Auteur Topic: Hoe christelijk is Obama's politiek?  (gelezen 23835 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Hoe christelijk is Obama's politiek?
« Reactie #50 Gepost op: juni 05, 2009, 02:01:25 pm »

quote:

elle schreef op 05 juni 2009 om 13:57:
[...]

Hmzzz.... Dat is toch in de lijn van wat Obama zegt? Moslims belijden net zo goed God als de God van Abraham, Izaak en Jacob.

daar valt over te discussieren. De Koran zegt dat Allah geen zoon heeft. God heeft daar iets anders over verklaard. Zou God tegen zichzelf liegen?
Daarbij heeft ismaël niet de landbelofte gekregen en Izaäk wel. Hier hebben we een essentieel verschil.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2009, 02:06:46 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juni 05, 2009, 02:02:33 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 05 juni 2009 om 14:01:
[...]

Ja, en? De islam geloofd ook gewoon in de God van Abraham. Net zoals christenen en joden dat doen. Dus waar blijft die vrede?
Ik denk dat we hier verschillen van mening

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juni 05, 2009, 02:02:52 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 juni 2009 om 13:56:
[...]

Nu weten we dat men inderdaad dit wil bewerkstelligen, toen nog niet. New Finacial Worldorder. Uitspraken van Brown, Sarkozy, Obama.

Dit is hetzelfde staaltje retoriek als gevoerd werd in de tijd van de oprichting van de VN, i.e. het beest uit openbaringen 13.
Naar mijn mening hangt het samen met een schimmige interpretatie van stukjes bijbel en een blind fanatische beschouwing van onze tijd.
Ik kan er weinig mee.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juni 05, 2009, 02:03:21 pm »

quote:

elle schreef op 05 juni 2009 om 13:57:
[...]

Hmzzz.... Dat is toch in de lijn van wat Obama zegt?
Klopt. Obama wil simpelweg wat elk vredelievend mens wil, vrede. En dat hij daarvoor concessies wil doen in zijn uitspraken en handelen als president lijkt me niet meer dan normaal. Schijnbaar is het een verschikking voor sommige christenen als hun broeders en zusters in het midden-oosten in vrede kunnen leven tezamen met de joden en moslims.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juni 05, 2009, 02:04:04 pm »

quote:

elle schreef op 05 juni 2009 om 14:02:
[...]

Dit is hetzelfde staaltje retoriek als gevoerd werd in de tijd van de oprichting van de VN, i.e. het beest uit openbaringen 13.
Naar mijn mening hangt het samen met een schimmige interpretatie van stukjes bijbel en een blind fanatische beschouwing van onze tijd.
Ik kan er weinig mee.
Ik wel, en daarom worden we het ook niet eens. Maar eens worden is op dit forum gelukkig ook geen plicht. Wat betreft retoriek, dat zou impliceren dat mijn intentie en overtuiging weinig zuiver is?
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2009, 02:06:00 pm door grondig christelijk »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juni 05, 2009, 02:06:38 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 juni 2009 om 14:01:
[...]

daar valt over te discussieren. De Koran zegt dat Allah geen zoon heeft. God heeft daar iets anders over verklaard. Zou God tegen zichzelf liegen?
Daarbij heeft ismaël niet de landbelofte gekregen en Izaäk wel. Hier hebben we een esesnteel verschil.

Natuurlijk zijn er essentiele verschillen tussen Islam en christendom. Net zoals er essentiele verschillen zijn tussen Jodendom en christendom. Ook de Joden belijden Christus niet als Zoon van God.
In het kader van Romeinen 10-12 zie ik geen reden om de Joden voor te trekken boven Arabieren wanneer ik mijn taken -oa die van vredestichter- aan het vervullen ben. Ik zie niet in waarom Obama andere zou hebben.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juni 05, 2009, 02:16:54 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 juni 2009 om 14:04:
[...]

Wat betreft retoriek, dat zou impliceren dat mijn intentie en overtuiging weinig zuiver is?

Neu, ik denk dat je intentie wel zuiver is. Ik denk dat je je laat overtuigen door sites die te gefocussed zijn op de eindtijd en daarbij dwaze dingen roepen. Er is veel dat we niet kunnen weten omdat God dat verborgen houd, en volgens mij moet je het dan ook niet willen weten. Dus je overtuiging is uiteindelijk imho niet helemaal zuiver, maar dat geeft ook niet.

Vergelijk het met al die voorspellingen over de Opname: allerlei goeroe's hebben al de Opname voorspeld, en blijken het niet bij het rechte eind te hebben. Ongetwijfeld zal er ooit een goeroe zijn die een voorspelling doet die inderdaad samenvalt met de Opname. Maar dat betekent nog niet dat die goeroe gelijk heeft of inderdaad een Goddelijke openbaring gehad zal hebben. Die heeft waarschijnlijk gewoon mazzel.

Teveel focus op de eindtijd levert koffiedik kijken op. En koffiedik kijken is in essentie occult. Daarnaast leidt het af van onze eigenlijke taak: zorgen voor de naaste, God eren.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2009, 02:27:28 pm door elle »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juni 05, 2009, 02:17:44 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 juni 2009 om 13:56:
[...]

Er zijn ook ingewijden die hebben verklaard dat deze recessie een doel heeft. Als dit een doel heeft is het instrument recessie ergens voor ingezet. In de beginperiode werd op deze sites beweerd dat deze recessie als doel had een financiele hervorming te bewerkstelligen, centraal financieel gezag en controle.
Nu weten we dat men inderdaad dit wil bewerkstelligen, toen nog niet. New Finacial Worldorder. Uitspraken van Brown, Sarkozy, Obama.

Ze hebben de boel in de soep laten lopen om een nieuwe financiële hervorming door te kunnen voeren

of

de boel is in de soep gelopen, geen wonder dat er dan gesproken wordt over een nieuwe financiële hervorming.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juni 05, 2009, 02:19:02 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 juni 2009 om 14:02:
[...]

Ik denk dat we hier verschillen van mening
Dat kan natuurlijk. Maar geloof jij dan dat er meerdere goden zijn?

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juni 05, 2009, 02:44:59 pm »

quote:

elle schreef op 05 juni 2009 om 00:17:

En wat vind je van deze insteek: Obama probeert het wereldtoneel in deze tijden van economische crisis rustig te krijgen door de arabische wereld stroop om de mond te smeren. Bijna niemand zit te wachten op nog een geldverslindende oorlog, die -hoewel die op korte termijn werkgelegenheid creeert- de wereld verder in een hel verandert. Een Amerikaanse president die echt lijkt te werken aan een geweldloze oplossing in het midden-oosten kan op mijn steun rekenen.
God voert Zijn plan met Israel uit. Daar heeft Hij Obama niet voor nodig en daar verandert de Hamas niets aan. Geef Gode wat Gods is en de keizer wat des keizers is. Ik denk dat het meer onze taak is opdrachten als bevorderen van vrede goed rentmeesterschap na te streven dan om Gods plan met Israel tot uitvoer te brengen. Want dat plan kennen wij niet.

