Auteur Topic: Adam, Eva en de kinderen  (gelezen 5710 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Gepost op: mei 28, 2009, 12:37:33 am »
Over het scheppingsverhaal valt er veel de discuseren. Ook over Adam en Eva. Was Eva echt uit Adams rib geschapen en was er een slang in het hof van Eden door wie satan hen verbood om van de verboden vrucht te eten? En was het nu een appel? Waren zij de ouders van alle mensen op de aarde?

Al dat soort dingen rond om Adam, Eva en de kinderen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #1 Gepost op: mei 28, 2009, 10:54:36 am »

quote:

gaitema schreef op 28 mei 2009 om 00:37:
Over het scheppingsverhaal valt er veel de discuseren. Ook over Adam en Eva. Was Eva echt uit Adams rib geschapen en was er een slang in het hof van Eden door wie satan hen verbood om van de verboden vrucht te eten?

Nou... je verschrijft je. :)
Maar ik denk idd echt er een hof was, Adam en Eva de eerste mensen waren (Jezus haalt hen aan als eerste mensen in het NT) en ook wordt in het NT de slang aangehaald die Eva cerleidde. Dat is m.i. het bijbelse bewijs dat Genesis geen mythen verkoopt. :)

quote:

En was het nu een appel?
Dat staat er dus niet: het was een vrucht. :)

quote:

Waren zij de ouders van alle mensen op de aarde?

Ik geloof dat ze de eerste mensen waren en dan moge het duidelijk zijn dat ze ook de ouders zijn van alle mensen.
Over Eva staat er:

quote:

Gen 3,20

De mens noemde zijn vrouw Eva, omdat zij de moeder is geworden van alle levenden.

Voor 't geval je niet begrijpt waar die vrouwen dan vandaan kwamen:
In genesis 5 wordt verteld dat Noach 950 jaaar oud is geworden en hij verwekte zonen en dochteren....
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2009, 10:55:18 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #2 Gepost op: mei 28, 2009, 12:17:31 pm »

quote:

Over het scheppingsverhaal valt er veel de discuseren. Ook over Adam en Eva. Was Eva echt uit Adams rib geschapen en was er een slang in het hof van Eden door wie satan hen verbood om van de verboden vrucht te eten? En was het nu een appel? Waren zij de ouders van alle mensen op de aarde?

In de tijd dat de bijbel vertaald werd, noemde men in Europa alle ronde vruchten "appel". Vandaar ook het woord sinaasappel. Dat komt van Chinas appel. Appel uit China.
Waren Adam en Eva wit, zwart of geel?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #3 Gepost op: mei 28, 2009, 01:02:04 pm »

quote:

vrolijke schreef op 28 mei 2009 om 12:17:
[...]

In de tijd dat de bijbel vertaald werd, noemde men in Europa alle ronde vruchten "appel". Vandaar ook het woord sinaasappel. Dat komt van Chinas ppel. Appel uit China.
In de bijbel staat geen appel, maar vrucht.

quote:

Ze hadden nog geen fototoestel. :)
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2009, 01:03:00 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #4 Gepost op: mei 28, 2009, 04:30:28 pm »
Vanwaar deze vraag, gaitema?
Maakt het uit voor jou wanneer het eerste deel van genesis wel of niet letterlijk gebeurd is? Op welke manier?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #5 Gepost op: mei 28, 2009, 08:15:31 pm »

quote:

Ik krijg steeds meer de indruk dat het een metafoor is. Adam en Eva, voor de eerste mens. De vrucht, voor nieuwsgierigheid, ontdekkingsdrang, alles willen weten. Daar in is de mens te ver gegaan.
Ontdekkingen zijn op zich zelf goed, ontdekkien dat glasvezel gebruikt kan worden om data , veel data over grote afstanden te transporteren, is goed, dat wil echter niet zeggen, da twij alles kunnen.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #6 Gepost op: mei 28, 2009, 08:36:23 pm »

quote:

Antonius schreef op 28 mei 2009 om 20:15:
Ik krijg steeds meer de indruk dat het een metafoor is.
Kun je die ontwikkeling schetsen?

quote:

Adam en Eva, voor de eerste mens. De vrucht, voor nieuwsgierigheid, ontdekkingsdrang, alles willen weten. Daar in is de mens te ver gegaan.
Hmm, houd het wel concreet denk ik dan. De Bijbel gaat uit van een concrete zondeval met een concrete oplossing. Je zou misschien kunnen zeggen dat de aard van het kwaad dat begaan is in de vergetelheid is geraakt. Dat er kwaad is begaan is overduidelijk en kan niet aan worden afgedaan.

quote:

Ontdekkingen zijn op zich zelf goed, ontdekkien dat glasvezel gebruikt kan worden om data , veel data over grote afstanden te transporteren, is goed, dat wil echter niet zeggen, da twij alles kunnen.
Eensch, we leven niet graag met het idee beperkingen te hebben.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #7 Gepost op: mei 28, 2009, 11:03:17 pm »

quote:

elle schreef op 28 mei 2009 om 16:30:
Vanwaar deze vraag, gaitema?
Maakt het uit voor jou wanneer het eerste deel van genesis wel of niet letterlijk gebeurd is? Op welke manier?
Dit is naar aanleiding van een off-topic discussie over het wel of niet geloven van de de gebeurtenissen rondom Adam en Eva in de topic "Geloof je dat echt." Nu valt daar wel wat van te zeggen, dus vandaar dat ik hem opende.  Voor mij persoonlijk is het een stuk interesse en heeft het niet van een grote invloed op mijn geloof als blijkt dat iets anders gezien moet worden dan ik dacht. Des al niet te min geloof ik in het levensverhaal van Adam en Eva. Al zit ik dan wel met enkele punten in genesis 2, waardoor het wel eens zou kunnen zijn dat de geschiedenis mogelijk iets anders verliep dan we misschien denken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #8 Gepost op: mei 28, 2009, 11:07:14 pm »

quote:

vrolijke schreef op 28 mei 2009 om 12:17:
[...]

In de tijd dat de bijbel vertaald werd, noemde men in Europa alle ronde vruchten "appel". Vandaar ook het woord sinaasappel. Dat komt van Chinas appel. Appel uit China.
Goede vraag. Het antwoord weet ik niet.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #9 Gepost op: mei 28, 2009, 11:26:47 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 mei 2009 om 10:54:
[...]

Nou... je verschrijft je. :)
Maar ik denk idd echt er een hof was, Adam en Eva de eerste mensen waren (Jezus haalt hen aan als eerste mensen in het NT) en ook wordt in het NT de slang aangehaald die Eva cerleidde. Dat is m.i. het bijbelse bewijs dat Genesis geen mythen verkoopt. :)

Dat geloof ik ook. Ik weet alleen niet of die hof hier op aarde was of ergens anders, bijvoorbeeld in de hemel. Dat vanwege het raadsel dat een engel de toegang van het hof bewaakt na dat Adam en Eva er uit zijn gezet, zodat ze niet meer erin konden. De vraag is altijd bij me blijven hangen hoed dat dan zou zitten als het hier op de aarde is gebeurd. Dan zou er of ergens nog een engel de toegang bewaken, of het hof verdwenen zijn.  Ik krijg de indruk dat het hof van Eden in de hemel was en er nog steeds is.

quote:

Dat staat er dus niet: het was een vrucht. :)

Klopt. Ik vroeg me al af waar het beeld van de appel vandaan kwam, en daar het ik een antwoord op gekregen met het voorbeeld van de chinas appel. :)

quote:

Ik geloof dat ze de eerste mensen waren en dan moge het duidelijk zijn dat ze ook de ouders zijn van alle mensen.
Over Eva staat er:

[...]

quote:

Voor 't geval je niet begrijpt waar die vrouwen dan vandaan kwamen:
In genesis 5 wordt verteld dat Noach 950 jaaar oud is geworden en hij verwekte zonen en dochteren....

Dan zit ik nog met een ander puntje:
Genesis 4:10-17
10 ‘Wat heb je gedaan?’ zei de HEER. ‘Hoor toch hoe het bloed van je broer uit de aarde naar mij schreeuwt. 11 Daarom: vervloekt ben jij! Ga weg van deze plek, waar de aarde haar mond heeft opengesperd om het bloed van je broer te ontvangen, het bloed dat jij vergoten hebt. 12 Ook al bewerk je het land, het zal je niets meer opbrengen. Dolend en dwalend zul je over de aarde gaan.’ 13 Kaïn zei tegen de HEER: ‘Die straf is te zwaar. 14 U verjaagt mij nu van deze plek en ik mag u niet meer onder ogen komen, en als ik dan dolend en dwalend over de aarde moet gaan, kan iedereen die mij tegenkomt mij doden.’ 15 Maar de HEER beloofde hem: ‘Als iemand jou doodt, zal dat zevenmaal aan hem worden gewroken.’ En hij merkte Kaïn met een teken, opdat niemand die hem tegenkwam hem zou doodslaan. 16 Toen ging Kaïn bij de HEER vandaan en hij vestigde zich in Nod, (4:16) Nod – Nod kan worden vertaald als ‘dwaling’.een land ten oosten van Eden.
17 Kaïn had gemeenschap met zijn vrouw, en zij werd zwanger en bracht Henoch ter wereld. Kaïn was toen een stad aan het bouwen en hij noemde die Henoch, naar zijn zoon.  

