Auteur Topic: Christenen en Vegetarisme/eet gewoontes  (gelezen 7021 keer)

matt

• Bekijk profiel
Christenen en Vegetarisme/eet gewoontes
« Gepost op: mei 20, 2008, 12:20:14 pm »
Ik als fanatiek vegetarier ( en worstellend christen  ) vraag me vaak van alles en nog wat af. Zo ook over het volgende. Hoe kijken jullie als (niet) christenen aan tegen het consumeren van vlees en over het algemeen tegen het consumeren van voeding. Kun je het als christen eigenlijk wel maken om vlees te eten ongeacht wat er zwart op wit staat? Verknallen we met zijn allen niet de hele schepping door vlees te eten?  Is het wel de bedoeling dat we met zijn allen zoveel dieren fokken en slachten  en dus eigenlijk de schepping misbruiken?
greetzz,

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 20, 2008, 02:32:26 pm »
Vlees eten mag (zie bijv ook het kalf dat Abraham/Sara voor het bezoek bereidde), bijv Genesis 9:3

quote:

Alles wat leeft en beweegt zal jullie tot voedsel dienen; dit alles geef ik je, zoals ik je ook de planten heb gegeven.
Je kunt wel je vraagtekens zetten bij de manier waarop vlees nu geproduceerd wordt. Met biologisch vlees eten of geen vlees eten is niets mis. Wij eten zelf weinig vlees maar zijn geen vegetariërs.
[Prediker 7:29]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 20, 2008, 03:39:49 pm »

quote:

Marloes schreef op 20 mei 2008 om 14:32:
Vlees eten mag (zie bijv ook het kalf dat Abraham/Sara voor het bezoek bereidde), bijv Genesis 9:3

[...]

Je kunt wel je vraagtekens zetten bij de manier waarop vlees nu geproduceerd wordt. Met biologisch vlees eten of geen vlees eten is niets mis. Wij eten zelf weinig vlees maar zijn geen vegetariërs.
Dat hangt natuurlijk nogal af van de reden waarom je geen vlees eet. Ikzelf heb weinig moeite met de manier waarop we onze dieren behandelen, maar veel meer moeite met vlees in verband met de wereldvoedselproblematiek. Vlees eten is uitermate inefficient, en draagt in hoge mate bij aan de ongelijkheid in de wereld. Daar helpt biologisch vlees niets aan. Ook de klimaat- en milieuaspecten van biologisch vlees zijn niet beter.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 20, 2008, 05:16:34 pm »

quote:

Pooh schreef op 20 May 2008 om 15:39:
Ook de klimaat- en milieuaspecten van biologisch vlees zijn niet beter.

Ook niet qua mestproductie enzo, omdat biologische veeteelt minder intensief is (minder varkens op een vierkante meter) en bijvoorbeeld minder antibiotica, groeimiddelen en hormonen die in het milieu terechtkomen?

Ik heb geen moeite met het houden/temmen of vangen van dieren voor hun vlees en ook niet met het slachten en opeten van dieren, an sich dan. In een breder perspectief dus wereldvoedselproblematiek, milieubelasting etc. kun je er wel vraagtekens bij zetten.

Verder heb ik wel problemen met de manier waarop er met de schepping, met dieren wordt omgegaan om aan vlees te komen, bio-industrie met van die ontplofte kuikens die te dik zijn om te kunnen lopen, varkens die zo dicht op elkaar gehouden worden dat ze nauwelijks kunnen bewegen, overbevissing van zeeën, legbatterijen, dat soort dingen. Dat vind ik onverantwoord omgaan met de schepping, hoewel het moeilijk is om een grens te trekken. Het ligt voor mijn gevoel ook niet per se in zieligheid (hoewel ik dat ook vind) maar ook meer in, we zijn rentmeester over de schepping en hiervoor is ze niet bedoeld. Deze manier om met de schepping en met dieren om te gaan is geen goed rentmeesterschap. Maar ik kan 't niet zo goed uitleggen.