Jouw insteek is heel goed te begrijpen vanuit het Koninkrijk van deze wereld. Ik probeer juist vanuit een geestelijke invalshoek naar het politieke gebeuren te kijken.

Zeker God voert zijn plan met Israël uit. Maar Hij schakelt wel mensen in bij de uitvoer van zijn wil. Het lijden van Christus was ook helemaal volgens zijn plan. Vergelijk het eens met wat Jezus in Markus 16 van Judas zegt:

quote:

De Zoon des mensen gaat wel heen, gelijk van Hem geschreven is; maar wee dien mens, door welken de Zoon des mensen verraden wordt! Het ware hem goed, zo die mens niet geboren ware geweest.

Wat Judas deed paste in het plan van God. Het moest gebeuren. Maar wee de mens die zich daarvoor laat gebruiken. Want ook het kamp van de Satan wordt door God gebruikt om tot Zijn doel te komen.

Genoemde sites worden slechts af en toe door mij bezocht. Ik ben het met GC eens dat je best kritisch moet zijn met die informatie. Maar soms staan er wel feiten in die me aan het denken zetten. Ook ben ik van mening dat we beter voor de mensen kunnen bidden dan ze te veroordelen.  

Wat Israël betreft geloof ik dat God ons wil gebruiken om hen jaloers te maken.  In de bijbel wordt ons ook zegen belooft als wij het nageslacht van Abraham zegenen.

quote:

"De Here (God) nu zeide tot Abram: Ga uit uw land en uit uw maagschap en uit uws vaders huis naar het land, dat Ik u wijzen zal; Ik zal u tot een groot volk [Israël, de Joden] maken, en u zegenen, en uw naam groot maken, en gij zult tot een zegen zijn. Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt zal Ik vervloeken, en met u zullen alle geslachten des aardbodems gezegend worden." (Genesis 12:1-3)

Over die zegen lees je ook in: Genesis 27:29 en Numeri 22:12.

Eén van de beloften voor Israël die me erg aanspreekt is:

quote:

Zach.12
 Op die dag zal ik alles in het werk stellen om de volken uit te roeien die Jeruzalem belagen. 10 Het huis van David en de inwoners van Jeruzalem echter zal ik vervullen met een geest van mededogen en inkeer. Ze zullen zich weer naar mij wenden, en over degene die ze hebben doorstoken, zullen ze weeklagen als bij de rouw om een enig kind; hun verdriet zal zo bitter zijn als het verdriet om een oudste zoon.

en

quote:

Rom. 11:25 Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat ik u niet wil onthouden, omdat ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. 26 Dan zal heel Israël worden gered, zoals ook geschreven staat: ‘De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht. 27 Dit is mijn verbond met hen, wanneer ik hun zonden wegneem.’

Dit zijn maar enkele Bijbelgedeelten van waaruit wij weten dat God nog plannen met dit volk heeft. Er is nog veel meer. Als je de bijbel op dit punt bestudeert kun je dus niet zeggen dat we het plan van God met Israël niet kennen.

Je schrijft dat we niet moeten streven om het plan van God tot uitvoer te brengen. Wij kunnen dat plan niet ten uitvoer brengen. Maar we kunnen wel signaleren wat er gaande is. Dat hoeft ons niet te verontrusten, het kan ons juist vertrouwen geven dat het God niet uit de hand loopt. We weten vanuit de bijbel dat Israël het brandpunt van de wereld is. Alles verloopt volgens Gods plan.

Het “stroopsmeren om de mond van de Arabische wereld” past niet bij de strategie van het hemelse koninkrijk. Al helemaal niet door het gebruik van een mix van koran- en bijbelteksten. Ik denk dat het in deze wereld vrijwel niet mogelijk is om een rechtvaardige wereldleider te zijn. Er moeten altijd compromissen worden gesloten met het kwaad.

In Openbaringen 13 wordt gesproken over een “beest” waar de aarde vol verbazing achteraan loopt. Iedereen gelooft dat deze het heil voor de aarde brengt. Hem wordt ook macht op aarde gegeven. Uiteindelijk keert hij zich tegen het Lam en de gelovigen. Er zijn voorlopers van dit beest. Dus kijk uit voor leiders waar de wereld vol verbazing achteraan loopt.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juni 05, 2009, 03:07:48 pm »

quote:

Je schrijft dat we niet moeten streven om het plan van God tot uitvoer te brengen. Wij kunnen dat plan niet ten uitvoer brengen. Maar we kunnen wel signaleren wat er gaande is. Dat hoeft ons niet te verontrusten, het kan ons juist vertrouwen geven dat het God niet uit de hand loopt. We weten vanuit de bijbel dat Israël het brandpunt van de wereld is. Alles verloopt volgens Gods plan.

Alleen even hierop inhakend: dat is een groot deel van de christelijke wereld niet met je eens. Veel christenen, waaronder ik, lezen in de bijbel helemaal geen bijzonder plan met de staat Israel zoals dat ongeveer de laatste 50 jaar bestaat. Ten eerste omdat het projecteren van allerlei profetieen op precies deze tijd (en niet op die van 2000 jaar geleden, 500 jaar geleden of 5000 jaar in de toekomst) nogal kortzichtig lijkt, maar bovenal omdat veel niet de noodzaak zien om profetieen over Israel letterlijk (als in:sprekend over een stuk land, een fysieke staat, een hoofdstad) te lezen.

Vanuit dat perspectief is Israel gewoon een staat met een nogal irritante geschiedenis en een hoop ruzie met de buren, niet boeiender dan Noord-Korea, Cuba, Noord-Ierland of Uganda.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2009, 03:14:51 pm door Pooh »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: juni 05, 2009, 03:10:18 pm »

quote:

Adinomis schreef op 05 juni 2009 om 14:44:
[...]

Jouw insteek is heel goed te begrijpen vanuit het Koninkrijk van deze wereld. Ik probeer juist vanuit een geestelijke invalshoek naar het politieke gebeuren te kijken.

Zeker God voert zijn plan met Israël uit. Maar Hij schakelt wel mensen in bij de uitvoer van zijn wil. Het lijden van Christus was ook helemaal volgens zijn plan. Vergelijk het eens met wat Jezus in Markus 16 van Judas zegt:

[...]

