Auteur Topic: Waar het om gaat  (gelezen 3566 keer)

Pulpeet

• Bekijk profiel
Waar het om gaat
« Reactie #50 Gepost op: mei 07, 2003, 07:02:46 pm »
quote:
op 07 May 2003 18:22:50 schreef Carl:
Zo is het dus niet. Wie de bijbel stelt boven het leven zelf, is niet waard het leven te hebben ontvangen.
God is de Schepper. Hij schept ons, onze naaste, ons milieu. Dáárdoor openbaar Hij zich.
Mensen zijn in de loop van hun ontwikkeling daarvan onder de indruk geraakt, en hebben wegen proberen te vinden om daarmee om te gaan. Na verloop van vele aeonen is het schrift ontstaan, en daarmee de mogelijkheid om middels tekst te reflecteren op dat ontzagwekkende wat zich rond de zichzelf meer-en-meer-bewust-wordende-mens afspeelt.
En zo is de bijbel ontstaan: reflecties op schitterende, angstige, ontzagwekkende, ontroerende, bedreigende momenten die zich in en rond die mens afspeelden. [...]

Ik vind het een boeiende en aansprekende uiteenzetting, maar ik zou wel graag willen weten hoe je weet dat dit zo is. Waar baseer je deze theorie op?

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Waar het om gaat
« Reactie #51 Gepost op: mei 07, 2003, 07:11:20 pm »
De vreze des HEEREN is het beginsel der wijsheid. Wie daaruit redeneert, kan verder komen. God de HEER spreekt tot ons door de schepping en door de Bijbel. Niet alleen door de Bijbel, niet alleen door de schepping. Wie de wil van God wil ontdekken, voorzover hij dat, in al zijn verachterlijke zelfoverschatting, die ons allen eigen is, moet daarvoor in de Schrift lezen.

De mens is zo zondig dat hij niet aan de ware God denkt wanneer hij naar de schepping kijkt. Liever haalt hij dan zijn schouders op.
Ps. 111:10

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
Waar het om gaat
« Reactie #52 Gepost op: mei 07, 2003, 08:22:44 pm »
quote:
op 07 May 2003 19:11:20 schreef Wiering:
De vreze des HEEREN is het beginsel der wijsheid. Wie daaruit redeneert, kan verder komen. God de HEER spreekt tot ons door de schepping en door de Bijbel. Niet alleen door de Bijbel, niet alleen door de schepping. Wie de wil van God wil ontdekken, voorzover hij dat, in al zijn verachterlijke zelfoverschatting, die ons allen eigen is, moet daarvoor in de Schrift lezen.

De mens is zo zondig dat hij niet aan de ware God denkt wanneer hij naar de schepping kijkt. Liever haalt hij dan zijn schouders op.

Beste Wiering,
Een fantasie die erg vroom klinkt, maar totaal niet aansluit bij de praktijk van het leven.
Zoek je God, vind Hem dan waar Hij te vinden is. Vind het leven in het Leven, de liefde in de Liefde, het licht in het Licht.

We spreken elkaar zeker nog wel eens over deze theorie/praktijk-discussie in een volgend onderwerp!

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

AW

• Bekijk profiel
Waar het om gaat
« Reactie #53 Gepost op: mei 07, 2003, 08:39:29 pm »
he Carl ff iets heel anders; kom jij toevallig uit Wageningen? Je doet me denken aan iemand die ik laatst op een feest sprak.  

AW

• Bekijk profiel
Waar het om gaat
« Reactie #54 Gepost op: mei 07, 2003, 08:46:40 pm »
Mag ik trouwens, Carl, wel opmerken dat je nogal vaag redeneert? Ik bedoel, liefde is het hoofdwoord in de Bijbel, daar zijn we het over eens. Het is een van de hoofdpijlers van het geloof.

Maar de statements 'vind het leven in het Leven', bedoel je daarmee dat je je leven vind in Jezus? Dan snap ik je wel. Of bedoel je gewoon het aardse leven? Dan moet ik afstand van je stelling nemen.

groenten, amco

Carl

• Bekijk profiel
Waar het om gaat
« Reactie #55 Gepost op: mei 07, 2003, 09:13:26 pm »
quote:
op 07 May 2003 20:39:29 schreef Wiering:
he Carl ff iets heel anders; kom jij toevallig uit Wageningen? Je doet me denken aan iemand die ik laatst op een feest sprak.  

Nee Wiering, ik ben een Rotterdammer.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Carl

• Bekijk profiel
Waar het om gaat
« Reactie #56 Gepost op: mei 07, 2003, 09:17:08 pm »
quote:
op 07 May 2003 20:46:40 schreef Wiering:
Mag ik trouwens, Carl, wel opmerken dat je nogal vaag redeneert? Ik bedoel, liefde is het hoofdwoord in de Bijbel, daar zijn we het over eens. Het is een van de hoofdpijlers van het geloof.

Maar de statements 'vind het leven in het Leven', bedoel je daarmee dat je je leven vind in Jezus? Dan snap ik je wel. Of bedoel je gewoon het aardse leven? Dan moet ik afstand van je stelling nemen.

groenten, amco

Het is wat prozaïscher en wat minder mooi, maar mijn leven komt ten volle tot zijn recht als ik het herken als een deel van Godzelf, het Leven zelf.
Overigens moet ik even denken aan dat vers uit het Thomasevangelie. Weet je welk ik bedoel?
Lijkt me leuk om er een nieuwe topic van te maken!

je
Carl

AW

• Bekijk profiel
Waar het om gaat
« Reactie #57 Gepost op: mei 08, 2003, 02:29:17 pm »
Het Thomasevangelie is terecht apokrief verklaard. Dat is dus niet de Schrift. Ik denk Carl, dat wij ong. dezelfde filosofische vorming hebben ondergaan en hetzelfde verstand hebben. We hebben alleen twee totaal verschillende richtingen gekozen. Ik kan jou echt niet overtuigen, en jij mij ook niet. Ik zal dat dus ook niet proberen; 'k geef hoogstens mijn visie. Die staat vaak lijnrecht op de jouwe. Dat is wel leuk, overigens. Maar ik beschouw dit onderwerp als gesloten.