Auteur Topic: Toeval?  (gelezen 5209 keer)

Pinkeltje

• Bekijk profiel
Toeval?
« Gepost op: juni 26, 2009, 01:09:37 pm »
Een vraag die me al een tijdje bezighoudt is: hoe moet je in het christendom aankijken tegen toeval en voorzienigheid? Een paar voorbeelden:

Als er iets bijzonders in ons leven gebeurt, dan schrijven we dat vaak toe aan God. Bijvoorbeeld: 'God heeft mijn buurman op mijn pad gebracht zodat hij me over God kon vertellen.' Of: 'God heeft het zo geleid dat ik de trein miste die later zou ontsporen.'

Maar hoe zit het met andere dingen in het leven. Als we geloven dat God overal de hand in heeft dan zouden we de volgende dingen ook aan hem toe moeten schrijven: een duif legt een ei op mijn balkon op de 7e verdieping of mijn computerspel crasht net op het moment dat ik de level gehaald zou hebben.

Het zijn wellicht niet de ideale voorbeelden, maar mijn punt is dit: van de eerste serie voorbeelden zijn we (in elk geval ik) geneigd om dit toe te schrijven aan Gods leiding in ons leven. Bij de andere voorbeelden denken we eerder aan toeval. Vragen die bij mij opkomen zijn:

Waarop baseren we ons oordeel of iets toeval is of niet?
Bestaat toeval uberhaupt of heeft God overal de hand in?
En als toeval bestaat, staat God daar dan los van/heeft hij er invloed op?
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #1 Gepost op: juni 26, 2009, 01:20:00 pm »
Naar mijn idee sluit het een het ander niet uit.

God heeft overal de hand in, en in die zin bestaat 'toeval' dus niet. Alles heeft een oorsprong en een doel. Maar van onderaf gezien bestaat er gewoon een natuurwetenschappelijk 'toeval'. Gott würfelt nicht is een onhoudbaar model.

Is dat een probleem of paradox? Naar mijn mening niet. Als je op zoek bent naar God, of Gods hand in de schepping of je leven, dan kun je hem overal tegenkomen, zelfs in het crashen van je computer. En als je op zoekt bent naar natuurwetenschappelijke verklaringen, dan zul je hem nooit vinden. God manifesteert zich vrijwel nooit direct, openlijk, maar vaak in het verborgene.

Adinomis

• Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #2 Gepost op: juni 26, 2009, 06:41:00 pm »

quote:

Pooh schreef op 26 juni 2009 om 13:20:
God heeft overal de hand in, en in die zin bestaat 'toeval' dus niet. Alles heeft een oorsprong en een doel. Maar van onderaf gezien bestaat er gewoon een natuurwetenschappelijk 'toeval'. Gott würfelt nicht is een onhoudbaar model.

Dat God in alles de hand heeft betwijfel ik, in ieder geval als dat vertaald wordt met dat God ons het kwaad toebedeelt. Het is wel zo dat er niets buiten Hem om kan gebeuren. Het tegenovergestelde "Gott würfelt doch" is eveneens een onhoudbaar model.

Heel veel moeilijke situaties zijn het gevolg van een bestaan dat door de zonde is aangetast. Dat kun je niet direct aan God of een andere macht toeschrijven. Maar God wil wel het kwade inpassen in zijn doel met het leven van zijn kinderen.

quote:

Rom.8:28 Wij weten nu, dat [God] alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn.
We kunnen ook kwaad van de Satan verwachten, want:

quote:

1 Joh.5:19 We weten dat wij uit God zijn, en dat de hele wereld in de macht van de duivel is.

Tot driemaal toe heeft de Heere Jezus de satan "de overste dezer wereld" genoemd. (Zie Joh. 12:31; 14:30 en 16:11)
Ook is er een heel duidelijk voorbeeld beschreven in Daniel 10:13

quote:

Doch de vorst des koninkrijks van Perzië stond tegenover Mij een en twintig dagen; en ziet, Michaël, een van de eerste vorsten, kwam om Mij te helpen, en Ik werd aldaar gelaten bij de koningen van Perzië.

de vorst van Perzië was in de hemelse gewesten een tegenstander van de engel Gabriël. Het is goed om dat hele hoofdstuk te lezen. Het laat zien dat de Satan invloed heeft op het gebeuren in de wereld. Ook in het boek Job komen we dat tegen.