Wat Judas deed paste in het plan van God. Het moest gebeuren. Maar wee de mens die zich daarvoor laat gebruiken. Want ook het kamp van de Satan wordt door God gebruikt om tot Zijn doel te komen.
Christus werd door een list verraden. Een dergelijke list is sowieso al zondig. Temeer omdat daarmee Christus verraden werd. Dus ja: wee Judas.
Daarmee is nog niet gezegd dat iemand die zijn taak als christen vervult daarmee kan mee werken aan het kwaad in deze wereld. Oorlog voeren/steunen lijkt mij wel kwalijk, ten allen tijde. Ook wanneer het ten gunste van de staat Israel is en wanneer die oorlog in Gods plan past.

quote:

Wat Israël betreft geloof ik dat God ons wil gebruiken om hen jaloers te maken.  In de bijbel wordt ons ook zegen belooft als wij het nageslacht van Abraham zegenen.
Over die zegen lees je ook in: Genesis 27:29 en Numeri 22:12.
Toch is Ismael ook nageslacht van Abraham. De tekst die je aanhaalt stamt van voor Ismaels geboorte. De bijbel spreekt niet ongunstig over Ismael (genesis 16). Volgens mij is er geen goede reden om die opmerking over zegenen en vervloeken alleen op Izaak en niet op Ismael te betrekken.

quote:

(citaten)
Dit zijn maar enkele Bijbelgedeelten van waaruit wij weten dat God nog plannen met dit volk heeft. Er is nog veel meer. Als je de bijbel op dit punt bestudeert kun je dus niet zeggen dat we het plan van God met Israël niet kennen.
Uit voornoemde teksten blijkt niet welke plannen God heeft voor het volk Israel. Alleen dat Hij die heeft en waartoe het lijdt. Er staat zelfs niet dat er een fysiek land Israel zal blijven. En er staat al helemaal niet dat dat iets met ons, christenen-uit-de-heidenen van doen heeft.

quote:

Het “stroopsmeren om de mond van de Arabische wereld” past niet bij de strategie van het hemelse koninkrijk. Al helemaal niet door het gebruik van een mix van koran- en bijbelteksten. Ik denk dat het in deze wereld vrijwel niet mogelijk is om een rechtvaardige wereldleider te zijn. Er moeten altijd compromissen worden gesloten met het kwaad.
Klopt, dat is iets om op te letten. Het lijkt me niet dat het doel (vrede) alle middelen (lukraak bijbelteksten plukken) heiligt.
Maar daarom lijkt me Thorgrems eerdere opmerking terecht; moet je Obama zien als spokesman van het hemels koninkrijk? Hij is president, geen Paus of predikant. Hij is een wereldlijk leider, geen geestelijk leider.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2009, 03:22:01 pm door elle »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: juni 05, 2009, 03:22:05 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 05 juni 2009 om 14:19:
[...]

Dat kan natuurlijk. Maar geloof jij dan dat er meerdere goden zijn?
Nee, er is maar één God. Er is maar één satan. De profeet Mohammed met zijn Koran staat naar mijn mening  in ieder geval als een markering van de inzet / opkomst van een religie die de enige God niet verdraagt omdat ze zijn Zoon niet aanvaarden als zijn Zoon. Die de Zoon loochent, loochent het werk van de Vader. Loochent dus de Vader.
Natuurlijk doen de joden dat ook. Dat klopt. Het verschil zit hem er ook in dat de koranteksten van de joden een vijand hebben gemaakt, dat niet Izaäk maar Ismale de belofte mee zou hebben gekregen. Het huis van de islam is voor deze religie een heilig gegeven. Met de stichting van de staat Israél is er een wond ontstaan in het huis van de Islam. Maar God heeft kenbaar gemaakt dat hij zijn volk zal doen terug keren. Wanneer men de wil van God daarin niet erkend, maar bestrijd ontstaat strijd. Geinspireerd door geestelijke krachten. Dit is o.a. de grondslag van de zichtbare strijd. Dan is er ook nog de onzichtbare strijd.
Hamas en Hezbolla zijn organisaties die geinspireerd zijn door de Satan om Gods plan te voorkomen.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: juni 05, 2009, 03:26:00 pm »

quote:

elle schreef op 05 juni 2009 om 15:10:
Uit voornoemde teksten blijkt niet welke plannen God heeft voor het volk Israel. Alleen dat Hij die heeft en waartoe het lijdt. Er staat zelfs niet dat er een fysiek land Israel zal blijven. En er staat al helemaal niet dat dat iets met ons, christenen-uit-de-heidenen van doen heeft.
Zij zullen voor een tijd verdreven zijn, maar God doet hen weer terugkeren en ze zullen het land bezitten en niet weer kwijt raken.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: juni 05, 2009, 03:27:24 pm »
Alleen staat er geen tijdspad bij.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: juni 05, 2009, 03:31:57 pm »
Of dat wij ons daar tegenaan moeten bemoeien.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: juni 05, 2009, 03:34:59 pm »

quote:

dingo schreef op 05 juni 2009 om 15:27:
Alleen staat er geen tijdspad bij.
tja, het begint altijd en nooit in onze tijd altijd pas in een generatie die wij niet meer gaan meemaken. Tenminste, dat lees en hoor ik weer heel vaak.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: juni 05, 2009, 03:35:57 pm »

quote:

elle schreef op 05 juni 2009 om 15:31:
Of dat wij ons daar tegenaan moeten bemoeien.
ieder staat vrij wel of niet te bemoeien. Ik bemoei niet, ik ben betrokken. o.a. door gebed en soms een beetje financieel helpen als joden terug willen keren naar Israël. Oh ja, ik bid ook nog regelmatig voor hen, dat ze zich bekeren.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2009, 03:38:10 pm door grondig christelijk »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: juni 05, 2009, 03:38:30 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 juni 2009 om 15:34:
[...]
tja, het begint altijd en nooit in onze tijd altijd pas in een generatie die wij niet meer gaan meemaken. Tenminste, dat lees en hoor ik weer heel vaak.
Ik lees en hoor altijd het omgekeerde: 2000 jaar christendom die voortdurend allerlei profetieën op hun eigen tijd en hun eigen problemen betrekt, en met die profetieën in de hand de meest onzinnige conclusies trekt, of erger nog, daar consequenties aan verbindt en dus maar kruistochten gaat houden of genocide gaat goedkeuren.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: juni 05, 2009, 03:38:41 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 juni 2009 om 15:34:
[...]

Dat zeg ik niet, ik zeg dat er geen tijdspad bij staat en wij dus niet weten wanneer dat zijn zal. Moeten wij ook niet willen weten want het is iets tussen God en Israël.
Overigens staat er in de bergrede zalig de vredestichters en niet zalig de christelijke vredestichters.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: juni 05, 2009, 03:43:43 pm »

quote:

Pooh schreef op 05 juni 2009 om 15:38:
[...]

Ik lees en hoor altijd het omgekeerde: 2000 jaar christendom die voortdurend allerlei profetieën op hun eigen tijd en hun eigen problemen betrekt, en met die profetieën in de hand de meest onzinnige conclusies trekt, of erger nog, daar consequenties aan verbindt en dus maar kruistochten gaat houden of genocide gaat goedkeuren.
het is maar waar je voorkeur ligt. Verder ga ik er van uit dat je mij hopenlijk niet in de categorie plaatst van het houden van kruistochten of goedkeuren van genocide.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: juni 05, 2009, 03:49:02 pm »

quote:

dingo schreef op 05 juni 2009 om 15:38:
[...]

Dat zeg ik niet, ik zeg dat er geen tijdspad bij staat en wij dus niet weten wanneer dat zijn zal. Moeten wij ook niet willen weten want het is iets tussen God en Israël.
Overigens staat er in de bergrede zalig de vredestichters en niet zalig de christelijke vredestichters.