Biologisch vlees en eieren schijnt niet altijd een oplossing te zijn omdat daar weer allerhande andere nadelen aan kleven dus ik zou me kunnen voorstellen dat je vegetariër wordt omdat het nogal ingewikkeld is wat je verantwoord aan vlees, vis, zuivel en eieren kunt eten. Voorlopig proberen wij alleen vlees te eten van beesten die een redelijk leven hebben gehad, alleen vis die niet op uitsterven staat en eieren van graskippen. Omdat dat heel duur is komt het erop neer dat we niet dagelijks vlees of vis eten maar principieel vegetariër zijn we dus niet.
Bombus terrestris Reginae

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 20, 2008, 06:14:49 pm »
Ik heb ook mijn vraagtekens bij de bioindustrie.  Daarbij ben ik me bewust dat zonder bioindustrie het vlees en eieren een stuk duurder worden. Maar het is ook de vraag of wij zoveel nodig hebben als 60% van de bevolking overgewicht heeft. Zo komt het dat wij ook niet elke dag vlees eten.

Etienne

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 20, 2008, 08:27:14 pm »
De eerste tekst die bij mij opkomt is deze :

(Deuteronomium 12:15) . . . Slechts wanneer uw ziel er hevig naar verlangt, moogt gij slachten,  . . .

Veelzeggend ,is het niet?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 20, 2008, 09:01:42 pm »

quote:

Etienne schreef op 20 mei 2008 om 20:27:

(Deuteronomium 12:15) . . . Slechts wanneer uw ziel er hevig naar verlangt, moogt gij slachten,  . .

Nee. Wat voor vreemde vertaling gebruik je? :?

quote:

NBV: Maar verder mag u, naar de mate waarin de HEER, uw God, u zal zegenen, dieren slachten en vlees eten wanneer u maar wilt, overal waar u woont. Iedereen mag dat, rein of onrein, zoals dat ook geldt voor het eten van gazellen of herten.    
SV:Doch naar allen lust uwer ziel zult gij slachten en vlees eten, naar den zegen des HEEREN, uws Gods, dien Hij u geeft, in al uw poorten; de onreine en de reine zal daarvan eten, als van een ree, en als van een hert.
NBG51:Gij moogt evenwel slachten en vlees eten zoveel gij wilt, overeenkomstig de zegen, die de HERE, uw God, u in al uw woonplaatsen geeft; de onreine zowel als de reine mag daarvan eten, als van een gazel en een hert;
KJV:Notwithstanding thou mayest kill and eat flesh in all thy gates, whatsoever thy soul lusteth after, according to the blessing of the LORD thy God which he hath given thee: the unclean and the clean may eat thereof, as of the roebuck, and as of the hart.
edit: Er gaat me een lichtje op... Enig nazoeken brengt me bij een  boek dat niet tussen mijn bijbelvertalingen staat, maar 2 planken eronder.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2008, 09:12:20 pm door Pooh »

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 21, 2008, 07:15:05 pm »

quote:

Etienne schreef op 20 mei 2008 om 20:27:
(Deuteronomium 12:15) . . . Slechts wanneer uw ziel er hevig naar verlangt, moogt gij slachten,  . . .
Mocht je ooit in de Exodus verzeild raken, wees dan niet zodanig belust naar de vleespotten van Egypte dat het een reden is om tegen God te murmureren.

Etienne

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 21, 2008, 11:17:39 pm »

quote:

Pooh schreef op 20 mei 2008 om 21:01:
[...]

Nee. Wat voor vreemde vertaling gebruik je? :?

[...]

edit: Er gaat me een lichtje op... Enig nazoeken brengt me bij een  boek dat niet tussen mijn bijbelvertalingen staat, maar 2 planken eronder.

Wycliffe Bible:

Forsothe if thou wolt ete, and the etyng of fleischis delitith thee, sle thou, and ete, bi the blessyng of thi Lord God, which he yaf to thee in thi citees, whether it is vnclene, `that is, spottid ether wemmed and feble, ether clene, `that is, hool in membris and with out wem, which is leueful to be offrid, thou schalt ete as a capret and hert; oneli without etyng of blood,

Green’s Literal Translation: (Let goed op het woord 'only')

Only with all the desire of your soul you shall sacrifice and shall eat flesh within all your gates according to the blessing of Jehovah your God which He has given you; the unclean and the clean one may eat of it, as of the gazelle and as ofthe hart.

Douay-Rheims Bible:

But if thou desirest to eat, and the eating of flesh delight thee, kill, and eat according to the blessing of the Lord thy God, which he hath given thee, in thy cities: whether it be unclean, that is to say, having blemish or defect: or clean, that is to say, sound and without blemish, such as may be offered, as the roe, and the hart, shalt thou eat it:

jacco

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 25, 2008, 08:34:59 pm »
Sinds ikzelf 8 kippen heb weet ik dat het best moeite kost om 10 eieren bij elkaar te krijgen. En omdat ikzelf elk jaar twee lammeren op laat groeien zodat we vlees in de vriezer heb, weet ik wat voor leven die beesten hebben gehad. En dat ze me ook vreugde geven.

