Auteur Topic: als gelovigen verbonden, waartoe?  (gelezen 3955 keer)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
als gelovigen verbonden, waartoe?
« Gepost op: augustus 28, 2009, 09:34:05 pm »

quote:

De genade en de vrede van God onze Vader en van onze Heer, Jezus Christus, waarmee vrijwel alle NT-brieven wordt begonnen, zijn de kracht en motivatie waardoor we telkens weer mogen opstaan. Wel belangrijk dat we als gelovigen verbonden zijn met elkaar ook in praktische zin, zodat we elkaar tot bemoediging kunnen zijn...

Dit stukje van Aslanning viel me op in een ander topic.

Ik heb hierover een vraag. Lopen we gevaar dat we te individualistisch bezig zijn als christen? Ik denk het vaak van wel. Ik wil het stukje niet uit zijn verband rukken, maar het is zo'n mooie illustratie van wat ik bedoel.

Ik denk namelijk dat het verbonden zijn met elkaar ook op zich iets is waar het God om gaat. Zo hoort het, dat is het doel zeg maar van zijn schepping. Als Hij hier op aarde ons al herstelt dan komt dat stukje verbonden vanzelf tevoorschijn en dan is dat iets wat laat zien hoe God het leven bedoelt.

Als je alleen zou benadrukken (niet dat ik denk dat Aslanning dat wil doen, maar het gebeurt hier toevallig wel in dit stukje) dat je verbonden bent omdat dat nuttig is voor jouw persoonlijk geloofsleven, dan zou je daaraan voorbij kunnen gaan.

Hoe denken jullie daarover?
Het is wel eens gezegd dat het evangelische geloof eigenlijk best goed past bij het individualisme van deze tijd. Zien jullie evangelischen zelf daar ook een gevaar in?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 28, 2009, 10:33:39 pm »
Het bemoedigen gaat als vanzelf, het is geen theoretische kwestie: Oh, ik ben met die en die verbonden dus moet ik hem eens even gaan bemoedigen.
Het is een automatisch gevolg van de verbondenheid en ik zie dat ook niet als individualistisch: het gaat nl ook niet om jezelf maar om de ander en het geheel en hoe jijzelf daar functioneert.
De verbondenheid gaat ook niet om je eigen nut, dat is nogal egoïstisch.

Misschien zou ik het zo kunnen zeggen: ik heb als individu een relatie met God en ook gemeenschappelijk samen met geloofsgenoten. Dat zijn geen twee verschillende relaties die ik met God zou hebben, maar als je samen met anderen bent in een dienst en je bidt en zingt en hoort een preek, ben je als gemeente aan het luisteren en bidden. Je bidt hetzelfde (als er iemand voorgaat in gebed op dat moment) je hoort hetzelfde woord prediken, en je zingt dezelfde liederen. Je bent daar dan als individuele gelovige een onderdeel van het geheel, de gemeente die daar bij elkaar komt.
God spreekt tot de gemeente als geheel, maar iedere individuele gelovige krijgt van hem ook een eigen boodschap: Hij heeft voor ieder iets in een preek. Wat ik nodig heb is anders dan wat mijn broeder of zuster naast mij op dat moment nodig heeft en God wil voor ieder datgene aan het hart duidelijk maken, wat diegene nodig heeft. tegelijkertijd kan het een boodschap zijn voor het geheel.
Verder voelen we bv als we zondags samenkomen, ons verbonden met andere gelovigen in alle plaatsen die ook samenkomen om Zijn woord te horen. We bidden daar dan ook voor dat velen het woord zullen horen, en opgebouwd mogen worden en als dat nog niet zo is, God zullen leren kennen.

Ik ben 'individualistisch' als ik bidt tot God al ik alleen ben en mijn bijbel lees, maar ben tegelijkertijd ook verbonden met anderen en zal daardoor ook voor anderen bidden. Als ik dat als individu doe, ben ik onderwijl toch verbonden met die andere gelovigen.
Hoe kunnen zij mij anders op het hart liggen om voor te bidden als er geen verbondenheid is?

Als gelovigen ben je eenheid door de Geest die we hebben ontavangen - die eenheid moet je niet maken, maar bewaren. :)
Als ik individualistisch zou zijn als gelovige, heb ik geen eenheid met anderen om te bewaren.

Oh ja, verbonden waartoe?
Dan citeer ik maar Efeze 4:

quote:

1 Als gevangene in de Here, vermaan ik u dan te wandelen waardig der roeping, waarmede gij geroepen zijt, 2 met alle nederigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, en elkander in liefde te verdragen, 3 en u te beijveren de eenheid des Geestes te bewaren door de band des vredes: 4 één lichaam en één Geest, gelijk gij ook geroepen zijt in de ene hoop uwer roeping, 5 één Here, één geloof, één doop, 6 één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen.
7 Maar aan een ieder onzer afzonderlijk is de genade gegeven, naar de mate, waarin Christus haar schenkt. 8 Daarom heet het:
opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede,
gaven gaf Hij aan de mensen.
9 Wat betekent dit: Hij is opgevaren, anders dan dat Hij ook nedergedaald is naar de lagere, aardse gewesten? 10 Hij, die nedergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren ver boven alle hemelen, om alles tot volheid te brengen. 11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon,
tot opbouw van het lichaam van Christus, 13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus.
14 Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt,
15 maar dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in liefde in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, Christus.
16 En aan Hem ontleent het gehele lichaam als een welsluitend geheel en bijeengehouden door de dienst van al zijn geledingen naar de kracht, die elk lid op zijn wijze oefent, deze groei des lichaams, om zichzelf op te bouwen in de liefde.