Nee, het is iets tussen God en de mensheid. Het gaat in deze kwestie om Zijn eer.
Wat betreft die vrede stichters. Deze opmerking van Jezus zou dan geen geestelijke maar wereldse inhoud hebben. Immers dan zullen ook diegen die niet geloven en deze daden doen zalig worden. Dat lijkt me nu niet juist. Vanaf vers 11 betrekt Jezus namelijk ook  Zijn naam en de gevolgen

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: juni 05, 2009, 03:50:30 pm »
Nog een aantal vraagjes, ik heb mezelf ook wel is verdiept in de nieuwe wereldorde ik vind complottheorieen namelijk gewoon leuk,
Maar:
Er wordt in sommige theorieen gesproken over één wereldreligie, welke gaat dit volgens jou worden GC?
Hoe oud is het idee van de Nieuwe Wereldorde nou precies, de bilderbergconferentie is in 1954 begonnen, maar de vrijmetselaars metselen al wat langer aan de weg.
Was Prins Bernard zo'n machtige man op het wereldtoneel, hij komt natuurlijk van goede huize en de koningshuizen van Europa zullen ook zo hun wrok kennen, maar ik geloof niet dat Bernard veel internationale politiek macht had(nationaal wel), Beatrix heeft overigens het stokje van hem over genomen.
Als de wereldleiders pionnen van god zijn, wat is er dan mis met de Nieuwe Wereld Orde?

en is een nieuwe wereld orde niet gewoon een mooie term die nou eenmaal door veel wereld leiders gebruikt wordt?

En nog een laatste opmerking, je zegt dat Gods plan met Israel uiteindelijk zal slagen: so dont worry, be happy om een goede hoeder te hebben.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: juni 05, 2009, 04:36:13 pm »
Ik zie dat er wel vaker leiders zijn die vol verbazing achterna gelopen worden. Neem nu iemand als Silvia Videler. Grondig christelijk en Adonimus misschien wel bekend. Niet zo lang geleden nog a-religieus volgens haarzelf. Nu wordt er een beetje om haar artikelen gevochten door xandernieuws en  de wees waakzaam site. Ze noemt jaartallen voor de opname en krijgt daarbij best veel eer van de lezers van die sites.
Wat bij mij vragen oproept is het feit dat haar strijd tegen de islam volgens mij gevoed is door zaken als irritatie omdat in een ziekenhuis allochtone families meer bezoek aan bed hebben dan toegestaan is en de kinderen daarbij nog krijsen ook. En wat natuurlijk ook wel ernstiger is, het feit dat de Islam tegen individuele vrijheid is. Maar eerst koppelt zij dat nog niet zozeer aan een strijd tussen Israel en de moslimwereld (en noemt zij elke religie vrijheidsbedreigend) en later wel.

Ik ben dan bang dat geestelijke zaken gebruikt worden voor vleselijke angst, hoe begrijpelijk ook.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: juni 05, 2009, 04:38:20 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 05 juni 2009 om 15:50:
Er wordt in sommige theorieen gesproken over één wereldreligie, welke gaat dit volgens jou worden GC?

een religie die past binnen het denken van de NWO. Een sociaal-maatschappelijk geaccepteerde vorm van geloven, dus een algemeen aanvaarde norm die horizontaal is gericht en niet verticaal. Het zou een mengeling kunnen zijn van christelijk met een new-age- / gnosticisme/saus. De newage accepteert wel de persoon jezus, maar niet als enige waarheid. In ieder geval een breed geaccepteerd religieus denken.

quote:

Hoe oud is het idee van de Nieuwe Wereldorde nou precies, de bilderbergconferentie is in 1954 begonnen, maar de vrijmetselaars metselen al wat langer aan de weg.

Kernwoord is hier illunimatie denk ik. Daar is veel over te vinden op internet en ik vermoed dat je daar wel van op de hoogte bent?

quote:

Was Prins Bernard zo'n machtige man op het wereldtoneel, hij komt natuurlijk van goede huize en de koningshuizen van Europa zullen ook zo hun wrok kennen, maar ik geloof niet dat Bernard veel internationale politiek macht had(nationaal wel), Beatrix heeft overigens het stokje van hem over genomen.

Het is niet louter bilderberg, er zijn meer overlegvormen. Daarbij moet worden aangetekend dat degene die dit voorstaan vanuit een bepaalde oprechtheid menen dat dit de weg is voor de mensheid. De geestelijke bron waaruit dit komt is echter antichristelijk. Daar zij de weg, waarheid en het leven niet erkennen als de enige weg tot behoud en de focus hebben op horizontaal denken (de maakbare wereld door de mens) herkennen zij ook niet waarop hun denken is gestoeld.

quote:

Als de wereldleiders pionnen van god zijn, wat is er dan mis met de Nieuwe Wereld Orde?

Zij zijn pionnen omdat God door hun werken heen toch tot Zijn doel komt. Daarom lijkt alles logisch en heel normaal. Als wij de machten en krachten achter de wereldpolitiek niet herkennen, kunnen we dee waarheid ook niet erkennen.

quote:

en is een nieuwe wereld orde niet gewoon een mooie term die nou eenmaal door veel wereld leiders gebruikt wordt?

Deze term is pas sinds de jaren 90 echt openbaar geworden. Door de jaren heen tot nu wordt zij steeds meer gebezigd en wordt de uitvoering steeds concreter. Zoals ik al aangaf, het hele traject is al veel ouder. Maar het is niet anders dan de ultieme poging gelijk de torenbouw van Babel de wereldeenheid te herstellen. Een eenheid die God in het oude testament teniet deed.

quote:

En nog een laatste opmerking, je zegt dat Gods plan met Israel uiteindelijk zal slagen: so dont worry, be happy om een goede hoeder te hebben.
Ik maak me ook absoluut zorgen
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2009, 04:52:45 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: juni 05, 2009, 04:39:31 pm »

quote:

mirt schreef op 05 juni 2009 om 16:36:
Ik zie dat er wel vaker leiders zijn die vol verbazing achterna gelopen worden. Neem nu iemand als Silvia Videler. Grondig christelijk en Adonimus misschien wel bekend. Niet zo lang geleden nog a-religieus volgens haarzelf. Nu wordt er een beetje om haar artikelen gevochten door xandernieuws en  de wees waakzaam site. Ze noemt jaartallen voor de opname en krijgt daarbij best veel eer van de lezers van die sites.
Wat bij mij vragen oproept is het feit dat haar strijd tegen de islam volgens mij gevoed is door zaken als irritatie omdat in een ziekenhuis allochtone families meer bezoek aan bed hebben dan toegestaan is en de kinderen daarbij nog krijsen ook. En wat natuurlijk ook wel ernstiger is, het feit dat de Islam tegen individuele vrijheid is. Maar eerst koppelt zij dat nog niet zozeer aan een strijd tussen Israel en de moslimwereld (en noemt zij elke religie vrijheidsbedreigend) en later wel.

Ik ben dan bang dat geestelijke zaken gebruikt worden voor vleselijke angst, hoe begrijpelijk ook.
met de artikelen van deze dame heb ik dan ook niet veel.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: juni 05, 2009, 04:56:42 pm »

quote:

mirt schreef op 05 juni 2009 om 14:17:
[...]

