Auteur Topic: Wanneer klaar om belijdenis te doen?  (gelezen 5617 keer)

sunny_20

• Als je straks niet met lege ha
    • Bekijk profiel
Wanneer klaar om belijdenis te doen?
« Gepost op: mei 05, 2003, 11:17:37 pm »
Hallo,

het is bijna tijd om belijdenis te doen en ik vraag me af wanneer je klaar bent om belijdenis te doen? Weet het niet en wil graag weten hoe jullie daarover denken.

Bij voorbaat dank!

Groetjes,

Annemarie
Waar je alles drijgt los te laten vat Hij de sleutel van je slot,
pakt Hij je hand en maakt je open
Hij kan het. Hij is je God!!
J.P.M. Hendriks

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 05, 2003, 11:21:15 pm »
Ik heb belijdenis gedaan toen ik 18 jaar was: einde belijdeniscatechese en daarna belijdenis doen.
Ik wist toen net zoveel als wat ik wist toen ik 10 was.
Dat God er voor mij wilde zijn door Zijn zoon Jezus.
Het is een persoonlijke keuze die je moet maken.
Daarbij heb ik wel getwijfeld en vragen gehad ruim daarvoor of ik er goed genoeg voor was.
Maar: ik hoef niet goed genoeg te zijn. Jezus heeft voldaan voor mij en mijn tekorten vallen in het niets bij Zijn offer.

Sterkte en wijsheid met het maken van een keuze!
Ik doe niet meer mee.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 05, 2003, 11:24:32 pm »
Ik doe 1 juni belijdenis omdat ik ervoor al de keuze heb gemaakt om voor Jezus te willen leven ik heb mij leven in zijn handen gelegd en op Hem wil ik vertrouwen en bouwen!!! en nu wil ik het belijden voor de gemeente :) Jezus is de enige weg tot God!!!! :)

Gods zegen Harro
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 05, 2003, 11:27:52 pm »

quote:

op 05 May 2003 23:24:32 schreef farao:
Ik doe 1 juni belijdenis

Heel veel sterkte en wijsheid in de laatste tijd van voorbereiding en alle kracht van God toegewenst in de (veranderde) plek die je in de gemeente van Christus gaat krijgen.

Vrede en alle goeds,

Riemer
Ik doe niet meer mee.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 05, 2003, 11:58:17 pm »

quote:

op 05 May 2003 23:17:37 schreef sunny_20:
Hallo,

het is bijna tijd om belijdenis te doen en ik vraag me af wanneer je klaar bent om belijdenis te doen? Weet het niet en wil graag weten hoe jullie daarover denken.

Bij voorbaat dank!

Groetjes,

Annemarie

Je bent aan belijdenis doen toe als je gelooft dat God je, door Jezus, als zijn kind aangenomen heeft. En je dat aan iedereen inclusief de gemeente waar je inzit, wil laten weten. In de GKV is dat het moment om naar belijdeniscatechisatie te gaan niet omdat je toevallig 18 of zo bent, dat heeft er niets mee te maken

Denk niet dat je dan nooit meer twijfelt of dat je geloof dan al volmaakt is want dat wordt het niet op deze aarde. Maar weet wel dat God je in Zijn hand houdt ook als je nog geen belijdenis kunt/wilt doen.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 06, 2003, 12:03:45 am »

quote:

Hallo,

het is bijna tijd om belijdenis te doen en ik vraag me af wanneer je klaar bent om belijdenis te doen?
Wat zou de bijbel er over zeggen?  :?

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 06, 2003, 01:07:37 am »
Waarom is het bijna tijd om belijdenis te doen dan? Waar hangt dat van af?

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 06, 2003, 01:12:44 am »

quote:

Hallo,

Bij voorbaat dank!

Groetjes,

Annemarie
Ik heb zelf belijdenis gedaan toen ik 17 was. Bijna een jaar daarna ben ik door een enorme geloofscrisis gegaan, maar uiteindelijk heb ik God teruggevonden. Ik wil hiermee even kort aangeven dat na een belijdenis er nog van alles met jou als persoon kan gebeuren die ook je geloofsleven kunnen beïnvloeden. Gelukkig wel eigenlijk ook, want juist door zulke dingen kan je dichter bij God komen. :)

Ik denk zelf, onder andere hierdoor, dat je nooit klaar bent om belijdenis te doen. Je kunt altijd meer leren, meer kennis verkrijgen etcetera. Maar het gaat er meer om of je een echte en levende relatie hebt met God. Of je weet wie Hij is en dat je weet - en dat ook doet - dat je altijd bij Hem terecht kan met alles waar je mee zit. Voor de één kan dat op zijn 15e al zo zijn, voor een ander is dat rond z'n 19e à 20e en voor weer een ander is dat pas rond zijn 40e. Alles is mogelijk, maar ik geloof van harte dat God Iemand is die een relatie met je wil. Hij zal niet vragen of je alle 52 zondagen (toch? ;)) uit de catechismus uit je hoofd kent. Hij vraagt: Ken je mij?

Leefstijl en relaties --> Jeugd en kerk
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2003, 01:18:32 am door Harm »
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 06, 2003, 10:24:11 am »
Belijdenis moet natuurlijk altijd tegenover iedereen waar je ook bent dat moet je natuurlijk niet vergeten dat is erg belangrijk!!!

goretjes Harro
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 06, 2003, 11:28:16 am »

quote:

Hoi,
Ik kan mij wel een beetje vinden in het verhaal van ramH... Ook ik heb belijdenis gedaan op mijn 17e (1 jaar vroeger dan mijn leeftijdsgenootjes), en dat was omdat ik op mijn 16e heilig overtuigd was van God en Zijn genade. Dus dacht ik: 'nou, dan kan ik net zo goed nu al belijdenis doen, da's bovendien handiger ivm mijn studie...'
Om vervolgens 3 jaar later in een behoorlijke crisis te belanden...
Die duurde een jaar of 2. Uiteindelijk heb ik, dankzij allerlei vasthoudende vriendjes (of eigenlijk: vanwege Gods Geest) de crisis goed doorstaan. En nu heb ik idd een steviger geloof eraan overgehouden.
Dat herken ik aan: vrijmoediger christen zijn, geen problemen hebben met dat anderen weten dat ik christen ben, mij niet storen aan bevreemde blikken enzo. Dat had ik voor de crisis nog wel, ondanks dat ik in Gods gemeente belijdenis had gedaan.

Da's mijn verhaal. Nu antwoord op je vraag. Je kunt belijdenis doen zodra je van harte in kunt stemmen met dat waar je 'ja' op zegt. Als het goed is, is dat tijdens belijdeniscatechesatie uitgelegd. In het kort komt het hierop neer (ff voor al die lieden hier die niet vrijgemaakt zijn), al is het wat vrij vertaald :) :

1: kerk en leer
- belijd je de bijbel, en vind je dat de 'apostolische geloofsbelijdenis' het op een goede manier samenvat?
- geloof je dat Christus verlossingwerk in deze kerk op de juiste manier geleerd word? (daar hangt ook de uitverkiezing ed mee samen)
- beloof je dit te blijven belijden?
2: jouw relatie tot God
- geloof je in de doop als verbondsbelofte?
- belijd je schuld?
- zoek je je enige redding in Christus?
3: toekomst
- verklaar je dat je je leven aan Christus wilt geven (en de duivel zult dwarszitten)?
4: mocht het onverhoopt misgaan...
- beloof je je te laten corrigeren als dat nodig is?

