Auteur Topic: Jezus helpen door de ander heen  (gelezen 5123 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus helpen door de ander heen
« Gepost op: mei 02, 2009, 06:07:59 pm »
Vandaag moest ik me voorberijden voor een tienerclub en kwam ik al denkende terecht bij het eindoordeel van Jezus in de laatste dagen. Het herkennen van Jezus door je naaste heen waar het dan om draait. Jezus dienen door zijn naaste te dienen. Op dit forum zie ik steeds hoe moeilijk dat kan zijn. Kwetsende opmerkingen die over en weer kunnen vliegen waar geen eind aankomt voor een mod er een eind aan maakt. Neergaande spiralen waar geen goeds uit kan komen.

De gedachte dat als we iedere keer een directe naaste van Jezus aan het kwetsen zijn en door hen hen Jezus zelf aan het kwetsen zijn en daarmee God zelf kwetsen maakt het èèn en ander nog persoonlijker. Hoe leren we daarvan? Hoe kom je uit de negatieve spiralen waar je in meegezogen wordt?
Een nieuwe start is een nieuw begin

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 02, 2009, 06:44:43 pm »
Zolang je maar open blijft staan voor de perceptie van de ander en een gezonde dosis realisme houdt kan zelfs een conflict best constructief te werken. Ik moet zeggen dat ik soms best wel van botsingen tussen verschillende interessante persoonlijkheden kan genieten.
Overigens, Jezus kon er zelf ook wat van.
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2009, 07:03:56 pm door Esther.bat.Mordechai »
Az fun yeder zach ken men uplernen ah derech in avodas haSjem

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 02, 2009, 07:19:07 pm »
Het is dus eigenlijk ook wel eens goed om te zeggen wat je denkt. Maar niet met het beledigende karakter zoals we dat nu in Nederland gewoon beginnen te vinden denk ik.

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 02, 2009, 08:29:42 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 mei 2009 om 19:19:
Het is dus eigenlijk ook wel eens goed om te zeggen wat je denkt. Maar niet met het beledigende karakter zoals we dat nu in Nederland gewoon beginnen te vinden denk ik.
Een echt wilders-puntje, waar ligt de grens tussen beldigen kwetsen, vrijheid van meningsuiting en kritiek. Wat voor de een als pijnlijke en beledigend kan worden beschouwd is voor de ander opbouwende kritiek. Als ik met mijn opa praat zoals ik tegen mij vrienden praat denk ik dat hij mij weinig respectvol vind, maar stilstand is achteruitgang dus ik vind niet dat wij in dezelfde stijve omgangsvormen(zo zie ik het) moeten blijven hangen omdat er anders in Nederland een te ruwe generatie ontstaat.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 02, 2009, 09:18:27 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 02 mei 2009 om 20:29:
[...]

Een echt wilders-puntje, waar ligt de grens tussen beldigen kwetsen, vrijheid van meningsuiting en kritiek. Wat voor de een als pijnlijke en beledigend kan worden beschouwd is voor de ander opbouwende kritiek. Als ik met mijn opa praat zoals ik tegen mij vrienden praat denk ik dat hij mij weinig respectvol vind, maar stilstand is achteruitgang dus ik vind niet dat wij in dezelfde stijve omgangsvormen(zo zie ik het) moeten blijven hangen omdat er anders in Nederland een te ruwe generatie ontstaat.

Die tik hebben we allemaal wel eens. Ik ben zelf ook nogal direct soms, maar vraag me wel af of het niet door kan schieten. Dat zie ik op dit forum ook. Je moet elkaar wel serieus kunnen nemen. Zo dat je elkaar niet wegpest of de bloed onder de nagels vandaan gaat halen. Ik mis een stuk inleven in de ander vaak. als de ander het kan hebben, okee prima. Maar kan de ander het ook hebben?

Nederland moet ook een enorm botte cultuur hebben. Heel gek, maar we blijken in de top drie te staan samen met Rusland en Israël als de drie botste landen ter wereld. Een twijvelachtige eer.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 02, 2009, 09:34:20 pm »
Ik denk dat Nederlanders als je ze vergelijkt met andere nationaliteiten eigenlijk best heel achterdochtig zijn, maar heel aardig willen overkomen. En dan gaat het vaak erg mis.