Ze hebben de boel in de soep laten lopen om een nieuwe financiële hervorming door te kunnen voeren

of

de boel is in de soep gelopen, geen wonder dat er dan gesproken wordt over een nieuwe financiële hervorming.

derde mogelijkheid:

Ze hebben de boel schijnbaar in de soep laten lopen om een nieuwe financiële hervorming door te kunnen voeren

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: juni 05, 2009, 05:02:57 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 juni 2009 om 16:56:
[...]

derde mogelijkheid:

Ze hebben de boel schijnbaar in de soep laten lopen om een nieuwe financiële hervorming door te kunnen voeren
Dat is op het woord schijnbaar na dezelfde als de eerste:P

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: juni 05, 2009, 05:05:23 pm »
voor de helderheid. Ik let op de hoofdlijn van de ontwikkelingen, ik stel geen tijdspaden. De hoofdlijn van de bekende verhalen acht ik voor aannemelijk. Ik zie meer bevestigingen dan afwijkende ontwikkelingen. Maar dat wil niet zeggen dat mijn opvatting daarover een onveranderlijke is.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: juni 05, 2009, 05:07:26 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 05 juni 2009 om 17:02:
[...]

Dat is op het woord schijnbaar na dezelfde als de eerste:P
maar daarom wel een verschil, het laat nog ruimte voor een vergissing mijnerzijds?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: juni 05, 2009, 05:30:04 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 juni 2009 om 17:07:
[...]

maar daarom wel een verschil, het laat nog ruimte voor een vergissing mijnerzijds?
Je zegt toch eigenlijk dan dat ze zelfs het in de soep lopen nog in de hand hebben. Want ze laten het schijnbaar in de soep lopen. Wij denken dus: wat is het toch allemaal in de soep gelopen. Maar zelf zitten ze dat allemaal te regisseren. Dus niet: eerst uit de hand laten lopen en dan daarna de touwtjes in de handen nemen, nee het is nog knapper zeg maar.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: juni 05, 2009, 05:35:37 pm »

quote:

mirt schreef op 05 juni 2009 om 17:30:
[...]

Je zegt toch eigenlijk dan dat ze zelfs het in de soep lopen nog in de hand hebben. Want ze laten het schijnbaar in de soep lopen. Wij denken dus: wat is het toch allemaal in de soep gelopen. Maar zelf zitten ze dat allemaal te regisseren. Dus niet: eerst uit de hand laten lopen en dan daarna de touwtjes in de handen nemen, nee het is nog knapper zeg maar.

je bent een goede lezer.

vraagje, laat jij de slager zijn eigen vlees keuren?
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2009, 05:37:23 pm door grondig christelijk »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: juni 05, 2009, 06:55:06 pm »

quote:

Mooi, dan zijn we er wel zo'n beetje uit he. Er is slechts 1 God en dus moeten alle religies wel naar die ene God wijzen (en evenzo geloof ik dat ook wetenschap naar die ene God wijst). Dat zij een iets vertroebelde visie hebben op God (maar evenzo hebben vele christen dat) maakt voor het punt niets uit.

quote:

Er is maar één satan.
Wil je hiermee vertellen dat de islam een satanistische godsdienst is? Voor zo'n grove beschuldiging wil ik dan wel bewijs. En met bewijs bedoel ik niet allerlei vage sites met complottheorieën en grote fantasieën.

quote:

De profeet Mohammed met zijn Koran staat naar mijn mening  in ieder geval als een markering van de inzet / opkomst van een religie die de enige God niet verdraagt omdat ze zijn Zoon niet aanvaarden als zijn Zoon. Die de Zoon loochent, loochent het werk van de Vader. Loochent dus de Vader.
Natuurlijk doen de joden dat ook. Dat klopt. Het verschil zit hem er ook in dat de koranteksten van de joden een vijand hebben gemaakt, dat niet Izaäk maar Ismale de belofte mee zou hebben gekregen. Het huis van de islam is voor deze religie een heilig gegeven. Met de stichting van de staat Israél is er een wond ontstaan in het huis van de Islam. Maar God heeft kenbaar gemaakt dat hij zijn volk zal doen terug keren. Wanneer men de wil van God daarin niet erkend, maar bestrijd ontstaat strijd. Geinspireerd door geestelijke krachten. Dit is o.a. de grondslag van de zichtbare strijd. Dan is er ook nog de onzichtbare strijd.
Leuk dat je nu verschil maakt tussen de islam en het jodendom om je eigen geweten te sussen, maar in feite gooi je beide op een hoop.

quote:

Hamas en Hezbolla zijn organisaties die geinspireerd zijn door de Satan om Gods plan te voorkomen.
Evenzo zijn er joodse en christelijke organisaties die voor zo'n bewoording in aanmerking komen. Excessen benoemen bewijst niets over de religie in zijn algemeenheid.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2009, 06:55:33 pm door Thorgrem »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: juni 05, 2009, 07:25:19 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 05 juni 2009 om 18:55:
[...]

Mooi, dan zijn we er wel zo'n beetje uit he. Er is slechts 1 God en dus moeten alle religies wel naar die ene God wijzen (en evenzo geloof ik dat ook wetenschap naar die ene God wijst). Dat zij een iets vertroebelde visie hebben op God (maar evenzo hebben vele christen dat) maakt voor het punt niets uit.

[...]

Wil je hiermee vertellen dat de islam een satanistische godsdienst is? Voor zo'n grove beschuldiging wil ik dan wel bewijs. En met bewijs bedoel ik niet allerlei vage sites met complottheorieën en grote fantasieën.

[...]

Leuk dat je nu verschil maakt tussen de islam en het jodendom om je eigen geweten te sussen, maar in feite gooi je beide op een hoop.

[...]

Evenzo zijn er joodse en christelijke organisaties die voor zo'n bewoording in aanmerking komen. Excessen benoemen bewijst niets over de religie in zijn algemeenheid.
Tja, je legt me woorden in de mond die ik niet bezig. Ik beweer niet dat de islam een satanische godsdienst is. Ik beweer dat de islam evenzo het jodendom niet de enige weg naar God wijst. Ik beweer dat de koran anti-joodse teksten bevat, die nog als zeer actueel worden ervaren. Ik beweer dat er in de arabische wereld organisaties zijn die werktuigen zijn van satan om het plan van God te verstoren. Voorts gaat het hier niet om excessen, maar om de waarheid. In andere religies dan het christendom zoals in de bijbel verwoord is geen volledige waarheid. God eist de volledige waarheid en geen aftreksel daarvan. Dat wijst hij af. Het gaat om zijn eer. Op je verdere kwalificaties ga ik niet in.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2009, 07:26:56 pm door grondig christelijk »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: juni 05, 2009, 07:32:32 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 juni 2009 om 17:35:
[...]

je bent een goede lezer.

vraagje, laat jij de slager zijn eigen vlees keuren?

Nee, niet graag.
Daarom keur ik bijvoorbeeld een Silvia Videler ook zelf en ben ik niet gerust als ene Xander en ene Henk haar mening graag op hun site uitdragen. Maar ik ben blij dat jij dat ook niet bent.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: juni 05, 2009, 07:34:27 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 juni 2009 om 19:25:
[...]