Maar als we "in Christus" zijn hoeven we daar niet bang voor te zijn. We mogen in de overwinning staan en weten dat God het kwade mee laat werken ten goede voor degenen die Hem liefhebben.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #3 Gepost op: juni 26, 2009, 07:27:23 pm »

quote:

God manifesteert zich vrijwel nooit direct, openlijk, maar vaak in het verborgene.
dus soms wel? ook in deze tijd? Hoe dan, vraag ik me af.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #4 Gepost op: juni 26, 2009, 08:36:57 pm »
Ik geloof dat God stuurt waar Hem dat verstandig lijkt. Hij heeft de mensen met een keuzevrijheid gemaakt en laat daardoor het lot voor een groot deel door ons bepalen. zo zul je door eigen toedoen met je kop door de voorruit vliegen als je geen gordel om hebt en je tegen een boom zou rijden. Dat je tegen die boom rijd omdat je veel te hard die bocht in ging is ook je eigen lotsbepaling. Je koos er voor om dit te laten gebeuren.

Te gelijk kan God elke situatie gebruiken om je wat te leren. Goed, je overleefde wonder boven wonder de auto-ongeluk, al moet je harf invalide door het leven gaan. Wat heb je nu geleerd?

Het hangt van de reden af waarom God iets doet. Een dominee van ons vertelde dat hij met een vouwcaravan op vakantie ging. Maar hij bleek niet goed gekoppeld te zijn. Hij maakte op de snelweg veel lawaai. Dus stopten ze langs de snelweg om de caravan weer goed aan te koppelen. Eenmaal weer op gang gekomen passeerden ze een lange kettingbotsing, waarin voor in de rij een auto in tweeën tegen een boom lag en de inzittenden het nooit overleeft konden hebben. Die zelfde auto passeerde hen toen ze met de caravan langs de weg gingen stoppen.

Wat zou er gebeurd zijn, als ze door waren gereden?
Een nieuwe start is een nieuw begin

dingo

• Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #5 Gepost op: juni 26, 2009, 09:25:23 pm »
Ik hou me maar even aan de formulering uit de HC dat er nog geen haar van je hoofd kan vallen buiten God om en dat God alles doet meewerken ten goede. Ook al is laatste soms moeilijk te vatten als je ziet wat voor een vreselijke dingen er gebeuren.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #6 Gepost op: juni 27, 2009, 01:17:17 pm »

quote:

dingo schreef op 27 juni 2009 om 01:39:
[...]
Toch wel, met deze formulering zeg je, toeval bestaat niet er gebeurt niets buiten God om.
Wat betekent de formulering 'er gebeurt niets buiten God om' precies volgens jou?

dingo

• Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #7 Gepost op: juni 27, 2009, 06:06:02 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 27 juni 2009 om 13:17:
[...]

Wat betekent de formulering 'er gebeurt niets buiten God om' precies volgens jou?
Dat toeval niet bestaat en onze acties door God voorzien zijn en door hem benut worden om zijn plan uit te voeren. Veel duidelijker kan ik het niet omschrijven.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #8 Gepost op: juni 27, 2009, 06:59:58 pm »
Met andere woorden: de geschiedenis ontrolt zich exact zoals God voorzien heeft, van de keuze welk pak melk ik in de supermarkt koop tot mijn keuze om in God te geloven en van de post die ik nu plaats tot beslissingen in de wereldpolitiek op topniveau?

