Auteur Topic: Waarom de naam van God verwijderd?  (gelezen 10799 keer)

dingo

• Bekijk profiel
Waarom de naam van God verwijderd?
« Reactie #50 Gepost op: juli 31, 2009, 09:33:30 am »

quote:

Albertus schreef op 31 juli 2009 om 09:13:
[...]

Alleen is het jammer dat je nu waar terecht Heer Heer staat in de bijbel je dit wilt veranderen in Jehovah.
Dat hoeft nu ook weer niet want dan zou er staan dat Jezus Jehovah is en dat is niet zo.
Zover mijn kennis van het Grieks reikt staat hier Kyrios wat ook gebruikt wordt om JHWH in het Grieks te vertalen.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juli 31, 2009, 09:41:47 am »

quote:

dingo schreef op 31 juli 2009 om 09:33:
[...]

Zover mijn kennis van het Grieks reikt staat hier Kyrios wat ook gebruikt wordt om JHWH in het Grieks te vertalen.
Dat klopt :)
computerfout: een vreemde een in de byte

Albertus

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juli 31, 2009, 10:03:19 am »
Zal nog even op deze reakties reageren.
Jezus is Heer daar word in de Griekse tekst terecht Kurios gebruikt.Maar daar waar het tetragramaton in de griekse geschriften staat JHWH.Daar heeft men Kurios voor in de plaats gezet Heer net zoals men JHWH in de Hebreeuwse tekst veranderd heeft door Heer.

Meer dan 250 maal wordt er in de Griekse geschriften, naar schriftgedeelten uit de Hebreeuwse geschriften waar Jehovah JHWH staat.

Duidelijker kan ik het niet maken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juli 31, 2009, 10:04:41 am »

quote:

Albertus schreef op 31 juli 2009 om 07:32:
[...]

@Gait Voor jou maakt het niks uit hoe Gods naam wordt uitgesproken,maar het gaat juist om de naam van God.Satan de duivel heeft gezegd en zegt nog dat Jehovah een leugenaar is.
Satan wil de naam van God doen vergeten,is het niet vreselijk dat ik hier deze heilige naam moet verdedigen tegen mensen die zeggen God lief te hebben.
Jullie bidden in jullie kerk het onze vader het gebed van dat Jezus uitsprak.

"onze vader (Jehovah) die in de hemelen zijt,Uw naam (Jehovah)worde geheiligd.
Ik heb medelijden met jullie dat jullie zo iets eenvoudigs als wat de naam van God is niet kunnen her en erkennen.

Maar het is ook niet vreemd alleen Gods volk mag deze naam gebruiken.

Handelingen 15: Jako̱bus en zei: „Mannen, broeders, hoort mij. 14 Si̱meon heeft uitvoerig verhaald hoe God voor de eerste maal zijn aandacht op de natiën heeft gericht om uit hen een volk voor zijn naam te nemen.

Hoe zou Gods volk te herkennen zijn wel aan de liefde onderling,aan het van huis tot huis prediken,aan het onderhouden van Gods geboden.
Door het niet meer leren van oorlogen,dat is de vereiste voor het volk dat de naam van de allerhoogste mag dragen.

Zo zit dat Gait we moeten overeenkomstig die naam Leven als je de naam van God uit de bijbel haalt en die vervangt voor een menselijke gedachte dan moet je uit die religie gaan.

Door deze naam worden Gods getuigen ook herkend en ze zullen vanwege dat getuigenis gehaat worden.
Dat merk je duidelijk ik heb hier al twee keer een waarschuwing gehad terwijl anderen alles tegen mij mogen zeggen,maar ik ben er blij om.
Als oud Christelijk gereformeerde had ik gedacht dat men blij zou zijn om te weten dat God een naam heeft maar helaas.

Jesaja 43:10 „GIJ zijt mijn getuigen,” is de uitspraak van Jehovah, „ja, mijn knecht die ik verkozen heb, opdat GIJ [het] weet en geloof in mij hebt, en opdat GIJ begrijpt dat ik Dezelfde ben. Vóór mij werd er geen God geformeerd, en na mij bleef het zo dat er geen was. 11 Ik — ik ben Jehovah, en buiten mij is er geen redder.”

We weten dat in het Jodendom God JHWH genoemd wordt, en dat hebben we ook erkend. JHWH betekend meen ik "Ik Ben." Want "Ik Ben" heeft het volk uit Israël bevrijd. Een vraag aan jou, waarom noemde God zich "Ik Ben"? God stelde zich aan Mozus voor als "Ik Ben".

Zelf hecht ik trouwens in het bidden waarde aan de naam Jezus en ook Jeshua (hoe men het ook schrijft)  is voor mij de zelfde als Hij. Als we in zijn naam bidden, dan bidden we tot Zijn Vader die is wie Hij is.
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2009, 10:07:10 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juli 31, 2009, 10:11:01 am »

quote:

Albertus schreef op 31 juli 2009 om 10:03:
Jezus is Heer daar word in de Griekse tekst terecht Kurios gebruikt.Maar daar waar het tetragramaton in de griekse geschriften staat JHWH.Daar heeft men Kurios voor in de plaats gezet Heer net zoals men JHWH in de Hebreeuwse tekst veranderd heeft door Heer.

