Een korte reactie
De vragenlijst is zo ontworpen omdat in mijn onderzoek de nadruk ligt op christenen die de evolutietheorie verwerpen. Vanuit de wetenschapscommunicatie is dit de interessante groep: waarom wordt een wetenschappelijke theorie die binnen de wetenschap algemeen aanvaard wordt, door bepaalde groepen in de maatschappij op vrij grote schaal verworpen?
Deze enquête is een zogenaamde pilot om een eerste inzicht te krijgen in wat er leeft onder christenen ten opzichte van de evolutietheorie. De hoofdmoot van het onderzoek zal bestaan uit diepte-interviews waarvan ik hoop vrijwilligers te werven door deze enquête. In deze interviews is uitgebreid de tijd voor alle nuances.
Ik ben me ervan bewust dat er nog veel meer houdingen mogelijk zijn ten opzichte van de evolutietheorie die meer verzoenend zijn, maar omdat het me vooral gaat om het wel of niet accepteren van de evolutietheorie ligt daar niet de nadruk op.
Mijn eigen achtergrond en mening kan ik pas na het onderzoek vertellen, omdat ik zo veel mogelijk beïnvloeding met het oog op de verdere interviews wil uitsluiten. Dus helaas