dingo

• Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #9 Gepost op: juni 27, 2009, 08:41:48 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 27 juni 2009 om 18:59:
Met andere woorden: de geschiedenis ontrolt zich exact zoals God voorzien heeft, van de keuze welk pak melk ik in de supermarkt koop tot mijn keuze om in God te geloven en van de post die ik nu plaats tot beslissingen in de wereldpolitiek op topniveau?
God staat buiten tijd, ruimte en schepping en kent dus de afloop van onze geschiedenis en inderdaad voorziet alles en weet zelfs wat jij nu post. Voor ons is dat onvoorstelbaar maar wij zijn dan ook geen God.
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2009, 08:43:05 pm door dingo »

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #10 Gepost op: juni 27, 2009, 09:42:02 pm »

quote:

(Vet van mij)

quote:

Adinomis schreef op 26 juni 2009 om 18:41:
Dat God in alles de hand heeft betwijfel ik, in ieder geval als dat vertaald wordt met dat God ons het kwaad toebedeelt. Het is wel zo dat er niets buiten Hem om kan gebeuren. Het tegenovergestelde "Gott würfelt doch" is eveneens een onhoudbaar model.
Een dobbelsteen gedraagt zich volledig voorspelbaar, als je hem met de 6 naar boven op tafel legt, ligt de 6 bovenop, elke keer. Als je hem onder volledig identieke omstandigheden op een volledig identieke manier gooit zul je altijd hetzelfde getal gooien. En toch gebruiken we nou juist de dobbelsteen altijd als voorbeeld als we het over toeval hebben. We in ons dagelijks leven over toeval, we kunnen niet anders. Maar eigenlijk weten we best wel dat al die 'toevalligheden' aanwijsbare oorzaken hebben.

Ik heb er helemaal geen moeite mee om te beleiden dat er geen haar van m'n hoofd valt zonder dat God dat wil en vervolgens toch in bepaalde situaties over 'toeval' te praten. Of ik zes gooi met een dobbelsteen hangt af van toeval, ook al weet ik best dat een dobbelsteen zich ook gewoon aan natuurwetten houdt.
Uiteindelijk is 'toeval' meestal niets anders dan 'ingewikkelder dan ik kan overzien'. Wat God doet is regelmatig ingewikkelder dan ik kan overzien, dat zijn Zijn regels voor iets simpels als een dobbelsteen al.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Adinomis

• Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #11 Gepost op: juni 27, 2009, 10:35:04 pm »
Een poging om een kort antwoord op de vragen van Pinkeltje te geven:

quote:

Waarop baseren we ons oordeel of iets toeval is of niet?
Volgens mij hoeven we dit niet te beoordelen. God weet wat ons overkomt en is erbij betrokken.

quote:

Bestaat toeval uberhaupt of heeft God overal de hand in?
Vanuit menselijk oogpunt bestaat er toeval. God heeft niet overal de hand in. Mensen maken fouten en Satan kan ons belagen. Los van Jezus bevinden we ons zelfs in de invloedsfeer van Satan. Dat is geen onmacht van God maar respect voor de keuze van de mens. Satan heeft tot zekere hoogte de vrije hand gekregen van God.

quote:

En als toeval bestaat, staat God daar dan los van/heeft hij er invloed op?
Vanuit geloofsoogpunt bestaat er geen toeval. Ook natuurwetten zijn door God geschapen. Daarom kunnen we spreken van oorzaak en gevolg. God kan daar invloed op hebben. We zijn geen speelbal van het lot.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #12 Gepost op: juni 27, 2009, 10:52:07 pm »
Modbreak:
Wat berichten weggehaald. Teveel beoordelen van elkaars posts zonder er inhoudelijk op in te gaan.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #13 Gepost op: juni 28, 2009, 10:02:34 pm »
God? Toeval? Ivan Pavlov?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #14 Gepost op: juni 28, 2009, 10:10:40 pm »

quote:

dingo schreef op 27 juni 2009 om 20:41:
[...]