Meer dan 250 maal wordt er in de Griekse geschriften, naar schriftgedeelten uit de Hebreeuwse geschriften waar Jehovah JHWH staat.

Zou je me in het griekse NT het tetragrammaton aan willen wijzen? O, wacht, dat kan niet, want nergens wordt in het griekse NT het tetragrammaton gebruikt. Overal waar je het zou kunnen verwachten staat.... KYRIOS.
Nee, duiderlijker onzin verkondigen had je idd nauwelijks kunnen doen
computerfout: een vreemde een in de byte

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juli 31, 2009, 10:11:25 am »

quote:

Albertus schreef op 31 juli 2009 om 10:03:

Waarmee je toegeeft dat je Kurios alleen met JHWH wil vertalen als het jou of beter gezegd het Wachttorengezelschap dat beter uitkomt.

Albertus

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juli 31, 2009, 10:28:20 am »
In een recente uitgave van de populaire New Living Translation (2004) werd in het voorwoord onder de kop „De weergave van goddelijke namen” deze opmerking gemaakt: „Meestal hebben we het tetragrammaton (JHWH) consequent met ’de HEER’ weergegeven, waarbij we een vorm met kleine kapitalen hebben gebruikt die gangbaar is in Engelse vertalingen. Dit ter onderscheiding van de naam ′adonai, die we met ’Heer’ weergeven.” In verband met het Nieuwe Testament wordt in deze vertaling opgemerkt: „Het Griekse woord kurios wordt consequent met ’Heer’ vertaald, zij het dat het overal waar de tekst van het Nieuwe Testament uitdrukkelijk citeert uit het Oude Testament, met ’HEER’ wordt vertaald, en daar staat het in de tekst in kleine kapitalen.” (Wij cursiveren.) De vertalers van die Bijbel erkennen dus dat in deze citaten in het Nieuwe Testament het Tetragrammaton (JHWH) weergegeven moet worden.
Interessant is dat The Anchor Bible Dictionary onder de kop „Tetragrammaton in het Nieuwe Testament” deze opmerking maakt: „Er zijn aanwijzingen dat het Tetragrammaton, de Goddelijke Naam, Jahweh, in enkele of alle citaten uit het O[ude] T[estament] in het N[ieuwe] T[estament] stond toen de NT-documenten voor het eerst werden geschreven.” En de Bijbelgeleerde George Howard zegt: „Aangezien het Tetragram nog steeds geschreven stond in de exemplaren van de Griekse Bijbel [de Septuaginta] die de Schrift van de vroege kerk vormde, is het redelijk om aan te nemen dat de schrijvers van het N[ieuwe] T[estament], als ze de Schrift citeerden, het Tetragram in de Bijbelplaats handhaafden.”

Albertus

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juli 31, 2009, 10:29:38 am »
Maar ik kap er nu echt mee is mooi geweest.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juli 31, 2009, 11:16:06 am »

quote:

Albertus schreef op 31 juli 2009 om 10:29:

Gelukkig ken ik ook Getuigen die tot beleefdheid, beschaving, logisch denken en eerlijk debateren in staat zijn. Het voorkomt dat ik ga denken dat de onbeschoftheid, het gebrek aan logisch denkvermogen en de onwil om in gesprek te gaan, die je veelal treft, een vereiste zijn om Getuige te kunnen worden.

Dat je zonder antwoorden te geven, zonder iets anders te doen dan de tekstjes van je Wachttorenclubje op te lepelen, zonder enige bereidheid in gesprek te gaan, en zonder enige aanleiding zonder een spoor van respect voor je gesprekspartners, er mee kapt, verbaast, helaas, niet.
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juli 31, 2009, 11:57:28 am »

quote:

Albertus schreef op 31 juli 2009 om 10:29:
Jammer, ik wilde het graag met jou praten over Gods naam als je geantwoord zou hebben op de vraag: waarom noemde God zichzelf "Ik Ben"?
Een nieuwe start is een nieuw begin

Albertus

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juli 31, 2009, 01:22:53 pm »

quote:

rkdiak schreef op 31 juli 2009 om 11:16:
[...]

Gelukkig ken ik ook Getuigen die tot beleefdheid, beschaving, logisch denken en eerlijk debateren in staat zijn. Het voorkomt dat ik ga denken dat de onbeschoftheid, het gebrek aan logisch denkvermogen en de onwil om in gesprek te gaan, die je veelal treft, een vereiste zijn om Getuige te kunnen worden.

Ben benieuwd of de moderator deze grove tekst laat staan?

Dat je zonder antwoorden te geven, zonder iets anders te doen dan de tekstjes van je Wachttorenclubje op te lepelen, zonder enige bereidheid in gesprek te gaan, en zonder enige aanleiding zonder een spoor van respect voor je gesprekspartners, er mee kapt, verbaast, helaas, niet.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: juli 31, 2009, 01:35:54 pm »
Modbreak:
Dit gaat nergens meer over. Dicht.