Ik heb meegemaakt dat zowat het halve dorp mijn schoonvader (in een oosters christelijk dorp) kwam vermanen om iets. Het ging er fel aan toe, hij gaf niet toe en de mensen waren niet mals in hun bewoordingen. Maar altijd gingen ze weg met een hand en een vriendelijk woord.

Ik heb ook meegemaakt hier in Nederland dat mensen heel lang vriendelijke woorden spraken tegen m'n man, maar binnen hielden (dat bleek dan later) wat ze tegen hem hadden. En niet de dag, maar de schijnbare vriendschap eindigde dan in iets bitters.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 02, 2009, 09:51:06 pm »
Israeliërs zijn gemiddeld erg direct en schuwen het conflict eigenlijk nooit omwille van de lieve vrede.
Als ik met Israelische vrienden omga, merk ik dat het bij Nederlanders soms de indruk wekt dat we in een giga-ruzie zijn verwikkeld, terwijl we naar onze eigen mening gewoon gezellig met elkaar aan het keuvelen zijn.
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2009, 09:53:10 pm door Esther.bat.Mordechai »
Az fun yeder zach ken men uplernen ah derech in avodas haSjem

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 02, 2009, 09:53:38 pm »
Ik ken Nederland nog als een land met de faam een van de liberaalste landen ter wereld te zijn.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 02, 2009, 09:55:53 pm »
Ik probeer me haar naam te herinneren, maar er is een joodse schrijfster en wetenschapper die beschrijft hoe zij in gesprekken als vervelend dominant ervaren wordt (als bedreigend), terwijl zij zichzelf ervaart als juist heel betrokken. Dat past ook best bij jouw verhaal (van Esther dus).
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2009, 09:56:26 pm door mirt »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 03, 2009, 01:56:46 am »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 02 mei 2009 om 21:51:
Israeliërs zijn gemiddeld erg direct en schuwen het conflict eigenlijk nooit omwille van de lieve vrede.
Als ik met Israelische vrienden omga, merk ik dat het bij Nederlanders soms de indruk wekt dat we in een giga-ruzie zijn verwikkeld, terwijl we naar onze eigen mening gewoon gezellig met elkaar aan het keuvelen zijn.

Dat zal denk ik wel een heftige discussie zijn, maar niet èèn waarin je een ander met krachttermen probeerd te kwetsen neem ik aan? Al is in Nederland nogal een cultuurverschil tussen het zuiden, het westen en het noord-oosten. Voor een oosterling zijn westerlingen echt grof in de mond en totaal moraalloos. De directheid van een westerling kan in het oosten niet echt gewaardeerd worden. Een overijselnaar zal daarin tegen makkelijk tot vergeving overgaan en is iets snel vergeten wat zich aan een conflict heeft afgespeeld, maar iemand uit Drente, Friesland en Groningen zal een conflict langer bij blijven.

Je voorbeeld doet me aan mijn familie denken. Ik kom uit een familie die van mijn moeders kant nogal direct is en van mijn vaders kant juist heel gevoelig is en juist niet de discussies aan zullen gaan. Dan komt zoiets ook wel eens zo over.Ik kan met een neef van me een heftige discussie hebben dat er behoorlijk verhit aan toe kan gaan, maar zonder ook maar èèn krachtterm te gebruiken en het respect voor elkaar te verliezen. We weten hoe we aan elkaar gewaagd zijn.
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2009, 01:59:24 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 03, 2009, 02:04:41 am »

quote:

mirt schreef op 02 mei 2009 om 21:34:
Ik denk dat Nederlanders als je ze vergelijkt met andere nationaliteiten eigenlijk best heel achterdochtig zijn, maar heel aardig willen overkomen. En dan gaat het vaak erg mis.

Ik heb meegemaakt dat zowat het halve dorp mijn schoonvader (in een oosters christelijk dorp) kwam vermanen om iets. Het ging er fel aan toe, hij gaf niet toe en de mensen waren niet mals in hun bewoordingen. Maar altijd gingen ze weg met een hand en een vriendelijk woord.

