het ontbijt! ;)