Auteur Topic: vrienden mbv de valse mammon  (gelezen 10738 keer)

Aslanning

• Bekijk profiel
vrienden mbv de valse mammon
« Gepost op: april 25, 2009, 10:37:55 pm »
Luk.16:9 zegt "Ook ik zeg jullie: maak vrienden met behulp van de valse mammon, opdat jullie in de eeuwige tenten worden opgenomen wanneer de mammon er niet meer is."

Hoe lezen jullie dit vers. Wat betekent het in practische zin?
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 25, 2009, 11:15:08 pm »
Dag Aslanning,
je hebt een tekst gevonden die op het eerste gezicht niet zo makkelijk te begrijpen is.
Het is de laatste zin van de gelijkenis van de onrechtvaardige rentmeester.

Het gaat om rentmeesterschap.
Een rijk man had een rentmeester, de rentmeester was onrechtvaardig en de rijke man zei dat hij daarom geen rentmeester meer kon zijn.
Wij moeten een goed rentmeester zijn over wat God ons heeft toevertrouwd. In de gelijkenis gaat het om geld. Dat moet je gebruiken voor je medemens, en dan niet om er zelf beter van te worden.
Je moet dus vrienden maken met behulp van (hier in deze gelijkenis) het geld wat je in beheer hebt.
Wij moeten ons geluk niet zoeken in het geld maar er anderen gelukkig mee maken. En dat omdat God ons bezit heeft toevertrouwd om het ten bate van anderen te gebruiken.
Dan zal God ons opnemen in 'zijn eeeuwige tenten'

Vergelijk hierbij vers 25 waar de rijke man van God verwijderd is. Hij heeft zijn rijkdom voor zichzelf gebruikt en zijn deel niet in God gezocht.

quote:

9 En Ik zeg u: Maakt u vrienden met behulp van de onrechtvaardige Mammon, opdat, wanneer deze u ontvalt, men u opneme in de eeuwige tenten.
Trouw in het beheer – Vermaningen
10 Wie in zeer weinig getrouw is, is ook in veel getrouw. En wie in zeer weinig onrechtvaardig is, is ook in veel onrechtvaardig. 11 Indien gij dus niet getrouw geweest zijt ten aanzien van de onrechtvaardige Mammon, wie zal u dan het ware goed toevertrouwen? 12 En indien gij niet getrouw geweest zijt ten aanzien van het goed van een ander, wie zal u het onze geven?

Je moet als christen in het kleine getrouw zijn, ook in het materiele wat we ontvangen hebben - dat kan zelfs heel veel zijn. Als we getrouw zijn daarin dan kan God ons het ware goed toevertrouwen.
Dit wordt hier belicht vanuit de kant van de menselijke verantwoordelijkheid.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 26, 2009, 12:18:30 am »

quote:

Aslanning schreef op 25 april 2009 om 22:37:
Luk.16:9 zegt "Ook ik zeg jullie: maak vrienden met behulp van de valse mammon, opdat jullie in de eeuwige tenten worden opgenomen wanneer de mammon er niet meer is."

Hoe lezen jullie dit vers. Wat betekent het in practische zin?

In dit bijbelgedeelte wordt een voorbeeld gegeven van hoe de rentmeester te werk ging. Uiteindelijk schold hij de schuldenaars het geld kwijt dat de rijke man toebehoorde. Hij zag de bui al hangen, want door wanbeheer zou hij zijn ontslag krijgen. Maar hij wist, dat als het zover zou zijn, hij aan kon kloppen bij de mensen die hij gematst had.

De Here Jezus noemt het geld "de valse mammon". Mammon is de z.g. god van het geld. Wij zeggen ook "geld stinkt" of "smerig geld" Paulus zegt: de liefde voor geld is de wortel van al het kwaad: 1 Tim. 6:10

"De kinderen van deze wereld gaan immers slimmer met elkaar om dan de kinderen van het licht."