Ik heb ook meegemaakt hier in Nederland dat mensen heel lang vriendelijke woorden spraken tegen m'n man, maar binnen hielden (dat bleek dan later) wat ze tegen hem hadden. En niet de dag, maar de schijnbare vriendschap eindigde dan in iets bitters.

Ik ken ook zoiets. Eens had ik een vriendin uit de gereformeerde bond. Kan goed gaan, maar haar hele familie was van de gereformeerde bond en dat voelde al niet goed. Nou, de onweersbuien dreven al snel over. In dit geval kwam het niet tot handen schudden, maar kon ik mijn biezum pakken. Het heeft een behoorlijke tijd geduurd voor ik weer mijn weg in mijn geloof kon vinden. Ik snapte het allemaal niet. Hoewel ik God nooit ergens van de schuld had gegeven wilde ik wel weten waarom hij me toen tussen wal en schiep liet vallen voor mijn gevoel. ik geloofde toen ook dat hij goed is en het beste met me deed, maar snapte er niets van. Te gelijk voelde ik mij zelf een zondig mens en durfde ik ook om die reden al niet God iets kwalijk te nemen. Het zou immers ook ergens terecht zijn als Hij mij zou vergeten en de rug zou toe keren.

Ik heb gelukkig mogen ontdekken dat onze God enorm veel geduld kent.
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2009, 02:05:45 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 07, 2009, 09:34:34 pm »
Een vraag omtrent dit: hoe breng je een in slaap gesukkelde kerk weer in beweging?

Ik sprak vandaag iemand van de GVK in Nijverdal die ons kerk echt ziet als een kerk waar de jeugd nog actief is, terwijl bij hun naar zijn woorden de jongeren niet voor iets te porren zijn. Je probeert ze overal bij te betrekken, maar dat lukt dan niet. Nu vertelde ik hem dat het bij ons dan ook de harde kern is die actief is, want over het algemeen geld het zelfde probleem.
De grote vraag is dan: "Hoe komen ze in beweging."

Het is mooi om te geloven, maar als het geloof enkel op de lippen ligt, dan is het van geen waarde. Het moet in beweging komen.

Hoe??
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2009, 09:37:15 pm door gaitema »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 07, 2009, 09:36:59 pm »
Orgel afschaffen. Koffie schenken na de dienst. Gemeentemaaltijd organiseren en daarbij de jongeren actief betrekken (niet alleen voor de afwas).
Is een begin, het zou die GKv niet misstaan. Imho, natuurlijk.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 07, 2009, 09:41:32 pm »
Das een snelle reactie :)
Even noteren:
1. orgel afschaffen. Nog niet gebeurd.
2. Koffie schenken na de dienst. Gebeurd gelukkig al wel, en het helpt wel een beetje ja :)
3. gemeentemaaltijd organiseren en daarbij jongeren actief betrekken. Leuk idee, gebeurd bij ons nu enkel met pasen en het werkt saamhorig prima. misschien eens vaker doen. Alleen wordt bij ons de jongeren daar nog niet in betrokken. Een nieuw punt voor op de agenda.

Ik ben benieuwd naar nog meer bruizend ideeën. Klinkt al aardig :)
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2009, 09:43:13 pm door gaitema »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 07, 2009, 11:12:26 pm »
Ik weet niet hoe bij jullie het orgel klinkt. Maar bij de GKv in Nijverdal is het overheersend: het orgel bombast welluitdend, de gemeente zingt amper, wordt niet uitgedaagd, het is altijd het zelfde geluid. Een en al vastgeroeste traditie.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 07, 2009, 11:41:02 pm »

quote:

elle schreef op 07 mei 2009 om 23:12:
Ik weet niet hoe bij jullie het orgel klinkt. Maar bij de GKv in Nijverdal is het overheersend: het orgel bombast welluitdend, de gemeente zingt amper, wordt niet uitgedaagd, het is altijd het zelfde geluid. Een en al vastgeroeste traditie.
Kan ook aan de organist liggen. Is het een orgel geschikt voor de ruimte. Is het een orgel met een beperkt aantal stemmen. Kan aan veel liggen.  In Lelystad staat een schitterend orgel met goede organisten.
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2009, 11:42:35 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 08, 2009, 12:11:13 am »

quote:

elle schreef op 07 mei 2009 om 23:12:

