quote:

je zal de laatste niet zijn die door de concilie-bomen het bos niet meer ziet.
quote:
Toch vraag ik me af wat nu het 'gezag' en 'inhoud' van deze traditie is. En in het woord traditie neem ik nu de orale overlevering, de "losse" teksten, de interpretaties samen. De canon (even los van wat Luther daar mee deed. =ander topic) bestaat uit een set oude boeken waar we het (min of meer) over eens zijn dat hun inhoud alle informatie/kennis etc bevat die we nodig hebben voor ons heil.
Ik weet niet of we het daar over eens zijn. Het enige dat nogdig is voor ons heil, is Gods Woord: Jezus Christus.
quote:
Maar ... is er dan naast de canon ook nog heilsopenbaring, en dan bedoel ik met heilsopenbaring nu nieuwe ideeën over God of de manier waarop hij aanbeden/geëerd/gevolgd wil worden? En dan bedoel ik natuurlijk niet met 'nieuw' dat we nu computers hebben waarmee we kunnen evangeliseren middels de internetcursus "Wie is Jezus". Dat is een alleen nieuwe vorm voor een oud concept.
Ja, er zijn zaken die "de Kerk altijd geloofd heeft", die dus afkomstig zijn uit de apostolische overlevering, die in ieder geval niet vanzelfsprekend uit de Bijbel volgen. Nee, er is geen verdere openbaring dan het definitieve Woord van God: Jezus Christus.
Je kan het belang van de Bijbel onderschatten, maar je kan de Bijbel ook overschatten, door haar uit de context van het kerkelijk leergezag en de apostolische overlevering te halen.
quote:
Die laatste twee zinnen klinken me als een karikatuur in de oren.
Absoluut geen karikatuur. Mensen hebben blijkbaar een extreem sterke behoefte anderen te dwingen zich te gedragen, te geloven, etc., volgens hun eigen normen. Zelfs als God zegt "leef lekker in de vrijheid van een los stamverband" zeuren mensen om een koning. De bereidheid van mensen om hun eigen vrijheid te beperken, om af te dwingen dat ook anderen in hun vrijheid worden beperkt. Zelf leven volgens de sharia is niet genoeg, nee, met bomaanslagen dwingen we iedereen dat te doen. Of we gebruiken brandstapels en martelwerktuigen. We willen graag koningen, kerkelijk gezag of goddelijke boeken, om maar te voorkomen dat mensen in vrijheid leven. Als het niet zo treurig was, was het komisch. Maar een karikatuur, nee hoor.
quote:
Ik denk dat de werkelijkheid wat genuanceerder zal liggen.
a. Kan het een mogelijkheid zijn dat de terugkeer naar de oudste gechreven bronnen (de mondelinge overlevering was niet relevant meer) nodig was omdat het verhaal (traditie: interpretatie, orale overlevering, "losse teksten") naast deze bronnen een eigen leven gingen leiden en misschien wel een te belangrijk plaats kregen?
Anders gezegd: "als je geen vertrouwen meer hebt in de werkzaamheid van God in je eigen tijd, dan moet je iets anders. En dan is een vast boek dat je absolute status geeft wel handig."
quote:
b. Zou het mogelijk kunnen zijn om juist deze tegenbeweging te duiden als Gods werkzaamheid in die tijd? (By the way: ik vind dit altijd een lastig punt. Omdat iedereen wel kan zeggen (en helaas ook vaak zegt) dat ze hierin geleid zijn door God. Ik neem dit persoonlijk niet gauw in de mond, maar jij begon ...

)
In naam van God, Allah, Volk en Vaderland, wordt de vrijheid van geloven wel vaker gesmoord. Maar de God waar ik in geloof smoort van niemand de vrijheid.
quote:
dat reduceert het aantal potentiële kandidaten al met 90%, schat ik zo.

sorry, ik hou niet van de Wilderiaanse of über-christelijke afgeven op politici. Maar in dit geval, ik ben van deze politicus niet onder de indruk, maar ik weet dat hij goed is in de basisvaardigheid van alle politici: netwerken bouwen en onderhouden.
quote:
Ik vis niet verder. Het zou mijn onbevangenheid naar personen bederven.

ik geef toch geen antwoord.
quote:
Dat moet dan slaan op mijn gebrek aan vijandigheid, want mijn besef van domheid houd ik overheid.
lol, gebrek aan kennis op een deelgebied is nog geen domheid. Ik vind domheid in zelfstandige vorm nooit zo boeiend. Pas als het kwaadaardige domheid wordt, gaat het me storen. En overigens kom je die zeker zo vaak tegen bij mensen die zichzelf graag met enige regelmaat hoogbegaafd oid noemen, als bij mensen die aan de andere kant van de curve zitten.