Hier heb je ook
- het gemeenschappelijke aspect: een lichaam, het lichaam van Christus, maar tevens is er sprake van
- 'ieder afzonderlijk' die genade hebben ontvangen (vers 7), alle geledingen, ieder afzonderlijk lid van het lichaam (vers 16)

Kort gezegd, je hebt het ene Lichaam en de afzonderlijke leden en het doel is te groeien naar Christus toe, ons Hoofd (vers 15) en dat doe je door de eenheid van de Geest te bewaren in de band van de vrede.
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2009, 10:50:51 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 29, 2009, 11:39:42 am »

quote:

mirt schreef op 28 augustus 2009 om 21:34:
[...]

Dit stukje van Aslanning viel me op in een ander topic.

Ik heb hierover een vraag. Lopen we gevaar dat we te individualistisch bezig zijn als christen? Ik denk het vaak van wel. Ik wil het stukje niet uit zijn verband rukken, maar het is zo'n mooie illustratie van wat ik bedoel.

Ik denk namelijk dat het verbonden zijn met elkaar ook op zich iets is waar het God om gaat. Zo hoort het, dat is het doel zeg maar van zijn schepping. Als Hij hier op aarde ons al herstelt dan komt dat stukje verbonden vanzelf tevoorschijn en dan is dat iets wat laat zien hoe God het leven bedoelt.

Als je alleen zou benadrukken (niet dat ik denk dat Aslanning dat wil doen, maar het gebeurt hier toevallig wel in dit stukje) dat je verbonden bent omdat dat nuttig is voor jouw persoonlijk geloofsleven, dan zou je daaraan voorbij kunnen gaan.

Het is wel eens gezegd dat het evangelische geloof eigenlijk best goed past bij het individualisme van deze tijd. Zien jullie evangelischen zelf daar ook een gevaar in?
Ik zie juist iets anders in zijn stukje, namelijk dat door je met elkaar te verbinden je elkaar bemoedigd, dus dan zie je dat je broeder en zuster bemoedigd wordt. Dan geniet je van hoe je broeders en zusters erdoor opgepept worden. Het individualisme is geloof ik in de wortel ontstaan bij Maarten Luther. Onder hem kwam je persoonlijke geloof inplaats van het geloof van de groep naar voren. Persoonlijk moest je gaan geloven, inplaats van het horen bij de groep van gelovigen waar voorheen de nadruk meer op lag. Voorheen moest je deel van het Lichaam zijn, nu moest je zelf gelovig zijn.
Een nieuwe start is een nieuw begin

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 29, 2009, 12:28:45 pm »
Ik kan me niet voorstellen dat Maarten Luther in zijn eentje de Westerse wereld richting het individualisme heeft geduwd. Hij zal ook weer kind van zijn tijd geweest zijn. Maar het kan best zijn dat hij daar toch wel een groot aandeel in heeft gehad.

Over wat je zegt dat je ervan geniet als een ander door jou bemoedigd wordt, dat is mooi.
Ik snap wel dat het lijkt alsof ik maar een beetje moeilijk doe, maar het gaat me om het verschil tussen:

je bent verbonden als gelovigen omdàt je dan allemaal individueel opgepept kunt worden en kunt genieten van het opgepept worden van de ander

en

je bent verbonden als gelovigen omdàt dat dat één van de doelen is waarvoor gelovigen gelovig zijn geworden. Verbondenheid als doel (van God).

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 29, 2009, 12:42:24 pm »

quote:

mirt schreef op 29 augustus 2009 om 12:28:
Ik kan me niet voorstellen dat Maarten Luther in zijn eentje de Westerse wereld richting het individualisme heeft geduwd. Hij zal ook weer kind van zijn tijd geweest zijn. Maar het kan best zijn dat hij daar toch wel een groot aandeel in heeft gehad.

Over wat je zegt dat je ervan geniet als een ander door jou bemoedigd wordt, dat is mooi.
Ik snap wel dat het lijkt alsof ik maar een beetje moeilijk doe, maar het gaat me om het verschil tussen:

je bent verbonden als gelovigen omdàt je dan allemaal individueel opgepept kunt worden en kunt genieten van het opgepept worden van de ander

en

je bent verbonden als gelovigen omdàt dat dat één van de doelen is waarvoor gelovigen gelovig zijn geworden. Verbondenheid als doel (van God).

