Auteur Topic: Kerkorde  (gelezen 1431 keer)

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Kerkorde
« Gepost op: mei 02, 2003, 10:23:52 pm »
(Nog) nodig?

Pulpeet

• Bekijk profiel
Kerkorde
« Reactie #1 Gepost op: mei 02, 2003, 10:44:30 pm »
Waarom niet?

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
Kerkorde
« Reactie #2 Gepost op: mei 02, 2003, 10:51:18 pm »
Wel eens een vereniging zonder statuten meegemaakt? Zonder statuten (of zoals wij dat noemen: kerkorde) laat je alles open voor machtsmisbruik en financiƫle malversaties. Kortom: Statuten zijn broodnodig, alleen al omdat het Burgerlijk Wetboek hierons toe verplicht.

Ik zou juist een verbetering en een structurele uitbreiding van onze statuten willen bepleiten.
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Kerkorde
« Reactie #3 Gepost op: mei 02, 2003, 10:52:58 pm »
't is zeker niet geestelijk genoeg....

Lutheraansch

• Bekijk profiel
Kerkorde
« Reactie #4 Gepost op: mei 02, 2003, 11:01:23 pm »
:? Geestelijk, in welke zin des woords?
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Kerkorde
« Reactie #5 Gepost op: mei 02, 2003, 11:10:31 pm »

quote:

op 02 May 2003 23:01:23 schreef Lutheraansch:
:? Geestelijk, in welke zin des woords?
Precies! Dat bedoel ik...

kerkorde kan een menselijke aangelegenheid lijken. Koel, zakelijk, etc...
Als de Geest in ons leeft hebben we dat niet meer nodig, toch?

Ik vermoed dat Sam die kant op denkt. Maar hij is iemand van weinig woorden, dus ga ik maar een beetje zitten vissen naar redenen waarom de kerkorde niet meer nodig zou zijn.

Vertel meer, Sam...

grompie

• Bekijk profiel
Kerkorde
« Reactie #6 Gepost op: mei 02, 2003, 11:26:36 pm »
Ik vind dat je als organisatie(of ter organisatie) wel iets nodig hebt wat voor je stabiliteit. Verder wil ik er op wijzen dat een een organisatie zelf geen geloof kan hebben. Daarom als je je voortbestaan(daar gaat hetuit eindelijk om) wil veilig stellen heb je regels nodig. (kijk maar in het bedrijfs en verenigings leven)

De kerkorde geeft dus geen bestaansrecht maar voortbestaansrecht. In hoeverre het voortbestaan nodig is is aan de huidige leden. Want regels verouderen snel.

Het is dus bij het beheren van de kerkorde belangrijk om te bepalen of en hoe voort te bestaan(ook met het oog op fusie's ed.) En te gelijk de reden van je bestaan zoveel mogelijk ruimte te geven.

En concreet, moeten volgens mij de vragen zijn.
1. wat is ons doel?
2. wat is onze toekomst?
geheelonthouder

Lutheraansch

• Bekijk profiel
Kerkorde
« Reactie #7 Gepost op: mei 02, 2003, 11:31:48 pm »

quote:

op 02 May 2003 23:26:36 schreef grompie:
De kerkorde geeft dus geen bestaansrecht maar voortbestaansrecht. In hoeverre het voortbestaan nodig is is aan de huidige leden. Want regels verouderen snel.

Het is dus bij het beheren van de kerkorde belangrijk om te bepalen of en hoe voort te bestaan(ook met het oog op fusie's ed.) En te gelijk de reden van je bestaan zoveel mogelijk ruimte te geven.

En concreet, moeten volgens mij de vragen zijn.
1. wat is ons doel?
2. wat is onze toekomst?
Tsjonge, Grompie neeemt me de woorden uit de mond, of in dit geval: de letters uit mijn toetsenbord. Ik sluit me bij zijn commentaar aan.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Kerkorde
« Reactie #8 Gepost op: mei 02, 2003, 11:43:10 pm »
Ik ook

gelukkig hebben wij van onze Schepper de mogelijkheid meegekregen om dingen te ordenen... Daar moeten we maar goed gebruik van maken...

Einde discussie?

daniel

• Bekijk profiel
Kerkorde
« Reactie #9 Gepost op: mei 03, 2003, 12:09:31 am »
zo makkelijk gaan we deze discussie toch niet eindigen. Ik plaats een nieuwe stelling waar we ons op kunnen botvieren die hierop aansluit:

Kerkorde belemmert de spontaniteit in de kerk.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Kerkorde
« Reactie #10 Gepost op: mei 03, 2003, 12:23:50 am »
Op een congres heb ik ooit eens opgemerkt dat een kerkorde niet meer en niet minder moet zijn als een huishoudelijk reglement. De belijdenisgeschriften zijn de statuten om het dan maar eens zo te zeggen. Het enige wat ik in de kerkorde goed geregeld zou willen zien zijn zaken m.b.t.: doop, avondmaal en tucht. Voor de rest laat de vrijheid bij de plaatselijke kerken. Maar ja nu zullen sommige mensen wel weer heel zenuwachtig worden.  ;)
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Kerkorde
« Reactie #11 Gepost op: mei 03, 2003, 12:45:43 pm »

quote:

op 03 May 2003 00:09:31 schreef daniel:

ligt eraan hoe die ingericht is en welke plaats die heeft binnen een kerkgemeenschap.
Ik sluit mij van harte aan bij janW's bovenstaande post en ook met de post van Grompie (waar ik volledig achter kan staan) in mn achterhoofd denk ik niet dat een kerkorde in de weg hoeft te staan, maar zoals gezegd: het ligt er maar net aan hoe daarmee om wordt gegaan (door de mensen in de kerk).