Als je daar oprecht 'ja' op kunt zeggen, dan ben je klaar voor de belijdenis van je geloof in de (vrijgemaakte) kerk...
En dan mag je zeker weten dat God je bewaart, en dat je bergen kunt verzetten en alle crises kunt overwinnen...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

bengel

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 06, 2003, 11:40:34 am »

quote:

op 06 May 2003 11:28:16 schreef elle:
[...]

Hoi,
Ik kan mij wel een beetje vinden in het verhaal van ramH... Ook ik heb belijdenis gedaan op mijn 17e (1 jaar vroeger dan mijn leeftijdsgenootjes), en dat was omdat ik op mijn 16e heilig overtuigd was van God en Zijn genade. Dus dacht ik: 'nou, dan kan ik net zo goed nu al belijdenis doen, da's bovendien handiger ivm mijn studie...'
Die duurde een jaar of 2. Uiteindelijk heb ik, dankzij allerlei vasthoudende vriendjes (of eigenlijk: vanwege Gods Geest) de crisis goed doorstaan. En nu heb ik idd een steviger geloof eraan overgehouden.
Dat herken ik aan: vrijmoediger christen zijn, geen problemen hebben met dat anderen weten dat ik christen ben, mij niet storen aan bevreemde blikken enzo. Dat had ik voor de crisis nog wel, ondanks dat ik in Gods gemeente belijdenis had gedaan.

Da's mijn verhaal. Nu antwoord op je vraag. Je kunt belijdenis doen zodra je van harte in kunt stemmen met dat waar je 'ja' op zegt. Als het goed is, is dat tijdens belijdeniscatechesatie uitgelegd. In het kort komt het hierop neer (ff voor al die lieden hier die niet vrijgemaakt zijn), al is het wat vrij vertaald :) :

1: kerk en leer
- belijd je de bijbel, en vind je dat de 'apostolische geloofsbelijdenis' het op een goede manier samenvat?
- geloof je dat Christus verlossingwerk in deze kerk op de juiste manier geleerd word? (daar hangt ook de uitverkiezing ed mee samen)
- beloof je dit te blijven belijden?
2: jouw relatie tot God
- geloof je in de doop als verbondsbelofte?
- belijd je schuld?
- zoek je je enige redding in Christus?
3: toekomst
- verklaar je dat je je leven aan Christus wilt geven (en de duivel zult dwarszitten)?
4: mocht het onverhoopt misgaan...
- beloof je je te laten corrigeren als dat nodig is?

Als je daar oprecht 'ja' op kunt zeggen, dan ben je klaar voor de belijdenis van je geloof in de (vrijgemaakte) kerk...
En dan mag je zeker weten dat God je bewaart, en dat je bergen kunt verzetten en alle crises kunt overwinnen...

Een bijbelse belijdenis zou zijn : JEZUS IS HEER!

De rest zijn regels door mensen gemaakt. Eigenlijk is dit een belijdenis dat je de GKV als enig ware kerk ziet. Je belijdt in dit geval dat je in de goede kerk zit, en niet dat je Jezus wilt aannemen als je Redder en Zaligmaker. Wáár die Redder jou ook leid, en hoe die kerk dan toevallig ook heet.

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 06, 2003, 12:01:27 pm »

quote:

op 06 May 2003 11:40:34 schreef bengel:
[...]
De rest zijn regels door mensen gemaakt. Eigenlijk is dit een belijdenis dat je de GKV als enig ware kerk ziet. Je belijdt in dit geval dat je in de goede kerk zit, en niet dat je Jezus wilt aannemen als je Redder en Zaligmaker. Wáár die Redder jou ook leid, en hoe die kerk dan toevallig ook heet.
Dat is niet waar.. je belijdt dat de kerk waar je op dat moment lid van bent, een ware kerk is... Niet de ware kerk...! Je doet geen belijdenis om te zeggen dat de GKV de ware kerk is, je doet belijdenis en je zegt daarmee, op dit moment is dit (ook) een ware kerk. Maar mocht de GKV afdwalen, dan zou het slecht zijn om daarbij te blijven. Je zegt geen JA tegen de kerk, je zegt JA tegen God en Zijn gemeente! En dat is in dit geval net een GKV. Had net zo goed een andere ware kerk kunnen zijn!

Is gelukkig een levensgroot verschil!

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 06, 2003, 12:08:26 pm »

quote:

op 06 May 2003 12:01:27 schreef nitpicker:
[...]

Dat is niet waar.. je belijdt dat de kerk waar je op dat moment lid van bent, een ware kerk is... Niet de ware kerk...! Je doet geen belijdenis om te zeggen dat de GKV de ware kerk is, je doet belijdenis en je zegt daarmee, op dit moment is dit (ook) een ware kerk. Maar mocht de GKV afdwalen, dan zou het slecht zijn om daarbij te blijven. Je zegt geen JA tegen de kerk, je zegt JA tegen God en Zijn gemeente! En dat is in dit geval net een GKV. Had net zo goed een andere ware kerk kunnen zijn!

Maar waarom bepaald deze kerk dan waaróp je allemaal ja moet zeggen dus eigenlijk wat jouw getuigenis moet zijn?
Iedereen zou zijn eigen getuigenis moeten hebben, bij ons wordt op grond van dát getuigenis de doop aan je bediend. Klopt jouw getuigenis dus niet, dan kun je niet gedoopt worden.

PS deze discussie loopt ook bij ons hoor. Bij ons is de vraag hoe jong kan een kind beseffen dat hij een duidelijke keuze voor God heeft gemaakt en zich dus wil bekeren van zijn boze werken? Bij ons is dat dus een voorwaarde om gedoopt te mogen worden. Je bekeren en belijden dat Jezus Heer is, zo gebeurde dat ook in de bijbel.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 06, 2003, 12:11:58 pm »

quote:

Dat is niet waar.. je belijdt dat de kerk waar je op dat moment lid van bent, een ware kerk is... Niet de ware kerk...!

Inderdaad. Je hoeft niet eens te belijden dat de DL, HC en NGB een juiste interpretatie van de bijbel geven, terwijl dat bijzonder GKV-eigen is!
Je hoeft alleen maar te belijden dat de verlossing op de juiste manier verkondigt wordt in de GKV. Dat thema is ook essentieel bij de belijdenis van je geloof: zonder het verlossingswerk immers geen geloof... Je hoeft dus niet te belijden dat alleen in de GKV dat op de juiste manier leert!

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 06, 2003, 12:51:29 pm »

quote:

..je doet belijdenis en je zegt daarmee, op dit moment is dit (ook) een ware kerk. ...Je zegt geen JA tegen de kerk, je zegt JA tegen God en Zijn gemeente! ...Is gelukkig een levensgroot verschil!
Amen! Ik heb ja gezegd tegen Jezus' verlossingswerk, niet tegen de GKV of tegen een kerk.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Johanan

• Ik kom alleen nog terug voor b
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 06, 2003, 01:16:58 pm »
Volgens mij heb ik toch wel degelijk "Ja" gezegt tegen de kerk:

Vraag 1:
Belijdt u dat de leer van het Oude en Nieuwe Testament, die in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de verlossing is? En belooft u bij de belijdenis van deze leer door Gods genade te blijven in leven en sterven?

en wat dacht je van vraag 4:
Belooft u zich te onderwerpen aan de kerkelijke vermaning en tucht, indien u zich - waarvoor God u genadig beware - in leer of leven misgaat?
Ik kom dus alleen nog maar terug als er belangrijke onderwerpen zijn...