Ons orgel is een hele goede mensruiterorgel. Rijk versiert.
zie je onderaan op dit pagina:
http://www.gkderegenboog....ask=view&id=43&Itemid=209

Ik weet niet hoe je die foto's knippen en plakken moet, vandaar even de kerkgeschiedenis erbij vooraf :P

Zonde om dit praalstuk uit de kerk weg te halen. Klinkt goed. Er worden regelmatig orgelconcerten op gegeven. de gemeente bij ons zingt op volle borst mee. Vooral mijn vader, die zingt zo hard hij kan. Volgens mijn oudste zusje mag dat wel een ietsje minder zijn :D
met 600 mensen met wie het een gezellige boel is heeft het een warme sfeer vindt ik zelf. Alleen jammer dat de meeste jongeren dan uitslapen van het uitgaan die nacht ervoor. Maar een aantal van hen zie je op de jeugddiensten die daarin tegen begeleid wordt door een gospelkoor met muziekale begeleiding of een band.

Wat organisten betreft. We hebben èèn organist in Nijverdal die echt speel op dat ding, dat wil je niet weten. De ex-dirigente van het stuitergoede gospelkoor Ichtus.
Ze pingeld vol passie erop los, dat met haar gewoon blackgospel op het orgel gespeeld kan worden. (H) Ze is van de vrij evangelische gemeente van Nijverdal. Dat deden ze een keer op hun orgel:
http://www.veg-nijverdal.nl/index.php?type=25

Dus je bent wel eens in hun  kerk geweest :) [niet de VEG, maar de GKV]
 Was dat lang geleden? Voorheen was het een strakke artikel 31 kerk, maar met de komst van een nieuwe charismatische dominee speelt er nu ook geregeld wel eens een bandje of mijn muziekleraar van de muziekvereniging op een keybord opwekkingsnummers. Hij is ook lid van die gemeente en speelt het met veel plezier.

ps. Hun kerkgebouw was voor een kleine 15 jaar terug ons tweede kerkgebouw en hebben we aan hen verkocht. Ze hebben het uitgebrijd tot een grotere kerk. Is best mooi geworden. Ik heb er èèn keer een dienst meegemaakt. Ik kwam er toen te plekke achter dat ze uit een andere liedbundel zongen, de mijne had ik weinig aan. Slechts èèn psalm van de dienst kwam overeen met mijn liedboek. Ik durfde toen onder de dienst geen andere te vragen.
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2009, 12:46:21 am door gaitema »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 08, 2009, 07:50:30 am »

quote:

gaitema schreef op 08 mei 2009 om 00:11:
maar met de komst van een nieuwe charismatische dominee
Een Gereformeerde charismatische dominee, wat is dat?  O-)

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 08, 2009, 10:07:51 am »

quote:

elle schreef op 07 mei 2009 om 21:36:
Gemeentemaaltijd organiseren en daarbij de jongeren actief betrekken (niet alleen voor de afwas).
Wat betreft het betrekken van jongeren, en ik richt me nu even tot Gaitema... Jaaaaren geleden zat ik in de EC met een paar andere enthousiastelingen en het heeft bij ons altijd goed gewerkt om juist jongeren een taak te geven bij activiteiten. Een echte verantwoordelijkheid.

Het hoeft geen zware verantwoordelijkheid te zijn, maar gewoon een afgebakende taak. Aangezien de gemeente klein was, kenden we de jongeren persoonlijk en konden we inspelen op wat ze aan konden en op wat ze zelf leuk vonden.

Het helpt gewoon als je je nuttig voelt en serieus genomen, als jongere en als je zelf invulling mag geven aan iets.

Organiseer geen dingen voor jongeren, maar met en door jongeren, zou ik zeggen.

Overigens werd de EC als geheel niet serieus genomen door de kerkeraad en zijn we uiteindelijk ongelofelijk afgeknapt.  :+ Ik wil maar zeggen: het moet wel draagvlak hebben in de hele gemeente, anders is het een wassen neus  :)  Dat hebben jongeren ook zo door.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 08, 2009, 10:11:06 am »
Wat is de EC?