Tja, je legt me woorden in de mond die ik niet bezig. Ik beweer niet dat de islam een satanische godsdienst is.
Het was dan ook een vraag. Ik ben blij om te zien dat dat je mening niet is. Maar dan zijn we er al helemaal uit, de zowel de islam als het jodendom en christendom hebben dezelfde god, enkel hebben ze allen een ander beeld van die god.

quote:

Ik beweer dat de islam evenzo het jodendom niet de enige weg naar God wijst.
Prima. Maar wat is er nou precies zo schokkend aan de toespraak van de Amerikaanse president? Het lijkt mij dat een bruggenbouwer in deze tijd wel gewenst is.

quote:

Ik beweer dat de koran anti-joodse teksten bevat, die nog als zeer actueel worden ervaren.
De koran heeft ook lovende teksten over christenen en joden, die ook nog als zeer actueel worden ervaren.

quote:

Ik beweer dat er in de arabische wereld organisaties zijn die werktuigen zijn van satan om het plan van God te verstoren.
Ik beweer dat soortgelijke organisaties in de christelijke en joodse wereld ook aanwezig zijn. Ik geef daarmee aan dat je kant nog wal raakt met zulke beweringen.

quote:

Voorts gaat het hier niet om excessen, maar om de waarheid.
Je creëert hier een valse tegenstelling.

quote:

In andere religies dan het christendom zoals in de bijbel verwoord is geen volledige waarheid.
Jouw religie zoals jij die uit de bijbel haalt is ook niet de volledige waarheid. Dat wil nog niet zeggen dat het slecht is, geen recht op vrede heeft of geen bestaansrecht heeft.

quote:

God eist de volledige waarheid en geen aftreksel daarvan. Dat wijst hij af. Het gaat om zijn eer. Op je verdere kwalificaties ga ik niet in.
Je snapt natuurlijk dat dit punt door elke willekeurige moslim of jood of christen van een andere denominatie/kerk/gemeente omgekeerd kan worden.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2009, 07:35:47 pm door Thorgrem »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: juni 05, 2009, 07:42:04 pm »
kijk de kern van mijn reactie, waar je op reageerde draait hier om.

quote:

Het gaat om de interpretatie van de landbelofte en de terugkeer van israël in 1948 als staat. Van daaruit ontstaan ontwikkelingen in de wereld.

Ik denk dat hier onze visie verschilt en dat ik daarom dingen anders duid dan jou.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2009, 07:49:29 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: juni 05, 2009, 07:48:07 pm »

quote:

mirt schreef op 05 juni 2009 om 19:32:
[...]

Nee, niet graag.
Daarom keur ik bijvoorbeeld een Silvia Videler ook zelf en ben ik niet gerust als ene Xander en ene Henk haar mening graag op hun site uitdragen. Maar ik ben blij dat jij dat ook niet bent.
m.b.t. de kredietcrisis. In de regering van obama, maar ook in vorige zaten mensen die oorspronkelijk van wallstreet komen. Geithner zat al in de regering clinton. al zijn regeringsfunctionarissen hebben zitting in de bijzondere groepen die invloed willen uitoefenen op de ontwikkelingen in de wereld. Deze groepen hebben een internationale samenstelling. Agenda's zijn vaak niet openbaar. Dan ben je niet meer onafhankelijk, maar dan is er sprake van dubbelspel.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: juni 05, 2009, 07:58:45 pm »
Over andere religies die allemaal naar God zouden wijzen:
De bijbel zegt hier ook wat over. In Romeinen kun je dat bv lezen.

quote:

Rom 1
22 Bewerende wijs te zijn, zijn zij dwaas geworden, 23 en zij hebben de majesteit van de onvergankelijke God vervangen door hetgeen gelijkt op het beeld van een vergankelijk mens, van vogels, van viervoetige en van kruipende dieren.
Verder zegt Paulus het volgende:

quote:

1 kor 10
19 Wat wil ik hiermede dan zeggen? Dat een afgodenoffer iets is, of dat een afgod iets is? 20 Integendeel, dat hun offeren een offeren is aan boze geesten en niet aan God en ik wil niet, dat gij in gemeenschap komt met de boze geesten.

Er is maar 1 God en afgoden zijn geen goden, er zitten volgens Paulus, boze geesten achter.

Toevallig las ik net wat in de visie over de Dalai Lama en het Boeddhisme:

quote:

Oppervlakkig bezien spreekt de Dalai Lama (Tenzin Gyatso, 1934) vooral over vrede, geluk en tolerantie – begrippen die positief resoneren op trommelvliezen in het Westen. Maar volgens Martin moeten we ze niet westers inkleuren. “Als hij over geluk spreekt, bedoelt hij daarmee de verlichting, de toestand van de leegte. Hij schreef meerdere boekjes over geluk, waaruit dat blijkt.”
Met vrede – De Dalai Lama ontving in 1989 de Nobelprijs voor de Vrede – is het volgens Martin van hetzelfde laken een pak. “Als hij over vrede spreekt, bedoelt hij enerzijds de boeddhistische ervaring van de verlichting. Anderzijds spreekt hij van wereldvrede. Daarvoor maakt hij reclame met een ritueel, Kalachakra, genoemd naar een godheid of boeddhamanifestatie. In de bijbehorende heilige geschriften van de Kalachakra Tantra worden de vijanden van het boeddhisme beschreven: ‘Tot de familie van de demonische slangen behoren onder anderen Adam, Henoch, Abraham, Jezus en Mohammed.’”

Pardon? Jezus wordt ‘familie van een demonische slang’ genoemd?
“Dat staat letterlijk in het geschrift Shri (Heer, red.) Kalachakra; Jezus geldt als een van de aartsvijanden van het boeddhisme. Er wordt in deze teksten ook gesproken van een boeddhistische koning die een wereldwijde ‘heilige oorlog’ zal ontketenen tegen alle vijanden van het boeddhisme om zo de wereldvrede te realiseren. De grootste vijanden zijn allen die in één God geloven: Joden, christenen en moslims.”

Hoe kan elke religie naar God wijzen (al dan niet gebrekkig) maar bv Jezus ontkennen als DE weg?

Je kunt wel zeggen dat elke religie er is omdat de mens een ingebakken godsbesef heeft. Dat is ook duidelijk vanuit Romeinen 1, maar voor mij is het duidelijk dat achter elke niet-christelijke godsdienst, demonen schuil gaan die zich laten vereren.
Jezus zegt Zelf: wie niet voor mij is, is tegen mij. Dat geldt dan ook voor de andere godsdiensten.
Het Jodendom neemt hierin wel een aparte plaats in. Zij vereren Jahweh, de Vader van Christus, maar zij zien Hem niet zo omdat ze verblind zijn. Toch zegt Paulus dat het noodzakelijk is hen te redden. Daaraan zou wel weer duidelijk zijn, dat het toch echt alleen Christus is waardoor er redding is.

In dat stukje over de Dalai Lama kun je lezen over het vredelievende karakter, maar wat voor vrede wordt er bedoeld? Iets heel anders dan de westerse mens eronder verstaat.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2009, 08:08:13 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: juni 05, 2009, 08:21:08 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 juni 2009 om 19:58:

[...]

[...]

Er is maar 1 God en afgoden zijn geen goden, er zitten volgens Paulus, boze geesten achter.