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 06, 2003, 01:18:33 pm »

quote:

op 06 May 2003 13:16:58 schreef Johanan:

Vraag 1:
Belijdt u dat de leer van het Oude en Nieuwe Testament, die in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de verlossing is? En belooft u bij de belijdenis van deze leer door Gods genade te blijven in leven en sterven?

Belooft u zich te onderwerpen aan de kerkelijke vermaning en tucht, indien u zich - waarvoor God u genadig beware - in leer of leven misgaat?
Dát bedoelde ik dus :X

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 06, 2003, 02:11:10 pm »

quote:

op 06 May 2003 13:16:58 schreef Johanan:

Vraag 1:

Je belijdt de leer van Jezus' verlossingswerk, die hier op dit moment in deze kerk geleerd wordt en als ik ga dwalen, volgens deze leer.. mag de kerk mij daarvoor op het matje roepen. Zolang zij niet afdwalen! Want je mag tegen kerk en regering ingaan, als ze tegen Gods wil in gaan!
Dus niet JA voor GKV. Het is JA voor Gods leer (OT&NT). De samenvatting in de AGB doet hier niets aan af of draagt niets bij. En de tucht is een opbouwend gebeuren waardoor je je weer onder Gods vleugels schaart!

Ik heb belijdenis gedaan.. maar dat wil niet zeggen dat ik voor eeuwig GKV-er ben. Zodra ik niet meer de waarheid van Gods Woord vind in de GKV, ben ik hier weg. Maar volgens mij zit ik hier nog goed. Al zijn er dingen waar ik niet gelukkig mee kan zijn. Maar dat wil niet zeggen dat de leer die er verkondigd wordt, verkeerd geleerd wordt.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 06, 2003, 03:00:10 pm »

quote:

op 06 May 2003 11:28:16 schreef elle:
Die duurde een jaar of 2. Uiteindelijk heb ik, dankzij allerlei vasthoudende vriendjes (of eigenlijk: vanwege Gods Geest) de crisis goed doorstaan. En nu heb ik idd een steviger geloof eraan overgehouden. ...

Mijn ervaring is in grote lijnen hetzelfde. Belijdenis doen was min of meer een formaliteit, om erbij te horen en om van catechisatie af te komen. Maar de belangrijkste reden was dat je vreemd wordt aangekeken als je langer zou wachten. Op bijv. je 25ste belijdenis doen, dat gebeurt gewoon nooit.
Kort en goed: Mijn echte keuze kwam pas na mijn belijdenis en ging met de nodige moeite gepaard. Ook betekende belijdenis doen voor mij niet dat je geaccepteerd werd in de kerk, dat je vanaf dat moment voor vol werd aangezien. In de praktijk veranderde er weinig. Na 8 jaar is dit voor mij een behoorlijke teleurstelling. Ik ben nog steeds een buitenbeentje, niet aangepast genoeg ofzo, ik weet het niet.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 06, 2003, 03:16:33 pm »

quote:

op 06 May 2003 15:00:10 schreef xgnoom:
[...]

Mijn ervaring is in grote lijnen hetzelfde. Belijdenis doen was min of meer een formaliteit, om erbij te horen en om van catechisatie af te komen. Maar de belangrijkste reden was dat je vreemd wordt aangekeken als je langer zou wachten. Op bijv. je 25ste belijdenis doen, dat gebeurt gewoon nooit.
Kort en goed: Mijn echte keuze kwam pas na mijn belijdenis en ging met de nodige moeite gepaard. Ook betekende belijdenis doen voor mij niet dat je geaccepteerd werd in de kerk, dat je vanaf dat moment voor vol werd aangezien. In de praktijk veranderde er weinig. Na 8 jaar is dit voor mij een behoorlijke teleurstelling. Ik ben nog steeds een buitenbeentje, niet aangepast genoeg ofzo, ik weet het niet.

Ook ik heb keurig belijdenis gedaan samen met 18 andere catechisanten, waar ik vanaf mijn 12 jaar op catechisatie mee had gezeten. Natuurlijk geloofde ik, net als de anderen. We waren immers allemaal gelovig en goed gereformeerd opgevoed. Maar precies zoals jij omschrijft. Je moest van goede huize komen om geen belijdenis te doen. Daar was pas moed voor nodig, en ik denk dat dat meer uitleg zou hebben gevraagd dan gewoon wel belijdenis doen.
Ik geloof niet dat al die mensen die belijdenis doen ineens het licht zijn gaan zien en "toevallig"allemaal op hetzelfde moment zich bekeerd hebben. het is gewoon in veel gevallen een ritueel geworden, net als je kind naar het doopvont dragen, of in de katholieke kerk communie doen. Allemaal op dezelfde leeftijd, met een mooi jurkje aan, om vervolgens weer met kerst een keer de kerk van binnen te zien.
Om die reden al, ben ik voor de volwassendoop. Mensen van alle leeftijden van verchillende komaf, met allemaal een ander verhaal, of getuigenis, geven zich op voor de doop. Het is geen voorwaarde om erbij te horen, of aan het avondmaal te gaan. gewoon een logisch gevolg van bekering. Bekeert u, laat u dopen, en gij zult de gaven van de Heilige Geest ontvangen.
Pas toen ik wedergeboren werd,  kreeg ik een ongelofelijke honger naar Gods Woord. Ik nam zelfs de bijbel mee naar de w.c. Ik was niet te stoppen, echt een eerste liefde. Ik ervoer God lijfelijk in mijn leven, bad bijna de hele dag door, en kon er soms zelfs niet van slapen. Als ik dat vergelijk met het doen van mijn belijdenis, dan was dat een verstandelijke beslissing. Ik was echt oprecht, maar eigenlijk deed het me niets. Ik ervoer niet dat de hemel openging, en dat had ik met mijn doop wel.
Dit is absoluut geen aanval op mensen voor wie belijdenis doen erg belangrijk is, maar omdat ik beiden heb gedaan, en veel van dergelijke verhalen ken, geloof ik voor 100% dat er velen belijdenis doen gewoon omdat ze er de leeftijd voor hebben, en omdat toevallig de belijdeniscatechisatie afgesloten wordt met een feestelijke dienst met het doen van belijdenis. Liefs met opa's oma's broers en zussen, en stel die maar eens teleur. Overbodig om te zeggen dat het hele belijdenis gebeuren, geen bijbelse grond heeft. Je wordt in de bijbel op grond van je belijdenis wél gedoopt, maar babytjes kunnen weer geen belijdenis afleggen. Tjonge jonge, ingewikkeld he? :?