Als ongelovigen al zorgen dat hun toekomst veilig gesteld wordt d.m.v. dat smerige geld, hoeveel te meer moeten de kinderen van God dat dan doen. Weliswaar op een andere manier, door van wat kwaad is wat goeds te maken.

Verwerf met je geld schatten in de hemel, door het hier op aarde te besteden als een rentmeester van Gods gaven. Als we gedreven door de liefde van Christus om ons heen kijken is er genoeg te doen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 27, 2009, 10:23:58 am »
Ja, klopt allemaal mar wat betekent dat practisch voor jullie dan? Jullie maandelijkse inkomen gebruiken jullie dus om anderen blij te maken?
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 27, 2009, 10:43:48 am »

quote:

Aslanning schreef op 27 april 2009 om 10:23:
Ja, klopt allemaal mar wat betekent dat practisch voor jullie dan? Jullie maandelijkse inkomen gebruiken jullie dus om anderen blij te maken?

Wat het voor mij betekent? Geld is niet per se vies, zondig. Geld is ook niet iets wat je mag verafgoden, waar je met zekerheid op kunt bouwen. Als je geld hebt, dan is dat fijn. Aarzel alleen niet om dat in te zetten voor Gods koninkrijk. Sterker nog, met geld kun je God ook prima dienen.

In de praktijk: ik spaar niet meer dan nodig. Ik geef geld aan de kerk en aan diverse goede doelen. Ik leen/geef zonder problemen geld aan vrienden die dat nodig hebben.
Als collega's wat geld lenen (voor de lunch bijv), dan vraag ik dat niet terug maar wacht af of ze het uit zichzelf terug betalen. Uiteraard vind ik dat stagieres die meegaan naar de kroeg ofzo minder of niet hoeven mee te betalen de pot. Ik vind het geen probleem wanneer ik daardoor onevenredig bijdraag aan de pot.
Mijn collega's weten dat ik christen ben. Hopelijk gaat er iets van een getuigenis uit wanneer ik niet moeilijk doe over geld.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 27, 2009, 01:20:08 pm »
Elle, mooi zo'n reactie! Het is immers vrij gemakkelijk om er een schriftgetrouwe opvatting op na te houden maar die vervolgens niet uit te leven!

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 27, 2009, 01:21:43 pm »
Ik citeer nogmaals het vers: "Maakt u vrienden met behulp van de onrechtvaardige Mammon, opdat, wanneer deze u ontvalt, men u opneme in de eeuwige tenten."
Wie zijn deze vrienden? Wie is "men"? en wat zijn die eeuwige tenten?

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 27, 2009, 01:54:46 pm »

quote:

Aslanning schreef op 27 april 2009 om 10:23:
Je hebt gelijk. Als ik reageer op jouw vraag komt ook de vraag naar boven of ik zelf wel een goede rentmeester ben. Ik ga mijn kasboek hier niet openleggen, maar ik ben me er wel van bewust dat ik geen volmaakte rentmeester ben.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 27, 2009, 02:03:12 pm »

quote:

Aslanning schreef op 27 april 2009 om 13:21:
Ik citeer nogmaals het vers: "Maakt u vrienden met behulp van de onrechtvaardige Mammon, opdat, wanneer deze u ontvalt, men u opneme in de eeuwige tenten."
Wie zijn deze vrienden? Wie is "men"? en wat zijn die eeuwige tenten?

quote:

31 Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon. 32 Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; 33 de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links. 34 Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. 35 Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op, 36 ik was naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ziek en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.” 37 Dan zullen de rechtvaardigen hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien en te eten gegeven, of dorstig en u te drinken gegeven? 38 Wanneer hebben wij u als vreemdeling gezien en opgenomen, u naakt gezien en gekleed?
39 Wanneer hebben wij gezien dat u ziek was of in de gevangenis zat en zijn we naar u toe gekomen?” 40 En de koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan.”
die onaanzienlijken zijn de vrienden, en Jezus vereenzelvigt zich ermee.

quote:

41 Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. 42 Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. 43 Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.” 44 Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor u gezorgd?” 45 En hij zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.” 46 Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven.’  
Het eeuwige leven wat hier beloofd wordt zijn de "eeuwige tenten".

