Die film heb ik ook gezien; een tijdje geleden dacht ik dat we met onze muziekgroep gingen repeteren, dus ik ging naar het gezin waar we altijd oefenen. Er was helemaal geen repetitie maar de vrouw des huizes ging net deze film bekijken en ik mocht meekijken
In plaats van muziek maken een muziekfilm, dus. Ik vind het ook prettig om eens niet een gelikte Hollywood-productie te bekijken. De details weet ik niet meer zo goed. Er zit iets anti-christelijks in? Wat dan?
Ik was gecharmeerd van wat er werd gezegd over muziek maken. Je hoeft niet technisch perfect te zijn, maar je moet de muziek wel met overtuiging maken, met alles wat je in je hebt; het moet vanuit je tenen komen. Dat houdt in dat je je behoorlijk bloot moet geven voor je medemuzikanten. Dat herken ik wel. Dat schept een bepaalde band: niet alleen noten spelen, maar echt iets vertéllen, alleen en als groep. Een goede dirigent weet z'n mensen inderdaad zo ver te krijgen.
Het wil geenszins zeggen dat de problemen van of tussen die mensen zijn opgelost, nee. Maar het verbroedert wel, net als sport.
Is het verhaal reëel in de zin dat het zo zou kunnen gebeuren? Nee, haha. Tuurlijk niet, het is een verzonnen verhaal, maar dat neemt niet weg dat je er heel wat in kunt herkennen, en als het zo'n publiekslieveling is, is dat ook precies wat er gebeurt.