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 06, 2003, 04:13:02 pm »

quote:

op 06 May 2003 15:16:33 schreef Wilhelmina:
[...]
.......
Ik geloof niet dat al die mensen die belijdenis doen ineens het licht zijn gaan zien en "toevallig"allemaal op hetzelfde moment zich bekeerd hebben. het is gewoon in veel gevallen een ritueel geworden, net als je kind naar het doopvont dragen, of in de katholieke kerk communie doen. Allemaal op dezelfde leeftijd, met een mooi jurkje aan, om vervolgens weer met kerst een keer de kerk van binnen te zien.
Om die reden al, ben ik voor de volwassendoop. Mensen van alle leeftijden van verchillende komaf, met allemaal een ander verhaal, of getuigenis, geven zich op voor de doop. Het is geen voorwaarde om erbij te horen, of aan het avondmaal te gaan. gewoon een logisch gevolg van bekering. Bekeert u, laat u dopen, en gij zult de gaven van de Heilige Geest ontvangen.
Pas toen ik wedergeboren werd,  kreeg ik een ongelofelijke honger naar Gods Woord. Ik nam zelfs de bijbel mee naar de w.c. Ik was niet te stoppen, echt een eerste liefde. Ik ervoer God lijfelijk in mijn leven, bad bijna de hele dag door, en kon er soms zelfs niet van slapen. Als ik dat vergelijk met het doen van mijn belijdenis, dan was dat een verstandelijke beslissing. Ik was echt oprecht, maar eigenlijk deed het me niets. Ik ervoer niet dat de hemel openging, en dat had ik met mijn doop wel.
Dit is absoluut geen aanval op mensen voor wie belijdenis doen erg belangrijk is, maar omdat ik beiden heb gedaan, en veel van dergelijke verhalen ken, geloof ik voor 100% dat er velen belijdenis doen gewoon omdat ze er de leeftijd voor hebben, en omdat toevallig de belijdeniscatechisatie afgesloten wordt met een feestelijke dienst met het doen van belijdenis. Liefs met opa's oma's broers en zussen, en stel die maar eens teleur. Overbodig om te zeggen dat het hele belijdenis gebeuren, geen bijbelse grond heeft. Je wordt in de bijbel op grond van je belijdenis wél gedoopt, maar babytjes kunnen weer geen belijdenis afleggen. Tjonge jonge, ingewikkeld he? :?

Knap ingewikkeld, ik moest ook wel een paar keer lezen om je verhaal te begrijpen, omdat je af de neiging hebt om van de hak op de tak te springen ( is opbouwend bedoeld ;) )en ik me in de evangelische visie op verbond-doop-'belijdenis' moest verplaatsen. (waar ik het dus niet mee eens ben, verbaast je waarschijnlijk niet)

Wat jouw opmerking betreft,  dat er 'velen' zouden zijn die uit 'gewoonte' belijdenis zouden doen, ik kan er niet over oordelen of het werkelijk velen zijn. Ik denk dat je hiermee de velen te kort doet die het wel uit volle overtuiging doen.

Ik ben overigens wel benieuwd hoe bij jullie omgegaan wordt met het tot bekering komen. Is er een bepaalde leeftijd waarop dit gebeurd zou moeten zijn? (je gaf geloof ik namelijk al aan dat er discussie bij jullie gaande was over de leeftijd waarop mensen/kinderen gedoopt zouden kunnen worden, of heb ik het mis?)
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 06, 2003, 04:23:39 pm »
Tja... Wat ik naar aanleiding van Wilhelmina wil zeggen is: als je oprecht 'ja' zegt, ben je kind van God en ontvang je de Geest (en niet slechts de gaven). Ook al ben je braaf 18 en lid der GKV. Die Geest zal je verder naar God leiden, middels kennis en vruchten. Tenzij je daarna de Geest ontzettend gaat zitten tegenwerken (maar da's een activiteit, volgens mij).
Dat betekent niet dat je niet in een crisis kunt komen. Maar ik denk dat je, na je oprechte 'ja', ervan overtuigd mag zijn (ook als ouder) dat je (kind) er overheen zal komen.
Zo'n crisis werkt vaak verdiepend, en kan als zodanig ook manier zijn waarop God Zijn plan met jou verder uitwerkt. Dus: een beproeving.

Dus: tenzij Wilhelmina tijdens haar belijdenis in de GKV dacht ' 'k zeg wel ja, maar 'kgeloof er geen fluit van en Hij kan de pot op', denk ik dat Gods Geest haar op het rechte pad gehouden heeft. Kennelijk was het bij haar nodig dat zij daarvoor de GKV verliet en een andere ware gemeente vond.

Ik vermoed dat God wel vaker zo werkt.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 06, 2003, 04:35:21 pm »
De belijdenis binnen de gerformeerde gezindte is meer een erkenning dat deze kerk een kerk is die (ook) ware kerk is. Nadat God bij de doop voor jou heeft gekozen kies je nu voor hem. Je accepteert zijn aanbod van het heil.
Je zegt daarnaast dat de leer zoals die in de kerk waar je je bij wil voegen ook de interpretatie is waarvan jij denkt dat die klopt. (Om even duidelijk te maken.... volgens mij doen de evangelsche kerken dit ook wel. Ik neem tenminste niet aan dat als ik daar deel vanuit zou maken ik mijn pasgeboren kinderen zou kunnen laten dopen. Dit omdat deze kerken nu eenmaal anders tegen de doop aankijken.)

Wat ik wel vind is dat het binnen de gereformeerde kerken een erg standaard ritueel geworden is om op je 18de na 6 jaar cathegesatie belijdenis te doen. Aan de andere kant merk ik wel vaak dat het wel een echte keuze is. Als ik met mensen praat die belijdenis gaan doen of het net gedaan hebben dan is er wel sprake van oprechtheid. Dus mijn vrees wordt meer gevoed door het massale dan door de gesprekken die ik met deze jongeren gehad heb.
Ik heb zelf op mijn 17de belijdenis gedaan. Al had ik het voor mijn gevoel ook wel op mijn 12de kunnen doen. Dat gevoel heb ik nog steeds.

/edit: in de eerste 2 zinnen van dit stukje leg ik dus metname de stelling dat je ja zegt tegen God en hem erkent als Heer over je leven. Ik weet niet of dat helemaal duidelijk was, dus hier maar even een verduidelijking :)
Pinkeltjefan

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 06, 2003, 04:55:53 pm »
Kiezen voor God is voor mij doorlopend, niet 1 moment bij belijdenis doen... Belijdenis doen was dus een echte keuze, maar ook daarna maakte ik echte keuzes. Iets botter: mijn geloofsleven is niet afhankelijk van de kerkelijke structuren en tradities...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 06, 2003, 06:26:05 pm »

quote:

op 06 May 2003 16:13:02 schreef Garfield:
Knap ingewikkeld, ik moest ook wel een paar keer lezen om je verhaal te begrijpen, omdat je af de neiging hebt om van de hak op de tak te springen ( is opbouwend bedoeld ;) )en ik me in de evangelische visie op verbond-doop-'belijdenis' moest verplaatsen. (waar ik het dus niet mee eens ben, verbaast je waarschijnlijk niet)

Nou wil ik niet muggezifterig overkomen, maar toch kan ik het niet nalaten om het je te vragen: ken je evangelische visie op verbond-doop-'belijdenis' werkelijk? Zo ja dan verbaast het me dat je dit meeneemt in je reden dat je het verhaal knap ingewikkeld vindt en het een paar keer moest lezen.
Zo nee, dan verbaast het me dat je zo glashard stelt dat je het er niet mee eens bent...

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 06, 2003, 06:57:21 pm »
quote:
op 06 May 2003 16:23:39 schreef elle:
Tja... Wat ik naar aanleiding van Wilhelmina wil zeggen is: als je oprecht 'ja' zegt, ben je kind van God en ontvang je de Geest (en niet slechts de gaven).

Dus: tenzij Wilhelmina tijdens haar belijdenis in de GKV dacht ' 'k zeg wel ja, maar 'kgeloof er geen fluit van en Hij kan de pot op', denk ik dat Gods Geest haar op het rechte pad gehouden heeft. Kennelijk was het bij haar nodig dat zij daarvoor de GKV verliet en een andere ware gemeente vond.

Ik vermoed dat God wel vaker zo werkt.

Ik heb juist pas geleerd dat de gemiddelde gereformeerde gelooft dat een baby die gedoopt wordt , tegelijk de Heilige Geest ontvangt.

HOe kan het dat jij nu zegt dat dat gebeurt als je oprecht "ja" zegt? Kunnen jullie babytjes al zo snel praten?