De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap  

Als het hele land met al die mensen uit Eva voort komen, dan moet ze al heel erg veel kinderen verwekt hebben naast Kaïn en Abel. Ik krijg de indruk dat God naast Adam en Eva meer mensen geschapen heeft.

Hoe dan ook, er staan voor mij raadsels in het boek, waardoor ik moet bekennen niet de antwoorden op vragen te hebben als: waar komen al die mensen opeens vandaan of waar was het hof van Eden en waar is hij nu? Maar dat hoeft ook niet persee, het gaat vooral om de boodschap dat Adam en Eva in ieder geval de eersten van Gods volk zijn. Die net als de rest van Gods volk in zonde vervielen, waardoor de zonde in de wereld gekomen is.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #10 Gepost op: mei 28, 2009, 11:33:14 pm »

quote:

Antonius schreef op 28 mei 2009 om 20:15:
[...]

Ik krijg steeds meer de indruk dat het een metafoor is. Adam en Eva, voor de eerste mens. De vrucht, voor nieuwsgierigheid, ontdekkingsdrang, alles willen weten. Daar in is de mens te ver gegaan.

Die indruk krijg ik er ook bij. Het kan zelfs zo zijn dat satan niet letterlijk door een slang sprak, maar als listige adder werd afgebeeld. De scheldnaam dat satan met zich door de hele bijbel heen draagt. Aan de nadere kant zou het wel weer typisch iets voor satan kunnen zijn om daadwerkelijk waar van een slang gebruik te maken om Eva aan te spreken, net zoals de staffen van de tovenaars in Egypte in slangen veranderden. Een leuk grapje van hem.

Ook de bomen met de vruchten kunnen een betekenis hebben, zoals we in de bijbel ook beelden kennen van de boom die goede vrucht draagt en Jezus als de boom des levens. De bron van levend water. Het vuur wat steeds weer keert in de bijbel. etc...
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2009, 11:34:59 pm door gaitema »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #11 Gepost op: mei 29, 2009, 12:33:53 am »

quote:

gaitema schreef op 28 mei 2009 om 23:26:
[...]

Dat geloof ik ook. Ik weet alleen niet of die hof hier op aarde was of ergens anders, bijvoorbeeld in de hemel. Dat vanwege het raadsel dat een engel de toegang van het hof bewaakt na dat Adam en Eva er uit zijn gezet, zodat ze niet meer erin konden. De vraag is altijd bij me blijven hangen hoe dat dan zou zitten als het hier op de aarde is gebeurd. Dan zou er of ergens nog een engel de toegang bewaken, of het hof verdwenen zijn.
Ik geloof dat er een zondvloed is geweest die de hele toenmalige wereld heeft verzwolgen. De Hof zul je nu dan ook niet meer kunnen vinden, de engel zal niet meer aan de ingang staan...

quote:

Ik krijg de indruk dat het hof van Eden in de hemel was en er nog steeds is.

Die indruk is er dan vanwege een engel? De engelen wonen in de hemel maar zijn wel eens 'op stap'  met een opdracht van God.
Het lijkt me ytoch duidelijk op aarde. Bv zie:

quote:

Gen 2
8 Voorts plantte de HERE God een hof in Eden, in het Oosten, en Hij plaatste daar de mens, die Hij geformeerd had. 9 Ook deed de HERE God allerlei geboomte uit de aardbodem opschieten, begeerlijk om te zien en goed om van te eten;

quote:

Klopt. Ik vroeg me al af waar het beeld van de appel vandaan kwam, en daar het ik een antwoord op gekregen met het voorbeeld van de chinas appel. :)

Niet uit de bijbel, maar uit de 'volksmond'. :)

quote:

Dan zit ik nog met een ander puntje:
Genesis 4:10-17
10 ‘Wat heb je gedaan?’ zei de HEER. ‘Hoor toch hoe het bloed van je broer uit de aarde naar mij schreeuwt. 11 Daarom: vervloekt ben jij! Ga weg van deze plek, waar de aarde haar mond heeft opengesperd om het bloed van je broer te ontvangen, het bloed dat jij vergoten hebt. 12 Ook al bewerk je het land, het zal je niets meer opbrengen. Dolend en dwalend zul je over de aarde gaan.’ 13 Kaïn zei tegen de HEER: ‘Die straf is te zwaar. 14 U verjaagt mij nu van deze plek en ik mag u niet meer onder ogen komen, en als ik dan dolend en dwalend over de aarde moet gaan, kan iedereen die mij tegenkomt mij doden.’ 15 Maar de HEER beloofde hem: ‘Als iemand jou doodt, zal dat zevenmaal aan hem worden gewroken.’ En hij merkte Kaïn met een teken, opdat niemand die hem tegenkwam hem zou doodslaan. 16 Toen ging Kaïn bij de HEER vandaan en hij vestigde zich in Nod, (4:16) Nod – Nod kan worden vertaald als ‘dwaling’.een land ten oosten van Eden.
17 Kaïn had gemeenschap met zijn vrouw, en zij werd zwanger en bracht Henoch ter wereld. Kaïn was toen een stad aan het bouwen en hij noemde die Henoch, naar zijn zoon.  

De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap  

Als het hele land met al die mensen uit Eva voort komen, dan moet ze al heel erg veel kinderen verwekt hebben naast Kaïn en Abel. Ik krijg de indruk dat God naast Adam en Eva meer mensen geschapen heeft.

Die indruk heb je alleen maar omdat er veel mensen op aarde kwamen en je je niet kunt voorstellen dat Adam en Eva zoveel kinderen kregenb.
Uit de bijbel is het iig niet te halen.
Misschien goed om je te realiseren dat de mensen toen heel oud werden, Adam bv 950 jaar. Men had dus veel meer tijd om kinderen te krijgen en die kinderen werden ook heel oud en kregen dus in verhouding meer kinderen dan tegenwooordig als een vrouw ongeveer hoogstens 35 jaar vruchtbaar is.

Verder ga ik ervan uit dat Adam lichamelijk nog aardig perfect was, er was nog geen degeneratie opgetreden, hij had geen erfelijke afwijkingen om het zo maar eens te zeggen. God had hem zeer goed geschapen en mensen zullen zo gezond zijn geweest dat het ook geen probleem was dat ze in het begin met familie moesten trouwen.

quote:

Hoe dan ook, er staan voor mij raadsels in het boek, waardoor ik moet bekennen niet de antwoorden op vragen te hebben als: waar komen al die mensen opeens vandaan
Bekijk de lijst maar eens van mensen in Genesis:

quote:

Hst 5
5
1 Dit is het geslachtsregister van Adam. Ten dage, dat God Adam schiep, maakte Hij hem naar de gelijkenis Gods; 2 man en vrouw schiep Hij hen, en Hij zegende hen en noemde hen „mens” ten dage, dat zij geschapen werden. 3 Toen Adam honderd dertig jaar geleefd had, verwekte hij (een zoon) naar zijn gelijkenis, als zijn beeld, en noemde hem Set. 4 En de dagen van Adam, nadat hij Set verwekt had, waren achthonderd jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 5 Zo waren al de dagen van Adam, die hij geleefd heeft, negenhonderd dertig jaar; en hij stierf.

6 Toen Set honderd vijf jaar geleefd had, verwekte hij Enos. 7 En Set leefde, nadat hij Enos verwekt had, achthonderd zeven jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 8 Zo waren al de dagen van Set negenhonderd twaalf jaar; en hij stierf.

9 Toen Enos negentig jaar geleefd had, verwekte hij Kenan. 10 En Enos leefde, nadat hij Kenan verwekt had, achthonderd vijftien jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 11 Zo waren al de dagen van Enos negenhonderd vijf jaar; en hij stierf.

12 Toen Kenan zeventig jaar geleefd had, verwekte hij Mahalalel. 13 En Kenan leefde, nadat hij Mahalalel verwekt had, achthonderd veertig jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 14 Zo waren al de dagen van Kenan negenhonderd tien jaar; en hij stierf.