dingo

• Bekijk profiel
Kerkorde
« Reactie #12 Gepost op: mei 03, 2003, 01:15:22 pm »

quote:

God is geen God van wanorde, maar van vrede. Om de vrede in de gemeente te bewaren heb je dus een zekere (kerk)orde nodig. Wel is het zo dat die orde er is voor de gemeenteleden en niet andersom. Er kunnen dus omstandigheden zijn waar een kerkenraad gemotiveerd afwijkt van de kerkorde, uiteindelijk geven zij leiding aan de plaatselijke gemeente. Om de vrede te bewaren moet het gemotiveerd zijn, zodat als er bezwaren zijn, het om de motieven gaat en niet om muggenzifterij.

grompie

• Bekijk profiel
Kerkorde
« Reactie #13 Gepost op: mei 03, 2003, 02:39:18 pm »

quote:

zo makkelijk gaan we deze discussie toch niet eindigen. Ik plaats een nieuwe stelling waar we ons op kunnen botvieren die hierop aansluit:

Het was niet mijn bedoeling de discussie te beeindigen.:)

Mijn eerste vraag (wat is ons doel?) is mischien verkeert geintepreteerd of verkeerd gestelt, maar ik bedoel daarmee: wat is het doel van de gereformeerde kerk vrijgemaakt?
Dit is volgens mij sterk gerelateerd aan vragen over de ware kerk. De kerkorde zelf zegt weinig over het doel van de kerk. Wel zegt ze over haar eigen doel:

In de gemeente van Christus behoort alles in goede orde te gebeuren. Daarvoor is nodig een regeling mbt enz...

Dit impliceerd volgens mij "gemeente van Christus"=gkv. Deze claim is volgens mij iets te wild maar verklaart wel waarom er verder geen doelstellingen van de gkv worden gegeven.
Volgens mij zou ons doel moeten zijn: "Om gezamelijk God te ere en elkaar te versterken in het geloof" of iets dergelijks(het is aan ons( leden van de gkv(nou ja eigenlijk hoor je je doel te stellen bij je oprichting)) om het doel te bepalen).

Mischien heb ik iets gemist en is ons doel wel duidelijk gestelt. Dus andermaal de vraag:
Wat is het doel van de gkv?
geheelonthouder

Lutheraansch

• Bekijk profiel
Kerkorde
« Reactie #14 Gepost op: mei 03, 2003, 06:20:16 pm »

quote:

op 03 May 2003 00:23:50 schreef Jan W:
Op een congres heb ik ooit eens opgemerkt dat een kerkorde niet meer en niet minder moet zijn als een huishoudelijk reglement. De belijdenisgeschriften zijn de statuten om het dan maar eens zo te zeggen. Het enige wat ik in de kerkorde goed geregeld zou willen zien zijn zaken m.b.t.: doop, avondmaal en tucht. Voor de rest laat de vrijheid bij de plaatselijke kerken.

De belijdenisgeschriften als statuten? daartoe zijn ze niet geschikt, als "Mission Statement"zou je ze evt. wel kunnen gebruiken.

Er is in feite weinig veschil tussen statuten en een huishoudelijk reglement. Het gaat er in een kerkorde juistr om dat dergelijke zaken goed geregeld zijn. De wijze van avondmaal  en doop ( en ook liturgische kwesties) vind ik nu juist een zaak van de plaatselijke gemeente. Wat betreft de tucht lijkt mij een landelijke richtlijn in de KO vastgelegd inderdaad wenselijk.
Nu is de tucht in de KO slecht geregeld: bij tuchtkwesties treedt de kerkenraad op als aanklager, rechter en beul tegenover een persoon die onder de tucht is gesteld. Dat lijkt mij nu niet in overeenstemming met de principe's van een wettige rechtsgang zoals die in een democratische rechtsstaat geregeld hoort te zijn. Maar goed, nu raak ik wat off topic.

En wat de stelling betreft:

quote:

Dat hangt er vanaf. Het hanteren van een kerkorde kan dodelijk zijn, maar ook structuur bieden om verder te komen. Een kerkorde hanteren vraagt om flexibiliteit en zal ook zonder veel moeite gewijzigd kunnen worden. Zoals Grompie al schreef: je kunt het ook gebruiken om je identiteit te benoemen en een toekomstvisie er in te verwoorden (een zogeheten "Mission Statement" ).

Does

• Bekijk profiel
Kerkorde
« Reactie #15 Gepost op: mei 03, 2003, 06:30:39 pm »
Wacht op Tave met zijn oordeel over de kerkorde :D
Live vanuit de luie stoel

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Kerkorde
« Reactie #16 Gepost op: mei 03, 2003, 07:26:03 pm »
Tave heeft kerkorde al niet eens meer in bijbel volgens mij..
Ik vind wel dat zoiets als kerkorde goed is..
Maar het moet wat mij betreft wel beetje up to date gebracht worden...
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Peter

• Bekijk profiel
Kerkorde
« Reactie #17 Gepost op: mei 03, 2003, 10:20:09 pm »

quote:

Het is maar net over wat voor spontaniteit je 't hebt. Er bestaat volgens mij ook verkeerde spontaniteit ...
Bovendien ... hebben we het hier niet al eens eerder over gehad:
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=216?

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Kerkorde
« Reactie #18 Gepost op: mei 09, 2003, 01:30:26 pm »
Belemmert de kerkorde de invoering van Opwekking? Zo

Peter

• Bekijk profiel
Kerkorde
« Reactie #19 Gepost op: mei 11, 2003, 02:37:38 am »
Ach, dat kunnen we zonder kerkorde ook wel.  ;)