Nee, ik heb geen moment in mijn leven gehad dat ik dacht, ik geloof er geen barst van. Ben er altijd mee bezig geweest.
Maar de wedergeboorte én de doop in de Heilige geest kan ik me nog als de dag van gisteren herinneren. Dus ik kreeg de Heilige Geest niet toen ik als babytje gedoopt werd. Wel heeft Hij mij geleid, dat staat buiten kijf.

Trouwens dit alles vond plaats toen wij nog keurig gereformeerd waren, en wat ons betreft waren we dat tóen gebleven. We werden echter niet meer op prijs gesteld, we waren koster van de kerk, maar werden geacht de dienstwoning te verlaten en stonden letterlijk met 3 kindertjes op straat. Van de 2000 (!) leden was er één gezin aanwezig tijdens onze doopdienst.
Afijn , dat heeft het afscheid wel wat vergemakkelijkt.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 06, 2003, 07:15:26 pm »
quote:
op 06 May 2003 18:57:21 schreef Wilhelmina:
[...]

Ik heb juist pas geleerd dat de gemiddelde gereformeerde gelooft dat een baby die gedoopt wordt , tegelijk de Heilige Geest ontvangt.
HOe kan het dat jij nu zegt dat dat gebeurt als je oprecht "ja" zegt? Kunnen jullie babytjes al zo snel praten?

Dat is duidelijk niet wat de gemiddelde gereformeerde gelooft en ik heb die bewering met kromme tenen voorbij zien komen. In het verbond zijn is duidelijk wat anders dan de Heilige Geest ontvangen.
quote:

[..]
Trouwens dit alles vond plaats toen wij nog keurig gereformeerd waren, en wat ons betreft waren we dat tóen gebleven. We werden echter niet meer op prijs gesteld, we waren koster van de kerk, maar werden geacht de dienstwoning te verlaten en stonden letterlijk met 3 kindertjes op straat. Van de 2000 (!) leden was er één gezin aanwezig tijdens onze doopdienst.

Ik ben er van overtuigd dat je alle reden hebt om rancuneus te zijn en ik ga de gemeente waar je toe behoorde ook niet verontschuldigen. Waar ik wel sceptisch van word is: 'het bij ons is alles beter' beeld wat uit je posts straalt. Ik geloof direct dat je een fijne en blijde gemeente gevonden hebt en ben blij voor je. Maar ik geloof niet dat die mensen nu ineens zonder zonde zijn en geen menselijke fouten meer maken.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 06, 2003, 07:23:49 pm »
quote:
op 06 May 2003 18:57:21 schreef Wilhelmina:
Dus ik kreeg de Heilige Geest niet toen ik als babytje gedoopt werd.

Dat vind ik wel een hele boude bewering hoor. Ik heb niet direct een moment waarvan ik kan zeggen dat ik 'bekeerd' ben. Toch weet ik zeker dat de Heilige geest in mij werkt. God werkt op velerlei manieren geloof ik.

quote:

Wat er gebeurt is lijkt me zo ook niet te kloppen. Het heeft niks te maken met hoe Jezus wil dat we leven.
Dat ze niet bij het dopen aanwezig zijn, vind ik ook jammer. Al sta ik wel een beetje in dubio. Je wijst namelijk de eerste doop af. Je zegt die (kinder)doop klopt niet, en vanuit hoe ik/wij de bijbel interpreteren zeg je eerst nee, niet het aanbod van God is het uitgangspunt van de  doop. Maar de wederkerigheid. Ik moet eerst zien dat hij in mijn leven is.
Aan de andere kant denk ik dat het ook goed is om elkaar wel als broeders en zusters in de Here te zien. En het oordeel daarover niet hier te vellen. Het idee erachter is namelijk wel gericht op God. Persoonlijk zou ik dus ook van harte aanwezig geweest zijn en blij voor jullie geweest zijn.

Maar ik heb wel een vraagje, hij is een klein beetje offtopic maar ik wil hem wel graag stellen wat ik denk niet dat het een appart topic waard is. Je zegt dus dat de heilige geest pas in je is komen werken naar je wedergeboorte. Kun je de gemiddelde vrijgemaakte dan wel als kind van God zien? Er komen daar namelijk maar weinig wedergeboortes voor natuurlijk. (Wedergeboortes in de zin zoals jullie die gebruiken dan. Ik ben namelijk wel wedergeboren, maar niet op zo'n spectaculaire wijze en op precies 1 moment.)

(Ik maak trouwens ook graag de vergelijking met liefde voor een vrouw (Man zo u wilt ) Bij sommigen is het liefde op het eerste gezicht. Bij anderen is het een geleidelijk proces waarbij men niet precies kan aanwijzen op welk moment men echt van iemand hield. Is de liefde op eerste gezicht zoveel beter? )
Pinkeltjefan

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 06, 2003, 07:29:37 pm »
Ik ga ook niemand verontschuldigen.. maar wanneer werd je gedoopt? Want als er gemeente leden een eigen dienst hadden moet verzuimen.. had ik het zeker ook niet gedaan!

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 06, 2003, 07:32:17 pm »
quote:
op 06 May 2003 19:23:49 schreef Alfredt:
[...]

Maar ik heb wel een vraagje, hij is een klein beetje offtopic maar ik wil hem wel graag stellen wat ik denk niet dat het een appart topic waard is. Je zegt dus dat de heilige geest pas in je is komen werken naar je wedergeboorte. Kun je de gemiddelde vrijgemaakte dan wel als kind van God zien? Er komen daar namelijk maar weinig wedergeboortes voor natuurlijk. (Wedergeboortes in de zin zoals jullie die gebruiken dan. Ik ben namelijk wel wedergeboren, maar niet op zo'n spectaculaire wijze en op precies 1 moment.)

)

Als de Heilige Geest niet aan mij getrokken en in mij gewerkt had, zou ik nooit tot wedergeboorte kunnen zijn gekomen. Ook de bijbel maakt onderscheid tussen het werk van de Heilige Geest in een gelovige en de doop in de Heilige Geest als gevolg op bekering, en doop door onderdompeling.
1. De Heilige Geest werk in mij en nodigt mij uit een keuze te maken
2. Ik bekeer mij, een aktieve stap, als antwoord op die uitnodiging
3. Ik laat mij dopen door onderdompeling
4. Ik ontvang de gaven van de Heilige Geest zoals God belooft in Handelingen 2.

Misschien ( ik zeg misschien) is dat wel de reden waarom bijna geen één gereformeerde in tongen spreekt of profeteert of welke gave dan ook praktizeert. Ze worden wel geleid door de Heilige Geest, maar stoppen vervolgens zich uit te strekken naar de doop in de Heilige Geest, die gepaard gaat met de gaven.

Daar komt denk ik ook de verwarring vandaan omdat de gereformeerde op dit forum dan altijd zegt, dat zij toch ook vrucht vertonen van die Heilige Geest. Precies! Zij worden geleid en de vrucht kan dan gaan groeien. Echter volgens de bijbel ontvang je pas de gaven bij de doop in de Heilige Geest.

De enkele gereformeerde die ik ken, die duidelijke gaven ontvangen hebben, kunnen ook stuk voor stuk getuigen van het moment waarop zij de doop in de Heilige Geest ontvingen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: mei 06, 2003, 07:34:33 pm »
quote:
op 06 May 2003 19:29:37 schreef nitpicker:
Ik ga ook niemand verontschuldigen.. maar wanneer werd je gedoopt? Want als er gemeente leden een eigen dienst hadden moet verzuimen.. had ik het zeker ook niet gedaan!