[...]

Hoe kan elke religie naar God wijzen (al dan niet gebrekkig) maar bv Jezus ontkennen als DE weg?

Je kunt wel zeggen dat elke religie er is omdat de mens een ingebakken godsbesef heeft. Dat is ook duidelijk vanuit Romeinen 1, maar voor mij is het duidelijk dat achter elke niet-christelijke godsdienst, demonen schuil gaan die zich laten vereren.
Jezus zegt Zelf: wie niet voor mij is, is tegen mij. Dat geldt dan ook voor de andere godsdiensten.
Het Jodendom neemt hierin wel een aparte plaats in. Zij vereren Jahweh, de Vader van Christus, maar zij zien Hem niet zo omdat ze verblind zijn. Toch zegt Paulus dat het noodzakelijk is hen te redden. Daaraan zou wel weer duidelijk zijn, dat het toch echt alleen Christus is waardoor er redding is.

In dat stukje over de Dalai Lama kun je lezen over het vredelievende karakter, maar wat voor vrede wordt er bedoeld? Iets heel anders dan de westerse mens eronder verstaat.
interessante reactie

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: juni 05, 2009, 09:06:15 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 juni 2009 om 19:58:

[...]

[...]
Ik vind het eigenlijk ronduit schokkend dat iemand die volgens mij de Bijbel bijzonder belangrijk acht zo uit de context met teksten uit de Schrift smijt om een punt te maken. Want als we de context bekijken zien we dat het hier niet van toepassing is.

quote:

Wil je beweren dat Allah (zoals christenen in het Midden-oosten en delen van Azië God ook noemen) een afgod is zoals in de tijd van de Romeinen die voor van alles en nog wat een god hadden? Wil je werkelijk zo ver gaan, en jezelf op lijn met christen extremisten plaatsen?

quote:

[...]

Het is doodeenvoudige logica. Maar ik zal het jullie maar besparen. Het is hier schijnbaar een ongewenste boodschap.

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: juni 05, 2009, 09:37:59 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 05 juni 2009 om 21:06:
Het is doodeenvoudige logica. Maar ik zal het jullie maar besparen. Het is hier schijnbaar een ongewenste boodschap.

Hoi Thorgrem,
Goede kans dat ik je niet goed begrijp, maar mag ik je vragen of er (naar jouw mening) tussen de manier waarop het Christendom naar God verwijst, de manier waarop het Jodendom naar God verwijst en de manier waarop de Islam naar God verwijst, essentiële verschillen zitten of niet?
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2009, 09:38:27 pm door Esther.bat.Mordechai »
Az fun yeder zach ken men uplernen ah derech in avodas haSjem

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: juni 05, 2009, 09:39:35 pm »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 05 juni 2009 om 21:37:
[...]

Hoi Thorgrem,
Goede kans dat ik je niet goed begrijp, maar mag ik je vragen of er (naar jouw mening) tussen de manier waarop het Christendom naar God verwijst, de manier waarop het Jodendom naar God verwijst en de manier waarop de Islam naar God verwijst, essentiële verschillen zitten of niet?
Maar natuurlijk zitten daar essentiële verschillen tussen. Maar dat neemt niet weg dat we een en dezelfde God aanbidden, onze visie is daar slechts anders op.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2009, 09:40:01 pm door Thorgrem »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: juni 05, 2009, 09:39:44 pm »

quote:

natuurlijk is jou visie gewenst....

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: juni 05, 2009, 09:41:51 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 05 juni 2009 om 21:39:
[...]

Maar natuurlijk zitten daar essentiële verschillen tussen. Maar dat neemt niet weg dat we een en dezelfde God aanbidden, onze visie is daar slechts anders op.
impliceer je daarmee dat er meerdere wegen / religies naar dezelfde God gaan?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: juni 05, 2009, 10:01:11 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 juni 2009 om 21:41:
[...]

impliceer je daarmee dat er meerdere wegen / religies naar dezelfde God gaan?

Ik impliceer datgene wat de Kerk vastgesteld heeft tijdens het tweede Vaticaanse concilie. Zoals dat in het document Lumen Gentium opgeschreven is voor de gehele wereld en het nageslacht.

ARTIKEL 6
-
De noodzakelijkheid van de Kerk en het volwaardig lidmaatschap

Op de eerste plaats richt het heilig Concilie zijn aandacht op de katholieken. Op grond van de Heilige Schrift en de Traditie leert het, dat deze Kerk, op pelgrimstocht door de wereld, noodzakelijk is voor het heil. Want de éne Christus is de Middelaar en de weg van het heil, en Hij komt bij ons tegenwoordig in zijn lichaam, de Kerk. Door uitdrukkelijk het geloof en het doopsel als noodzakelijk te verklaren  1 , heeft Hij tevens de noodzakelijkheid bevestigd van de Kerk, waarin de mensen door de deur van het doopsel binnengaan. Daarom kunnen die mensen niet gered worden, die weten dat de katholieke Kerk door God, door middel van Jezus Christus, gesticht als noodzakelijk en toch weigeren in haar binnen te gaan, of lid van haar te blijven.
Volledig lid van de Kerkgemeenschap zijn zij, die in het bezit van de Geest van Christus haar gehele ordening en al de heilsmiddelen, die zij krachtens instelling heeft, aanvaarden, en in haar zichtbaar organisme met Christus, die haar bestuurt door de paus en de bisschoppen, zijn verbonden, nl. door de banden van de geloofdbelijdenis, van de sacramenten en van het kerkelijk bestuur en de kerkelijke gemeenschap. Maar men ontvangt de redding niet, als men, hoewel lid van de Kerk, niet in de liefde volhardt en zó alleen "met het lichaam" binnen de Kerk blijft, en niet "met het hart".  2

Alle kinderen van de Kerk moeten echter goed onthouden, dat zij hun verheven staat niet te danken hebben aan hun eigen verdiensten, maar aan een bijzondere genade van Christus; beantwoorden zij niet hieraan in gedachten, woorden en werken, dan zullen zij een des te strenger vonnis krijgen in plaats van de redding.  3

De catechumenen, die, onder de stuwing van de Heilige Geest uitdrukkelijk verlangen, in de Kerk te worden opgenomen, worden door dit verlangen zelf met haar verbonden, zoals ook de Moeder de Kerk hen reeds als haar kinderen met haar liefde en zorg omringt.