15 Toen Mahalalel vijfenzestig jaar geleefd had, verwekte hij Jered. 16 En Mahalalel leefde, nadat hij Jered verwekt had, achthonderd dertig jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 17 Zo waren al de dagen van Mahalalel achthonderd vijfennegentig jaar; en hij stierf.

18 Toen Jered honderd tweeënzestig jaar geleefd had, verwekte hij Henoch. 19 En Jered leefde, nadat hij Henoch verwekt had, achthonderd jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 20 Zo waren al de dagen van Jered negenhonderd tweeënzestig jaar; en hij stierf.

21 Toen Henoch vijfenzestig jaar geleefd had, verwekte hij Metuselach. 22 En Henoch wandelde met God, nadat hij Metuselach verwekt had, driehonderd jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 23 Zo waren al de dagen van Henoch driehonderd vijfenzestig jaar. 24 En Henoch wandelde met God, en hij was niet meer, want God had hem opgenomen.

25 Toen Metuselach honderd zevenentachtig jaar geleefd had, verwekte hij Lamech. 26 En Metuselach leefde, nadat hij Lamech verwekt had, zevenhonderd tweeëntachtig jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 27 Zo waren al de dagen van Metuselach negenhonderd negenenzestig jaar; en hij stierf.

28 Toen Lamech honderd tweeëntachtig jaar geleefd had, verwekte hij een zoon, 29 en gaf hem de naam Noach, zeggende: Deze zal ons troosten over de moeitevolle arbeid onzer handen op deze aardbodem, die de HERE vervloekt heeft. 30 En Lamech leefde, nadat hij Noach verwekt had, vijfhonderd vijfennegentig jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 31 Zo waren al de dagen van Lamech zevenhonderd zevenenzeventig jaar; en hij stierf.

32 Toen Noach vijfhonderd jaar oud geworden was, verwekte Noach Sem, Cham en Jafet.
of de volkerenlijst in Genesis:

quote:

De volkenlijst
10
1 Dit zijn de nakomelingen der zonen van Noach: Sem, Cham en Jafet; hun werden namelijk zonen geboren na de vloed.

2 De zonen van Jafet waren Gomer, Magog, Madai, Jawan, Tubal, Mesek en Tiras. 3 En de zonen van Gomer waren Askenaz, Rifat en Togarma. 4 En de zonen van Jawan waren Elisa, Tarsis, de Kittiërs en de Dodanieten. 5 Naar dezen zijn de kustlanden der volken in hun landen verdeeld, elk naar zijn taal, naar hun geslachten, onder hun volken.

6 En de zonen van Cham waren Kus, Misraïm, Put en Kanaän.
7 En de zonen van Kus: Seba, Chawila, Sabta, Rama en Sabteka; en de zonen van Rama waren Seba en Dedan. 8 En Kus verwekte Nimrod; deze was de eerste machthebber op de aarde; 9 hij was een geweldig jager voor het aangezicht des HEREN; daarom zegt men: Een geweldig jager voor het aangezicht des HEREN als Nimrod. 10 En het begin van zijn koninkrijk was Babel, Erek, Akkad en Kalne, in het land Sinear. 11 Uit dat land trok hij naar Assur en hij bouwde Nineve, Rechobot-Ir, Kalach 12 en Resen tussen Nineve en Kalach; dat is de grote stad.
13 En Misraïm verwekte de Ludieten, de Anamieten, de Lehabieten, de Naftuchieten, 14 de Patrusieten, de Kasluchieten, uit wie de Filistijnen zijn voortgekomen, en de Kaftorieten.
15 En Kanaän verwekte Sidon, zijn eerstgeborene, en Chet 16 en de Jebusiet, de Amoriet, de Girgasiet, 17 de Chiwwiet, de Arkiet, de Siniet, 18 de Arwadiet, de Semariet en de Hamatiet; en daarna verspreidden zich de geslachten van de Kanaäniet. 19 En de grens van de Kanaäniet was van Sidon in de richting van Gerar tot Gaza, in de richting van Sodom, Gomorra, Adma en Seboïm tot Lesa. 20 Dit waren de zonen van Cham naar hun geslachten, naar hun talen, in hun landen, in hun volken.

21 En aan Sem, de vader van alle zonen van Eber, de oudere broeder van Jafet, werden eveneens (zonen) geboren.
22 De zonen van Sem waren Elam, Assur, Arpaksad, Lud en Aram.
23 En de zonen van Aram waren: Us, Chul, Geter en Mas. 24 En Arpaksad verwekte Selach, en Selach verwekte Eber. 25 En aan Eber werden twee zonen geboren; de naam van de ene was Peleg, want in zijn dagen werd de aarde verdeeld, en de naam van zijn broeder was Joktan. 26 En Joktan verwekte Almodad, Selef, Chasarmawet, Jerach, 27 Hadoram, Uzal, Dikla, 28 Obal, Abimaël, Seba, 29 Ofir, Chawila en Jobab; deze allen waren de zonen van Joktan. 3
0 En hun woonplaats strekte zich uit van Mesa in de richting van Sefar, het gebergte in het Oosten. 31 Dit waren de zonen van Sem naar hun geslachten, naar hun talen, in hun landen, naar hun volken.

32 Dit zijn de geslachten der zonen van Noach naar hun afstammingen, in hun volken. En van dezen verdeelden zich de volken op de aarde na de vloed.

Dit is allemaal na te gaan, waar deze volken geb;even zijn, de namen worden gen genoemd en daar gaf ik laatst een link over dat die volken terug te vinden zijn in de geschiedenis.

quote:

of waar was het hof van Eden en waar is hij nu?
Ergens in Irak, maar niet meer te vinden.

quote:

Maar dat hoeft ook niet persee, het gaat vooral om de boodschap dat Adam en Eva in ieder geval de eersten van Gods volk zijn. Die net als de rest van Gods volk in zonde vervielen, waardoor de zonde in de wereld gekomen is.

Het is ook niet zo dat we alles weten, wat God nodig vond voor ons om te weten, is opgeschreven.
Voor ons was de geschiedenis van Kain en Abewl belangrijk en hoe God verder gaat in de lijn van Seth. Hoe kain aan z'n vrouw kwam, voind God voor ons niet interessant genoeg om te weten, Het is niet nodig.
Wat wel zo is m.i., is dat wat er WEL staat, dan ook zo is. Als Eva moeder van alle levenden wordt genoemd, is het voor mij dan duidelijk dat er geen ander mensenpaar is geweest naast Adam en Eva, die ook door God zouden zijn geschapen.
En zo kunnen wel een heleboel vragen die er zijn worden opgelost.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #12 Gepost op: mei 29, 2009, 12:53:00 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 mei 2009 om 00:33:

Dit was na dat Kaïn Abel gedood had en Kaïn dus al geconfronteerd werd met andere volken. Dat terwijl Adam bij de geboorte van Set nog maar 130 jaar was. Dus kan hij nog niet zoveel mensen verwekt hebben, en toch komen ze al in het verhaal voor.

Ik heb nog eens na zitten rekenen, en met een beetje geluk kan er binnen honderddertig jaar als ieder kind trouws en 12 kinderen krijgt zo binnen een paar generaties tijd enkele duizenden op de been komen te staan. Dus dan kan je kleine volkjes vormen met hele kleine leefgemeenschappen. Des al niet te min wekt het bij mij de indruk dat het wellicht niet zo gegaan is. Daarbij heb ik de indruk dat Kaïn en Abel echt de eerste twee zonen waren en dat de hele reeks kinderen na Set kwamen.
« Laatst bewerkt op: mei 29, 2009, 09:25:25 am door gaitema »

Ilonia

• Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #13 Gepost op: mei 29, 2009, 09:22:33 am »

quote:

In de Hebreeuwse vertaling staat zijde en geen rib. Mi werd de mens gescheiden van elkaar, zodat er 1 man en 1 vrouw was. Daarvoor was de mens onzijdig.
Satan verbood hen niet van de vrucht te eten, maar G'd zelf verbood het hen.
Waarschijnlijk gaat het om vijgen ofzo.
Adam en Eva waren de eerste mensen en dus het beginpunt van de mensheid.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #14 Gepost op: mei 29, 2009, 09:29:25 am »
A, nu zie ik de fout ook. Ik ga het even wijzigen, ai, dat kan ik helaas niet meer wijzigen zie ik.

Zijde is verder weer een interessante toevoeging. Hoe ze dan weer op rib gekomen zijn?
« Laatst bewerkt op: mei 29, 2009, 09:31:00 am door gaitema »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #15 Gepost op: mei 29, 2009, 10:11:46 am »

quote:

gaitema schreef op 29 mei 2009 om 00:53:
[...]