God staat buiten tijd, ruimte en schepping en kent dus de afloop van onze geschiedenis en inderdaad voorziet alles en weet zelfs wat jij nu post. Voor ons is dat onvoorstelbaar maar wij zijn dan ook geen God.
Is het gevolg van deze zienswijze niet dat dat betekent dat wij slechst robotjes zijn? Zo nee, waarom niet?
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2009, 10:11:14 pm door Mezzamorpheus »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #15 Gepost op: juni 28, 2009, 10:37:30 pm »
Wat dingo hier post is letterlijk dat God weet wat er gaat gebeuren. Niet wat hij ermee doet. Dat kunnen we als reactie erop mooi aanvullen. Ik geloof dat God ons de vrijheid geeft en dat ieder mens door Hem bewust op de aarde gezet heeft met een doel. Om dat doel te berijken wil Hij ons helpen als we dat ook willen. Je doet het met Hem samen. Toeval is geregeld dat wat je komt toevallen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

visit

• Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #16 Gepost op: juni 29, 2009, 10:58:06 am »
Mag ik jullie aanraden om eens "de 10 plagen van Egypte" te lezen in het boek Exodus?

dingo

• Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #17 Gepost op: juni 29, 2009, 11:11:52 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 28 juni 2009 om 22:10:
[...]

Is het gevolg van deze zienswijze niet dat dat betekent dat wij slechst robotjes zijn? Zo nee, waarom niet?
Nee absoluut niet, het feit dat God buiten de tijd staat maakt dat Hij onze keuzes voorziet/weet en niet dat wij zo geprogrammeerd zijn.  Hij is ook de enige die weet wanneer het afgelopen is, dat wist zelfs Jezus niet toen Hij hier op aarde rondliep. (Ik neem aan dat Hij het nu wel weet.)

dingo

• Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #18 Gepost op: juni 29, 2009, 11:15:14 am »

quote:

visit schreef op 29 juni 2009 om 10:58:
Mag ik jullie aanraden om eens "de 10 plagen van Egypte" te lezen in het boek Exodus?
Dat heb ik uiteraard wel meer dan één keer gedaan maar ik zie de toepassing op dit onderwerp niet zo. Tenzij je bedoeld dat God het hart van Farao verhardde, maar dat is ook het gevolg van een eerdere keuze van diezelfde Farao.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #19 Gepost op: juni 29, 2009, 12:03:29 pm »
Een voorbeeld uit deuteronomium 31 (ik ga meer in op het aspect van de ts over de vraag of God overal de hand in heeft)

14 De HEER zei tegen Mozes: ‘Je leven loopt ten einde. Roep Jozua en kom samen naar de ontmoetingstent; dan zal ik hem als jouw opvolger aanstellen.’ Nadat Mozes en Jozua de tent waren binnengetreden, 15 verscheen de HEER in een wolkkolom, die boven de ingang bleef staan. 16 De HEER zei tegen Mozes: ‘Als jij bij je voorouders te ruste bent gegaan, zal het volk mij ontrouw worden en zich afgeven met de vreemde goden die zij zullen aantreffen in het land waar ze heen gaan. Ze zullen mij verlaten en het verbond dat ik met hen gesloten heb verbreken. 17 Dan zal ik in toorn tegen hen ontsteken, ik zal hen aan hun lot overlaten en me van hen afkeren. Wanneer ze zo kwetsbaar zijn geworden, zullen ze ten prooi vallen aan allerlei ellende en tegenspoed. Dan zullen ze zeggen: “Deze ellende overkomt ons zeker doordat onze goden ons verlaten hebben.” 18 Nee, ik ben het die zich van hen afkeert, omdat ze zo veel kwaad hebben gedaan en zich met andere goden hebben ingelaten.

Dit bevestigd tevens de voorzienigheid van God. Ik kan me goed in de omschrijving van Dingo vinden.

