quote: op 07 May 2003 10:41:01 schreef Wiering:
LS.
Ad Carl.
Antwoord 1 vind ik nogal mager. Je stelt dat onze God alleen te kennen is door de natuur (zoals in Ps.104) en door een wat moeilijk te vatten stelling 'geestelijke ballast wegdoen'. Op is het eerste argument altijd erkend door de Kerk van Christus, maar dan in samenspraak met de Schrift. Art. 2 van de NGB zegt het ook zo: door de natuur (alle letters van Gods Boek) en door de Schrift. Anders heb je met een natuurgodsdienst te maken en kom je niet verder.
2. -Gereformeerde mystiek bestaat wel degelijk, maar is altijd bijbels georienteerd. Denk alleen al aan de bevinding bij de bevindelijk-gereformeerden. Maar je hebt gelijk dat er misschien wat minder aandacht is voor mystieke ervaringen in de Kuyperiaans-gereformeerde kerken. Dat komt ook voort uit een angst daarvoor: onze bevindelijke broeders plachten alle emotie in schema's te zetten...
-Je hebt het over het schiften van de ziel. Wij zeggen dan, dat de Schrift ons meetsnoer is. Als we Zwinglianen waren, trachten we alles te vermijden wat niet direct met Christus te maken heeft, dus voeren we de kerkdienst in een tent weer in, en omdat we Calvinisten zijn, doen we alleen weg wat de Schrift duidelijk verbiedt. Maar niemand regeert over ons dan Christus door Zijn geboden in de Bijbel.
-Het Koninkrijk is geen innerlijke, noch een uiterlijke zaak. Het Koninkrijk is op geen enkele manier in deze soteriologische wereld te verkrijgen. Denk aan het Munster-experiment van de Dopers.
3.'s HEEREN wegen zijn ondoorgrondelijk, wie ben jij om je tegen Hem te verzetten? "Want Ik heb geen lust aan uw dood, maar dat gij u bekeert en leve".
Daarnaast schreef je, nota bene met hoofdletters, dat God NIET terug te vinden is in de Bijbel. Dan zul je een van je twee uitspraken moeten terugnemen, lijkt me.
Ad Gideon.
Dat klopt inderdaad, theologie blijft mensenwerk. Maar elke Christen is een theoloog! Elk woord wat over God gesproken wordt is een theo-logos. En ik blijf er dan bij dat je de meest bijbels, schriftuurlijke theologie moet kiezen en never een andere. Ik denk echter dat we het daarover eens zijn.
Dan vind ik wel weer dat de Bijbelse boodschap het beste wordt nagesproken in de 3 formulieren.
Beste Wiering,
ad 1.
Als ik dat zo lees bekruipt mij maar het idee dat die zin 'in samenspraak met de bijbel' door 'de christelijke kerk' erbij is gezet als een soort verzekeringsclausule; de beroemde kleine lettertjes die altijd de doorslag geven tijdens een konflikt.
Zo is het dus
niet. Wie de bijbel stelt boven het leven zelf, is niet waard het leven te hebben ontvangen.
God is de Schepper. Hij schept ons, onze naaste, ons milieu. Dáárdoor openbaar Hij zich.
Mensen zijn in de loop van hun ontwikkeling daarvan onder de indruk geraakt, en hebben wegen proberen te vinden om daarmee om te gaan. Na verloop van vele aeonen is het schrift ontstaan, en daarmee de mogelijkheid om middels tekst te reflecteren op dat ontzagwekkende wat zich rond de zichzelf meer-en-meer-bewust-wordende-mens afspeelt.
En zo is de bijbel ontstaan: reflecties op schitterende, angstige, ontzagwekkende, ontroerende, bedreigende momenten die zich in en rond die mens afspeelden.
Ik meen daarom hele goede en logische redenen te hebben om de natuur als eerste en maatgevende Openbaring van de Eeuwige te zien.
ad 2
-In de mystiek vindt de ziel vrijheid om met zijn/haar God persoonlijk en in alle vrijheid om te gaan.
Juist in de mystiek geldt: zolang je zelf spreekt (en dat bedoel ik met 'geestelijke bagage') is God de gentleman die wacht tot jij uitgesproken bent.
Soms zijn we daardoor zelf zolang aan het woord, dat we al amen zeggen nog voordat we ons realiseren dat God wellicht had willen antwoorden, maar dat dit wel innerlijke stilte vraagt.
En God antwoordt atijd.
Als wij maar stil zijn.
-schiften van de ziel? Wat is dat?
Als je bedoelt iets te willen opmerken over het aanleggen van criteria mbt het luisteren naar de stem van God, dan hanteer ik drie vuistregels voor mezelf:
Van God afkomstig is altijd je
hoogste gedachte, je
helderste woord[/i], of je meest
vreugdevolle gevoel
-innerlijk/uiterlijk
Ik kan me niet voorstellen dat jij het doperse experiment wilt zien als iets wat vergeleken zou kunnen worden wat Jesus heeft bedoeld met het Koninkrijk van de Hemel.
Denk alleen maar aan de interne machtsstrijd die er zich in deze gemeenschap afspeelde, en de opmerking van Jesus dat wie de eerste onder ons wil zijn (in het koninkrijk) ons aller dienaar zal moeten zijn.
ad 3
Beste Wiering, beide citaten kan ik in mijn stukje niet terug vinden. Hoe kom je er zo aan? Ik blijf dus bij wat ik reeds schreef, nl. dat God beslist niet in de bijbel is terug te vinden. Zoals je God ueberhaupt niet in een boek kunt vinden.
God is het Leven. De liefde. De Vreugde. De Zorg. etc.
Dát zouden wij onze catechisanten moeten onderwijzen. Het resultaat zou zijn een generatie gelovigen die op zoek gaan naar een God voor hen persoonlijk; die Liefde, Leven, Vreugde is.
En willen wij dat niet allebei?
En als de bijbel daardoor op de tweede plaats komt.........zou Hij dat nou zo erg vinden?
je
Carl