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 27, 2009, 02:27:12 pm »

quote:

Aslanning schreef op 27 april 2009 om 13:20:
Elle, mooi zo'n reactie! Het is immers vrij gemakkelijk om er een schriftgetrouwe opvatting op na te houden maar die vervolgens niet uit te leven!

Let wel: deze houding heeft me tot nog toe niet in de problemen gebracht, ik verdien meer geld dan ik nodig heb.
Wel is het zo dat wanneer vrienden/familie een structureel geldtekort hebben dat ze proberen op te lossen door her en der geld te lenen (en heus wel aanvankelijk de bedoeling hebben om dat terug te betalen), die niet zo snel geld van mij krijgen. Ik heb -ook als christen- principieel moeite met geld in een bodemloze put gooien.

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 27, 2009, 05:49:00 pm »
Die vrienden nemen ons op in de eeuwige tenten? Er lijkt in de gelijkenis een verband te zijn tussen die schuldenaren die wat zullen terugdoen voor de rentmeester en de vrienden die men maakt met de onrechtvaardige mammon?
Zou dat verband iets kunnen zijn wat pas werkelijkheid wordt in de eeuwigheid?
Wat denken jullie?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 27, 2009, 05:54:01 pm »
Wat denk jij?

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 27, 2009, 10:33:56 pm »
Okay. Hier komen wat gedachten waar ik al een tijdje op loop te broeden. Er zijn verschillende gedachten geopperd door jullie die zeker met deze kwestie samenhangen, maar zelf denk ik dat het zo zou kunnen zijn dat gelden die wij hebben geïnvesteerd in het Koninkrijk Gods, waarde zouden kunnen krijgen als de boeken geopend zullen worden. Al wat wij hier deden vanuit de Geest van Christus zal dan zijn waarde  blijken te hebben. Bouwen op Christus als fundament met goud, zilver en edelstenen blijft tot in eeuwigheid bestaan. Zo zie ik 1 Kor 3 op dit punt. Maar omdat juist relaties zo fantastisch waardevol zijn, vooral als zij straks niet meer gehinderd zullen zijn door egocentrisme, zelfzucht en andere dwaasheid, denk ik dat zij die door onze persoonlijke (financiële) inzet tot Christus gekomen zijn in de eeuwigheid zullen weten dat jij en ik ons geld daartoe geofferd hebben. Ik denk ook niet dat die vreugde maar iets tijdelijks is zoals onze vreugden hier als gevolg van onvolmaakte geheugens dat zijn en mettertijd afvlakken agv nieuwe indrukken, maar een blijvende indruk zullen achterlaten. Als onze inzet dus (door Gods genade)  heeft mogen leiden tot het persoonlijk behoud en zegen voor bepaalde mensen (in eigen land of buitenland) dan denk ik dat zij dat zullen weten en op grond daarvan tot in eeuwigheid uit (blijvende) dankbaarheid onze vrienden zullen (willen) zijn. Immers wij zullen dan kennen zoals God ons nu al kent. Niet alleen dat wij God dan zullen kennen op een geheel nieuwe onbesluierde wijze maar eveneens hen die samen met ons lichaam van Christus mogen zijn. Dat wat nu alleen bij God bekend is zal dan openbaar worden. Wij zullen  dan hen wellicht op een bijzondere wijze kennen en waarderen die direkt of indirekt ertoe hebben bijgedragen dat wij Christus hebben leren kennen. Uiteraard blijft dat allemaal een zaak die God zelf heeft bewerkt in het leven van ieder van ons. Hem zij in alle eeuwigheid de glorie en de eer daarvoor, maar dat sluit niet uit dat wij ons in de eeuwigheid op een bijzondere wijze met elkaar verbonden zullen weten, anders gezegd bijzondere vrienden zullen hebben op grond van wat wij deden uit onbaatzuchtige liefde voor anderen terwijl wij nog op aarde leefden en anderen deden voor ons!
Onze gebeden die wie opzonden tot God zullen wellicht blijken onvermoede betekenis te hebben gehad, zodat we ons slechts voor het hoofd kunnen slaan waarom we niet veel meer gebeden hebben!! Dit alles zie ik nadenkend en al formulerend gecentreerd in dit vers....
Dit alles maakt dat ik dit vers als erg fascinerend ervaar!