's avonds om 19.00 uur, en dan is er geen dienst in de gereformeerde kerk. Daar is tegenwoordig de middagdienst zelfs afgeschaft wegens gebrek aan belangstelling.
Gek eigenlijk dat je dat noemt. Als jij een vriend van mij was, en je liet een babytje dopen, dan kwam ik gewoon in de dienst om daar van mee te genieten. Denk je dat het God écht wat uitmaakt of ik in mijn kerk zijn Naam verhoog of in de jouwe?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 06, 2003, 07:51:39 pm »
quote:
op 06 May 2003 19:34:33 schreef Wilhelmina:
[...]

's avonds om 19.00 uur, en dan is er geen dienst in de gereformeerde kerk. Daar is tegenwoordig de middagdienst zelfs afgeschaft wegens gebrek aan belangstelling.
Gek eigenlijk dat je dat noemt. Als jij een vriend van mij was, en je liet een babytje dopen, dan kwam ik gewoon in de dienst om daar van mee te genieten. Denk je dat het God écht wat uitmaakt of ik in mijn kerk zijn Naam verhoog of in de jouwe?

Tja dat doen vrijgemaakten ook als het in een andere kerk is. Ik vind het dus ook maar een vaag argument. Net alsof je als je naar een evangelische dienst gaat je niet naar een 'echte' kerk gaat.....
Pinkeltjefan

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 06, 2003, 08:47:08 pm »
quote:
op 06 May 2003 19:23:49 schreef Alfredt:

Ik wil graag even reageren lees een Johannes 1 daar staat heel duidelijk in wat een Kind van God is en nu even niet aankomen met de HC want de bijbel stel ik boven de HC. ik zal wel even een klein stukje plaatsen:

Johannes 1: 12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, [namelijk] die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

Lijkt me duidelijk....

Gods zegen Harro

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 06, 2003, 09:15:09 pm »
quote:
op 06 May 2003 20:47:08 schreef farao:
[...]

Ik wil graag even reageren lees een Johannes 1 daar staat heel duidelijk in wat een Kind van God is en nu even niet aankomen met de HC want de bijbel stel ik boven de HC. ik zal wel even een klein stukje plaatsen:

Johannes 1: 12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, [namelijk] die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

Lijkt me duidelijk....

Gods zegen Harro

Nee dat is niet duidelijk. Als ik dat lees zeg ik dus dat ik dat gedaan heb. Ik heb Jezus aanvaard als mijn enige redder en reden waarom ik leef. Ik vind dat dus geen reden om te zeggen dat kinderdoop niet de juiste manier is. Niemand beweert dat de doop het einde is. Wij geloven juist dat dat het begin is. God sticht zijn verbond met ons. Wij zullen daarop moeten reageren door als wij dat kunnen dit verbond aan te nemen of dit verbond te verwerpen. Als wij belijdenis doen zeggen we Ja wij willen Uw kind zijn.

Het feit dat je de HC zo hard aanvalt doet me trouwens afvragen of je je er ooit echt heel erg goed in verdiept hebt. Het is namelijk gewoon het naspreken van de bijbel in mijn ogen. Waar denk je dat al die tekstverwijzingen onder elk antwoord vandaan komen?

/edit maar even een gevaarlijke wedervraag. Als ik je tekst goed interpreteer zeg je dus dat iedereen die geen duidelijk punt kan aanwijzen van de wedergeboorte Gods kind niet is?
Pinkeltjefan

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 06, 2003, 09:43:21 pm »
quote:
op 06 May 2003 21:15:09 schreef Alfredt:
[...]

/edit maar even een gevaarlijke wedervraag. Als ik je tekst goed interpreteer zeg je dus dat iedereen die geen duidelijk punt kan aanwijzen van de wedergeboorte Gods kind niet is?

Ik weet zeker dat een ieder die wedergeboren is dat zeker weet. Twijfel je dan ben je niet wedergeboren. Ik heb nogal wat terminale mensen verpleegd die echt lagen te stuiteren van angst om te sterven omdat ze niet wisten of het ze gegeven was wedergeboren te zijn. Dat vond ik echt in en in triest.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: mei 06, 2003, 10:00:16 pm »
quote:
op 06 May 2003 21:43:21 schreef Wilhelmina:
[...]

Ik weet zeker dat een ieder die wedergeboren is dat zeker weet. Twijfel je dan ben je niet wedergeboren. Ik heb nogal wat terminale mensen verpleegd die echt lagen te stuiteren van angst om te sterven omdat ze niet wisten of het ze gegeven was wedergeboren te zijn. Dat vond ik echt in en in triest.

Kijk ik weet wel dat ik wedergeboren ben. Alleen is mijn definite anders dan die van jullie. Ik denk dat ze beiden goed zijn.

Ik geloof alleen niet dat God, onze Vader, zich laat binden door het gevoel van een mens. God zegt dat iedereen die Zijn Zoon aanvaart als zijn verlosser behouden wordt.
Ik vind het verschrikkelijk dat er mensen zijn die daar extra eisen aan verbinden, zoals de farizeeërs ook ooit deden, en daardoor de zekerheid bij de mensen wegnemen. God eist slechts een ding en dat is het offer van Zijn Zoon aannemen. Niks meer en niks minder.
Het gevolg ervan is dat we steeds meer willen en proberen te leven tot Zijn eer. Maar ik vertik het ten enenmale om regeltjes van mensen over hoe ik moet geloven te aanvaarden. Ik heb de bijbel en die is duidelijk voor mij. Ik geloof best dat anderen die anders uitleggen, en ik geloof ook dat elke uitlegging die tot doel heeft om te doen wat God van ons vraagt goed is. Jezus is niet gekomen om ons regeltjes over hoe te geloven te brengen. Hij is gekomen om het juk van onze schouders weg te nemen.

Ik vind het jammer dat mensen dat vaak niet willen snappen en denken dat zij anderen de maat moeten nemen.

Laat je dopen om God te dienen, laat je kinderen dopen om God te dienen, laat je volwassen dopen om God te dienen, doe belijdenis om God te dienen. Maar veroordeel elkander niet, heb de liefde en leef als broeders en zusters samen. Jouw of mijn manier van de bijbel uitleggen zijn beide een menselijke interpretatie. Maar zolang we God willen dienen en Hem alle eer geven zal Jezus ons op de jongste dag vrijpleiten voor de rechterstoel van de Vader. Ook als we de bijbel verkeerd hebben geinterpreteerd!

Halleluja, groot is het verlossingswerk van de Heer.
Pinkeltjefan

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: mei 06, 2003, 10:04:08 pm »
quote:
op 06 May 2003 22:00:16 schreef Alfredt:
[...]

Kijk ik weet wel dat ik wedergeboren ben. Alleen is mijn definite anders dan die van jullie. Ik denk dat ze beiden goed zijn.

Ik geloof alleen niet dat God, onze Vader, zich laat binden door het gevoel van een mens. God zegt dat iedereen die Zijn Zoon aanvaart als zijn verlosser behouden wordt.
Ik vind het verschrikkelijk dat er mensen zijn die daar extra eisen aan verbinden, zoals de farizeeërs ook ooit deden, en daardoor de zekerheid bij de mensen wegnemen. God eist slechts een ding en dat is het offer van Zijn Zoon aannemen. Niks meer en niks minder.
Het gevolg ervan is dat we steeds meer willen en proberen te leven tot Zijn eer. Maar ik vertik het ten enenmale om regeltjes van mensen over hoe ik moet geloven te aanvaarden. Ik heb de bijbel en die is duidelijk voor mij. Ik geloof best dat anderen die anders uitleggen, en ik geloof ook dat elke uitlegging die tot doel heeft om te doen wat God van ons vraagt goed is. Jezus is niet gekomen om ons regeltjes over hoe te geloven te brengen. Hij is gekomen om het juk van onze schouders weg te nemen.