Ik vind niet dat iedereen zelf vee meot gaan houden, maar de asftand die onze maatschappij is ontstaan tussen levend vee en vlees op het bord is zo groot dat veel mensen daar liever niet aan willen denken.

Beheer van de schepping betekent goed voor dieren zorgen en ze te laten in hun waarde. Ik koop daarom in principe geen vlees uit de bio-industrie. Wel biologisch vlees omdat dat het meest nadert zoals het bedoeld is.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 27, 2008, 08:09:57 pm »
Het allereerste wat de mens verondersteld werd te eten, waren kruiden des velds en vruchten. Dus ook noten. Dat is een vegetarisch menu. En onze soort kan er prima mee volstaan. Dit is nog voor de zondeval. De boom zelf gaat er dus niet aan. Alleen wat lichaamsdelen zoals vruchten of die er toch vanzelf wel af waren gevallen. Die er volgend jaar weer gewoon aan zijn gegroeid.

Pas later hoor je in de bijbel van vlees en alcoholgebruik. Dan zijn we intussen al weer minstens 2 vervloekingen voor de hele mensheid verder (tijdens Adam, en tijdens Noach, voor diegenen die van Kaïn afstammen zelfs drie!).
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2008, 08:11:11 pm door Divinespark »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 28, 2008, 09:44:59 am »

quote:

Divinespark schreef op 27 May 2008 om 20:09:
Het allereerste wat de mens verondersteld werd te eten, waren kruiden des velds en vruchten. Dus ook noten. Dat is een vegetarisch menu. En onze soort kan er prima mee volstaan.

Dit is geen vegetarisch maar een veganistisch menu, alleen plantaardig voedsel. Met een vegetarisch menu (geen vlees, wel eieren en zuivel) kan onze soort inderdaad prima volstaan maar met een veganistisch menu niet. Niet vanwege de eiwitten maar vanwege het vitamine B12. Dat nemen wij voornamelijk op uit dierlijke producten: vlees, zuivel, eieren.

In gistextracten zit ook veel vitamine B12 maar de praktijk wijst uit dat het vrij ondoenlijk is om daarmee voldoende binnen te krijgen. Ik ken weinig mensen die met veel plezier een halve pot marmite op hun brood smeren, nog afgezien van het feit dat marmite bepaald niet "in de natuur" te vinden is en je je dus ernstig moet afvragen of wij gebouwd zijn op een veganistisch dieet. Ik denk 't niet.
Bombus terrestris Reginae

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 28, 2008, 09:52:38 am »

quote:

Bumblebee schreef op 28 mei 2008 om 09:44:
[...]

Dit is geen vegetarisch maar een veganistisch menu, alleen plantaardig voedsel. Met een vegetarisch menu (geen vlees, wel eieren en zuivel) kan onze soort inderdaad prima volstaan maar met een veganistisch menu niet. Niet vanwege de eiwitten maar vanwege het vitamine B12. Dat nemen wij voornamelijk op uit dierlijke producten: vlees, zuivel, eieren.
Dit is nog erger dan veganistisch, dit is wat ze 'fruitarian' noemen. Alles wat de plant dood mag niet, dus alleen fruit, zaden en noten, en in iets minder strenge varianten mag snoeien ook. Maar aardappels of sla is al verboden. Probeer dan nog maar eens verantwoord te eten...
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2008, 09:55:26 am door Pooh »

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 06, 2008, 10:15:02 am »
Bij veganistische menu kan je bloedarmoede krijgen doordat je te kort aan ijzer krijgt, maar als je alleen maar fruit eet dan kom je mi zeker te kort aan ijzer en andere voedingstoffen. Nadat Noach de dieren had meegenomen in zijn ark mochten we vlees gaan eten. Dit is uit dank dat de mens de dieren heeft gered van de vloed. Dat wij nu vlees in overschot in de supermarkten hebben liggen is weer de andere kant op. Ik vind dat in Nederland de dieren worden behandelt als een produkt en niet meer als een levend wezen. De manier hoe in Nederland dieren worden geslacht dmv verdoving maakt het dat wij aan de lopende band dieren kunnen slachten. Daarbij wordt er niet altijd de proceduren in acht genomen wat in dit geval leidde tot een sluiting van een slachterij. Maar de vraag blijft voor mij hoeveel er nog van zulke slachterijen open zijn die niet volgens de proceduren handelen. Wij als mens dient er voor te zorgen dat de slacht van een dier zo min mogelijk stress en pijn met zich mee brengt. Dit is de reden dat ik geen vlees eet.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 06, 2008, 11:45:35 am »

quote:

