quote:
gaitema schreef op 15 april 2009 om 23:37:Even een concretere vraag. Ik ben tot voor enkele dagen terug er van overtuigd geweest dat je niet een waar geloof in Jezus kan hebben als de Heilige Geest het je niet gegeven heeft en dat leerde ik ook van de H.C. met de uitleg ervan in Gelukkig Gereformeerd, maar nu wordt er in de bijbel gesproken over mensen die gedoopt waren en geloofden, maar nog niet de Heilige geest ontvangen waren. Nu heb ik begrepen van Adinomis dat ze gedoopt waren op de manier van Johannes de Doper en niet met de Heilige geest gedoopt waren, maar hoe konden ze dan al wel geloven?
Kan je dus geloven zonder de Heilige Geest ontvangen te hebben? Ik wil graag daar de uitleg van.
Van Adinomis heb ik begrepen dat je niet kan geloven zonder dat de Heilige Geest je het geloof geschonken heeft. Dat ook dit geloof wel door de Heilige geest gegeven is, maar dat ze ondanks dat nog niet vervuld waren van de Heilige Geest.
Kan iemand me verder helpen met deze vraag? Ik geloof dat hij gelijk heeft. Klopt dit zo ongeveer?
Gait,
Leuk dat je dar zo mee bezig bent. Je hebt inderdaad iets "ontdekt"wat vragen op roept. Het is werkelijke een ontdekkinsgreis waard. Zoals ik het heb ervaren in enkele stappen.
(dat hoeft niet voor iedereen gelijk te zijn, wat hierna volgt is mijn persoonlijke verhaal)Geboren en gedoopt, de Geest bewerkte het geloof in me, het
ik centraal
Van God weg, de Geest verwijderde zich van me, het
ik nog meer centraal
Terugkeer naar de kerk, de Geest bewerkte de behoefte weer te geloven in me, het
ik centraal
Bekering door openbaring van het besef dat alles werkelijk waar is en wie Jezus eigenlijk is, de Geest openbaarde en nam een bedekking weg,
Jezus centraler
Uitstorting van de Geest tijdens de opwekkingconferentie,
Jezus en de Heilige Geest werden een werkelijkheid
Fase van het leren (onder)kennen van het werk van de Geest, de daarbij behorende gezonde twijfels en bevestigingen.
Gebed om vervulling van de Heilige Geest, stromen van levend water,
alles staat 24 uur per dag centraal rond het geloof, het wordt een levende bronDit laatste is nu al enkele jaren aanhoudend aan de orde. Kenmerken daaruit: het besef een zondaar te zijn, diep berouw. (dit was voor mij een enorm zwaar proces omdat goed en kwaad daar een enorme strijd leveren), verandering van karaktereigenschappen, sterk gebedsleven, sterke behoefte de schrift te kennen en meer van de waarheid te ontdekken, sterk verlangen te vergeven om niet, sterk verlangen naar de wederkomst, meer en meer loskomen van wereldse behoeftes, onderscheiding van geesten.
Een ogenschijnlijk simpele passage uit een opwekkingslied "kneed mij, vorm mij" bleek en blijkt (in mijn geval) een diepgaand proces te zijn.