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 08, 2009, 10:21:04 am »

quote:

De evangelisatiecommissie.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 08, 2009, 01:34:28 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 mei 2009 om 00:11:

... de gemeente bij ons zingt op volle borst mee. Vooral mijn vader, die zingt zo hard hij kan. Volgens mijn oudste zusje mag dat wel een ietsje minder zijn :D
met 600 mensen met wie het een gezellige boel is heeft het een warme sfeer vindt ik zelf.
Dan lijkt me het orgel idd niet zoveel bijdragen aan een ingeslapen sfeer. Naar mijn bescheiden mening is dat anders in de GKv.

quote:

Alleen jammer dat de meeste jongeren dan uitslapen van het uitgaan die nacht ervoor. Maar een aantal van hen zie je op de jeugddiensten die daarin tegen begeleid wordt door een gospelkoor met muziekale begeleiding of een band.
Dat is goed. Je zou natuurlijk ook kunnen kijken of ze ideeen hebben over hoe je meer jongeren betrekt bij gewone diensten. Waar ze behoefte aan hebben, welke vragen er spelen.
Verder is het voor een deel de verantwoordelijkheid van ouderen om te zorgen dat hun koters in de kerk zitten. Maar als die cultuur daar niet naar is, dan is het lastig om ze daarop aan te spreken.

Citaat
Dus je bent wel eens in hun  kerk geweest :) [niet de VEG, maar de GKV] Was dat lang geleden?
Citaat
Ik kom er een keer of 3 per jaar. Ben nog niet ontzettend onder de indruk van hun nieuwe predikant. Maar wel leuk om te zien dat er ruimte is voor een 'inter'(kuch)kerkelijke voorbereiding op pasen bijvoorbeeld.

quote:

Ik heb er èèn keer een dienst meegemaakt. Ik kwam er toen te plekke achter dat ze uit een andere liedbundel zongen, de mijne had ik weinig aan. Slechts èèn psalm van de dienst kwam overeen met mijn liedboek. Ik durfde toen onder de dienst geen andere te vragen.
Tenenkrommend! Maar zeker herkenbaar. Wanneer je als gast daar binnenkomt heb je de neiging met grotere vaart weer naar buiten te hollen. Ze zijn nog ontzettend weinig gastvrij. Als je om een extra boekje vraagt, dan hebben ze dat heust wel (meestal word je eerst doorgestuurd naar een ander: vraag het maar aan hem). Het moet doorgaans onder een laag stof vandaan komen. Brrr.
Gelukkig tegenwoordig een beamer, dat scheelt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 08, 2009, 02:20:45 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 08 mei 2009 om 07:50:
[...]

Een Gereformeerde charismatische dominee, wat is dat?  O-)
Ik nam dat beeld over van een boek die ik las over een charismatische pastoor. Bij het lezen ervan begreep ik dat het om een creatieve pastoor ging met vernieuwende ideeën. Zo'n idee heb ik ook bij deze gvk dominee. Maar dat heb ik meer van horen zeggen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 08, 2009, 02:33:03 pm »

quote:

Mellon schreef op 08 mei 2009 om 10:07:
[...]

Wat betreft het betrekken van jongeren, en ik richt me nu even tot Gaitema... Jaaaaren geleden zat ik in de EC met een paar andere enthousiastelingen en het heeft bij ons altijd goed gewerkt om juist jongeren een taak te geven bij activiteiten. Een echte verantwoordelijkheid.

Het hoeft geen zware verantwoordelijkheid te zijn, maar gewoon een afgebakende taak. Aangezien de gemeente klein was, kenden we de jongeren persoonlijk en konden we inspelen op wat ze aan konden en op wat ze zelf leuk vonden.

Het helpt gewoon als je je nuttig voelt en serieus genomen, als jongere en als je zelf invulling mag geven aan iets.

Organiseer geen dingen voor jongeren, maar met en door jongeren, zou ik zeggen.

