Auteur Topic: Bijbelstudie n.a.v. Op. 8 : 5 zijn gerichten omgekeerde gebeden?  (gelezen 850 keer)

arjan1

• Bekijk profiel
Bijbelstudie n.a.v. Op. 8 : 5 zijn gerichten omgekeerde gebeden?
« Gepost op: augustus 17, 2003, 02:40:54 pm »
Onlangs bespraken wij op Bijbelstudie het boek Openbaring. In hoofdstuk 8 staat o.m. het volgende (vertaling NBV):

1 Toen het lam het zevende zegel verbrak, viel er een stilte in de hemel, gedurende ongeveer een half uur. 2 Ik zag de zeven engelen die voor Gods troon staan. Ze kregen alle zeven een bazuin. 3 Toen kwam er een andere engel, die met een gouden wierookschaal bij het altaar ging staan. Hij kreeg een grote hoeveelheid wierook om die op het gouden altaar voor de troon te offeren, samen met de gebeden van alle heiligen. 4 De rook van de wierook steeg met de gebeden van de heiligen uit de hand van de engel op naar God. 5 Toen nam de engel de wierookschaal, vulde hem met vuur van het altaar en wierp dat op de aarde. Er volgden donderslagen, groot geraas, bliksemschichten en een aardbeving.  

Het gaat dus om vers 5. In het overigens zeer lezenswaardige commentaar op Openbaring van H.R. van de Kamp (Openbaring, profetie vanaf Patmos, serie Commentaar op het Nieuwe Testament) staat hierover het volgende:

Na het offeren van de gebeden doet de engel onder voortdurende stilte nog meer. Hij vult het vat met vuur van het altaar en keert de vuurpan om op de aarde. Hetzelfde altaarvuur dat diende om de gebeden aan God te offeren wordt daarna op de aarde gegooid. Dit herinnert aan Ez. 10 : 2, waar gloeiende vuurkolen op de stad worden geworpen. Zoals op het merken van de wetsgetrouwen (Ez. 9) het werpen van het vuur op de stad volgt (EZ. 10), zo volgt het signeren van Gods knechten (Op. 7) het werpen van vuur op de aarde (Op. 8). De beeldtaal van de omgekeerde vuurpan drukt uit dat God de gebeden verhoort met het zenden van gerichten. Gerichten zijn omgekeerde gebeden.

Het gaat mij om de laatste zin.

Mijn vragen zijn:

1. Sta je wel eens stil bij het feit dat jouw gebed gerichten veroorzaakt?
2. Is dit bepalend voor de inhoud van je gebed?
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2003, 10:33:24 am door arjan1 »

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 25, 2003, 10:34:02 am »
Ik heb de vragen iets gewijzigd.

Telemachos

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 25, 2003, 02:08:17 pm »
1. Sta je wel eens stil bij het feit dat jouw gebed gerichten veroorzaakt?
2. Is dit bepalend voor de inhoud van je gebed?

uh.. topic kritisch: de gebeden waar hier over gesproken wordt zijn volgens mij inderdaad de gebeden welke uitgesproken worden in hoofdstuk 7 (voornamelijk vers 10). Ik denk alleen niet dat je deze tekst uit kan leggen alsof jouw individuele/persoonlijke gebed de gerichten veroorzaakt.

Wat hier wel door uitgesproken wordt is de kracht die van gezamenlijk gebed uitgaat. Wat me ook weer opvalt is dat het hier om lofprijzings-gebeden gaat.  (vers 10 en 12). Geen klein menselijk op de een of andere manier invloed willen uitoefenen op het reilen en zeilen in de wereld, maar God de eer geven en Hem zijn plan uit laten voeren. Dat is dan ook bepalend voor de inhoud van ons gebed. Niet een wensenlijst (hoe goed bedoeld soms ook), maar een prijzen van God om zijn grootheid.

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 02, 2003, 09:49:28 am »
Volgens vers 3 gaat het om de gebeden van de heiligen. Dat zijn wij toch ook?
Dus betreft het toch ook onze gebeden?