quote:
Mellon schreef op 16 augustus 2009 om 11:52:De leerlingen stonden er nu niet bepaald om bekend dat ze goed in de slappe was zaten, toch? De meesten van hen waren helemaal niet rijk, volgens mij waren ze geen van allen rijk.
Dat is een soort ideaalbeeld dat we in het westen kennelijk graag hebben van de apostelen, maar waarop is dat gebaseerd? We weten dat een aantal leerlingen visser was, en na Jezus' kruisdood weer ging vissen. Kennelijk hadden ze de daartoe benodigde spullen in eigendom gehouden/ter beschikking gehouden.
Waren de apostelen inderdaad niet rijk?
Als ik bijvoorbeeld Piet van der Schoofs werk over Palestina in de tijd van Christus er op na sla, dan lees ik dat adel, tempelpriesters, handelaren en grootgrondbezitters behoorlijk rijk konden worden, en dat tot de rijkere middenklasse bijvoorbeeld tollenaars en vissers behoorden. Voorzover ik snel kan vinden waren de apostelen:
Andres: visser
Bartolomeus: onbekend
Filippus: onbekend
Jacobus de mindere: onbekend
Jacobus de meerdere: visser, zoon van booteigenaar
Johannes: visser, zoon van booteigenaar
Judas Iskariot: onbekend, maar was kennelijk bekwaam beheerder van geld
Judas Taddeus: vermoedelijk visser
Matteus: tollenaar
Petrus: visser
Simon de zeloot: onbekend
Thomas: onbekend
Alle apostelen konden het zich kennelijk veroorloven jaren lang met Jezus rond te trekken, onderhouden door enkele bevriende vrouwen. Uit de beschrijving van de maatschappij in die tijd ontstaat niet bepaald het beeld van een (quasi-)nomadische maatschappij, maar van een behoorlijk geordende wereld, waarin met een groepje wat landlopen nu niet bepaald voor de hand lag. Boeren (vaak tevens herders) hadden het vaak betrekkelijk zwaar in economisch opzicht, met name door de loodzware belastingen. Het feit dat mensen zich konden vrijmaken om leerling te zijn van een rondtrekkend leraar wijst eerder in de richting van rijkdom dan van armoede.
quote:
En dan nog: waarom waren ze ontzet, want de meeste mensen zijn niet rijk. Veel mensen kunnen rondkomen maar meer ook niet en daarnaast zijn er veel armen. Vanwaar dan die uitroep?
De maatschappij van Palestina in die dagen was er geen van enorme overdaad in weelde, maar was wel degelijk welvarend. Er is geen enkele reden om te vermoeden dat Jezus en de apostelen anders dan in betrekkelijke welvaart leefden.
Ik heb de indruk, dat het een populaire christelijke mythe is om christenen en armoede met elkaar in verband te brengen, maar voorzover ik kan nagaan is het christelijk geloof al vanaf het begin vooral het geloof voor de betere middenklasse geweest.
quote:
Is het niet voor ons allemaal moeilijk om het koninkrijk binnen te gaan? Als de leerlingen ontzet waren, die toch bij Jezus waren, hem konden zien en naar hem luisteren, hoe moeten wij dan reageren?
Dit is BF, dus daar kan ik geen ander antwoord op geven dan wat de Bijbel zelf al aangeeft:
blijkbaar moeten wij ook maar beter wat meer ontzet zijn.