Overigens werd de EC als geheel niet serieus genomen door de kerkeraad en zijn we uiteindelijk ongelofelijk afgeknapt.  :+ Ik wil maar zeggen: het moet wel draagvlak hebben in de hele gemeente, anders is het een wassen neus  :)  Dat hebben jongeren ook zo door.

een kleine gemeente werkt wel mee geloof ik. In een pkn wijkgemeente bij ons wisten ze het voor elkaar te krijgen dat er met maarliefst 15 jongeren een hele jeugddienst in elkaar werden gezet. Het is ook een kleinere gemeente. Daar kunenn we jaloers op zijn. Bij ons proberen ze jongeren echt er bij te betrekken, maar het komt toch meestal op de harde kern neer van een stuk minder personen. De kerken waar we gezamelijk de jeugddiensten voor houden hebben allemaal zoveel leden dat het onpersoonlijk is. Jongeren kennen elkaar niet zo en de gemeenteleden elkaar ook niet zo. Het zijn die commissieleden die elkaar kennen en de mensen die altijd naast elkaar in de kerkbanken zitten. Maar iemand erbij te betrekken die jezelf niet kent is heel lastig. Des ondanks slagen de dominee's er wel in een goede sfeer op te bouwen en dat in ieder geval de kinderen maar wat graag naar de kerk gaan. Op dit moment zo extreem dat een tiener vanuit onze tienerclub haar randkerkelijk moeder soms meeneemt naar de kerk. Ze bedeld net zo lang bij haar , tot ze en keer samen naar de kerk gaan.

De ouders van die generatie (dertigers en veertigers) zijn bij ons ook een groot probleem. Veel van hen worden steeds passiever. De jongerder generaties hebben bewuster gekozen voor hun geloof.

Wat bij ons duf is, is dat we als jeugddienstcomissie juist de vrije hand en volledige medewerking krijgen van de kerkenraden en de dominee's, maar tegenwerking van het jeugdberaad  8)7  De omgekeerde wereld.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 08, 2009, 02:51:27 pm »
Overigens zou ik niet de oplossing zoeken in aparte programma's voor jeugd. Uiteindelijk worden ze volwassen, en dan is er nog een drempel om naar een gewone dienst te gaan. Ik zou de activiteiten waarbij je hen vraagt voor de organisatie richten op de hele gemeente. Vandaar ook het voorstel om gemeentemaaltijden te laten organiseren.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 08, 2009, 03:07:02 pm »

quote:

elle schreef op 08 mei 2009 om 13:34:
[...]
Dan lijkt me het orgel idd niet zoveel bijdragen aan een ingeslapen sfeer. Naar mijn bescheiden mening is dat anders in de GKv.
Het was bij ons ook een stuk strakker en stijver geweest. Het zijn vooral de voorgangers die er nieuw leven in wisten te brengen. En de huidige zijn ook al positieve voorgangers die maar wat graag in de kerk staan. Eèn van de drie omschrijft het als dat het steeds meer als je huis voelt. Dat gevoel herken ik. Het is gezellig. Er mag gelaggen worden en soms raakt een dominee zomaar met je in gesprek :), maar vooral met de kinderen. Wel hebben de mensen bij ons dikwels de instelling: "o, maar dat doet iemand anders wel." We hebben daarom wel eens een kerkdienst gehad met als boodschap: "iemand anders is dood "

Toch een mooie sfeer, zoals ze zelf vertellen in: http://www.gkderegenboog....category&id=36&Itemid=207
De onderste dominee is net nieuw en van huis uit nog gereformeerd vrijgemaakt opgegroeid, later nederlands gereformeerd met de ouders. Joost wag weten hoe hij bij ons terecht is gekomen. Misschien een stem die hem terug riep naar de kerk van oer :Y)

een mooi beeld van de kinderen die erbij betrokken worden, letterlijk met de microfoon voor hun neus, leuk gezicht :) :
http://www.gkderegenboog...._zoom&Itemid=215&catid=90

quote:

Dat is goed. Je zou natuurlijk ook kunnen kijken of ze ideeen hebben over hoe je meer jongeren betrekt bij gewone diensten. Waar ze behoefte aan hebben, welke vragen er spelen.
Verder is het voor een deel de verantwoordelijkheid van ouderen om te zorgen dat hun koters in de kerk zitten. Maar als die cultuur daar niet naar is, dan is het lastig om ze daarop aan te spreken.

