Auteur Topic: calvinistische bedevaartsoord  (gelezen 4470 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
calvinistische bedevaartsoord
« Gepost op: juni 11, 2009, 02:31:15 pm »
CALVIJN 6 JUNI 2009 Van onze redactie religie & filosofie
Aziz maakt van Dordt calvinistisch bedevaartsoord

Een gewaagd kunstproject: Dordrecht krijgt een bedevaartsoord voor calvinisten dat licht geïnspireerd is op het Islamitische Mekka.

Verder: http://www.trouw.nl/relig...isch_bedevaartsoord_.html

Ik vond het wel een leuk idee, maar zo aan het vervolg artikel te zien verschillen daar de meningen over: http://www.trouw.nl/relig...lvinisten_Dordrecht_.html

Wat vinden jullie ervan?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 11, 2009, 03:26:26 pm »
Tja, kunst he...

Verder kunnen grefo's denk ik niets met een bedevaartsoord. We kennen geen heiligdom op aarde, dat is met de scheuring van het voorhangsel verleden tijd.
Ik kan me voorstellen dat dat nog anders is voor katholieken: die hebben nog een Paus en een st Pieter om naar op bedevaart te gaan; en zij hebben altaren met hosties als heilige plaats op aarde.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 11, 2009, 03:31:27 pm »
Ik vind het als kunstproject heel interessant; ik begrijp echter niet waar die calvinisten zich boos over maken. Je kunt geen bedevaartsoord 'maken'. Voor zover ik weet is een bedevaartsoord een plaats waar iets heiligs is gebeurd of waar een heiligdom staat (of heeft gestaan). Een plaats wordt geen bedevaartsoord omdat iemand er een kunstwerk neerzet.

Wat je wel kunt doen is iets uitdrukken met een kunstwerk:

Ik vraag me af wat de kunstenaar hier precies mee wil uitdrukken. Het is interessant hoe hij te werk gaat: hij neemt een islamitisch gebouw als referentiepunt. Had hij moeten/kunnen weten dat calvinisten van nature niet zo'n referentie willen? En dat ze sowieso niet zo gericht zijn op bedevaarten?

De reacties van die islamitische meneer is trouwens ook interessant.

Het roept weer heel wat vragen op :-) Amusant, hoor.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 11, 2009, 03:38:23 pm »
Volgens mij is het nu voorgestelde kunstwerk wel postmodern te noemen: het is een symbool waarin iedereen zijn eigen waarheid kan inlezen. Dat is m.i. volledig in tegenspraak met Calvijns eigen opvattingen, maar who cares - hij is een icoon geworden, beeldvorming bepaalt wie hij is, niet wat hij zelf schreef, geloofde, leefde.

Kortom: als kunstwerk vind ik het een geslaagd hedendaags werk, alleen ben ik niet zo'n fan van die postmoderne (kunst)opvattingen.

Wat ik mij afvraag: waarom is er geen calvinistische kunstenaar gevraagd om een kunstwerk te ontwerpen?  Volgens mij is ook dat weer zo'n postmodern trekje: Calvijn wordt geannexeerd als rolmodel - maar dan wel zonder de scherpe randjes, alleen voor zover dat model ons (hedendaagse Nederlanders) aanstaat. En stel je voor dat een calvinist een kunstwerk maakt met hem als onderwerp: dan krijg je toch een kunstwerk dat Calvijn niet voor 'het grote publiek' neerzet als het herkenningspunt, het symbool dat ons samenbindt...

Of ben ik nu te cynisch?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 06, 2009, 01:23:28 pm »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 06, 2009, 10:57:30 pm »
« Laatst bewerkt op: september 06, 2009, 10:59:45 pm door Mezzamorpheus »

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 07, 2009, 12:27:09 am »
Absurd!
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 07, 2009, 08:01:48 am »

quote:

Na het lezen van het ND artikel is dat idd een mooie samenvatting van het geheel.

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 07, 2009, 03:09:57 pm »
Mooie reactie ook onder het artikel:

Heel normaal dat niet iedereen het plein op mocht. Je mag Mekka ook zomaar niet binnen.

Dat het kunstwerk Mekka noemt heeft dus niks met islam te maken
Dat de kubus net zoals de ka'aba in zwarte doeken is gehuld heeft uiteraard ook niks met islam te maken
Dat de mensen verplicht witte kledij moeten dragen zoals de bedevaartgangers aan de kaaba in Mekka, heeft helemààl niets met islam en dit islamitisch gebruik te maken
Dat ze dan nog eens zoals de in het wit geklede pelgrims rondjes rond de ka'aba moeten draaien: Het kleinste kind ziet toch zo dat dit niks met islam maar alles met Calvijn te maken heeft!

Goed dat men het ons zo duidelijk heeft uitgelegd. Een mens zou zich namelijk per ongeluk kunnen vergissen nietwaar.