Reageer maar eens op deze gedachten....

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 27, 2009, 10:42:04 pm »
Kleine toevoeging nog....

Wie de betekenis hiervan beseft en gaat doorgronden zou wel eens grondig kunnen veranderen. Heel veel activiteiten zouden immers kunnen blijken beuzelarijen te zijn, terwijl feitelijke inzet voor anderen vanuit de wijze waarop God ons/mij/jou gevormd heeft een onvoorstelbare geestelijke springstof zou kunnen worden voor de rest van ons leven.... Toch?

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 27, 2009, 11:24:51 pm »
Ik weet het niet hoor of we daardoor in de eeuwigheid bijzondere vrienden zullen hebben. Ik denk daar eigenlijk niet zo over na. Het is meer de toekomst met Christus waarnaar ik me uitstrek. Van daaruit zal het met mijn naaste ook in orde zijn.

Ik ben het met je eens dat het goed is om voor elkaar te offeren en te bidden. Dat geld beschikbaar stellen vind ik een moeilijk punt. Ik heb wel eens dingen willen doen, wat niet kon, omdat de kinderen of de partner daartegen bezwaar maakten. Bepaalde dingen kunnen niet opgegeven worden. Je zit in een situatie waarin je niet altijd je persoonlijke wil tot uitvoer kunt brengen.

Ook zou ik zelf me wel eens iets meer kunnen ontzeggen ten gunste van anderen, hoewel ik bepaald niet lux leef.

Maar God kent onze motieven. Dat wat Jezus gedaan heeft wordt me toegerekend.

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 28, 2009, 01:24:10 pm »
Adinomis,
Nee, weten doe ik dat ook niet, maar nadenken over Christus woorden heeft zeker grote waarde. Ons minimale voorstellingsvermogen waar het de eeuwige dingen betreft, maakt dat het ook niet gemakkelijk is om Zijn gedachten in het eeuwigheidsperspectief te zetten. "Bedenk de dingen die boven zijn" is een vingerwijzing in dit verband. Uiteraard mag dat evenwel nimmer leiden tot een geestelijke krampsituatie. God schenkt genade en vrede, altijd weer!
Gedachten moeten ook getoetst worden. Dat is gezond. Vandaar dat ik deze gedachten ook maar eens uitzet om te zien tot welke reacties het leidt.

Ik waardeer overigens je nuchtere reactie voor wat betreft de beperkingen die een relatie ons oplegt. God ziet ons hart aan en doorgrondt onze motieven.

Ik hoop evenwel dat de gedachten die ik daar over kreeg gelijktijdig een stimulans kunnen zijn in onze beoordeling van de dingen om ons heen.

Ik denk in dit verband ook aan een passage uit 2 Kon. 13 " Daarna beval hij: Open het venster naar het oosten. En toen hij het geopend had, zeide Elisa: Schiet. En hij schoot. Toen zeide hij: Een pijl der overwinning van de HERE, ja, een pijl der overwinning op Aram. Gij zult Aram bij Afek tot vernietiging toe verslaan. 18 Daarna zeide hij: Neem de pijlen. Toen hij ze genomen had, zeide hij tot de koning van Israël: Sla op de grond. Hij sloeg driemaal en hield toen op. 19 En de man Gods werd toornig op hem en zeide: Gij hadt vijf- of zesmaal moeten slaan, dan hadt gij Aram verslagen tot vernietiging toe. Maar nu zult gij Aram driemaal verslaan."