Volgens mij (maar zo bezie ik het) gaat het erom dat God zijn beschermende zegende handen
aftrekt van hen die Hem verlaten. Daardoor krijgt het kwaad alle ruimte het destructieve werk te doen. Dit is de vervloeking welke God uitspreekt.

Het volk zegt dat de oorzaak zou zijn dat hun goden hen verlaten hebben.
God zegt dat dit niet de oorzaak is. Het gaat erom dat Hij hen verlaten heeft. Hij laat ze aan hun lot over. Overgeven aan de krachten die achter de goden schuil gaan. De goden zijn een uitbeelding, vaak verbonden aan aspecten van de schepping. De krachten zijn de onzichtbare werkelijkheid.

De passage over de haren op het hoofd die niet afvallen moet je volgens mij ook in het verband zien van de positie van de gelovige christen die gezegend wordt door Gods bescherming (het is een troostende waarheid, geen dreigende zoals in sommige denominaties wordt uitgelegd) en is niet door te linken naar de positie van de niet-christen, lees hele mensheid. Zij geniet die bijzondere bescherming niet, zij worden losgelaten. Dit loslaten is in Gods hand, Zijn besluit. Dit loslaten is ook een proces. God verwijdert zich meer en meer. De gevolgen komen van het kwaad. Zie Job waar God Satan ruimte geeft te handelen. In God is geen kwaad, wel rechtvaardigheid. Deze rechtvaardigheid is terecht omdat het Joodse volk vrijwillig had verkozen Gods geboden te volgen. Lees het OT er maar op na. Aan deze vrijwillige keuze verbons God daarop Zijn voorwaarden. Deze werden aanvaard door het volk.
Uit deut. blijkt dat de christen die bescherming dus óók kan verliezen. Elders in deut. staat echter ook weer dat men die bescherming / zegen weer terug krijgt wanneer men terugkeert.

Overigens gaat deze bescherming ook gelden voor hen die zich bij de waarheid aansluiten, wanneer ze de waarheid eerder niet kenden.
In 1 Tim 4 staat:

Deze boodschap is betrouwbaar en verdient onze volledige instemming.
10 Hiervoor zwoegen en strijden wij, omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, die de redder is van alle mensen
(redder als aanbod van genade), bovenal van de gelovigen.
(die deze genade al ontvangen, dus ook Zijn bescherming)

In Jacobus staat dat wie tot God nadert, God tot hem zal naderen. Als dit een waarheid is, is het omgekeerde ook een feit lijkt me.

Lees het lied van Mozes in deut 31 welke als getuigenis voor de joden was eens helemaal.

Het hele lied, maar vooral het laatste vers vind ik dan bijzonder mooi omdat dit in een apotheose uitloopt:

43 Laat alle volken zijn volk toejuichen,
omdat hij het bloed van zijn dienaren wreekt;
hij neemt wraak op zijn vijanden
en de schuld van zijn land en zijn volk wist hij uit.’
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2009, 12:47:25 pm door grondig christelijk »

Alja

• Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #20 Gepost op: juni 29, 2009, 04:59:18 pm »

quote:

Pinkeltje schreef op 26 juni 2009 om 13:09:
een duif legt een ei op mijn balkon op de 7e verdieping
Wat een hilarisch voorbeeld  _O_ . Dit is exact wat ik heb meegemaakt. Inclusief de 7e verdieping. Toeval? :+
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2009, 04:59:38 pm door Alja »
<><

dingo

• Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #21 Gepost op: juni 29, 2009, 05:58:42 pm »

quote:

Alja schreef op 29 juni 2009 om 16:59:
[...]

