quote:
ruben1989 schreef op 13 april 2009 om 16:41
Ik heb afgelopen zaterdag the passion of the christ gezien en ik had er een paar vraagjes over aan de forumbezoekers.
-heb je de film gezien? (zo nee dan is t niet zo praktisch te reageren:P)
-vond je het een goede film?
Ja, ik vond het zelf een nuttige film, maar ik kan me wel voorstellen dat sommige andere mensen hem vrij snel uitzetten.
quote:
-waarom zou de regisseur er voor gekozen hebben om jezus, zijn naasten en eigenlijk iedereen in de film blank te laten zijn, dit terwijl hij er wel voor koos om alles wel in de eigen taal te laten spelen?
Volgens mij heeft hij geprobeerd om de film ook uiterlijk zo historisch correct mogelijk te maken. Je ziet ook geen condenssporen van vliegtuigen in de lucht. Slaven werden in de tijd waarin het verhaal speelt van heinde en verre verhandeld, dus ook uit Afrika. Komen er veel slaven voor in dit verhaal? Daar heb ik niet op gelet. In deze film zie je veel romeinse soldaten vanwege het verhaal, en ik weet niet waar die vroeger allemaal vandaan kwamen. Ik vermoed dat ze gerecruteerd werden
binnen de grenzen van het hele rijk, dus misschien wel uit zuid-Engeland, of het huidige Brabant of Turkije, Marokko, ik noem maar wat. Eigenlijk gaat de film vooral over een deel van wat Jezus Christus heeft gezegd, gedaan en doorgemaakt, dat is het belangrijke aspect van de film.
quote:
-wordt er niet te veel gerenaliseerd door te doen alsof de soldaten alleen maar dom en lomp waren?
De film vertelt een verhaal wat al bestond voor de film werd gemaakt, in dat verhaal zijn de soldaten niet allemaal even subtiel.
quote:
-Is het nuttig om van de lijdensweg van Jezus van Nazareth zo'n bloederige en geweldadige film te maken, of moet je juist de 'waarheid' in al zijn gruwelijkheid laten zien?
Dat mag iedere kijker voor zichzelf besluiten. De film is volgens mij niet alleen maar akelig, en het eindigt positief. De man die gedwongen wordt om Jezus te helpen het kruis een eind te dragen, daarvoor nog een totale buitenstaander, verandert daardoor van binnen omdat hij vrij goed aanvoelt hoe de vork in de steel zit. Dat, die verandering, vond ik prachtig om te zien. Wat mij het meeste is bijgebleven is de scène waarin een misdadiger die naast Jezus werd terechtgesteld spijt heeft van wat hij zelf heeft gedaan en om vergeving vraagt. En vooral dat hij die ook
krijgt. Als
dat ook andere kijkers bijblijft, namelijk dat er
altijd een weg naar God te vinden is, dan is deze film ook zeker zinvol voor hen.
quote:
-Is het terecht dat de romeinse leiders als redelijk sympathiek en vergevingsgezind worden getoond en de joden slechts als domme priesters, aangezien men nu ook niet echt mild zou zijn voor iemand die beweert de zoon van god te zijn?
hmmmm, aan het begin van de film, het proces midden in de nacht in de tempel, zien we toch verdeeldheid onder de Joodse elite. een van hen noemt het proces zelfs een aanfluiting, of zo iets en wordt hardhandig de zaal uitgewerkt. Maar het verhaal bestond al voor de film werd gemaakt, een verhaal met allemaal personages en al hun rollen in het geheel.
quote:
-Wat zou Mel Gibson, die zelf vrij streng in de leer is, voor ogen hebben gehad bij het maken van deze film?
Misschien wel het zelfde doel als de kruiswegstaties: strijd tegen lauwheid en oppervlakkigheid?