Recent was ik via msn in gesprek met E-line, en daar kwam het verschijnsel ter sprake dat zowel ter gereformeerde zijde, als ter katholieke zijde, dat "het geloof der vaderen heeft afgedaan" (om Cyber te citeren), en dat de orthodoxe geloofsgemeenschap bijzonder klein is geworden.
Vanzelfsprekend zijn er velen die die visie niet delen. Om te beginnen degenen die zichzelf wel als christen, al dan niet gereformeerd, zien, maar die de facto het geloof der vaderen goeddeels verlaten hebben. Aan die mensen kan ik alleen maar vriendelijk vragen: ofwel hou je buiten dit topic, ofwel doe mee vanuit de aanname dat E-line en ik geen enkele behoefte hebben onze indruk te verdedigen of aangevallen te zien en dat deze IN DIT TOPIC als gegeven dient te worden beschouwd.
Goed, de inhoud: we moesten ons gesprek al snel afbreken, waardoor we niet echt tot een inhoudelijke beschouwing kwamen. Wel deelden we nog net met elkaar waar we in de Bijbel een hoopgevend beeld van de huidige situatie zien. Voor E-line was dat "denk aan de 7000 van Elia", terwijl ik mijn hoop en vertrouwen haal uit het beeld van Ezra.
We doen een poging ons gesprek hier voort te zetten, maar echt met de nadrukkelijke uitnodiging: laat dit een gesprek zijn van gedeelde zorg en gedeelde hoop, niet van oordeel en verwijt.