Ik heb nog eens na zitten rekenen, en met een beetje geluk kan er binnen honderddertig jaar als ieder kind trouws en 12 kinderen krijgt zo binnen een paar generaties tijd enkele duizenden op de been komen te staan. Dus dan kan je kleine volkjes vormen met hele kleine leefgemeenschappen. Des al niet te min wekt het bij mij de indruk dat het wellicht niet zo gegaan is. Daarbij heb ik de indruk dat Kaïn en Abel echt de eerste twee zonen waren en dat de hele reeks kinderen na Set kwamen.
Misschien moet men ook niet alles chronologisch willen lezen? Het kan toch best zo zijn dat één beschreven deel parallel kan lopen aan een ander beschreven deel? Zo maar een gedachte?

Ilonia

• Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #16 Gepost op: mei 29, 2009, 10:43:56 am »

quote:

gaitema schreef op 29 mei 2009 om 09:29:
A, nu zie ik de fout ook. Ik ga het even wijzigen, ai, dat kan ik helaas niet meer wijzigen zie ik.

Zijde is verder weer een interessante toevoeging. Hoe ze dan weer op rib gekomen zijn?
Ik heb geen idee. Ik ken ook geen Hebreeuws, maar in de Dasberg vertaling staat zijde en geen rib.

Paul2

• Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #17 Gepost op: mei 29, 2009, 11:23:14 am »
Zullen we de eerste bladzijde van de bijbel eens letterlijk nemen?

Dan gebeurt er iets bijzonders. De dichtstbijzijnde ster is ongeveer 4,3 lichtjaar van ons vandaan (Binas 1986). De foutmarge in dit getal weet ik niet, zeg maar hoe groot de plusminus zou wezen. Volgens Genesis 16 - 19 zijn de sterren op de vierde dag geschapen. Pas na 4,3 jaar, plus of min een paar dagen, weken, maanden (daar komt de foutmarge), laten we zeggen na dik vier jaar, keken Adam en Eva naar de nachthemel en zagen zij voor het eerst in hun leven een echte ster! En het coole: er was maar een enkele ster zichtbaar langs de hele hemel. Er waren wel planeten zichtbaar, die staan naar verhouding lekker dichtbij. Al die andere sterren waren er wel, sinds dag vier, maar hun licht was nog onderweg naar planeet Aarde. Af en toe `popt´er ineens een nieuwe ster aan de zichtbare nachthemel: zodra het licht is gearriveerd.
een aantal eeuwen later belooft God aan een mens een nageslacht zo talrijk als de sterren aan de nachthemel. Stel je voor, die persoon kijkt vervolgens omhoog en gaat ze gewoon even tellen...

Je kunt het ook anders bekijken, als we eerst even heel grondig gaan twijfelen aan wetenschap. Alles wat we waarnemen, met of zonder telescoop, is maximaal 6000 jaar oud want we namen de eerste bladzijden van de bijbel nu eens een keer letterlijk. Als de lichtsnelheid goed berekend is (is zelfs gemeten) dan is het hele universum dus maximaal 6000 lichtjaar groot vanaf hier. Dus vanaf hier de ene kant op en vanaf hier precies da andere kant op is dat samen 12000 lichtjaar in doorsnede. Dit is dus een inimini-bonsaï heelalletje  :P

Je kunt de tekst misschien ook lezen als een openingszet, een voorstelronde. Zo van `God is de naam, aangenaam`.
« Laatst bewerkt op: mei 29, 2009, 11:31:32 am door Paul2 »
maar misschien zit ik er wel naast

ruben1989

• Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #18 Gepost op: mei 29, 2009, 12:08:08 pm »

quote:

Ik krijg de indruk dat het hof van Eden in de hemel was en er nog steeds is.
Dit zou betekenen dat de mens zonder de zondeval nooit op aarde was gekomen, wat betekend dat de zondeval maar goed was, want anders had god voor niets die hele aarde geschapen.

tomp

• Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #19 Gepost op: mei 29, 2009, 12:13:41 pm »

quote:

Paul2 schreef op 29 mei 2009 om 11:23:

Dan gebeurt er iets bijzonders. De dichtstbijzijnde ster is ongeveer 4,3 lichtjaar van ons vandaan (Binas 1986). De foutmarge in dit getal weet ik niet, zeg maar hoe groot de plusminus zou wezen. Volgens Genesis 16 - 19 zijn de sterren op de vierde dag geschapen. Pas na 4,3 jaar, plus of min een paar dagen, weken, maanden (daar komt de foutmarge), laten we zeggen na dik vier jaar, keken Adam en Eva naar de nachthemel en zagen zij voor het eerst in hun leven een echte ster! En het coole: er was maar een enkele ster zichtbaar langs de hele hemel. Er waren wel planeten zichtbaar, die staan naar verhouding lekker dichtbij. Al die andere sterren waren er wel, sinds dag vier, maar hun licht was nog onderweg naar planeet Aarde. Af en toe `popt´er ineens een nieuwe ster aan de zichtbare nachthemel: zodra het licht is gearriveerd.
een aantal eeuwen later belooft God aan een mens een nageslacht zo talrijk als de sterren aan de nachthemel. Stel je voor, die persoon kijkt vervolgens omhoog en gaat ze gewoon even tellen...

Als argument voor een "oud" heelal vind ik dit nooit zo sterk.

Als God een ster maakt, zou het dan voor Hem ook een probleem zijn om met de ster ook zijn lichtstralen te maken? Dat zou pas de wetenschappers 6000 jaar later verbazen!

Ik heb overigens mijn gedachten hierover nog niet op een rij. Vroeger was het 7 dagen, 2 mensen, 1 slang, punt uit. Daarna is het richting een oud heelal gegaan, maar tegenwoordig neig ik meer naar het accepteren van Gods boodschap van Genesis, waarbij het historisch karakter van veel minder belang is geworden. Dit is mede ingegeven door het doorleven van de volgende passage uit de Bijbel:

Job 38:
1 En de HEER antwoordde Job vanuit een storm. Hij zei:
2 Wie is het die mijn besluit bedekt
onder woorden vol onverstand?
3 Sta op, Job, wapen je;
ik zal je ondervragen, zeg mij wat je weet.
4 Waar was jij toen ik de aarde grondvestte?
Vertel het me, als je zoveel weet.

ruben1989

• Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #20 Gepost op: mei 29, 2009, 12:24:43 pm »
mensen van 950 jaar aarde 6000 jaar geleden geschapen, chinese geschiedenis in de overlevering 7000 jaar. Dat is toch nog altijd mijn grote bezwaar, de bijbel heeft teveel weg van een sprookje in geen enkel ander boek wordt het serieus genomen, wanneer broers met zussen kinderen krijgen 950 jaar oud worden in een wereld met pratende slangen waar engelen de wacht houden, het past allemaal te goed binnen het idee dat je van de wereld af kon varen men wist niet beter en dit was zoals in een ander topic al benoemd een verhaal dat de gaten bijzonder goed wist te dichten.
Daarnaast waar was god voordat hij het universum schiep en waarom was hij daar, wat had hij al die tijd(het lastigste begrip wat er is) geweest en waarom besloot hij ons te creeeren, waarom moeten wij in een hemel komen? Christenen vragen wel is wat is het nut van het leven als er geen god is, dan vraag ik me af wat is voor god het nut van zijn leven (hij is er immers, maar waarom) als hij er niet was was niemand er dus niks om je zorgen om te maken. En als we eenmaal in de hemel zijn wat is dan nog het nut van de rest van de tijd die we daar doorbrengen, want nu lijkt het het hoogste doel om na je leven in de hemel terecht te komen, maar de enige reden dat je daar wil komen is, omdat je niet op die andere enge plek terecht wil komen waar je tot in de eeuwigheid zal branden? Dat klinkt zo gruwelijk, maar de almachtige god is niet in staat om dat te verijdelen, want uiteindelijk moet het uit jezelf komen, waarom deze competetieve insteek, waarom moet je het verdienen?. Er zijn teveel vragen over en binnen elk geloof, is het dan zo ongeloofwaardig dat wij simpelweg een natuurfenomeen zijn, ik vind het zelf moeilijk te accepteren en ben nog altijd op zoek naar een waarheid, maar de wetenschappelijke waarheid is voor mij nog altijd verreweg de meest geloofwaardige, ondanks dat ik graag in god zou geloven. Ik hoop in God.

tomp

• Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #21 Gepost op: mei 29, 2009, 01:04:45 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 29 mei 2009 om 12:24:
... ik vind het zelf moeilijk te accepteren en ben nog altijd op zoek naar een waarheid, maar de wetenschappelijke waarheid is voor mij nog altijd verreweg de meest geloofwaardige, ondanks dat ik graag in god zou geloven. Ik hoop in God.