ARTIKEL 7
-
Verbondenheid van de Kerk met de niet katholieke christenen

De Kerk voelt zich met hen, die gedoopt zijn en de naam van christen dragen, maar niet het volledige geloof belijden of niet in de eenheid van gemeenschap leven onder de opvolger van Petrus, om meerdere redenen verbonden.  1 . Velen immers houden de heilige Schrift als norm van geloof en leven hoog in ere, tonen een oprechte religieuze ijver, geloven vol liefde in God, de almachtige Vader, en in Christus, de Zoon Gods, en de Verlosser  2   3   4  ; zij zijn getekend door het Doopsel, waardoor zij met Christus zijn verbonden, en zij erkennen en ontvangen in hun eigen Kerken of kerkelijke gemeenschappen ook nog andere sacramenten. Verschillenden onder hen hebben ook het episcopaat, vieren de heilige Eucharistie en koesteren een bijzonder godsvrucht jegens de Maagd en Moeder Gods Maria.  5   6  Daarbij komt nog de gemeenschap in het gebed en andere geestelijke goederen, zelfs een echte verbondenheid in de Heilige Geest, die met zijn heiligende kracht ook in hen werkt door gaven en genaden, en die sommigen van hen de kracht heeft geschonken, hun leven te offeren. Zo wekt de Geest in alle leerlingen van Christus het verlangen en het actieve streven naar de vreedzame eenheid van allen, op de door Christus gewilde wijze in één kudde onder één Herder.  7

Voor de verwezenlijking hiervan blijft onze Moeder de Kerk, bidden, hopen werken; en zij spoort haar kinderen aan tot zuivering en vernieuwing om het teken van Christus duidelijker te doen stralen op het gelaat van de Kerk.

ARTIKEL 8
-
De niet-christenen en hun weg naar het heil

Wat tenslotte degenen betreft die het Evangelie nog niet hebben ontvangen: zij staan op verschillende wijze in betrekking tot het volk Gods.  1

Op de eerste plaats dient genoemd te worden het volk, waaraan de verbonden en de beloften werden geschonken en waaruit Christus is voortgekomen naar het vlees  2 , het volk, dat bemind blijft krachtens de uitverkiezing, om wille van de aartsvaders: want God kent geen berouw over zijn genadegaven noch over zijn roeping  3 .

Maar het heilsplan strekt zich ook uit tot hen, die de Schepper erkennen, onder wie vooral de mohammedanen, die belijden, het geloof van Abraham te bezitten, en die samen met ons de éne en barmhartige God aanbidden, die de mensen op de laatste dag zal oordelen.

Ook is diezelfde God niet ver van hen, die in een afschaduwing en in beelden de onbekende God zoeken, want Hij geeft aan allen leven en adem, ja alles  4 , en, als onze Heiland, wil Hij, dat alle mensen gered worden  5 . Want wie zonder schuld het Evangelie van Christus en zijn Kerk niet kent, maar toch eerlijk God zoekt en zijn wil, zoals het geweten hem die voorhoudt, onder de invloed van de genade, in zijn leven tracht te verwezenlijken, kan het eeuwig heil verwerven.  6

Ook onthoudt de goddelijke Voorzienigheid de middelen, noodzakelijk voor het heil, niet aan wie zonder schuld nog niet tot een uitdrukkelijke erkenning van God is gekomen, maar toch, niet zonder Gods genade, naar een rechtschapen levenswandel streeft. Want wat zulke mensen aan goeds en waars bezitten, wordt door de Kerk gezien als een voorbereiding op het Evangelie  7 , opdat hij tenslotte het leven mag bezitten.

Maar vaak worden de mensen door de Boze bedrogen, vervallen tot ijdele bespiegelingen, en verruilen Gods waarheid voor de leugen en dienen de schepping in plaats van de Schepper  8 ; ofwel zij leven en sterven in deze wereld zonder God en worden bedreigd door de uiterste wanhoop. Daarom besteedt de Kerk, gedachtig het bevel van de Heer: "Verkondigt het Evangelie aan heel de schepping" (Mc. 16, 16), grote zorg aan het missiewerk, om zo Gods eer en het heil van al deze mensen te bevorderen.

Daar waar nummers staan staan verwijzingen naar Bijbel, voorgaande concilies en kerkvaders. Te vinden op: http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=617

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: juni 05, 2009, 10:06:17 pm »

quote:

[...]

Ik vind het eigenlijk ronduit schokkend dat iemand die volgens mij de Bijbel bijzonder belangrijk acht zo uit de context met teksten uit de Schrift smijt om een punt te maken. Want als we de context bekijken zien we dat het hier niet van toepassing is.  

Ik ben het met je eens dat de Islam nog niet bestond toen de Romeinenbrief werd geschreven en de Korinthebrief.
Wel is het zo dat er maar 1 God is en het maar de vraag is of Jahweh dezelfde is als Allah van de moslims. Pas als je dat zeker zou weten, kun je zeggen dat het wat Allah betreft niet van toepassing is om hem een afgod te noemen.

quote:

Wil je beweren dat Allah (zoals christenen in het Midden-oosten en delen van Azië God ook noemen) een afgod is zoals in de tijd van de Romeinen die voor van alles en nog wat een god hadden? Wil je werkelijk zo ver gaan, en jezelf op lijn met christen extremisten plaatsen?

Ik heb Allah niet genoemd, maar heb het over 'andere religies dan het Christendom'.
Dit sluit natuurlijk uit dat ik ook christenen bedoel die - omdat ze in een Arabisch land wonen, de God en Vader van Jezus Christus ook Allah zouden noemen.

Verder is het in dit topic interessant om te bekijken dat de Dalai Lama het over vrede heeft, maar dit heel anders invult dan wij westerlingen.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2009, 10:07:57 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: juni 05, 2009, 10:34:53 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 05 juni 2009 om 22:01:
[...]
Maar het heilsplan strekt zich ook uit tot hen, die de Schepper erkennen, onder wie vooral de mohammedanen, die belijden, het geloof van Abraham te bezitten, en die samen met ons de éne en barmhartige God aanbidden, die de mensen op de laatste dag zal oordelen.

Nu is de vraag of het voor mohammedanen mogelijk is de waarheid in de tijd te leren kennen en aanvaarden. Namelijk dat jezus de Zoon van God is en Deze de enige weg naar de Vader is.
Wat wanneer zij met kennis van deze zaak zeer bewust deze waarheid afwijzen?
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2009, 10:35:42 pm door grondig christelijk »

Esther.bat.Mordechai

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: juni 05, 2009, 10:36:06 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 05 juni 2009 om 21:39:

Even terzijde: ik heb overigens niet gezegd dat we niet één en dezelfde God aanbidden; ik probeer slechts ergens achter te komen.

In zover de verschillen tussen de verschillende religies zijn gebaseerd op fouten, vergissingen, kan ik met je meegaan. Maar ik heb moeite met het begrijpen van je stelling waar het om essentiële verschillen gaat. Als de verschillen essentiëel zijn, kan de achterliggende term "God" waar de verschillende religies naar verwijzen dan dezelfde zijn? (Dit is een oprechte vraag, geen suggestieve retorische vraag).
Az fun yeder zach ken men uplernen ah derech in avodas haSjem

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: juni 05, 2009, 10:39:16 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 juni 2009 om 22:34:
[...]
Wat wanneer zij met kennis van deze zaak zeer bewust deze waarheid afwijzen?
Dat is aan God. Evengoed zitten vele christenen in dezelfde situatie want ondanks dat zij in de drie-eenheid geloven nemen zij de gehele Waarheid niet aan, dat terwijl zijzelf veelal in staat zijn (veel beter dan de gemiddelde moslim) om te onderzoeken en te herkennen. Gelukkig is het aan God en God alleen om de uiteindelijke beslissing te nemen. Laten we hopen op een genadevolle en vergevingsgezinde God.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2009, 10:43:09 pm door Thorgrem »