Hoe vaak zijn wij niet net als de koning hier en slaan (bidden) misschien drie maal in plaats van vijf of zes maal. Wij weten uit de Bijbel dat gebeden grote betekenis hebben als wij met vertrouwen bidden. Jak.5:16-18 Gebrek aan aanhoudend bidden maakt dat wij belangrijke dingen missen! Ook vanuit dat aspect hoop ik dat het vers om het vrienden maken mbv de onrechtvaardige mammon tot bemoediging mag zijn. We moeten verder kijken dan hier en nu! Dat is immers de centrale boodschap van de Here Jezus in het gedeelte van luk.16! Gezamenlijk mogen we de lengte, de breedte en diepte van Gods liefde steeds beter leren kennen!
« Laatst bewerkt op: april 28, 2009, 02:05:10 pm door Aslanning »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 28, 2009, 02:08:00 pm »

quote:

Aslanning schreef op 28 april 2009 om 13:24:

Ik denk in dit verband ook aan een passage uit 2 Kon. 13 " Daarna beval hij: Open het venster naar het oosten. En toen hij het geopend had, zeide Elisa: Schiet. En hij schoot. Toen zeide hij: Een pijl der overwinning van de HERE, ja, een pijl der overwinning op Aram. Gij zult Aram bij Afek tot vernietiging toe verslaan. 18 Daarna zeide hij: Neem de pijlen. Toen hij ze genomen had, zeide hij tot de koning van Israël: Sla op de grond. Hij sloeg driemaal en hield toen op. 19 En de man Gods werd toornig op hem en zeide: Gij hadt vijf- of zesmaal moeten slaan, dan hadt gij Aram verslagen tot vernietiging toe. Maar nu zult gij Aram driemaal verslaan."

Hoe vaak zijn wij niet net als de koning hier en slaan (bidden) misschien drie maal in plaats van vijf of zes maal. Wij weten uit de Bijbel dat gebeden grote betekenis hebben als wij met vertrouwen bidden. Jak.5:16-18 Gebrek aan aanhoudend bidden maakt dat wij belangrijke dingen missen! Ook vanuit dat aspect hoop ik dat het vers om het vrienden maken mbv de onrechtvaardige mammon tot bemoediging mag zijn. We moeten verder kijken dan hier en nu! Dat is immers de centrale boodschap van de Here Jezus in het gedeelte van luk.16! Gezamenlijk mogen we de lengte, de breedte en diepte van Gods liefde steeds beter leren kennen!

Je hebt gelijk. Ik herinner me een noodsituatie dat het om genoemde reden niet mogelijk was om te helpen. Ik was daarover ontredderd, want ik wist dat er geholpen moest worden. Ik had nog een kleine reserve die ik beschikbaar stelde, maar dat was lang niet genoeg. Maar ik heb het intensief met God in gebed gedeeld. Toen kwam er iemand bij me die me precies het resterende bedrag bracht, zonder dat ze wist van die nood.

Hierbij moet ik denken aan het verdelen van de vijf broden en twee vissen. Als wij hetgeen we hebben in dienst van God stellen, zal Hij het vermenigvuldigen.

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 28, 2009, 02:49:15 pm »
Ontroerend! Mooi! Dan wordt ook extra duidelijk hoe onze God betrokken is zowel bij hem/haar die hulp nodig heeft maar evenzeer bij ons die nodig hebben  bereid te zijn om te geven! Te doen wat je kunt in de verwachting dat God de rest doet! Precies zoals je schrijft de 5 broden en 2 vissen in Gods hand te leggen. Het is ook de erkenning dat wij Hem toebehoren met alles wat wij hebben en zijn. Dat in de praktijk te mogen ervaren maakt het leven indrukwekkend!
Onze God is geen Deist, maar betrokken bij het leven, zowel in het grote en het kleine. Dat is opwindend in positieve zin. Geeft ons ook lust tot (stille)  bewondering, aanbidding ...

Eerlijk gezegd zou ik willen vaker in die situaties te komen. Misschien merk ik ze veel te weinig op.