Wat een hilarisch voorbeeld  _O_ . Dit is exact wat ik heb meegemaakt. Inclusief de 7e verdieping. Toeval? :+
Nee, natuur! :+

Pinkeltje

• Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #22 Gepost op: juni 30, 2009, 12:46:51 pm »
Ik heb er nog wat over nagedacht en volgens mij is het grootste 'probleem' dat ik me moeilijk voor kan stellen dat God zich ook bezighoudt met hele banale dingen. Maar wat de mens banaal vindt, hoeft God natuurlijk niet banaal te vinden.
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

gesp

• Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #23 Gepost op: juni 30, 2009, 10:15:43 pm »
Voor mij is een groter probleem: het bestaan van (zoveel) kwaad. Het klassieke probleem: als God almachtig is en goed, waarom bestaat er dan (zoveel) kwaad.
Aan de andere kant: als je zegt dat het kwaad toegelaten wordt, en van duivel afkomstig is, zeg je tegelijk dat God niet alles doet. Dus misschien wel almachtig is (de macht is er), maar de almacht niet tot uiting laat komen (in de praktijk niet gebruikt om het kwaad tegen te houden).
Is voor mij wel reden om het dogma 'almacht' te heroverwegen (een standpunt heb ik daarin nog niet bereikt).
as blunt as Ockham's razor

Adinomis

• Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #24 Gepost op: juni 30, 2009, 10:44:51 pm »

quote:

gesp schreef op 30 juni 2009 om 22:15:
Voor mij is een groter probleem: het bestaan van (zoveel) kwaad. Het klassieke probleem: als God almachtig is en goed, waarom bestaat er dan (zoveel) kwaad.
Aan de andere kant: als je zegt dat het kwaad toegelaten wordt, en van duivel afkomstig is, zeg je tegelijk dat God niet alles doet. Dus misschien wel almachtig is (de macht is er), maar de almacht niet tot uiting laat komen (in de praktijk niet gebruikt om het kwaad tegen te houden).
Is voor mij wel reden om het dogma 'almacht' te heroverwegen (een standpunt heb ik daarin nog niet bereikt).

Waarom zou je Gods almacht heroverwegen? Ik wil het niet eens een dogma noemen. Wie het over God heeft, praat over de Almachtige. Het is het wezen van God.

God kan alles, maar wil niet alles. En daar heeft Hij zonder twijfel een goede reden voor.

quote:

Rom.7:13 Is het dan het goede dat mij heeft gedood? Natuurlijk niet, het is de zonde. Maar om mij te doden heeft ze van het goede gebruikgemaakt; alleen zo kon duidelijk worden wat de zonde is.

Wij moeten er iets van leren. Het kwaad is in onszelf gekomen. We zijn nu eenmaal zondaars vanaf het Paradijs. We zijn a.h.w. akkoord gegaan met het kwaad. Als God het kwaad zonder meer van ons zou weghouden zouden we nooit beseffen hoe verstrekkend en verwerpelijk het kwaad is.

Door onze zonde vielen we buiten het koninkrijk van God. We gehoorzaamden de wetten niet van dat koninkrijk. We gaven onze liefde aan de duisternis. God moest de mens toen wel overgeven aan degene waarvoor de mens gekozen had. We waren gewaarschuwd, het zou onze dood betekenen. Maar God respecteerde een vrije keuze.

Door Jezus kunnen we het koninkrijk van de Satan verlaten en overgaan naar het Hemels Koninkrijk. Hij, Jezus zelf is de deur van dat Koninkrijk.  In dat koninkrijk wordt onze zonde afgewassen en ontvangen we door het offer het kindschap van God. Dan zijn we uit de invloedsfeer van de duisternis. We mogen heersen over het kwaad, zoals God dat in Genesis al tegen Kaïn zei.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Toeval?
« Reactie #25 Gepost op: juni 30, 2009, 11:54:08 pm »

quote:

gesp schreef op 30 juni 2009 om 22:15:

over deze vraag is een aardig boek gschreven welke ik net heb gelezen.
Het is een 2-in-1 boek welke twee vragen behandelt.

Natuurrampen waarom staat God ze toe?
Is Johannes 3 vers 16 het evangelie?

Auteur: David Pawson

isbn 9789059691957

heel goed en niet te duur.