Twee boeken die mij erg geholpen hebben bij deze vragen zijn
 - Filosofie voor dummies (Don Morris), wel een gekleurd boek (en dan bedoel ik niet de gele omslag)
- Morgen zal het Pasen zijn (André F. Troost) (ook gekleurd, maar van deze man mag je dat ook verwachten)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #22 Gepost op: mei 29, 2009, 01:11:12 pm »

quote:

Paul2 schreef op 29 mei 2009 om 11:23:

Je kunt het ook anders bekijken, als we eerst even heel grondig gaan twijfelen aan wetenschap. Alles wat we waarnemen, met of zonder telescoop, is maximaal 6000 jaar oud want we namen de eerste bladzijden van de bijbel nu eens een keer letterlijk. Als de lichtsnelheid goed berekend is (is zelfs gemeten) dan is het hele universum dus maximaal 6000 lichtjaar groot vanaf hier. Dus vanaf hier de ene kant op en vanaf hier precies da andere kant op is dat samen 12000 lichtjaar in doorsnede. Dit is dus een inimini-bonsaï heelalletje  :P

Je kunt de tekst misschien ook lezen als een openingszet, een voorstelronde. Zo van `God is de naam, aangenaam`.

Zullen we eens letterlijk nemen dat iemand uit de dood opstaat?
Hoe kijk je daar dan tegenaan?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #23 Gepost op: mei 29, 2009, 01:29:12 pm »

quote:

tomp schreef op 29 mei 2009 om 12:13:
Als argument voor een "oud" heelal vind ik dit nooit zo sterk.

Als God een ster maakt, zou het dan voor Hem ook een probleem zijn om met de ster ook zijn lichtstralen te maken? Dat zou pas de wetenschappers 6000 jaar later verbazen!

Dan moet je óók aannemen dat als wij een 'explosie' van een ster waarnemen, de hele explosie nooit heeft plaatsgevonden als de ster op meer dan 6000 lichtjaar afstand staat. We zien slechts lichtstralen van een 'virtuele' gebeurtenis.

Alles wat we dan zien dat verder staat dan 6000 lichtjaren is eigenlijk nep. Lichtstralen van sterren die er toen nog niet waren, explosies en geboorten van sterren die nooit gebeurd zijn, etcetera. God heeft dan wel heel erg Zijn best gedaan om het heelal zogenaamd oud eruit te laten zien...
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Ilonia

• Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #24 Gepost op: mei 29, 2009, 04:07:38 pm »
Als je de scheppings dagen letterlijk gaat nemen kom je niet uit. Genesis is een uitleg van G'd Die onbegrensd en niet aan tijd gebonden is. Daarbij werden de maan en de zon pas op de vierde dag geschapen. De zon en de maan geven de dagen en maanden aan. De wederopstanding van de doden is een totaal ander verhaal. In de natuur zie je dat een zaadje in de grond eerst verrot en daarna uitbloeit tot een bloem/plant enz. Bij rupsen zie dat ook. Nadat zij in een cocoon weer levend worden als een vlinder.

Paul2

• Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #25 Gepost op: mei 29, 2009, 04:24:01 pm »

quote:

Ilonia schreef op 29 mei 2009 om 16:07:
Als je de scheppings dagen letterlijk gaat nemen kom je niet uit. Genesis is een uitleg van G'd Die onbegrensd en niet aan tijd gebonden is. Daarbij werden de maan en de zon pas op de vierde dag geschapen. De zon en de maan geven de dagen en maanden aan. De wederopstanding van de doden is een totaal ander verhaal. In de natuur zie je dat een zaadje in de grond eerst verrot en daarna uitbloeit tot een bloem/plant enz. Bij rupsen zie dat ook. Nadat zij in een cocoon weer levend worden als een vlinder.
amen
maar misschien zit ik er wel naast

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #26 Gepost op: mei 29, 2009, 06:31:12 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 29 mei 2009 om 10:11:
[...]

Misschien moet men ook niet alles chronologisch willen lezen? Het kan toch best zo zijn dat één beschreven deel parallel kan lopen aan een ander beschreven deel? Zo maar een gedachte?
hoe bedoel je?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #27 Gepost op: mei 29, 2009, 06:51:09 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 29 mei 2009 om 12:08:
[...]
 Dit zou betekenen dat de mens zonder de zondeval nooit op aarde was gekomen, wat betekend dat de zondeval maar goed was, want anders had god voor niets die hele aarde geschapen.
Voor zover ik het kan bezien laat de bijbel hierover de geheimen van God niet helemaal zien, maar ik geloof wel dat deze aarde niet geschapen hoefde te worden zoals hij nu is, als de zondeval er niet zou zijn geweest. In een volmaakte hemelse wereld kan je denk ik niet verongelukken, gewond raken, een zere kop krijgen van te veel inspanning, moe worden van het als maar aan je trekkende zwaartekracht, verouderen tot je er aan komt te overlijden etc... Mensen die de hemel hebben gezien bij een bijnadoodervaring spreken van een geheel andere wereld waar je je veel sneller kunt verplaatsen dan hier. Waar je geen hinder hebt van je lichaam, maar als geest de vrijheid hebt. De wereld om je heen ziet er uit als de aarde, maar dan volmaakt. etc... bovenal niet te omschrijven zo mooi. Ik heb er eens een boek over gelezen van een vrouw die zo'n ervaring van 10 minuten had.
« Laatst bewerkt op: mei 29, 2009, 06:53:14 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #28 Gepost op: mei 29, 2009, 07:00:56 pm »

quote:

mensen van 950 jaar aarde 6000 jaar geleden geschapen, chinese geschiedenis in de overlevering 7000 jaar. Dat is toch nog altijd mijn grote bezwaar, de bijbel heeft teveel weg van een sprookje in geen enkel ander boek wordt het serieus genomen, wanneer broers met zussen kinderen krijgen 950 jaar oud worden in een wereld met pratende slangen waar engelen de wacht houden,......waarheid is voor mij nog altijd verreweg de meest geloofwaardige, ondanks dat ik graag in god zou geloven. Ik hoop in God.

Een simpele vraag terug: zijn alle mensen met geloofs-ervaringen stuk voor stuk onbetrouwbaar? Ieder mens die bijvoorbeeld bij het sterven engelen of Jezus zien die zegt "het is je tijd nog niet" (en dat zijn er een hele hoop, zeker niet op je handen te tellen), hebben die last van hallusinaties? Of je geloofd het, of je geloofd het niet.
Daarbij: er zijn veel manieren om de bijbel te lezen. Volgens mij houdt je je teveel vast aan één manier van bijbellezen, en zou ik je adviseren ook de andere manieren van bijbellezen te onderzoeken.

en nog iets. De wetenschap bewijst niet het niet bestaan van God en heeft ook geen bewijzen tegen te bijbel kunnen brengen. Gewoon simpelweg, omdat de bijbel ten eerste zich verschillend laat lezen en ten tweede omdat de wetenschap ook gekoppeld wordt aan theoriën die het één en ander moeten verklaren. Theoriën zijn geen bewijzen, maar visies.
« Laatst bewerkt op: mei 29, 2009, 07:07:32 pm door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #29 Gepost op: mei 30, 2009, 12:05:51 am »

quote:

Genesis 4 kan een beschrijving zijn van een periode.
Genesis 5 heeft daar een geslachtsregister van en loopt dus parallel aan de periode van gen 4 en niet persé erna.
Genesis 6 vers 1 tot 4 kan een beschrijving zijn die ten tijde van de beschrijving van genesisi 4 en 5 plaats vindt en niet persé erna.
Genesis 6 vers 5 tot 8 kan een periode van besluitvorming aangeven die plaats vind ten tijde van de verslagen in Gen 4 tot 6 vers 4.
Genesis 6 vanaf vers 9 kan een specifiek verslag zijn van een periode die al start op een moment in de verslagen van genesis 4 tot 6 vers 8.

Het hoeft niet persé zo te zijn dat genesis 4 vooraf gaat aan 6 maar dat deze gebeurtenissen in een zelfde tijdsperiode plaats vinden. Snap je?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #30 Gepost op: mei 30, 2009, 09:31:25 am »

quote:

gaitema schreef op 29 May 2009 om 18:51:
Ik heb er eens een boek over gelezen van een vrouw die zo'n ervaring van 10 minuten had.