Ik zou het zo willen zeggen: verbondenheid is een FEIT.
We hebben dezelfde Geest ontvangen en door diezelfde Geest zijn we een eenheid - die we moeten bewaren.
Je mag je achter je oren krabben als je je medegelovigen niet liefhebt, er je niet mee verbonden voelt.

De vrucht van de Geest is:
Gal 5
22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Dit zal naar buiten komen in je omgang met anderedn. Zo niet, kun je je vragen gaan stellen waarom het niet gebeurt.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 29, 2009, 12:56:28 pm »

quote:

en

Die verbondenheid is afkomstig van de liefde van Christus. Het is geen doel om te....  Die verbondenheid is er.
Verbondenheid vloeit voort uit het wezen van God. Dit wordt heel mooi uitgedrukt in Gods Woord:

quote:

16 Moge hij vanuit zijn rijke luister uw innerlijke wezen kracht en sterkte schenken door zijn Geest, 17 zodat door uw geloof Christus kan gaan wonen in uw hart, en u geworteld en gegrondvest blijft in de liefde. 18 Dan zult u met alle heiligen de lengte en de breedte, de hoogte en de diepte kunnen begrijpen, 19 ja de liefde van Christus kennen die alle kennis te boven gaat, opdat u zult volstromen met Gods volkomenheid.
en

quote:

1 Kor,12: 26 Wanneer één lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee; wanneer één lichaamsdeel met respect behandeld wordt, delen alle andere in die vreugde. 27 Welnu, u bent het lichaam van Christus en ieder van u maakt daar deel van uit.

Het lichaam van Christus is geen organisatie, maar een organisme. Net als ons eigen lichaam. Je ontvangt de impulsen vanuit het Hoofd. Het doet je wat als je een andere gelovige ziet lijden. Net zo als je er last van kan hebben dat je kleine teen zeer doet.
Als je naar de pedicure bent geweest, voel je je daardoor ook weer prettiger.

Dat komt bijvoorbeeld naar voren in het topic "gebed gevraagd".
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 29, 2009, 05:23:06 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 augustus 2009 om 11:39:
Het individualisme is geloof ik in de wortel ontstaan bij Maarten Luther. Onder hem kwam je persoonlijke geloof inplaats van het geloof van de groep naar voren.

Is dat werkelijk zo? In het katholicisme heeft het persoonlijke geloof ook altijd een rol gespeeld. Dat kun je zien aan het levensverhaal van talloze heiligen, maar ook in lectuur zoals 'in navolging van Christus'. Ik geloof niet dat het geloof een of/of (individu/groep) is.
En of Luther daar wel zo over dacht vraag ik mij af. Meer informatie zou ik interessant vinden.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 29, 2009, 05:37:39 pm »

quote:

[...]

Ik denk ook van wel, althans het ligt sterk aan de overdaad. In bijvoorbeeld de karmelitaanse kloosterorde zit een strek groepsproces, een leefgemeenschap. Maar de karmelieten hebben wel elk hun 'eigen' cel waar ze zich in terugtrekken.
Dat mensen zo nu en dan zich terugtrekken tot een eigen domein waar ze alleen zijn lijkt me niet per definitie slecht.

Individualisme zoals we dat nu steeds verder zien ontwikkelen in de samenleving lijkt me een verkeerde ontwikkeling. Het zorgt ervoor dat de empathie afstompt en dat men zich niet meer verantwoordelijk voelt voor 'de groep' maar slechts voor het eigen genot.

quote:

Ook ik denk dat verbondenheid in essentie belangrijk is. Zeker voor een groep christenen. Verbondenheid overigens zonder het doel er zelf beter op te worden ten koste van anderen. Wij verbinden ons met elkaar omdat wij het geloof delen. Niet voor niet voor niets zijn er wekelijks diensten/vieringen en wordt er avondmaal/eucharistie gevierd.
Wij vormen groepen omdat dat onze roeping is.
Niet voor niets komen in het traditioneel protestantisme en katholicisme geen megakerken voor waar 10.000 zielen in kunnen voor een gebied van enkele honderden vierkante kilometers. Dat druist in tegen het principe van een levende lokale geloofsgemeenschap die elkaar kennen zoals de leden van een gezin elkaar kennen. Die dicht bij elkaar staan om elkaar ook in het dagelijks leven bij te staan.

quote:

Dat denk ik ook.

quote:

Ik ben geen evangelische. :)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 29, 2009, 05:52:03 pm »

quote:

Dan heb je de grondslag van hun denken niet begrepen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 30, 2009, 10:32:01 am »
Vergaande individualisme past ook minder in het christelijke geloof als we naar de 7 werken van barmhartigheid kijken.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 30, 2009, 03:09:53 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 29 augustus 2009 om 17:23:
[...]

Is dat werkelijk zo? In het katholicisme heeft het persoonlijke geloof ook altijd een rol gespeeld. Dat kun je zien aan het levensverhaal van talloze heiligen, maar ook in lectuur zoals 'in navolging van Christus'. Ik geloof niet dat het geloof een of/of (individu/groep) is.
En of Luther daar wel zo over dacht vraag ik mij af. Meer informatie zou ik interessant vinden.