En dan toch weer terug naar het toekomstperspectief waar Jezus zich over uit: zouden we later gevoellozer zijn dan nu? Natuurlijk is Christus Jezus het Leven zelf, maar dat leidt toch ook al hier en nu tot bijzondere vormen van gemeenschap hier op aarde?! (Dit gesprekje bijvoorbeeld! :)) Dat zal straks zeker niet minder zijn, maar zo veel heerlijker dat het "hebben" van iets als bezitting oninteressant wordt, stel ik mij voor! Het leven leven vanuit een toekomstperspectief maakt dat we in het nu wellicht ook betere keuzes zullen maken. Denk je niet?

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 13, 2009, 11:59:32 am »
Jezus richt zich met deze woorden tot mensen die geld hebben door hen te manen om dat geld effectief te investeren in mensen met het oog op de eeuwigheid.
Wie geen/weinig geld heeft kan dit vers dus overslaan?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 13, 2009, 01:04:33 pm »

quote:

Aslanning schreef op 13 juni 2009 om 11:59:
Jezus richt zich met deze woorden tot mensen die geld hebben door hen te manen om dat geld effectief te investeren in mensen met het oog op de eeuwigheid.
Wie geen/weinig geld heeft kan dit vers dus overslaan?

Dat zou kunnen. :)
Je kunt het natuurlijk ook toepassen op het materiele wat je van je geld hebty gekocht. Zijn we daarin vrijgevig.
Als je heel arm bent, zou het nog zo kunnen: de schoenen die je kind te klein zijn, geef je weg aan anderen die het niet breed hebben. Of kleren, speelgoed waar ze te groot voor zijn geworden.
Je kunt een boek uitlenen zodat een ander het ook kan lezen. Zo zijn er veel manieren om op de goede manier ' vrienden' te maken. (Om bij de tekst te blijven)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 14, 2009, 08:16:45 pm »

quote:

Aslanning schreef op 28 april 2009 om 14:49:

Dat zal straks zeker niet minder zijn, maar zo veel heerlijker dat het "hebben" van iets als bezitting oninteressant wordt, stel ik mij voor! Het leven leven vanuit een toekomstperspectief maakt dat we in het nu wellicht ook betere keuzes zullen maken. Denk je niet?

Dat geloof ik zeker! Dat zegt Jezus ook in de Bergrede:

Mat. 6: 19-24 “Verzamelt u geen schatten op aarde, waar mot en rost ze ontoonbaar maakt en waar dieven inbreken en stelen, maar verzamel u schatten in de hemel, waar noch mot noch roest ze ontoonbaar maakt en waar geen dieven inbreken of stelen. Want waar uw hart is, daar zal ook uw schat zijn.”

Hoe vul je dat zelf in?

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 20, 2009, 09:19:52 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 juni 2009 om 13:04:
[...]

Dat zou kunnen. :)
Je kunt het natuurlijk ook toepassen op het materiele wat je van je geld hebty gekocht. Zijn we daarin vrijgevig.
Als je heel arm bent, zou het nog zo kunnen: de schoenen die je kind te klein zijn, geef je weg aan anderen die het niet breed hebben. Of kleren, speelgoed waar ze te groot voor zijn geworden.
Je kunt een boek uitlenen zodat een ander het ook kan lezen. Zo zijn er veel manieren om op de goede manier ' vrienden' te maken. (Om bij de tekst te blijven)
Mooi! Dat is lijkt me een zelfs voor de hand liggende opvatting. Velen van ons zijn wellicht niet zo gefortuneerd dat we links en rechts geld kunnen uitdelen, maar het hebben van vrijgevige, genereuze instelling mbt het omgaan met overige bezittingen is denk ik betekenisvol waarin we beeld van God zijn kunnen weerspiegelen.  Het gaat om de wil om "los" te zijn van je spulletjes. Nog best moeilijk voor de meesten van ons denk ik. Het doordenken van de betekenis hiervan geeft echter motivatie denk ik vanuit een persoonlijke omgang met de Heer zelf.