En Calvijn draaide zich om in zijn graf...

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 07, 2009, 03:14:32 pm »
Laat uw ja een ja zijn.

Verity

• Blaast bellen
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 07, 2009, 04:06:17 pm »
En de kunstenaar maar blijven beweren dat de kubus gewoon een symbool is voor de Calvinistische rechtlijnigheid. Jaja.
Hier kan ik plaatsvervangend boos over worden, maar dat is volgens mij niet meer nodig ;)
Lurker in het Theater van Rome

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 07, 2009, 04:09:05 pm »
Ik zit nog even door te denken over dit item... en vooral waar het idee van bedevaartsoord nu eigenlijk vandaan komt.... Ik denk dat ik het weet....  :)  

De Joden moesten in OT-tijd 3 maal per jaar naar Jeruzalem om daar Pasen, pinksteren en het Loofhuttenfeest te vieren. Uiteraard gaven die feesten gelijktijdig een geweldig gevoel van saamhorigheid. Op weg erheen werd er ook wat af gezongen....

God had aan Jerobeam beloofd dat hij koning zou worden over 10 van de 12 stammen. Toen de deling van het rijk eenmaal een feit was besloot Jerobeam om twee nieuwe offerplaatsen Dan en Bethel in te stellen. Hij wilde voorkomen dat de 10 stammen in het vervolg ook naar Jeruzalem zouden reizen, met het risico dat ze zich na een tijd van bezinning toch maar weer aan de koning van het tweestammenrijk Juda zouden onderwerpen. Dat zou Jerobeams koningschap wellicht op losse schroeven zetten. Bovendien had God zelf de deling gewild. Je kunt van Jerobeam natuurlijk zeggen wat je wilt maar niet dat ie dom was, hij was vooruitziend, een echte regeerder dus.... toch heb ik zo m'n twijfels over zijn besluit ....

Hoe zou jij gedaan hebben als je in Jerobeams schoenen stond, vooropgesteld uiteraard dat je God wilt vrezen en dienen? Hoe denken jullie daarover en waarom?
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 07, 2009, 04:42:25 pm »

quote:

Aslanning schreef op 07 september 2009 om 16:09:
Ik zit nog even door te denken over dit item... en vooral waar het idee van bedevaartsoord nu eigenlijk vandaan komt.... Ik denk dat ik het weet....  :)  

Je hebt een leuk verhaal, maar eigenlijk had je na de eerste paar regels al kunnen stoppen. Jeruzalem was/is een bedevaartsoord. Een bedevaartsoord is een oord (plek/plaats) die een bijzondere betekenis in een religie heeft.

Overigens hoeft en het begrip bedevaartsoord niet pas te zoeken in het Jodendom oid, de kans dat bedevaartsoorden al veel en veel eerder bestonden is vrij aanzienlijk. We zien het namelijk in vrijwel alle religies terug.
« Laatst bewerkt op: september 07, 2009, 04:42:35 pm door Thorgrem »

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 07, 2009, 05:04:21 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 07 september 2009 om 16:42:
[...]

Je hebt een leuk verhaal, maar eigenlijk had je na de eerste paar regels al kunnen stoppen. Jeruzalem was/is een bedevaartsoord. Een bedevaartsoord is een oord (plek/plaats) die een bijzondere betekenis in een religie heeft.

Overigens hoeft en het begrip bedevaartsoord niet pas te zoeken in het Jodendom oid, de kans dat bedevaartsoorden al veel en veel eerder bestonden is vrij aanzienlijk. We zien het namelijk in vrijwel alle religies terug.
Wellicht heb je gelijk, maar het is geen antwoord op de vraag!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 07, 2009, 05:07:14 pm »

quote:

en vooral waar het idee van bedevaartsoord nu eigenlijk vandaan komt.... Ik denk dat ik het weet....

Leuk verhaal, maar nee dus. Daar komt het (of het begrip) bedevaartoord niet vandaan. Ik dacht dat mijn vorige reactie duidelijk genoeg was, maar bij deze dus een verduidelijking op verzoek.

En wat ik gedaan zou hebben als ik in de schoenen van X stond doet dus helemaal niet ter zake daar je veronderstelling simpelweg niet klopt.
« Laatst bewerkt op: september 07, 2009, 05:09:49 pm door Thorgrem »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 07, 2009, 05:09:09 pm »

quote:

Aslanning schreef op 07 september 2009 om 16:09:
[...]
Hoe zou jij gedaan hebben als je in Jerobeams schoenen stond, vooropgesteld uiteraard dat je God wilt vrezen en dienen? Hoe denken jullie daarover en waarom?
Aangezien in de bijbel een duidelijke veroordeling staat van de daden van Jerobeam kun je alleen bijbels correcte antwoord geven dat je het niet gedaan zou hebben.