Ik heb ook wel eens zoiets gehoord - terminale patiënten en druggebruikers vertellen dit soort verhalen. Toevalligerwijs zijn beide nogal eens onder invloed van opiaten.

Niet om je verhaal te diskwalificeren gait. Het idee van een volmaakte, natuurlijke wereld lijkt me echter nogal flauwekul. Als een vuurtje warm genoeg is om een kip te braden, is het ook warm genoeg om je aan te branden?
Bombus terrestris Reginae

Adinomis

• Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #31 Gepost op: mei 30, 2009, 11:20:40 am »

quote:

mensen van 950 jaar aarde 6000 jaar geleden geschapen, chinese geschiedenis in de overlevering 7000 jaar. Dat is toch nog altijd mijn grote bezwaar, de bijbel heeft teveel weg van een sprookje in geen enkel ander boek wordt het serieus genomen, wanneer broers met zussen kinderen krijgen 950 jaar oud worden in een wereld met pratende slangen waar engelen de wacht houden, het past allemaal te goed binnen het idee dat je van de wereld af kon varen men wist niet beter en dit was zoals in een ander topic al benoemd een verhaal dat de gaten bijzonder goed wist te dichten.

Voordat de zondvloed plaats vond, bevond de aarde zich in een heel andere atmosfeer, waarin de mensen veel ouder werden. Waarschijnlijk regende het vóór de zondvloed niet. De aarde werd bevochtigd door dauw (Gen.2:6). De regenboog was daarom ook iets nieuws na de zondvloed. Het is mogelijk dat de aarde zich in een andere stand bevond.
Er kwamen gevallen engelen in mensengedaante die gemeenschap hadden met vrouwen. (Gen.6) De kinderen die uit deze relaties geboren werden, waren de “reuzen” of de “geweldenaars”. Hierdoor werd het menselijk geslacht “besmet”. God noemde het mensdom “verdorven”.  Judas 1:6 en 2 Petrus 2:4 verwijzen naar deze toestand. Satan probeerde op deze manier de komst van de Messias te verhinderen. Daarom moest God ingrijpen met de zondvloed..  

quote:

Daarnaast waar was god voordat hij het universum schiep en waarom was hij daar, wat had hij al die tijd(het lastigste begrip wat er is) geweest en waarom besloot hij ons te creeeren
Deze vragen zijn niet te beantwoorden. Dit gaat ons menselijk begrip te boven. Ook ongelovigen hebben zulke vragen. Waar eindigt het universum en wat zit daar weer achter? Hoe kan het dat de organismen op deze wereld op zo’n genieuze wijze zijn samengesteld? Het is duidelijk dat we hier met de eeuwigheid en goddelijke krachten hebben te maken.

quote:

Waarom moeten wij in een hemel komen? En als we eenmaal in de hemel zijn wat is dan nog het nut van de rest van de tijd die we daar doorbrengen, want nu lijkt het het hoogste doel om na je leven in de hemel terecht te komen, maar de enige reden dat je daar wil komen is, omdat je niet op die andere enge plek terecht wil komen waar je tot in de eeuwigheid zal branden?

Als we hier op aarde hebben ervaren dat de relatie met God de hoogste vreugde en voldoening geeft, weten we dat dit niet zal worden beëindigd door de dood.

Dit gaat door in een verhevener vorm. Dan is de “keuze” om naar de hemel te willen gaan niet de tegenhanger van de plek waar je eeuwig zult branden. Een moeder waarschuwt haar kindje om niet te dicht bij het vuur te komen, uit bezorgdheid voor het kind dat zich het veiligst bij mama voelt.
De dood is het gevolg van de zonde. Als er geen dood zou zijn, zou de  pijn, haat, oorlog en onrechtvaardigheid hier op aarde doorgaan tot in eeuwigheid. Maar er komt een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waarop gerechtigheid zal zijn.

quote:

Christenen vragen wel is wat is het nut van het leven als er geen god is, dan vraag ik me af wat is voor god het nut van zijn leven (hij is er immers, maar waarom) als hij er niet was was niemand er dus niks om je zorgen om te maken.

Wat is dan het nut van het leven als je niet gelooft? Wat is het nut van een leven dat vroegtijdig eindigt?
Waarom we er zijn? God wil dat we in Zijn Zoon gemeenschap met Hem hebben. Hij wil met ons omgaan. We zijn er dus om een relatie met God te hebben, d.m.v. zijn Zoon.

1 Korintërs 1:9
God is getrouw,
door wie gij zijt geroepen
tot gemeenschap met zijn Zoon Jezus Christus,
onze Here.

quote:

Dat klinkt zo gruwelijk, maar de almachtige god is niet in staat om dat te verijdelen, want uiteindelijk moet het uit jezelf komen, waarom deze competitieve insteek, waarom moet je het verdienen?.

Een almachtige God die iets niet kan verijdelen???  Een almachtige God kan alles, maar Hij wil niet alles. Hij heeft daarvoor een goede reden! Waarom je het een competitieve insteek noemt is mij niet duidelijk.
En verdienen? Het eeuwige leven is een geschenk:

Rom.6: 23 Het loon van de zonde is de dood, maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer.

quote:

Er zijn teveel vragen over en binnen elk geloof, is het dan zo ongeloofwaardig dat wij simpelweg een natuurfenomeen zijn, ik vind het zelf moeilijk te accepteren en ben nog altijd op zoek naar een waarheid, maar de wetenschappelijke waarheid is voor mij nog altijd verreweg de meest geloofwaardige, ondanks dat ik graag in god zou geloven. Ik hoop in God.
De Here Jezus zegt van zichzelf “Ik ben de Waarheid!”  “Ik Ben” is de Naam van onze God: Jahweh betekent “Ik Ben”. De Here Jezus zegt ook:

Math.11: 28 Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven.

Kom tot Mij”……..dat zijn niet alleen maar mooie woorden, maar het is iets wat je moet doen! Buig je knieën voor Hem en ontvang de rust die Hij belooft.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

tomp

• Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #32 Gepost op: mei 30, 2009, 11:39:03 am »

quote:

Zwever schreef op 29 mei 2009 om 13:29:
[...]

Dan moet je óók aannemen dat als wij een 'explosie' van een ster waarnemen, de hele explosie nooit heeft plaatsgevonden als de ster op meer dan 6000 lichtjaar afstand staat. We zien slechts lichtstralen van een 'virtuele' gebeurtenis.

Alles wat we dan zien dat verder staat dan 6000 lichtjaren is eigenlijk nep. Lichtstralen van sterren die er toen nog niet waren, explosies en geboorten van sterren die nooit gebeurd zijn, etcetera. God heeft dan wel heel erg Zijn best gedaan om het heelal zogenaamd oud eruit te laten zien...

Je hebt hier zeker een punt. De vraag is natuurlijk waarom Hij dat dan gedaan zou hebben? Ik heb geen idee. Misschien omdat hij het mooi vond en goed? Hij was er in ieder geval zelf heel content mee.

Daarnaast denk ik dat wij zo vast zitten het denken in tijd, volgtijdelijkheid en oorzaak en gevolg, dat we geen idee hebben van wat het is om hierboven te staan.  Zou de Heer van de tijd, die voor alle eeuwigheden was, niet het heelal 'in beweging' hebben kunnen scheppen?

Misschien moeten we hier een apart draadje van maken. Wat gedachtengangen nalopen hoe tijd en eeuwigheid en schepping zich met elkaar verhouden. Ik heb er zelf niet zo veel verstand van. Maar het boeit me wel.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #33 Gepost op: mei 30, 2009, 01:46:53 pm »

quote:

tomp schreef op 30 mei 2009 om 11:39:
[...]

Je hebt hier zeker een punt. De vraag is natuurlijk waarom Hij dat dan gedaan zou hebben? Ik heb geen idee. Misschien omdat hij het mooi vond en goed? Hij was er in ieder geval zelf heel content mee.

Daarnaast denk ik dat wij zo vast zitten het denken in tijd, volgtijdelijkheid en oorzaak en gevolg, dat we geen idee hebben van wat het is om hierboven te staan.  Zou de Heer van de tijd, die voor alle eeuwigheden was, niet het heelal 'in beweging' hebben kunnen scheppen?

Misschien moeten we hier een apart draadje van maken. Wat gedachtengangen nalopen hoe tijd en eeuwigheid en schepping zich met elkaar verhouden. Ik heb er zelf niet zo veel verstand van. Maar het boeit me wel.

Als God een ster 'schept', dan is het voor Hem toch logisch dat wij daar direct pofijt van hebben en Hij dus ook gewoon het erbij in kan scheppen dat er zoveel tijd nodig is voordat die ster op aarde is te zien?
Juist voor iemand die de tijd heet geschapen is dat  in het geheel geen probleem.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #34 Gepost op: mei 30, 2009, 01:54:36 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 mei 2009 om 18:51:
[...]

