Priscilla en Aquila schreef op 06 januari 2009 om 19:10:[...]
quote:
Dit is niet hard te maken m.i.
Ik geloof niet dat het op die plekken uitsluitend over de dienst/samenkomst van de gemeente ging.
Misschien is het hiervoor handig dat je die teksten dan weer even op een rijtje zet.

[...]
1 Kor 14:26 "Broeders en zusters, wat betekent dit voor uw samenkomsten? Wanneer u
samenkomt draagt
iedereen wel iets bij: een lied, een onderwijzing, een openbaring, een uiting in klanktaal of de uitleg daarvan. Laat alles tot opbouw van de gemeente zijn"
Hier toch zeker een samenkomst.Fil. 4:2 en 3. "
Euodia vermaan ik en
Syntyche vermaan ik, eensgezind te zijn in de Here. 3 Ja, ik vraag ook u, mijn trouwe metgezel: wees haar behulpzaam. Want zij hebben tezamen met mij
in de prediking van het evangelie gestreden, naast Clemens en mijn overige medearbeiders, wier namen staan in het boek des levens".
Als je zou zeggen: "dat was niet in een samenkomst" dan kun je je afvragen of vrouwen dus wel op straat bijv. mochten preken.1 Kor 14:34-39: "Vrouwen moeten gedurende uw samenkomsten zwijgen. Ze mogen niet spreken, maar moeten ondergeschikt blijven, zoals ook in de wet staat. 35 Als ze iets willen leren, moeten ze het thuis aan hun man vragen, want het is een schande voor een vrouw als ze tijdens een samenkomst spreekt.
36 Heeft het woord van God zich soms verspreid vanuit uw gemeente? Of heeft het enkel u bereikt? 37 Wie van u denkt te kunnen profeteren of in het bezit van de Geest te zijn, dient te erkennen dat wat ik u schrijf een bevel van de Heer is. 38 Doet hij dat niet, dan wordt hij zelf niet erkend. 39 Kortom, broeders
en zusters, streef ernaar te profeteren en verhinder niet dat er in klanktaal gesproken wordt. 40 Alles moet op gepaste wijze en in goede orde gebeuren".
In vers 36 de al uitgelegde constructie van "onzin" mannen, heeft het woord van God enkel u bereikt.
Omdat het in deze pericoop over ORDE gaat, is het zwijgebod voor vrouwen genoemd. In die tijd was het gewoon dat zij "kakelden" met elkaar en tijdens de diensten was dat storend. Maar profeteren mochten ze wel degelijk.
quote:
En verder zijn er gelovigen die wel wat op hun hoofd doen in de samenkomst - bij de ' zwaardere' gereformeerde kerken is dat misschien meer wettisch dan dat ze dit stoelen op de tekst uit 1 Kor. 11 over de hoofdbedekking.
Misschien weet een ander daar iets meer van.
Was de hoofdbedekking puur een traditie toen dat vroeger nog gewoon was in de kerk, of zat daar dan ook de gedachte uit 1 Kor. 11 achter?
[...]
In Paulus'tijd was het van prostituees bekend dat zij zichzelf aanprezen d.m.v. hun onbedekte hoofd "een ujitnodiging tot wellustigheid. En in Korinte waren toen veel prostituees.
1 Kor 11:10 in NBV: "Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben".
In NBG 51: " Daarom moet de vrouw een
macht op het hoofd hebben vanwege de engelen".
Macht op het hoofd moest worden vertaald met
macht OVER omdat in het Grieks staat
exousia epi. En dat klopt dus ook met de vertaling NBV die het heeft vervangen door
zeggenschap over...
Eigenlijk zegt Paulus dat vrouwen zelf mogen bepalen wat ze op het hoofd dragen.
1 Kor 11:6 NBG 51: "Want
indien een vrouw zich het hoofd niet dekt, moet zij zich ook maar het haar laten afknippen. Doch
indien het een schande is voor een vrouw, als zij zich het haar laat afknippen of zich kaal laat scheren, dan moet zij zich dekken".
M.a.w. als (indien) het in uw cultuur geen schande is, zijn deze woorden niet op u van toepassing.op