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 20, 2009, 09:35:17 am »
Nog een toevoeging....

Ik denk eigenlijk vooral aan het feit dat wij de mogelijkheid van het bidden hebben. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, schrijft Jakobus!

Lees over Elisas woedeaanval :
"Toen Joas dat gedaan had, 16 zei Elisa: ‘Span de boog.’ Joas spande de boog, en Elisa legde zijn handen over de handen van de koning heen 17 en zei: ‘Open het venster dat uitziet naar het oosten.’ Joas opende het venster, en Elisa zei: ‘Schiet!’ De koning schoot een pijl af, en Elisa zei: ‘Deze pijl is een overwinningsteken van de HEER. Deze pijl betekent de overwinning op Aram. Bij Afek zult u Aram vernietigend verslaan.’ 18 Daarna zei Elisa: ‘Pak uw pijlen.’ Joas nam de pijlen in zijn hand en Elisa zei tegen de koning: ‘Sla met de pijlen op de grond.’ Joas sloeg driemaal met de pijlen op de grond, niet vaker. 19 Toen riep de godsman woedend uit: ‘Had maar vijf of zes keer geslagen! Dan zou u Aram vernietigend verslagen hebben. Nu zult u Aram maar drie keer een nederlaag toebrengen.’"

Wie hierover nadenkt begrijpt denk ik dat die drie maal ipv 5 of 6 maal en kwestie van geloof in Elisas woorden betekent. Joas wist wat die eerste pijl betekende (vs 17) : vernietiging van de vijand...
Nu pas ik dat toe op bidden! Wie bidt in eenvoudig geloof voor de behoudenis van hen die "rondom" hem/haar leven vernietigt ook (geestelijke) vijanden. De vraag is of wij zelfs wel 3 keer bidden....
Onze opdracht verstaan ten opzichte van hen voor wie niemand anders bidt, kan maken dat mensen tot behoudenis komen, die in alle euwigheid onze vrienden zullen zijn hetzij nu of straks bij God.

Ik denk dus dat het vooral ook toegepast kan worden op het gebed....

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 20, 2009, 09:43:54 am »

quote:

Adinomis schreef op 14 juni 2009 om 20:16:
[...]

Dat geloof ik zeker! Dat zegt Jezus ook in de Bergrede:

Mat. 6: 19-24 “Verzamelt u geen schatten op aarde, waar mot en rost ze ontoonbaar maakt en waar dieven inbreken en stelen, maar verzamel u schatten in de hemel, waar noch mot noch roest ze ontoonbaar maakt en waar geen dieven inbreken of stelen. Want waar uw hart is, daar zal ook uw schat zijn.”

Hoe vul je dat zelf in?
Vragen, behoeften die op je weg komen "overwegen" voor "het aangezicht van de Heer" en van daaruit handelen... Zoals ik al eerder schreef is het iets waarvan je vaker zou willen dat het vaker zou voorkomen. Jij dan?

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 20, 2009, 11:39:07 pm »

quote:

Aslanning schreef op 20 juni 2009 om 09:43:

Vragen, behoeften die op je weg komen "overwegen" voor "het aangezicht van de Heer" en van daaruit handelen... Zoals ik al eerder schreef is het iets waarvan je vaker zou willen dat het vaker zou voorkomen. Jij dan?

Bedoel je dat je vaker een behoeftige op je weg zou willen tegenkomen? Ik vind dat er al heel veel zijn. Laatst was ik in Berlijn op de Alexanderplatz. Er waren daar heel wat bedelaars. Er zijn er die geld voor drugs of drank willen hebben. Dan moet je wel oppassen wat je doet. Er was ook een vrouw met een kindje op haar arm. Ik heb haar niets gegeven, maar ik had er later wel last van.

Dan is ook gebed nodig om te weten wat God wil dat je doet.