Dat laatste is een groot probleem. Het cultuur. De ouders die zijn wel heel makkelijk, nemen genoegen met te weinig vindt ik. En dan lopen ze uiteindelijk weg, ja gek hè.
Maar we proberen van alles. We hebben ideeën van opsplitsen van de jeugddiensten in twee zalen, voor de jeugd en de oudere mensen een appart pragramma. Zo kan je gericht op twee doelgroepen in werken. Of zo iets kan zijn we aan het prakkeseren met enkele jeugdouderlingen. We denken ook na over hoe we de jongeren het beste mee kunnen laten doen. Via cathechese is geprobeerd, maar tot nu toe nog niet echt wat geworden, maar we hebben hoop bij een jonge theologiestudente die een heel enthausiaste groep heeft. Wie weet. We willen eens met haar van gedachten wisselen.

quote:

Ik kom er een keer of 3 per jaar. Ben nog niet ontzettend onder de indruk van hun nieuwe predikant. Maar wel leuk om te zien dat er ruimte is voor een 'inter'(kuch)kerkelijke voorbereiding op pasen bijvoorbeeld.

Onze dirigent is er wel enthausiast over merk ik. De man die ik sprak nog niet zo. Het is enorm touwtrekken daar begreep ik ook uit zijn woorden.
Een meid van hun gemeente heeft een vriend uit een enthausiastere gemeeente met wie we namens Youth for Christ eens mee van gedachten hadden gewisseld over dingen, en hij omschreef de jongeren daar als met de instelling: "ik geloof, ik ga naar de kerk, ik ga naar de jeugdkerk, dus in kom in de hemel." Daar was hij niet zo over te porren. Hij miste bezieling. Mijn zusje heeft een vriendin van de gemeente daar die belijdenis heeft gedaan maar niet het verschil weet tussen pinksteren en pasen. Al met al inderdaad wat minderen signalen, maar wie weet wat er groeiende is, bij ons was het ook eens stijf en strak :)

quote:

Tenenkrommend! Maar zeker herkenbaar. Wanneer je als gast daar binnenkomt heb je de neiging met grotere vaart weer naar buiten te hollen. Ze zijn nog ontzettend weinig gastvrij. Als je om een extra boekje vraagt, dan hebben ze dat heust wel (meestal word je eerst doorgestuurd naar een ander: vraag het maar aan hem). Het moet doorgaans onder een laag stof vandaan komen. Brrr.
Gelukkig tegenwoordig een beamer, dat scheelt.
En vrolijke nummers onder begelijding van onze vrolijke dirigent  :*)
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2009, 03:14:24 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 08, 2009, 10:27:24 pm »
Vandaag hoorde ik trouwens een heel positieve reactie van iemand die naar deze gereformeerd vrijgemaakte kerk gaat als PKNer omdat ze het daar gewoon leuk vind, met mensen allemaal jongen waarvan ze een aantal kent.
Een positieve dominee. Kortom: het is maar net hoe het loopt :)

Heeft iemand nog meer leuke ideeën?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 08, 2009, 10:34:18 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 mei 2009 om 22:27:
Heeft iemand nog meer leuke ideeën?
Je zou eens kunnen kijken naar Jop Provider;
http://www.jop.nl

Een catechese methode voor jongeren (en hun ouders) van de PKN. Het schijnt erg leuk te zijn en ook heel leerzaam. Wij hebben als plaatselijke RKK en PKN samen een werkgroep opgericht die dit begeleid en dus ook een oecumenische groep jongeren. Ze hebben mij gevraagd mee te helpen om het op te starten en te begeleiden, ik had helaas geen tijd dus hoe het precies in zijn werk gaat weet ik niet.
Maar ik hoor erg positieve reacties zo links en rechts. :)
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2009, 10:34:56 pm door Thorgrem »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 09, 2009, 02:57:54 am »
Dat kan ik denk ik wel gebruiken voor mijn clubwerk. we zijn opzoek naar een visie. Ons ten eerste afvragend: "Wat is onze visie? en wat willen we dan de tieners graag meegeven?" We hebben vanavond een vergadering over gehad met andere vrijwilligers van de YFC. We hebben allemaal PKN tieners op dit moment, al weet ik dat niet van twee nieuwe bezoekers die de vorige keer kwamen. Eèn van die twee is een chinees met de naam Marloe. Interessant :)