Ik denk ook zeker dat het geloof niet het individu ten koste van de groep en de groep ten kosten van het individu laat gaan.
Het geloof zoals het bedoeld is. Maar dat is niet altijd zoals wij er mee omgaan.

In de tijd van Luther kwam er meer aandacht voor het individu. Die aandacht is later steeds absoluter geworden. Tot deze tijd, de tijd van het individualisme.

Dat er in het geloof veel aandacht is voor het persoonlijke geloof is natuurlijk goed. Maar het zou zo maar kunnen dat wij niet meer kunnen onderscheiden in hoeverre we nou iets beleven zoals we dat beleven omdat we steeds bepaald worden bij jouw persoonlijke geloofskeuze of dat we meer beïnvloed zijn door het individualisme dat we als het ware van jongsaf aan gewoon (geestelijk) ook ingeademd hebben dan we doorhebben.

Ik denk hier zelf vaak over na. Nogmaals, ik denk dat het gezocht kan lijken als je daar nooit zo bij stil staat. Daarom zal ik het later nog wat meer proberen te verduidelijken.
« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2009, 03:10:43 pm door mirt »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 30, 2009, 03:20:28 pm »

quote:

mirt schreef op 30 augustus 2009 om 15:09:
Ik denk hier zelf vaak over na. Nogmaals, ik denk dat het gezocht kan lijken als je daar nooit zo bij stil staat. Daarom zal ik het later nog wat meer proberen te verduidelijken.
Ik sta met mijn beroep midden in de samenleving en denk er ook geregeld over na. Ik deel je zorgen en zie het ook de verkeerde kant opgaan.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 30, 2009, 06:48:47 pm »
Ik vind dat tenonrechte persoonlijk geloof gelijkgesteld wordt met individuallistisch=egoistsich geloof

Hierbij is de bijbel dus zo'n be;angrijk boek omdat daarin wordt omschreven hoe we als christen moeten leven en wat er uit ons leven naar voren moet komen.

'k Heb nu even geen tijd meer, maar ik zal eens wat gedeeltes opzoeken die aangeven wat een christen is. Wat doet hij wel of niet? Wat kenmerkt een christen.
« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2009, 06:49:46 pm door Priscilla en Aquila »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 30, 2009, 08:20:48 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 augustus 2009 om 18:48:
Ik vind dat tenonrechte persoonlijk geloof gelijkgesteld wordt met individuallistisch=egoistsich geloof
Dat wordt het dan ook niet. In de verschillende reacties zie je een nuance terugkomen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 31, 2009, 04:33:39 am »

quote:

en

Het zelfde kan je ook stellen van ons beeld van de hemel. Hoe vaak wordt niet gezegd: "Je moet in Jezus geloven, want anders kom je niet in de hemel."

Het zelfde probleem in wezen, maar als het goed is weet ieder evangelische christen dat je je naaste lief moet hebben als jezelf en God boven alles en streven daar net zo goed naar.

Het probleem van het individualisme zit geloof ik vooral in hoe mensen met alles omgaan. Dingen worden zo uit hun verband gerukt en maken een glijder.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 31, 2009, 05:24:39 am »

quote:

Thorgrem schreef op 29 augustus 2009 om 17:23:
[...]

Ik heb me er even op internet naar verdiept, want belangrijk is te zien dat de westerse wereld gericht is op het individu, terwijl bijvoorbeeld het middenoosten veel meer gericht is op de eer van de familie bijvoorbeeld. Het accent ligt elders. De wortels van het individualistische cultuur zoals we die hier kennen in West Europa licht volgens wat ik vond op internet in een VWO werkstuk bij Erasmus, die daarmee ook de grondlegger van het humanistisch denken was en onbedoeld de basis heeft gelegd voor het protestantisme.

citalen uit:

site:

http://www.blikopdewereld...7c40aaead9f57e37b96931dc6

Samenvatting VWO Feniks Hfst 5 Overzicht van de geschiedenis

5.3 Erasmus en het Humanisme

Erasmus is de belangrijkste vertegenwoordiger van het Humanisme. Deze wijsgerige stroming met het accent op het individu was in de zestiende eeuw van grote invloed.

Het belang van dit onderwerp
De wortels van het individualisme liggen in de tijd van Erasmus. Toen ontstond de tendens op op te komen voor het eigen ik. echter: het geloof in God en de hop in de hemel te komen waren nog springlevend. mensen bekommerden zich hevig om de grens tussen geloof en wetenschap.