Ilonia schreef op 06 juni 2008 om 10:15:
De manier hoe in Nederland dieren worden geslacht dmv verdoving maakt het dat wij aan de lopende band dieren kunnen slachten. Daarbij wordt er niet altijd de proceduren in acht genomen wat in dit geval leidde tot een sluiting van een slachterij. Maar de vraag blijft voor mij hoeveel er nog van zulke slachterijen open zijn die niet volgens de proceduren handelen. Wij als mens dient er voor te zorgen dat de slacht van een dier zo min mogelijk stress en pijn met zich mee brengt. Dit is de reden dat ik geen vlees eet.
Ik zou zeggen: ga gewoon eens kijken in een slachterij. Ik heb er redelijk wat van binnen meegemaakt, en geloof me: de RVV'ers (rijkskeuring vlees en vee) staan er de hele dag met hun neus bovenop. Qua dierenleed gaat er in de slachterij echt niets mis, als er dingen fout gaan is dat altijd op 't punt van hygiene. Maar de slachterij lijkt me ook de minst belangrijke schakel om je op te richten, als je bang bent voor lijdende dieren, kun je je beter bezorgd maken om de huisvesting en verzorging tijdens hun leven, en belangrijker nog, het transport.
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2008, 11:54:55 am door Pooh »

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 07, 2008, 09:12:27 pm »
Als je goed had gelezen had dat er ook uitgepikt. Want ik schreef net boven wat jij qoute, dat dieren als produkten worden gezien en niet als een levend wezen. Een produkt doe je mee wat je wilt, maar met een levend wezen hoor je anders mee om te gaan. Met levende dieren ga je niet snavels knippen vanwege de ruimte gebrek, omdat je zomeer kippen kunt houden en dus meer eieren kunt verkopen. Maar als je dieren als een produkt zie dan doe je dat wel. Om een voorbeeld te noemen en het gebeurt zowel met scharrelkippen als met vrije uitloop kippen en dus koop ik biologische eieren.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 09, 2008, 09:01:27 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 28 mei 2008 om 09:44:
[...]

In gistextracten zit ook veel vitamine B12 maar de praktijk wijst uit dat het vrij ondoenlijk is om daarmee voldoende binnen te krijgen. Ik ken weinig mensen die met veel plezier een halve pot marmite op hun brood smeren, nog afgezien van het feit dat marmite bepaald niet "in de natuur" te vinden is en je je dus ernstig moet afvragen of wij gebouwd zijn op een veganistisch dieet. Ik denk 't niet.
Je gaat uit van hoe we nu zijn. Bij de zondeval vond er verandering van de eigenschappen van soorten plaats (inclusief die van de mens). Het lijkt me nogal ondoenlijk om juist een oordeel te geven over of de mens van nu een menu van een mens die waarschijnlijk anders is geweest, nu nog kan eten en zich in stand kan houden. We lijken nu fysiek (materialistisch) afhankelijk van veel meer dan alleen maar veganistische producten, en geloven dat zelf ook, als materialistisch geworden mens. De zondeval is voor mij een fenomeen waarin de mens is gaan geloven te zijn waar die in terecht is gekomen, het fysieke. En dus ook fysiek afhankelijk te zijn van temperatuurbeheersing (het dragen van kleren, van dierenhuiden, dus inderdaad niet geheel veganistisch meer).

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 04, 2008, 05:59:02 pm »
tja ik zit met dezelfde twijfel, naar mijn mening gaan bv nomaden het beste om met voedsel, ze slachten niet meer dan nodig is en gebruiken de rest van het dier voor verschillende doeleinden bv huid, botten enzv Soms heb ik door de manier van fokken, vervoeren, en slachten geen trek meer

veganist

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 28, 2009, 02:06:00 am »
Hey... ik zit er heel erg mee. Het is onwetenheid en vaak niet weten wat er allemaal achter de schermen afspeelt, het is afschuwelijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik wou dat de hele wereld gewoon eens vegatarisch werd.

Kijk eens op : www.godsbewustzijn.nl
ook goed engelse site: www.christianveg.com

In mijn ogen heeft Matt gelijk, dit is geen handelen naar een schepping die God gecreert heeft. In den beginne waren er ook geen slachthuizen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!