Verder komen er met de post vrijwel dagelijks verzoeken om financiële hulp van allerlei hulpverleninginstanties. Ook daarin moeten we Gods leiding zoeken. Ik denk wel dat we keuzes moeten maken. We kunnen niet voor alles geven.

Ik ben het met je eens dat we moeten volharden met gebed voor de mensen van wie we willen dat ze behouden worden. Ach, eigenlijk gun je dat iedereen toch? Het kan dat God een gebedslast voor iemand op je hart legt.

Ik heb het idee dat er genoeg op ons af komt.

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 22, 2009, 01:42:45 pm »
Nee, ik bedoel meer dat je bepaald wordt bij een bepaalde nood waarvan je gewoon weet: hier mag ik wat doen, zonder dat ook maar iemand anders ervan weet! Hoeft helemaal geen dramatiek te bevatten uiteraard en helaas is het geven van geld aan inlandse bedelaars helaas water naar zee dragen doordat het geld onmiddellijk wordt omgezet in drank, drugs of rookwaren.... Het is niet gemakkelijk daar een goede keuze te maken.. Dat betekent dat je moet gaan vragen waarvoor hij/zij het geld nodig heeft. Af en toe denk ik evenwel dat het belangrijker kan zijn dat je zo iemand vriendelijk bejegent en niet afwijst (wat uiteraard standaard is..) Dat het dan toch naar iets "fouts" gaat dat accepteer ik dan maar... Vaak gebeurt het ook als je op een bus staat te wachten en eigenlijk geen tijd hebt om even aandacht aan iemand te besteden... maar zoals je al schreef een Nehemiaans schietgebed om wijsheid moet dan maar tot de keuze leiden. Er van te voren over nagedacht hebben, voor zo'n persoon (achteraf) te bidden zijn zaken die dan relevant zijn, denk ik....

Soms hoor je ook gewoon van een moeilijke finan. situatie en mag je overwegen daar wat te doen - zonder dat de persoon zelf weet van wie hij/zij hulp kreeg....  Dat soort situaties zou ik best graag vaker ervaren....

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 25, 2009, 11:12:17 pm »
Dit principe geldt natuurlijk ook voor andere noden. Er zijn veel mensen eenzaam in onze samenleving. Zelfs al wonen ze tussen andere mensen.
Vooral onder ouderen is dit een grote nood.

Een gesprek van hart tot hart is bijzonder kostbaar. We kunnen, behalve met geld, ook met tijd in andere mensen investeren. Ook hiervoor mogen we om inzicht en leiding bidden.

Hoeveel gesprekken zitten niet vol met plagerijtjes.... Dat mag natuurlijk best wel eens, maar als we niet meer anders kunnen communiceren zal het een goed gesprek in de weg staan. Maar vooral ook tijd om te luisteren is erg belangrijk.

Het is met tijd hetzelfde als met geld. Tijd is geld! ;)
Alleen geld kan anoniem gegeven worden, maar tijd niet.

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 01, 2009, 04:52:39 pm »
Ja hoe ouder je wordt, hoe meer je zoiets beseft, is mijn eigen ervaring.
Dat eenzamer worden zal er ook wel niet beter op worden als mensen steeds individualistischer worden en steeds meer gericht raken op het  vervullen van eigen wensen. Ik denk dat we daar allemaal een flink tik van hebben meegekregen.
Bewustwording daarvan en een oprecht verlangen tot verandering is wezenlijk voor vernieuwing, denk ik. Het vergt gelijkertijd ook moed om zo'n gesprek aan te gaan met iemand die eenzaam is, vooral als zo'n persoon het "echte" gesprek nauwelijks heeft gekend en zelf altijd aan de oppervlakte heeft geleefd..... Gods Geest wijst ons echter de weg....

Wie zoals je schrijft de grote betekenis van een inhoudsrijk gesprek is gaan zien , beseft dat daar grote rijkdom gevonden kan worden. Daar waar die bovendien gericht zijn op het voorzien van de behoeften van anderen is die rijkdom naar ik meen die van de "andere soort" (schatten in de hemel).