Auteur Topic: ik weet t niet  (gelezen 5425 keer)

sjaal-om

• Bekijk profiel
ik weet t niet
« Gepost op: april 20, 2009, 11:30:35 pm »
Ik weet  t gewoon niet!

Zoals in dat kings of leon liedje; “Jesus don’t love me”

http://www.youtube.com/watch?v=AGTVoOyLXds

Netjes getrouwd in de vrijgemaakte kerk.
Nou, ik krijg het gevoel dat ze in mijn stad meer mensen van buiten de kerk willen aantrekken, dan dat men mensen binnen de kerk wil (be)houden.

Leg dat gedoe van de reformatie maar uit aan moslims.
Explain de dordtse leerregels aan een hindoe.
Fantastisch allemaal.

O ja veel meer openheid, want dat is de strategie!
Als je dat 10 jaar geleden zei, was dat te evangelisch…

Kom je om belijdenis te doen, ben je te laat want de lessen zijn al in september gestart. Kom volgend jaar maar een keertje terug..

Nu zitten er slechte muzikanten in de kerk
Geef me dan maar dat orgel maar weer terug…

Tuurlijk, ik zal wel cynisch zijn..
« Laatst bewerkt op: april 20, 2009, 11:50:11 pm door sjaal-om »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
ik weet t niet
« Reactie #1 Gepost op: april 20, 2009, 11:47:15 pm »

quote:

sjaal-om schreef op 20 april 2009 om 23:30:
Ik weet  t gewoon niet!

Nou, ik krijg het gevoel dat ze in mijn stad meer mensen van buiten de kerk willen aantrekken, dan dat men mensen binnen de kerk wil (be)houden.

Fantastisch allemaal.

O ja veel meer openheid, want dat is de strategie!
Als je dat 10 jaar geleden zei, was dat te evangelisch…

Kom je om belijdenis te doen, ben je te laat want de lessen zijn al in september gestart.

Nu zitten er slechte muzikanten in de kerk
Geef me dan maar dat orgel maar weer terug…

Tuurlijk, ik zal wel cynisch zijn..
Maar wat weet je nu niet dan?
Ik ga la wat decennia mee in de GKV en heb mijn vragen steeds kunnen stellen en beantwoord gezien.
Waar zit je twijfel?
Mail me maar als je wat wilt weten

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
ik weet t niet
« Reactie #2 Gepost op: april 20, 2009, 11:50:20 pm »

quote:

sjaal-om schreef op 20 april 2009 om 23:30:
Ik weet  t gewoon niet!

Fantastisch allemaal.
Je kan toch niet anders willen dan dat buitenkerkelijken, moslims en hindoes God leren kennen? Geweldig als je kerk zich daar op richt. :)

dingo

• Bekijk profiel
ik weet t niet
« Reactie #3 Gepost op: april 21, 2009, 12:06:35 am »
Als op hetzelfde moment de huidige lidmaten via de achterdeur de kerk verlaten omdat ze niet meer gevoedt worden met vast voedsel, gaat er toch iets niet goed.

sjaal-om

• Bekijk profiel
ik weet t niet
« Reactie #4 Gepost op: april 21, 2009, 12:15:17 am »
bericht verplaatst
« Laatst bewerkt op: april 21, 2009, 12:25:08 am door sjaal-om »

sjaal-om

• Bekijk profiel
ik weet t niet
« Reactie #5 Gepost op: april 21, 2009, 12:16:13 am »

quote:

dingo schreef op 21 april 2009 om 00:06:
Als op hetzelfde moment de huidige lidmaten via de achterdeur de kerk verlaten omdat ze niet meer gevoedt worden met vast voedsel, gaat er toch iets niet goed.
amen!

sjaal-om

• Bekijk profiel
ik weet t niet
« Reactie #6 Gepost op: april 21, 2009, 12:19:32 am »

quote:

okidoki schreef op 20 april 2009 om 23:47:
[...]
Maar wat weet je nu niet dan?
Ik ga la wat decennia mee in de GKV en heb mijn vragen steeds kunnen stellen en beantwoord gezien.
Waar zit je twijfel?

mijn twijfel zit ergens in mijn lichaam, soms denk ik dat ik m te pakken heb maar dan glipt ie naar mn hoofd. dat is op zich niet erg...de twijfel. en vele van mijn vragen worden toch niet beantwoord. daarmee wil ik zeggen dat je nooit kan pretenderen overal een antwoord op te hebben. vandaar dat ik 't niet weet.

dus ik weet eigenlijk niks want ik weet ook niet wat er te gebeuren staat. maar wat ik vreemd vind is dat je dus ook niks kan verwachten. en eerst dacht ik dat wel.