Voor zover ik het kan bezien laat de bijbel hierover de geheimen van God niet helemaal zien, maar ik geloof wel dat deze aarde niet geschapen hoefde te worden zoals hij nu is, als de zondeval er niet zou zijn geweest. In een volmaakte hemelse wereld kan je denk ik niet verongelukken, gewond raken, een zere kop krijgen van te veel inspanning, moe worden van het als maar aan je trekkende zwaartekracht, verouderen tot je er aan komt te overlijden etc... Mensen die de hemel hebben gezien bij een bijnadoodervaring spreken van een geheel andere wereld waar je je veel sneller kunt verplaatsen dan hier. Waar je geen hinder hebt van je lichaam, maar als geest de vrijheid hebt. De wereld om je heen ziet er uit als de aarde, maar dan volmaakt. etc... bovenal niet te omschrijven zo mooi. Ik heb er eens een boek over gelezen van een vrouw die zo'n ervaring van 10 minuten had.

offtopic:
Je kunt ook niet controleren of die waarnemingen de realiteit van Gods hemel beschrijven of zinsbegoocheling van satan zijn.

Dit stond in een boek van R. van der VenNiemand anders dan Jezus alleen. (Hierin vertelt hij hoe zijn zoektocht vanuit occulte gebondenheid -als natuurarts- verliep en hij uiteindelijk bij de Here Jezus terechtkwam)

quote:

citaat op pagina 140:
Ik vroeg mij alleen af, hoe ik een aantal zaken (de leugenleer van het paranormale), waarvan ik geloofd had, dat zij bestonden, zoals aura's en geestelijke sferen, nu moest zien? [..]
Nu, enige jaren verder, geloof ik het volgende: Wat paragnosten zien aan aura's, chakra's, geesten, visioenen, beelden over bestaande geestelijke sferen en vorige levens, zijn beelden en openbaringen afkomstig van de overste dezer wereld: de satan.
De beelden der lichtsfeeren (=de door helderzienden waargenomen verschillende geestelijke gebieden, waar de geesten zouden wonen) zij mijns inziens drogbeelden, fata morgana's, leugens van de aartsleugenaar aller tijden, de satan. Ze zijn bedoeld, om ons af te leiden van dé weg, dé waarheid en hét leven: Christus alleen, dé enige weg naar God.
Twee ernstige voorbeelden van dwaallichten zijn het geloof in tunnels, waar je doorheen moet gaan bij het sterven op weg naar prachtig licht en het geloof in de reïncarnatieleer. Ze zijn zo aantrekkelijk, dat degene die daarin gelooft en zich daarop instelt zich tegelijk keihard af laat trekken van de énige weg naar God: Christus alleen!
Andere wegen worden aangeboden, die er in werkelijkheid helemaal niet zijn en nooit zullen zijn.
einde citaat.
Ik herinnerde me ineens dat ik dit citaat al een keer eerder had gebruikt.
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2009, 02:08:23 pm door Priscilla en Aquila »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #35 Gepost op: mei 30, 2009, 03:41:23 pm »
Dat zegt hij nou wel, maar waar zijn zijn argumenten?

Bovendien gooit hij het paranormale en bijnadoodervaringen van christenen allemaal op één hoop zie ik. Paulus zag immers ook de vierde hemel? En in een boek waarin ik las over die tunnel en het licht aan het einde van die tunnel, daar stond Jezus wel aan het einde van die tunnel. Ik heb geen enkele tegenbijbelse argument gevonden, en die noemt deze man ook niet in jou aangehaalde citaat.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #36 Gepost op: mei 30, 2009, 03:47:29 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 30 mei 2009 om 09:31:
[...]

Ik heb ook wel eens zoiets gehoord - terminale patiënten en druggebruikers vertellen dit soort verhalen. Toevalligerwijs zijn beide nogal eens onder invloed van opiaten.

Niet om je verhaal te diskwalificeren gait. Het idee van een volmaakte, natuurlijke wereld lijkt me echter nogal flauwekul. Als een vuurtje warm genoeg is om een kip te braden, is het ook warm genoeg om je aan te branden?

Paulus zag in de bijbel de vierde hemel, was hij aan de drugs?

Ik kan je nog iets verklappen. Een meisje van de  plaatselijke hervormde gemeente in Nijverdal zag in een droom Jezus die haar op schoot nam en alles over haar vertelde wat ze gedaan had en over hoe ze is. De goede en de minder goede dingen, maar alles op zo'n liefdevolle manier dat ze de volgende dag de hele dag kon dansen van geluk. Zo mooi dat ze die droom vond. Weer later zag ze een droom waarin ze een regenboog zag die in de nacht scheen en een het einde van de regenboog was er licht. Zij en haar broer wandelde op die regenboog naar het licht toe. Ze heeft deze twee dromen naar me gemaild en zat op de tienerclub waar in toen leiding over gaf. je kan zeggen: die kind heeft een rijke fantasie, heeft per toeval zo iets gedroomd, of het waren dromen van God.

een 85 jarige man vertelde me dat hij na surfen in de storm van de surfplank afviel (voor tientallen jaren terug, toen hij nog jong was) en op een gegeven moment bijna verdronk. Een licht scheen dwars door de wolken het water in, die niet van de zon kwam. Het licht drong overal door, maar een hand greep hem toen uit het water.

Een katholieke jongen vertelde me dat zijn moeder in het ziekenhuis op het moment dat ze bijna stierf Jezus ook heeft gezien, die hem vertelde: "het is je tijd nog niet."

Mijn tante lag doodziek op bed en haar laatste dag werd ze opeens stralend van geluk wakker en riep "Nu weet ik het zeker, er is één God!" vol enthausiasme.

Een vrouw vertelde een dominee van ons op haar sterfbed, dat ze Jezus en de engelen zag.

Een jongen in onze jeugddienstcommissie vertelde dat zijn oma in het ziekenhuis ook een bijnadoodervaring had. Ervoor was ze doodsbang voor de dood, maar erna was ze niet meer bang voor de dood. Ze zag in de ervaring dat ze in de kerk was. En een stem hoorde die riep "doe de gordijnen maar open." Ze deed de gordijnen voor de kerkramen open en een helder wit licht scheen de kerk binnen, toen zei de stem "doe de gordijnen maar weer dicht, want het is je tijd nog niet."

We kunnen dan zeggen: "die mensen hebben las van hallucinaties", of je neemt het in geloof en vertrouwen aan.
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2009, 04:20:55 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #37 Gepost op: mei 30, 2009, 03:51:48 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 30 mei 2009 om 00:05:
[...]

Genesis 4 kan een beschrijving zijn van een periode.
Genesis 5 heeft daar een geslachtsregister van en loopt dus parallel aan de periode van gen 4 en niet persé erna.
Genesis 6 vers 1 tot 4 kan een beschrijving zijn die ten tijde van de beschrijving van genesisi 4 en 5 plaats vindt en niet persé erna.
Genesis 6 vers 5 tot 8 kan een periode van besluitvorming aangeven die plaats vind ten tijde van de verslagen in Gen 4 tot 6 vers 4.
Genesis 6 vanaf vers 9 kan een specifiek verslag zijn van een periode die al start op een moment in de verslagen van genesis 4 tot 6 vers 8.

Het hoeft niet persé zo te zijn dat genesis 4 vooraf gaat aan 6 maar dat deze gebeurtenissen in een zelfde tijdsperiode plaats vinden. Snap je?

dit is in ieder geval al helemaal niet meer de bijbel van kaft tot kaft letterlijk lezen. Hierin erken je eigenlijk net als ik :) dat wie de bijbel vers per vers letterlijk neemt zoals het er staat, er dan niet uit komt. Je moet al dit soort dingen gaan bedenken om er voor jezelf een beeld van te krijgen en dan de vraag aan jou: "weet je zeker dat het dan zo gegaan is?"

In dit geval terug naar Genesis 4:1-2. Daarin lees ik letterlijk dat Kaïn en Abel Adam en Eva's eerste twee zonen waren en even later Set als derde zoon. Ik geloof dat letterlijk zoals het er staat en moet erkennen dat er dan naast hen meerdere mensen waren die door God geschapen zijn. Je komt dan in de knup met dat Adam en Eva de ouders waren van alle mensen en maakt er daarom van deze bijbelstukken je bovenstaande verhaal van. Ook niet echt letterlijk de bijbel lezen te noemen. Leuke interpretatie :)
Eigenlijk bevestigd dit des te sterker voor me dat we niet aan de hand van de bijbel kunnen zeggen hoe het precies gegaan is in den beginne.

