quote:
dingo schreef op 10 augustus 2009 om 16:35:Die overlevering kan overal vandaan komen men kende toen veel meer dan wij nu nog de overwegingen, cultuur en politiek van de tijd van het NT en zeker in het begin was het aandeel Joden nog erg groot die ook hun kennis van het OT meebrachten.
Ik ben het ook met je eens dat men in die tijd van de eerste kerkvaders dichter bij de tijd van het NT stond en daardoor meer automatisch dingen begrepen die voor ons minder vanzelfsprekend zijn om te weten.
Toch ben ik er 100% van overtuigd dat de Heilige Geest ons de bedoeling van het bijbelwoord kan laten zien als we ons onderwerpen aan Zijn gezag. Dit komt dan niet op een briefje a.h.w. uit de hemel vallen maar er is ook echt studie nodig. Ook kan het nuttig zijn te lezen en te bestuderen wat andere christenen ergens over hebben gezegd/geschreven. Maar belangrijk blijft alles te toetsen: wat we bij anderen lezen en wat we in de bijbel lezen en we denken dat een bepaalde betekenis juist is, moeten we dat nagaan door schrift met schrift te vergelijken.
I.M.H.O. is de Schrift nl geheel consistent en tegenstrijdigheden zijn schijnbare tegenstrijdigheden die verdwijnen als je weet waarom iets op een bepaalde manier wordt gezegd of als je weet dat er redenen zijn waarom bepaalde zaken in het ene bijbelboek op een andere manier wordt beschreven dan in een ander bijbelboek, of zelfs wordt weggelaten bij de ene beschrijving maar ergens anders wel wordt benoemd.
quote:
Zo zijn er verwijzingen bij de oude kerkvaders te vinden naar geschriften die sindsdien verloren gegaan zijn
Het is dus duidelijk dat overleveringen niet altijd ongeschonden door de tijd komen. Het zegt me daarom ook wel wat dat de bijbel zoals we die nu kennen zo bewaard is gebleven.
Verder staat er in Johannes dat Jezus nog veel meer gedaan en geleerd heeft dan dat er beschreven is, maar dat wat er opgeschreven is heeft het doel dat we tot geloof komen.
Joh
30 Jezus heeft nog wel vele andere tekenen voor de ogen zijner discipelen gedaan, die niet beschreven zijn in dit boek, 31 maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zoon van God, en opdat gij, gelovende, het leven hebt in zijn naam.Dit is m.i. van toepassing op de gehele bijbel. Er is nl veel meer geschreven maar dit is tot ons gekomen als Gods woord opdat wij geloven.
quote:
maar zelfs als Paulus het over de zevende hemel heeft verwijst hij naar een leerstuk uit de Talmoed en niet uit de OT-geschriften. Iets wat zijn lezers/hoorders prima wisten zonder verdere uitleg.
De derde hemel bedoel je.

Kun je zeggen wat er precies in de Talmoed stond dan? Dat vind ik wel mooi om die achtergrond erbij te weten.
Ik heb wel een gedachte over de derde hemel maar ben wel benieuwd of dat dan idd uit de Talmoed komt.
Verder is dat dan een feit waarvan de Heilige Geest het nuttig vond om ons te vertellen dat er een derde hemel is waarin Paulus opgetrokken was en waar hij dingen heeft gehoord die een mens niet geoorloofd is uit te spreken...
quote:
Ik geloof niet dat de Heilige Geest na de eerste generatie christenen tot de Reformatie buitenspel gestaan heeft.
Dat is idd en te kort door de bocht - uitspraak.
Iedere gelovige heeft nl m.i. de Heilige Geest ontvangen en er zijn genoeg mensen geweest die zich ook lieten leiden door de Geest en een leerzame boeken hebben geschreven over het e.e.a.
Iets anders is of die boeken van die gelovigen op dezelfde manier
geinspireerd zijn door de Geest als de boeken van de Bijbel.
Staan de belijdenissen van Augustinus of de Immitatio van Thomas a Kempis bv op hetzelfde niveau als brieven van Paulus of een boek uit het OT? Of (vanuit de tijd van de Reformatie) zet je de Institutie van Calvijn op dat niveau?
De geloofbelijdenis geeft aan dat gereformeerden (uit de zestiende eeuw althans maar ook tegenwoordige gereformeerden blijkens de godsdienstboeken van mijn kinderen):
geen geschriften van mensen, hoe heilig de schrijvers ook geweest zijn, op één lijn stellen met de goddelijke Schriften, ook de gewoonte niet met Gods waarheid - want de waarheid gaat boven alles -, evenmin het grote aantal, de ouderdom, de ononderbroken voortgang in de tijden of de opvolging van personen, of de concilies, decreten of besluiten Artikel 7 van de NGB.
Dit geloven ook nog vele andere gelovigen w.o. ik.

quote:
Het beste voorbeeld vind ik nog wel het afwijzen van de kinderdoop wat men vanuit de oude tijden beter kan weten.
Ik ben hier nu niet van plan een discussie over te starten, maar de eerste eeuwen is er nog geen sprake van kinderdoop (wat ik ook duidelijk terugvind in een boek over evangelieverkondiging in de eerste eeuwen vol citaten van kerkvaders - schrijver Michael Green) en ook in andere.
quote:
Natuurlijk maar ook dat is ook al honderden jaren gedaan en de canon van waaraan je kunt toetsen is door diezelfde kerkvaders vastgesteld!
Aanvaard als allang geaccepteerd door de gelovigen als canoniek. m.i.

quote:
En sommige dingen zijn inderdaad in de dogmatiek en belijdenisgeschriften vastgelegd zodat je niet hoeft te blijven toetsen op die onderdelen. Ook dan blijft er trouwens nog genoeg over om te onderzoeken en te leren.
Dat klopt. De bijbel is zo veelzijdig en diep dat je niet, en nooit kunt zeggen dat je nu alles wel weet.
En het meest belangrijke: doen we ook wat we weten? Het mag geen theorie blijven!!