Adinomis

• Bekijk profiel
ik weet t niet
« Reactie #7 Gepost op: april 21, 2009, 12:20:14 am »

quote:

dingo schreef op 21 april 2009 om 00:06:

Als de diensten meer ingesteld zijn op evangelisatie dan kunnen er op andere tijdstippen bijbelstudies gehouden worden om meer diepgang te krijgen.

Inderdaad is het mooi, zoals Mezza zegt, als een kerk zich richt op de buitenwereld. Het is juist de taak van de gemeente van Christus om het evangelie door te geven. Er samen voor gaan kan juist samenbinden. Een kerk die naar binnen gericht is gaat letten op bijkomstigheden en fouten van een ander. Er is vast wel iets te regelen dat beide doelen gediend worden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

dingo

• Bekijk profiel
ik weet t niet
« Reactie #8 Gepost op: april 21, 2009, 12:29:40 am »

quote:

Adinomis schreef op 21 april 2009 om 00:20:
[...]
Er is vast wel iets te regelen dat beide doelen gediend worden.
Ongetwijfeld, maar staat dat ook in dat visiedocument waar de TS het over heeft? Let wel ik zeg niet dat je niet moet evangeliseren wel dat je het een moet doen en het ander niet moet laten.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
ik weet t niet
« Reactie #9 Gepost op: april 21, 2009, 08:55:58 am »

quote:

Adinomis schreef op 21 april 2009 om 00:20:
[...]

Als de diensten meer ingesteld zijn op evangelisatie dan kunnen er op andere tijdstippen bijbelstudies gehouden worden om meer diepgang te krijgen.

Inderdaad is het mooi, zoals Mezza zegt, als een kerk zich richt op de buitenwereld. Het is juist de taak van de gemeente van Christus om het evangelie door te geven. Er samen voor gaan kan juist samenbinden. Een kerk die naar binnen gericht is gaat letten op bijkomstigheden en fouten van een ander. Er is vast wel iets te regelen dat beide doelen gediend worden.

Inderdaad ja. Ik geloof er niets van dat mensen die via een achterdeur de gemeente verlaten, omdat de gemeente zich meer richt op buitenkerkelijken, automatisch gelijk hebben en gesteund moeten worden. Het kan heel wel zijn dat de gemeente met recht en met een prima motivatie zich meer is gaan richten op de buitenwereld. Dat dat gevolgen heeft voor vertrouwde vormen en 'nestgeur' voor de huidige kerkleden lijkt me duidelijk. Dat vraagt inderdaad enige flexibiliteit, die niet iedereen makkelijk op kan brengen.
Natuurlijk kán het zijn dat er in je gemeente nu te weinig ruimte voor 'vast voedsel' is, of dat er andere fouten zijn gemaakt tov de huidige leden, maar je meer richten op het trekken van mensen buiten de kerk dan het binnen de kerk willen (be)houden van mensen is op zichzelf helemaal niet fout. Sterker nog: op zichzelf is dat Bijbels.
Dus sjaal-om: óf er vinden andere fouten plaats, of je 'probleem' is geen probleem.
« Laatst bewerkt op: april 21, 2009, 08:56:25 am door Mezzamorpheus »

Mellon

• Bekijk profiel
ik weet t niet
« Reactie #10 Gepost op: april 21, 2009, 09:00:34 am »
Dat vind ik een beetje te kort door de bocht, Mezza. Sjaal-om geeft wat mij betreft duidelijk een signaal en daar wordt hier te gemakkelijk overheen gegaan. En aangezien hij/zijn aangeeft het zelf ook niet te weten, is het misschien een goed plan om er nog wat uitgebreider op in te gaan?

@ Sjaal-om: hoe zit het met dat belijdenis doen? Het is niet verplicht om met Pinksteren belijdenis te doen, dat kan ook op enig ander moment. Dus... hoe zit dat dan?
« Laatst bewerkt op: april 21, 2009, 09:01:45 am door Mellon »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
ik weet t niet
« Reactie #11 Gepost op: april 21, 2009, 09:20:03 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 21 april 2009 om 08:55:
[...]

