quote:
Klopt. En ik blijf ze stellen zolang ze niet beantwoord worden.
quote:
Deel van het antwoord is denk ik dat je toch -ook als christen- gehoorzaam dient te zijn aan de staat (Jezus stelt dat je de keizer moet geven wat des keizers is, en Paulus roept ook op tot gehoorzaamheid). Dat is volgens mij niet zonder grens: grens ligt bij aantasting van de eer van God.
Maar dan kan de staat
per definitie die grens niet zelf bepalen. En als dat zo is, wie doet dat dan wel?
quote:
Desondanks een onduidelijke norm. Nog afgezien van de onderhevigheid ervan aan de 'tijdgeest' of cultuur.
Bovendien heb ik op zich geen probleem met opzettelijke burgelijke ongehoorzaamheid wanneer je daarvoor bereid bent de consequenties te dragen (bijv bij weigeren van dienstplicht of klokken luiden op zondagochtend ofzo).
Als de norm onduidelijk is, waarom leg je dan toch het oordeel over het bereiken van die grens bij de partij waarvan je tenminste zeker weet dat ze niet in staat is die grens juist te bepalen, namelijk de overheid zelf?
quote:
Daarnaast denk ik dat de algemene christelijke praxis prevaleert boven die van een individu. De Geest leidt Gods kerk op aarde. Denken dat je als enige de waarheid in pacht hebt of een bijzondere openbaring hebt gekregen, lijkt me daarmee strijdig, zelfs wanneer je meent een oprecht en goed christen te zijn.
Dat lijkt me inderdaad een prima verdedigbare stellingname, vanuit christelijk perspectief. Als ik je goed versta zeg je dat de leer van de Kerk dus normstellend is, in de praktijk. Niet de staat, niet het individu, maar de Kerk, omdat die geleid wordt door de Geest.
quote:
Maar ook dat is grijs: praxis verschilt nogal tussen katholieken en protestanten, bijvoorbeeld.
Iig kom ik weinig verder. Heb je zelf een (stukje) antwoord?
Los van meningen of eigen overtuiging, zie ik op logische gronden niet in hoe het anders kan zijn dan:
- de ouders dragen eindverantwoordelijkheid voor hun kinderen
- ieder individu draagt verantwoordelijkheid op basis van eigen geweten
- het geweten dient gevormd te worden naar de leer van de Kerk
- de overheid dient faciliterend te zijn in alledrie de bovenstaande punten.
Ik zou oprecht niet weten hoe het anders kan, binnen christelijk perspectief.