Humanisten en de kerk

De ideeën van de humanisten verspreidden zich razendsnel door Europa dankzij de reizende geleerden, studenten en kunstenaars en de boekdrukkunst. Der mensen raakten minder afhankelijk van een priester en kwamen steeds kritischer te staan tegenover de kerkelijke regels. De humanisten legden het accent meer op de menselijke vermogens dan op de macht van God of de mystiek. Door zelf de bijbel te bestuderen kon de mens zijn geloof beter begrijpen. Humanisten wilden daarom dat de Bijbels kennis in de landstaal zou worden verspreid. Begrip voor wat er gezegd en geschreven werd, vormde de sleutel tot de ontplooiing van het individu, vonden zij. Het humanisme legde zo een belangrijke voedingsbodem voor de latere hervormingen.
Humanisten wilden de mens los van kerkelijke richtlijnen bestuderen. De denkbeelden over de mens van klassieke schrijvers werden daarvoor als leidraad gekozen.

Erasmus en de hervorming:

In de zestiende eeuw groeide de kritiek op de katholieke kerk. Een van de voornaamste critici was de theoloog Maarten Luther, die leefde van 1483-1546. In 1517 publiceerde hij 95 stellingen, waarin hij tal van punten van het katholicisme bekritiseerde. Hij vond het een slechte zaak dat veel geestelijken in luxe leefden, terwijl het volk arm was. Luther was tegen de verkoop van de zogeheten 'aflaten' door de kerk. Door het kopen van een aflaat kregen katholieken kwijtschelding van straffen die na de vergeving van zonden nog moesten worden ondergaan.
De kerk bleef echter doof voor zijn opmerkingen. Luther restte niets anders dan te breken met de rooms-katholieke kerk. Hiermee gaf hij het startsein tot de Hervorming (ook wel Reformatie genoemd).
Tot ontzetting van Erasmus maakten grote groepen mensen zich los van de katholieke kerk om het geloof op een nieuwe manier te belijden. Net als Luther, vond ook Erasmus het persoonlijk geloof op basis van de Bijbel belangrijk. Hij keerde zich eveneens tegen de uiterlijke schijn. De kerk moest worden hervormd, maar dan van binnenuit. Hij bleef trouw aan de katholieke kerk. Erasmus was zelf geen hervormer. Toch legde hij de basis voor hervormers al Luther. Hij bood mensen immers de ruimte kritiek op de katholieke kerk te uiten.
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2009, 05:26:52 am door gaitema »

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 31, 2009, 09:53:58 pm »
Wederom heerlijk theoretisch. Wat is de praktijk. IK ervaar eeerlijk gezegd geen enkele verbondenheid. IK beleef iets van kerk zijn op zondag, doordeweeks niets.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 31, 2009, 10:44:28 pm »

quote:

Antonius schreef op 31 augustus 2009 om 21:53:
Wederom heerlijk theoretisch. Wat is de praktijk. IK ervaar eeerlijk gezegd geen enkele verbondenheid. IK beleef iets van kerk zijn op zondag, doordeweeks niets.

Praat je wel eens met andere gelovigen over wat je gelooft? Dat moment van delen en herkennen bij elkaar, is ook verbondenheid.
Of heb je dat gewoonlijk (buiten de zondag om) nooit?

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 31, 2009, 11:02:09 pm »

quote:

Wat verwacht je van die verbondenheid?
Ervaar je verbondenheid met je Verlosser, Jezus Christus?
Die zul je ervaren door je omgang met Hem.
Volgens 1 Kor. 1:9 is het onze roeping om gemeenschap te hebben met Jezus Christus. Die krijg je door God tot je te laten spreken d.m.v. Zijn Woord, door te luisteren, stil te zijn voor Hem en te bidden. De omgang met God en de relatie met Jezus Christus zijn de basis voor verbondenheid.

Vanuit die positie, zul je je geliefd weten door God. Zul je degenen herkennen die ook een relatie met God hebben.

Het feit dat je die verbondenheid niet ervaart kan een teken zijn dat je teveel op je gevoel afgaat. Geloof God op Zijn Woord dat die verbondenheid bestaat. Hij is een beloner voor degene die God ernstig zoeken (Hebr.11:6)

Vanuit die zekerheid kun je anderen tegemoet treden en zegenen.

http://www.ontmoeting.be/wetten/train.gif

De lokomotief kan mét of zonder wagon rijden. Maar het is zinloos te proberen de trein door de wagon te laten trekken. Op dezelfde manier moeten wij, christenen, niet afgaan op ons gevoel of op emoties, maar ons vertrouwen stellen in de betrouwbaarheid van God en de beloften van Zijn Woord. Dan komt het met het gevoel en onze ervaring ook wel goed.

God houdt van je. Dat is een feit. De basis van de verbondenheid.
God zegene je en make je tot een zegen voor anderen om je heen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 01, 2009, 03:49:44 am »

quote:

Juist, en dat zie ik in zoveel kerken wel een beetje. Niet dat die verbondenheid er helemaal niet is trouwens, want als je contact zoekt met de gemeenteleden uit interesse en door middel van deelnemen aan activiteiten naast de zondagse viering (vrijwilligerswerk, commissies, kringen) merk je dat die verbondenheid er wel degenlijk is, maar de kerken hebben ook last van de individualisten die dat steeds minder opzoeken of zich ervoor in willen zetten. Er heerst een beetje een ontvangstcultuur, want geven is al snel eng, te bindend of te serieus.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 01, 2009, 01:26:37 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 augustus 2009 om 18:48:

Hierbij is de bijbel dus zo'n be;angrijk boek omdat daarin wordt omschreven hoe we als christen moeten leven en wat er uit ons leven naar voren moet komen.