Inderdaad ja. Ik geloof er niets van dat mensen die via een achterdeur de gemeente verlaten, omdat de gemeente zich meer richt op buitenkerkelijken, automatisch gelijk hebben en gesteund moeten worden. Het kan heel wel zijn dat de gemeente met recht en met een prima motivatie zich meer is gaan richten op de buitenwereld. Dat dat gevolgen heeft voor vertrouwde vormen en 'nestgeur' voor de huidige kerkleden lijkt me duidelijk. Dat vraagt inderdaad enige flexibiliteit, die niet iedereen makkelijk op kan brengen.
Natuurlijk kán het zijn dat er in je gemeente nu te weinig ruimte voor 'vast voedsel' is, of dat er andere fouten zijn gemaakt tov de huidige leden, maar je meer richten op het trekken van mensen buiten de kerk dan het binnen de kerk willen (be)houden van mensen is op zichzelf helemaal niet fout. Sterker nog: op zichzelf is dat Bijbels.
Dus sjaal-om: óf er vinden andere fouten plaats, of je 'probleem' is geen probleem.

Ik pleit voor een gezond evenwicht.

aan de ene kant

Laat de gemeente niet in de fout vervallen puur evangelisatiegemeente te zijn. De gemeentedienst is er om de leden te voeden en op te bouwen. Ik heb zelf in een gemeente gezeten waar men zich centraal richtte op buitenstaanders. Gevolg, eenzijdige evangelieverkondiging waarbij de redding centraal staat, maar verloren kunnen gaan een onderbelicht item was. Veel richten op het geven van een warm gevoel voor nieuwe bezoekers, waardoor juist de volwassen christen in een ijzige kou komt te staan. Dat valt in het begin niet op. Maar na verloop van tijd ontstaat een knagende geestelijke honger.

Nog een punt is dat er verschil is tussen mensen nodigen tot aanvaarding van het evangelie of verlokken tot het evangelie. Het eerste is zuiver en laat het werk over aan de roepstem van God, het andere is een vooropgezet doel gebaseerd op inspelen op menselijke aspecten als emotie en kwestbaarheid.

aan de andere kant

In de gemeentedienst kan best meer toegesneden op het persoonlijk geloofsleven en bekering worden gepreekt zonder dat dit iets af doet aan de inhoud. Ook onder gemeenteleden zijn er genoeg die deze bewustwording nodig hebben. Er zijn sterken en zwakken. Geef elkaar ruimte op baisi van hartelijkheid, ook al heb je misschien een andere opvatting. Zolang de norm niet wordt aangetast mag je  best andere vormen hanteren. Dit hoeft de kern van het evangelie en Gods Heiligheid niet aan te tasten.
Rondom de dienst kan men dingen organiseren waarbij het persoonlijk meer aan bod komt.

hoe?

Voor de dienst duidelijk herkenbare welkomers die iedereen met een warm gebaar en vriendelijke lach persoonlijk welkom heten en de weg wijzen, of zelfs begeleiden als iemand moeilijk ter been is bijv. (dat moet je durven en zal niet bij iedereen passen, maar zal heel bemoedigend blijken)

Bij de ingang van de kerkzaal iemand die een klein foldertje met de volgorde van dienst (in toegankelijke taal en hier en daar een toelichting) aan de bezoekers van de dienst uitdeelt. Op deze folder een persoonlijk welkomwoord en verdere relevante informatie.

Na de dienst duidelijk herkenbare aanspreekpunten voor bezoekers die vragen hebben en even kort willen door praten, verzorg een kopje koffie voor hen. Dit is een eenvoudige manier om communicatie op gang te brengen.

Eens per maand een dienst gericht op bezoekers is niet verkeerd. Maak die dienst extra feestelijk en toegankelijk. Stimuleer gemeenteleden eens iemand mee te nemen naar deze diensten.

De maatschappij verhardt, er is veel eenzaamheid. Warmte en liefde uitstralen wordt vaak erg gewaardeerd en nodigt uit eens terug te komen.

Er is nog veel meer te bedenken, ideeën?