Ik vind het jammer dat mensen dat vaak niet willen snappen en denken dat zij anderen de maat moeten nemen.

Laat je dopen om God te dienen, laat je kinderen dopen om God te dienen, laat je volwassen dopen om God te dienen, doe belijdenis om God te dienen. Maar veroordeel elkander niet, heb de liefde en leef als broeders en zusters samen. Jouw of mijn manier van de bijbel uitleggen zijn beide een menselijke interpretatie. Maar zolang we God willen dienen en Hem alle eer geven zal Jezus ons op de jongste dag vrijpleiten voor de rechterstoel van de Vader. Ook als we de bijbel verkeerd hebben geinterpreteerd!

Halleluja, groot is het verlossingswerk van de Heer.

Ik ben het helemaal met je eens, maar snap het verband niet met het stukje waar je het aan hangt.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: mei 06, 2003, 10:12:15 pm »
quote:
op 06 May 2003 22:04:08 schreef Wilhelmina:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens, maar snap het verband niet met het stukje waar je het aan hangt.

(modopmerking op verzoek van ramH ; kun je iets precieser quoten als het van die lange lappen zijn, of als het om een hele post gaan desnoods even zeggen dat je het tegen een bepaald persoon hebt?)

oh sorrie, dan had ik je waarschijnlijk niet goed begrepen. Het was een beetje een reactie op "twijfel je dan ben je niet wedergeboren" ... dat kwam op mij erg hard over. En daar ben ik het dus niet mee eens.
Ook voor mensen die twijfelen is Jezus gestorven. En wedergeboorte is nodig voor verlossing, daar geloof ik heilig in, maar die kan op velerlei wijzen plaats vinden. En ook mensen die twijfelen kunnen wedergeboren zijn.....
Die twijfel is niet nodig en ook het gevolg van aanvechtingen van de duivel. Vaak tengevolge van mensen die zeggen dat ze allerlei dingen moeten doen. Vaak zijn ze daardoor beinvloed. Maar ook daar zullen ze van verlost worden.

(sorrie voor de lange edit)
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2003, 10:18:00 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: mei 06, 2003, 10:29:51 pm »
quote:
op 06 May 2003 22:12:15 schreef Alfredt:
[...

En ook mensen die twijfelen kunnen wedergeboren zijn.....
(sorrie voor de lange edit)

Ik geloof dat ik dát betwijfel.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: mei 06, 2003, 10:47:23 pm »
quote:
op 06 May 2003 22:29:51 schreef Wilhelmina:
[...]

Ik geloof dat ik dát betwijfel.

Ik ga slapen. Maar ik vind het wel super interessant dus we kunnen verder gaan over dit onderwerp in [evangelisch] wedergeboorte
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2003, 10:53:47 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: mei 07, 2003, 08:58:02 am »
quote:
op 06 May 2003 18:26:05 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Nou wil ik niet muggezifterig overkomen, maar toch kan ik het niet nalaten om het je te vragen: ken je evangelische visie op verbond-doop-'belijdenis' werkelijk? Zo ja dan verbaast het me dat je dit meeneemt in je reden dat je het verhaal knap ingewikkeld vindt en het een paar keer moest lezen.
Zo nee, dan verbaast het me dat je zo glashard stelt dat je het er niet mee eens bent...

Hallo Mezzamorpheus,

Ik refereer hier aan visie van Wilhelmina zoals ze die (en in andere topics) uiteenzet. Als jij vindt dat dat niet de evangelische visie is, wil je van harte uitnodigen om de de evangelische visie op de relatie verbond, doop, en 'belijdenis' uiteen te zetten.

@Wilhelmina: noem je jezelf eigenlijk evangelisch? Of is het charismatisch?
Ik heb je misschien hier een etiketje opgeplakt wat niet juist is. Etiketjes zijn soms wel handig om even te plaatsen hoe iemand staat tov bepaalde zaken.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: mei 07, 2003, 09:16:05 am »
quote:
op 07 May 2003 08:58:02 schreef Garfield:
[...]

@Wilhelmina: noem je jezelf eigenlijk evangelisch? Of is het charismatisch?
Ik heb je misschien hier een etiketje opgeplakt wat niet juist is. Etiketjes zijn soms wel handig om even te plaatsen hoe iemand staat tov bepaalde zaken.

Wat dacht je van Evangelisch-Charismatisch? Trouwens als je erst even precies uit wilt leggen wat beide begrippen voor jou betekenen dan zal ik zeggen waar ik het dchtst bij zit

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: mei 07, 2003, 09:27:47 am »
quote:
op 07 May 2003 09:16:05 schreef Wilhelmina:
[...]

Wat dacht je van Evangelisch-Charismatisch? Trouwens als je erst even precies uit wilt leggen wat beide begrippen voor jou betekenen dan zal ik zeggen waar ik het dchtst bij zit

Hoi Wilhelmina,

Ik dacht vroeger dat ik het redelijk wist, maar door al die discussies hier ben ik de draad helemaal kwijt.:?
En als je de kerkpagina's in de huis-aan-huis bladen bekijkt wordt je tureluurs van de verschillende soorten evangelische/baptisten gemeenten: vol evangelisch, vrij evangelisch,  vrij baptisten. (trouwens ook van alle verschillende gereformeerde kerken, maar daar ging het nu even niet over )
Wat volgens mij wel een gemeenschappelijke noemer is, is de visie op cq de interpretatie van  de relatie oude verbond-nieuwe verbond en daaruit voortvloeiend de visie op de kinderdoop

Wel ben ik er ondertussen achter dat de termen per land verschillen.
Bv Evangelisch in Belgie is dacht ik weer meer gereformeerd te noemen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: mei 07, 2003, 09:31:30 am »
quote:
op 07 May 2003 09:27:47 schreef Garfield:
[...]

Wat volgens mij wel een gemeenschappelijke noemer is, is de visie op cq de interpretatie van  de relatie oude verbond-nieuwe verbond en daaruit voortvloeiend de visie op de kinderdoop

.

Ik merk dat er heel veel evangelische gereformeerden zijn, daar kan ik het heel goed mee vinden ook op dit Forum. Ze zijn alleennog niet zo charismatisch want de gaven van de Geest hoeft allemaal niet zo. Onbekend maakt onbemind.
Volgens mij hoort bij charismatisch de doop in de Heilige Geest met al Zijn beloften daarbij. In dat geval ben ik charismatisch, maar evangelisch klinkt vriendelijker, want dan wordt ineens de groep een stuk groter.

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: mei 07, 2003, 09:38:04 am »
quote:
op 07 May 2003 09:31:30 schreef Wilhelmina:
[...]

Ik merk dat er heel veel evangelische gereformeerden zijn, daar kan ik het heel goed mee vinden ook op dit Forum. Ze zijn alleennog niet zo charismatisch want de gaven van de Geest hoeft allemaal niet zo. Onbekend maakt onbemind.
Volgens mij hoort bij charismatisch de doop in de Heilige Geest met al Zijn beloften daarbij. In dat geval ben ik charismatisch, maar evangelisch klinkt vriendelijker, want dan wordt ineens de groep een stuk groter.