'k Heb nu even geen tijd meer, maar ik zal eens wat gedeeltes opzoeken die aangeven wat een christen is. Wat doet hij wel of niet? Wat kenmerkt een christen.

Ik heb niet zo veel tijd anders zou ik op heel veel dingen heel graag ingaan, maar hier ga ik in ieder geval even op in, omdat ik dan wat dingen kan verduidelijken.

Persoonlijk geloof stel ik niet gelijk met individualistisch geloof.
Als persoonlijke geloof is opgenomen in een beleven van het gemeenschappelijke zoals God dat bedoelt is het zeker niet gelijk aan iets individualistisch. Omgekeerd zou er trouwens iets ontbreken aan het enkel beleven van het gemeenschappelijke als christenen zonder het hebben van een persoonlijk geloof.

Vervolgens is er nog iets wat niet klopt. Individualistisch hoeft niet egoïstisch te zijn. Je kunt erg individualistisch zijn als christen terwijl je ook de overtuiging hebt (door je geloof) dat je alles wat je kan doen voor anderen ook moet doen. Dan kun je dat vervolgens ook allemaal doen en toch nog individualistisch zijn.
Zelfs kun je blij zijn omdat je de anderen blij hebt gemaakt en nog steeds individualistisch bezig zijn.

Individualistisch is het als je de wereld bekijkt vanuit de 'ik'. Je kunt daarbij best oog hebben voor andere 'ikken'.
Collectivistisch (ik heb het even opgezocht, want ik had er zelf geen woord voor paraat) is het tegenovergestelde: je bekijkt de wereld vanuit 'we'. In een absoluut collectivisme denk je alleen in 'we' (en in 'ze' als het om een groep gaat waar je niet bij hoort) terwijl je in een absoluut individualisme uitsluitend in 'ik' denkt en in 'jij', de andere 'ik'.

Zo absoluut ligt het in het leven natuurlijk vaak niet. Ieder mens waar ook ter wereld denkt volgens mij wel eens in 'ik' en ook wel eens in 'we'.
Toch heb ik duidelijke verschillen meegemaakt. De Syrische cultuur die ik ondertussen heel goed ken (niet de moslimcultuur daar, die is misschien nog weer iets anders) en de onze zijn best heel verschillend als het om het denken in 'ik' of 'we' gaat. Toen ik daarover eens nadacht kwam ik op de volgende gedachte. Ik wist zeker dat daar de mensen er ook wel eens behoefte aan hebben om even op zichzelf te zijn en dat ze ook vaak best wel heel persoonlijke gedachten hebben. Zo weet ik dat hier mensen zich ook wel eens graag even in een groep storten en zich zelf daarbij soms wel als persoon even een beetje kunnen verliezen. (waarbij tussendoor even opgemerkt dat ik ervanuit gaat dat er een ideële harmonie denkbaar is tussen 'ik' en 'we' waarbij ze allebei tot hun recht komen, dit vanwege de term 'verliezen') Nu lijkt het me zo: bij ons is de basis van ons denken en voelen de 'ik'. Wij begeven ons soms in een groep, met tegenzin of graag. Maar ook als we dat graag doen en even zelfs ons helemaal 'we' hebben gevoeld, willen we toch steeds weer terug naar het je 'ik' voelen. Dat is als het ware een soort 'thuisbasis'. In andere culturen (en daar zijn er nog veel van) is het 'wij' juist de thuisbasis. Je wilt wel eens even op jezelf zijn en gedachten koesteren die puur van jouzelf zijn, maar als je dat een tijdje hebt gedaan, wil je weer gauw terug naar het veilige 'wij', waarin jij als persoon wordt opgenomen, je basis.

In de cultuur die ik ken is het 'wij' in mijn ogen wel eens iets te belangrijk ten koste van het 'ik'. Maar ik zie er wel iets van een balans. Ik denk dat er culturen zijn waarin het echt uit zijn balans is en het 'wij' te absoluut is geworden. Aan de andere kant: in onze cultuur (die minder eenduidig is, waardoor het moeilijker is er een uitspraak over te doen) is niet over de hele linie, maar toch wel op veel gebieden het 'ik' in mijn ogen te absoluut geworden.