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 07, 2009, 05:10:25 pm »
Vroeger hadden we de jaarlijkse bedevaart naar Kampen. Inmiddels schijnt deze massale 'toogdag' niet meer te worden gehouden. :(

(En dat net nadat ik het plan had opgevat daarheen op te gaan om met een groep GSV'ers ons te bekwamen in het ken je buurman-want-hij-is-de-neef-van-de-oom-van-Douwe-Meintema-ja-die-toen-bij-opa-op-het-Gereformeerd-Lyceum-zat-etc-spel wat onder ons grefo's zo immens populair is).
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Aslanning

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 07, 2009, 05:38:36 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 07 september 2009 om 17:07:
[...]

Leuk verhaal, maar nee dus. Daar komt het (of het begrip) bedevaartoord niet vandaan. Ik dacht dat mijn vorige reactie duidelijk genoeg was, maar bij deze dus een verduidelijking op verzoek.
Nou ja, wellicht niet helemaal de allereerste, daar wil vanaf wezen.... dat aspect is ook weer niet zo essentieel in het kader van mijn vraag. Het gaat over "bedevaartsoorden" in de ruime zin des woords en dan kun je Jeruzalem natuurlijk wel zo zien ..... ff niet moeilijk doen aub... :+

quote:

En wat ik gedaan zou hebben als ik in de schoenen van X stond doet dus helemaal niet ter zake daar je veronderstelling simpelweg niet klopt.
Nou laten we zeggen los gezien van de allereerste oorsprong is toch wel duidelijk dat het hier ook over zoiets als een bedevaartsoord gaat.... Zou je dan anders reageren dan Dingo?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 07, 2009, 06:09:58 pm »

quote:

Aslanning schreef op 07 september 2009 om 17:38:
[...]
 Nou ja, wellicht niet helemaal de allereerste, daar wil vanaf wezen.... dat aspect is ook weer niet zo essentieel in het kader van mijn vraag. Het gaat over "bedevaartsoorden" in de ruime zin des woords en dan kun je Jeruzalem natuurlijk wel zo zien ..... ff niet moeilijk doen aub... :+
Nee, dit topic gaat vrij specifiek over een calvinistisch bedevaartsoord (project van een 'kunstenaar') zoals de titel ende  openingspost ook al wel duidelijk maakt.

quote:

[...]

Nou laten we zeggen los gezien van de allereerste oorsprong is toch wel duidelijk dat het hier ook over zoiets als een bedevaartsoord gaat.... Zou je dan anders reageren dan Dingo?
Dat is irrelevant in dit topic. Het is namelijk off-topic. Maar ook dat had ik al aangegeven.

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 07, 2009, 07:37:13 pm »

quote:

Pinkeltje schreef op 07 september 2009 om 17:10:
Vroeger hadden we de jaarlijkse bedevaart naar Kampen. Inmiddels schijnt deze massale 'toogdag' niet meer te worden gehouden. :(
In een andere vorm, op een andere dag.
http://www.tukampen.nl/cg...euws&nieuws_20090422a
Of wellicht voldoet dat niet aan de eisen?
as blunt as Ockham's razor

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 11, 2009, 11:00:58 am »
Ik blijf het echt een zo vreemd en bijna surrealistisch verhaal vinden.  Alsof je in een moskee ineens psalmen op hele noten zou gaan zingen of zo. Dat zou ook heel vreemd, welhaast onwerkelijk overkomen.

Hoe komt die kunstenaar er toch bij om islamitische symbolen toe te passen op het calvinisme? Wil hij misschien soms de verbazing en misschien ook de frustratie uitdrukken die katholieken in die tijd moeten hebben gehad toen ze voor het eerst een protestantse dienst meemaakten? Alsof het protestantisme destijds een compleet nieuw geloof leek, zonder Mis, sacramenten, priesters en Latijn?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 11, 2009, 02:21:55 pm »

quote:

Oogje schreef op 11 september 2009 om 11:00:
Ik blijf het echt een zo vreemd en bijna surrealistisch verhaal vinden.  Alsof je in een moskee ineens psalmen op hele noten zou gaan zingen of zo. Dat zou ook heel vreemd, welhaast onwerkelijk overkomen.

Hoe komt die kunstenaar er toch bij om islamitische symbolen toe te passen op het calvinisme? Wil hij misschien soms de verbazing en misschien ook de frustratie uitdrukken die katholieken in die tijd moeten hebben gehad toen ze voor het eerst een protestantse dienst meemaakten? Alsof het protestantisme destijds een compleet nieuw geloof leek, zonder Mis, sacramenten, priesters en Latijn?
Over het algemeen zijn kunstenaars niet geneigd om uit te leggen hoe ze ergens bij komen. ;)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 16, 2009, 07:54:02 pm »
Samen met een GKv vriend in Ulrum geweest, voor hem was het toch een soort bedevaart. ;)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.