Heerlijk, die verschillende interpretaties/invullingen van gaven en doop.
Blijf je lekker aan het discussieren

PS: ik haak nu ff af, want ik heb helaas niet zoveel vrije tijd op het moment als jij.....:)

Verwijzer

• Wie zijt gij.... dat gij verge
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: mei 08, 2003, 08:58:22 pm »
quote:
op 06 May 2003 15:16:33 schreef Wilhelmina:
[...]

Ook ik heb keurig belijdenis gedaan samen met 18 andere catechisanten, waar ik vanaf mijn 12 jaar op catechisatie mee had gezeten. Natuurlijk geloofde ik, net als de anderen. We waren immers allemaal gelovig en goed gereformeerd opgevoed. Maar precies zoals jij omschrijft. Je moest van goede huize komen om geen belijdenis te doen. Daar was pas moed voor nodig, en ik denk dat dat meer uitleg zou hebben gevraagd dan gewoon wel belijdenis doen.
Dit is absoluut geen aanval op mensen voor wie belijdenis doen erg belangrijk is, maar omdat ik beiden heb gedaan, en veel van dergelijke verhalen ken, geloof ik voor 100% dat er velen belijdenis doen gewoon omdat ze er de leeftijd voor hebben, en omdat toevallig de belijdeniscatechisatie afgesloten wordt met een feestelijke dienst met het doen van belijdenis. Liefs met opa's oma's broers en zussen, en stel die maar eens teleur. Overbodig om te zeggen dat het hele belijdenis gebeuren, geen bijbelse grond heeft. Je wordt in de bijbel op grond van je belijdenis wél gedoopt, maar babytjes kunnen weer geen belijdenis afleggen. Tjonge jonge, ingewikkeld he?

Het is goed om deze getuigenis te lezen. Ik vind het moeilijk om een bepaald concept aan te prijzen. De Geest waait waarheen Hij wil. Dat heb ik niet in de hand. Ik heb zelf belijdenis gedaan met mijn verstand en zeer vele jaren later is de kennis naar beneden gezakt en heeft mijn hart veranderd. Hoe werkte dat? Ik kwam tot het besef dat ik het in mijn leven zelf probeerde te verdienen en heb dit voor God neergelegd. En Hij kwam met zijn Heilige Geest en maakte duidelijk dat Hij het in mijn leven voor het zeggen wil hebben. En wat er toen gebeurde?
De Bijbel ging voor mij open, ik kon niet stoppen... zaken die ik al 20 jeer gelezen had en mij niets zeiden kwamen tot leven. Het Marcus evangelie met al de wonderen, Handelingen, geloof, Geest en doop, Jesaja etc etc. en met name ook Joh 14 en 16.
Is dit aan een ander uit te leggen? ...Ik weet het niet. Ik zeg het maar zo, vraag Jezus om de Heilige Geest en Hij zal je leiden en laten zien wat vast zit in je leven.
Het is de Geest die het aan je uit wil leggen. Joh 14:25 en 26
In Hem.

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juni 01, 2003, 11:08:52 pm »
Nou, ik heb vandaag dus belijdenis gedaan en ik moet zeggen het was een geweldige dienst, en ik kon zelfs mijn getuigenis geven, ik voelde echt kracht van de Heilige Geest om dit te zeggen waar ik God eeeeeeeerg dackbaar voor ben, prijs Hem!!!, hieronder de getuigenis, ik vertelde m natuurlijk beetje anders  ;):

Het is best wel een wonder dat ik hier nu belijdenis doe, want 2 jaar geleden boeide me de kerk niet zo, en was ik met verkeerde dingen/zaken bezig, al viel dat mischien niet bij iedereen op. Maar toen ben ik een boek (The Shock Of Your Life) gaan lezen en door dat boek was ik erg geraakt, en ik dacht waar ben ik mee bezig in mijn leven. Toen heb ik tegen God gezegd dat ik voor Hem wil leven.
Het begon moeizaam maar ben vlak daarna op een kamp geweest en dat was heel bijzonder. Ik werd echt aangeraakt door de Heilige Geest en ervaarde hoe fijn een leven met Jezus is. Vanaf dat moment heeft de Heilige Geest me veranderd. En draarom heb ik belijdenis gedaan omdat ik weet dat Jezus voor mij is gestorven en weer leeft, zodat ik ook mag opstaan in een nieuw leven waar ruimte voor Hem is.

Gods zegen Harro

hurmey

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: maart 14, 2004, 12:24:00 pm »
quote:
Hallo,

Bij voorbaat dank!

Groetjes,

Annemarie

Ergens staat ook dat als je belijdenis wil doen, dat je dan verzekerd moet zijn van het feit dat je volledig voor god wil leven maar dat je ook wedergeboren moet zijn. Lijkt me best moeilijk om er klaar voor te zijn ik weet ook niet of ik dat wel zou kunnen meteen na belijdeniscathegisatie....

-xxx- hurmey

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: maart 14, 2004, 10:14:39 pm »
quote:
op 06 May 2003 16:13:02 schreef Garfield:
[...]

Knap ingewikkeld, ik moest ook wel een paar keer lezen om je verhaal te begrijpen, omdat je af de neiging hebt om van de hak op de tak te springen ( is opbouwend bedoeld )en ik me in de evangelische visie op verbond-doop-'belijdenis' moest verplaatsen. (waar ik het dus niet mee eens ben, verbaast je waarschijnlijk niet)

Wat jouw opmerking betreft,  dat er 'velen' zouden zijn die uit 'gewoonte' belijdenis zouden doen, ik kan er niet over oordelen of het werkelijk velen zijn. Ik denk dat je hiermee de velen te kort doet die het wel uit volle overtuiging doen.

Ik ben overigens wel benieuwd hoe bij jullie omgegaan wordt met het tot bekering komen. Is er een bepaalde leeftijd waarop dit gebeurd zou moeten zijn? (je gaf geloof ik namelijk al aan dat er discussie bij jullie gaande was over de leeftijd waarop mensen/kinderen gedoopt zouden kunnen worden, of heb ik het mis?)

Hier nog iemand die uit gewoonte belijdenis deed en heel graag af wilde van catechasatie.
RR

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: maart 15, 2004, 09:08:58 am »
quote:
op 06 May 2003 12:08:26 schreef Wilhelmina:
Iedereen zou zijn eigen getuigenis moeten hebben, bij ons wordt op grond van dát getuigenis de doop aan je bediend. Klopt jouw getuigenis dus niet, dan kun je niet gedoopt worden.

Ik zie het zelf meer zó:  

Het getuigenis moet blijkbaar "kloppen", ook volgens jullie kerk, voordat je "de stap" (in dit geval de volwassendoop) mag maken. Klopt het niet, dan mag je niet gedoopt worden.

Ik neem aan dat jullie Bijbelse criteria hebben voor het toetsen van een dergelijk getuigenis. De GKV heeft die ook, (sommige zijn iets anders geinterpreteerd dan die van jullie) en hebben die samengevat tot één geheel: de belijdenis. Deze criteria is dan datgene waar je "ja" op zegt, elle heeft dat mooi samengevat, je persoonlijk verhaal blijft persoonlijk.

Volgens mij zijn er mensen die graag zouden willen dat een persoonlijk getuigenis bij het belijdenis-doen mogelijk is (zie de weblog van Does en er gaat ook een apart topic over dit onderwerp) maar het is niet "nodig" omdat je ja zegt op de basis.

Volgens mij verschillen beide visies niet zo veel hoor, aan de basis  
Bombus terrestris Reginae