Heel kort nog even over de evangelischen. Het is mooi dat zij een persoonlijk geloof benadrukken, natuurlijk. Ik had het alleen over een gevaar. Ik zal binnenkort het wat breder trekken en voorbeelden noemen die ik ook zie in de kerk waar ik in zit. Dan is het wat duidelijker wat ik bedoel. Het is niet zo dat ik het aankaart om de evangelischen in een hoek te zetten. Ik denk dat wat ik bedoel iedereen aangaat, maar dat bijvoorbeeld de gereformeerden daar iets meer tegen beschermd zijn (hoewel die bescherming ook weer vragen oproept waar ik het nog over zal hebben) en dat de katholieken het wat minder aangaat, hoewel ze ook in deze tijd leven. Maar ik heb het idee dat zij toch een wat andere cultuur hebben als het gaat om de omgang met elkaar, zelfs als ze in een land leven dat steeds individualistischer is geworden.
« Laatst bewerkt op: september 01, 2009, 01:31:40 pm door mirt »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 03, 2009, 12:26:12 pm »

quote:

Dat is een interessant onderwerp wat je aansnijd. Wij hebben het hier wel heel vaak over de theorie, maar de praktijk van alle dag sneeuwt hierdoor wat onder.

Hoe anderen de verbondenheid met mede christenen ervaring kan ik natuurlijk niet weten, wel kan ik over mijzelf vertellen.

Allereerst kan ik vertellen dat in mijn periode als niet actief gelovige ik nog steeds een mate van verbondenheid voelde met de katholieke Kerk (en daarmee dus de broeders en zusters uit deze kerk). Zeker als de paus of een Nederlandse bisschop weer eens belachelijk gemaakt werden in de media had de bisschop of paus mijn empathie (indien hij onterecht benaderd werd). Ik heb altijd meegeleefd met de kwakkelende gezondheid van de vorige paus, ondanks dat ik toen niet actief gelovig was. Altijd als ik iemand tegenkwam die zichzelf kenbaar maakte als katholiek voelde ik gelijk een soort van klik, overigens niet bij alle katholieken. Met nestbevuilers heb ik niet zo veel op. Ondanks dat ik niet gelovig was heb ik zelden een slecht woord over de Kerk gesproken.

Nu ik wel weer gelovig ben heb ik zeker een klik met de broeders en zusters om mij heen die ik wekelijks zie, of iets minder vaak. Maar ook via internet voel ik vrij snel verbondenheid met katholieken, ook al zijn die van hun geloof afgevallen of zijn die wat te ver doorgeschoten of juist afgestompt. Het is moeilijk te beschrijven.

Verbondenheid voel ik ook wanneer ik weer eens een nieuwsbericht lees over de vervolging van mijn geloofsgenoten in het buitenland. De drang om een einde te maken aan de onrecht die geschied is dan groter als in ander gevallen.

Zomaar een kleine overweging van mijzelf.

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 04, 2009, 06:30:53 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 31 augustus 2009 om 22:44:
[...]

Praat je wel eens met andere gelovigen over wat je gelooft? Dat moment van delen en herkennen bij elkaar, is ook verbondenheid.
Of heb je dat gewoonlijk (buiten de zondag om) nooit?

Hoi P&A
Daar komt het door de week weinig van zelfs op zondag , op kring al niet eens.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 04, 2009, 07:07:39 pm »
In mijn werkomgeving en vriendenkring kom ik héél weinig christenen tegen. Er is dan ook altijd een soort schroom om voor mijn geloof uit te komen, blijkt een collega of een vage kennis ineens óók christen te zijn, dan is hij of zij me ineens een stuk nader. Ik sprak tijdens mijn dienst van woensdag een oude, ervaren collega, van het soort waar ik vrijwel automatisch in mijn hoofd "VARA-lid, centrum-linkse intellectuele spotter, eventueel naar humanisme afdrijvende ex-remonstrant" aan toevoeg, die ouderling bleek te zijn van een zeer verwant kerkgenootschap in een nabije plaats.

Dat is dan tóch bijzonder  :)
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 05, 2009, 06:32:34 pm »

quote:

Antonius schreef op 04 september 2009 om 18:30:
[...]

Hoi P&A
Daar komt het door de week weinig van zelfs op zondag , op kring al niet eens.

He, dat is misschien iets om over na te denken.
Bedoel je met 'kring' een soort gesprekskring/bijbelstudiekring van de kerk of van geloofsgenoten?
Waar hebben jullie het dan verder over op de kring?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 13, 2009, 02:32:53 pm »
Ik zou nog wat concrete voorbeelden noemen van hoe ik dit onderwerp beleef.

Ik ben er trouwens achter gekomen dat het ook typisch iets voor mij generatie is om er zo mee bezig te zijn. Ik denk aan Ad Verbrugge, Coen Simon en Boele Ytsma om maar wat mensen te noemen. We hebben (even in het algemeen gesteld) er nog iets van meegekregen dat er een vaak wat opgelegde samenhang die niet mee werkt van ons afgeschud is. Er is nog geen nieuwe samenhang voor in de plaats gekomen en in dat tussengebied voelen we ons wat 'bungelen'. Ik vind het zelf heel boeiend tot welke conclusies denkers hierover dan komen. Ik wil die nog een keer op een rijtje zetten.
Zo wordt Ad Verbruggen er bijvoorbeeld van beschuldigd dat hij in zijn bestrijden van het individualisme zover gaat dat hij een soort volksnationalisme in wil voeren.
Coen Simon laat zien dat zingeving niet iets persoonlijks maar iets sociaals is en dat individuele spiritualiteit een innerlijke tegenstrijdigheid is.
Boele Ytsma moet niets hebben van verstikkende leefgemeenschappen, maar ziet ook het individualisme doodlopen en lijkt vastberaden zich in te zetten voor nieuwe vormen van gemeenschapsleven. Wat hij letterlijk ook in praktijk gebracht heeft door leefgemeenschappen op te richten. Maar ook door het bruggenbouwen tussen wat hij noemt oude christenen en nieuwe christenen in praktijk te brengen.