Wanneer er na de dienst vaak niemand gebruik van maakt niet opgeven, maar doorzetten. Ook al is het maar één per jaar, die je naar Christus kunt leiden, is het al een geweldig feest in de hemel.

wel jezelf blijven

Doe de dingen waar je goed in bent. Laat de dingen die je nog niet kunt of ervaring mee opgedaan. In sommige gemeenten begint men nu af en toe met een band. In de eerste plaats hebben we die ervaring niet voldoende. Het is niet simpel een bandje neerzetten en wat wegspelen. Dat moet doordacht zijn, investeringen in tijd en kwaliteit. Houdt rekening met het geluidsniveau, zoek een goede toegankelijke stijl. Begin met herkenbare rustige muziek in plaats van juichende lofliederen. Dat knalt de bezoekers die daar moeite mee hebben ongelovelijk in de oren. Ga eens buurten en informeren in gemeenten waar men daar meer ervaring mee heeft. De organist hoort bij de gereformeerde cultuur, een bandje niet. Dat vergt inzicht en een andere benadering. Let je daar niet op dan wordt het als een vlag op een modderschuit. Zo zijn er meer cultuurvoorbeelden te benoemen denk ik.

beeld van de gemeente naar buiten

Ze loofden God en stonden in de gunst bij het hele volk. (Handelingen 2)

In een christelijk nest geboren zijn en weten van het evangelie is een bijzonder gift, maar voor de wereld niet vanzelf sprekend. De meest gangbare taal is die van openheid, liefde, attendheid en vriendelijkheid. Het kost niets, maar kan zo veel opleveren.

nog even dit

Wat betreft het niet kunnen deelnemen aan onderwijs in de gemeente omdat het seizoen al een tijd gestart is. Daar kunnen voors zijn, maar ik kan me niet herinneren dat Jezus zei "kom volgend jaar maar terug". Dit is een punt en zou doordacht moeten worden.
« Laatst bewerkt op: april 21, 2009, 10:02:36 am door grondig christelijk »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
ik weet t niet
« Reactie #12 Gepost op: april 21, 2009, 04:44:12 pm »
Mooi verhaal, ben het er grotendeels mee eens. Wat me nog het meest van belang lijkt is dat je zelf veranderd bent en die verandering laat zien, d.w.z. je bent samen een gemeenschap van mensen die om elkaar geven omdat God om ze geeft. Dat wil niet zeggen (d.w.n.z.) dat je elke week/eredienst met een big smile rondloopt, maar dat het erg gezellig is in de kerk. Wat ik vaak zie is dat men zich laat regeren door onbewuste sociale regels, en dat elke week weer - is er dan nog wel ruimte voor het omzien naar je naaste?

Wat mij vervolgens opvalt aan je verhaal is dat je je vooral focust op de eredienst. Natuurlijk is die van belang voor het geloofsleven van de gemeente, maar er is meer. De gemeente wordt ook opgebouwd door Bijbelstudie en allerlei toerusting (en dan heb ik het alleen over het 'georganiseerde' verband) dus laat daar ook ruimte voor zijn, op de zondag of doordeweeks.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat de eredienst wat eenzijdig wordt, alhoewel ik er weinig ervaring mee heb (onze predikant heeft regelmatig een intellectueel verhaal) maar in zo'n eredienst is ook ruimte voor aanbidding, gebed en 'meditatie' op teksten. Het doel lijkt me ook vooral niet proberen in het straatje van een mogelijke buitenstaander te praten maar op een aansprekende manier te laten zien 'hoe wij het hier doen'. Ik snap volkomen dat je dan in een grijs gebied zit.

Tenslotte ben ik het van harte met je eens dat een gemeente aan beiden zou moeten doen: missionair zijn en verdieping geven. Zonder missionaire inzet zitten we lekker in ons zoutpotje nog zouter te worden, zonder verdieping heb je op het missionaire vlak de mensen op een gegeven moment niet zoveel meer te bieden. Een missionaire gemeente is het toneel van een geestelijk slagveld. Toerusting lijkt me daarin van levensbelang.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

sjaal-om

• Bekijk profiel
ik weet t niet
« Reactie #13 Gepost op: juni 24, 2009, 10:50:43 pm »
.
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2009, 05:07:16 pm door sjaal-om »

sjaal-om

• Bekijk profiel
ik weet t niet
« Reactie #14 Gepost op: juni 24, 2009, 11:21:41 pm »
(..)
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2009, 05:07:53 pm door sjaal-om »