Zoals gewoonlijk loop ik wat achter de meute aan... Ik heb net The Matrix (deel 1) voor de 1e keer gezien, en er zijn allerlei dingen die ik niet snap. Omdat ik geen discussies hierover gezien heb, zal ik m'n vragen hier eens posten. Misschien kunnen de fans me verder helpen.
1) Mensen kunnen toch niet gebruikt worden om elektrische energie op te wekken? Want ze gebruiken daarvoor voedsel: organische stoffen, die groeien dmv. zonlicht.
2) Waarom geen kern-energie gebruikt voor electrische energie? Of biomassa?
3) Waarom zouden mensen een animatie voorgeschoteld moeten krijgen, als het alleen maar gaat om de elektriciteit die ze opwekken. De hersenen verbruiken 25% van de energie: verspilling, ze zouden beter in coma gehouden kunnen worden.
4) Waarom zijn er 'agents' nodig om afvallige personen op te sporen (front-end). Ze weten toch waar die mensen fysiek gelocaliseerd zijn (van buiten, back-end), waarom zou je daarvoor personages binnen in de matrix moeten hebben?
5) Waarom krijgt Neo een zender geimplanteerd, al zijn signalen zijn toch sowieso al af te tappen? (Gewoon controleren welke data er in en uit z'n fysieke lichaam gaat).
6) Waarom kan er alleen maar gehackt worden door mensen illegaal in The Matrix te laten (front-end), waarom wordt er niet back-end gehacked, of fysiek in het computersysteem dat de animatie produceert?
7) Als Zion de laatste normaal menselijke stad is, waarom zou de mainframe dan zo'n geweldig doel zijn? Het is makkelijk genoeg om die fysiek af te scheiden van de buitenwereld (dus hacken onmogelijk te maken). Of om de stad gewoon fysiek te vernietigen.

Het is onduidelijk waarom sommige natuurwetten wel gelden in The Matrix en andere niet. Als de wereld virtual reality is, zijn alle regels toevallig en dus te buigen. Als dat afhangt van de geest van het subject, zou je gewoon een aantal baby's moeten bevrijden uit de Matrix, en ze in de trainingsruimte moeten laten wennen aan het feit dat alle regels flexibel zijn.
9) Waarom zou er 1 verlosser zijn, en hoe kan iemand dat weten - zeker iemand die binnenin de Matrix is gelocaliseerd.
Oftewel: the Matrix roept veel vragen op, maar slechts vragen die de geloofwaardigheid van de film betreffen. Geen voor-mij wezenlijke vragen.