Soms krijgen deze denkers kritiek van anderen in de vorm van: ik weet niet waar je het over hebt, ik ervaar wel een goede vorm van gemeenschapsleven. En ik denk zelf ook dat dat zeker nog wel bestaat. Bijvoorbeeld in volksbuurten. Of in bepaalde families. En in kerken.
Aan de andere kant kun je bij bepaalde groepen horen. Bij jongerengroepen. Of ouderen groepen die elke maand een 65 plus uitje hebben. Maar juist het feit dat deze groepen steeds meer op elkaar betrokken lijkten te zijn als een soort afschermen van de wereld daarbuiten waarin je oplost tussen andere losse individuen laat zien dat er wel heel veel moet kloppen van de analyses van onder andere deze denkers die voor een groot deel met elkaar overeenkomen.

Dan mijn concrete voorbeelden die gaan over het verschil tussen alleen in 'ik' denken of in 'ik' en ook in 'wij' kunnen denken.

Als ik ergens in mijn straat bij iemand in de voortuin een bijzondere plant zie staan, dan kan mijn eerste gedachte vaak zijn: die wil ik in mijn tuin. Nu is dat helemaal niet zo verkeerd. Ik mag best mooie planten in mijn tuin willen hebben. Maar het gekke is dat ik er dan soms niet eens zo kan genieten, omdat ik alleen denk aan 'ik' en 'mijn tuin', waar deze plant niet in staat. Als ik zou denken in 'wij' en 'de tuinen van ons in onze straat', dan zou ik naast de gedachte die ik nog steeds heb over die plant in mijn tuin, ook blij kunnen zijn dat wij in onze straat zo'n plant hebben. Die ik als ik wil elke dag even kan bekijken. Zelfs kan het zijn dat ik dan vergeet dat ik hem zelf wil hebben of dat ik bedenk: gelukkig maar dat hij hier staat, want mijn tuin staat toch al zo vol.
(Ik heb eens gedacht dat dit ook op kan gaan voor eigenschappen van mensen die je bij een ander bewondert.)

In de kerk hebben wij per bijbelgroep een tas met daarin een boek met de onderwerpen en nog wat meer spullen. Die neem je mee als je de zondag daarna de bijbelgroep hebt en je dus thuis voor moet bereiden. Vaak gebeurt het dat die tas vergeten wordt. Of iemand is die zondag niet in de kerk en heeft vergeten om een ander die dichtbij je woont te vragen de tas mee te nemen. Met elkaar spraken we wel eens uit hoe lastig dit was en riepen we iedereen op hier goed aan te denken. Ik kwam een keer op het idee dat we het ook om konden draaien en degene die die zondag aan de beurt is geweest even te laten kijken in het rooster wie er de volgende keer aan de beurt zou zijn en die tas even aan diegene te geven ipv in de hal te zetten zoals we gewend waren. Of desnoods als diegene er niet zou zijn de tas mee naar huis te nemen en te bellen. Ik kreeg toen van iemand kritiek. Het was toch iemands eigen verantwoordelijkheid en die van jou hield op wanneer je zelf je bijbelgroep had gehad. Eenzijdig vanuit het 'ik' gedacht is deze kritiek begrijpenlijk, maar vanuit het 'wij' gedacht, het 'wij, die met elkaar de bijbelgroepen zo goed mogelijk willen laten verlopen en weten hoe snel je de tas vergeet als je de week daarna pas aan de beurt bent' is de kritiek eigenlijk helemaal niet zo ter zake doende.

Wat een verschil kan het dus vaak zijn in het alledaagse leven of je alleen maar vanuit het 'ik' denkt, of vanuit 'ik', maar ook vanuit 'wij'.

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 13, 2009, 06:24:51 pm »
Sinds kort werk bezorg ik post voor tnt. Woensdag bleek dat degene die met mij mij zou lopen, uit mijn kerkelijke gemeente te komen. Dat geeft dan al verbondenheid. Op de zowel als collega's en  als broeders.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: september 13, 2009, 07:29:32 pm »

quote:

Antonius schreef op 13 september 2009 om 18:24:
Sinds kort werk bezorg ik post voor tnt. Woensdag bleek dat degene die met mij mij zou lopen, uit mijn kerkelijke gemeente te komen. Dat geeft dan al verbondenheid. Op de zowel als collega's en  als broeders.
Prachtig! Daar kunnen we voor danken!