Maar hoe belangrijk is dat? Is dat de kern van het verhaal? Of leren we hier God kennen en de misstappen van de mensen? Hoe het in het begin mis gegaan is en vooral: hoe God is?
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2009, 04:23:31 pm door gaitema »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #38 Gepost op: mei 30, 2009, 04:26:48 pm »

quote:

gaitema schreef op 30 May 2009 om 15:47:

Nee, dat denk ik niet  :)  dat wil niet zeggen dat ik alles wat mensen zien die wél onder invloed van bepaalde middelen staan, letterlijk aanneem.

Een tegenvraag: denk jij dat er meerdere hemels op een rijtje zijn, waarvan Paulus nummer vier te zien kreeg?

quote:

Ik kan je nog iets verklappen. Een meisje van de  plaatselijke hervormde gemeente in Nijverdal zag in een droom Jezus die haar op schoot nam en alles over haar vertelde wat ze gedaan had en over hoe ze is. De goede en de minder goede dingen, maar alles op zo'n liefdevolle manier dat ze de volgende dag de hele dag kon dansen van geluk. Zo mooi dat ze die droom vond. Weer later zag ze een droom waarin ze een regenboog zag die in de nacht scheen en een het einde van de regenboog was er licht. Zij en haar broer wandelde op die regenboog naar het licht toe. Ze heeft deze twee dromen naar me gemaild en zat op de tienerclub waar in toen leiding over gaf. je kan zeggen: die kind heeft een rijke fantasie, heeft per toeval zo iets gedroomd, of het waren dromen van God.

Ik zou het je niet durven zeggen.

quote:

een 85 jarige man vertelde me dat hij na surfen in de storm van de surfplank afviel (voor tientallen jaren terug, toen hij nog jong was) en op een gegeven moment bijna verdronk. Een licht scheen dwars door de wolken het water in, die niet van de zon kwam. Het licht drong overal door, maar een hand greep hem toen uit het water.

Een katholieke jongen vertelde me dat zijn moeder in het ziekenhuis op het moment dat ze bijna stierf Jezus ook heeft gezien, die hem vertelde: "het is je tijd nog niet."

Mijn tante lag doodziek op bed en haar laatste dag werd ze opeens stralend van geluk wakker en riep "Nu weet ik het zeker, er is één God!" vol enthausiasme.

Een vrouw vertelde een dominee van ons op haar sterfbed, dat ze Jezus en de engelen zag.

Een jongen in onze jeugddienstcommissie vertelde dat zijn oma in het ziekenhuis ook een bijnadoodervaring had. Ervoor was ze doodsbang voor de dood, maar erna was ze niet meer bang voor de dood. Ze zag in de ervaring dat ze in de kerk was. En een stem hoorde die riep "doe de gordijnen maar open." Ze deed de gordijnen voor de kerkramen open en een helder wit licht scheen de kerk binnen, toen zei de stem "doe de gordijnen maar weer dicht, want het is je tijd nog niet."

We kunnen dan zeggen: "die mensen hebben las van hallucinaties", of je neemt het in geloof en vertrouwen aan.
Of we kunnen het gewoon bij die mensen laten en verder geen uitspraken doen over dit soort privé-ervaringen. Het lijkt me star om alles af te doen als toeval of hallucinaties, als je aan de andere kant alles wat Jan en Alleman opdist 'in geloof en vertrouwen aanneemt' ben je nog wel even bezig.
Bombus terrestris Reginae

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #39 Gepost op: mei 30, 2009, 04:55:58 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 30 mei 2009 om 16:26:
[...]

Nee, dat denk ik niet  :)  dat wil niet zeggen dat ik alles wat mensen zien die wél onder invloed van bepaalde middelen staan, letterlijk aanneem.

Dat doe ik dan ook niet.

quote:

Een tegenvraag: denk jij dat er meerdere hemels op een rijtje zijn, waarvan Paulus nummer vier te zien kreeg?

Niet echt over nagedacht om eerlijk te zijn  :/
Mijn eerste gedachte is eerder dat het persoonlijk om geestelijke rijpheid van de personen in de hemelse gewesten gaat. Aangezien ik geloof dat iemand die zeg maar in de vierde hemel zit rustig een praatje kan maken met iemand die in de derde zit. Anders zouden mensen zo gescheiden er van elkaar leven. Dus, ook weer een raadsel.

quote:

Ik zou het je niet durven zeggen.

Het werd me verteld, dat maakt het extra leuk. Ik moest er wel op reageren. En persoonlijk geloof ik het wel. Des al niet te min verwonderd het me dat mensen zulke mooie ervaringen ontvangen hebben. Ik geloof ook dat deze mensen het nodig hadden. Op mijn beurd vindt ik het weer heel verrijkend om zulke mooie verhalen van mensen te mogen horen. Het beurt mijn geloof ook extra op. Mijn vertrouwen in God wordt erdoor gevoed.

quote:

Of we kunnen het gewoon bij die mensen laten en verder geen uitspraken doen over dit soort privé-ervaringen. Het lijkt me star om alles af te doen als toeval of hallucinaties, als je aan de andere kant alles wat Jan en Alleman opdist 'in geloof en vertrouwen aanneemt' ben je nog wel even bezig.
We hoeven ook niet alles te weten geloof ik. Bij sommige dingen heb ik ook vraagtekens en andere zie ik als dwaling aan, in het geval van reïncarnatie bijvoorbeeld. Er kan maar één werkelijkheid zijn. dus het moet voor me wel binnen het christelijke jasje gebeuren, wil ik het voor betrouwbaar aannemen, zoals dus die vrouw die op het sterfbed Jezus en de engelen zag.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #40 Gepost op: mei 30, 2009, 05:02:15 pm »
Dus al met al ontopic: die ervaringen komen op me over als een zicht op een wereld die veel mooier en volmaakter is dan de onze. Een wereld zoals in het begin ook de wereld was waarin Adam en Eva geleefd hebben. Een wereld die voor ons nog voor een groot deel verborgen is. Maar eens, in het toekomstige paradijs zal het er weer zo uit zien. Zoals in de bijbel ook staat dat de zon er niet meer zal schijnen, want het licht zal dan uit God komen.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #41 Gepost op: mei 30, 2009, 05:27:13 pm »

quote:

gaitema schreef op 30 mei 2009 om 15:47:
[...]

kleine correctie, het was de derde hemel.

Er is een gangbare verklaring

de eerste hemel de atmosfeer
de tweede hemel het heelal
de derde hemel de woonplaats van God
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2009, 05:27:54 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #42 Gepost op: mei 31, 2009, 12:51:14 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 30 mei 2009 om 17:27:
[...]

kleine correctie, het was de derde hemel.

Er is een gangbare verklaring

de eerste hemel de atmosfeer
de tweede hemel het heelal
de derde hemel de woonplaats van God
Het zou maar zo kunnen. Weet je ook hoe men daar achter gekomen is?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Adam, Eva en de kinderen
« Reactie #43 Gepost op: mei 31, 2009, 01:09:57 pm »
In de pinksterdienst vanmorgen in het hervormd centrum waar ik was, sprak ds. van Dijken ook over bijna doodservaringen, naast tongentaal en de heilige Geest dat uitgestort werd met pinksteren. De Heilige Geest is vertaald van een woord wat ook adem betekend. Zonder adam kan je niet leven. Nu zou volgens hem de afgelopen jaren te veel gesproken zijn over het hoe en wat omtrent de tongentaal, terwijl de Heilige Geest met Pinksteren ons de boodschap in onze eigen taal meegaf. De boodschap was het om te doen. De aandacht is met Pinksteren ook op ons gericht, omdat de Heilige Geest ons in beweging zet. Het is de adem waardoor we gaan getuigen. Zo zouden bijna doodservaringen ook wereldwijd aardig het zelfde zijn. Allemaal getuigen ze van die tunnel en het licht en de mensen waardoor je omringd wordt in deze schitterende wereld. Nu komen volgens de dominee veel mensen er niet voor uit, omdat er nog altijd mensen zijn die het afdoen zoals de mensen bij pinkteren die beweerden dat de apostelen te veel zoete wijn hebben gehad, maar deze mensen hebben behoefte om gehoord te worden. Deze mensen willen meegeven van die geweldige wereld van vrede die ze er gezien hebben aan de mensen.

Ik vond het mooi om het in deze dienst te horen. Het getuigd van die schitterde wereld waar Adam en Eva ook eens uitkwamen en wat het ook eens weer zal zijn. Zoals het hoort.
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2009, 01:14:45 pm door gaitema »